Auteur Topic: Waar is de mol.  (gelezen 3915 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Gepost op: januari 07, 2006, 04:18:15 pm »
Es even benieuwd naar het volgende.
Wie heeft wel eens een mol in z'n tuin gehad en zo ja was het makkelijk dat beest te vangen.
Wij hebben al vanaf juni zo'n beest in onze tuin die bij tijd en wijle zeer actief is en ons gazon dus ook echt 'molt'....
Klemmen zetten we maar dat heeft tot dusver niet echt geholpen.
Ik wordt enigszins gestoord van dat beest en hoop toch echt dat we voor de zomer van 'em af zijn.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2006, 06:05:06 pm »
daar bestaan mollenvangers voor, werken bij de gemeente, dacht ik... Zou ik eens naar informeren in jullie geval (ik heb zelf geen eigen tuin, mijn 'achtertuin' wordt door de gemeente onderhouden :) )

Macguinness

• Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #2 Gepost op: januari 07, 2006, 06:38:22 pm »
Wie van de drie? 8)

http://www.satellitemagazine.com/nieuwsshots/nieuwsshot709.jpg

http://a.relaunch.focus.de/img/gen/K/E/HBKEA3ab4LR_Pxgen_r_220x220.jpg

http://www.beleggersbelangen.nl/upload_mm/2/2/9/1999740453_1999999463_john_de_mol.jpg

http://www.standby.fm/Soapsterren/IMGsoap/johnnydemol.jpg

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2006, 07:02:10 pm »
Gif, Maar dat schijnt niet meer te mogen :>

Maar zonder gekheid, ik meen me te herinneren, een glazen fles op z'n kop in een molshoop zetten. Mollen zien niks dus doen het met geluid, en als dmv de fles het geluid weerkaatst gaan ze vanzelf weg.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #4 Gepost op: januari 07, 2006, 07:43:53 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 januari 2006 om 16:18:
Es even benieuwd naar het volgende.
Wie heeft wel eens een mol in z'n tuin gehad en zo ja was het makkelijk dat beest te vangen.
Wij hebben al vanaf juni zo'n beest in onze tuin die bij tijd en wijle zeer actief is en ons gazon dus ook echt 'molt'....
Klemmen zetten we maar dat heeft tot dusver niet echt geholpen.
Ik wordt enigszins gestoord van dat beest en hoop toch echt dat we voor de zomer van 'em af zijn.
Bij ons (Duitsland) staan mollen onder "Naturschutz". En dat vind ik ook goed zo.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #5 Gepost op: januari 07, 2006, 08:02:14 pm »
Veel wormen  bij de buren in de tuin  'uitzetten'.  Dan gaan de mollen daar wel naar toe.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2006, 08:02:38 pm door Doarsie »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #6 Gepost op: januari 07, 2006, 10:11:41 pm »

quote:

zidane schreef op 07 januari 2006 om 19:02:
Gif, Maar dat schijnt niet meer te mogen :>

Maar zonder gekheid, ik meen me te herinneren, een glazen fles op z'n kop in een molshoop zetten. Mollen zien niks dus doen het met geluid, en als dmv de fles het geluid weerkaatst gaan ze vanzelf weg.

Het proberen waard.
Dank je. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #7 Gepost op: januari 07, 2006, 10:12:06 pm »

quote:

vrolijke schreef op 07 januari 2006 om 19:43:
[...]

Bij ons (Duitsland) staan mollen onder "Naturschutz". En dat vind ik ook goed zo.

En wat als ze jouw tuin hebben uitgezocht?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #8 Gepost op: januari 07, 2006, 10:10:33 pm »

quote:

Doarsie schreef op 07 januari 2006 om 20:02:
Veel wormen  bij de buren in de tuin  'uitzetten'.  Dan gaan de mollen daar wel naar toe.

Moet ik dan stiekum doen? 's nachts ofo. :P
De buren zitten denk ik ook niet op mollen te wachten....

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #9 Gepost op: januari 07, 2006, 10:11:46 pm »

quote:

Altijd als ik na dat wazige foto'tje van je kijk, verbaas ik mij over je heldere kijk op de dingen. :)

Ulysses

• Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #10 Gepost op: januari 08, 2006, 12:23:55 am »

quote:

zidane schreef op 07 januari 2006 om 19:02:
Maar niet op de kop dus, want de wind moet ín de flesse-opening kunnen blazen. Van dat geluid gaan ze weg. Dat hadden wij vroeger ook in de tuin. :)
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Marloes

• Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #11 Gepost op: januari 08, 2006, 01:20:02 am »
Geluid en luchtjes inderdaad. :)

quote:

Verjagen / afschrikken

Naast het gehoor is ook de reukzin van de mol zeer goed om ondergronds prooien te kunnen lokaliseren. U kunt mollen uit de kwetsbare delen van de tuin houden met geuren en geluiden waar de mol niet van houdt.

Geurmiddelen
    In de gangen leggen van stukjes ajuin / knoflook.
    Mottenballen = kamferballen in de gangen stoppen zou helpen om de mollen te verjagen.
    Een in terpentijn of ammoniak gedrenkte doek in een mollengang stoppen.
    Mogelijk effectiever is het leggen van een sterk geurend produkt dat te koop is in elk tuincentrum. Dit verspreidt gedurende zes tot acht weken voldoende stank om de mol op andere gedachten te brengen en de tuin voortaan te mijden. Deze methode moet u direct toepassen als de eerste molshopen zichtbaar worden. Zodra de mol meerdere gangen heeft gegraven neemt het effect van de afschrikactie af. De geur verspreidt zich dan over zoveel meters gang dat de geur teveel verdunt.

Geluid
    De mol heeft een uiterst sterk gehoor om hun prooien te kunnen horen bewegen. Ze hebben dan ook een hekel aan alle andere voor de mol storende geluiden en hoge tonen. Hier kunt u gebruik van maken om de mol te verjagen.
1. Het fluitende geluid van de wind in een flessenhals houdt de mol op afstand. Steek om de één tot twee meter een fles zonder bodem in een mollengang, met de hals boven de grond.
 2. In de winkel zijn apparaten (die werken op batterijen) te koop die trillingen veroorzaken. Naast de mol ook veldmuizen en woelratten op een afstand houden.
    * Voor de professionele markt (sportclubs, gemeentes en bedrijven) zijn er mollenverjagers met zonnepanelen verkrijgbaar, die een gebied van maximaal 800 m2 molvrij kunnen houden. Elke twintig seconden wordt een voor mollen onaangenaam geluid (hoge tonen) uitgezonden. Het apparaat is niet geschikt voor heel losse grond omdat het geluid dan teveel wordt gedempt.
bron
[Prediker 7:29]

j@f@

• Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2006, 08:22:41 am »
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2006, 08:25:03 am door j@f@ »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2006, 09:03:56 am »
Allemaal heel er bedankt !!!
En ik houd me aanbevolen voor meere tips. :)

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2006, 11:43:00 am »
“Er zit een mol in de tuin”, roept mijn vrouw met een ietwat paniekerige ondertoon in haar stem. En inderdaad, drie mooie zwarte hoopjes verrijzen uit ons gazon. Dat is nou ook vervelend, net nu het een mooi biljartlaken is, komt die stomme eindtijdmol hier zitten wroeten. Nou weet ik niets af van mollen, laat staan hoe ze te verjagen,maar creatief ben ik wel. Het duurde dan ook niet lang, voordat ik een tuinslang in de molshoop perste. “Zo dat zal hem leren”,roep ik mijn vrouw toe.

“Zet de kraan nu maar open.” Vreemd genoeg schuift de tuinslang steeds verder in de molshoop. “Tjonge, wat gaan die mollen diep zeg,” mompel ik tegen mijn vrouw. Laat ik de kraan maar een goed half uur laten lopen, dan is die mol wel vertrokken,denk ik. Na een half uur besluit ik om even poolshoogte te gaan nemen. Bij de hoop aangekomen schrik ik me stijf. Wat blijkt: de tuinslang is op de een of andere manier ergens bij de buren uitgekomen. Hij spuit als een geiser in het midden van hun aardbeienveldje omhoog. De planten zelf staan door deze overvloed van water in een soort moeras.

In de verte zie ik zelfs al eenden aan komen tuffen, die met veel gesnater de nieuwe plas verwelkomen. Gelukkig zakt het water snel,”nou ik hoop dat die maffe eindtijdmol is opgehoepeld,”
Dat een zo’n klein molletje de tuin tot zulk een ravage kan maken. Het doet me om de een of andere reden denken aan een gedeelte uit de bijbel waar staat: het zijn de kleine vosjes die de wijngaard verderven. Nou geloof mij maar, die vervelende mollen kunnen erook wat van zeg. Weet ook wel dat hier gedoeld wordt op de kleine zonden uit ons leven die uiteindelijk ons geestelijk leven kunnen verwoesten. 8)7
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2006, 11:46:04 am door Clint »
P de Mooij

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #15 Gepost op: januari 08, 2006, 12:58:22 pm »

quote:

1. Het fluitende geluid van de wind in een flessenhals houdt de mol op afstand. Steek om de één tot twee meter een fles zonder bodem in een mollengang, met de hals boven de grond.
20 cent-munt in de fles en ferm zwenken. Uitkijken voor rondspringend glas :+.
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2006, 12:58:48 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #16 Gepost op: januari 08, 2006, 01:21:42 pm »
Je schreef:
20 cent-munt in de fles en ferm zwenken. Uitkijken voor rondspringend glas

In bierflesjes past enkel 1cent stukjes :D
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2006, 01:19:37 pm door Clint »
P de Mooij

Macguinness

• Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #17 Gepost op: januari 09, 2006, 01:30:30 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 januari 2006 om 22:11:

[...]

Altijd als ik na dat wazige foto'tje van je kijk, verbaas ik mij over je heldere kijk op de dingen. :)

Je ziet blijkbaar een ander icoon dan ik, maar goed, wel een goede aanleiding om m'm avator maar weer eens te veranderen...

Hier nog een leuke site over de mol, het zijn best wel geinige beestjes, je moet alleen je visie over tuinen een beetje bijschaven, dan valt het allemaal best wel mee met die molletjes, nuttige beestjes...

http://www.neerlandstuin.nl/ziekplagen/mol.html

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #18 Gepost op: januari 09, 2006, 09:47:46 am »

quote:

Macguinness schreef op 09 januari 2006 om 01:30:
[...]

Je ziet blijkbaar een ander icoon dan ik, maar goed, wel een goede aanleiding om m'm avator maar weer eens te veranderen...
Die met dat glas bier.....
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2006, 09:48:03 am door Priscilla en Aquila »

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #19 Gepost op: januari 09, 2006, 09:14:01 pm »
carbid,

Dit stop je in de grond, door het vocht in de grond komt het gas langzaam vrij.
weg mollen!!!
was ik weer

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
Waar is de mol.
« Reactie #20 Gepost op: januari 09, 2006, 10:02:39 pm »
:*)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!