Auteur Topic: 2 Kor 12 vers 7  (gelezen 1050 keer)

CZ

• Bekijk profiel
2 Kor 12 vers 7
« Gepost op: januari 06, 2006, 12:36:43 pm »
"Om te verhinderen dat ik mezelf zou verheffen, werd mij een doorn in het vlees gestoken: ik word gekweld door een engel van Satan. "

Wat wordt bedoelt met doorn in het vlees?
Gaat het hier om een ziekte van Paulus of om een kwade engel die overal waar paulus komt opschudding teweeg brengt om zijn werk te verstoren?

(Ik vraag dit omdat dit vers nog wel eens als argument wordt gebruikt dat Paulus zelf ook een ziekte had die niet genezen werd. Maar een ziekte is toch een heel ander kwestie dan een kwade engel)

Zijnkind

• Bekijk profiel
2 Kor 12 vers 7
« Reactie #1 Gepost op: januari 06, 2006, 12:43:46 pm »
Enige tijd geleden hoorde daar ik iets over in de preek. De dominee gaf als eerste aan dat we niet weten wat het precies is geweest. Hij ging ervan uit dat de duivel Paulus er nog steeds aan herinnerde wat hij (Paulus) allemaal had misdaan tegen de christenen voordat hij Jezus ontmoette. Door schuldgevoelens hoopte satan hem van het prediken af te houden. Een psychologische oorlogsvoering van satan om Paulus in depressie en bij het zendelingswerk weg te krijgen. Ik vond het wel plausibel klinken.

Verder worden met name lichaamlijke klachten wel "normaal" behandeld het NT. Denk aan het advies van dezelfde Paulus aan Timotheus over de zwakke maag van de laatste. Hij moest maar wat wijn vermengd met water tot zich nemen. Over geestelijke klachten lees je minder. Vaak gaat het dan om geestelijke strijd en bezetenheid.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
2 Kor 12 vers 7
« Reactie #2 Gepost op: januari 06, 2006, 02:11:50 pm »
Als het hier gaat om een fysieke ziekte, dan zou het wel eens een oogziekte kunnen zijn, want in Galaten 4:15 staat "Want ik kan van u getuigen, dat gij, ware het mogelijk geweest, uw ogen uitegrukt en ze mij gegeven zoudt hebben". Dat suggereert op z'n minst dat Paulus (toen hij bij de Galaten was) iets aan z'n ogen had.

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
2 Kor 12 vers 7
« Reactie #3 Gepost op: januari 06, 2006, 02:58:47 pm »
Ja dat van die oogziekte (staar?) heb ik meer gehoord. Verklaard ook als Paulus soms zijn brieven afsluit met: De groet schrijf ikzelf met grote letter. Kijk "zo" schrijf ik. Alsof (later?) een medewerker op schrift heeft gesteld wat Paulus onder inspiratie sprak en hij als laatst eigenhandig de groet schreef.
Het zou kunnen en is aardig om erover te denken, maar zeker weten we het niet.
P de Mooij

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
2 Kor 12 vers 7
« Reactie #4 Gepost op: januari 06, 2006, 03:19:11 pm »

quote:

Clint schreef op 06 januari 2006 om 14:58:
Ja dat van die oogziekte (staar?) heb ik meer gehoord. Verklaard ook als Paulus soms zijn brieven afsluit met: De groet schrijf ikzelf met grote letter. Kijk "zo" schrijf ik. Alsof (later?) een medewerker op schrift heeft gesteld wat Paulus onder inspiratie sprak en hij als laatst eigenhandig de groet schreef.
Het zou kunnen en is aardig om erover te denken, maar zeker weten we het niet.

Dat Paulus vaak van een 'notulist' gebruik maakte is geen geheim hoor. Het staat in z'n eigen brieven:

Rom.16:22 "Ik, Tertius, die de brief op schrift gebracht heb, groet u in de Here"
1.kor.1:1 "Paulus, een geroepen apostel van Christus Jezus door de wil van God, en Sostenes, de broeder, aan de gemeente Gods te Korinte".
2.kor.1:1 "Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus, en Timoteus, de broeder .."

Allerlei schrijvers uit die tijd deden dat. Als je zelf je brieven opschreef werd dat door sommigen zelfs een beetje raar gevonden. Daar gebruikte je immers een knecht voor.

oma

• God is awesome
    • Bekijk profiel
2 Kor 12 vers 7
« Reactie #5 Gepost op: januari 07, 2006, 03:32:17 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 06 januari 2006 om 12:36:
"Om te verhinderen dat ik mezelf zou verheffen, werd mij een doorn in het vlees gestoken: ik word gekweld door een engel van Satan. "

Wat wordt bedoelt met doorn in het vlees?
Gaat het hier om een ziekte van Paulus of om een kwade engel die overal waar paulus komt opschudding teweeg brengt om zijn werk te verstoren?

(Ik vraag dit omdat dit vers nog wel eens als argument wordt gebruikt dat Paulus zelf ook een ziekte had die niet genezen werd. Maar een ziekte is toch een heel ander kwestie dan een kwade engel)

Oke, duidelijk staat nergens wat er precies met Paulus aan de hand is. Als we in de hemel zijn kunnen we het ff navragen ;)

In elk geval denk ik niet dat het gaat om een engel die opschudding teweeg brengt. Als het een doorn in zijn vlees wordt genoemd, is het waarschijnlijk iets wat Paulus aangaat, en niet zijn omgeving. Het kan wel dat er opschudding ontstaat in de omgeving waar hij het evangelie verkondigt en daar heeft hij natuurlijk last van, maar ik denk niet dat dat dan een doorn in zijn eigen vlees wordt genoemd (dan is het eerder een doorn in het vlees van de mensen aan wie hij het evangelie brengt).

Maar goed, hoe belangrijk is het te weten wat hij had en of het een ziekte was of niet..?

Theodoor

• Bekijk profiel
2 Kor 12 vers 7
« Reactie #6 Gepost op: januari 07, 2006, 05:41:06 pm »
doorn in de bijbelse symboliek van het ot staat voor mensen die een doorn of doornen genoemd worden. Het kan goed zijn dat Paulus die erg bekend was met de joods geschriften dezelfde symboliek hanteert.

hieronder de teksten uit het ot:
Numeri 33: 55 Maar als jullie de bewoners ervan niet verdrijven, zullen degenen die je van hen overlaat zich vijandig tegenover je opstellen wanneer jullie eenmaal in het land wonen; ze zullen tot stekels in je zij en tot dorens in je ogen worden.

Jozua 23:13 weet dan voorzeker, dat de HERE, uw God, deze volken niet verder voor u verdrijven zal; dan zullen zij u worden tot een strik en een val, tot een gesel op uw zijden en dorens in uw ogen, totdat gij vergaan zult uit dit goede land, dat de HERE, uw God, u gegeven heeft.

In het hebreeuws staat hier (in richteren 2:3) een woord dat ook te vertalen is met dorens: vergelijk het ook met de strekking van de vorige gedeeltes

Richteren 2:3
3 En Ik heb óók gezegd: Ik zal hen niet voor u uit wegdrijven, maar zij zullen u tot tegenstanders en hun goden u tot een valstrik zijn.

2 sam 23:6 (SV) 6 Maar de mannen Belials zullen altemaal zijn als doornen, die weggeworpen worden, omdat men ze met de hand niet kan vatten;

Dus goed mogelijk dat Paulus hier als jood, die op de hoogte is van het taalgebruik in het ot ook verwijst naar mensen die hem het leven flink zuur maken. Dat hij vervolgens verwijst naar een engel satans zou misschien een toepassing kunnen zijn van het dat Paulus zegt dat onze strijd niet tegen mensen is maar tegen de geestelijke wereld.  Hij strijd daarom ook niet zelf tegen deze doorn, maar vraagt God om deze weg te nemen.

Heb trouwens wel eens wat gelezen van mensen die dat ook hebben gedaan toen ze zo erg zaten met iemand met wie ze alles hadden geprobeerd ook op christelijke wijze. Maar die hun het leven bleven verzuren. Ze vertelden dat God dat gebed verhoord had en de persoon al snel daarna verhuisde of een andere baan kreeg. Ik vond het wel zelf wel wat extreem. Maar ik heb gelukkig geen ervaring met iemand die me het leven zo zuur maakt dat het haast onleefbaar wordt.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2006, 09:57:31 pm door Theodoor »