Auteur Topic: Horen de OT-gelovigen bij de Gemeente?  (gelezen 1148 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Horen de OT-gelovigen bij de Gemeente?
« Gepost op: januari 10, 2004, 10:29:35 pm »
Wat denken jullie, gereformeerden en anderen, maken Adam, Noach, Abraham, Mozes, Jesaja, Johannes de doper deel uit van de Gemeente? Wanneer is de Gemeente begonnen? Wanneer stopt de toevoeging van leden?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 10, 2004, 10:43:53 pm »
Wat versta je onder "de gemeente"? Als je de gemeenschap in het eeuwige leven bedoeld dan horen ze er allen bij volgens mij. De toevoeging stopt als de wereldgeschiedenis stopt, namelijk als Christus terugkomt.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 10, 2004, 11:06:55 pm »
Volgens mij is er pas sprake van de Gemeente (met hoofdletter) sinds Johannes de Doper op aarde is gekomen, of misschien zelfs sinds Pinksteren.

De Joden horen niet bij de gemeente en wij horen niet bij het oud-testamentische Israel.

Je zou m.i. hooguit kunnen zeggen dat wij (heidenen) zijn toegevoegd aan de eerdere geheiligde mensen, namelijk het uitverkoren VOLK van God.
[Als je niet in God of een andere bovennatuurlijke macht gelooft, is determinisme het enige alternatief

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 10, 2004, 11:11:49 pm »
Wat is 'De Gemeente'?

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 10, 2004, 11:17:38 pm »
Als de gemeente de kerk van alle tijden is dan is het antwoord ja.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2004, 11:22:07 pm door priemjohannes »
de liefde kwetst niemands gevoel

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 10, 2004, 11:55:11 pm »

quote:

op 10 Jan 2004 23:11:49 schreef Mezzamorpheus:
Wat is 'De Gemeente'?
De bruid van Christus, het Lichaam van Christus, het nieuwe Jeruzalem.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 10, 2004, 11:57:58 pm »

quote:

op 10 Jan 2004 23:17:38 schreef priemjohannes:
Als de gemeente de kerk van alle tijden is dan is het antwoord ja.
Dat is dus de vraag: wanneer is de Gemeente, 'gedefinieerd' in de vorige bijdrage, begonnen? Al bij Adam, of bij Enos, want toen begon men de Naam des Heren aan te roepen, of bij het sluiten van het verbond met Abra(ha)m, of bij de kruisdood van Christus of bij de uitstorting van de Heilige Geest? Of kan er nog een ander begin worden genoemd?

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 11, 2004, 12:43:23 am »

quote:

op 10 Jan 2004 23:55:11 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

De bruid van Christus, het Lichaam van Christus, het nieuwe Jeruzalem.
Hoe kom jij er op dat de gemeente de bruid van Christus is? Is dat niet Israel?
[Als je niet in God of een andere bovennatuurlijke macht gelooft, is determinisme het enige alternatief

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 11, 2004, 12:53:44 am »
volgens mij gebruikt God het beeld van de bruid sinds het eerste verbond(met noach?)
Maar hoe komt men aan de term Gemeente(met een hoofdletter)?
geheelonthouder

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 11, 2004, 12:56:11 am »
Het/Zij is het nieuwe Jeruzalem, zie Openbaringen 21.

Gecombineerd met psalm 87 zou je kunnen stellen dat dit inclusief de gelovigen uit de heidenen is:

quote:

Boven alle steden van Jakob
2 heeft de HEER de poorten van Sion lief,
zijn vesting op de heilige bergen.
3 Van u wordt met lof gesproken,
stad van God. sela

4 ‘Ik noem Rahab en Babel mijn getrouwen.
Filistea, Tyrus en Kus
zijn allen hier geboren.’
5 Met recht kan men van Sion zeggen:
‘Welk volk ook, het is hier geboren,
de Allerhoogste houdt Sion in stand.’

6 Bij de namen van de volken schrijft de HEER:
‘Dit volk is hier geboren.’
sela
7 En dansend zingen zij:
‘Mijn bronnen zijn in u.’
[Prediker 7:29]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 11, 2004, 01:03:56 am »

quote:

op 11 Jan 2004 00:43:23 schreef Lord Darth Vader:
[...]

Hoe kom jij er op dat de gemeente de bruid van Christus is? Is dat niet Israel?

Op 21:2 en 9

En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is.
 En er kwam een van de zeven engelen met de zeven schalen, die vol waren van de laatste zeven plagen, en hij sprak met mij, zeggende: Kom hier, ik zal u tonen de bruid, de vrouw des Lams.  

Ook uit de gedachte dat Adam en Eva eerst samen 1 mens was. Zo vormt ook Christus met Zijn Gemeente, het Lichaam van Christus, Zijn bruid eigenlijk DE CHRISTUS. Deze staat dan tegenover de eerste, nog ongedeelde, natuurlijke mens.
In Ef 5:31 wordt hierna verwezen
Daarom zal een man [zijn] vader en [zijn] moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot één vlees zijn. 32 Dit geheimenis is groot, doch ik spreek met het oog op Christus en [op] de gemeente.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 22, 2004, 05:44:42 pm »

quote:

3. The Son and the Church

Just as the Father exists in the proper sense, the one before whom there was no one else, and the one apart from whom there is no other unbegotten one, so too the Son exists in the proper sense, the one before whom there was no other, and after whom no other son exists. Therefore, he is a firstborn and an only Son, "firstborn" because no one exists before him and "only Son" because no one is after him. Furthermore, he has his fruit, that which is unknowable because of its surpassing greatness. Yet he wanted it to be known, because of the riches of his sweetness. And he revealed the unexplainable power, and he combined with it the great abundance of his generosity.

Not only did the Son exist from the beginning, but the Church, too, existed from the beginning. Now, he who thinks that the discovery that the Son is an only son opposes the statement (about the Church) because of the mysterious quality of the matter, it is not so. For just as the Father is a unity, and has revealed himself as Father for him alone, so too the Son was found to be a brother to himself alone, in virtue of the fact that he is unbegotten and without beginning. He wonders at himself, along with the Father, and he gives him(self) glory and honor and love. Furthermore, he too is the one whom he conceives of as Son, in accordance with the dispositions: "without beginning" and "without end." Thus is the matter something which is fixed. Being innumerable and illimitable, his offspring are indivisible. Those which exist have come forth from the Son and the Father like kisses, because of the multitude of some who kiss one another with a good, insatiable thought, the kiss being a unity, although it involves many kisses. This is to say, it is the Church consisting of many men that existed before the aeons, which is called, in the proper sense, "the aeons of the aeons." This is the nature of the holy imperishable spirits, upon which the Son rests, since it is his essence, just as the Father rests upon the Son.
bron
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2004, 07:47:15 pm door grompie »
geheelonthouder

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 22, 2004, 07:49:34 pm »
trouwens ngb artikel 27 gaat hier ook over.
geheelonthouder

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 22, 2004, 09:01:36 pm »
Lekker boeiend die lui zijn toch allemaal al dood ;)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 23, 2004, 07:00:17 pm »
Mat 12, 26 ;) ... hebt gij niet gelezen in het boek van Mozes, bij de braamstruik, hoe God tot hem sprak, zeggende: Ik ben de God van Abraham en de God van Isaak en de God van Jakob? Hij is niet een God van doden, maar van levenden. Gij dwaalt wel zeer.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 24, 2004, 07:43:33 pm »
Hoeiii even mijn zweefkoers aanpassen :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!