quote:
De bijbel spreekt ook in 'wij-zij' en in 'in-de-wereld, niet-van-de-wereld'.
quote:
- (Vrijwel) alleen maar kritiek leveren schrikt veel meer af, dan als je kritiek inbedt in een setting waarin je ook onverbloemd de positieve dingen die je ziet noemt.
Paulus schreef dat zelfs al ben je een engel, als je een ander evangelie hebt dan ben je vervloekt. Dat is toch ook 'kritiek leveren'? Soms moet je zeggen waar het op staat. Paulus had vast ook kunnen zeggen: "als je een ander evangelie brengt, dan is dat natuurlijk niet zo goed, maar we moeten niet vergeten dat mensen die een ander evangelie brengen, ook positieve dingen moeten doen, dus lieve gemeente, we moeten ze niet tezeer afschrikken". Sorry hoor, maar geef mij dan maar de duidelijke kritiek

" class="smiley" />
quote:
- Het fanatisme waarmee deze mensen te werk gaan, vind ik eng. Het lijkt zo ongeveer hun levensdoel geworden om de kerk voortdurend zijn fouten onder de neus te wrijven.
Ach, Paulus was ook niet aardig voor z'n gemeenten. Lees 2 korinte er maar eens op na, of de Galatenbrief. Paulus liep ook te 'foeteren' als een gemeente de fout in ging.
quote:
Bovendien schrijven ze bij elk punt waar ze 'bezwaard' om zijn, een brochure van minstens 10 pagina's, tot soms 70 aan toe. Ik, en velen met mij haken dan af. Door de bomen zie je het bos niet meer.
En als het in 95 éénregelige stellingen wordt gedaan is het ook niet goed.
quote:
Als je mensen alleen maar voortdurend hun fouten onder de neus wrijft, is dat niet goed voor hun ontwikkeling en gaan ze ook hun hakken in het zand zetten. Dat zie je hier ook voortdurend gebeuren.
Maar de bijbel wijst mensen ook steeds op hun fouten.
quote:
Wat vraagt God nou van ons in dit leven: dat we avond na avond urenlang allerlei synode- en deputatenrapporten gaan bestuderen om daar tig lijvige rapporten tegenin te schrijven en een soort van de amateur-theoloog uit te hangen? Ik geloof er niets van. Het volgen van kerkelijke en theologische ontwikkelingen is leuk, boeiend en interessant, maar houd het dat wel. Jij bent geen theoloog en als je een paar stappen verder gaat, doe je alsof je dat wel bent en verzand je zo in onomkeerbaar fanatisme (waar je zonder twijfel een zuurpruim van wordt) en wat komt er dan nog terecht van het zoutend zout en tot een zegen zijn voor de ander? Van het 'simpel' in je laten werken van de Geest en vervolgens positief aan de slag gaan in je gemeente of je buurt? Van het 'simpel' God liefhebben en de naaste? Van het houden van stille tijd? Van het doen van bijbelstudie en tijd met God doorbrengen in gebed? Kortom: van het onbevangen positief bezig zijn als christen?
Natuurlijk moeten we onbevangen zijn als Christen, en een zoutend zout zijn, etc. Maar we
hebben nu eenmaal een kerkelijke organisatie, en ook
die moet een zoutend zout zijn, en aangezien het een organisatie is, gaan de dingen wat anders dan bij individuen. En als je het idee hebt dat die organisatie de Weg verlaat, of dreigt te verlaten, dan moet je toch waarschuwen? Het lijkt me niet bijbels onderbouwbaar dat je, als je vermoed dat er iets mis gaat of dreigt te gaan met de kerk, dat je dan als christen maar gewoon 'simpel' je gangetje moet gaan, en niet aan de bel moet trekken?
quote:
- Verder vraag ik me af of als de synode of een andere kerkelijke vergadering gesproken heeft, je je niet gewoon moet neerleggen bij/voegen naar dat besluit. Door maar te blijven 'doorzeuren' over bepaalde punten zorg je voor een ongekanaliseerde ondergrondse veenbrand, waarvan de gevolgen zich laten raden. Kortom: ik vraag me af wat het nut is van het maar laten doormodderen van discussies over allerhande onderwerpen als die via de kerkelijke weg afgehandeld zijn. Is dat christelijk? En zijn er onderwerpen die nog niet afgehandeld zijn, dan moet je daarmee gewoon de kerkelijke weg gaan, of die afmaken. Wat willen ze nou precies?

Wat zij precies willen moet je aan hen vragen, maar 'de synode' is ook maar een 'ambtelijke' molen. Soms werkt iets
via zo'n systeem, soms moet je wellicht buiten het systeem om?
quote:
- Ook denk ik dat zij teveel, tot op de letter en de komma zelf in de hand willen hebben en op papier willen hebben staan wie God is, hoe Hij werkt en wat Hij wil dat wij doen zullen. Hebben zij echt wel genoeg aan de Bijbel alleen? Laten zij God wel God zijn in Zijn ondoorgrondelijkheid, grootsheid en oneindige creativiteit?
Gek genoeg is de vraag of men genoeg heeft aan de bijbel ook de vraag die verontrusten stellen aan de rest. (hebben we genoeg aan de psalmen, of moeten er ook allerlei andere 'hoog poëtische' liederen bij gevoegd worden...

" class="smiley" /> )
quote:
-Wat me nog het meest zorgen baart: deze mensen lijken hun veiligheid te zoeken in belijdenisgeschriften, gewoontes, maniertjes, tradities, regels en de leer. Kortom: veiligheid in duidelijke grenzen. Terwijl je allereerst en vooral je veiligheid in het Centrum, Jezus Christus zelf moet zoeken.
Ik kom dat, tot mijn spijt, niet of nauwelijks tegen op dit soort sites.
Misschien omdat de ervaring (andere kerken) leert dat de ondergang van een kerk niet zichtbaar direct begint bij de kern, maar eerst aan de periferie. Dacht je dat ze bij een synode van de synodaal gereformeerden op een dag ineens besloten (terwijl niemand er eerder aan gedacht had) dat Jezus Christus niet meer de kern hoefde te zijn van het belijden van een lokale kerk? Uiteraard is het geen wetmatigheid of noodzakelijkheid dat een beamer in de kerk leidt tot loochening van Jezus, maar verontruste mensen zijn gewoon bang dat met de goede vernieuwingen ook de corruptie een zou kunnen krijgen (als ik het goed begrijp).
quote:
Ter aanvulling:
ik moet bij dit soort mensen en dit soort sites ook altijd denken aan Titus 3:
[...]
Heeft dat ons ook nog iets te zeggen in deze?
Vast wel, maar wie is degene die verdeeldheid zaait? Degene die iets anders wil, of degene die alles hetzelfde wil? En verder is het de vraag of deze tekst hier direct van toepassing is? Ging het Paulus hier om mensen die bezorgd waren over de koers van de kerk, of over mensen die in allerhande theologisch gespeculeer (wet, geslachtsregisters, etc) verzandden.