Auteur Topic: Hoe lees je de bijbel als orthodox gelovige? (afsplitsing)  (gelezen 9959 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hoe lees je de bijbel als orthodox gelovige? (afsplitsing)
« Gepost op: december 03, 2005, 09:41:58 pm »
Modbreak:
Omdat de discussie behoorlijk off-topic ging in het 1e opstandingstopic heb ik hier een nieuwe geopend.
Zijnkind.

Wat doe je met die tekst die ik citeerde dan? Daar staat letterlijk dat er mensen opstaan uit de dood. En op basis waarvan neem je de profetiën in Openbaring letterlijk (ipv ze als symboliek te zien?)
« Laatst bewerkt op: december 05, 2005, 09:28:20 am door Zijnkind »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 03, 2005, 11:50:00 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 december 2005 om 20:16:

[...]

I.i.g. is de eerste opstanding, de gebeurtenis die genoemd wordt hier:

4 En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven; en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang. 5 De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren.
Dit is de eerste opstanding. 6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, [die] duizend jaren.

Als jij Matt 27 al als de eerste opstanding beschouwt, zie je dat dan als DE eerste opstanding, of als een voorloper van de eerste opstanding?
Bekijk het beeld van de oogst: Christus is de eerseling van hen  die ontslapen zijn, daarna volgt de oogst... de eerste opstanding...

Als jij dit uit Matt 27 al als DE eerste opstanding ziet, wat doe je dan met deze tekst uit dat gedeelte in Openbaring?:

6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, [die] duizend jaren.

- Wat dan met al die gelovigen die niet bij deze eerste lichting waren dan? Horen die niet meer bij de eerste opstanding?
Dan zou de tweede dood nog macht over hen hebben... :?

- wat wordt er bedoeld met het priesters van God en Christus zijn en als kioningen heersen
- die duizend jaren
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 04, 2005, 12:28:28 pm »
Duizend jaren = symbolisch voor de 'eeuwigheid' (nl. 10*10*10)
Het heersen als koningen etc. = in de Hemel is dat zo, het gaat niet over hier op aarde. Openbaringen geeft een blik 'achter de schermen': wat gebeurt er met je na de dood als je gelovig sterft.

Nou, dan sta je weer op en heeft de 'tweede dood' = de hel geen vat meer op je. Dus die 1000 jaren zijn voor de mensen die Christus gevolgd zijn in de dood nu al aan de gang. Er komt een Dag des Oordeels, en dan worden alle niet-gelovigen geoordeeld, de gelovigen zijn al vergeven en worden daarom ook niet geoordeeld. En dat is bij de tweede opstanding, wanneer Jezus terugkomt. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 04, 2005, 04:15:40 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 04 december 2005 om 12:28:
Duizend jaren = symbolisch voor de 'eeuwigheid' (nl. 10*10*10)

En hoe lees je de volgende tekst dan?:

7 En wanneer de duizend jaren voleindigd zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten, 8 en hij zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken der aarde te verleiden, Gog en Magog, om hen tot de oorlog te verzamelen, en hun getal is als het zand der zee. 9 En zij kwamen op over de breedte der aarde en omsingelden de legerplaats der heiligen en de geliefde stad; en vuur daalde neder uit de hemel en verslond hen, 10 en de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden.

Het laatste oordeel
11 En ik zag een grote witte troon en Hem, die daarop gezeten was, voor wiens aangezicht de aarde en de hemel vluchtten, en geen plaats werd voor hen gevonden. 12 En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het (boek) des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken. 14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. 15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.
Het heersen als koningen etc. = in de Hemel is dat zo, het gaat niet over hier op aarde. Openbaringen geeft een blik 'achter de schermen': wat gebeurt er met je na de dood als je gelovig sterft.

Het laatst oordeel is wel letterlijk geef jij aan. Dus vanaf vers 11
Maar dat stuk er voor niet? Wat is je criterium - als je die duizend jaar symbolisch laat zijn voor de eeuwigheid, klinkt het toch wel vreemd:

en wanneer de eeuwigheid voleindigd zal zijn en wat er verder volgt.

Nou, dan sta je weer op en heeft de 'tweede dood' = de hel geen vat meer op je. Dus die 1000 jaren zijn voor de mensen die Christus gevolgd zijn in de dood nu al aan de gang. Er komt een Dag des Oordeels, en dan worden alle niet-gelovigen geoordeeld, de gelovigen zijn al vergeven en worden daarom ook niet geoordeeld. En dat is bij de tweede opstanding, wanneer Jezus terugkomt. :)[/quote]
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 04, 2005, 04:18:02 pm »
Ik lees de bijbel niet letterlijk, dus ik lees daar: wanneer de tijd ten einde gekomen is. Een 'eeuwigheid' is een heel erg lange tijd, niet nader gedefinieerd. Alle tijd heeft per definitie een begin en een einde. Het begon bij de Schepping en het eindigt bij de Laatste Dag. Het besef van maanden, jaren etc. is nog niet zolang gemeengoed. Het is ook typisch iets dat bij een beschaving zoals die van ons hoort. Vroeger maakte men zich minder druk om tijd, men deelde de tijd niet in uren, dagen, weken, maanden, jaren etc. in. Je had manen en zonnejaren, maar daar hield het ook helemaal mee op. Veel mensen wisten niet op welke dag ze geboren waren (niet precies), ze wisten alleen in welk seizoen het was en misschien bij welke maan. Dus je moet jouw huidige denkkader niet projecteren op de Bijbel.

In de Hemel is geen tijd. Die was er al voor de schepping en die zal er ook altijd zijn. Dus alle tijdgerelateerde begrippen zijn er vooral om ons het te helpen te begrijpen, omdat wij ons geen wereld zonder tijd kunnen voorstellen. Het dient dus niet letterlijk genomen te worden, net zoals je de schepping in zes dagen niet letterlijk moet nemen: dat is poezie, geen historie.
« Laatst bewerkt op: december 04, 2005, 04:25:51 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 04, 2005, 04:58:50 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 04 december 2005 om 16:18:
Ik lees de bijbel niet letterlijk, dus ik lees daar: wanneer de tijd ten einde gekomen is. Een 'eeuwigheid' is een heel erg lange tijd, niet nader gedefinieerd. Alle tijd heeft per definitie een begin en een einde. Het begon bij de Schepping en het eindigt bij de Laatste Dag. Het besef van maanden, jaren etc. is nog niet zolang gemeengoed. Het is ook typisch iets dat bij een beschaving zoals die van ons hoort. Vroeger maakte men zich minder druk om tijd, men deelde de tijd niet in uren, dagen, weken, maanden, jaren etc. in. Je had manen en zonnejaren, maar daar hield het ook helemaal mee op. Veel mensen wisten niet op welke dag ze geboren waren (niet precies), ze wisten alleen in welk seizoen het was en misschien bij welke maan. Dus je moet jouw huidige denkkader niet projecteren op de Bijbel.

In de Hemel is geen tijd. Die was er al voor de schepping en die zal er ook altijd zijn. Dus alle tijdgerelateerde begrippen zijn er vooral om ons het te helpen te begrijpen, omdat wij ons geen wereld zonder tijd kunnen voorstellen. Het dient dus niet letterlijk genomen te worden, net zoals je de schepping in zes dagen niet letterlijk moet nemen: dat is poezie, geen historie.

Het principe van de eeuwigheid is juist dat dat niets met tijd te meken heeft. Er is geen einde aan maar ook geen begin.
Dus begrijp ik niet goed, dat wanneer er duizend jaar staat, je dit als eeuwigheid gaat definieren/opvatten, maar het eindigt wel. Dat kan dan toch niet?

En waarom zou de schepping - aan het begin van de tijd niet gewoon 6 dagen kunen zijn? Toen begon de tijd....
En aan het einde der tijden, zal de eeuwigheid er zijn:
Als deze wer4eld voorbij is:
1 Joh 2
17 En de wereld gaat voorbij en haar begeren, maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.

Is Israel 40 jaren in de woestijn ook poezie en Jezus drie dagen in het graf? (Zomaar een paar voorbeelden)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 04, 2005, 10:30:05 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 december 2005 om 16:58:

[...]

Het principe van de eeuwigheid is juist dat dat niets met tijd te meken heeft. Er is geen einde aan maar ook geen begin.
Dus begrijp ik niet goed, dat wanneer er duizend jaar staat, je dit als eeuwigheid gaat definieren/opvatten, maar het eindigt wel. Dat kan dan toch niet?

En waarom zou de schepping - aan het begin van de tijd niet gewoon 6 dagen kunen zijn? Toen begon de tijd....
En aan het einde der tijden, zal de eeuwigheid er zijn:
Als deze wer4eld voorbij is:
1 Joh 2
17 En de wereld gaat voorbij en haar begeren, maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.

Is Israel 40 jaren in de woestijn ook poezie en Jezus drie dagen in het graf? (Zomaar een paar voorbeelden)

Omdat Genesis 1 op rijm staat?
Omdat in het Grieks woorden op meerdere manieren kunnen worden vertaalt?
Jij neemt de Bijbel hyper-letterlijk, waar de Joden dit in het algmeen niet deden en in vele gevallen niet doen (bijv. Gen. 1).

Jij zegt "Dat kan toch niet?" In jouw denkwereld en vanuit jouw redenatiekader kunnen er waarschijnlijk een heleboel dingen niet. In mijn beleving ook niet. Mensen worden niet ingeslikt door een vis, en drie dagen later uitgespuugd. Dat is een allegorie, of een metafoor voor iets anders, poezie zoals je wilt, niet iets dat je serieus hoeft te nemen.

En het argument "Als je niet in een letterlijke schepping van de aarde in zes dagen gelooft, dan geloof je ook niet dat Jezus is opgestaan oid" is al belegen. Daar ga ik dan ook maar wijselijk niet op in. :w

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 04, 2005, 10:42:57 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 04 december 2005 om 22:30:
[...]

Omdat Genesis 1 op rijm staat?
Ik zou het niet weten of dat het geval is. :?

quote:

Omdat in het Grieks woorden op meerdere manieren kunnen worden vertaalt?
Hier snap ik ook niets van - de relevantie van je opmerking bedoel ik dan.

quote:

Jij neemt de Bijbel hyper-letterlijk, waar de Joden dit in het algmeen niet deden en in vele gevallen niet doen (bijv. Gen. 1).

Ik ben geen Jood. :)
Volgens mij staat er niet alleen in Gen 1 dat God de aarde in 6 dagen schiep. Maar ook in Exodus bv.
Het ging me trouwens alleen om het voorbeeld van de tijdsaanduideing en niet om hier een discussie te starten over het wel/niet geschapen zijn in 6 dagen.

quote:

Jij zegt "Dat kan toch niet?" In jouw denkwereld en vanuit jouw redenatiekader kunnen er waarschijnlijk een heleboel dingen niet. In mijn beleving ook niet. Mensen worden niet ingeslikt door een vis, en drie dagen later uitgespuugd. Dat is een allegorie, of een metafoor voor iets anders, poezie zoals je wilt, niet iets dat je serieus hoeft te nemen.

OK. Duidelijk is dat je Jona niet serieus hoeft te nemen volgens jou; maar wat doet Jezus dan? Die neemt het anders wel serieus. Noemt er zelfs de dagen bij. :)
('t Is dat jij het aanhaalt anders was ik er nu niet eens op gekomen)

Mat 12,40
Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten.

Mat 12,41
De mannen van Nineve zullen in het oordeel opstaan met dit geslacht en het veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona en zie, meer dan Jona is hier.

quote:

En het argument "Als je niet in een letterlijke schepping van de aarde in zes dagen gelooft, dan geloof je ook niet dat Jezus is opgestaan oid" is al belegen. Daar ga ik dan ook maar wijselijk niet op in. :w

Heel wijs zeg. :) Ik wilde het daar echter niet over hebben maar gaf alleen verscheidene tijdsaanduidingen vanuit de bijbel als voorbeeld. En vroeg me af hoe jij die drie dagen in het graf dan bekijkt.
Je moet niet meer in mijn posts leggen dan er staat. :P
Wel vroeg ik je over de veertig jaren in de woestijn. Hoe zie je dat?
« Laatst bewerkt op: december 04, 2005, 10:43:31 pm door Priscilla en Aquila »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 04, 2005, 10:48:34 pm »
De veertig dagen in de woestijn en andere verhalen zijn allemaal wel waar, maar historisch gezien niet echt (waar) gebeurd. ;)
« Laatst bewerkt op: december 04, 2005, 10:49:43 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 04, 2005, 10:50:31 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 04 december 2005 om 22:48:
De veertig dagen in de woestijn en andere verhalen zijn allemaal wel waar, maar historisch gezien niet echt (waar) gebeurd. ;)

Ben je nu serieus of maak je een geintje? (even voor de zekerheid navragen)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 04, 2005, 10:52:56 pm »
Nee, dat bedoel ik serieus. Het is niet de bedoeling dat we alles letterlijk opvatten, het gaat erom wat een bijbelschrijver met het verhaal wil vertellen. Als je alleen maar naar de letterlijke betekenis kijkt, er niet doorheen prikt, dan mis je de werkelijke boodschap van de Bijbel.

De 'historische' boeken zijn inzoverre 'historisch' dat ze weergeven hoe de Joden hun geschiedenis zagen, ze geven niet noodzakelijkerwijze de werkelijke gang van zaken weer.

offtopic:Daarom vind ik het ook altijd erg vermakelijk als ik weer eens voor 'biblicist' word uitgemaakt... :+
« Laatst bewerkt op: december 04, 2005, 10:53:58 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 04, 2005, 10:59:32 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 04 december 2005 om 22:52:
Nee, dat bedoel ik serieus. Het is niet de bedoeling dat we alles letterlijk opvatten, het gaat erom wat een bijbelschrijver met het verhaal wil vertellen. Als je alleen maar naar de letterlijke betekenis kijkt, er niet doorheen prikt, dan mis je de werkelijke boodschap van de Bijbel.

De 'historische' boeken zijn inzoverre 'historisch' dat ze weergeven hoe de Joden hun geschiedenis zagen, ze geven niet noodzakelijkerwijze de werkelijke gang van zaken weer.

Ik krijg hier toch wel een zeker 'Ter Linden" gevoel bij. Ongetwijfeld bedoel je het anders, maar zij hebben het ook altijd over verhalen met een mooie betekenis etc. En ook een zeker andere user hier op het forum is sterk in het benoemen van de bijbel als een bundel allegorieen.

Even wat mij nu te binnen schiet:

1 Kor 10
6 Deze gebeurtenissen zijn ons ten voorbeeld geschied, opdat wij geen lust tot het kwade zouden hebben, zoals zij die hadden. 7 Wordt ook geen afgodendienaars zoals sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zette zich neder om te eten en te drinken, en zij stonden op om te dansen. 8 En laten wij geen hoererij plegen, zoals sommigen van hen deden, en er vielen op één dag drieëntwintigduizend. 9 En laten wij de Here niet verzoeken, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de slangen. 10 En mort niet, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de verderfengel. 11 Dit is hun overkomen tot een voorbeeld (voor ons) en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie het einde der eeuwen gekomen is.

Er staat toevallig nog een tijdsaanduideing bij: één dag.

Ik vraag me nu echt serieus af hoe jij de bijbel dan bekijkt. Het OT is een en al verhalen die niet histirisch gebeurd zijn? Wat is de lol daarvan dan?
God deelt ons hierin waarheden mee bv. Een mooie moraal over hoe Hij is ofzo.

Leg eens uit.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2005, 05:44:42 pm door Priscilla en Aquila »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 04, 2005, 11:07:03 pm »
Wat er staat: het is een voorbeeld, geen historie. Alleen hebben wij onder invloed van de Verlichting de neiging om ze net zo historisch te gaan vinden zoals we verhalen over de Gouden Eeuw historisch vinden.

En op die manier zijn de bijbelverhalen niet geschreven, en nee, ik ga niet dingen tot in den treure uitleggen, want dat is hier offtopic.

Jij gelooft dat de aarde plat is en in zes dagen geschapen, want het staat in de Bijbel, en dat is je goed recht. Ik denk er alleen niet zo over. Period.
« Laatst bewerkt op: december 04, 2005, 11:08:50 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 04, 2005, 11:17:02 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 04 december 2005 om 23:07:
Wat er staat: het is een voorbeeld, geen historie. Alleen hebben wij onder invloed van de Verlichting.........
Ik heb niets met de verlichting wat dat betreft.

quote:

............... de neiging om ze net zo historisch te gaan vinden zoals we verhalen over de Gouden Eeuw historisch vinden.

En op die manier zijn de bijbelverhalen niet geschreven, en nee, ik ga niet dingen tot in den treure uitleggen, want dat is hier offtopic.

Prima. Misschien ergens anders dan, want ik vraag me toich wel af hoe het e.e.a. volgens jou dan wel in elkaar zit.
Maar hoe weet jij dan dat het niet historisch is bedoeld?
Tekstbewijs. :)

quote:

Jij gelooft dat de aarde plat is en in zes dagen geschapen, want het staat in de Bijbel, en dat is je goed recht. Ik denk er alleen niet zo over. Period.

Maar wat je hier zegt slaat natuurlijk als een tang op een varken en vind ik niet netjes om iemand zo dom neer te zetten als jij nu hier doet.

Het lijkt me zo toe dat je wel heel erg in vakjes denkt en er maar gelijk vanuit ga, dat ik geen gezond verstand hoef te gebruiken als ik de bijbel lees.
Serieus nemen van je gesprekspartners komt wel iets prettiger over dan wat jiij hier nu laat zien.
« Laatst bewerkt op: december 04, 2005, 11:24:05 pm door Priscilla en Aquila »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 04, 2005, 11:26:51 pm »
Oh ja, en hierin neem jij mij wel serieus?

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 december 2005 om 16:58:

Variantie op: "Als je niet in een letterlijke schepping van zes dagen gelooft, hoe kan het dan dat je in de opstandigsgeschiedenis van Jezus gelooft". (Met andere woorden: dan ben je een slecht christen). En zoals gezegd, die opmerking heeft al zo'n baard. *houdt hand tot op de grond*. Komt op z'n minst deningrerend over. Er is maar één waarheid, blijkbaar, die van jou, en als je dat wat anders leest, nou, dan is het niet goed.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 december 2005 om 22:59:
Ik vraag me nu echt serieus af hoe jij de bijbel dan bekijkt. Het OT is een en al verhalen die niet histirisch gebeurd zijn? Wat is de lol daarvan dan?

En dat is zeker ook niet aanmatigend bedoeld? Het lijkt er sterk op dat als je de bijbel zo leest, je toch zeker een christen van een lager niveau bent en dat als je het wel letterlijk neemt, dat je dan 'beter' bent ofzo... :?

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 december 2005 om 22:59:
En ook een zeker andere user hier op het forum is sterk in het benoemen van de bijbel als een bundel allegorieen.

Ik ben gelijk vrijzinnig, natuurlijk als ik de bijbel niet hyperletterlijk neem, of ben net zo als die 'zekere andere user'.

Kruistochten voeren doe je maar ergens anders bij iemand anders, daar heb ik geen zin in. :w

Je kunt natuurlijk altijd ontkennen dat je ook maar enige invloed hebt ondervonden van de Westerse maatschappij, het Westerse denken, het individualisme ('ik-gerichte cultuur'), maar door dat heel hard te roepen houd je het niet bij je vandaan. Tenzij je jezelf in een klein hutje op de hei hebt opgesloten, zonder TV, radio, krant en internet. En iets in mij vermoedt mij dat je net zo ontvankelijk bent voor denkwijzen die hun oorsprong vinden in de Verlichting, je ontkent het alleen. De manier waarop jij met bijbellezen en het 'persoonlijk' maken van je geloof bezig bent, laat al zien dat je meer individualistisch ingesteld bent dan je wilt toegeven. Kijk maar eens naar andere culturen of naar de cultuur van de Joden rond het begin van de jaartellen, hoe de samenleving in elkaar zat, hoe mensen dachten. Dan zie je dat zij met bepaalde dingen heel iets anders bedoelen dan wij. En als je dat niet door hebt, dan ga je dingen op je eigen westerse manier interpreteren. Je kunt de vraag ook omdraaien: op grond waarvan meen jij teksten van meer dan 2000 jaar oud op een modern-historische manier te mogen interpreteren?
« Laatst bewerkt op: december 04, 2005, 11:33:46 pm door Roodkapje »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 05, 2005, 10:03:49 am »
Prisc, neem jij alle OT verhalen precies even serieus?

Als je een boek als Jona of Job vergelijkt met een boek als Kronieken, dan valt toch direkt op dat ze met een compleet andere bedoeling/insteek zijn geschreven? Misschien is het wel mijn inlegkunde, maar ik heb inderdaad ook het idee dat God ons met een verhaal als Job een voorbeeld, een moraal, een principe wil voorhouden, en dat ons uit Kronieken historie wordt voorgelegd.

Het is mijn overtuiging (even ongenuanceerd gezegd  ;) ) dat iedere bladzijde van de Bijbel in feite over Jezus gaat. Daarmee bedoel ik: De hele Bijbel gaat over Gods omgang met de mens, de Schepping, Zondeval, Menswording, Kruisiging, Opstanding, Hemelvaart, Verlossing - nieuwe hemel, nieuwe aarde.

Ik geloof dat alle wonderverhalen uit bijvoorbeeld Lucas en Handelingen echt (historisch) zijn gebeurd. Lucas probeert ook overduidelijk een geschiedenis te vertellen en voor de "heilsgeschiedenis" is dat ook allemaal van belang. Maar is het voor die geschiedenis ECHT van belang of de Schepping 6 dagen heeft geduurd? Het gaat er toch om DAT er een schepping is geweest, en DAT wij mensen het hebben verprutst? Of het nou letterlijk een appel (of wat voor vrucht dan ook) is geweest, maakt dat zoveel uit?

Niet dat ik beweer dat het onmogelijk wel zo kan zijn gegaan, maar het is imho geen reden om ruzie over te maken als christenen.
Bombus terrestris Reginae

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 05, 2005, 10:15:42 am »

quote:

Roodkapje schreef op 04 december 2005 om 23:07:
Wat er staat: het is een voorbeeld, geen historie. Alleen hebben wij onder invloed van de Verlichting de neiging om ze net zo historisch te gaan vinden zoals we verhalen over de Gouden Eeuw historisch vinden.

[terzijde]
Ook die zijn een constructie achteraf.
[/terzijde]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 05, 2005, 10:32:35 am »

quote:

Roodkapje schreef op 04 december 2005 om 23:26:
Oh ja, en hierin neem jij mij wel serieus?

[...]

Variantie op: "Als je niet in een letterlijke schepping van zes dagen gelooft, hoe kan het dan dat je in de opstandigsgeschiedenis van Jezus gelooft". (Met andere woorden: dan ben je een slecht christen). En zoals gezegd, die opmerking heeft al zo'n baard. *houdt hand tot op de grond*. Komt op z'n minst deningrerend over. Er is maar één waarheid, blijkbaar, die van jou, en als je dat wat anders leest, nou, dan is het niet goed.
Als je mijn post heb gelezen geef ik zelfs twee keer aan dat ik dat niet op die manier bedoel maar gewoon wil weten of je andere tijdsaanduidelingen wel letterlijk neemt, of ook figuurlijk:

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 december 2005 om 22:42[/message]:
Het ging me trouwens alleen om het voorbeeld van de tijdsaanduideing en niet om hier een discussie te starten over het wel/niet geschapen zijn in 6 dagen.
[...]

Heel wijs zeg. :) Ik wilde het daar echter niet over hebben maar gaf alleen verscheidene tijdsaanduidingen vanuit de bijbel als voorbeeld. En vroeg me af hoe jij die drie dagen in het graf dan bekijkt.
Je moet niet meer in mijn posts leggen dan er staat. :P
Wel vroeg ik je over de veertig jaren in de woestijn. Hoe zie je dat?

Dus je dit geeft mijn intentie aan en de vraag die ik je wil stellen.

quote:

En dat is zeker ook niet aanmatigend bedoeld? Het lijkt er sterk op dat als je de bijbel zo leest, je toch zeker een christen van een lager niveau bent en dat als je het wel letterlijk neemt, dat je dan 'beter' bent ofzo... :?

Ik bedoel gewoon wat ik zeg: ik wil serieus van je weten hoe jij dan de bijbel bekijkt, hoe bekijk je de geschiedenissen van het OT als ze alleen een allegorie zijn, bv. Of zijn andere dingen wel weer echt historisch gebeurd.
Dat is mijn vraag omdat ik me eerlijk gezegd niets bij je uitspraken kan voorstellen.

quote:

Ik ben gelijk vrijzinnig, natuurlijk als ik de bijbel niet hyperletterlijk neem, of ben net zo als die 'zekere andere user'.

Die ander user gebruikt dezelfde termen voor de geschiedenissen in de bijbel en dat krijg ik dan niet bij elkaar.
Omdat ik denk dat je niet vrijzinnig bent, wil ik graag wat meer uitleg van je.

quote:

Kruistochten voeren doe je maar ergens anders bij iemand anders, daar heb ik geen zin in. :w
De kruistochten zijn wat mij betreft allang voorbij. (Ik neem ze alleen letterlijk  weet je :P (grapje) )

quote:

Je kunt natuurlijk altijd ontkennen dat je ook maar enige invloed hebt ondervonden van de Westerse maatschappij, het Westerse denken, het individualisme ('ik-gerichte cultuur'), maar door dat heel hard te roepen houd je het niet bij je vandaan. Tenzij je jezelf in een klein hutje op de hei hebt opgesloten, zonder TV, radio, krant en internet.
Misschien woon ik wel in een hutje op de hei met alleen internet. :P

quote:

En iets in mij vermoedt mij dat je net zo ontvankelijk bent voor denkwijzen die hun oorsprong vinden in de Verlichting, je ontkent het alleen. De manier waarop jij met bijbellezen en het 'persoonlijk' maken van je geloof bezig bent, laat al zien dat je meer individualistisch ingesteld bent dan je wilt toegeven. Kijk maar eens naar andere culturen of naar de cultuur van de Joden rond het begin van de jaartellen, hoe de samenleving in elkaar zat, hoe mensen dachten. Dan zie je dat zij met bepaalde dingen heel iets anders bedoelen dan wij.
Jij bent ook beinvloed door de verlichting dan? Of heb jij het al van je afgeschud omdat je meer je inleeft in de wij-cultuur... :?

quote:

En als je dat niet door hebt, dan ga je dingen op je eigen westerse manier interpreteren. Je kunt de vraag ook omdraaien: op grond waarvan meen jij teksten van meer dan 2000 jaar oud op een modern-historische manier te mogen interpreteren?

Dat is alweer een menselijke term: modern-historische manier.
Met dat soort dingen ben ik helemaal niet bezig.
God wil zelfs de meest eenvoudige gelovigen Zijn woord geven en die moeten zich dan eerst ontdoen van het Verlichtingsdenken en zich bewust worden van hun moder-historisch lezen van de bijbel?
Moeten we dan allemaal eerst een cursus/studie gaan volgen.
Wij hebben dat niet nodig als noodzakelijke ondergrond omdat mensen die als gelovigen de Heilige Geest hebben ontvangen, zich moeten laten leiden door de Geest die duidelijk wil maken wat er wordt bedoeld. Dat wil niet zeggen dat ieder exact op dezelfde dingen zal uitkomen, maar wel dat God in staat is zijn wil kenbaar te maken. En ons wil verlichten door de Heilige Geest.

quote:

2 Kor 4,6
Want de God, die gesproken heeft: Licht schijne uit het duister, heeft het doen schijnen in onze harten, om ons te verlichten met de kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Christus.

Ef 1
 17 opdat de God van onze Here Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen: 18 verlichte ogen [uws] harten, zodat gij weet, welke hoop zijn roeping wekt,
(Nu geef ik wel antwoord op jou, terwijl jijzelf degene bent die steeds het cutuur aspect erbij sleept ;))

quote:

Joh 14
 15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. 16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.
18 Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u. 19 Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij ziet Mij, want Ik leef en gij zult leven. 20 Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.
en dit gedeelte waar staat dat de gelovigen door de Geest God kunnen kennen en wereldse wijsheid er niet toe doet:

quote:

1 Kor 2
 6 Toch spreken wij wijsheid bij hen, die daarvoor rijp zijn, een wijsheid echter niet van deze eeuw, noch van de beheersers dezer eeuw, wier macht teniet gaat, 7 maar wat wij spreken, als een geheimenis, is de verborgen wijsheid Gods, die God (reeds) van eeuwigheid voorbeschikt heeft tot onze heerlijkheid. 8 En geen van de beheersers dezer eeuw heeft van haar geweten, want indien zij van haar geweten hadden, zouden zij de Here der heerlijkheid niet gekruisigd hebben.

...

10 Want óns heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods. 11 Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods. 12 Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is. 13 Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is. 15 Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld. 16 Want wie kent de zin des Heren, dat hij Hem zou voorlichten? Maar wij hebben de zin van Christus.

En de wijsheid van deze eeuw en de beheersers van deze eeuw: ook die van de verlichting en het historisch modern bijbellezen... dat gaat te niet.
Ik vraag aan God of Hij mij  alleen door de bril van de Geest wil laten kijken.
En ik weet niet of dat atijd het geval is, maar je moet die bereid hebben en de bereidheid de wijsheid van de wereld met haar theorien en filosofien af te leggen.
En God wil dan ons verstand verlichten door de Geest. Hij moet ons leiden.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2005, 10:34:00 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 05, 2005, 10:46:48 am »

quote:

Bumblebee schreef op 05 december 2005 om 10:03:
Prisc, neem jij alle OT verhalen precies even serieus?

Als je een boek als Jona of Job vergelijkt met een boek als Kronieken, dan valt toch direkt op dat ze met een compleet andere bedoeling/insteek zijn geschreven? Misschien is het wel mijn inlegkunde, maar ik heb inderdaad ook het idee dat God ons met een verhaal als Job een voorbeeld, een moraal, een principe wil voorhouden, en dat ons uit Kronieken historie wordt voorgelegd.
'
Kronieken is in de aard van het boek natuurlijk ook gewoon geschiedschrijving.
Job en Jona zijn niet geschiedschrijving in die zin, al hoort Job onder de historische boeken. Dat geeft al aan dat het m.i. echt gebeurd is. Ook omdat het elder wpordt aangehaald. Een gelijkenis staat er altijd bij genoemd. Dat zie ik bij Job toch niet.
En dat wij niet geloven dat Jona drie dagen in de vis zat is misschien omdat in de volksmond gesproken wordt van walvis, terwijl het een zeemonster was. (En dan nog is God in staat om hier een mens door te laten gaan - Hij kan wonderen doen, toch? )
Verder wordt de prediking aan Nineve verscheiden keren aangehaald door de Here Jezus, die dat dus wel zo letterlijk gebeurd ziet. Hoe kan Hij anders zeggen dat in de dag van het oordeel, Nineve er beter uit zal komen - wegens de prediking van Jona, als Jona niet heeft gepredikt?

quote:

Het is mijn overtuiging (even ongenuanceerd gezegd  ;) ) dat iedere bladzijde van de Bijbel in feite over Jezus gaat. Daarmee bedoel ik: De hele Bijbel gaat over Gods omgang met de mens, de Schepping, Zondeval, Menswording, Kruisiging, Opstanding, Hemelvaart, Verlossing - nieuwe hemel, nieuwe aarde.

Ik geloof dat alle wonderverhalen uit bijvoorbeeld Lucas en Handelingen echt (historisch) zijn gebeurd. Lucas probeert ook overduidelijk een geschiedenis te vertellen en voor de "heilsgeschiedenis" is dat ook allemaal van belang. Maar is het voor die geschiedenis ECHT van belang of de Schepping 6 dagen heeft geduurd? Het gaat er toch om DAT er een schepping is geweest, en DAT wij mensen het hebben verprutst? Of het nou letterlijk een appel (of wat voor vrucht dan ook) is geweest, maakt dat zoveel uit?

Ik wilde deze dingen hier dus helemaal niet bespreken eigenlijk. Wel is het zo dat als je de historiciteit van Adam loslaat bv. je dan ook je vraagtekens kunt zetten bij ander aanhaleingen van Adam in het NT die in verbinding wordt gebracht met andere belangrijke gebeurtenissen: de komst van de tweede Adam bv.
En in zes dagen geschapen wordt verder in de bijbel ook aangehaald. Moet je dat dan gaan schrappen die teksten? En wat is dan de grond-het criterium om bepaalde dingen te schrappen. Dat is mijn grootste vraag bij dit soort discussies.

quote:

Niet dat ik beweer dat het onmogelijk wel zo kan zijn gegaan, maar het is imho geen reden om ruzie over te maken als christenen.

Mee eens en is mijn intentie dus ook in het geheel niet. Zie mijn post hierboven. :)
« Laatst bewerkt op: december 05, 2005, 10:49:24 am door Priscilla en Aquila »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 05, 2005, 10:50:08 am »

quote:

Eh.....dat kun je toch nooit zeker weten?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 05, 2005, 10:57:57 am »
Is dit niet wederom een kwestie van definities? Als je 'historisch waar gebeurd' definieert als 'in een betrouwbare seculiere bron verslagen', dan is er heel veel dat in de bijbel staat niet 'historisch bewezen'. Het is juist de onzekerheid of iets dergelijks 'waar gebeurd is' wat dan leidt tot de uitspraak 'historisch discutabel'. Daarmee wil 'historisch onbewezen' dus niet zeggen dat iets dus niet gebeurd is.

In het geval van het 40 dagen verhaal: het is dan 'historisch gezien niet gebeurd', want we hebben alleen Gods Woord waar het in verslagen is ;). En dat wordt door seculiere lieden niet erkend als bron voor de historie.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 05, 2005, 12:26:19 pm »

quote:

elle schreef op 05 december 2005 om 10:57:
Is dit niet wederom een kwestie van definities? Als je 'historisch waar gebeurd' definieert als 'in een betrouwbare seculiere bron verslagen', dan is er heel veel dat in de bijbel staat niet 'historisch bewezen'. Het is juist de onzekerheid of iets dergelijks 'waar gebeurd is' wat dan leidt tot de uitspraak 'historisch discutabel'. Daarmee wil 'historisch onbewezen' dus niet zeggen dat iets dus niet gebeurd is.

In het geval van het 40 dagen verhaal: het is dan 'historisch gezien niet gebeurd', want we hebben alleen Gods Woord waar het in verslagen is ;). En dat wordt door seculiere lieden niet erkend als bron voor de historie.

tja, en dan nemen die seculiere lieden dus al aan wat ze wilden bewijzen, namelijk dát het 40-jaren (tenminste, ik neem aan dat je de exodus bedoelt?)-verhaal niet gebeurd is. Maar er zijn talloze historische gebeurtenissen die maar in één bron opgetekend zijn, en er is wel vaker een zwervend volk geweest (bv. de Scyth's, vanaf een paar honderd voor Christus tot een paar honderd erna) waar geen enkele bron over hun omzwervingen is, behalve dan wat door een paar griekse geschiedschrijvers is opgetekend. Er zijn van die Scyth geen massagraven of wat dan ook gevonden (alleen een paar koningstomben). Die scyth zijn minstens zo 'ongrijpbaar' in de geschiedenis als de joden tijdens de exodus, maar omdat de Scyth geen religieuze lading hebben voor nu, is dat daar ineens geen probleem  :(

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 05, 2005, 12:57:05 pm »
Modbreak:
Dit is een topic in CL. De begrenzing voor deze discussie is dat de bijbel Gods onfeilbare en geinspireerde Woord is. Met het opzoeken van wat precies onfeilbaar is, komt deze discussie al aardig in het grensgebied. Discussies of het uberhaupt wel waar is gaan over die grens en zullen in het vervolg verwijderd worden!! Wil je daar overpraten? Open dan een topic in LB.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2005, 12:56:51 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 05, 2005, 01:00:27 pm »

quote:

elle schreef op 05 december 2005 om 10:57:

Een dergelijke houding lijkt me een tikkeltje te ver gaan. Alles wat in de antieke wereld geschreven werd, was religieus gekleurd. Er was geen scheiding tussen kerk en staat. We gooien ook niet alle kennis uitsluitend verkregen uit hieroglyphen weg omdat het door een Egyptisch religieuze bril geschreven is. Het lijkt me dat de juiste wetenschappelijke houding is dat je 'religieuze' bronnen gebruikt, maar dat je oog hebt voor de agenda van de schrijvers, en dat als het even kan je checkt tegen andere bronnen. Voor elementen waar je geen specifieke agenda voor ziet, en die op zich niet vreemd lijken, is er geen reden om die niet te aanvaarden. Als zou blijken dat bv Kronieken qua regeringsjaren best aardig klopt met wat archeologisch aangetroffen is, dan kun je verder Kronieken gebruiken als vrij betrouwbaar, ook voor punten waar je geen externe bevestiging hebt.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 05, 2005, 05:32:48 pm »

quote:

Nunc schreef op 05 december 2005 om 12:26:
[...]
Die scyth zijn minstens zo 'ongrijpbaar' in de geschiedenis als de joden tijdens de exodus, maar omdat de Scyth geen religieuze lading hebben voor nu, is dat daar ineens geen probleem  :(
Natuurlijk is daar ook een probleem. En het zullen heus niet alleen christenen zijn die dat erkennen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 05, 2005, 05:51:00 pm »
Wat ik mij altijd afvraag is waarom het een probleem is als je de boodschap van de bijbel relevant vindt, en het je niet boeit of het echt zo gebeurd is.

Wat mij betreft is het hele begin van Genesis niet echt gebeurd. Er was geen paradijs met Adam en Eva en de slang sprak niet echt. Het is een verhaal om uit te leggen hoe de zonde in de wereld is gekomen. Een gelijkenis zo je wilt, zoals de Here Jezus ook in gelijkenissen sprak. God had misschien heus wel gedetailleerd de Bijbel kunnen dicteren, maar Hij heeft het de Bijbelschrijvers vanuit hun eigen belevingswereld laten schrijven.

Zo staan er meer verhalen in de Bijbel die als doel hebben ons iets te leren en die ook met dat doel zijn geschreven. Of ze historisch ook waar gebeurd zijn, doet niet terzake. Daar gaat het ook niet om.

In het begin van de Bijbel wordt vanuit een plat wereldbeeld gesproken, men heeft het over de 'vier hoeken van de aarde'. Iedereen snapt dat dit vanuit de beleving van de Bijbelschrijver met de kennis die men toen had geschreven is en dat je daarom niet letterlijk hoeft te geloven dat de aarde lijkt op een pannenkoek. Waarom zou dit ook niet opgaan voor het Scheppingsverhaal, het verhaal van de zondeval, de torenbouw van Babel, Noach etc. Wellicht zijn historische gebeurtenissen aanleiding geweest voor de verhalen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze zo gebeurd zijn zoals de Bijbel erover bericht. Het hele OT is met een zware Joods-gekleurde bril geschreven. Dus enige kennis van het Joodse denken en de Joodse maatschappij van toen is geen overbodige luxe bij het interpreteren van die teksten.

Zie ook een artikel over dit onderwerp n.a.v. 'De Tien Plagen'.  (klik hier voor PDF)
« Laatst bewerkt op: december 05, 2005, 06:01:09 pm door Roodkapje »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 05, 2005, 06:21:01 pm »
Het wordt eentonig maar alweer een modbreak....

Modbreak:
De discussie over de policies van CL is verplaatst naar dit FB-topic.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 05, 2005, 07:08:34 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 04 december 2005 om 22:30:
[...]

Waarom zouden bijv. de wonderen die Jezus gedaan heeft wel echt gebeurd zijn en dit niet? Waar ligt voor/volgens jou het verschil/de grens?

quote:

Roodkapje schreef op 04 december 2005 om 23:26:

Weet je zeker dat jij het niet andersom ziet? Dat als je de bijbel 'letterlijk' leest je christen van een lager niveau bent en dat als je de bijbel precies leest zoals jij dat doet je 'beter' bent ofzo? Just checking, gezien je toon (en smiley's) in verschillende posts lijkt het daar haast wel een beetje op... Maar corrigeer me als ik het fout zie.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 05, 2005, 07:15:22 pm »
Ik weet niet of de wonderen die Jezus gedaan heeft echt gebeurd zijn. Maar de manier waarop erover gepraat wordt, en gezien het feit dat het NT in de oogetuigenperiode is geschreven (itt tot het OT) en niemand doet daar moeilijk op, dan lijkt het me een historische gebeurtenis. Of die historische gebeurtenissen juist geïnterpreteerd worden door mensen is een ander verhaal.

En over mijn toon enzo: dan lees je meer dan dat er staat. ;) Ik had dus als gezegd dat iedereen de Bijbel zo mag lezen als hij/zij wil.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2005, 07:16:06 pm door Roodkapje »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 05, 2005, 07:17:46 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 december 2005 om 19:15:
En over mijn toon enzo: dan lees je meer dan dat er staat. ;) Ik had dus als gezegd dat iedereen de Bijbel zo mag lezen als hij/zij wil.

En daar verbind je vervolgens geen waardeoordeel aan?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 05, 2005, 07:20:32 pm »
Ehm... nee? :?

Waar ik een probleem mee heb is dat 'het andersdenken' in het beklaagdenbankje komt en gelijk geassocieerd wordt met 'Nico ter Linden' en 'bepaalde andere users met allegorische opvattingen'. Als ik als orthodox christen geassocieerd wordt met 'vrijzinnigen', dan vat ik dat op z'n zachtst gezegd niet als een compliment op, snap je?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 05, 2005, 10:28:21 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 december 2005 om 19:20:
Ehm... nee? :?

Waar ik een probleem mee heb is dat 'het andersdenken' in het beklaagdenbankje komt en gelijk geassocieerd wordt met 'Nico ter Linden' en 'bepaalde andere users met allegorische opvattingen'. Als ik als orthodox christen geassocieerd wordt met 'vrijzinnigen', dan vat ik dat op z'n zachtst gezegd niet als een compliment op, snap je?

Dat ging nu net over de overeenkomst in benoemen van de geschiedenissen in de bijbel. In mijn vorige post aan jou leg ik dat zo uit:

quote:

P&A schreef
Die ander user gebruikt dezelfde termen voor de geschiedenissen in de bijbel en dat krijg ik dan niet bij elkaar.
Omdat ik denk dat je niet vrijzinnig bent, wil ik graag wat meer uitleg van je.
Zelf heb je nl onderstaande uitleg gegeven en kom ik dezelfde termen tegen en dat snap ik dan niet goed juist omdat je heel anders denkt dan de genoemde personen doen.

Zie deze citaten van jou uit deze discussie:

quote:

Roodkapje:
Mensen worden niet ingeslikt door een vis, en drie dagen later uitgespuugd. Dat is een allegorie, of een metafoor voor iets anders, poezie zoals je wilt, niet iets dat je serieus hoeft te nemen.

En dan vraag ik:
Ben je nu serieus of maak je een geintje? (even voor de zekerheid navragen)[ Ik was dus serieus in verwarring gebracht en geloofde eigenlijk niet dat je dit echt meende. Als ik je altijd al als een vrijzinnige gelovige had beschouwd, was ik niet zo verbaast geweest of wel? Maar had ik gereageerd in de trent van: Logisch natuurlijk... ]

Roodkapje

....
En nu mijn post waar ik anderen aanhaal die dezelfde termen gebruiken:

quote:

P&A
Ik krijg hier toch wel een zeker 'Ter Linden" gevoel bij. Ongetwijfelt bedoel je het anders, maar zij hebben het ook altijd over verhalen met een mooie betekenisetc. En ook een zeker andere user hier op het forum is sterk in het benoemen van de bijbel als een bundel allegorieen

(tekst: uit 1 Kor. 10: 6 e.v.)

en vraag haar dan:

Ik vraag me nu echt serieus af hoe jij de bijbel dan bekijkt. Het OT is een en al verhalen die niet historisch gebeurd zijn? Wat is de lol daarvan dan?

Leg eens uit.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2005, 10:31:40 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 05, 2005, 11:07:26 pm »
Aquila:
in een bijbelverhaal gaat het om het doel van het verhaal. de geschiedenis - historisch waar gebeurd - staat niet (nooit?) voorop. Maar daarmee kun je niet zeggen dat het niet waar gebeurd is.
Als jij bepaalt of het wel/niet waar gebeurd is dan stel je je boven de bijbel, denk ik. Waarom zou je dit uberhaupt willen?
In de 60 en 70-er jaren was dit in de geref.synodale kerk onderwerp van het schriftgezag, was is daar nu van terecht gekomen. Deze kerk is in mijn ogen ver afgedwaald, hier wil ik tegen waarschuwen!
Dat de Joden de verhalen niet als historisch zien, wil niets zeggen imho. Zij hebben toch niet zomaar meer gezag? Zij hebben gezien hun geschiedenis altijd moeite gehad met hoe de bijbel te lezen, dus hier zou ik geen conclusies aan willen verbinden.

Dat je het fenomenologisch beschrijven van de werkelijkheid misbruikt door te stellen dat het niet historisch waar is, snap ik niet. Vanuit de menselijke waarnemeing is het toch niet gek door te stellen dat de wind van 4 kanten komt, o.i.d., wij spreken toch ook nog steeds van oost,west, noord en zuid? Er staat ook in de bijbel dat de aarde een kloot, dus een bal is.
Als de bijbelschrijvers echt naief waren geweest dan hadden ze de zon wel op de eerste dag gezet, maar nee op de 4e dag pas. Waarom?
Kortom zulke argumenten vind ik kortzichtig.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2005, 11:17:10 pm door Priscilla en Aquila »

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 05, 2005, 11:11:42 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 december 2005 om 17:51:

Wat mij betreft is het hele begin van Genesis niet echt gebeurd. Er was geen paradijs met Adam en Eva en de slang sprak niet echt. Het is een verhaal om uit te leggen hoe de zonde in de wereld is gekomen.
En hoe is de zonde dan in de wereld gekomen volgens jou? Het verhaal legt het je uit, zeg je...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 05, 2005, 11:33:49 pm »
Daar kom je ook niet achter als je de Bijbel letterlijk leest. Je verplaatst het 'probleem' dan alleen maar. Ook dan kun je vragen waarom God het toeliet.

Ik denk zelf dat het in Gods Voorzienigheid lag, de mens moest in contact met zonde komen om Hem te leren dienen. En hierin volg ik de Joodse uitleg van dit vraagstuk. Als God echt absoluut niet had gewild dat de mens zou zondigen, dan had hij dat in zijn almacht makkelijk kunnen voorkomen. Hij deed het niet, dus op de vraag "Hoe is de zonde in de wereld gekomen?" zou ik antwoorden: "Blijkbaar heeft God dat in de Schepping ingebakken, aangezien het iets is wat de mens deed terwijl hij wist dat het niet toegestaan was".

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 december 2005 om 23:07:
Aquila:
in een bijbelverhaal gaat het om het doel van het verhaal. de geschiedenis - historisch waar gebeurd - staat niet (nooit?) voorop. Maar daarmee kun je niet zeggen dat het niet waar gebeurd is.
Als jij bepaalt of het wel/niet waar gebeurd is dan stel je je boven de bijbel, denk ik. Waarom zou je dit uberhaupt willen?
In de 60 en 70-er jaren was dit in de geref.synodale kerk onderwerp van het schriftgezag, was is daar nu van terecht gekomen. Deze kerk is in mijn ogen ver afgedwaald, hier wil ik tegen waarschuwen!
Dat de Joden de verhalen niet als historisch zien, wil niets zeggen imho. Zij hebben toch niet zomaar meer gezag? Zij hebben gezien hun geschiedenis altijd moeite gehad met hoe de bijbel te lezen, dus hier zou ik geen conclusies aan willen verbinden.

Dat je het fenomenologisch beschrijven van de werkelijkheid misbruikt door te stellen dat het niet historisch waar is, snap ik niet. Vanuit de menselijke waarnemeing is het toch niet gek door te stellen dat de wind van 4 kanten komt, o.i.d., wij spreken toch ook nog steeds van oost,west, noord en zuid? Er staat ook in de bijbel dat de aarde een kloot, dus een bal is.
Als de bijbelschrijvers echt naief waren geweest dan hadden ze de zon wel op de eerste dag gezet, maar nee op de 4e dag pas. Waarom?

Ik heb dus nooit beweerd dat de bijbel verhalen niet waar zijn. Ze zijn dat wel. Ze hoeven
alleen niet op die manier gebeurd te zijn, zoals beschreven, dat is namelijk de menselijke interpretatie. En jouw voorbeeld van de menselijke waarneming van de wind illustreert dat perfect: God gaat onze waarneming, ons verstand en onze verbeelding te boven. Door te stellen dat de menselijke waarneming gelijk is aan de waarheid, doe je imho God te kort. Hij is veel groter dan wat we in de Bijbel van Hem te zien krijgen.

Het voorstellingsvermogen van de mens is niet toereikend om God en zijn werken te doorgronden. Daarom komt God ons tegemoet door ons de Bijbel in voor ons toegankelijke taal te geven, opdat we er nog íets van snappen. Het doet God ongelooflijk veel tekort als we vervolgens gaan stellen dat de werkelijkheid niet verder gaat dan wij het ons kunnen voorstellen. En dat is wat je imho doet als je van allerlei verhalen in de Bijbel letterlijk gaat nemen, als reactie op vrijzinnigheid, terwijl men dat voor het tijdperk van de 'vrijzinnigheid' ook niet zo deed. We hoeven met onze kennis en ons voorstellingsvermogen niet te blijven steken op het niveau van de Israëliet van 6000 jaar geleden die een nomadisch bestaan leidde. God heeft ons het verstand en inzicht gegeven om Hem te dienen.

Ik vind het kortzichtig om dan gelijk maar te gaan schermen met 'misbruik van de werkelijkheid' en mij zelfs over één kam te scheren met de Gerf. Kerk (syn) uit de jaren '60 en '70. Ik heb weinig op met vrijzinnigheid à la PKN etc. Het gezag van de Schrift staat niet ter discussie. Misschien toch maar even in wikipedia oid zoeken naar het verschil tussen tekstkritiek en schriftkritiek en naar schriftgezag... :(

@4e dag enzo: hiervoor verwijs ik naar andere discussies waarin uitgelegd was dat de aarde niet per se 'ex nihil' geschapen is, maar: de aarde was woest en ledig. De aarde was er al op de eerste dag, compleet, ze was alleen 'woest en ledig'. Vervolgens legt Genesis 1 uit in poëtisch taalgebruik hoe dat tot stand gekomen heb. Voor het taalgebruik etc. zie Gen. 1 in z'n geheel in de grondtekst.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2005, 12:07:22 am door Roodkapje »

weintheworld

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 06, 2005, 12:16:58 am »
,,Dat is alweer een menselijke term: modern-historische manier.
God wil zelfs de meest eenvoudige gelovigen Zijn woord geven en die moeten zich dan eerst ontdoen van het Verlichtingsdenken en zich bewust worden van hun moder-historisch lezen van de bijbel?
Wij hebben dat niet nodig als noodzakelijke ondergrond omdat mensen die als gelovigen de Heilige Geest hebben ontvangen, zich moeten laten leiden door de Geest die duidelijk wil maken wat er wordt bedoeld. Dat wil niet zeggen dat ieder exact op dezelfde dingen zal uitkomen, maar wel dat God in staat is zijn wil kenbaar te maken. En ons wil verlichten door de Heilige Geest.''

JA, dat zou moeten. Ik geloofde ook altijd letterlijk in de bijbel. Tot ik via Studentenpastoraat de joodse vertelkunst nader bekeek. TOen is de bijbel juist MEER VOOR ME gaan LEVEN, terwijl ik het minder letterlijk nam. En omdat de bijbel gewoon vanuit die tijd en cultuur is geschreven, zou je het ook van daaruit moeten bestuderen. Dan wil de Geest je wel verlichten, maar je zal toch zelf ook aan de studie moeten. Dat is toch logisch? De geest doet het niet even simpel, dat je leest en Tjakka, daar komt de verlichting aangewaaid.
weintheworld

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 06, 2005, 01:02:23 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 december 2005 om 23:07:
Aquila:
Historisch valt het niet te bewijzen, er was geen mens bij aanwezig.

quote:

Ik vind geen grond in de discussie op jou opmerking.

quote:

Je zorg hierover begrijp ik, maar ik zie geen reden hiervoor zoals Roodkapje
het bedoelt.

quote:

Gelukkig heb we Koning David en anderen die dit weerspreken.

quote:

God maakte Licht in de duisternis, en dat is meer als de zon ons kan geven.

Misschien heb jij er een verklaring voor waarom God ons dit zo heeft
overgeleverd.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 06, 2005, 09:24:18 am »

quote:

Roodkapje schreef op 05 december 2005 om 23:33:

Ik heb dus nooit beweerd dat de bijbel verhalen niet waar zijn. Ze zijn dat wel. Ze hoeven
alleen niet op die manier gebeurd te zijn, zoals beschreven, dat is namelijk de menselijke interpretatie. En jouw voorbeeld van de menselijke waarneming van de wind illustreert dat perfect: God gaat onze waarneming, ons verstand en onze verbeelding te boven. Door te stellen dat de menselijke waarneming gelijk is aan de waarheid, doe je imho God te kort. Hij is veel groter dan wat we in de Bijbel van Hem te zien krijgen.

ik geloof wel dat je vindt dat ze waar zijn. het gaat alleen om de historiciteit van het verhaal. Ook denk ik dat ze niet volledig waar zijn in de zin van volledig, objectief. Net zoals je een ongeluk daar omstanders laat beschrijven je allemaal verschillende verhalen krijgt, allemaal historisch waar, maar niet volledig.
Dat God groter is zijn we het wel over eens dunkt me.

quote:

Het voorstellingsvermogen van de mens is niet toereikend om God en zijn werken te doorgronden. Daarom komt God ons tegemoet door ons de Bijbel in voor ons toegankelijke taal te geven, opdat we er nog íets van snappen. Het doet God ongelooflijk veel tekort als we vervolgens gaan stellen dat de werkelijkheid niet verder gaat dan wij het ons kunnen voorstellen.

mee eens

quote:

En dat is wat je imho doet als je van allerlei verhalen in de Bijbel letterlijk gaat nemen, als reactie op vrijzinnigheid, terwijl men dat voor het tijdperk van de 'vrijzinnigheid' ook niet zo deed. We hoeven met onze kennis en ons voorstellingsvermogen niet te blijven steken op het niveau van de Israëliet van 6000 jaar geleden die een nomadisch bestaan leidde. God heeft ons het verstand en inzicht gegeven om Hem te dienen.

Hier herken ik mij niet in. Wellicht kom je door geschreven teksten via internet tot zulke conclusies. Maar ook wij zitten gecompliceerder in elkaar ;)

quote:

Ik vind het kortzichtig om dan gelijk maar te gaan schermen met 'misbruik van de werkelijkheid' en mij zelfs over één kam te scheren met de Gerf. Kerk (syn) uit de jaren '60 en '70. Ik heb weinig op met vrijzinnigheid à la PKN etc. Het gezag van de Schrift staat niet ter discussie. Misschien toch maar even in wikipedia oid zoeken naar het verschil tussen tekstkritiek en schriftkritiek en naar schriftgezag... :(

de conclusie van de eerste zin heb ik zo niet bedoeld. Ik schreef dat als iets fenomenologisch is beschreven dit niet minder waar hoeft te zijn. Het is alleen vanuit een (beperkte) invalshoek gedaan. Als je dat niet 'ziet' dan vind ik dat misbruik van de werkelijkheid. Maar volgens mij bedoel je eig. hetzelfde. Alleen de hist. betrouwbaarheid laat je blijkbaar/schijnbaar los en wij niet.
Ik heb geschreven dat onze bezorgheid hieromtrent wellicht voortkomt uit onze ervaring met de GK-syn. Ik heb niet jou willen scharen onder die lieden.
De verschillen ken ik al, en hoef ik dus niet op te zoeken.

quote:

@4e dag enzo: hiervoor verwijs ik naar andere discussies waarin uitgelegd was dat de aarde niet per se 'ex nihil' geschapen is, maar: de aarde was woest en ledig. De aarde was er al op de eerste dag, compleet, ze was alleen 'woest en ledig'. Vervolgens legt Genesis 1 uit in poëtisch taalgebruik hoe dat tot stand gekomen heb. Voor het taalgebruik etc. zie Gen. 1 in z'n geheel in de grondtekst.

de aarde was/werd woest en ledig al voor de eerste dag. Op de eerste dag verschijnt het licht(/duister-onderscheid). Compleet was ze niet, de planten en dieren, land/zee moest nog komen. Maar misschien heb je het zo niet bedoeld.

Poetisch sluit hist. niet uit. Maar dit mysterie van de schepping is onttrokken voor onze ogen. Ben je het vast mee eens.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 06, 2005, 09:35:16 am »

quote:

cyber schreef op 06 december 2005 om 01:02:

1.Historisch valt het niet te bewijzen, er was geen mens bij aanwezig.

2.Ik vind geen grond in de discussie op jou opmerking.

3.Je zorg hierover begrijp ik, maar ik zie geen reden hiervoor zoals Roodkapje
het bedoelt.

4.Gelukkig heb we Koning David en anderen die dit weerspreken.

5.God maakte Licht in de duisternis, en dat is meer als de zon ons kan geven.

6.Misschien heb jij er een verklaring voor waarom God ons dit zo heeft
overgeleverd.

(Aquila:)
ad 1 Je bedoelt 'geen huidig levend mens'? of bij de schepping? God heeft geinspireerd lijkt me, dus is het 'waar' en ook historisch? En bewijs is sowieso lastig, aannemelijk maken is wellicht beter.

ad 2 snap ik niet, wat bedoel je? Als er vlgs de tekst geen aanleiding is om te twijfelen aan de hist. waarheid - zoals wel bij gelijkenissen - dan stel ik het niet ter discussie. Natuurlijk kun je het bespreken, over het hoe en wat enzo. Maar een hist-krit. grondhouding heb ik niet.

ad 3 wij blijven alert omdat we zoiets al eerder denken meegemaakt te hebben. Dat wil niet zeggen dat we Roodkapje dezelfde ontwikkeling zien doormaken. We willen wel waarschuwen of iem. bewust maken van.

ad 4 Wat bedoel je hiermee?

ad 5/6 Ik denk dat de Here Jezus het Licht is wat toen al verscheen in onze werkelijkheid. In Openb. komt dat weer terug, dat het Lam het Licht is en de zon niet meer nodig is.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2005, 02:01:57 pm door Priscilla en Aquila »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 06, 2005, 10:19:07 am »
Gaat het er niet gewoon om dat er mensen zijn die de Bijbel letterlijk nemen, en mensen die dat in mindere mate doen, en dat er behoefte, op dit forum, is aan een hoekje waar die eerste categorie kan discussieren? Dat is geen kwestie van wie heeft gelijk, maar van organisatie?

Of gaat de discussie over wie zich orthodox mag noemen, gezien hun bijbelinterpretatie?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 06, 2005, 10:27:36 am »
Da's mij ook niet helemaal duidelijk.
Ik denk, gezien de topictitle, dat ter discussie staat of je Gods Woord aan de ene kant onfeilbaar noemt, geinspireerd door de Geest, en aan de andere kant de bijbel op diverse punten niet letterlijk kunt nemen. En, indien dat samen gaat, in hoeverre je dan de bijbel dan als 'historisch onbetrouwbaar' kunt zien.
Lijkt mij een terechte discussie: iedereen neemt de bijbel op sommige punten niet serieus, zoals het gegeven dat de zon om de aarde zou draaien. Waar houdt het op? Roodkapje neemt wat dat betreft een extreem standpunt in, maar gelooft tegelijk dat de bijbelverhalen 'waar gebeurd' zijn. Kan dat?

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 06, 2005, 10:41:36 am »
Misschien gaat de discussie over wat 'onfeilbaar' betekent.

'Onfeilbaar' zou kunnen betekenen 'letterlijk waar'. Of het zou kunnen betekenen dat alles wat er in staat 'hetzij letterlijk hetzij allegorisch waar' is.

Tegenover die laatste definitie zou 'feilbaar' kunnen betekenen dat de schrijvers van de Bijbel vergissingen hebben begaan.

Het lijkt me erg moeilijk om nergens in de Bijbel allegorie te zien, zeker als je weet hoe intensief Jezus allegorie gebruikte.

Dieterich

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 06, 2005, 11:05:39 am »
Anders dan moslims geloven christenen niet in een boek maar in een persoon: Jezus Christus als Gods definitieve zelfopenbaring. In de bijbel gaat het dus om God zoals hij ons bekend geworden is / bekend wordt. Gestimuleerd door Gods Geest hebben mensen over deze openbaar wordende relatie tussen God en mens geschreven. Volgens mij moet de bijbel dan ook onder dit oogpunt gelezen worden: Wie is God? Wie zijn wij? En wat hebben God en wij met elkaar te maken? Deze boodschap van de verhalen en geschiedenissen staat volgens mij centraal en wat de bijbel ons hierover leert is uiteindelijk onfeilbaar. Concreet: In het scheppingsverhaal gaat het primair om het gegeven dat God de dragende grond van de werkelijkheid is en secundair over het wel of niet in zes dagen geschapen zijn van de wereld.
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 06, 2005, 01:57:38 pm »

quote:

weintheworld schreef op 06 december 2005 om 00:16:
P&A schreef
,,Dat is alweer een menselijke term: modern-historische manier.
Wij hebben dat niet nodig als noodzakelijke ondergrond omdat mensen die als gelovigen de Heilige Geest hebben ontvangen, zich moeten laten leiden door de Geest die duidelijk wil maken wat er wordt bedoeld. Dat wil niet zeggen dat ieder exact op dezelfde dingen zal uitkomen, maar wel dat God in staat is zijn wil kenbaar te maken. En ons wil verlichten door de Heilige Geest.''

weintheworld antwoord
JA, dat zou moeten. Ik geloofde ook altijd letterlijk in de bijbel. Tot ik via Studentenpastoraat de joodse vertelkunst nader bekeek. TOen is de bijbel juist MEER VOOR ME gaan LEVEN, terwijl ik het minder letterlijk nam. En omdat de bijbel gewoon vanuit die tijd en cultuur is geschreven, zou je het ook van daaruit moeten bestuderen.

(Priscilla:)
Natuurlijk kun je de bijbel vanuit Joods standpunt gaan bekijken. Op zich is daar niets mis mee.
Alleen als het resultaat is, dat je de bijbel vervolgens alleen vanuit die hoek gaat bekijken, schiet je het doel voorbij. Het kan je geloof verdiepen: wat zit er veel in zeg. Er zitten dieper dingen dan ik zo op het eerste gezicht denk.
Maar als je dan het letterlijke gebeuren verliest of weggooid omdat het ook anders uitgelegd kan worden, neem je die andere uitleg niet als extra, maar in plaats van.
Ik heb ook me in de Joodse achtergrond verdiept. Je moet dan echter wel oppassen omdat de Joodse kabbala, mystiek is, en zo ook tever kan gaan. Het kan dan Joods zijn, maar het voert dan allemaal te ver om te kunnen accepteren.
De bijbel als Schepping van Weinreb bv, geeft die andere invalshoek die ik bekijk als een verrijking - al ben ik alert.

Iemand die mij beter kent van het forum dan, zal wel eens van mij gelezen hebben, dat ik JUIST geloof in diepere lagen in de bijbel. Dus het historische van bv het volk Israel in de woestijn. Maar ook de uitleg hierbij van 1 Kor 10.
Verder dat je ook nog kan zien dat elk mens die weg moet gaan van verlossing uit Egypte en door de zee gaan. En dan ben je hier in de wereld - niet direct in de hemel als je gelovige bent geworden, niet direct Kanaan na de Rode zee.
En de veertig jaar in de woestijn. Kun je qua joodse achtergrond ook nog wel wat mee. :)
Er waren een bepaald aantal pleisterplaatsen in de woestijn die ook weer betekenis hebben.
Je kunt nog weer een verbinding leggen met het geslachtsregister in Matt. etc.
Maar al deze dingen erbij genomen, maken niet dat ik DUS concludeer dat die woestijnreis etc. niet geheel zo is gebeurd als er staat.

Bij het Goddelijke van de bijbel. waar ik in geloof, hoort dat elk woord er een bedoeling heeft. En de bijbel is geen geschiedenis boek, maar als er geschiedenis wordt beschreven, wil het niet zeggen dat dat dan niet geheel correct zou zijn.

quote:

Dan wil de Geest je wel verlichten, maar je zal toch zelf ook aan de studie moeten. Dat is toch logisch? De geest doet het niet even simpel, dat je leest en Tjakka, daar komt de verlichting aangewaaid.

Dat is wel even simpel ja. Je hebt ook nog zoiets als herders en leraars in de gemeente die een eenvoudige gelovige dingen kunnen uitleggen; we zitten nog wel eens in een samenkomst denk ik waar het Woord wordt uitgelegd. Dan kun je dingen begrijpen die op zich niets met intelligentie te maken hebben. God kan je verstand dingen laten begrijpen, die je op eigen houtje niet zou zien.
Dus een herder/leraar in de gemeente ter opbouwing van de gelovigen. En het gebed.
Zou kunnen. :)
« Laatst bewerkt op: december 06, 2005, 02:02:27 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 06, 2005, 02:12:12 pm »

quote:

Liudger schreef op 06 december 2005 om 10:41:
Misschien gaat de discussie over wat 'onfeilbaar' betekent.

'Onfeilbaar' zou kunnen betekenen 'letterlijk waar'. Of het zou kunnen betekenen dat alles wat er in staat 'hetzij letterlijk hetzij allegorisch waar' is.

Tegenover die laatste definitie zou 'feilbaar' kunnen betekenen dat de schrijvers van de Bijbel vergissingen hebben begaan.

Het lijkt me erg moeilijk om nergens in de Bijbel allegorie te zien, zeker als je weet hoe intensief Jezus allegorie gebruikte.

Lees mijn post aan weintheworld hierboven maar eens. :)

Natuurlijk mag je dingen zien als allegorie. Maar niet alles kun je alleen als allegorie bekijken denk ik.
Zoasl Hagar en Sara uit Galaten. Daar zit een diepre zin in die geschiedenis en die twee namen etc. Helemaal mee eens. :)
En zo zijn er meerdere allegorieen in de bijbel die misschien niet letterlijk worden geciteerd door Paulus of een ander.
Neem de geschiedenis van Jozef. Dar zit een diepere betekenis in m.b.t. het leven van Jezus vanaf het geliefde zoon van de vader zijn, en een veelkeurige rok krijgen - de heerlijkheid van de vader/hemelse heerlijkheid. Tot het weggaan bij de vader om de broers op te zoeken. (Israel) Zij willen hem niet en gooien hem in de put. Weg ermee.
Verkocht naar Egypte en wordt daar uiteindelijk Safnath Paaneach: redder der wereld.
Trouwt er een heidense vrouw.
Maar maakt zich na de hongersnood bekend als de broer van Jozef: die zij verkocht hadden.

Hiermee zeg ik niet: wat een mooie betekenis. God maakt iets duidelijk over de Here Jezus in dit verhaal.
Hoe het echt en of het echt (helemaal zo) gebeurd is, maakt niet zoveel uit. Het gaat om de boodschap die God ons hierin geeft.

Dan zou de bijbel gewoon een verhalenboek zijn - even sterk gezegd.
Het kan en/en zijn. Het één hoeft en moet niet ten koste gaan van het andere.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2005, 02:13:23 pm door Priscilla en Aquila »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: december 06, 2005, 02:27:02 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 december 2005 om 14:12:
Hiermee zeg ik niet: wat een mooie betekenis. God maakt iets duidelijk over de Here Jezus in dit verhaal.
Hoe het echt en of het echt (helemaal zo) gebeurd is, maakt niet zoveel uit. Het gaat om de boodschap die God ons hierin geeft.

Dan zou de bijbel gewoon een verhalenboek zijn - even sterk gezegd.
Het kan en/en zijn. Het één hoeft en moet niet ten koste gaan van het andere.
Als je het zo stelt, heb je natuurlijk gelijk. Als iets allegorisch toegepast kan worden, wil dat niet op zich een historische basis uitsluiten. Maar dan draai je wel een beetje om de hete brij. Als Jezus een gelijkenis vertelt, begint Hij gewoon met  'Er was eens ...' en we weten allemaal dat er een gelijkenis komt. Hij hoeft niet te zeggen: let op, nu komt er een gelijkenis. Dit kan ook het geval zijn met sommige verhalen uit het OT (zoals Jonah). Ik denk dan dat kennis van hoe Joden met allegorie omgingen in die tijd wel degelijk van belang is om te weten of ze geschiedenis wilden vertellen of niet. Want als een bepaald verhaal door de verteller niet als geschiedenis bedoeld is, zou ik fout bezig zijn als ik dat historisch zou proberen op te vatten. En het is niet altijd duidelijk wanneer iets als historie bedoeld is en wanneer niet. Te zeggen dat, indien dat niet duidelijk is, het wel historisch zou zijn, want anders is de Bijbel niet voldoende simpel toegankelijk gaat me ook weer wat ver.

Zo weet ik niet goed in hoeverre Jonah als historisch opgevat moet worden.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2005, 02:28:39 pm door Liudger »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 06, 2005, 02:54:47 pm »

quote:

Liudger schreef op 06 december 2005 om 14:27:
[...]

Als je het zo stelt, heb je natuurlijk gelijk. Als iets allegorisch toegepast kan worden, wil dat niet op zich een historische basis uitsluiten. Maar dan draai je wel een beetje om de hete brij. Als Jezus een gelijkenis vertelt, begint Hij gewoon met  'Er was eens ...' en we weten allemaal dat er een gelijkenis komt. Hij hoeft niet te zeggen: let op, nu komt er een gelijkenis. Dit kan ook het geval zijn met sommige verhalen uit het OT (zoals Jonah). Ik denk dan dat kennis van hoe Joden met allegorie omgingen in die tijd wel degelijk van belang is om te weten of ze geschiedenis wilden vertellen of niet. Want als een bepaald verhaal door de verteller niet als geschiedenis bedoeld is, zou ik fout bezig zijn als ik dat historisch zou proberen op te vatten. En het is niet altijd duidelijk wanneer iets als historie bedoeld is en wanneer niet. Te zeggen dat, indien dat niet duidelijk is, het wel historisch zou zijn, want anders is de Bijbel niet voldoende simpel toegankelijk gaat me ook weer wat ver.

Zo weet ik niet goed in hoeverre Jonah als historisch opgevat moet worden.

Jona wordt ook genoemd in Koningen als een profeet:

quote:

2 Kon 14,25
Jerobeam herstelde de grens van Israël, van Lebo-Hamat tot aan de Zoutzee, zoals de HEER, de God van Israël, had voorzegd bij monde van zijn profeet Jona, de zoon van Amittai, uit Gat-Hachefer.
En het boek Jona gaat over dezelfde persoon als die in de geschiedschrijving ook voorkomt:

quote:

Jona 1,1
Het woord des HEREN kwam tot Jona, de zoon van Amittai:

Waarom zou dit ee allegorie zijn? Jona heeft bestaan en waarom zou hij opgevoerd worden in een allegorie?
De andere profetenboeken beginnen ook wel in die trent:

quote:

Mi 1,1
Het woord des HEREN, dat tot Micha, de Morastiet, kwam in de dagen van Jotam, Achaz, Jechizkia, koningen van Juda, hetwelk hij geschouwd heeft over Samaria en Jeruzalem.

Sef 1,1
Het woord des HEREN, dat kwam tot Sefanja, de zoon van Kusi, de zoon van Gedalja, de zoon van Amarja, de zoon van Hizkia, in de dagen van Josia, de zoon van Amon, de koning van Juda.

Hag 1,1
In het tweede jaar van koning Darius, in de zesde maand, op de eerste dag dier maand, kwam het woord des HEREN door de dienst van de profeet Haggai tot Zerubbabel, de zoon van Sealtiël, de landvoogd van Juda, en tot Jozua, de zoon van Josadak, de hogepriester, aldus:

Is het probleem de vis waar hij drie dagen in was? Zou God daar niet toe in staat zijn?
Verder haalt de Here Jezus Jona aan en Nineve:

quote:

Matt 12
39 Maar Hij antwoordde hun en zeide: Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het zal geen teken ontvangen dan het teken van Jona, de profeet. 40 Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten. 41 De mannen van Nineve zullen in het oordeel opstaan met dit geslacht en het veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona en zie, meer dan Jona is hier. 42 De koningin van het Zuiden zal in het oordeel optreden met dit geslacht en het veroordelen, want zij is gekomen van de einden der aarde om de wijsheid van Salomo te horen, en zie, meer dan Salomo is hier.

Jezus geeft in één gedeelte, rede, Jona aan als profeet die gepredikt heeft in Nineve.
Zoals Jona drie dagen in de buik van de vis was, zo zal de Here Jezus drie dagen in het graf zijn. En: Nineve heeft zich bekeerd op de prediking van Jona en zal daarom dit geslacht van ongelovigen, veroordelen.
Waarom zegt de Heer dat als Jona niet heeft bestaan? Vertelt Hij dan sprookjes bij wijze van spreken. Als Nineve zich niet echt-historisch waar had bekeerd, kan de Heer ook niet voorspellen dat zij-de mensen van Nineve, in het oordeel iets zullen aangeven over de mensen waar Hij op dat moment tegen spreekt.

Verder wordt direct na Jona en Nineve, Salomo ten tonele gevoerd en de koningin van Scheba. Daar heeft men toch minder moeite mee. Maar de Heer zet deze personen en gebeurtenissen op één lijn van waarheid die daden hebben een vervolg m.b.t. diezelfde personen in de toekomst.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2005, 02:56:25 pm door Priscilla en Aquila »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 06, 2005, 03:07:49 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 december 2005 om 14:54:
(...)

Jezus geeft in één gedeelte, rede, Jona aan als profeet die gepredikt heeft in Nineve.
Zoals Jona drie dagen in de buik van de vis was, zo zal de Here Jezus drie dagen in het graf zijn. (...)
Laat Jezus nou niet 3 dagen in het graf geweest zijn, maar hooguit 36 uur (+/-4 uur)...
Als het een joods vertelsel is, waarvan de implicaties voor de verhouding tussen God en mensen door en door bekend waren, dan kan Jezus daar best aan refereren. Daarvoor hoeft Jona echt niet fysiek bestaan te hebben. Jezus refereert dan niet aan de mens in de buik van een vis, maar aan de ziel in het dodenrijk als straf op ongehoorzaamheid bijvoorbeeld (of wat de allegorie in die tijd voor de joden betekende).
Vergelijkbaar dus met iemand die aan Mariken van Nimwegen refereert, of de vos Reynaerde.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2005, 03:07:19 pm door elle »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 06, 2005, 03:31:24 pm »

quote:

elle schreef op 06 december 2005 om 15:07:

[...]
Laat Jezus nou niet 3 dagen in het graf geweest zijn, maar hooguit 36 uur (+/-4 uur)...
Als het een joods vertelsel is, waarvan de implicaties voor de verhouding tussen God en mensen door en door bekend waren, dan kan Jezus daar best aan refereren. Daarvoor hoeft Jona echt niet fysiek bestaan te hebben. Jezus refereert dan niet aan de mens in de buik van een vis, maar aan de ziel in het dodenrijk als straf op ongehoorzaamheid bijvoorbeeld (of wat de allegorie in die tijd voor de joden betekende).
Vergelijkbaar dus met iemand die aan Mariken van Nimwegen refereert, of de vos Reynaerde.

En de rest van mijn post?   :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 06, 2005, 03:38:38 pm »
Ik weet niet of het verhaal dat in ons bijbeltje 'Jona' heet, waar gebeurd is of niet. Er zijn argumenten voor, en argumenten tegen. 1 Van de argumenten voor is dat in een ander bijbelgedeelte inderdaad dezelfde Jona opgevoert lijkt te worden. Een argument tegen is de bijzonder literaire vorm waarin Jona in de oorspronkelijke versie is opgeschreven. Ik vind het wijzer om geen uitspraken te doen over of 'Jona' al dan niet waar gebeurd is :).

Alleen vind ik het feit dat Jezus refereert aan het Jona-verhaal op zich geen bewijs voor het daadwerkelijk geschied zijn van het verhaal. En dat wilde ik naar voren brengen. Dus nee: op de rest van de post ga ik niet in :).

Met andere woorden: als orthodox christen waag ik me niet aan definitieve uitspraken over het waarheidsgehalte van alerlei bijbelgedeelten, maar vind ik het nuttig om de voors en tegens bij die verhalen te kennen.