Luuc, Mezzo! Wellicht zijn de reformandalui irritant, maar het lijken mij integere mensen die hun best doen om de bijbel (en de 3 formulieren) weer het fundament van de kerk te maken. Dus: als het je niet aanstaat wat ze zeggen, dan moet je met goede
tegenargumenten komen. Want zij beargumenteren hun stellingen met de bijbel en de 3 formulieren, en dus verdienen zij respect.
Inhoudelijk:
Ik vind de A-stellingen heel zinnig: lijkt me een goede manier om tegen de informatie in de bijbel aan te kijken. 't Enige wat ik hier mis is een visie op hoe je met elkaar om moet gaan als blijkt dat de bijbel voor meerdere interpretaties vatbaar lijkt (alleen zeggen dat dat door onze zondige aard komt, lijkt mij niet voldoende: dat zou de discussie juist doodslaan).
Voor de rest: Ik verschil met deze lieden van mening met betrekking tot bijvoorbeeld: kerk-cultuurtegenstelling, kindernevendiensten, liederen naast psalmen en gebruik van visuele middelen tijdens de prediking. Dus daar zal ik, als ik tijd vind, verder op induiken, tegenargumenten verzinnen en hun betoog omverwerpen :-7

.
Wat mij verder opvalt is dat zij zich de kerkenorde nogal aantrekken. Nu is dat wel iets wezenlijks van de GKV, maar aan de andere kant lijkt het mij tijdgebonden en veeleer een organisatiemethode dan bijbels gefundeerde richtlijnen voor het kerkzijn. Ik vind het dan ook bijzonder vreemd dat deze dikwijls als bewijslast worden aangevoerd.
Kortom: de kerkenorde kun je aanvoeren om aan te tonen dat de GKV qua organisatie niet goed bezig is (houdt zich bijv. niet aan zelfgemaakte afspraken); het lijkt mij onzin om de KO te gebruiken om aan te tonen dat de GKV onbijbels bezig is.
(Hetzelfde geldt wat mij betreft enigszins voor de 3 formulieren, al heb ik minder verstand van die formulieren... Ik kan mij voorstellen dat sommige van het gestelde niet per se bijbels is (maar ook niet per se onbijbels); een beroep op zo'n deel van een formulier is daarmee dus nog niet een beroep op de bijbel, en verliest daarmee zijn geldigheid. Maar ook daar zou ik eerst beter in moeten duiken: ik weet niet of het waar is dat dergelijke gedeelten bestaan, laat staan dat ik weet welke dat zijn. In deze ben ik dus weinig vrijgemaakt...)
Tot slot: ik heb niet zoveel tijd, en daarom kan ik wellicht niet veel tegengas bieden. Ik denk dat juist dat
dat een van de grote frustraties is van de reformandagroep: zij signaleren onbijbelse dingen in de GKV, kaarten dat aan, stuiten op weerstand maar niemand neemt intussen de moeite om hun argumenten te weerleggen of om ook maar serieus naar hun pleidooi te kijken.
En volgens mij willen zij best graag overstag, als anderen met goede en overtuigende tegenargumenten willen komen.