't Is nou precies de reden waarom ik als arts (heb net mijn BIG binnen

) daar niet op door wil gaan.
1) ik weet niet wat er tot nu toe gebeurd is (kan hetgeen een krantenartikel
niet vertelt al helemaal niet vertrouwen)
2) ik weet niet genoeg af van kindertjes in zulke situaties.
Wat wel het geval is, is dat je aan een coma niet doodgaat, al helemaal niet aan een medicamenteus coma.
Natuurlijk heeft morfine een bijwerking in de zin van dat het de ademhaling onderdrukt, maar er is een verschil tussen in diep in slaap brengen en de ademhaling laten onderdrukken. Denk dat de artsen het eerste op het oog hebben. Daarnaast: aan morfine raak je gewend. Na verloop van tijd komt de pijn terug, heb je meer nodig. De beslissing om de dosis op te hogen, maak je op grond van de kliniek (aan de hand van het lijden dat je ziet). Ondanks dat je meer morfine geeft, zal het dan niet de ademhaling onderdrukken.
Dus de stelling 'als je de morfine steeds ophoogt, ben je bezig met euthanasie' is onjuist. Dat is alleen waar onder bepaalde omstandigheden.
Wat is schadelijk aan een coma?
Traumatisch coma is bekend: je vergeet alles wat je weet. Als je bijkomt, moet je vaak tot op zekere hoogte opnieuw leren leven. Medicamenteus coma: weet ik niet precies, maar kan me voorstellen dat het op lange termijn ook niet goed is, omdat er veel minder prikkels de hersenen binnenkomen. Dus dan raak je ook verbindingen kwijt.
Daarnaast gaat je lichaam ook achteruit bij een coma: je spieren teren weg, je hebt meer kans op doorligplekken, meer kans op longontsteking.
Schade van lijden
Daar tegenover staat dat 'lijden' bijzonder schadelijk is voor de hersenen. (Pijn) lijden remt je ontwikkeling, je hersenen gaan in een soort survivalmode die absoluut slecht voor je is. Dergelijk lijden kun je verminderen door chemisch het bewustzijn te verminderen,
waarmee je dus schade beperkt.
Schade van een hoge dwarslaesie
Bij een hoge dwarslaesie heb je sowieso geen controle over je spieren. Ook dit kind niet: moet zelfs beademd worden. Dus die spieren teren sowieso al weg, de kans op doorligplekken wordt door sedatie met morfine niets groter, de kans op een longontsteking is al levensgroot aanwezig.