doorn in de bijbelse symboliek van het ot staat voor mensen die een doorn of doornen genoemd worden. Het kan goed zijn dat Paulus die erg bekend was met de joods geschriften dezelfde symboliek hanteert.
hieronder de teksten uit het ot:
Numeri 33: 55 Maar als jullie de bewoners ervan niet verdrijven, zullen degenen die je van hen overlaat zich vijandig tegenover je opstellen wanneer jullie eenmaal in het land wonen; ze zullen tot stekels in je zij en tot dorens in je ogen worden.
Jozua 23:13 weet dan voorzeker, dat de HERE, uw God, deze volken niet verder voor u verdrijven zal; dan zullen zij u worden tot een strik en een val, tot een gesel op uw zijden en dorens in uw ogen, totdat gij vergaan zult uit dit goede land, dat de HERE, uw God, u gegeven heeft.
In het hebreeuws staat hier (in richteren 2:3) een woord dat ook te vertalen is met dorens: vergelijk het ook met de strekking van de vorige gedeeltes
Richteren 2:3
3 En Ik heb óók gezegd: Ik zal hen niet voor u uit wegdrijven, maar zij zullen u tot tegenstanders en hun goden u tot een valstrik zijn.
2 sam 23:6 (SV) 6 Maar de mannen Belials zullen altemaal zijn als doornen, die weggeworpen worden, omdat men ze met de hand niet kan vatten;
Dus goed mogelijk dat Paulus hier als jood, die op de hoogte is van het taalgebruik in het ot ook verwijst naar mensen die hem het leven flink zuur maken. Dat hij vervolgens verwijst naar een engel satans zou misschien een toepassing kunnen zijn van het dat Paulus zegt dat onze strijd niet tegen mensen is maar tegen de geestelijke wereld. Hij strijd daarom ook niet zelf tegen deze doorn, maar vraagt God om deze weg te nemen.
Heb trouwens wel eens wat gelezen van mensen die dat ook hebben gedaan toen ze zo erg zaten met iemand met wie ze alles hadden geprobeerd ook op christelijke wijze. Maar die hun het leven bleven verzuren. Ze vertelden dat God dat gebed verhoord had en de persoon al snel daarna verhuisde of een andere baan kreeg. Ik vond het wel zelf wel wat extreem. Maar ik heb gelukkig geen ervaring met iemand die me het leven zo zuur maakt dat het haast onleefbaar wordt.