quote:
Matsudo schreef op 02 december 2005 om 20:14:[...]
Hartelijk dank voor je bijdrage, maar hier zit ik precies niet op te wachten. Ik heb expres mijn salaris vermeld, wellicht heb ik ook studerende kinderen en dan moet ik geloven dat iemand met pak 'm beet, 3 keer zoveel te besteden, in stilte met moeite kan rondkomen. Onze ds. kan openlijk goed rondkomen en dat gun ik hem van harte. Hij zal er ongetwijfeld hard genoeg voor werken. Maar dat is op een ander topic al behandeld.
Hij heeft een academische opleiding. Is van de leeftijd dat hij, als hij onder een CAO zou werken, geen trede meer zou stijgen, en hij kost de gemeente 70k per jaar voor een meer dan fulltime baan. Dat lijkt mij een heel normale gang van zaken. Ik kan vanaf hier niet tot op de cent nauwkeurig uitrekenen wat je van die 70k uiteindelijk netto overhoudt, maar dat zal inderdaad genoeg zijn om openlijk goed van rond te komen. Daarvan kun je in een huis wonen, een auto rijden, je kinderen laten studeren, en ook nog wat sparen voor als je onverhoops geen werk meer hebt. Dat lijkt me ook best mogen.
quote:
Overigens is het belastingtechnisch heel makkelijk om voor opting-in te kiezen en dan is een ds. dus als het ware "gewoon" in loondienst, het is een bewuste keus van een ds. hier niet voor te kiezen (en waarom denk je dat een ds. daar in de regel niet voor kiest? inderdaad, aftrekposten).
De belangrijkste reden daarvoor is dat je je als predikant daardoor heel erg bindt aan 1 bepaalde gemeente. Veel gemeentes zitten daar niet op te wachten, zeker niet als ze met splitsingen/fusies/kerkscheuringen/uitbreidingen of wat dan ook te maken hebben, en veel predikanten om soortgelijke redenen ook niet. Zelfstandige zijn is financieel in sommige gevallen gunstiger, in sommige gevallen ongunstiger, maar vooral handig om kerkrechtelijke redenen.
quote:
Het gaat mij om de stijging van het salaris. (...)
Zoals ik al zei: Een dominee valt niet onder een CAO, en dat is prettig. Je kunt gewoon een evalutatiegesprek met hem voeren, kijken naar zijn prestaties, naar zijn financiele situatie, naar eventueel gestegen werkdruk en lasten, en dan in goed overleg een nieuw salaris verzinnen.
Natuurlijk moet het niet zo zijn dat de dominee, in een onderonsje met wat broeders van de CvB ofzo, zichzelf een schaamteloos salaris toebedeelt. En het moet al helemaal niet zo zijn dat een predikant in een gemiddeld arme gemeente die met moeite hem kan onderhouden, gaat vragen om meer geld dan de gemeente ooit zou kunnen opbrengen.
Maar mijn ervaring met deze discussies (en ik heb ze een paar keer van dichtbij mogen meemaken), is dat financiele problemen (begrotingstekorten) in gemeentes veel meer te maken hebben met gemeenteleden die niet wensen bij te dragen, ook al hebben ze geld genoeg, als met predikanten die -om maar een moderne term te gebruiken- aan exorbitante zelfverrijking doen.
Als de gemiddelde welvaartsgroei van de gemeente op 't niveau van de ambtenaren ligt, dan heb je natuurlijk een punt. Als de halve gemeente het afgelopen jaar werkloos is geworden (sluiting van een fabriek ergens in een dorp ofzo), dan helemaal. Maar als er geen enkele reden is om aan te nemen dat de gemeente eventuele hogere lasten niet zou kunnen dragen, omdat er toch altijd al veel minder werd bijgedragen dan je in relatie tot de welvaart van de leden zou verwachten, dan denk ik niet dat je een predikant zijn welverdiende salarisstijging moet ontzeggen.
Als er niet open over financien gepraat kan worden, is dat een ander probleem. Maar dan wel graag van beide kanten open kaart. Voordat je begint met te roepen dat de predikant teveel krijgt, zou ik dan eerst willen weten hoeveel de gemeente bijdraagt.
Of wat abstracter: er zijn landelijke richtlijnen voor zowel salarissen van predikanten, als voor vvb-afdrachten. Welk percentage van beide haalt jullie gemeente. Als de predikant 120% van zijn norm verdiend, en de gemeente 120% afdraagt, is er iets grondig mis. Maar als de predikant 80% van zijn norm verdient, en de gemeente maar 80% van haar norm afdraagt, dan zou ik de eerste zijn om 'm 20% salarisverhoging te bieden.