Auteur Topic: De uitverkiezings theorie  (gelezen 1167 keer)

Nino de dios

• Bekijk profiel
De uitverkiezings theorie
« Gepost op: december 05, 2005, 09:26:49 pm »
Beste broeders en zusters,

Wie kan mij wat meer vertellen over het 'verkiezingstheorie'.
Om te beginnen ben ik bij toeval op deze forum terecht gekomen
en het sprak mij wel aan.

Ik ben niet gereformeerd (alsof dat wat uitmaakt voor God tot
welke kerk je behoort...) maar ik ben pinkster. Ik heb nu reeds
enige tijd een relatie met een ' vrij gemaakte gereformeerde
vrouw (mijn aanstaande vrouw) en we hebben het redelijk vaak
over het uitverkiezings theorie. Ik ben van mening dat God niet
mensen kiest om gelovig (gerechtvaardigd in Christus) te worden.
Terwijl mijn aanstaande dat wel gelooft.

Is dan Johannes 3:16 (in mijn ogen en geloofs belevenis) dan overbodig??

Graag zou ik het willen weten.
Bless you all d:)b

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 05, 2005, 09:31:19 pm »
Hoi Nino de dios, welkom op dit forum!

Daar is al vele malen over gediscussieerd, zie deze Link.

Bijvoorbeeld in:
Uitverkiezing
Velen zijn geroepen, maar weinig zijn uitverkoren....
Predestinatie en verantwoordelijkheid
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nino de dios

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 06, 2005, 11:59:59 am »

quote:

elle schreef op 05 december 2005 om 21:31:
Hoi Nino de dios, welkom op dit forum!

Daar is al vele malen over gediscussieerd, zie deze Link.

Bijvoorbeeld in:
Uitverkiezing
Velen zijn geroepen, maar weinig zijn uitverkoren....
Predestinatie en verantwoordelijkheid

Dank je wel Elle.
Ik ga dit eens rustig doorspitten. Howel ik al vele malen in het buitenland ben geweest om het evangelie te verkondigen heb ik hier nog nooit bij stil gestaan.
Alvast bedankt en God zegen je!
Nino

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 06, 2005, 12:10:28 pm »
Je zou ook eens kunnen kijken in de Dordtse Leerregels, die gaan er helemaal over. De gereformeerde kerken hebben die ook aanvaard als belijdenisgeschrift, ze horen dus bij de 'officiele leer'.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2005, 12:12:19 pm door E-line »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 06, 2005, 01:33:13 pm »
Als je de Dordtse Leerregels gaat bestuderen, denk ik dat je dan ook gelijk even de kerkgeschiedenis (dit 'belijdenisgeschrift' heeft een plaats in een bepaalde discussie) of de geschriften van Gomarus en Arminius zelf erbij moet pakken, om misinterpretaties e.d. te voorkomen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 06, 2005, 03:21:59 pm »
Ik geloof wel in uitverkiezing, de bijbel zegt er genoeg over, maar niet als dooddoener die de vrije wil uitschakeld. De bewuste keuze die elk mens moet maken is de weg langs het kruis, door Jezus de weg, waarheid en het leven.
Het cruciale van nieuw geloof : God wekt de dode wil en geest van de mens op - maar dit ontslaat hem niet van verantwoordelijkheid, integendeel : Hij herstelt hem in zijn waardigheid en vrijheid van keuze. De opgewekte vrije wil is dus allesbehalve onbelangerijk! Hij moet aan het werk met wat God in Hem gelegd heeft, door kracht van de Geest: het werk van de voordurende wedergeboorte(sommigen noemen dit de doop in de Geest, anderen geloofsgroei, weer anderen het doden van de het oude vlees en het aantrekken van het nieuwe leven).

Het is niet zo dat uitverkiezing belangerijker is dan Jezus. Integendeel : door uitverkiezing ontvangt Jezus zijn discipelen.
Ik heb uw naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt.
(Joh 17:6)
En dit is de wil van Hem, die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren late gaan, maar het opwekke ten jongsten dage.
Joh 6:39
Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders.
Joh 10:29
En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van de Vader gegeven zij.
(Joh 6:65)

Jezus staat centraal in verleden, heden en toekomst. Al de uitverkoren komen tot Hem. Jezus zelf is de garantie tot uitverkiezing, het zichtbare teken van God, in het Woord geopenbaard. De uitverkiezing is een teken van TROOST voor gelovigen, dat niemand uit Jezus hand gerukt kan worden, hun namen gegraveerd zijn in de hand van de Vader. Het is bedoeld als ondersteuning voor hen die twijfelen aan eigen behoud en kwaliteit van hun geloof : de walmende vlaspit die God niet zal uitdoven.

Uitverkiezing en vrije wil, ze staan niet los van elkaar, maar zeker niet tegenover elkaar. Helaas is dit vaak een communicatiestoornis tussen kerken en denominaties, tussen gelovigen, terwijl het twee zijden van dezelfde munt zijn. Jezus wil eenheid

En Ik ben niet meer in de wereld, maar zij zijn in de wereld en Ik kom tot U. Heilige Vader, bewaar hen in uw naam, welke Gij Mij gegeven hebt, dat zij één zijn zoals Wij (Joh 17:11)