Auteur Topic: Waarom zond God Jezus naar de aarde?  (gelezen 1877 keer)

pastora

• Bekijk profiel
Waarom zond God Jezus naar de aarde?
« Gepost op: november 26, 2005, 04:41:13 am »
Johannes-3:16,6:47!
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.

A M E N ! ! !

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 27, 2005, 02:05:55 am »
Beste Pastora,

Wie werd er bedoeld met "Hem"?
God? Of Jezus?
vriendelijke groet, klaas.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 27, 2005, 11:02:39 am »
quote:
klaas f schreef op 27 november 2005 om 02:05:
Wie werd er bedoeld met "Hem"?
God? Of Jezus?

Jezus, kijk maar wat er verder gezegd wordt (in vers 18): "Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God".
« Laatst bewerkt op: november 28, 2005, 07:53:56 pm door Nunc »

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 27, 2005, 10:51:05 pm »
Beste Nunc,

Kun je mij uitleggen waarom er staat "in de naam van de eniggeboren Zoon van God", en waarom er niet staat: "in de eniggeboren Zoon van God"?

Denk jij dat het Jezus' bedoeling was de mensen tot de Vader (terug) te brengen?
Of was het zijn bedoeling dat de mensen hemzelf zouden gaan vereren, in plaats van de Vader?

Toen Jezus sprak: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven", bedoelde hij toen dat hij de plaats van de Vader volledig innam? (Want wat blijft er dan nog voor de Vader over, nietwaar?)
Of sprak hij als profeet, dus implicerend: "Zo spreekt de Here: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven"?
« Laatst bewerkt op: november 27, 2005, 10:55:41 pm door klaas f »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 27, 2005, 11:18:30 pm »
??
'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.'
Lijkt mij toch duidelijk: Jezus claimt dat de weg naar de Vader niet meer te begaan is. Tenminste niet meer voor de mensheid. Daarmee leidt alle leven tot de dood. Vandaar het 'ik ben het Leven'.
Jezus zegt dat niet zozeer als profeet, maar als zoenoffer. In Jezus is weer verzoening met de Vader mogelijk. Dus stelt Jezus niet als vervanger van de Vader. De Vader blijft wie hij was (en is).

Ik snap niet waarom je vragen stelt die door de vervolgzin in een tekst beantwoord worden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 28, 2005, 01:25:50 pm »
quote:
klaas f schreef op 28 november 2005 om 00:48:
 Kàn God, de Eeuwige, dan sterven?

Dit is inderdaad een dilemma als je zegt: "God de Zoon", maar de bijbel spreekt over "de Zoon van God". De Zoon is in gehoorzaamheid aan de Vader gegaan:

- naar de aarde,
- naar het kruis,
- met Zijn bloed de hemel door om verzoening te bewerken;

het is alles gehoorzaamheid en liefde van Jezus voor de Vader.

Toen Jezus hier was en stierf, was de troon in de hemel echt niet leeg. De Vader heeft alles in handen.

Toen Johannes Jezus zag gebeurde het volgende: (Openbaring 1)

17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, 18 en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.

En Paulus schrijft in de eerste brief aan de Korintiërs (hoofdstuk 15)

20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die ontslapen zijn. 21 Want, dewijl de dood er is door een mens, is ook de opstanding der doden door een mens. 22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
23 Maar ieder in zijn eigen rangorde: Christus als eersteling, vervolgens die van Christus zijn bij zijn komst; 24 daarna het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben. 25 Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft. 26 De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood, 27 want alles heeft Hij aan zijn voeten onderworpen. Maar wanneer Hij zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij uitgezonderd, die Hem alles onderworpen heeft. 28 Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

Dat is dus de reden dat God Jezus zond. En er is dus inderdaad nu reeds een uit de dood opgestane mens in de hemel, onze Here Jezus Christus. Dat is dan ook onze hoop! Maar Hij is niet zomaar een mens, maar de Zoon van God Die mens is geworden. Hij is uit de hemel gekomen, bij de Vader vandaan, waar Hij al was vóór de grondlegging der wereld.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 28, 2005, 07:53:49 pm »
quote:
klaas f schreef op 27 november 2005 om 22:51:
Beste Nunc,

Kun je mij uitleggen waarom er staat "in de naam van de eniggeboren Zoon van God", en waarom er niet staat: "in de eniggeboren Zoon van God"?

jahoor, omdat je dat ook steeds in het OT ziet: "in de NAAM van de Here", etc.

quote:

Denk jij dat het Jezus' bedoeling was de mensen tot de Vader (terug) te brengen?
Of was het zijn bedoeling dat de mensen hemzelf zouden gaan vereren, in plaats van de Vader?

Waarom 'in plaats van'? Waarom niet 'tot de Vader brengen, via Jezus'?

quote:
Toen Jezus sprak: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven", bedoelde hij toen dat hij de plaats van de Vader volledig innam? (Want wat blijft er dan nog voor de Vader over, nietwaar?)

En bedoelde Jezus toen Hij over de weg sprak soms dat wat hier buiten voor mijn deur ligt geen weg mag heten? Jouw vraag lijkt me typisch een voorbeeld van een vals dilemma. Zou jij tegen je partner durven zeggen (nadat er een kind is geboren): "Nu houdt je zeker niet meer van mij maar alleen van het kind? Wat blijft er nog voor mij over?"
quote:
Of sprak hij als profeet, dus implicerend: "Zo spreekt de Here: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven"?

Jezus sprak niet 'implicerend: "Zo spreekt de Here" ', aangezien hij zelf steeds de nadruk op Zichzelf vestigt ("Maar IK zeg u, .."). Jezus legt de nadruk op HEM volgen en omwille van HEM (omwille van de naam van Jezus) vervolgd worden (wat een profeet niet in die zin zou doen).

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 28, 2005, 08:02:43 pm »
quote:
klaas f schreef op 28 november 2005 om 00:48:
[...]

Beste Elle,

Het is dus jouw opvatting dat God tegen zichzelf zei dat niet zijn eigen wil (d.i. van de Zoon) geschiede (Matt. 26:39 e.v.), maar zijn eigen wil (d.i. van de Vader)?
Dat hij zijn eigen geest (d.i. van de Zoon) in zijn eigen handen (d.i. van de Vader) beval? (Luc. 23:46)
Dat hij stierf? Kàn God, de Eeuwige, dan sterven?

Bovenstaande lijkt me een typisch voorbeeld van niet begrijpen wat de triniteit is, en er dan onjuiste vragen over stellen.

Één God, één Wezen, drie persoonlijkheden. Jezus is niet dezelfde als de Vader, de Geest is niet dezelfde als de Vader. Jezus is het Woord van God (de Logos). Deze Logos is de 'verpersoonlijkte' Wijsheid van de Vader.

Het 'Woord van God' is niet (zoals onze woorden) slechts een zuchtje lucht, maar het Woord heeft een eigen bestaan en persoonlijkheid. Op dezelfde manier is 'de Geest van God' (de Heilige Geest) ook een eigen persoonlijkheid, maar uiteraard wel uitgaande van de Vader (en Zoon), en innig ermee verweven. Het Woord incarneerde, niet de gehele Godheid, niet de Vader of de Geest. De Vader zit op de troon, niet de Geest, etc.

quote:
Is de tekst van de geciteerde brief (van Paulus?) niet veel meer in overeenstemming met Jezus' eigen woorden en daden?

Over welke brief van Paulus hebben we het hier? In Paulus' brieven kun je overigens ook gewoon vinden dat Jezus de Wijsheid Gods is (o.a. 1 korinte).

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 28, 2005, 08:28:02 pm »
Nunc, je lijkt deze te citeren: Geloofsbelijdenis van Athanasius ;) (hoef je 't niet zelf uit te werken). Kan klaas f gelijk ook zien waar de meeste christenen vanuitgaan als het over de Drie-eenheid gaat.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 28, 2005, 08:57:47 pm »
Jezus is God en mens. Dat Jezus mens was, is waar Paulus op wijst in die brief. Dat Jezus niet alleen Zoon van God is, maar 1 met God, maakt Hij zelf duidelijk.
quote:
Joh 17
18 Ik zend hen naar de wereld, zoals u mij naar de wereld hebt gezonden. 19 Ik heb mij geheiligd omwille van hen, zo zullen ook zij door de waarheid geheiligd zijn. 20 Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. 22 Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij: 23 ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 29, 2005, 05:09:03 pm »
Wat mij betreft wordt dit teveel nakaarten van God. Best 'leuk' om te filosoferen over God, substantie, attributen, meervoudige persoonlijkheid, enzovoorts, maar het nut ervan ontgaat mij. Dat heb ik ook tegen op dergelijke sites: zij proberen inzichtelijk te maken wat sowieso te hoog gegrepen is. Dus is het niet meer dan (op zijn best) een academische excersitie.

Mij is het genoeg om vast te stellen dat God zich in de bijbel presenteert als drie-eenheid (als Vader/Schepper/Oordelaar, als Zoon/Woord/Weg/Waarheid/Bruidegom, en als Geest/Trooster). Neem daarbij het sjema, en elke suggestie van een meergodensysteem wijs ik van de hand.
Hoe het dan in werkelijkheid zit met die drie-in-een natuur van God, en met Jezus die zowel God als mens was, doet er wat mij betreft niet toe. God is machtiger, wijzer, rechtvaardiger dan ik, hoe zou ik het als aards en onvolkomen mensje dan kunnen begrijpen? Als ik dat niet kan, dan ga ik het ook niet proberen: God is wat mij betreft te heilig om Hem per se in een begrijpelijk hokje te willen proppen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 30, 2005, 12:06:01 am »
Modbreak:
In dit subforum BF geldt de policy dat we ons hier houden aan de bijbel als Gods woord en dicussieren binnen de kaders van de Apostolisches geloofsbelijdenis.
Dit houdt in dat wij geloven dat Jezus Gods Zoon is die ook God zelf is.
Posts (en reacties daarop) die niet van deze belijdenis uitgaan maar het God-zijn van Jezus in twijfel trekken en/of ontkennen zijn hier verwijderd
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 30, 2005, 02:03:40 am »
quote:
elle schreef op 29 november 2005 om 17:09:
Mij is het genoeg om vast te stellen dat God zich in de bijbel presenteert als drie-eenheid (als Vader/Schepper/Oordelaar, als Zoon/Woord/Weg/Waarheid/Bruidegom, en als Geest/Trooster). (...)

Beste Elle,

Waar in de bijbel vind jij God gepresenteerd als Drieëenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 30, 2005, 11:21:32 am »
Schepper = God, Jezus = God (zie joh 1, joh 17) en de Geest die van Jezus en de Vader uitgaat = God.

Als je genesis erbij pakt, dan zie je dat God de aarde schept. Maar kijk je dan naar het volgende hoofdstuk, dan zie je dat 'God, de Heer' verder gaat met Adam en later met Eva. Leg je dan Paulus er naast, dan zie je dat hij consequent 'God de Vader en onze Here Jezus Christus' aanroept. Hij brengt daar onderscheid in aan, en dat is ook niet vreemd als je bedenkt dat Jezus de messias was, die ons heeft vrijgekocht van het oordeel van de Schepper.

Je zou ook kunnen zeggen: God presenteert zich als 3 karakters, of middels 3 eigenschappen. Maar dan kom je weer bij de filosofie uit, wat ik dus gevaarlijk vind.
« Laatst bewerkt op: november 30, 2005, 11:22:02 am door elle »

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 30, 2005, 11:34:55 am »
Er zijn héél veel verwijzingen naar de Drieëenheid in de Bijbel.
Altijd in voor verbeteringen!

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 01, 2005, 02:52:10 pm »
Toch wordt in de brieven gesproken van: God,de Vader en: Jezus,de Here.

Er staat in 1 Kor 8:6
quote:
"ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.

Wat me ook opvalt is dat de Vader de God van Jezus wordt genoemd en dat niet toen Hij op aarde was, nee, ná Zijn hemelvaart en verheerlijking ook. Zie bijv.:

quote:
Rom 15,6 opdat gij eendrachtig uit één mond de God en Vader van onze Here Jezus Christus moogt verheerlijken.

2 Kor 1,3 Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, de Vader der barmhartigheden en de God aller vertroosting,

2 Kor 11,31 De God en Vader van onze Here Jezus, geprezen zij Hij in eeuwigheid, weet, dat ik niet lieg.

Ef 1,3 Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus.

Ef 1,17 opdat de God van onze Here Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen:

1 Petr 1,3 Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Wat zegt Jezus Zelf (weer niet toen hij op aarde was, maar zoals Hij nu is):

quote:
Op.3:1 Dit zegt Hij, die de zeven Geesten Gods en de zeven sterren heeft: Ik weet uw werken, dat gij de naam hebt, dat gij leeft, maar gij zijt dood. 2 Wees wakker en versterk het overige, dat dreigde te sterven, want Ik heb geen van uw werken vol bevonden voor mijn God.

12 Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan; en Ik zal op hem schrijven de naam mijns Gods en de naam van de stad mijns Gods, het nieuwe Jeruzalem, dat uit de hemel nederdaalt van mijn God, en mijn nieuwe naam.

Zou het zo kunnen zijn - en dat zeg ik heel voorzichtig, want ik wil geen ketter zijn, maar ik wil het wel duidelijk hebben - dat Jezus niet "zomaar" God is, maar inderdaad "de Zoon van God"? Dat er dus een punt was in de tijd (verkeerd woord, want tijd was er nog niet vóór de schepping) dat Jezus uit de Vader voortkwam?

quote:
Op. 3:14 Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin der schepping Gods: