quote:
diak2b schreef op 30 december 2005 om 00:27: Calvijn schrijft een aardig hoofdstuk vol over de interpretatie van de Schrift in zijn Institutie. Opvallend daarbij is echter de zwakte van zijn betoog, dat volledig steunt op twee zaken: zijn toehoorders geloven al wat hij beweert, en verder 'getuigt de Geest' van zijn gelijk. Het eerste heeft hij nodig om de goddelijke oorsprong van de Schrift aan te tonen (waarin hij dan ook volledig faalt)
Waarom vind jij dat Calvijn hierin volledig faalt ?? ik zie dat niet direct nader omschreven in zoals jij het weergeeft.
quote:
en het tweede heeft hij nodig omdat hij zijn eigen falen direct al zelf inziet. 'Toch is het verkeerd om te doen alsof men door redeneringen de onwrikbare geloofwaardigheid van de Schrift zou kunnen aantonen' schrijft hij zelf al direct.
Wat vind jij dan verkeerd aan deze redenering??
quote:
En zo komt Calvijn met de getuigenis van de Geest op de proppen. Niet de Schrift heeft dus het leergezag maar de Geest. Dat is nu wel mooi, maar hoe weet je nu of de Geest tot je spreekt?
Kardinaal Simones zei eens; de Paus heeft meer van de Heilige Geest als
wie dan ook, misschien ligt daar de oplossing wel.
quote:
In al die duizenden protestantse varianten, welke is door de Geest onderwezen?
Laten we bij Calvijn blijven, Okay??
quote:
Calvijn heeft blijkbaar niet voorzien dat die vraag acuut zou worden in 'zijn' reformatie, en komt dan ook met een staaltje cirkelredeneren dat niets oplost.
Ik geloof ook niet dat Calvijn een toekomst voorspellende profeet is geweest.
En waar heb jij gelezen dan dat Calvijn het " zijn reformatie" noemde, dit
is mij geheel onbekend namelijk.
quote:
Hij onderkent dat de volgende vraag speelt: 'Welk gezag zou de Geest onder ons hebben wanneer hij niet door een bijzonder zeker kenmerk onderscheiden zou worden?' (aldus Calvijn) Antwoord van Calvijn: 'De Geest is inderdaad duidelijk ons aangewezen door het Woord van God, behalve misschien voor hen, die jammerlijke schepselen, die maar al te gewilligzoeken te dwalen, omdat zij de Geest liever bij zichzelf dan bij God zoeken.'
Wat vind je hier dan zo verwerpelijk aan?? ik vind het een te korte quote
om daarover te kunnen oordelen.
quote:
Een nogal doorzichtige cirkelredenering in mijn onnozele ogen. Wie opent me de ogen?
Ach ja, een niet doorkneed kenner van Calvijn als ik ben, kan je hier niet
direct je ogen openen, maar ik hoop dat je aan mijn schrijfsel toch wat hebt gehad.
En van anderen krijg je zeker een beter antwoord als dat ik heb geproduceerd.