Auteur Topic: Handlezen.. Hoe serieus moet je dat nemen?  (gelezen 9172 keer)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Handlezen.. Hoe serieus moet je dat nemen?
« Gepost op: maart 12, 2003, 11:54:06 pm »
Gisteren luisterde ik naar Isabelle op 3 fm. Daarin was Professor Drabb aanwezig. Professor Drabb kan handlezen, als ie een foto ziet van een hand of een hand schud, kan de 'beste' man aangeven welke belangrijke zaken er spelen in het leven van zo'n persoon. Gisteren deed ie dat ook weer, en een aantal zaken klopte behoorlijk. Let op het is geen toekomstvoorspeller, hij geeft alleen aan wat nu speelt.

De presentratice van het programma Isabelle is behoorlijk onder de indruk na een eerder bezoek van 'professor Drabb' aan de studio, althans volgens bijgaande

quote:

'kortgeleden was de professor te gast in ons programma, tijdens de uurwissel zit ik even alleen en hij vraagt of hij m'n hand mag lezen. Het lachen vergaat me echter snel. Hij kaart drie dingen aan die me momenteel erg bezig houden. Hij had het ECHT niet van tevoren kunnen weten. Het houdt me de rest van mijn weekeinde behoorlijk bezig. Ik ben niet snel onder de indruk, maar dit gaat mijn pet te boven ... onverklaarbaar....

Met een collega had ik het gisteren toen wij naar het programma luisterde een discussie: is dit fake? Kan dit echt? Gevaarlijk? Of dikke lol?

Vroeger had ik een christelijke opa en die meende ook altijd van alles uit de handen te kunnen lezen. Ik geloof er niet zo in, denk dat het vooral heel veel slimmigheid is. Maar goed wat vinden jullie?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2003, 12:01:50 am »
Laten we ghopen dat het fake is, het kan ook zeer goed echt zijn.

In een dorp waar ik gewoond heb kwam een waarzegger die ook handen las etc. samen met de omroep  Veronica optreden in het jongerencentrum.
De voortekenen (de reacties van de groep die het voorbereide en de man in kwestie had gesproken) waren goed. Hij wist van alles zonder hen te kennen!!

De avond van de presentatie werd het echter een flop.
Wij hadden een bidstond vanuit de YfC georganiseerd en baden om de boze te weren.
Er kwam 1 persoon bij de waarzegger en de waarzegger? Die was zijn stem kwijt.
God en satan aan het dammen, zoals een lid van de gebedsgroep het zei...

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2003, 10:38:27 am »
tja.. ik zie eigenlijk niet zo waarom het 'bepalen wat er in iemands leven gebeurd' zo verkeerd is, met toekomstvoorspellen kan ik me dat beter voorstellen. Niet dat ik me daar mee bezig houd, ik vindt het allemaal en beetje dubieus, maar er zijn mensen die zeker paranormale gaven hebben, het is m.i. maar hoe je het gebruikt (lijkt mij)
Nu kun je gaan vertellen dat God alle waarzegger e.d uit het land wou hebben en dus die praktijken afkeurde, maar waarom? was dat alleen voor het volk Israel om ze niet bloot te stellen aan de (veelal verkeerde) invloeden omdat het volk zichzelf nog moest 'vinden'? ter bescherming van haarzelf , zeg maar.
Of is het iets absoluuts?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2003, 10:48:48 am »

quote:

op 13 Mar 2003 10:38:27 schreef Laurens:
Of is het iets absoluuts?
Zolang je geen onderscheid kunt maken tussen menselijke (paranormale) vaardigheden en zaken die uit het rijk der duisternis komen, moet je je van al dit soort dingen verre houden. Waarom onnodig risico's lopen?
Ik ben trouwens wel benieuwd naar wat de parapsychologie ons nog gaat leren op dit gebied.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2003, 11:52:02 am »
zelf heb ik totaal geen moeite met dit soort dingen mits het maar leid tot een grondige zelfkennis en wel zo, dat je ten positieve met jezelf aan de slag kunt gaan. Ik geloof dat ze zelfs vanuit het handlezen je kunnen adviseren over je vaardigheden en kwaliteiten. je zou dit dan weer kunnen gaan uitbuiten.

Maar ik ben het ook heel erg eens met Pulpeet dat je heel erg op moet passen en het onderscheid moet kennen tussen de wereld van de duisternis en de wereld van het licht.
Ik heb me redelijk verdiept in de parawereld en er is veel kaf onder het koren.
Tegelijk hoop ik dat meer mensen zich gaan verdiepen in de spirituele wereld en wel in de goede zin des woords.
Spiritueel is geestelijk. Ik zie het geloof als iets spiritueels.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 13, 2003, 12:19:23 pm »
Ik wil niet misverstaan worden, met absoluut doelde ik op de beslissing van God om de waarzeggers e.d. uit het land te gooien, is het beslist ook voor ons, of was dat ter bescherming tegen dwaling van het volk israel die nog in de kinderschoenen stond.
Wat ik bedoel te zeggen is dat bij waarzeggen je dingen bewust kan worden, zoals Lonneke al zei, is daar iets mis mee? kun je gegronde bezwaren hebben tegen deze praktijk? geeft de bijbele meer richting aan dan alleen de mededeling dat de waarzeggers het land uit moeten, in welke context moeten we die beslissing dus zien, plaats en tijdsgebonden of universeel?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 13, 2003, 12:37:24 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 12:19:23 schreef Laurens:
Ik wil niet misverstaan worden, met absoluut doelde ik op de beslissing van God om de waarzeggers e.d. uit het land te gooien, is het beslist ook voor ons, of was dat ter bescherming tegen dwaling van het volk israel die nog in de kinderschoenen stond.
Wat ik bedoel te zeggen is dat bij waarzeggen je dingen bewust kan worden, zoals Lonneke al zei, is daar iets mis mee? kun je gegronde bezwaren hebben tegen deze praktijk? geeft de bijbele meer richting aan dan alleen de mededeling dat de waarzeggers het land uit moeten, in welke context moeten we die beslissing dus zien, plaats en tijdsgebonden of universeel?
Ik sta echt perplex, als ik lees hoe jullie bijna allemaal geen kwaad zien in het handlezen, NATUURLIJK is het van de boze, houd jullie verre daarvan. Ik kan er niet genoeg tegen waarschuwen, dit is toch duidelijk een waarzeggende geest ? En die komt niet van God. Erger nog : Als je je er mee inlaat wordt je occult besmet, en het gaat van kwaad tot erger en dan heb je bevrijding nodig, wil je er vanaf komen. Dus laat je er niet mee in.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 13, 2003, 01:16:37 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 12:37:24 schreef Mientje:

Ik sta echt perplex, als ik lees hoe jullie bijna allemaal geen kwaad zien in het handlezen, NATUURLIJK is het van de boze, houd jullie verre daarvan. Ik kan er niet genoeg tegen waarschuwen, dit is toch duidelijk een waarzeggende geest ? En die komt niet van God. Erger nog : Als je je er mee inlaat wordt je occult besmet, en het gaat van kwaad tot erger en dan heb je bevrijding nodig, wil je er vanaf komen. Dus laat je er niet mee in.

Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Een tijdje geleden hield mijn zusje een gezellige avond waar ze al haar vriendinnen uitnodigde die vervolgens elk hun lievelingsbloem mee moesten nemen. Aan de hand van de bloem kon de man vertellen hoe iemands karakter in elkaar zat. Ze vonden dat natuurlijk heel erg leuk en spannend. ik zie daar geen kwaad in. Evenmin in handlezen. Het is natuurlijk wel een feit dat lichaam en ziel met elkaar verbonden zijn. Je zou je eens moeten gaan verdiepen in iriscopie. Dat trekt mij nog meer als handlezen. De ogen zijn de spiegels van de ziel en aan je iris kunnen ze zien welke ziekten je hebt of waar je vatbaar voor bent. Daar zie ik geen kwaad in.
Een vriend van mij is laatst naar een magnetiseur geweest. Hij had last van zijn rug en alhoewel hij niet gelooft in God staat hij versteld van de werking.
Zo bestaat er ook een theorie dat ze aan je oren kunnen zien wie je bent. Zelfs aan je gezichtsopbouw kan men veel gegevens ontlenen.
Ik zie daar geen kwaad in. Ik vind het reuze interessant.
Het geeft een stuk zelfkennis en daar is niets mis mee.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 13, 2003, 01:39:45 pm »

quote:

Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Een tijdje geleden hield mijn zusje een gezellige avond waar ze al haar vriendinnen uitnodigde die vervolgens elk hun lievelingsbloem mee moesten nemen. Aan de hand van de bloem kon de man vertellen hoe iemands karakter in elkaar zat.
Volgens mij is dit echt iets anders dan handlezen. Aan de bloem zou je inderdaad iets kunnen zeggen over de persoonlijkheid van iemand, net zo als je dat kunt zien als je in de boekenkast/ kledingkast van iemand kijkt, of diens auto, of vul zelf maar in.
Bij handlezen is er niet zo'n verband tussen enerzijds je karakter en anderzijds hoe jij leeft. Dus is het dubieus en moet je er vanaf blijven. Ik ben het dan ook met Mientje eens.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 13, 2003, 02:00:50 pm »
ik ken mensen die een cursus handlezen hebben gevolgd en perplex staan over alles wat klopt n.a.v de lijnen, de stand van de vingers, de heuvels etc

dit kunnen ze dus ook met de oren, en met je ogen en met je gezicht.

toch de moeite waard om je er dan eens in te gaan verdiepen.
want als je je er niet in hebt verdiept kun je het ook niet zomaar als gevaarlijk afdoen. Kom dan wel met goede argumenten.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 13, 2003, 02:02:33 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 13:16:37 schreef lonneke:
op 13 Mar 2003 12:37:24 schreef Mientje:

Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Een tijdje geleden hield mijn zusje een gezellige avond waar ze al haar vriendinnen uitnodigde die vervolgens elk hun lievelingsbloem mee moesten nemen. Aan de hand van de bloem kon de man vertellen hoe iemands karakter in elkaar zat. Ze vonden dat natuurlijk heel erg leuk en spannend. ik zie daar geen kwaad in. Evenmin in handlezen. Het is natuurlijk wel een feit dat lichaam en ziel met elkaar verbonden zijn. Je zou je eens moeten gaan verdiepen in iriscopie. Dat trekt mij nog meer als handlezen. De ogen zijn de spiegels van de ziel en aan je iris kunnen ze zien welke ziekten je hebt of waar je vatbaar voor bent. Daar zie ik geen kwaad in.
Een vriend van mij is laatst naar een magnetiseur geweest. Hij had last van zijn rug en alhoewel hij niet gelooft in God staat hij versteld van de werking.
Zo bestaat er ook een theorie dat ze aan je oren kunnen zien wie je bent. Zelfs aan je gezichtsopbouw kan men veel gegevens ontlenen.
Ik zie daar geen kwaad in. Ik vind het reuze interessant.
Het geeft een stuk zelfkennis en daar is niets mis mee.

Lonneke, ik lees drie maal in je stukje : Ik zie er geen kwaad in.
Maar God verbiedt het ! En het is erg wat ik zeg, maar je bent er al aardig in verstrikt. Ik trok in mijn vorige stukje niet voor niets zo hard van leer, ik kan je niet genoeg waarschuwen.
Je begeeft je n.l. vrijwillig op het terrein van de satan, en daar heeft hij het voor het zeggen, direkt kom je er niet meer los van.
Soms krijgen mensen plotseling erge nachtmerries, en weten niet waar het van komt, en als je dan verder gaat praten, zijn ze vaak met deze dingen bezig geweest.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 13, 2003, 03:54:56 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 14:02:33 schreef Mientje:
Maar God verbiedt het ! En het is erg wat ik zeg, maar je bent er al aardig in verstrikt. Ik trok in mijn vorige stukje niet voor niets zo hard van leer, ik kan je niet genoeg waarschuwen.
Je begeeft je n.l. vrijwillig op het terrein van de satan, en daar heeft hij het voor het zeggen, direkt kom je er niet meer los van.
Soms krijgen mensen plotseling erge nachtmerries, en weten niet waar het van komt, en als je dan verder gaat praten, zijn ze vaak met deze dingen bezig geweest.

Dat is noujuist mijn vraag als je mijn stukje had gelezen, ik zoek onderbouwing, argumentatie voor jou stellige mening dat het verboden wordt door God, tevens denk ik niet dat je 'zomaar' van het onschuldige handlezen enzo voor de gein op de kermis (wat waarschijnlijk 9 van de 10 keer dorgestoken kaart is) overstapt naar het echt occulte gebeuren (denk aan glaasjedraaien en oui-ja bord en weet ik allemaal niet allemaal).
Het zijn juist dingen waar ik me zo ver mogelijk vandaan houd.

Zie het als een sigaret, als iemand sigaretten rookt stapt hij ook niet zomaar over op joints of nog zwaardere drugs, diegenen die dat wel hebben gedaan deden dat voor de kick of uit nieuwsgierigheid, zo is het ook met dit soort dingen, maar je moet uiteraard wel heel duidelijk voor ogen hebben wat wel en wat niet, en ik probeer enigzins en 'grens' te vinden en hoop, met name van jou, op (overtuigende) onderbouwing.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 13, 2003, 04:14:55 pm »

quote:

Je maakt je nu schuldig dat je op mijn persoon gaat inspelen. Ik wil je vragen hier onmiddelijk mee te stoppen! Dat is namelijk verboden op dit forum.

Ik heb een aantal voorbeelden aangegeven t.a.v handlezen, bloemen, iriscopie, en magnetiseren.
Opeens zeg jij dat ik verstrikt ben geraakt! Terwijl ik niet 1 keer heb gezegd dat ik hieraan meedoe!
Maar dit bedoel ik nu: Zomaar over iemand oordelen zonder je ook maar ergens in te verdiept te hebben.

Ik ga hier een nieuw topic over openen omdat ik erg benieuwd ben hoe mede-christenen daar over denken.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 13, 2003, 04:29:24 pm »
de mens is een schepsel van God,
in de embryonale fase bijv. wordt tegelijkertijd met de ontwikkeling van het hart ook de
handlijnen gevormd, waarom zou daar geen verband kunnen bestaan tussen eea?
ik heb wel eens het idee dat Satan eerder tussen de oren zit...dan elders

overigens de vraag waarmee de topic begint, het woordje "moet".....?
van wie?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

sheep

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 13, 2003, 04:47:07 pm »
HOSEA 4: 6 Meer heb ik hier niet over te zeggen.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 13, 2003, 04:52:31 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 14:00:50 schreef lonneke:
ik ken mensen die een cursus handlezen hebben gevolgd en perplex staan over alles wat klopt n.a.v de lijnen, de stand van de vingers, de heuvels etc

dit kunnen ze dus ook met de oren, en met je ogen en met je gezicht.

toch de moeite waard om je er dan eens in te gaan verdiepen.
want als je je er niet in hebt verdiept kun je het ook niet zomaar als gevaarlijk afdoen. Kom dan wel met goede argumenten.

Iriscopie en de Bijbel
Een ander woord voor iriscopie is irisdiagnostiek. De iriscopist herkent pathologische en functionele stoornissen in het menselijk lichaam door het beschouwen van de iris.

Enkele uitspraken van iriscopisten:
De iris weerspiegelt de conditie van de organen. Elk orgaan heeft een eigen plaats in de iris. Ook is te zien of dit orgaan goed of minder goed functioneert
Men kan vaak zien welke klachten er in het verleden zijn geweest en voor welke klachten er een zekere aanleg is.
In de iris is te zien of je analytisch, emotioneel of beweeglijk bent ingesteld. Ook hoe je reageert op de omgeving, en verder of je creatief, wispelturig of ongeduldig bent. En je kunt zien of je extrovert of introvert bent. Ook welke hersenhelft beter ontwikkeld is, de linker of de rechter, of je iemand bent van ideeën of van uitvoeren. Je kunt zelfs uit de iris aflezen hoe je verhouding is met je ouders en van je ouders onderling enz. enz.
(WEBpagina Rudolf van Well home.concepts.nl/~lichtp )

Ook de oudste astrologische boeken maken melding van irisdiagnose. Alles wat in de kosmos gebeurt, weerspiegelt zich in de mens, terwijl de iris het meest geschiktst is voor de waarneming ervan. (Uit: ‘Irisdiagnose’ van N.Bos)

Beoordeling door een ex-natuurgeneeskundige:
Er zijn iriscopisten met een heel drukke praktijk. Zij scoren hoog als het gaat om het stellen van juiste diagnoses. Het betreft in dat geval echter mensen die met psi vermogens werken, dat wil zeggen: mensen die met een paranormale, dus buitenzintuiglijke, vorm van waarneming bezig zijn. Bij deze iriscopisten lopen cliënten de bewuste occulte besmetting op, waar we het al eerder over hebben gehad. Wil een iriscopist goed kunnen diagnosticeren, dan heeft hij een paranormaal of occult talent nodig. Het is een vorm van helderziendheid, waarbij het oog gebruikt wordt als medium, op dezelfde manier als de handlezer die de hand gebruikt als medium. Iriscopie is dus een techniek die er op gericht is om op bovennatuurlijke wijze zicht te kunnen krijgen op de staat waarin lichaam en organen verkeren. Maar vaak is het zo dat de iriscopisten nog veel meer zien...
(Uit: ‘Als het licht duisternis is…’ van Rianne van der Smitte; uitg.Gideon)

Hoe oordeelt de Bijbel.
Irisdiagnose is evenals voetdiagnose één der vele vormen van waarzeggerij, die Gods Woord aan Gods kinderen uitdrukkelijk verbiedt, zowel wat betreft de uitoefening ervan (Lev.19:26; Deut.18:10) als wat betreffende het gebruikmaken ervan (Lev.19:31; 20:6,7; Deut.18:11; Jes.8:19-22). Ieder, die zijn oog voor zo’n diagnose ter beschikking stelde of stelt, is daardoor onder invloed van machten der duisternis gekomen.
(Uit: ‘Van Occultisme tot bevrijding’ van Els Nannen; distributie Novapress)

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 13, 2003, 05:00:00 pm »
Heb je ook zo'n lap tekst aangaande handlezing? Dan zijn we namelijk snel uitgepraat. Ik denk namelijk niet dat Izzewizze zo dom is om zelf niet op internet te gaan kijken/zoeken. Waar het om gaat is dat mensen graag op een persoonlijke wijze met medechristenen willen communiceren of ze ervaring hebben met handlezing, iriscopie, magnetiseren of wat dan ook en hoe ze hier persoonlijk over denken.
Vooralsnog wil ik je hartelijk danken voor je bijdrage!

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 13, 2003, 05:01:13 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 16:14:55 schreef lonneke:

Je maakt je nu schuldig dat je op mijn persoon gaat inspelen. Ik wil je vragen hier onmiddelijk mee te stoppen! Dat is namelijk verboden op dit forum.

Ik heb een aantal voorbeelden aangegeven t.a.v handlezen, bloemen, iriscopie, en magnetiseren.
Opeens zeg jij dat ik verstrikt ben geraakt! Terwijl ik niet 1 keer heb gezegd dat ik hieraan meedoe!
Maar dit bedoel ik nu: Zomaar over iemand oordelen zonder je ook maar ergens in te verdiept te hebben.

Ik ga hier een nieuw topic over openen omdat ik erg benieuwd ben hoe mede-christenen daar over denken.

Lonneke, als ik jou ernstig waarschuw, doe ik dat uit liefde om je te beschermen, en dat is wat anders als op de persoon inspelen. Jij zei niet dat je er aan meedoet, maar wél steeds dat je er geen kwaad in ziet, en dan ben je al heel dicht bij meedoen. Mag ik je daar ernstig voor waarschuwen ? wij zien bij ons in het pastoraat teveel wat het aan kan richten, vooral bij de jeugd.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 13, 2003, 05:04:15 pm »
Paranormaal is nog niet gelijk occult.
Ik vind het moeilijk om het onderscheid te maken. Daarom houd ik mij sowieso verre van dit soort dingen. Ik wil geen risico lopen. Maar er zijn ook paranormale vermogens die gewoon bij de mens horen.

E.e.a. houdt ook verband met onze kosmologie. Het is pas sinds de Verlichting dat het 'geestelijke' geheel losgemaakt is van het 'materiele'. Daarvoor werd dit meer als eenheid gezien. Zelfs in de Bijbel zijn astrologische thema's te vinden. Veelvuldig worden tekenen in de hemel in verband gebracht met gebeurtenissen op de aarde.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 13, 2003, 05:04:55 pm »
Welzalig de man die niet "wandelt" in de raad der goddelozen

want voor je het weet "sta" je op de weg der zondaars,

en uiteindelijk "zit" je in de kring der spotters.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 13, 2003, 05:08:22 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 17:01:13 schreef Mientje:
Lonneke, als ik jou ernstig waarschuw, doe ik dat uit liefde om je te beschermen, en dat is wat anders als op de persoon inspelen. Jij zei niet dat je er aan meedoet, maar wél steeds dat je er geen kwaad in ziet, en dan ben je al heel dicht bij meedoen. Mag ik je daar ernstig voor waarschuwen ? wij zien bij ons in het pastoraat teveel wat het aan kan richten, vooral bij de jeugd.
Met alle respekt voor jou Mientje maar je mag mij niet beschermen. Ik wil niet beschermd worden! Ik ben geen kleine christelijke kleuter meer! Ik ben een standvastig en volwassen christen die me in allerlei geestelijke stromingen verdiept. Door jou benadering (wat je overigens goed bedoeld) doe je aan mij tekort in mijn standvastigheid en mijn vertrouwen op God die ik heb.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 13, 2003, 05:08:43 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 15:54:56 schreef Laurens:

Dat is noujuist mijn vraag als je mijn stukje had gelezen, ik zoek onderbouwing, argumentatie voor jou stellige mening dat het verboden wordt door God, tevens denk ik niet dat je 'zomaar' van het onschuldige handlezen enzo voor de gein op de kermis (wat waarschijnlijk 9 van de 10 keer dorgestoken kaart is) overstapt naar het echt occulte gebeuren (denk aan glaasjedraaien en oui-ja bord en weet ik allemaal niet allemaal).
Het zijn juist dingen waar ik me zo ver mogelijk vandaan houd.

Zie het als een sigaret, als iemand sigaretten rookt stapt hij ook niet zomaar over op joints of nog zwaardere drugs, diegenen die dat wel hebben gedaan deden dat voor de kick of uit nieuwsgierigheid, zo is het ook met dit soort dingen, maar je moet uiteraard wel heel duidelijk voor ogen hebben wat wel en wat niet, en ik probeer enigzins en 'grens' te vinden en hoop, met name van jou, op (overtuigende) onderbouwing.

Laurens, je maakt een verkeerde vergelijking: van sigaret naar joint.
Je weet net zo goed als ik dat velen die een jointje geprobeerd hebben, van kwaad tot erger gingen, en al snel aan harddrugs verslaafd waren, en dan is de weg terug zeer zwaar, zo ook met deze praktijken.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 13, 2003, 05:12:02 pm »
Citaat
op 13 Mar 2003 17:08:22 schreef lonneke:
op 13 Mar 2003 17:01:13 schreef Mientje:

Met alle respekt voor jou Mientje maar je mag mij niet beschermen. Ik wil niet beschermd worden! Ik ben geen kleine christelijke kleuter meer! Ik ben een standvastig en volwassen christen die me in allerlei geestelijke stromingen verdiept. Door jou benadering (wat je overigens goed bedoeld) doe je aan mij tekort in mijn standvastigheid en mijn vertrouwen op God die ik heb.

Lonneke, zou je hulp van God kunnen verwachten, als je je vrijwillig op het terrein van de satan beweegt ?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 13, 2003, 05:12:33 pm »
Hier hou ik het voorlopig even bij. Ik wil niet vervallen in allerlei emotionele reaktie's en wil niet op de persoon spelen. Ben benieuwd naar de mogelijke reaktie's van anderen betreffende dit onderwerp.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 13, 2003, 05:18:37 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 17:12:02 schreef Mientje:
Lonneke, zou je hulp van God kunnen verwachten, als je je vrijwillig op het terrein van de satan beweegt ?

bij deze maak ik nog even een uitzondering om hierop te reageren.

Ik heb daar geen ervaring mee maar er staan genoeg bijbelteksten in de bijbel dat God er alles aan zal doen om Zijn kind terug te vinden/ te behouden.
Niemand zal mij kunnen scheiden van de liefde van God, God heeft de werken van de satan gebroken voor een ieder die gelooft dat Christus voor hem/haar aan het kruis heeft geleden. Liefde van God drijft alle angst uit! Wie zal tegen mij zijn als God voor mij is! Er is één iets waar geen terugkeer uit mogelijk is en dat is de zonde tegen de Heilige Geest. ( Misschien een idee om een topic over te openen)

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 13, 2003, 05:21:56 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 17:08:43 schreef Mientje:
Laurens, je maakt een verkeerde vergelijking: van sigaret naar joint.
Je weet net zo goed als ik dat velen die een jointje geprobeerd hebben, van kwaad tot erger gingen, en al snel aan harddrugs verslaafd waren, en dan is de weg terug zeer zwaar, zo ook met deze praktijken.

De vergelijking gaat idd niet 100% op, maar is dat niet met elke vergelijking zo?
tevens ken ik genoeg mensen van dichtbij (o.a. broer, vrienden) die het al jaren laten bij een paar joints in het weekend. Ik ken er ook die na veelvuldig (lees 3/4 per dsag) jointgebruik gestopt zijn. Geen van hen heeft er ook maar een moment over gepiekerd om over te gaan naar harddrugs, ze wijzen het zelfs keihard van de hand als het idee word geopperd, ze hebben hierin een bewuste grens getrokken, dus van joint naar harddrugs is geen vanzelfsprekendheid zoals jij beweerd.
zo kan het ook met onschuldige paranormaal naar toekomstvoorspellen zijn.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 13, 2003, 05:29:17 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 17:21:56 schreef Laurens:
op 13 Mar 2003 17:08:43    " onschuldige paranormaal"    .

Bestaat niet hoor.

Ik hoop dat er nog heel veel gereformeerden gaan reageren, om mij er snel van te overtuigen dat ook de gereformeerden zich ernsig bewust zijn van de gruwel in Gods ogen, over het paranormale.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 13, 2003, 05:30:32 pm »
Even een vraag om wat duidelijker te krijgen waar we het nu over hebben.

Iedereen kent denk ik wel de ervaring dat je een ruimte met mensen binnengaat en dat je, zonder verder iets te weten, aanvoelt dat er een gespannen sfeer hangt.
Of dat twee mensen ruzie hebben. Dat niet willen laten merken, maar dat je toch doorhebt dat er iets niet in orde is.

Is dat occult?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 13, 2003, 05:34:05 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 17:29:17 schreef Wilhelmina:
" onschuldige paranormaal"

Bestaat niet hoor.

Er is een onderzoek geweest dat ongeveer als volgt ging: (uit m'n hoofd)

Er zijn twee aangrenzende ruimtes. In elk van de ruimtes zit een persoon. Ze kunnen elkaar niet zien. De ene persoon wordt gevraagd te kiezen uit een blauwe of een rode bal. De persoon in de andere kamer concentreert zich heel sterk op een van deze kleuren. Er bleek een verband te bestaan tussen de kleur waar de 'denker' aan dacht en de kleur die de ander koos.

telepatie?
occult?

Of mogelijkheden van de mens, waar we gewoonweg niet van op de hoogte zijn?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 13, 2003, 05:37:23 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 17:30:32 schreef Pulpeet:
Even een vraag om wat duidelijker te krijgen waar we het nu over hebben.

Iedereen kent denk ik wel de ervaring dat je een ruimte met mensen binnengaat en dat je, zonder verder iets te weten, aanvoelt dat er een gespannen sfeer hangt.
Of dat twee mensen ruzie hebben. Dat niet willen laten merken, maar dat je toch doorhebt dat er iets niet in orde is.

Is dat occult?

Ik denk dat dát intuitie is, niet occult. Maar zodra  de duivel door krijgt dat hij daar een ingang heeeft naar je ziel, zorgt hij dat je dat vaker overkomt en je gaat vertrouwen op je "intuitie"  Daar zijn hele nare voorbeelden van.
Dan stel je je vertrouwen op je intuitie en niet meer op God. Dus.......occult.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 13, 2003, 05:37:53 pm »
Lijkt me niet Pulpeet

@Wilhelmina: Vindt jij een broeder die pijn kan wegnemen door handoplegging schuldig? waaraan als ik vragen mag?
Ik kende er een bij  ons in de kerk en hij heeft veel mensen geholpen met zijn paranormale gave, hij is er m.i. goed omgesprongen met Gods gave om pijn weg te nemen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 13, 2003, 05:42:16 pm »
De Bijbel over occultisme

Boze geesten bestaan!

Het eerste wat we in de Bijbel tegenkomen over occultisme, is: dat het bestaat! Nergens kom je in de Bijbel de gedachte tegen dat de satan niet zou bestaan. Waarzeggerij en toverij bestaan! Lees bv. eens wat de Egyptische tovenaars allemaal deden met hun toverkunsten (Ex. 7:11, 12 a, 22 ). De volken die in het land Kanaän woonden, hielden zich o.a. bezig met toverij, waarzeggerij en bezweringen van geesten (Deut. 18:9-12 ).

Voor de Here Jezus bestaat de satan echt! Ook boze geesten zijn voor Hem een realiteit! Hij wordt Zelf verzocht door de satan (Matt. 4:1-11 ). De boze geesten doen verschrikkelijke dingen met mensen (Marc. 5:2-5 ).

Paulus zegt van de satan dat wij weten wat hij denkt (2 Kor. 2:10,11 ). Ook waarschuwt hij dat de satan zich kan voordoen als een engel van het licht (2 Kor. 11:14 ).

Verboden terrein!

God ontkent niet dat er duistere krachten bestaan. Integendeel! Hij waarschuwt er juist tegen! 'De volken waarvan je het land in bezit gaat nemen, luisteren naar wichelaars en waarzeggers. Dat heeft de Heer jullie verboden' (Deut. 18:14 Groot Nieuws Bijbel).

Dat is duidelijke taal. Verboden! Een doodlopende weg. Ga terug! Levensgevaarlijk! (Zie ook Lev. 19:26-31. )

Er is een betere weg!

Eigenlijk zou je dat gedeelte uit Deuteronomium 18 gewoon helemaal moeten lezen (vanaf vs. 9 ). Weet je wat ik zo gaaf vind aan dat stukje? Dat de Here een alternatief geeft! Ik kan me best voorstellen dat mensen willen weten hoe hun toekomst eruitziet.

Profetie in plaats van waarzeggerij

Daarom geeft God profeten. Mozes zegt: 'Jullie moeten luisteren naar de profeet die Hij zal sturen, iemand van je eigen volk, een bemiddelaar zoals ik' (Deut. 18:15).

God maakt zijn wil bekend door middel van profeten. Zij vertellen wat Hij wil en hoe Hij over de dingen denkt. Ze zeggen hoe het ervoor staat, en welke kant het opgaat: 'Als je daarmee doorgaat, dan loopt het slecht af!' Ze zeggen ook: 'Als je op God vertrouwt, dan zal het allemaal uiteindelijk goed komen!'

De levende God i.pl.v. geesten van doden

Waarom zou je ook je heil zoeken bij geesten van doden, als je een levende Heer hebt? Die dode geesten mompelen en piepen maar wat en brengen je geen goed! (Jes. 8:19-22)

Je hebt veel meer aan de levende God. Hij heeft duidelijke richtlijnen gegeven voor vandaag en voor de toekomst in zijn wetten! Die leefregels, dat is het liefdevolle onderwijs van de grote Meester. Hij heeft de hemel en de aarde gemaakt. Zou Hij niet het beste weten hoe je moet leven?

Als je een ingewikkeld apparaat koopt, dan lees je toch ook de gebruiksaanwijzing? Wie heeft die instructies geschreven? De maker ervan natuurlijk! Zo ben je voor dit leven ook aangewezen op de Maker ervan: God.

De Verlosser in plaats van de astrologen

De trotse stad Babel had een grote naam opgebouwd in de astrologie. De hemel was in kaart gebracht. Van maand tot maand konden ze de toekomst voorspellen (vs. 13). Ook bezweringen en toverspreuken waren heel gewoon (vs. 12). Maar wat is ervan geworden? Babel is ten onder gegaan.

Jesaja spotte met hen: 'Laten die horoscoopschrijvers je dan redden!' (vs. 13). Als puntje bij paaltje komt, dan laten die je in de steek. Dan kunnen ze je niet redden.

Tegenover dat magere, machteloze van de astrologie staat in vers 4: 'De naam van onze Verlosser is de Here der heerscharen, de Heilige van Israël' . Hij kan je wèl redden van de ondergang.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 13, 2003, 05:42:46 pm »
Vijf dingen om nooit te vergeten

1. Het occulte bestaat echt!
    Boze geesten en de duivel: ze zijn er. De duivel lacht
    juist in zijn vuistje als jij denkt dat hij niet bestaat.
    Het liefst wordt hij niet genoemd. Het liefst heeft hij dat
    je doet alsof hij er niet is.
    Van de duivel wordt ook
    gezegd dat hij rondgaat als
    een brullende leeuw, op zoek
    naar een prooi (1 Petr. 5:8).

2. God heeft het occulte verboden!
    Waarzeggerij, spiritisme (oproepen van geesten van doden),
    toverij, astrologie, blijf er ver vandaan! Het zijn wegen
    die God voor zijn kinderen heeft verboden, omdat het
    doodlopende wegen zijn! Als je vrienden je uitnodigen om
    eraan mee te doen, ga er dan niet op in! Bid! Vraag God om
    kracht! Hij zal je helpen. Natuurlijk mag je op Gods
    bescherming rekenen. Maar zoek het gevaar niet op.

3. God geeft ook een andere weg
    Je hoeft niet zo nodig te weten wat er morgen met je
    gebeurt. Wel is het nodig dat je weet waar het met jouw
    leven naartoe gaat. Daarom heeft God zijn 'profetische
    Woord' gegeven (2 Petr. 1:19). Dat is de Bijbel.
    Daarin staat dat je door te geloven in de Here
    Jezus een heerlijke, eeuwige toekomst tegemoetgaat!
    Dàt is van belang voor heel je leven. Dus ook vandaag!
    Dat geeft zelfs toekomst over het graf heen!

4. God is sterker dan het occulte
    God is sterker dan de duivel en al zijn handlangers.
    Niet voor niets moet de satan verantwoording afleggen
    tegenover de Here God van al wat hij doet (zie Job 1:6-12).
    Jezus bezit de kracht om demonen zijn wil op te leggen.
    Dat blijkt uit diverse gebeurtenissen in de Evangeliën.
    Uiteindelijk zal de duivel zichzelf te pletter lopen en ten
    onder gaan (Op. 20:7-10).

5. Bij Jezus Christus ben je veilig
    De enige manier om aan de krachten van de duivel te
    ontkomen, is door de steun te zoeken van de Here God, de
    Schepper van hemel en aarde, die in Jezus Christus jou wil
    ontmoeten. Hij wil je beschermen tegen die duivelse
    machten, die je ongelukkig en ten slotte dood willen maken.
    God wil je levend maken en gelukkig! Hij is de Enige die
    opgewassen is tegen de krachten van satan! Door de
    opstanding van Jezus Christus is duidelijk geworden wie de
    sterkste is! (Ef. 1:19-21)

Zoek dekking bij Hem. Denk niet dat jij zo sterk zult
    worden als Hij. Maar kruip bij Hem weg (Ps. 61:4,5).

Erken dat je zwak bent. Dan ben je
    machtig (vgl. 2 Kor. 12:7b-10).

Ook duivelse engelen, machten en krachten kunnen ons niet
    scheiden van Gods liefde, die Hij heeft laten zien in
    Christus Jezus (Rom. 8:38,39).

Geert van Dijk
Niet wie sterk is, is groot, maar wie zijn kracht goed gebruikt.
"Voorts, weest krachtig in de Here en in de sterkte zijner macht." Efeziërs 6:10

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 13, 2003, 05:46:10 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 17:37:23 schreef Wilhelmina:
oIk denk dat dát intuitie is, niet occult. Maar zodra  de duivel door krijgt dat hij daar een ingang heeeft naar je ziel, zorgt hij dat je dat vaker overkomt en je gaat vertrouwen op je "intuitie"  Daar zijn hele nare voorbeelden van.
Dan mag je ook niet afgaan op wat je ziet, of wat je ruikt, of wat je voelt, of... allemaal occult.

In alle zintuigen zit grote ruis. De wereld zoals wij die waarnemen wordt voor het grootste gedeelte in onze hersenen opgebouwd. Niks mis mee, maar niet zo betrouwbaar.

Zou onze 'waarneming' van God wel betrouwbaar zijn?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 13, 2003, 05:50:27 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 17:46:10 schreef Pulpeet:

Psalmen 40:4  Welzalig de man, die de Here tot zijn vertrouwen heeft gesteld, die zich niet wendt tot de hovaardigen, noch tot hen die naar leugen afdwalen.
 Moet lukken toch? :?

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 13, 2003, 05:58:18 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 17:46:10 schreef Pulpeet:

Dat is een vraag die alleen God kan beantwoorden, kijk maar naar de verschillende kerken en ideen, elk is ervan overtuigd dat ze God juist waarneemt, elk interpreteerd de bijbel anders.
Dat alleen al is een heel duidelijk teken dat de meeste mensen geen goed beeld van God hebben, het is verstoord door vanalles.
Maar daarvoor is Jezus gestorven, we mogen ons vertrouwen in God stellen zoals Wilhelmina al schreef.

@Wilhelmina: veeg jij paranormale gaven zoals ik beschreef op een hoop met occultisme, of kan ik nog een toevoeging verwachten?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 13, 2003, 06:00:08 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 17:58:18 schreef Laurens:

@Wilhelmina: veeg jij paranormale gaven zoals ik beschreef op een hoop met occultisme, of kan ik nog een toevoeging verwachten?

Dat heb jij heel goed begrepen, dus geen toevoeging, gewoon punt.
 :)

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 13, 2003, 06:05:59 pm »
Hoe zou iemand met dergelijke gaven daar dan mee om moeten gaan volgens jou?
gewoon negeren en mensen pijn laten lijden of zelfs overlijden terwijl hij weet dat hij een gave heeft gekregen waarmee hij dat kan wegnemen?

lijkt me niet echt christelijk, het is m.i. hetzelfde als iemand zien verdrinken maar de reddingsboei die je op dat moment voor de plaatselijke schipper vervoerd niet gooien omdat die reddingsboei een slechte kleur heeft.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 13, 2003, 06:31:31 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 18:05:59 schreef Laurens:
Hoe zou iemand met dergelijke gaven daar dan mee om moeten gaan volgens jou?
gewoon negeren en mensen pijn laten lijden of zelfs overlijden terwijl hij weet dat hij een gave heeft gekregen waarmee hij dat kan wegnemen?

lijkt me niet echt christelijk, het is m.i. hetzelfde als iemand zien verdrinken maar de reddingsboei die je op dat moment voor de plaatselijke schipper vervoerd niet gooien omdat die reddingsboei een slechte kleur heeft.

Als iemand de gave van God heeft gekregen, zal hij die ook in de Naam van Jezus gebruiken. Daar gebeuren grote wonderen mee in onze gemeentes.

Heeft hij die gave echter niet van God, dús uit het rijk der duisternis, dan ga ik liever dood, dan dat ik "genezen" wordt door satan.

Ik snapte nooit hoe het mogelijk was dat er christenen naar Jomanda renden zodra ze ziek werden. Als ik dit hier lees, begin ik een bang vermoeden te krijgen dat er zelfs gereformeerden hun heil zoeken bij paranormale genezers.

Mattheus 6:24  Niemand kan twee heren dienen, want hij zal of de ene haten en de andere liefhebben, of zich aan de ene hechten en de andere minachten;

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 13, 2003, 07:12:24 pm »
Door de zijn gave 'om niet' te delen met zijn omgeving, met name binnen de gemeente en buurgemeenten, gebruikte hij zijn gave in Gods naam.
Ook beriep hij zich op God bij ht gebruik ervan, hij ging altijd voor in gebed voor hij zijn gave gebruikte.

Hoe kun je weten of je iets van Statan of van God krijgt?
En wat er in jullie gemeente gebeurd, dat is niet paranormaal? hoe moet ik dat zien?
vergeef me als ik het verkeerd zie, maar het komt mij een beetje dubbel over...

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 13, 2003, 07:46:29 pm »
Leuk Laurens dat je op politiek gebied zo netjes gereformeerd bent en op dit gebied niet. 't Geeft wel te kennen  ;)

Inhoudelijk gezien ben ik het met Wilhelmina eens. De kerk is altijd -terecht- heel huiverig geweest in dezen.
Ps. 111:10

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 13, 2003, 08:14:02 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 19:46:29 schreef Wiering:
Leuk Laurens dat je op politiek gebied zo netjes gereformeerd bent en op dit gebied niet. 't Geeft wel te kennen  ;)

Ben ik gereformeerd op politiek gebied dan? Wat is gereformeerde politiek?
Ik had het idee dat het heel gereformeerd was om CU te stemmen, een clubje waar ik nog nooit op heb gestemd ;)

quote:

Inhoudelijk gezien ben ik het met Wilhelmina eens. De kerk is altijd -terecht- heel huiverig geweest in dezen.

Heel huiverig idd, juist met onbekende dingen, dat is heel belangrijk, maar moeten alle onbekende dingen per definitie niet getolereerd worden? ook als blijkt dat ze alleen maar goed doen?
'Onderzoekt alles, maar behoud het goede' spookt hier door mijn hoofd, ik bedoel hiermee overigens niet te zeggen dat dat een vrijbrief is om alles maar te 'onderzoeken'.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 13, 2003, 08:17:51 pm »
ha, ik zie de overeenkomst waar jij op zinspeeld Wiering ;) (had net iets te snel gelezen)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 13, 2003, 08:41:30 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 19:12:24 schreef Laurens:
Door de zijn gave 'om niet' te delen met zijn omgeving, met name binnen de gemeente en buurgemeenten, gebruikte hij zijn gave in Gods naam.
Ook beriep hij zich op God bij ht gebruik ervan, hij ging altijd voor in gebed voor hij zijn gave gebruikte.

Hoe kun je weten of je iets van Statan of van God krijgt?
En wat er in jullie gemeente gebeurd, dat is niet paranormaal? hoe moet ik dat zien?
vergeef me als ik het verkeerd zie, maar het komt mij een beetje dubbel over...

Mattheus 10:8  Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze geesten uit. Om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.

Dit is een belangrijke aanwijzing om er achter te komen of iets van een Godsman komt , of uit een andere bron.
Zodra er entree geheven wordt, omdat de grote meneer of mevrouw huppeldepup van de partij zal zijn, of dat het "consult"  per uur gerekend wordt dan wordt de gaven in ieder geval niet bijbels gebruikt.
Ook als de betreffende "genezer" zich niet onder leiderschap wenst te stellen, zou ik adviseren hem/haar niet als door God gezonden te beschouwen.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 13, 2003, 08:44:33 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 17:37:23 schreef Wilhelmina:
 Ik denk dat dát intuitie is, niet occult. Maar zodra  de duivel door krijgt dat hij daar een ingang heeeft naar je ziel, zorgt hij dat je dat vaker overkomt en je gaat vertrouwen op je "intuitie"  Daar zijn hele nare voorbeelden van.

Dat is gewoon een kwestie van sociale vaardigheden hoor.
Intuïtie is "een door onmiddellijke, niet op begripsdenken en redenering berustende overtuiging van de waarheid" (Van Dale). Als je kijkt naar schakers, zie je dat die zich vaak beroepen op intuitie terwijl meer en meer blijkt dat het iets is wat beredeneerd kan worden, wat zich in logaritmen laat vangen.
De voorbeelden die jullie noemden (aanvoelen dat er ruzie oid is/was), heeft te maken met het onbewust oppikken van allerlei signalen die mensen non-verbaal uitzenden. Je ziet dan ook dat mensen met een non-verbale-interpretatiestoornis (bijv autistische stoornissen) daar vaak moeite mee hebben.
Verder zijn niet alle zintuigen die mensen hebben al bekend/ontdekt. Tot voor kort werd bijv. gedacht dat alleen reptielen het orgaan van Jacobson hebben, en primaten (incl mens) niet. Nu weet men dat ook wij zo'n orgaan hebben (waarmee je ruikt of iemand seksueel aantrekkelijk voor jou is).
Ik sluit niet uit dat wat wij nu 'occult' (verborgen) noemen, over een aantal jaren wetenschappelijk verklaard kan worden.
[Prediker 7:29]

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 13, 2003, 08:47:50 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 20:41:30 schreef Wilhelmina:
Mattheus 10:8  Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze geesten uit. Om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.

Dit is een belangrijke aanwijzing om er achter te komen of iets van een Godsman komt , of uit een andere bron.
Zodra er entree geheven wordt, omdat de grote meneer of mevrouw huppeldepup van de partij zal zijn, of dat het "consult"  per uur gerekend wordt dan wordt de gaven in ieder geval niet bijbels gebruikt.
Ook als de betreffende "genezer" zich niet onder leiderschap wenst te stellen, zou ik adviseren hem/haar niet als door God gezonden te beschouwen.
Begrijp ik nu dat je nu toch niet alles wat paranormaal is onder het kopje occult schuift?
Zoja, hoe sta je nu tegenover de term 'onschuldige paranormale dingen' die ik een paar posts terug bezigde?

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 13, 2003, 08:51:42 pm »
even voor de duidelijkheid: geen sprake van ruzie oid :)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 13, 2003, 08:55:20 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 20:47:50 schreef Laurens:
Begrijp ik nu dat je nu toch niet alles wat paranormaal is onder het kopje occult schuift?
Zoja, hoe sta je nu tegenover de term 'onschuldige paranormale dingen' die ik een paar posts terug bezigde?

Nog steeds valt alles wat paranormaal is onder het kopje occult. De gaven van de Heilige Geest zal ik namelijk nooit paranormaal noemen, maar Goddelijk, bovennatuurlijk.

De gaven van de Geest zullen namelijk altijd duidelijk zijn ,althans voor de door diezelfde Geest vervulde Christenen.
2 Corinthe 6:18  (6-18b) En Ik zal u tot Vader zijn en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Here, de Almachtige.
De schapen zullen namelijk de stem van hún Herder herkennen. Je moet je dus af vragen wie je tot jouw V(v)ader zult noemen.

Welke stem herken je als je naar een handlezer, iriscopist, of waarzegger gaat?

Johannes 8:44  Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 13, 2003, 08:56:31 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 20:51:42 schreef Laurens:
even voor de duidelijkheid: geen sprake van ruzie oid :)
Nee joh, ik zie dit als een uitdaging, of ik zelf wel in staat ben te verdedigen wat ik geloof. O-)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 13, 2003, 09:01:31 pm »
Het grote gevaar zie ik in een valse tegenstelling die wij, westerse christenen, te gemakkelijk maken: tussen het begrepen materiële en het onbegrepen spirituële. Wat de wetenschap kan verklaren (bijv. werking van antibiotica, psychologische effecten van muziek) denken we onder controle te hebben en veilig te kunnen gebruiken; wat buiten onze westerse analyse valt (bijv. handoplegging, homeopathie) wordt al snel paranormaal genoemd en synoniem gesteld met occult dus fout.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.