Auteur Topic: Onze zondige natuur  (gelezen 2511 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Gepost op: december 08, 2005, 09:29:50 pm »
Een lief iemand die ik van dit forum ken gaf me vandaag een prachtig inzicht.
Het feit dat een mens zondig wordt genoemd in de Bijbel hoeft niet altijd negatief opgevat te worden. Ik bedoel, je hoort wel eens dat men (uit ongelovige hoek) dat nogal 'zwaar' en 'deprimerend' vindt klinken.
Maar het is niet zwaar, nee, het is juist een hele opluchting niet perfect te hoeven zijn of te hoeven worden. (wat volgens mij ook onmogelijk is) Het is een hele opluchting om de eigen zondige natuur te erkennen, want dat betekent dat we mens mogen zijn, en dat we niet hoeven te streven naar iets wat onmogelijk is, zo zondeloos zijn als Jezus zeg maar.
We moeten natuurlijk wel proberen goed te doen, maar op dit moment zijn we ook al goed zoals we zijn, en houdt God van ons, met zondige natuur en al. Wat een genade!
Ik heb even geen betere woorden om dit uit te drukken, maar het ontroert me echt. Ik wilde dit met jullie delen, en wellicht zijn er mensen die dit herkennen. (of juist niet!  ;) )

Iris

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #1 Gepost op: december 08, 2005, 09:39:10 pm »
Ik herken het wel. Wat ik ook uit mijn eigen leven ervaar is dat ik zo blij ben dat God me heeft aangenomen ondanks het feit dat ik niet perfect ben, dat ik toch tot de grens wil gaan wat ik kan doen.

Je kunt heel gauw gaan denken: ach, het maakt niet uit wat ik doe, God houdt toch wel van me, of ik nou heel goed leef of niet. Nobody's perfect. Maar voor mezelf heb ik dan het idee dat ik het offer van Christus dan minacht. Want hij heeft voor elke zonde die ik doe moeten betalen, ik zou het ondankbaar van me vinden om dan te denken: dan kan dit er ook nog wel bij...

Dus dat zondebesef heeft een heel andere uitwerking op mensen dan je in eerste instantie zou verwachten: het haalt het verlangen naar het goede naar boven, ipv het verlangen naar het slechte. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Iris

• Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #2 Gepost op: december 08, 2005, 10:04:40 pm »
Ja, heel mooi verwoord, helemaal mee eens.  :)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #3 Gepost op: december 08, 2005, 11:13:01 pm »
De angst bij ongelovigen dat het deprimerend zou werken kan ik wel begrijpen. Maar is idd niet terecht. Ik zou wel eens willen weten hoe iemand die ervan uitgaat dat de mens goed is het voortdurend falen ervaart. Als een leerzaam proces? Maar na al die eeuwen moet je toch wel eens gaan afvragen waarom de mens dan geen stap verder is gekomen.

Iris, je hebt zeker gelijk dat het een verlichting is om te aanvaarden dat we een zondige natuur hebben. Zelfkennis (en Godskennis) is het begin van wijsheid. En gelukkig blijft het daar niet bij want de verlossing/oplossing is volbracht.
« Laatst bewerkt op: december 08, 2005, 11:13:28 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #4 Gepost op: december 11, 2005, 09:07:05 am »
O felix culpa!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #5 Gepost op: december 11, 2005, 10:22:15 am »

quote:

Ik heb niet de gave van vertolking van tongen, dus wil je dit even vertalen? :)
« Laatst bewerkt op: december 11, 2005, 10:22:26 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #6 Gepost op: december 11, 2005, 12:41:38 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 december 2005 om 10:22:

[...]

Ik heb niet de gave van vertolking van tongen, dus wil je dit even vertalen? :)
Google heeft die wel ;)
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Adinomis

• Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #7 Gepost op: december 11, 2005, 02:06:35 pm »

quote:

Leuk opgemerkt MaVee! Ik heb er meteen maar gebruik van gemaakt.

quote:

So how do you know when you have confessed your sins adequately or fully? This brings us to the second Latin phrase that has helped me to crystallize an idea I have been thinking about for some time. Thomas Aquinas (1224–1274) gave us the startling phrase “O felix culpa!” in reference to the fall of Adam. “O fortunate crime!” The fall of Adam as a blessing? What did Aquinas mean in saying that Adam's sin was a good thing? I think he meant that our sinfulness, however radical and ugly, is the occasion for something even greater, God's rich love and mercy. Paul suggests this very idea in Romans 5:20 when he writes that “where sin increased, grace increased all the more.” God uses our sin and even satan himself for his purposes of goodness, so that St. Augustine writes, “God judged it better to bring good out of evil, than to allow no evil to exist.”
Het lijkt me niet goed om de val van Adam een zegen te noemen. We moeten ons er wel bewust van zijn dat de zonde scheiding maakt tussen God en mens. Maar God, die het kwade haat, heeft dit omgezet in wat goeds! Dat is geweldig nieuws voor ieder die zonde doet.

quote:

Rom. 8 vs 28:
 Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn.
Er is een hoge prijs betaald om dit tot stand te brengen. Laten we daar vooral dankbaar voor zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Iris

• Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #8 Gepost op: december 11, 2005, 03:38:05 pm »
Ik noem de zonde zeker geen zegen.
Maar ik vind het wel bevrijdend om te kunnen erkennen 'ik ben een zondig mens'.
Want pas als die stap is gezet kan een mens weer nader tot God komen.
Als je immers niet weet dat je zondig bent, weet je misschien ook niet dat je gescheiden van God bent.
En zoals Roodkapje mooi opmerkt:

quote:

het haalt het verlangen naar het goede naar boven, ipv het verlangen naar het slechte

Adinomis

• Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #9 Gepost op: december 11, 2005, 04:52:45 pm »

quote:

Iris schreef op 11 december 2005 om 15:38:
Ik noem de zonde zeker geen zegen.
Maar ik vind het wel bevrijdend om te kunnen erkennen 'ik ben een zondig mens'.
Want pas als die stap is gezet kan een mens weer nader tot God komen.
Als je immers niet weet dat je zondig bent, weet je misschien ook niet dat je gescheiden van God bent.
En zoals Roodkapje mooi opmerkt:
[...]

Je hebt gelijk: het erkennen van je zonde voor Gods aangezicht, lucht op en geeft vrede in het hart. David zegt ook "zolang ik zweeg kwijnde mijn gebeente weg". (Ps.32:3) Ook Psalm 51 laat dat zien.
Maar zoals in Google de uitdrukking "felix culpa" vertaald wordt kan ik me er niet in vinden.
En God zegt ook niet dat Hij het voorlopig wel goed vindt dat je nog zondig bent. Als jij jezelf aan Christus geeft, één met Hem bent wordt het proces van heiligmaking ingezet. Als God naar jou kijkt, ziet hij jou in Zijn Zoon, zonder zonde. Want God zegt: "weest heilig, want ik ben heilig". Met minder kan God geen genoegen nemen. Gelukkig heeft God zijn Zoon gegeven als middelaar tussen de Heilige God en de zondige mens. Fijn Iris, dat je zo vrede kunt hebben en daardoor ontroerd wordt.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2005, 05:03:58 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Iris

• Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #10 Gepost op: december 11, 2005, 07:11:25 pm »
Ik kan alleen maar onderstrepen wat je hier zegt Adinomis.
Dank voor je woorden!  :)

diak2b

• Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #11 Gepost op: december 11, 2005, 07:54:52 pm »
"FELIX CULPA
Latijn: gelukkige schuld. Bij de wijding van de paaskaars tijdens de Paasnachtviering wordt de exultet - of de Nederlandse vertaling ervan - gezongen; daarin wordt de schuld van de mensheid 'gelukkig' genoemd omdat die (schuld) Jezus als verlosser heeft gekregen. "

De Nederlandse tekst van de exultet is:

quote:

(tekst indien gezongen door een diaken)

Juicht nu, Engelen van God in de hemel, steekt de bazuin en verkondig het heil: uw Koning

heeft overwonnen. Aarde, lichtovergoten, verheug u: de luister van de eeuwige Koning

omstraalt u, zie, van heel de wereld is het duister geweken. En gij, onze moeder de Kerk,

overstroomd door dit glanzende licht, verblijd u. Deze heilige ruimte weerklinke van de

machtige stem van het volk.

Daarom, broeders en zusters, staande in dit wondere schijnsel, bidt samen met mij de

barmhartige God: dat ik, onwaardige dienaar, gelouterd door zijn glorievol licht, het lied

van de paaskaars waardig mag zingen.

De Heer zij met u.
En met uw geest.
Verheft uw hart.
Wij zijn met ons hart bij de Heer.
Brengen wij dank aan de Heer, onze God.
Hij is onze dankbaarheid waardig.

Ja, wij moeten met hart en ziel en met luide stem de lof zingen van de onzichtbare God, de

almachtige Vader, en van zijn eengeboren Zoon, onze Heer Jezus Christus, die voor ons de

schuld van Adam aan de eeuwige Vader betaald heeft, en de schuldbrief van de oude zonde

heeft uitgewist met het bloed van zijn hart. Dit is het Paasfeest waarop het ware Lam wordt

geslacht: zijn bloed heiligt de deuren van hen die geloven.

In deze nacht hebt Gij eens onze vaderen, de zonen van Israël uit Egypte geleid en

droogvoets door de Rode Zee gevoerd. Deze nacht heeft het duister van de zonde door de

lichtende vuurzuil verdreven. Deze nacht heeft, over geheel de wereld, hen die in Christus

geloven, van de zonden gescheiden, in genade hersteld, en geheiligd. In deze nacht heeft

Christus de boeien van de dood verbroken en is Hij zegevierend uit het dodenrijk opgestaan.

Zonder de weldaad van de verlossing had ons leven geen enkele zin. Hoe mateloos groot was uw

goedheid voor ons. O onschatbaar bewijs van uw liefde: om de slaaf vrij te kopen hebt Gij de

Zoon prijsgegeven. Moest de zonde van Adam niet worden begaan om door Christus' dood te

worden gedelgd. Gelukkige schuld, waaraan wij de Verlosser danken.

O waarlijk heilige nacht, de enige die tijd en uur mocht kennen waarop Christus uit de doden

verrees. Dit is de nacht waarvan geschreven staat: voor u is het donker niet duister, de

nacht zo licht als de dag. Deze heilige nacht verjaagt de zonden en vergeeft de schulden; de

gevallenen richt zij op, de bedroefden maakt zij blij; zij verdrijft de haat, brengt vrede,

en doet de machtigen buigen.

Aanvaard dan, heilige Vader, in deze genadevolle nacht de lofprijzing die de Kerk U bij dit

brandend waslicht als een avondoffer aanbiedt. Wat deze lichtkolom verkondigt, weten wij:

zij meldt de heerlijkheid van God; ook al neemt men van dit licht, zijn glans vermindert

niet. O waarlijk heilige nacht: hemel en aarde worden één, God en mens ontmoeten elkaar.

Zo bidden wij U, Heer, moge deze kaars, gewijd tot eer van uw Naam, onverzwakt blijven

branden om de duisternis van deze nacht te verdrijven; moge haar licht samenvloeien met de

hoge hemellichten, en haar vlam de morgenster begroeten: de morgenster die nooit verbleken

zal, die, uit het dodenrijk herrezen, over heel het menselijk geslacht stralend is opgegaan:

Christus, uw Zoon, die leeft en heerst in de eeuwen der eeuwen. Amen.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2005, 08:13:54 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #12 Gepost op: december 11, 2005, 10:45:33 pm »

quote:

Adinomis schreef op 11 december 2005 om 16:52:
[...]

Je hebt gelijk: het erkennen van je zonde voor Gods aangezicht, lucht op en geeft vrede in het hart. David zegt ook "zolang ik zweeg kwijnde mijn gebeente weg". (Ps.32:3) Ook Psalm 51 laat dat zien.
Maar zoals in Google de uitdrukking "felix culpa" vertaald wordt kan ik me er niet in vinden.
En God zegt ook niet dat Hij het voorlopig wel goed vindt dat je nog zondig bent. Als jij jezelf aan Christus geeft, één met Hem bent wordt het proces van heiligmaking ingezet. Als God naar jou kijkt, ziet hij jou in Zijn Zoon, zonder zonde. Want God zegt: "weest heilig, want ik ben heilig". Met minder kan God geen genoegen nemen. Gelukkig heeft God zijn Zoon gegeven als middelaar tussen de Heilige God en de zondige mens. Fijn Iris, dat je zo vrede kunt hebben en daardoor ontroerd wordt.
Ik denk ook niet dat Edith het à la Google bedoelt. ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Nikolov

• Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #13 Gepost op: december 11, 2005, 11:18:29 pm »
Is het opluchtend jezelf over te geven aan iets wat je niet bent? Mens kan leven zonder zonde. Wanneer de wereld je niet geeft wat je wilt zodat je zonder zonde kunt zijn. Waarom zou je dan opgeven? Zit de oplossing niet van binnen? Waarom geloof je niet dat je zonder zonde kunt zijn? Is dit werkelijk wie je bent? Zoon, dochter van god. Zondaar... Ik geloof er niets van, die twee titels zijn niet eens te combineren.

Zonde is een verantwoordelijkheid. Je kunt het niet wegconceptualiseren in een weggestopt en vooral goed verpakt pakketje. Het is een grote vlek voor ieder van ons, dus begin met poetsen, verbeter elke dag iets aan je leven en de manier waarop je met anderen omgaat. Al is het maar een miniscuul beetje. Op den duur als je het grote plaatje staat te kijken kun je zeggen. Kijk dat vlekje daar rechts onderin dat blinkt, dat heb ik gedaan.

Voel geen schaamte, ik accepteer de realiteit van mijn zonde. Maar niet dat het mijzelf is. Ik ben geschapen naar gods beeld en niets anders. Er is geen zonde in gods beeld. Van alle dingetjes die misgaan is er vast wel eentje die we iets kunnen verbeteren. Ik praat over dingen als iets te snel boos worden, of schuldgevoelens waar je op dat moment toch niets mee kunt doen.

our deapest fear is not that we are inadequate, our deapest fear is that we are powerfull beyond measure
Marten Luther King.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #14 Gepost op: december 13, 2005, 03:03:05 pm »
Nikolov, misschien moet je Romeinen 5 es lezen. ;)

Adinomis

• Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #15 Gepost op: december 13, 2005, 04:14:56 pm »

quote:

Nikolov schreef op 11 december 2005 om 23:18:
Is het opluchtend jezelf over te geven aan iets wat je niet bent?

Van alle dingetjes die misgaan is er vast wel eentje die we iets kunnen verbeteren.

Je geeft je niet over aan "iets", maar aan iemand, die van je houdt!! Hij Jezus Christus die ook voor jou aan het kruis gegaan is.
Het gaat niet om dingetjes die misgaan. Ons hele bestaan is door de zonde aangetast. Kijk maar om je heen, kijk maar eerlijk naar jezelf. Waarom doe je de dingen? Is jouw liefde voor God en mensen volmaakt?

oma

• God is awesome
    • Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #16 Gepost op: januari 07, 2006, 04:06:40 pm »

quote:

Iris schreef op 08 december 2005 om 21:29:
Maar het is niet zwaar, nee, het is juist een hele opluchting niet perfect te hoeven zijn of te hoeven worden. (wat volgens mij ook onmogelijk is) Het is een hele opluchting om de eigen zondige natuur te erkennen, want dat betekent dat we mens mogen zijn, en dat we niet hoeven te streven naar iets wat onmogelijk is, zo zondeloos zijn als Jezus zeg maar.
We moeten natuurlijk wel proberen goed te doen, maar op dit moment zijn we ook al goed zoals we zijn, en houdt God van ons, met zondige natuur en al. Wat een genade!
Ik heb even geen betere woorden om dit uit te drukken, maar het ontroert me echt. Ik wilde dit met jullie delen, en wellicht zijn er mensen die dit herkennen. (of juist niet!  ;) )

Ik bekijk het toch een beetje van de andere kant.

Je zegt: we hoeven niet te streven naar iets wat onmogelijk is, zo zondeloos zijn als Jezus. We mogen onze zondige natuur erkennen, dus we mogen gewoon mens zijn.

Ik zeg: we moeten streven naar zondeloos zijn als Jezus, maar het lukt ons niet. maar in Jezus zíjn we al heilig, dus mag ik ontspannen leven en hoef ik neit heel krampachtig te gaan zitten doen om te worden als Jezus.

Want ik denk dat er het gevaar aan zit dat je maar in je zonde blijft liggen als je zegt 'ach ik ben toch zondig, gelukkig maar, ik hoef niet te streven naar iets goeds'. (ik zie wel staan dat je het zo niet bedoelt, maar ik denk dat het gevaar er wel aan zit).

En uhrm.. is het wel bijbels om te zeggen dat je 'toch zondig bent dus dat je er niks aan kunt doen dat je het grote ideaal zeg maar niet kunt bereiken'? We zijn toch dood voor de zonde!!

CZ

• Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #17 Gepost op: januari 07, 2006, 05:33:38 pm »
Het gaat m.i om de belangerijke vraag: wat is onze identiteit?
We hebben een zondige natuur, we doen zonde, maar we zíjn geen zonde.

We zijn niet slechts zondaren, maar in Christus ontvangen we een nieuwe identiteit.
Plus de mogelijkheid om door de Geest te groeien in onze nieuwe natuur. Dat impliceert dus veel beter wie wij zijn dan enkel zondaren die niet voor verbetering vatbaar zijn.
Voor God is onze oude natuur qua rechtsgeldigheid(oordeel en straf) dood door het bloed van Christus, van wie we ook zijn opstanding ontvangen en delen , de nieuwe natuur.

Dus hoe voed je kinderen op? Te zeggen dat ze slecht en zondig zijn? Als je het zo zou brengen of suggeren, veel te kort door de bocht. In Jezus ziet God ze volmaakt en heilig, ik denk dat we boven alles dat moeten leren overbrengen
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2006, 05:35:20 pm door Zandbergen »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #18 Gepost op: januari 07, 2006, 10:56:49 pm »

quote:

Iris schreef op 08 december 2005 om 21:29:

Ik snap wel dat ook benadrukt kan worden dat je juist wel moet stréven naar het zoals Jezus zijn, maar ik ben een beetje bang dat daardoor misschien ondergesneeuwt kan gaan worden wat Iris bedoelt, als ik haar tenminste goed begrijp.

De ervaring 'het is niet zwaar, maar juist een opluchting' kan vanuit heel verschillende achtergronden bekeken worden. Of je het vanuit een christelijk achtergrond en opvoeding bekijkt of vanuit hele andere achtergronden kan heel veel uitmaken. Stel je bent humanist, puur humanist. Dan val je jezelf vaak tegen, neem ik aan... Stel je hebt over Jezus uitsluitend het idee dat Hij ons goede voorbeeld is. Het geluk dat Hij gekomen is en gedaan heeft wat Hij deed, bestaat er enkel uit dat wij nu tenminste weten hoe het moet... maar ja, kan ik eraan tippen, dat wordt dan de vraag... Stel je bent ergens in de new age theoriën vooral aangesproken door de gedachte dat je je moet gaan klaarmaken voor de grote Quatum sprong van 2012 waarmee je niet mee kunt als je nog niet de juiste trilling hebt (komt vast nog wel een topic over tegen die tijd...)

dan kan ik een beetje invoelen wat Iris bedoelt vanuit zo'n soort achtergrond (als je het inderdaad zo bedoelt Iris) met 'een hele opluchting'. Vanuit die opluchting kun je denk ik uitkomen bij verwondering over de liefde van God die HET DEED VOOR ONS. En van daaruit weer bij een gevoel van schuld.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2006, 11:03:36 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Onze zondige natuur
« Reactie #19 Gepost op: januari 07, 2006, 11:00:36 pm »
foutje
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2006, 10:58:44 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn