Dure zorg Elly voor Wimdoor Thea van BeekDEN HAAG - De hulpvaardige Elly voelt zich gestraft voor haar goedheid om de verderop wonende Wim te verzorgen. Wim op zijn beurt voelt zich schuldig dat hij haar in problemen heeft gebracht. Vlak voor kerst werd het tweetal in hoger beroep veroordeeld wegens 'het voeren van een gezamenlijke huishouding'. Dus hadden ze beiden te veel AOW opgestreken en moeten ze 41.000 euro terugbetalen aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Dus hadden ze beiden te veel AOW opgestreken en moeten ze 41.000 euro terugbetalen aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Al 45 jaar waren de gezinnen van Elly (78) en Wim (65) intensief bevriend. Toen Elly's man in 1989 plotseling overleed, werd ze liefdevol opgevangen in het huis van Wim en zijn vrouw. De ene dienst is de andere waard. Zeven jaar geleden overleed de vrouw van Wim aan kanker. Elly verzorgde haar tot ze stierf. ,,Ik moest haar beloven voor haar man te zorgen. Hij had ernstige hartklachten en leed al jaren 's nachts aan angstaanvallen. Alleen blijven kon hij niet.''
Daarom sliep ze 's nachts in het huis van Wim. Overdag vertrok ze naar haar eigen woning of hielp in het huishouden van een zoon. Twee keer per week at ze 's avonds bij Wim. Die wilde iets terugdoen voor al haar hulp.
Op een vroege ochtend in 2003 stonden twee sociaal rechercheurs op de stoep. De twee zouden fraude plegen omdat ze samenwoonden. Elly: ,,Ik vroeg nog hoe dat dan kon. Ik had toch geen uitkering? Ik had gewoon AOW!''
Hun huizen werden van top tot teen doorzocht en beiden werden vijf uur lang op het politiebureau verhoord. Wim: ,,We werden murw gemaakt om toe te geven dat we samenwoonden. Het energiebedrijf had vastgesteld dat Elly wel heel weinig gas en licht verbruikte. Logisch, want 's avonds en 's nachts was ze bij mij en overdag vaak bij haar zoon.'' Elly: ,,Als je samenwoont, ga je toch geen dubbele woonlasten betalen?''
Verklaringen van Wims huisarts en cardioloog dat nachthulp noodzakelijk was, mochten niet baten. Elly moet 21.000 euro te veel ontvangen AOW terugbetalen en Wim moet 20.000 euro van zijn weduwenuitkering terugstorten. Dat geld hebben ze zo niet, dus wordt maandelijks twintig procent op hun uitkering ingehouden. Want wie alleen woont, ontvangt zeventig procent AOW, maar samenwonenden vijftig procent per persoon.
Ze krijgen beiden 582 euro om huur, vaste lasten en voedsel van te betalen. Elly heeft nog een pensioen, maar dat van Wim is slechts 24 euro per maand. Ze zijn ten einde raad: ,,Hoe kunnen we op onze leeftijd dergelijke bedragen ooit nog terugbetalen?''
Wim en Elly zijn niet de enigen die financieel hard worden getroffen. In 2004 deed de SVB tegen 328 ouderen aangifte van uitkeringsfraude wegens samenwonen. In totaal werd 5,9 miljoen euro teruggevorderd wegens te veel ontvangen AOW of ANW (Algemene Nabestaandenwet). Bij de ouderenbond ANBO regende het klachten van senioren met soortgelijke ervaringen.
Regeling
Vorig jaar oktober eiste een Kamermeerderheid van staatssecretaris Van Hoof (Sociale Zaken) dat hij een regeling zou treffen voor argeloze gedupeerden. Want veel ouderen wisten niet dat hulp, vriendschap of een lat-relatie financieel kan worden afgestraft. De zaak van Wim en Elly diende als een van de vele voorbeelden. Deze maand komt Van Hoof met een antwoord.
Elly en Wim zijn weinig hoopvol. ,,Ik heb altijd geprobeerd goed te zijn voor anderen. Nu sta je te boek als misdadiger'', zegt ze. Wim: ,,Als zij mij niet al die hulp had gegeven, had ik een nachthulp moeten hebben. Na mijn hartoperatie heeft ze mij zes weken verzorgd. Al die hulp had anders ingehuurd moeten worden. Wat had dat de samenleving dan niet gekost?''
* De namen van Wim en Elly zijn op hun verzoek veranderd.
bron: ND
Dus mocht er ooit iemand hulp nodig hebben, laat de staat er voor opdraaien, anders moet je èn voor de hulp betalen èn voor je criminele handelingen.
Overheid, goed bezig!