Auteur Topic: De morgenster  (gelezen 1858 keer)

P. Strootman

• Bekijk profiel
De morgenster
« Gepost op: december 10, 2005, 05:34:47 pm »
In Job 38 vroeg de Here aan Job waar hij was, toen de morgensterren tezamen juichten en al de zonen Gods jubelden? Dat was volgens vers 4 vóórdat Hij de aarde grondvestte.
In Jesaja 14 komt de morgenster en de zoon des dageraads weer terug, maar nu met de vraag:’Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, gij zoon des dageraads…?  Dan horen we een hele tijd niets, totdat Petrus in 2 Petrus.1.19 schrijft:’…en de morgenster opgaat in uw harten’ Tot slot komt de morgenster nog tweemaal terug in het boek Openbaring, hoofdstuk 2.28, waar Jezus zegt:’Ik zal hem de morgenster geven’ en in 22.16:’Ik ben de wortel en het geslacht van David, de blinkende morgenster’.
Is dat de mensheid? Zo ja, zou dit  dan betekenen, dat we van de preëxistente mens kunnen spreken?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De morgenster
« Reactie #1 Gepost op: december 10, 2005, 11:09:39 pm »
'morgenster'  is een lovende beeldspraak: 'zo helder als de morgenster', dus de helderste ster (eigenlijk de planeet Venus) die terwijl de zon al opkomt nog straalt. 'Sterren' worden als beeldspraak voor engelen gebruikt, dus 'morgensterren' voor belangrijke engelen (in het OT). In het NT krijgt Jezus deze eretitel.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De morgenster
« Reactie #2 Gepost op: december 10, 2005, 11:27:07 pm »
Modbreak:
Beste heer Strootman,

we kunnen hier praten over de morgenster en de bijbelse betekenis vanuit de aangehaalde teksten.
We gaan hier echter niet in op de opmerking dat vanuit deze teksten gezien we eventueel van de preëxistente mens kunnen spreken aangezien die toch enigszins buiten de policy valt.
Gaat de discussie desondanks hier teveel off-topic, zal dit topic alsnog verplaatst worden naar LB.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

P. Strootman

• Bekijk profiel
De morgenster
« Reactie #3 Gepost op: december 11, 2005, 02:43:39 pm »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 10 december 2005 om 23:27:
[mbr]Beste heer Strootman,

we kunnen hier praten over de morgenster en de bijbelse betekenis vanuit de aangehaalde teksten.
We gaan hier echter niet in op de opmerking dat vanuit deze teksten gezien we eventueel van de preëxistente mens kunnen spreken aangezien die toch enigszins buiten de policy valt.
Gaat de discussie desondanks hier teveel off-topic, zal dit topic alsnog verplaatst worden naar LB.[/mbr]

Het gaat mij om de bijbelse betekenis van deze teksten. Hoe moeten wij bijvoorbeeld de SAMENHANG zien van deze teksten, die er zeker is. Het gaat over mensen (zie 2 Petrus 1.19), Openbaring 2.28 en over de Mens Jezus Christus(Openbaring 22.16)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
De morgenster
« Reactie #4 Gepost op: december 11, 2005, 04:08:31 pm »
Gaat het je om DE Bijbelse betekenis of om JOUW Bijbelse betekenis? :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

P. Strootman

• Bekijk profiel
De morgenster
« Reactie #5 Gepost op: december 11, 2005, 04:31:28 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 11 december 2005 om 16:08:
Gaat het je om DE Bijbelse betekenis of om JOUW Bijbelse betekenis? :)

Puur om de bijbelse betekenis. Overigens moeten wij allemaal 'interpreteren'. Er MOGEN,  onderling best verschillen van inzicht bestaan, Roodkapje. Jouw interpretatie is ook JOUW interpretatie. Net zogoed als die van mij. Dat zal altijd wel zo blijven. Zelfs het waarnemen van uiterlijke dingen, is subjectief. Een bekende wijsgeer zei eens: 'De wereld is MIJN waarneming' Dat geldt onverminderd voor kennis. Opjectieve kennis is voor iedereen toegankelijk, maar subjectie kennis is gebonden aan de persoon zelf. Onze eigen kennis wordt mede bepaald door onze 'geestelijke  structuur'. Dogmatische kennis, behoort meestal tot objectieve kennis.
Eigenlijk een heel interessant onderwerp.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2005, 04:31:05 pm door P. Strootman »

P. Strootman

• Bekijk profiel
De morgenster
« Reactie #6 Gepost op: december 12, 2005, 07:49:20 pm »
Niet ik stel de gedragsregels vast, maar kennelijk hoort een eventuele discussie over de Morgensterren misschien toch meer thuis op Levensbeschouwing. Ik kan mij namelijk niet voorstellen, dat er over deze vijf teksten niets meer gezegd  zou kunnen worden. Ik meen het oprecht, als ik zeg, dat ik allerminst een 'kant en klaar' antwoord heb. Ik heb er dan ook zelden of nooit  iets over gelezen in  theologische werken.

parepidemos

• Bekijk profiel
De morgenster
« Reactie #7 Gepost op: december 12, 2005, 09:22:57 pm »
In de nederlandse vertaling staat steeds hetzelfde woord.
Maar oorspronkelijk werden er twee verschillende hebreeuwse, en twee verschillende griekse uitdrukkingen gebruikt. Dus voor de lezers van de oorspronkelijke tekst verwijzen die teksten niet eens naar hetzelfde.
Kort weergegeven: Job: sterren van de morgen
Jesaje: helder of lichtdrager
Petrus: lichtdrager (phosphorus)
Openbaring: ster van de morgen (2 maal)
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

P. Strootman

• Bekijk profiel
De morgenster
« Reactie #8 Gepost op: december 13, 2005, 07:05:12 pm »
quote:
parepidemos schreef op 12 december 2005 om 21:22:
In de nederlandse vertaling staat steeds hetzelfde woord.
Maar oorspronkelijk werden er twee verschillende hebreeuwse, en twee verschillende griekse uitdrukkingen gebruikt. Dus voor de lezers van de oorspronkelijke tekst verwijzen die teksten niet eens naar hetzelfde.
Kort weergegeven: Job: sterren van de morgen
Jesaje: helder of lichtdrager
Petrus: lichtdrager (phosphorus)
Openbaring: ster van de morgen (2 maal)

Bedankt voor deze uitleg. Maar ik denk, dat de uitdrukkingen toch niet veel van elkaar verschillen. Er zal toch wel een onderling verband bestaan, anders had Petrus niet geschreven: 'Opdat de morgenster opga in uw harten' Vooral Openbaring 22.16 kan van zeer grote betekenis zijn, want hier noemt Jezus Zichzelf de BLINKENDE morgenster. Is Hij de enige mens tot nu toe, die dit bereikte? En.... is dat voor ieder mens bereikbaar? Toch vragen, die de moeite waard zijn om te overdenken!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De morgenster
« Reactie #9 Gepost op: december 13, 2005, 07:53:32 pm »
quote:
P. Strootman schreef op 13 december 2005 om 19:05:
[...]

Bedankt voor deze uitleg. Maar ik denk, dat de uitdrukkingen toch niet veel van elkaar verschillen. Er zal toch wel een onderling verband bestaan, anders had Petrus niet geschreven: 'Opdat de morgenster opga in uw harten'

Het is de bedeoling dat Jezus die de blinkende morgenster is, opgaat - gaat schijnen in ons hart.

quote:
Vooral Openbaring 22.16 kan van zeer grote betekenis zijn, want hier noemt Jezus Zichzelf de BLINKENDE morgenster. Is Hij de enige mens tot nu toe, die dit bereikte?

U moet wel even goed lezen. :)
Als Jezus zegt dat Hij de blinkende morgenster IS, dat is dat wel wat anders dan dat er in Zijn hart de morgenster zou zijn opgegaan.
Hij is de blinkende morgenster, en Hij zal dus moeten opgaan in ons hart.
quote:
En.... is dat voor ieder mens bereikbaar? Toch vragen, die de moeite waard zijn om te overdenken!

Wie dat wil bereiken moet Hem aannemen als zijn/haar Verlosser.
Dan is Hij de belofte zoals aan de overwinnaars in de gemeente te Thyatira de morgenster wordt beloofd in deze tekst:

Op. 2
 25 Maar wat gij hebt, houdt dat vast, totdat Ik gekomen ben.
26 En wie overwint en mijn werken tot het einde toe bewaart,
- hem zal Ik macht geven over de heidenen; 27
- en hij zal hen hoeden met een ijzeren staf, als aardewerk worden zij verbrijzeld, gelijk ook Ik van mijn Vader ontvangen heb, 28 en
- Ik zal hem de morgenster geven.
29 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.

Het is één van de beloften aan de gelovigen die overwinnen: de Here Jezus is dan ons deel. En hier betekent het in de context van de wederkomst totdat ik gekomen ben, dat Hij voor de gelovige de Morgenster is - de morgenster komt op als het het donkerste moment van de nacht is.
Voor de gelovigen zal de Here Jezus terugkomen als de Morgenster wil dus zeggen dat Hij voor ons gelovigen eerder komt dan voor de rest van de wereld. Die moet nog een eind verder door de nacht. Wij worden uit de nacht gered zeg maar.
De nacht loopt dan ten einde, maar zijn er al uit weggenomen. (vergel. 1 Tess 5)
Als alle oordelen over deze wereld voltrokken zijn, komt pas Jezus als de Zon der gerechtigheid - wordt Zijn Rijk van Recht en gerechtigheid opgericht.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

CZ

• Bekijk profiel
De morgenster
« Reactie #10 Gepost op: december 13, 2005, 09:43:31 pm »
(((Bedankt voor deze uitleg. Maar ik denk, dat de uitdrukkingen toch niet veel van elkaar verschillen. Er zal toch wel een onderling verband bestaan, anders had Petrus niet geschreven: 'Opdat de morgenster opga in uw harten' Vooral Openbaring 22.16 kan van zeer grote betekenis zijn, want hier noemt Jezus Zichzelf de BLINKENDE morgenster. Is Hij de enige mens tot nu toe, die dit bereikte? En.... is dat voor ieder mens bereikbaar? Toch vragen, die de moeite waard zijn om te overdenken!)))

wij zullen deel krijgen aan de heerlijkheid die Jezus bezit en met Hem als koningen regeren voor altijd- dat lijkt me het hoogst haalbare voor een mens. Haalbaar voor iedereen die gelooft en we zullen branden als kaarsjes in de nacht ;-)