Auteur Topic: de eerste opstanding uit de doden  (gelezen 2132 keer)

leem

• Bekijk profiel
de eerste opstanding uit de doden
« Gepost op: november 25, 2005, 10:22:19 am »
Roodkapje schreef: 23-11-2005,
Heiligen = gelovigen (zoals Paulus in brieven wel vaker de gemeenteleden als 'heiligen' aanduidt). Dus het gaat hier om gelovige Joden die gestorven zijn in afwachting van de komende Messias (= Christus).

Je haalt volgens mij twee dingen door elkaar?
Paulus bedoeld, met heiligen, jodenchristenen of heidenenchristenen, lees 1 Korinthe 6:11, heilige, die onder de genade zijn, door hun geloof in Jezus, als zaligmaker.

Matthéüs 27: 52-53, schrijft, over de heiligen voor Christus! Heiligen die onder de Wet en de Geboden waren. Johannes de Doper, was een roepende in de woestijn, er waren maar weinig Joden, die de Christus verwachten. Wat dat betreft zijn de Joden nog steeds in afwachting van de komende Messias, 2 Korinthe 3:15. Mijn, gedachten zijn wat deze opgestane heiligen betreft, graf, betekend toch ‘gevangenis’ psalm 6:6, Jesaja 38:18, Psalm 126:4, de belofte was gegeven in Ezech. 37:12. Deze beloften is ten delen vervuld aan Israël, alleen aan de heilige, en daar versta ik dan onder b.v. Mozes, Elia, Elisa, Jesaja, of Koning David, enz. zij geloofde in de Messias, de Christus, zodoende als Jezus het graf had overwonnen dat zij meedeelden in de overwinning. Ook zij konden het door Jezus ontsloten Paradijs in gaan. ‘Paradijs’ wachtplaats der gelovigen. tweede hemel, 2 Korinthe 12:4, Openbaring 2:7.

Heilige Stad = Sion = Jeruzalem (zie o.a. Psalmen, Jesaja).

Over de  heilige stad lees je b.v. in Hebreën 12: 22-23,
Maar gij zijt gekomen tot den berg Sion, en de stad des levenden Gods, tot het hemelse Jeruzalem, en de vele duizenden der engelen;
 23 Tot de algemene vergadering en de Gemeente der eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, den Rechter over allen, en de geesten der volmaakte rechtvaardigen;
Het is de kerk, die eerste hemel, daar openbaard God zich, in Woord en Geest, in verzoening, , in prediking, in avondmaal om de gemeente te doen opwassen in geloof hoop en liefde.

Ze zijn verschenen, zoals er in de tekst staat aan de mensen in Jeruzalem.

De opgewekte heilige openbaarde zich aan de gelovigen, aan de christenen, het 'geestelijk Jeruzalem' Jezus heeft zich toch ook niet vertoond aan de schriftgeleerden en wetgeleerden, waarom dan wel de geloofshelden, van onder de Wet en de Geboden? Om deze christenen extra geloofsmoed te geven, het is echt waar! Jezus leeft!, want de geloofsvervolgingen zullen verschrikkelijk zijn, haast alle apostelen zijn een marteldood gestorven, en de gelovigen werden gerekend tot slachtschapen.
Deze opgewekte heiligen, zijn, in gegaan in het Paradijs, de gelukzaligenplaats der gelovigen.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 10:31:30 am door leem »

JSbach

• Jaagt de liefde na. 1 Cor.14:1
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 01, 2005, 12:39:08 am »
wat was je bedoeling precies Leem?

Hoe had je in je hoofd dat hier op gereageerd zou moeten worden? Ik zie niet echt een vraag ofzo.

Groeten ;)
Liefde is geduldig en vriendelijk. Zij is niet jaloers, vervalt niet in grootspraak en eigendunk (1Cor. 13:4)

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 02, 2005, 08:21:14 pm »
JSBach,
De bedoeling was om van gedachte te wisseling over de eerste opstandig. Roodkapje meende dat de eerste opstanding al reeds is geschiet Matthéüs 27:52-53, ik meen dat de eerste opstanding nog plaats moet vinden. o.a. Openbaring 20: 1-6.en dat dan het duizendjarig vrederijk dan zal aanvangen. Maar dat lukt blijkbaar niet.
groeten, :?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 03, 2005, 08:16:24 pm »

quote:

leem schreef op 02 december 2005 om 20:21:
JSBach,
De bedoeling was om van gedachte te wisseling over de eerste opstandig. Roodkapje meende dat de eerste opstanding al reeds is geschiet Matthéüs 27:52-53, ik meen dat de eerste opstanding nog plaats moet vinden. o.a. Openbaring 20: 1-6.en dat dan het duizendjarig vrederijk dan zal aanvangen. Maar dat lukt blijkbaar niet.
groeten, :?

I.i.g. is de eerste opstanding, de gebeurtenis die genoemd wordt hier:

4 En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven; en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang. 5 De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren.
Dit is de eerste opstanding. 6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, [die] duizend jaren.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2005, 08:17:42 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 03, 2005, 09:20:49 pm »
Priscilla en Aquila
Ja, die gedachten heb ik, over de eerste opstanding, (even in het kort), als Jezus wederkomt, dan zullen zij die in Christus gestorven zijn, eerst opstaan, ! Thessalonicensen 4:16-17, en die nog levend overgebleven zijn, zullen veranderd worden, 1 Korinthe 15:15 . overbekende Bijbelteksten. (Het is dacht ik de Gemeente, de Uitverkorenen, zij die van Christus zijn
1 Korinthe 15: 23,) Daarna zal de grote verdrukking aanvangen, die verdrukking zal gericht zijn tegen de gelovigen, Joden Christenen en Moslims, maar in het bijzonder tegen de Christenen, genoemd in Openbaring 12:1-12, het is die verdrukking waar Jezus over sprak in Matthéüs 24:15-22. Want in die grote verdrukking zal dat merkteken Openbaring 13:11-18 aangeboden worden, en degene die  weigeren zullen gedood worden, deze Christenen die gedood worden, zullen net als de Gemeente behoren tot die eerste opstanding, en vanzelf al die Christenen, die gedood zijn om het woord Gods, het zijn de zielen onder het altaar. Hebreen 11:40. Ook zij zullen behoren tot de eerste opstanding. De eerste opstanding hebben wij nog te verwachten, en na het Duizendjarig vrederijk (het Duizendjarig vrederijk is een rustdag van God gegeven voor het ganse schepsel, want de satan, de leugenaar van de beginnen, zal dan gebonden zijn.) na het duizendjarig vrederijk dan pas zal de algemene opstanding aanvangen Openbaring 20:11-15.
Ik kan niet begrijpen, dat de algemene gedachten in de christenheid is, dat Jezus komt om vrede te stichten, om het oordeel te volbrengen? Of zie ik het gans verkeerd?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 05, 2005, 09:39:34 am »
Modbreak:
Off-topic discussie over hoe-de-bijbel-te-lezen naar Hoe lees je de bijbel als orthodox gelovige? (afsplitsing)verplaatst.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2005, 09:40:12 am door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 05, 2005, 10:58:05 am »
Een paar reacties op de mening van Roodkapje, als een kleine aanvulling van de weerlegingen van Leem en P&A en anderen, over de eerste opstanding, die reeds geschied zou zijn in Mat. 27:
Er is weinig verschil met 2 Tim. 2, waarin Paulus schrijft over Hymenaeus en Philetus die ook beweerden dat de opstanding reeds geschied was. Paulus vergelijkt hun leer met kanker (waar ik inmiddels alles van af weet!), en hij veroordeelt dit scherp.
In Openbaring worden alleen toekomstige dingen beschreven (1:1), en de opstanding waar Roodkapje op doelt was 60 jaar eerder.
Bij het beoordelen van een nieuwe leer leg ik de volgende criteria aan:
Is het zegenrijk?
Word ik er door gesticht?
Laat het meer van de oneindige liefde van God zien?
Is het te rijmen met de Schrift?
Als ik op al die vragen met nee moet antwoorden is de conclusie voor mij simpel: geen woorden meer aan vuil maken.

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 05, 2005, 10:16:01 pm »
Esek schrijft
In Openbaring worden alleen toekomstige dingen beschreven (1:1),

Esek
Ik wil er aan herinneren dat er al 2000 jaar Openbaring vervuld is! Met anderen woorden, van de Openbaring, is al 2000 jaar geschiedenis, en dat moet terug te vinden zijn, in de geschiedenis van Kerk, en Staat. Want de openbaring zoals die gezien is door Johannes op Patmos, zijn toekomende dingen, waarvan in onze dagen er al 2000 jaar, van zijn vervuld, je kan zeggen dat wij leven in het laatst van deze bedeling, van Adam tot Abraham, dat zijn toch plus minus 2000 jaar, en van Abraham tot Christus, is plus minus 2000 jaar, en van Christus tot zijn wederkomst, (de eerste opstanding uit de doden?) Is ook plus minus 2000 jaar, en dan vangt het 1000 jaar vrederijk aan. Er staat geschreven "Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag". Ik wil hier mee aangeven, hoe dicht wij bij de vervulling staan. Israël is wat dat betreft een groot teken, voor de Wereld, voor de christenen, maar, in de christenheid is het teken gegeven van Openbaring 10: 7-11. Het is namelijk niet vanzelfsprekend, om door Jezus ‘de Bruidegom’ gekend te worden, in de dag der vervullingen., lees maar de gelijkenis  der wijze en dwaze maagden. Wat is een wijze maagd, en wat is een dwaze maagd?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 05, 2005, 11:49:00 pm »
Op. 1:19 Schrijf dan hetgeen gij gezien hebt en hetgeen is en hetgeen na dezen geschieden zal.

Dit is de sleuteltekst van de Openb. Deze tekst verdeelt het boek in 3 gedeeltes waarvan H.1 het eerste is, dat wat Joh. ziet in de Here Jezus. Dan volgende de brieven aan de gemeenten, dat is het heden (van toen) en als laatste vanaf h4.
Kortom de stelling van Esek lijkt mij iets tekort door de bocht, maar met de strekking ben ik het wel eens. De eerste opstanding is nog niet voltooid.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 06, 2005, 09:38:14 pm »
Priscilla en Aquila schrijft,
De eerste opstanding is nog niet voltooid

De eerste opstanding is nog niet begonnen! Er zijn nog geen mensen, met een onverderfelijk lichaam! Er zijn geen mensen in de Hemel, dan alleen Jezus Christus. (het wordt namelijk nergens genoemd in de Bijbel dat het wel zo zou zijn.)En waar haal je de wijsheid vandaan,om openbaring 1:19, als sleuteltekst te noemen? Lees eens aandachtig Openbaring 1:1,  “De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;”
Het gaat om de dienstknechten die van God gezonden zijn. Deze dienstknechten zijn in staat om de Openbaring verstaanbaar te maken. Lees Openbaring 10:7, lees Amos 3:7, en juist nu in deze laatste tijd, is die verborgenheid vervuld geworden, alleen is het nu gelijk als het was in Israël, Ezechiël 2:4-5 “En deze kinderen zijn hard van aangezicht, en stijf van hart; Ik zend u tot hen, en gij zult tot hen zeggen: Zo zegt de Heere HEERE!
 5 En zij, hetzij dat zij het horen zullen, of hetzij dat zij het laten zullen (want zij zijn een wederspannig huis), zo zullen zij weten, dat een profeet in het midden van hen geweest is.

Marc Knoop

• De toekomst is mooi.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 07, 2005, 05:53:39 am »
Mijn antwoord is:

Het eeuwige leven begint niet pas later in de hemel, maar nu, op het moment dat je in Jezus gelooft. Om Jezus’ woorden te gebruiken: je bent dan overgegaan uit de dood in het leven, je sterft niet meer, want je hebt eeuwig leven.
Jezus zei ook: Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt (Johannes 17:3).

Op het moment dat we sterven, zullen we bij Jezus zijn (Filippenzen 1:23). Dat wil zeggen: onze ziel of geest. Ons lichaam rust dan nog in de aarde, maar zal worden opgewekt (1 thessalonicenzen 4:16vv) waarna we voor eeuwig als ‘complete’ mensen (geest, ziel en lichaam, 1 Thessalonicenzen 5:23) bij de Heer zullen zijn.
Marc Knoop

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 07, 2005, 08:48:45 pm »
Marc Knoop schrijft:
Op het moment dat we sterven, zullen we bij Jezus zijn (Filippenzen 1:23). Dat wil zeggen: onze ziel of geest.

Het bij Christus zijn:zoals Apostel Paulus dat zegt in Filippensen 1:23. Daar bedoeld hij mee, in het Paradijs. ‘Paradijs’ wachtplaats der gelovigen.(tweede hemel), 2 Korinthe 12:4, en daar heeft Apostel Paulus zoals Hij dat zegt onuitsprekelijke woorden gehoord, hij is ook opgetrokken geweest in de derde hemel, dat is waar God Troont, en waar Jezus is, de eerste hemel dat is de kerkhemel, lees Efeze 2: 6, Door te geloven in de kruisverdiensten van Jezus, heb je deel aan Christus, wat bevestigd wordt door de waterdoop, een sacrament, de gelovige wordt van uit de wereld, in de eerste hemel (kerkhemel) gezet, in de kerk openbaard Jezus zich aan de gelovigen, door, de doop met water, de doop met vuur, de schuldvergeving, door prediking en avondmaal enz. Niettemin is het is beter om in het Paradijs te zijn, daar is Jezus ook, want dat zegt Hij tegen die moordenaar “Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn. In het Paradijs is geen geloofstrijd meer, of welke strijd dan ook, er is geen zonde meer! zoals in de kerkhemel!  (eerste hemel).  In Openbaring 2:7. Lees je over de boom des levens die in het midden van het paradijs Gods staat. Paulus bleef in die eerste kerk hemel, om tot een versterking  te kunnen zijn voor de gelovigen. In Hebreen 1:3 lees je dat Jezus is,  in de hoogste hemelen. En in Hebreën 4: 14, dat Jezus door de hemelen gegaan is, en dat van gelovigen, Filippensen 3: 20, wordt verwacht dat onze wandel is in de hemelen. Er is nog geen mens in de derde hemel, het is wel de belofte van Jezus, Johannes 14:1-4. En grote troost voor hen, die Jezus verwachten, in zijn wederkomst, dan pas zal het zo zijn, en tot zolang moet de mens verblijven in de Hades (dodenrijk), of als hij gestorven is, in Jezus Christus, het ‘Paradijs’ wachtplaats der gelovigen.(tweede hemel), ik kan het niet anders lezen in de Bijbel.