Auteur Topic: Wanneer uitleg over de hel?  (gelezen 1775 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Wanneer uitleg over de hel?
« Gepost op: januari 24, 2006, 10:03:03 pm »
Ik heb een vraag aan de GKV-ers:
Op welke leeftijd maken jullie je kinderen bekend met begrippen als 'hel' en 'satan' etc?
Ik vroeg het me ineens af, omdat ik hoorde dat er op een school hier in de buurt al aan 4-jarigen uitleg wordt gegeven over de hel. Dat vind ik best ver gaan, eigenlijk.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 24, 2006, 10:06:12 pm »
Volgens mij moet je zoiets niet koppelen aan een bepaalde leeftijd. Alle onderwerpen zijn op elke leeftijd bespreekbaar, mits op 't niveau van 't kind. Of 't nu over religie, sex of de dood gaat, 't valt prima uit te leggen. Als een kind van een jaar of 4 naar zoiets vraagt, waarom zou je 't dan niet vertellen? Meestal hebben ze aan 1 zin al genoeg, en spelen ze daarna rustig verder. En andersom: als je kinderen bijbelverhalen vertelt, waarom zou je dan bepaalde delen weglaten? Je kunt ze ook prima over de hel vertellen zonder dat ze een levenslang trauma eraan overhouden hoor.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 24, 2006, 11:27:29 pm »

quote:

Iris schreef op 24 januari 2006 om 22:03:
Ik heb een vraag aan de GKV-ers:
Op welke leeftijd maken jullie je kinderen bekend met begrippen als 'hel' en 'satan' etc?
Ik vroeg het me ineens af, omdat ik hoorde dat er op een school hier in de buurt al aan 4-jarigen uitleg wordt gegeven over de hel. Dat vind ik best ver gaan, eigenlijk.
Hoewel geen GKv-er: op verzoek van mijn oudste twee kinderen, van 6 en van 5, zijn we, voor het slapengaan, iedere avond nu stukje voor stukje het credo van Nicea aan het leren en aan het bespreken. Wat me daarbij opvalt is hoe diep het denken van dergelijke kleine kinderen gaat, onbevangen, maar niet onnozel. Hoewel de hel daarin niet genoemd wordt, denk ik dat dit toch wel ter sprake gaat komen. Wat ik me afvraag: waarom vind je het ver gaan om datgene wat je zelf als meest wezenlijk, meest waar, meest heilig houdt (en voor de goede orde, in mijn geval is dat het christelijk geloof) aan je kinderen te onderwijzen?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 28, 2006, 08:32:20 pm »
Vind het persoonlijk niet te ver gaan om deze en soortgelijke begrippen al op vroege leeftijd uit te leggen, vroeger had ik veel angst voor de duivel en wat hij met me zou kunnen doen. Dit kwam eerder doordat ik links en rechts er over hoorde het er nooit met me over hadden. Daarom denk ik dat het beter is als het ter sprake komt het uit te leggen op het niveau van het kind, zodat het kind juist weet dat hij of zij er niet bang voor hoeft te zijn.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: