Auteur Topic: Geloof en Politiek  (gelezen 2615 keer)

leem

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Gepost op: januari 05, 2006, 03:41:46 pm »
Wat mij, en anderen opvalt van Jezus, dat is, als Hij te midden was, van  zijn volk Israël, zich niet bezig hield met politiek, Hij wilde geen partij zijn, in Israël, en dat liet Hij blijken, o.a. door een vraag aan Jezus, of het recht was, dat een jood belasting moest betalen aan de Romeinen. En wat Jezus sprak, als hij gevangen werd genomen, en zijn discipelen hem met geweld wilde ontzetten. En waar Jezus sprak “want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan”. Zeker voor de discipelen van Jezus heel verwarrend, zij liepen toen van Hem weg. Nadat Jezus Zijn kerk geplant had, op het Pinksterfeest, de uitstorting van de Heilige Geest. En de apostelen zich gingen manifesteren in Jeruzalem en ver daar buiten. De apostelen van Jezus wilde toen ook geen partij zijn in de wereld, zij predikte het Koninkrijk Gods, en de gemeente, de gelovigen hadden daar hun verwachtingen op, en als zij vervolgd werden, dan was dat niet anders. Je leest eigenlijk niet, dat zij zich daar tegen gingen verzetten, door zich te organiseren, om tegendruk te kunnen geven. Is het dan nu wel gerechtvaardigd, om partij te willen zijn in deze wereld? Persoonlijk vind ik van niet,  voor mij een rede, om niet te stemmen. Zijn er die daar een mening over hebben?

PietZa

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2006, 04:09:57 pm »

quote:

leem schreef op 05 januari 2006 om 15:41:
o.a. door een vraag aan Jezus, of het recht was, dat een jood belasting moest betalen aan de Romeinen.

Dat deed Jezus omdat de farizeërs Hem in de val probeerden te lokken (de motivatie van de farizeërs staat er in des betreffende versen zelfs bij) en daarom deed hij geen politieke uitspraak.

Jezus is de regering wel onderdanig, maar dat is wat anders dan zelf in de politiek aan het werk zijn. Jezus was geen gezags ondermijner. Hij diende, zelfs als de wereld Hem niet diende. Maar betekend dat dat wij daarom geen invloed mogen uitoefenen op de politiek, als we daar de kans toe hebben?

En Paulus trok wel degelijk partij in de wereld. Hij trok zich niets aan van de waarschuwingen en bedreigingen van de leiders die hem oppakten en later weer vrijlieten.

Alleen onze tijd is niet zomaar even te vergelijken met de tijd van de Bijbel. Toen kon je niet zomaar regeringsleider worden door zelf een partij op te richten, nu wel.
Bovendien, Jezus kwam ook overal waar hij kon komen. Hij ging de tempel in en ging in discussie met leiders en geleerden (godsdienstige leiders waren toen grotendeels ook volksleiders, alleen israël was bezet door de romeinen). Hij zocht elke plek waar Hij mensen kon leren op.

Nee ik zie niet in dat de Bijbel zegt dat we niet de politiek in mogen. Ik lees wel dat we de regering onderdanig moeten zijn en gehoorzaam moeten zijn, maar ik lees niet dat we niet de regering in mogen. Koningen als David waren toch ook regeringsleiders?
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2006, 04:10:14 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2006, 04:13:28 pm »
Sterker nog: God geeft ons de regering (zie de Romeinenbrief). Net zoals hij Israël een koning gaf.

quote:

Romeinen 131 Iedereen moet het gezag van de overheid erkennen, want er is geen gezag dat niet van God komt; ook het huidige gezag is door God ingesteld. 2 Wie zich tegen dit gezag verzet, verzet zich dus tegen een instelling van God, en wie dat doet roept over zichzelf zijn veroordeling af. 3 Wie doet wat goed is heeft van de gezagsdragers niets te vrezen, alleen wie doet wat slecht is. U wilt niets van de overheid te vrezen hebben? Doe dan wat goed is en ze zal u prijzen, 4 want ze staat in dienst van God en is er voor uw welzijn. Maar wanneer u doet wat slecht is, kunt u haar beter vrezen: ze voert het zwaard niet voor niets, want ze staat in dienst van God, en door hem die het slechte doet zijn verdiende straf te geven, toont ze Gods toorn. 5 U moet haar gezag dus erkennen, en niet alleen uit angst voor Gods toorn, maar ook omwille van uw geweten. 6 Daarom betaalt u ook belasting en staat wie belasting int in dienst van God. 7 Geef iedereen wat hem toekomt: belasting aan wie u belasting verschuldigd bent, accijns aan wie u accijns verschuldigd bent, ontzag aan wie ontzag toekomt, eerbied aan wie eerbied toekomt.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

leem

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2006, 05:42:18 pm »
Waarom werd Jezus dan geen Koning over Israël? toen Israël daar klaar stond, om Jezus daar in te volgen. Jezus zegt het zelf, Hoe zouden dan de Schriften vervuld worden, [die] [zeggen], dat het alzo geschieden moet? En dan is het niet zoals Koning Saul en David afgezonderd “gezalfd” werden, het is nu dat het volk regeert. Democratie toen was het Theocratie. En dat Paulus opgepakt werd dat was om dat hij een nieuwe leer leerden, en dat men bang was dat er opstand zal komen, en hij verdedigde zich door Christus te prediken, en dat het niet de bedoeling was, om een Koninkrijk Gods op de aarde te bevechten. En natuurlijk moeste christenen zich onderwerpen aan het gezag , mits Handelingen 4: 19 Maar Petrus en Johannes, antwoordende, zeiden tot hen: Oordeelt gij, of het recht is voor God, ulieden meer te horen dan God.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #4 Gepost op: januari 05, 2006, 05:43:58 pm »

quote:

leem schreef op 05 januari 2006 om 17:42:
Waarom werd Jezus dan geen Koning over Israël?

Zijn koninkrijk is niet van deze wereld. Maar wij mogen dan burgers van dat hemels koninkrijk zijn, dat maakt ons toch niet minder verantwoordelijk voor wat er hier op aarde gebeurd?

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #5 Gepost op: januari 05, 2006, 08:25:46 pm »
Politiek is niets anders dan met elkaar richting proberen te geven aan de samenleving en stelling nemen.
En wat is evangeliseren? Juist, richting geven aan de samenleving, zoals Jezus dat ook deed en daarin heel duidelijk stelling nam.
Gods boodschap is een politieke boodschap ten voeten uit!
Bouwen aan een nieuw bestaan, een wereld waarin liefde woont!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #6 Gepost op: januari 05, 2006, 08:57:35 pm »
_/-\o_  @ HenkG

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #7 Gepost op: januari 05, 2006, 09:14:05 pm »

quote:

HenkG schreef op 05 januari 2006 om 20:25:
Politiek is niets anders dan met elkaar richting proberen te geven aan de samenleving en stelling nemen.
En wat is evangeliseren? Juist, richting geven aan de samenleving, zoals Jezus dat ook deed en daarin heel duidelijk stelling nam.
Gods boodschap is een politieke boodschap ten voeten uit!
Bouwen aan een nieuw bestaan, een wereld waarin liefde woont!

Maar zou je ook in een regering willen zitten als christen in een christelijke partij die per defintiie compromissen moet sluiten?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #8 Gepost op: januari 05, 2006, 09:15:30 pm »
Een ander woord voor politiek is diplomatie toch? En bij diplomatie hoort toch het maken van compromissen? Als je geen compromissen wilt sluiten moet je je idd verre houden van politiek. Niet iedereen in Nederland is christen en de regering is er ook voor hen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #9 Gepost op: januari 05, 2006, 09:19:15 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 januari 2006 om 21:15:
Een ander woord voor politiek is diplomatie toch? En bij diplomatie hoort toch het maken van compromissen? Als je geen compromissen wilt sluiten moet je je idd verre houden van politiek. Niet iedereen in Nederland is christen en de regering is er ook voor hen.

Ik bedoel als je in de regering zit als christelijke partij, je soms je principes geweld aan moet doen om mee te kunnen doen in het democraties bestel.
En mijn vraag is dus: hoever kun je hierin dan gaan? Zou je dat als christen kunnen of mogen?Bijvoorbeeld wat betreft eurhanasie of het homohuwelijk. Dat is natuurlijk onder paars geregeld, maar als de meerderheid voor is, moet je in een democratie je erbij neerleggen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #10 Gepost op: januari 05, 2006, 10:09:26 pm »
Ik denk dat je er als christen altijd rekening mee moet houden dat we niet in een theocratie maar in een democratie leven, dat betekent inderdaad geven en nemen.

Als je niet tot compromissen bereid bent, moet je niet in een regering gaan zitten. ;)

Adinomis

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #11 Gepost op: januari 05, 2006, 10:30:04 pm »
Het is mijn overtuiging dat mijn politieke roeping bestaat uit het gehoorzamen en respecteren van de overheid en trouw mijn belasting te betalen. Dit in overeenstemming met Rom. 13. Inderdaad is volgens Rom. 13 het gezag afgeleid van Gods gezag en daarom geloof ik ook dat sommige christenen van God een roeping kunnen hebben om gezagsdrager te zijn.

Maar voel ik toch meer voor de uitspraak van Jezus:

quote:

Joh. 8
23 Jezus vervolgde: ‘U bent van beneden, ik ben van boven; u hoort bij deze wereld, ik hoor niet bij deze wereld.
Joh. 18 vs 36:
   Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’

Een wedergeboren christen is toch één met Christus en in een andere positie: niet van deze wereld: een vreemdeling.

Toen ik voor het eerst mocht stemmen, deed ik het net zo als mijn ouders. Toen ik later zelf wilde kiezen tussen de christelijke partijen, kon ik dat niet. Ik zag overal verschillende raambiljetten en het gevoel bekroop me dat de christen met hun verdeeldheid te koop lopen en zich daardoor belachelijk maakten voor de wereld. Dit is toch het tegenovergestelde van wat Gods Koninkrijk wil bereiken.

Verder hoorde ik indertijd van een besluit van de “kleine overheid”  een overwegend christelijke gemeenteraad, dat er op zondag een zwembad gesloten moest worden. De onkerkelijken zagen zondags de kerkmensen naar de kerk gaan en zaten thuis te nukken omdat ze niet naar het zwembad konden gaan. We kunnen toch als christenen de christelijke normen en waarden niet opleggen aan niet-christenen? Dan bereik je toch het tegenovergestelde? Je hebt dan geen ingang meer bij ongelovigen. En wat voor kleine politiek geldt, is ook van toepassing op de “grote” politiek.
Willen we een vinger in de pap? Willen we macht?

quote:

Math. 20:
25 Jezus riep hen bij zich en zei: ‘Jullie weten dat heersers hun volken onderdrukken en dat leiders hun macht misbruiken.
26 Zo zal het bij jullie niet mogen gaan. Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, zal de anderen moeten dienen,
27 en wie van jullie de eerste wil zijn, zal jullie dienaar moeten zijn
28 – zoals de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.’

Ook als je 1 Sam. 8 leest, zie je dat het helemaal niet Gods bedoeling was dat het land een koning zou hebben. Niettemin heeft God wel Saul en David tot het Koningsschap geroepen.
Maar onze Koning is Jezus, die op Davids troon zal zitten. Laten we Hem dienen door elkaar en anderen te dienen in liefde.

Ik heb wel eens gehoord van een groepering die de politiek beïnvloedt met gebed. Dat lijkt me heel goed te passen binnen Gods koninkrijk.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

josef

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #12 Gepost op: januari 05, 2006, 11:27:54 pm »
Jezus bakte ook geen brood...
Jezus bouwde ook geen huis...
Van politiek kun je een aparte categorie maken, maar in wezen is het gewoon iets dat moet gebeuren. Net zoals een bedrijf geleid moet worden en bedrijfsleiders keuzes moeten maken, moet ook Nederland/ een provincie / een gemeente geleid worden en moeten er mensen zijn die keuzes maken.
Als christen wil ik verantwoordelijkheid nemen en in mijn positie doen wat goed is of wat naar de omstandigheden het beste is. Dat doe ik op mijn werk, dat doe ik ook als ik stem. Ik zie daar niet zoveel onderscheid tussen, eerlijk gezegd.

josef

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #13 Gepost op: januari 05, 2006, 11:32:48 pm »
En dat geldt ook voor compromissen: als ik in een bedrijf een leidinggevende functie heb, moet ik ook ethische keuzes maken en soms verschil ik van mening met een collega-leidinggevende: dan moet ik ook compromissen sluiten over hoe ik met mijn werknemers omga.
Als je als christen in de politiek geen compromissen zou mogen sluiten, betekent dat in wezen dat je nergens een leidinggevende functie mag hebben.

diak2b

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #14 Gepost op: januari 06, 2006, 01:10:57 am »

quote:

Roodkapje schreef op 05 januari 2006 om 22:09:
Ik denk dat je er als christen altijd rekening mee moet houden dat we niet in een theocratie maar in een democratie leven, dat betekent inderdaad geven en nemen.

Als je niet tot compromissen bereid bent, moet je niet in een regering gaan zitten. ;)
Ook niet in een theocratie. Vergis je niet, een theocratie is niet de regering van God, maar de regering van dominees (of zuidelijker: van priesters)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #15 Gepost op: januari 06, 2006, 01:16:46 am »

quote:

diak2b schreef op 06 januari 2006 om 01:10:
[...]

Ook niet in een theocratie. Vergis je niet, een theocratie is niet de regering van God, maar de regering van dominees (of zuidelijker: van priesters)

In Israel was het natuurlijk wel een theocratie. Totdat ze een koning wilden.

diak2b

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #16 Gepost op: januari 06, 2006, 01:42:51 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 januari 2006 om 01:16:

[...]

In Israel was het natuurlijk wel een theocratie. Totdat ze een koning wilden.
Ja hoor, natuurlijk.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Liudger

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #17 Gepost op: januari 06, 2006, 10:09:36 am »
De scheiding van kerk en staat past eigenlijk prachtig bij het Koninkrijk dat niet van deze wereld is. Het waarschuwt je als individuele Christen ook dat je je ziel en zaligheid niet bij een politieke partij dient te parkeren, maar elders. Dus politiek voeren, prima, maar opportunistisch.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

leem

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #18 Gepost op: januari 06, 2006, 08:08:13 pm »
Pooh,
Zijn koninkrijk is niet van deze wereld. Maar wij mogen dan burgers van dat hemels koninkrijk zijn, dat maakt ons toch niet minder verantwoordelijk voor wat er hier op aarde gebeurd?

De enigste verantwoording die christenen hebben, dat zij goede burgers zijn in het land waar zij geboren zijn, zich aanpassen aan het regeerbeleid, want dat is over de gehele wereld anders, in Nederland is er een zekere vrijheid, al moet je geen ambtenaar van de burgelijkestand zijn, want dan heb je een probleem! En zo hebben heel veel christenen een probleem in de wereld. Als christen is er eigenlijk geen tussenoplossing, en die moet je niet willen, en ook niet zoeken. (Wat dan in deze  tijd democratie , in ons land nu mogelijk zou kunnen zijn, in de politiek), Jezus zocht het niet, de eerste christen gemeenschappen zochten het ook niet, pas als keizer Constantijn  christen werd, de christenvervolgingen hielden op dat wel.  Wat een drama’s hebben zich toen afgespeeld in de loop der eeuwen. Christenen die beleid gingen voeren. Het gebeurden zelfs dat christenen, christenen gingen vervolgen, als je die geschiedenis terug leest geloof je het niet, wat er allemaal in de Naam van Jezus werd uitgehaald, welke christen zou dit terug willen? Als christenen macht zoeken in deze wereld, dan gaan zij strijden met de wapenen van deze wereld, een christen heb te strijden met de wapenen van het hemels koninkrijk. En dat heeft volgens Gods Woord,  niet zoveel met politiek te maken.

Meindertd

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #19 Gepost op: januari 09, 2006, 10:54:50 am »
Ik heb gisteren een bijbelstudie gelezen over jeremia 29: 4-7:

quote:

4 ‘Dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël, tegen de ballingen die hij vanuit Jeruzalem naar Babel heeft laten voeren: 5 Bouw huizen en ga daarin wonen, leg tuinen aan en eet van de opbrengst, 6 ga huwelijken aan en verwek zonen en dochters, zoek vrouwen voor je zonen en huw je dochters uit, zodat zij zonen en dochters baren. Jullie moeten in aantal toenemen, niet afnemen. 7 Bid tot de HEER voor de stad waarheen ik jullie weggevoerd heb en zet je in voor haar bloei, want de bloei van de stad is ook jullie bloei.

Het komt er op neer dat zolang Jezus niet terug gekeert is wij in ballingschap leven op deze aarde. En wij ons net als de ballingen in moeten zetten voor de bloei van onze stad, land en deze wereld. Hierbij haalde de schrijver aan dat ook Paulus als het uitkwam gebruik maakte van zijn romeinse burger rechten (Dit laatste vond ik wat vaag).

De vraag die je naar aanleiding van dat stuk kunt stellen is in hoever geldt deze tekst vandaag? Als deze tekst nog geldt hoe zet je in voor de bloei van de stad? (NB In de NBG staat vertaald zoekt de vrede voor de stad)

Volgens mij zie jij (Leem) het te zwart wit. Je doet aan politiek en ben je ook voor alles binnen de politiek verantwoordelijk, dan zoek je automatisch naar macht.

In mijn beleving is het allemaal niet zo zwart wit. En geeft God kansen om bloei en vrede in stad te krijgen. Ondanks al die fouten die in het verleden gemaakt zijn heeft God gebruik gemaakt van christelijke politiek om zo het evangelie over de wereld te verspreiden. En ik vraag me af in hoeverre een apolitieke houding inhoud dat iemand geld van de meester in de grond verstopt tot de meester terug komt?

Natuurlijk moet je ook werk binnen de politiek relativeren. Ik werk dan wel in wereld, maar ben niet van de wereld. En als je de moraal in Nederland ziet achteruit hollen dan denk ik aan dat er een leider is die de dingen wel in Zijn hand houd. Dat is God mijn vader.

Meindert
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2006, 10:56:07 am door Meindertd »

Pugna

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #20 Gepost op: januari 09, 2006, 08:42:34 pm »

quote:

Meindertd schreef op 09 januari 2006 om 10:54:

[...]

Het komt er op neer dat zolang Jezus niet terug gekeert is wij in ballingschap leven op deze aarde. En wij ons net als de ballingen in moeten zetten voor de bloei van onze stad, land en deze wereld. Hierbij haalde de schrijver aan dat ook Paulus als het uitkwam gebruik maakte van zijn romeinse burger rechten (Dit laatste vond ik wat vaag).

De vraag die je naar aanleiding van dat stuk kunt stellen is in hoever geldt deze tekst vandaag? Als deze tekst nog geldt hoe zet je in voor de bloei van de stad? (NB In de NBG staat vertaald zoekt de vrede voor de stad)

Volgens mij zie jij (Leem) het te zwart wit. Je doet aan politiek en ben je ook voor alles binnen de politiek verantwoordelijk, dan zoek je automatisch naar macht.

In mijn beleving is het allemaal niet zo zwart wit. En geeft God kansen om bloei en vrede in stad te krijgen. Ondanks al die fouten die in het verleden gemaakt zijn heeft God gebruik gemaakt van christelijke politiek om zo het evangelie over de wereld te verspreiden. En ik vraag me af in hoeverre een apolitieke houding inhoud dat iemand geld van de meester in de grond verstopt tot de meester terug komt?

Natuurlijk moet je ook werk binnen de politiek relativeren. Ik werk dan wel in wereld, maar ben niet van de wereld. En als je de moraal in Nederland ziet achteruit hollen dan denk ik aan dat er een leider is die de dingen wel in Zijn hand houd. Dat is God mijn vader.

Meindert

Was Daniel ook niet een balling?
Was Daniel ook niet een politicus?

Of wat dacht je van Nehemia.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Aimé

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #21 Gepost op: januari 09, 2006, 09:16:12 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 januari 2006 om 16:13:
Sterker nog: God geeft ons de regering (zie de Romeinenbrief). Net zoals hij Israël een koning gaf.

[...]

Inderdaad,maar de macht van menselijk bestuur is relatief.
Gods regeringsmacht is absoluut.

(Handelingen 5:29) Men moet God meer gehoorzamen dan de mensen.

Enkele decenia geleden waren er in Europa verschillende "Christelijke partijen" aan de macht.Dus wellicht verkozen door mensen die zich wellicht christen noemen.
Toch deed zich het feit voor dat die christelijke partijen verkozen her en der kernrakketten te installeren. (waar tegenwoordig geen haan meer over kraait)Zo zou ik nog meerdere punten kunnen aanhalen...

Met dit wil ik maar aantonen wanneer iemand voor een regering kiest eigenlijk medeverantwoordelijk is voor de daden van die regering.

Ik dacht dat je geen lid kon zijn van twee politieke partijen .
Ofwel ben je lid van Gods koninkrijk,ofwel ben je lid van een menselijke regering.
Uit de bijbel kun je gerust opmaken dat menselijk bestuur zich meestal in oppositie bevindt t.o.v.Goddelijk bestuur.
Aimé

leem

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #22 Gepost op: januari 09, 2006, 09:28:13 pm »
Citaat

Meindert, hier geef ik jouw gelijk in, ik stel het zwart wit, het is om de discussie scherp te stellen, ik ben het met je eens wat betreft, een goed bestuur voor een stad, en een land. Maar ik ben van mening dat het geloof in algemene zin, afstand moet nemen, van de staat. Je moet het gescheiden houden, Kerk en Staat, je kan gerust een goed algemeen bestuur uitoefenen, zonder de Kerk. De taak van de kerk is om het Evangelie te verkondigen, de blijde boodschap, om te troosten, te bemoedigen, om een uitdeler te zijn van de genade middelen. In de eerste tijd van de Kerk was dat dan ook zo, door deze opstelling overwon de kerk, zij hadden genade bij het gehele volk, het kwam  door hun gedrag. Macht zoeken in de politiek, dat is om een ander te overheersen, om de baas te kunnen zijn. En dat leert Jezus niet, christenen hebben een dienende taak. De staat is niet volmaakt, en de kerk is ook niet volmaakt, daarom staat er geschreven, Jesaja 65:17 Want ziet, Ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vorige dingen zullen niet [meer] gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen. Voor mij betekend dat.
qoute:
[Openb. 21:1]. 'En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbijgegaan, en de zee was niet meer.'
   Deze nieuwe hemel en nieuwe aarde zijn niet de eeuwigheid, zoals die na het laatste oordeel van [Openb. 20:11-15] zal volgen. We zien toch in [Openb. 21:6] dat er nog dorst zal zijn naar het water des levens en in [Openb. 21:24] en [Openb. 22:2] dat er nog heidenen of ongelovigen zullen zijn. Geen van deze beide zaken kan in de eeuwigheid geschieden. We bevinden ons dus met de Openbaring nog vóór het laatste oordeel, in het rijk der heerlijkheid, want een nieuwe orde van zaken is in de Kerk-(hemel) en in de staatsordeningen (aarde) getreden in de plaats van de vroegere, want de eerste hemel van de christelijke Kerk in haar bange strijd op aarde is voorbijgegaan; ook de eerste staatsordeningen op aarde, toen zij nog onder de heerschappij stonden van satan, de overste van de wereld, zijn afgedaan, en ook de altijd woelende volkenzee met haar boze hartstochten, ongeloof en geloofstwisten is niet meer. Daar is rust gekomen op die onstuimige wateren.

Pugna

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #23 Gepost op: januari 09, 2006, 10:01:03 pm »

quote:

Aimé schreef op 09 januari 2006 om 21:16:
[...]

Inderdaad,maar de macht van menselijk bestuur is relatief.
Gods regeringsmacht is absoluut.

(Handelingen 5:29) Men moet God meer gehoorzamen dan de mensen.

Enkele decenia geleden waren er in Europa verschillende "Christelijke partijen" aan de macht.Dus wellicht verkozen door mensen die zich wellicht christen noemen.
Toch deed zich het feit voor dat die christelijke partijen verkozen her en der kernrakketten te installeren. (waar tegenwoordig geen haan meer over kraait)Zo zou ik nog meerdere punten kunnen aanhalen...

Wat is er mis met die kernraket. De overheid draagt het zwaard (of de kernraket) ons ten goede.

quote:

Met dit wil ik maar aantonen wanneer iemand voor een regering kiest eigenlijk medeverantwoordelijk is voor de daden van die regering.

Ofwel ben je lid van Gods koninkrijk,ofwel ben je lid van een menselijke regering.
Uit de bijbel kun je gerust opmaken dat menselijk bestuur zich meestal in oppositie bev indt t.o.v.Goddelijk bestuur.
Ofwel je bent lid van Gods koninkrijk, of je bent lid van de menslijke samenleving (wereld). :)
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Adinomis

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #24 Gepost op: januari 09, 2006, 10:30:58 pm »

quote:

quote:

‘Dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël, tegen de ballingen die hij vanuit Jeruzalem naar Babel heeft laten voeren: 5 Bouw huizen en ga daarin wonen, leg tuinen aan en eet van de opbrengst, 6 ga huwelijken aan en verwek zonen en dochters, zoek vrouwen voor je zonen en huw je dochters uit, zodat zij zonen en dochters baren. Jullie moeten in aantal toenemen, niet afnemen. 7 Bid tot de HEER voor de stad waarheen ik jullie weggevoerd heb en zet je in voor haar bloei, want de bloei van de stad is ook jullie bloei.

Het komt er op neer dat zolang Jezus niet terug gekeert is wij in ballingschap leven op deze aarde. En wij ons net als de ballingen in moeten zetten voor de bloei van onze stad, land en deze wereld.

Meindert[/quote]

Inderdaad deze tekst geeft aan dat we als ballingen ons mogen inzetten voor de bloei of de vrede van onze woonomgeving. Dan kan via politiek, maar zeker niet in de eerste plaats. We hebben vanavond een gebedsbijeenkomst gehad en voor ons dorp en voor sommige personen in ons dorp gebeden. Dat kan door om te zien naar je buren en naar mensen die het moeilijk hebben. Dan hebben we al heel wat te doen.
Zelf houd ik me liever buiten de politiek. Toen Israel tegen Gods wil een koning begeerde, gaf God een koning. God geeft soms dat wat wij vragen en zegent ons zelfs daarin. Maar het is niet Gods eerste keus.

quote:

1 Samuel 8:
6 Samuël vond het ontoelaatbaar dat ze om een koning vroegen. Daarom richtte hij een gebed tot de HEER, 7 maar die antwoordde: ‘Geef gehoor aan de stem van het volk, aan alles wat ze je vragen. Jou verwerpen ze niet. Ze verwerpen juist mij als hun koning.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #25 Gepost op: januari 09, 2006, 11:26:35 pm »

quote:

Aimé schreef op 09 januari 2006 om 21:16:
(...)Men moet God meer gehoorzamen dan de mensen.
(...)Met dit wil ik maar aantonen wanneer iemand voor een regering kiest eigenlijk medeverantwoordelijk is voor de daden van die regering.

Uit de bijbel kun je gerust opmaken dat menselijk bestuur zich meestal in oppositie bevindt t.o.v.Goddelijk bestuur.

God gehoorzamen is mijns inziens ook gehoorzamen aan Zijn opdracht om Zijn schepping als rentmeesters te beheren. Dat betekent volgens mij zorgdragen voor natuur en mens. Dat is de verantwoordelijkheid van ieder mens. Deze kan niet enkel afgeschoven worden op regeringen, zeker niet om er vervolgens alleen maar negatief en ontevreden over te zijn. Dat getuigt niet direct van het erkennen van je door God gegeven verantwoordelijkheid. Dan mag je misschien niet direct medeverantwoordelijk genoemd worden voor daden van de regering omdat jij deze regering niet gekozen hebt, maar je houdt absoluut je verantwoordelijkheid jegens God (zie ook Jer 29:7, eerder al aangehaald in deze discussie).

Het niet direct kiezen van de regering is trouwens ook niet geheel een vrijwaren van het politieke gezag. Of betaal je geen belasting? En houd je je niet aan verkeersregels? En kom je niet in vrijheid samen als kerkgemeente? Allemaal voorrechten die ontstaan zijn vanuit het politieke gezag.

En natuurlijk zijn er in het menselijke bestuur dingen die zich in de oppositie bevinden van Gods bestuur. Maar dat is in jouw persoonlijke leven toch ook zo? Neem je daarin dan ook geen verantwoordelijkheid naar jezelf en naar anderen toe? Hoe staat het dan met je licht in de wereld?

Zo even wat gedachten naar aanleiding van dat wat hier gemeld is.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Meindertd

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #26 Gepost op: januari 10, 2006, 09:58:38 am »

quote:

leem schreef op 09 januari 2006 om 21:28:
Je moet het gescheiden houden, Kerk en Staat, je kan gerust een goed algemeen bestuur uitoefenen, zonder de Kerk. De taak van de kerk is om het Evangelie te verkondigen, de blijde boodschap, om te troosten, te bemoedigen, om een uitdeler te zijn van de genade middelen.

Ik ben het hier mee eens. En in Nederland kennen we ook een scheiding van staat en religie. Maar als individuele Christen kun je ook de mogelijkheid krijgen om via politiek je naaste te dienen. Moet je zulke mogelijkheden, die mijns inziens invulling zijn van het liefde gebod, altijd uit de weg gaan?

quote:

Adinomis schreef op 09 januari 2006 om 22:30:

Inderdaad deze tekst geeft aan dat we als ballingen ons mogen inzetten voor de bloei of de vrede van onze woonomgeving. Dan kan via politiek, maar zeker niet in de eerste plaats. We hebben vanavond een gebedsbijeenkomst gehad en voor ons dorp en voor sommige personen in ons dorp gebeden. Dat kan door om te zien naar je buren en naar mensen die het moeilijk hebben. Dan hebben we al heel wat te doen.
Zelf houd ik me liever buiten de politiek. Toen Israel tegen Gods wil een koning begeerde, gaf God een koning. God geeft soms dat wat wij vragen en zegent ons zelfs daarin. Maar het is niet Gods eerste keus.

Ik vind dit een goede relativering. Gebed is en blijft een belangrijk wapen. Maar ook God gebruikt mensen en plaats mensen op posities om gebeden van anderen te vervullen. Een mooi voorbeeld hoe God mensen gebruikt vind ik de Geschiedenis van Jozef. God laat Jozef, oke via zonde van zijn broers, in Egypte de plaats van onderkoning in nemen.

Ik ben zelf politiek actief.  En vind het goed dat ik bij de les gehouden wordt, want wat voor "goeds" er bereikt is niet mijn verdienste is, maar in de eerste plaats Gods werk. Ik bid er dan ook voor dat ik bespaart mag blijven van een trotse houding. Want God moet de eer krijgen.

Meindert
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2006, 09:59:58 am door Meindertd »

Aimé

• Bekijk profiel
Geloof en Politiek
« Reactie #27 Gepost op: januari 10, 2006, 07:14:49 pm »

quote:

Pugna schreef op 09 januari 2006 om 22:01:
[...]

Wat is er mis met die kernraket. De overheid draagt het zwaard (of de kernraket) ons ten goede.

[...]

Ik denk dat de geschiedenis heeft bewezen dat dit  wapen door een natie die sommigen  christelijk noemen op een  wrede manier is gebruikt.
Was alleen de bommengooier verantwoordelijk?....

Moeten christenen hier in dit opzicht God niet meer gehoorzamen dan mensen en het volgend beginsel in hun leven toepassen?

Jes 2:4
En Hij zal rechten onder de heidenen, en bestraffen vele volken; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het ene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren.
Aimé