quote:
op 24 Jun 2003 21:58:51 schreef bert:
Afgelopen zondag zongen we psalm 134 : 2
Hef nu uw handen naar omhoog
Zelf zie ik het als een opdracht, maar ik kwam niet verder dan een van mijn handen half opheffen, omdat ik weet dat ik broeders en zusters daarmee shockeer.
Waarom hebben mensen daar nu problemen mee? Of beeld ik mij dat in? Kan iemand mij dat uitleggen.
In dat verband wil ik wijzen op Ex 17 : 11 en 12. Onderstreept dat niet de noodzaak om met geheven handen te bidden?
"En wanneer Mozes zijn hand ophief, had Israel de overhand, maar wanneer hij zijn hand liet zakken, had Amalek de overhand. Toen de handen van Mozes zwaar werden, namen zij een steen, legden die onder hem neer, zodat hij daarop kon gaan zitten; en Aaron en Hur ondersteunden zijn handen, de een aan de ene en de andere aan de andere zijde, zodat zijn handen onbewegelijk bleven tot zonsondergang."
Nog duidelijker:
1 Tim 2 : 8
"Ik wil dan, dat de mannen op iedere plaats bidden met opheffing van heilige handen, zonder toorn en twist."
Het is wel heel gemakkelijk om iets te doen of te laten wat anderen ook doen of laten.
Nog moeilijker word het om iets te doen of te laten wat anderen juist laten of niet laten.
Met andere woorden, het is gemakkelijk om je handen op te heffen als iedereen het doet.
Maar als je een brandend verlangen hebt om het wel voor god te doen en je ziet het niemand doen, dan word het een hele strijd om het te doen.
Maar, en dan spreek ik uit ervaring in andere dingen, als je het doet, maakt dat je wel sterker in de keuzes die je maakt.