Auteur Topic: Poppenkast  (gelezen 4770 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Gepost op: januari 09, 2006, 02:49:01 pm »
Hebben jullie dat nooit?
Dat je in de kerk zit en dat je bij jezelf denkt: "Wat een poppenkast eigenlijk."
(Terwijl die poppenkast heel aangenaam kan zijn hoor, dat ontken ik niet)
Zou Jezus het zo bedoeld hebben? De kerk met al haar regels en rituelen?
Of zou je als kerkgangers eens gewoon een strandwandeling met elkaar moeten maken?
(De eenvoud dus weer meer opzoeken)
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2006, 02:52:00 pm door Iris »

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #1 Gepost op: januari 09, 2006, 02:58:01 pm »
Had ik heel veel last van toen ik nog in de pinkstergemeente zat. Mensen wat een gave stukken werden daar opgevoerd.
Neen daar hadden ze geen Jan Klaasen en Katrijn voor nodig hoor.

:9
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2006, 03:00:44 pm door Clint »
P de Mooij

Ulysses

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #2 Gepost op: januari 09, 2006, 03:04:25 pm »
Gister hadden wij avondmaal. Als ik dan kijk hoe iedereen met strakke gezichten rondom de tafel zit, bezig met zo weinig mogelijk kaakbewegingen het stukje brood weg te krijgen, denk ik wel eens hetzelfde. Maar als ik er dan verder over nadenk vind ik dat eigenlijk een arrogante houding, want wie ben ik om te oordelen over mijn broeders en zusters, en vooral: Gods sacrament?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Promtus

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #3 Gepost op: januari 09, 2006, 03:23:36 pm »

quote:

De priesterkleding
exodus 39
1 Van blauwpurperen, roodpurperen en karmozijnrode wol maakte men ook de ambtsgewaden voor de dienst in het heiligdom. Men maakte de heilige kleding voor Aäron zoals de HEER het aan Mozes had opgedragen.
2 De priesterschort maakte men van gouddraad, blauwpurperen, roodpurperen en karmozijnrode wol en getwijnd linnen garen. 3 Uit geplet goud werden draden gesneden, die met de blauwpurperen, roodpurperen en karmozijnrode wol en het linnen garen verweven werden.etc.
(...)
Vroeger was het pas een poppenkast! :D

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #4 Gepost op: januari 09, 2006, 03:35:15 pm »
Modbreak:
Topic verplaatst naar GC.
(LB behandelt filosofie en levensvragen op onchristelijke wijze, en dat doet dit topic niet.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zijnkind

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #5 Gepost op: januari 09, 2006, 04:45:19 pm »
Tja, wat versta je onder poppenkast in de kerk. Bij poppenkast is het doorgaans niet 1 pop die alles zegt. Of bedoel je randverschijnselen zoals het rijtje ouderlingen dat altijd door de kerk marcheert en de hand voor de dominee en meer van die rituelen?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #6 Gepost op: januari 09, 2006, 05:17:46 pm »
Ik snap wel wat Iris bedoelt. Iedereen doet mee in een soort toneelstuk, lijkt het soms. Regels zijn vooraf geschreven (liturgie), spontaniteit wordt niet gewaardeerd. Mensen zitten, staan, zitten, bidden, zingen en luisteren op de aangegeven tijden. Hoe, blij of niet, maakt niet uit, als ze maar staan of zitten op het juiste moment. Kinderen moeten veranderen in een houten beeld, stil zitten, strak voor zichuit kijken en doen alsof ze luisteren. Alles wat huilt of lawaai maakt moet zsm verwijderd worden. Ouderlingen in stemmig colbert links van de predikant. Diakenen in minder stemmig colbert rechts ervan of achter de ouderlingen. Organist speelt intro, en voor het laatste vers nog een intermezzo. Variatie taboe, tenzij het om de deurcollecte voor het kinderkerstfeest gaat.

Het voorbeeld van het avondmaal vind ik een goed voorbeeld: wat een grafgezichten soms! De ouderling knikt, de rij gaat staan, zet zich in beweging, schuifelt naar de tafel, deponeert geld in het bakje, gaat zitten, legt kerkboek en bijbel voor zich neer, draait het hoofd richting predikant, luistert, pakt de schaal en zoekt een klein stukje brood uit (want owee als je die kleffe meuk niet op tijd wegkrijgt), idem met de wijn (keurig vastpakken, de eerste bovenaan de beker, 2e onder, 3e boven, want straks krijg je een probleem bij het overpakken), zingt wat met sereen gezicht, luistert nog wat, staat op als het orgel weer gaat spelen, schuifelt en masse terug naar de rij, gaat opgelucht weer zitten. Pro forma wordt afgesloten met 'Is er niemand meer gerechtigd deel te nemen aan het avondmaal die wenst aan te gaan? Dan is dit ....' Want wie zou het in zijn/haar hoofd halen om dan nog naar voren te lopen? Een soort stoelendans.
En owee als de voorganger iets alternatiefs wil doen, zoals bijvoorbeeld elkaar het brood en de wijn laten doorgeven met de mededeling 'het lichaam van Christus' en 'het bloed van Christus'. Doorbreking van het ritueel! Dilemma! Dominee volgen of sereen je mond houden zoals altijd? Resultaat: iedereen fluistert met paniek in de ogen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #7 Gepost op: januari 09, 2006, 05:58:39 pm »
Massa is nu eenmaal traag.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #8 Gepost op: januari 09, 2006, 06:10:19 pm »
_/-\o_ @ Elle.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #9 Gepost op: januari 09, 2006, 07:51:33 pm »

quote:

elle schreef op 09 januari 2006 om 17:17:
Ik snap wel wat Iris bedoelt. Iedereen doet mee in een soort toneelstuk, lijkt het soms.

Moeilijk is het dat je natuurlijk wel een bepaalde 'orde' moet hebben om het geen soepzooitje te laten worden. Dat iedereen doet wat hem/haar wel leuk of fijn vindt op een bepaald moment.
Vandaar dat dat ook wordt genoemd in 1 Kor. 14. :)

Ik zou er wel even op willen reageren hoe ik dat in de praktijk ervaar. En dan uitdrukkelijk niet om dingen tegenover elkaar te zetten, of het ene beter te vinden dan het andere.
Ik denk dat als het hart er op de goede manier bij betrokken is, het sowieso al minder poppekast is. :)
Daar gaat ie dan:

quote:

Regels zijn vooraf geschreven (liturgie), spontaniteit wordt niet gewaardeerd.
Wij hebben geen liturgie en is dus niet vooraf bekend wie wat er gaat gebeuren. Wordt er gebeden of gedankt, wordt er een lied gezongen of een stuk uit de bijbel gelezen.... Hier kan het allemaal mee beginnen. En ik vind het wel goed als er juist niet standaard eerst een lied komt, maar dat het ook wel anders gaat. (Want zelfs zonder liturgie kun je van die ongeschreven regels hebben.)

quote:

Mensen zitten, staan, zitten, bidden, zingen en luisteren op de aangegeven tijden. Hoe, blij of niet, maakt niet uit, als ze maar staan of zitten op het juiste moment.

Tja, de gewoonte is dat men gaat staan als er wordt gebeden of gedankt. Het gekke is dat als men nog niet is gaan zitten na een gebed of meerdere gebeden, men automatisch blijft staan als er een lied wordt gezongen....
Als iemand een lied opgeeft, kan er spontaan worden gezegd na één couplet: laten we gaan staan. Of een ander geeft dat direct aan als aanvulling. Uit eerbied zeg maar. Dat kan ook spontaan gebeuren.

quote:

Kinderen moeten veranderen in een houten beeld, stil zitten, strak voor zichuit kijken en doen alsof ze luisteren. Alles wat huilt of lawaai maakt moet zsm verwijderd worden.

Als ouders voel je dat wel eens zo, maar ik stoor me juist bij anderen er helemaal niet aan. Kinderen mogen ondertijd als ze nog niet echt mee kunnen doen omdat ze nog klein zijn en niet kunnen lezen o.i.d. of het niet zo lang volhouden, best een boekje lezen, kleuren of tekenen etc. Wel probeer ik als ze niet meer heel klein zijn, bij het bidden ze mee te laten doen in de zin van: leg even je spulletjes weg, we gaan nu bidden en kom maar even staan. Duurt het te lang, mogen ze rustig (ik bedoel best :) ) weer gaan zitten.
Onze kinderen hadden er soms patent op om allemaal een keer naar de wc te moeten. (Dat waren er dan een stuk of vier -degenen die mee waren.

quote:

Ouderlingen in stemmig colbert links van de predikant. Diakenen in minder stemmig colbert rechts ervan of achter de ouderlingen.

Hebben we niet. :P
Broeders zitten vaak op de eerste rij omdat ze dienst doen. Dit is geen wet van meden en perzen; ze zitten ook wel iets verder naar achteren naast hun vrouw en/of kinderen.

quote:

Organist
Hebben we niet. :)

quote:

speelt intro, en voor het laatste vers nog een intermezzo. Variatie taboe, tenzij het om de deurcollecte voor het kinderkerstfeest gaat.
Dus ook niet.

quote:

Het voorbeeld van het avondmaal vind ik een goed voorbeeld: wat een grafgezichten soms! De ouderling knikt, de rij gaat staan, zet zich in beweging, schuifelt naar de tafel, deponeert geld in het bakje, gaat zitten, legt kerkboek en bijbel voor zich neer, draait het hoofd richting predikant, luistert, pakt de schaal en zoekt een klein stukje brood uit (want owee als je die kleffe meuk niet op tijd wegkrijgt), idem met de wijn (keurig vastpakken, de eerste bovenaan de beker, 2e onder, 3e boven, want straks krijg je een probleem bij het overpakken), zingt wat met sereen gezicht, luistert nog wat, staat op als het orgel weer gaat spelen, schuifelt en masse terug naar de rij, gaat opgelucht weer zitten. Pro forma wordt afgesloten met 'Is er niemand meer gerechtigd deel te nemen aan het avondmaal die wenst aan te gaan? Dan is dit ....' Want wie zou het in zijn/haar hoofd halen om dan nog naar voren te lopen? Een soort stoelendans.
Lijkt me wel eens apart om zo mee te maken. :)

quote:

En owee als de voorganger iets alternatiefs wil doen, zoals bijvoorbeeld elkaar het brood en de wijn laten doorgeven met de mededeling 'het lichaam van Christus' en 'het bloed van Christus'.

Volgens mij zit ik in een alternatieve gemeente. :D
Op een gegeven moment is er een broeder die aangeeft: zullen we het brood breken. Die gaat dan naar voren om het brood te breken en een gebed uit te spreken. Dan gaat het brood rond. Je eet het direct op en bent dan persoonlijk bezig op dat moment. Je let niet op anderen. Idem met de beker.
Dat ligt wel een beetje vast in die zin dat die volgorde van brood breken en gebed wel meestal zo wordt gedaan. Som is er iemand die een stukje leest na het brood-breken. En dan bidt.
Maar bij ons is het verschil misschien dat het elke ochtenddienst Avondmaal is en geen woordverkondiging. De hele dienst staat sowieso in het teken van het Avondmaal en er is dan al natuurlijk gezongen over dat onderwerp.

quote:

Doorbreking van het ritueel! Dilemma! Dominee volgen of sereen je mond houden zoals altijd? Resultaat: iedereen fluistert met paniek in de ogen.

Moelijk. zou het echt niet kunnen op een andere - bv de alternatieve manier? Ligt het allemaal vast in de kerkorde dat het aan tafels moet etc?

Ik moet zeggen dat nadat ik na jaren niet meer in een kerkdienst ben geweest zoals elle beschreef, je die uiterlijke vormen heel erg opvallen als je dat wel weer eens meemaakt.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2006, 07:54:36 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Iris

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #10 Gepost op: januari 09, 2006, 08:58:38 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 09 januari 2006 om 16:45:
Tja, wat versta je onder poppenkast in de kerk. Bij poppenkast is het doorgaans niet 1 pop die alles zegt. Of bedoel je randverschijnselen zoals het rijtje ouderlingen dat altijd door de kerk marcheert en de hand voor de dominee en meer van die rituelen?
Yep, dat bedoel ik!

diak2b

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #11 Gepost op: januari 09, 2006, 09:05:26 pm »
Als je een tafel een stoel gaat noemen, lijkt dat heel creatief en spontaan en reuze fijn. Maar de werkelijkheid is, dat je, door maar lekker anti-conventioneel te doen je je wezenlijk verzet tegen communicatie. Communicatie kan slechts bestaan ingekaderd in regels, afspraken, conventies. Zonder deze kan je je niet voor anderen begrijpelijk uitdrukken. Misschien is het goed je dat te realiseren. En vervolgens je te realiseren dat wat je "dode" rituelen noemt, liturgie is. Liturgie is in het diepst van haar wezen: communicatie.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

cyber

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #12 Gepost op: januari 10, 2006, 12:28:34 am »

quote:

Doorbreking van het ritueel!

Gewoon doen dus  :)

Wij hebben nu lopend avondmaal, best wel wat anders als aan tafels,en
verder zwaai ik naar bekenden in de kerk, nee niet breed uit, maar wel
zichtbaar, ook dat went voor iedereen wel.
Ook gewoon tijdens de dienst dus.

In de loop van de tijd is het wel, sorry, op een soort galgenmaal gaan lijken,
in plaats van op een maaltijd van vreugde, vrede en dankbaarheid.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2006, 12:29:59 am door cyber »

cyber

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #13 Gepost op: januari 10, 2006, 12:31:57 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 januari 2006 om 19:51:

Volgens mij zit ik in een alternatieve gemeente. :D

Jawel, maar ook dat is volgens regels, al lijkt het niet zo op
het eerste gezicht.

Ik heb verscheidene diensten meegemaakt, bij de vergadering, zoals
het bij jullie toegaat, ik vond het zeer beklemmend.
Maar dat is mens verschillend natuurlijk.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #14 Gepost op: januari 10, 2006, 08:56:51 am »

quote:

cyber schreef op 10 januari 2006 om 00:31:
[...]

Jawel, maar ook dat is volgens regels, al lijkt het niet zo op
het eerste gezicht.

Ik probeer juist aan te geven dat als er niets op papier staat en er ook geen kerkorde is, je het gevaar loopt er ook allerlei regels gaat hebben die ongeschreven zijn en wat dan regels zijn op het moment dat er niet vanaf mag worden geweken. En dat is iig zo als het op papier staat. Dan moet er eerst over vergadert worden of het anders mag neem ik aan. :)
En het ronddelen van het brood kun je natuurlijk aan tafels doen. Maar daar is niet eens ruimte voor. Dus als je dat zou willen doen omdat je anders een regele hebt omdat het steeds op dezelfde manier gaat, is het ook wel weer opgelegd. Het moet perse af en toe aan tafels want anders hebben we een regel.
Jezus zei: neemt en eet. Er staat niet bij dat het perse aan een tafel moet of dat het doorgegeven moet worden.

quote:

Ik heb verscheidene diensten meegemaakt, bij de vergadering, zoals
het bij jullie toegaat, ik vond het zeer beklemmend.
Maar dat is mens verschillend natuurlijk.

In het begin is het heel vreeemd omdat je niet weet wat er komt en je ook niet weet wie er gaat spreken. Kan me voorstellen dat het zo overkomt. Je moet maar afwachten en dat is vreemd als je dat niet gewend bent.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2006, 08:58:47 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

PietZa

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #15 Gepost op: januari 10, 2006, 09:27:01 am »
Ik denk dat niet de liturgie het probleem is, maar de mens die met de liturgie omgaat. De liturgie kan erg goed zijn, maar mensen kunnen er verkeerd mee omgaan. De symbolische hand van de dominee bijvoorbeeld is best mooi, maar mensen kunnen het als gewoon afdoen, zonder de waarde ervan in te zien.

Net als de uitroep "mogguh" nu een betekenisloze zin is voor sommige mensen (omdat je nu eenmaal iets moet zeggen als je iemand tegenkomt) zo kan liturgie ook betekenisloos worden, maar is dat de schuld van de liturgie of van ons mensen?

Ik heb ook een tijd gezeten met het feit dat overal regeltjes voor zijn. Ik dacht altijd dat dat typisch iets was voor de traditionele kerken zoals de vrijgemaakte kerk waarin ik ben opgegroeid. Maar sinds ik mijn vriendin (inmiddels mag ik haar nu mijn verloofde noemen) heb ontmoet heb ik gemerkt dat ook charismatische kerken zo hun (ongeschreven) liturgie heeft. Mijn verloofde is namelijk opgegroeid in een baptisten gemeente en we zijn momenteel met een zoektoch bezig welke kerk we ons bij aan willen sluiten. We hebben heel erg veel gemeentes bezocht en wat me opvalt is:

Ook charismatische kerken hebben zo hun (ongeschreven) regels:
- Bij (bijna) elk lied moet je staan zelfs als je het niet wil (anders kan je de tekst niet van het beamer scherm lezen).
- Bij bepaalde nummers val je op als je niet laat zien dat het je raakt (geen handen omhoog of ogen dicht)
- Vaak is de standaard volgorde: eerst zangdienst met een heleboel nummers en een gebed en mededelingen tussendoor  (waarbij er meestal een lied voor de kinderen is en na dat lied gaan de kinderen naar hun eigen dienst) en daarna de overdenking afgesloten met een zeer rakend nummer.

Ik heb gemerkt dat ook leden van charismatische kerken zo hun gewoonten hebben. Niet verkeerd bedoelt, maar ook daar heb je een bepaald terugkerend patroon.

Geen liturgie op papier maar word wel als gewoon beschouwd. En ook daar heb je mensen die met de massa mee gaan. Het is daarom niet de liturgie maar meer hoe de mensen ermee omgaan...

De kerk is geen poppenkast maar een levende gemeente. Je wil je inzetten voor God. Je mag best gewoontes hebben om je aan te houden dat is goed. Ook in de Bijbel staat dat Jezus volgens zijn gewoonte naar de synachoge ging. Een gewoonte kan best een goede gewoonte zijn, maar als mensen zich laten lijden door de handen van de gewoonte zonder erbij na te denken, dan word je een pop die inderdaad poppenkast speelt. Maar ligt dat aan de (goede) gewoonte of aan jezelf?
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2006, 09:31:11 am door PietZa »
Verba volant, scripta manent

gijs80

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #16 Gepost op: januari 10, 2006, 11:21:41 am »
liturgie aldus prof. dr. Schuman: "benaming voor het heilig spel van woorden, handelingen, liederen en gebed, waarin gelovigen de zingeving van het bestaan voor ogen stellen, een die vanaf de overzijde van Godswege aan mensen wordt geschonken. In de liturgie gaat het om uitbeelding van verbeelding."
Het woord "poppenkast" is misschien een beetje oneerbiedig, maar geeft eigenlijk hetzelfde weer.
Ander citaat van prof. dr. Boendermaker in een boek: "laten we het toch echt toegeven: echte eredienst is principieel nutteloos. We zijn mesjogge dat we op een mooie zondag in de kerk gaan zitten. Het is nog nuttelozer dan bloemen geven op een verjaardag of kransen bij een begrafenis, dan iemand afhalen op Schiphol die best zelf zijn koffer kan dragen, dan kaarsen op tafel terwijl er 100 watt bovenhangt."
Verderop:"Twee stellingen, allebei even waar"
-liturgie is overbodig!
-liturgie is onmisbaar!

cyber

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #17 Gepost op: januari 10, 2006, 11:47:42 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 januari 2006 om 08:56:

[...]

Ik probeer juist aan te geven dat als er niets op papier staat en er ook geen kerkorde is, je het gevaar loopt er ook allerlei regels gaat hebben die ongeschreven zijn en wat dan regels zijn op het moment dat er niet vanaf mag worden geweken. En dat is iig zo als het op papier staat.

Ik denk dat je beter met regels te maken kunt hebben dan met ongeschreven regels.

Daarop zeide Laban: Zo doet men niet hier ter plaatse, dat men de jongste ten huwelijk geeft vóór de eerstgeborene.

Jakob kreeg Lea vanwege ongeschreven regels.

Ongeschreven regels zijn normen en waarden die niet in regels zijn beschreven.

quote:

Dan moet er eerst over vergadert worden of het anders mag neem ik aan. :)

Ja gelukkig wel want dan kan iedereen zijn zegje er over doen en ervoor
of er op tegen zijn, heel verhelderend lijkt mij.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #18 Gepost op: januari 11, 2006, 12:17:37 pm »

quote:

cyber schreef op 10 januari 2006 om 23:47:
[...]

Ik denk dat je beter met regels te maken kunt hebben dan met ongeschreven regels.

Maar er is wel een grens. Het is onmogelijk om over alles met elkaar afspraken te maken. Zeker over zaken die onbewust gebeuren.

Er zal altijd in de praktijk een zekere orde ontstaan. Je moet nu eenmaal van elkaar weten wat je kan verwachten. Anders wordt inderdaad communicatie en gemeenschap onmogelijk.

Als je dat in je eigen kerk wel ziet en in een andere kerk niet (of andersom), dan vergis je je.

En als je het mij vraagt heb ik liever het kader van de kerk der eeuwen, dan één of ander lokaal cultuurtje, dat in een zgn. onafhankelijke gemeenschap ontstaan is.

Sacerdos

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #19 Gepost op: januari 13, 2006, 05:14:04 pm »
Als de Kerk in het algemeen maar ook de kerk van de Reformatie; zich zou houden aan de ongegeelde Kerk van de eerste 10 eeuwen en de eerste  7 oecumenische  concillies en de Heilige Liturgie daaraan verbonden,ben je gelijk van alle poppenkast af, en de kleine pausjes in de kerk.

De Heilige Liturgie der eeuwen is er niet voor niets.

De Westerse Ritus  is een van de alleroudste ; helder en duidelijk,wat wil men nog meer ,als men van allerlei poppenkast af wil.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2006, 05:14:51 pm door Sacerdos »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #20 Gepost op: januari 13, 2006, 07:00:49 pm »
Dan is het nu maar net wat je onder poppenkast verstaat. :)
Je zou ook kunnen zeggen dat alles wat tussen God en mensen in komt te staan in een eredienst, wat in principe onnodig is, wat God niet heeft aangegeven in Zijn woord, is poppenkast.
Maar daar denkt iedereen dus anders over.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #21 Gepost op: januari 13, 2006, 10:39:28 pm »
Er zijn in het bedrijfsleven, het familieleven, de sportclub en allerlei andere verbanden ook allemaal van die regeltjes (om maar niet te spreken van 'groepsdwang' in groepen 'vrienden').
Overal gedragscodes. Zo vreemd is het in de kerk dus volgens mij niet.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2006, 10:39:41 pm door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

diak2b

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #22 Gepost op: januari 15, 2006, 12:26:22 am »

quote:

Sacerdos schreef op 13 januari 2006 om 17:14:
Als de Kerk in het algemeen maar ook de kerk van de Reformatie; zich zou houden aan de ongegeelde Kerk van de eerste 10 eeuwen en de eerste  7 oecumenische  concillies en de Heilige Liturgie daaraan verbonden,ben je gelijk van alle poppenkast af, en de kleine pausjes in de kerk.

De Westerse Ritus  is een van de alleroudste ; helder en duidelijk,wat wil men nog meer ,als men van allerlei poppenkast af wil.
Wat is "de westerse ritus"? Ik volg nu al een tijdje liturgie-geschiedenis, maar dit stukje heb ik vermoedelijk gemist.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #23 Gepost op: januari 15, 2006, 03:32:02 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 januari 2006 om 19:00:
Je zou ook kunnen zeggen dat alles wat tussen God en mensen in komt te staan in een eredienst, wat in principe onnodig is, wat God niet heeft aangegeven in Zijn woord, is poppenkast.
Maar daar denkt iedereen dus anders over.

Waarom 'denkt'? Weer eens last van je Carthesiaanse vooronderstellingen ;)

Liturgie heeft steeds verschillende verschijningsvormen omdat het steeds weer in een andere cultuur is ingebed. Je zou dus moeten zeggen: "Iedereen doet het anders", namelijk op de wijze die in de betreffende cultuur past. En als de culturele patronen en ideologische vooronderstellingen van een samenleving veranderen, zal dat z'n weerslag hebben op de vormgeving van de liturgie.

Voordat je woorden als 'poppenkast' in de mond neemt, of (erger nog) gaat beweren dat andermans manier van vieren tussen God en mensen in komt te staan, zou je eerst eens kunnen gaan proberen te begrijpen in welke context die bepaalde liturgie functioneert.

En als je denkt dat er maar één wijze is waarop het goed (of "bijbels") is, ben je cultureel nogal kortzichtig.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2006, 03:30:03 pm door Pulpeet »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #24 Gepost op: januari 15, 2006, 08:54:00 pm »

quote:

De ene person vind punt a poppenkast en de andere persoon vind nu juist a geen poppenkast maar punt b poppenkast. Weer iemand anders vind c poppenakst en zo denkt ieder anders over het woord poppenkast m.b.t. de kerkdienst. Dat is het enige wat ik wilde zeggen met: zo denkt ieder hier anders over..

quote:

Weer eens last van je Carthesiaanse vooronderstellingen ;)
Je mag me dan eerst uitleggen wat dat zou moeten wezen. :P

quote:

Liturgie heeft steeds verschillende verschijningsvormen omdat het steeds weer in een andere cultuur is ingebed. Je zou dus moeten zeggen: "Iedereen doet het anders", namelijk op de wijze die in de betreffende cultuur past. En als de culturele patronen en ideologische vooronderstellingen van een samenleving veranderen, zal dat z'n weerslag hebben op de vormgeving van de liturgie.
Dat begrijp ik wel. :)

quote:

Voordat je woorden als 'poppenkast' in de mond neemt, of (erger nog) gaat beweren dat andermans manier van vieren tussen God en mensen in komt te staan, zou je eerst eens kunnen gaan proberen te begrijpen in welke context die bepaalde liturgie functioneert.
Voel je niet aangesproken - het was een relativeren van deze opmerking die ik de volgende keer dan direct er maar bij quote, maar dan nu alsnog:

quote:

Sacerdos schreef op 13 januari 2006 om 17:14:
Als de Kerk in het algemeen maar ook de kerk van de Reformatie; zich zou houden aan de ongedeelde Kerk van de eerste 10 eeuwen en de eerste  7 oecumenische  concillies en de Heilige Liturgie daaraan verbonden,ben je gelijk van alle poppenkast af, en de kleine pausjes in de kerk.

De Westerse Ritus  is een van de alleroudste ; helder en duidelijk,wat wil men nog meer als men van allerlei poppenkast af wil.

Volg de Westerse ritus en je bent van alle poppenkast af volgens Sacerdos. En dat 'bestrijd' ik omdat ik niet zou willen zeggen dat alles wat erbij is gedaan poppenkast is, en de westerse ritus het dan niet zou zijn.
En ik bedoel te zeggen dat je  - algemeen gesproken - bv alles wat er tussen komt , dat is toch ook bv de liturgie etc., als poppenkast zou kunnen beschouwen: het is maar wat je daaronder verstaat.
Zo zeg jij: met de kerk der eeuwen (citeer even uit m'n hoofd), en Sacerdos zegt de westerse ritus en gooit de hele reformatie daarmee weg (als ik hem goed interpreteer) en dan probeer ik aan te geven dat je er ook nog weer anders tegenaan kan kijken. Alles wat erin is gekomen wat niet uit het NT komt, zou je kunnnen bekijken als poppenkast - in die zin dat je er niet aan vast moet zitten en dat het ook anders zou mogen etc.

quote:

En als je denkt dat er maar één wijze is waarop het goed (of "bijbels") is, ben je cultureel nogal kortzichtig.

Ik denk dat je dan mijn posts eerst nog maar eens moet lezen. Bij mijn eerste reactie zeg ik nu juist het tegenovergestelde:

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 januari 2006 om 19:51:

[...]

Moeilijk is het dat je natuurlijk wel een bepaalde 'orde' moet hebben om het geen soepzooitje te laten worden. Dat iedereen doet wat hem/haar wel leuk of fijn vindt op een bepaald moment.
Vandaar dat dat ook wordt genoemd in 1 Kor. 14. :)

Ik zou er wel even op willen reageren hoe ik dat in de praktijk ervaar. En dan uitdrukkelijk niet om dingen tegenover elkaar te zetten, of het ene beter te vinden dan het andere.
Ik denk dat als het hart er op de goede manier bij betrokken is, het sowieso al minder poppekast is. :)

En geef ook aan dat je zonder egels ook ongeschreven regels kunt creeeren waar niet vanaf zou mogen worden geweken. En dan kan het ook poppenkast worden als het om die vormen gaat.

En cultureel kortzichtig, dat maakt me niet zoveel uit of iemand vind dat ik dat zou zijn op dit punt. :)
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2006, 08:55:24 pm door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #25 Gepost op: januari 15, 2006, 09:09:52 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 januari 2006 om 20:54:
Volg de Westerse ritus en je bent van alle poppenkast af volgens Sacerdos. En dat 'bestrijd' ik omdat ik niet zou willen zeggen dat alles wat erbij is gedaan poppenkast is, en de westerse ritus het dan niet zou zijn.
Nu bespreken jullie die westerse ritus, maar wat is de westerse ritus?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #26 Gepost op: januari 15, 2006, 10:47:46 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 januari 2006 om 21:09:
[...]
Nu bespreken jullie die westerse ritus, maar wat is de westerse ritus?

Ja, dat vroeg je ook al aan Sacerdos:

quote:

diak2b schreef op 15 januari 2006 om 00:26:
[...]
Wat is "de westerse ritus"? Ik volg nu al een tijdje liturgie-geschiedenis, maar dit stukje heb ik vermoedelijk gemist.

Ik refereer alleen aan zijn opmerkingen.
Ik neem aan dat hij bedoelt de ritus van de westerse kerk, zoals het ging in de Westerse kerk vanaf de eerste eeuwen, en dan westers bedoelt als tegenhanger / tegenover de Oosters-orthodoxe kerk? Maar dat weet in natuurlijk niet zeker.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2006, 10:49:57 pm door Priscilla en Aquila »

Pulpeet

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #27 Gepost op: januari 15, 2006, 10:55:00 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 januari 2006 om 20:54:

De ene person vind punt a poppenkast en de andere persoon vind nu juist a geen poppenkast maar punt b poppenkast. Weer iemand anders vind c poppenakst en zo denkt ieder anders over het woord poppenkast m.b.t. de kerkdienst. Dat is het enige wat ik wilde zeggen met: zo denkt ieder hier anders over..
Ik denk niet dat dat 'vinden' altijd op 'denken' is gebaseerd. :P

quote:

Je mag me dan eerst uitleggen wat dat zou moeten wezen. :P
offtopic:
Hier hebben we het vaker over gehad. En hier ben je ook door anderen op gewezen. Maar je hebt er (bij mijn weten) nooit wat mee gedaan.

Enigszins kort door de bocht:

Het gaat over vooronderstellingen die ontleend zijn aan (of overeenkomen met) de filosofie van René Descartes, zoals scheiding tussen gevoel en verstand c.q. lichaam en geest, redeneren leidt tot objectieve waarheid, er bestaan universele en tijdloos ware uitspraken, e.d. Staat bekend onder de noemer "Rationalisme".

Ik moet bij jullie vaak daaraan denken. Een soort Rationalisme toegepast op de bijbel. Redeneren met bijbelteksten als premissen en dan aan de uitkomst een status van 'waarheid' verbinden. Ook het 'écht gebeurd' zijn van bijbelverhalen is m.i. met dit soort vooronderstellingen verbonden.

Wellicht stof voor een apart topic.

(Het tweede deel van mijn post was trouwens meer in het algemeen gesteld. Niet specifiek aan jullie adres. Had ik wellicht wat beter duidelijk kunnen maken).

quote:

En ik bedoel te zeggen dat je  - algemeen gesproken - bv alles wat er tussen komt , dat is toch ook bv de liturgie etc., als poppenkast zou kunnen beschouwen: het is maar wat je daaronder verstaat.

Inderdaad. Ik heb de indruk dat hier aan het woord 'liturgie' alleen al, verschillende invullingen worden gegeven.
Ik zou bijvoorbeeld 'stille tijd' ook als liturgische gebeurtenis zien. Of het gebed voor de maaltijd. Of een gebedskring. Eigenlijk alles waarbij je je als gemeenschap(je) bewust tegenover je Schepper plaatst. Op welke manier dan ook.

Maar, suggereer je nu dat er een on-middellijke manier is om als vierende gemeenschap in contact met God te zijn? Ik kan me daar niets bij voorstellen. Je hebt altijd middelen nodig. Al is het alleen al de taal die je gebruikt. Of je zintuigen. Of je hersens die een voorgelezen bijbelgedeelte of preek interpreteren. Hoe zou je niet iets tussen God en de gemeenschap van gelovigen kunnen hebben?

Als dat-wat-ertussen-zit voor jou niet 'werkt', kun je de neiging krijgen om woorden als 'poppenkast', 'vormendienst', etc te gaan gebruiken. En als je dat als een universeel en tijdloos oordeel over die liturgie bedoelt, lijkt me dat kortzichtig. Als je ermee bedoelt: "dit werkt niet voor mij, maar blijkbaar wel voor jou (of voor m'n opa en oma)", wordt het m.i. al wat realistischer.

quote:

Zo zeg jij: met de kerk der eeuwen (citeer even uit m'n hoofd), en Sacerdos zegt de westerse ritus en gooit de hele reformatie daarmee weg (als ik hem goed interpreteer) en dan probeer ik aan te geven dat je er ook nog weer anders tegenaan kan kijken. Alles wat erin is gekomen wat niet uit het NT komt, zou je kunnnen bekijken als poppenkast - in die zin dat je er niet aan vast moet zitten en dat het ook anders zou mogen etc.

In het NT staat vrijwel niets (in tegenstelling tot het OT). Enkel grondpatronen worden enigszins zichtbaar. Woorddienst-Tafeldienst. We hebben vrijheid in liturgische zaken. Het grondpatroon van de christelijke eredienst (Schrift - Tafel). Is prima. Alleen moet daar af en toe het stof weer van worden afgeblazen. Kunstgrepen en tierelantijntjes om de liturgie wat te 'updaten', zijn nooit een lang leven beschoren. Beter sober en functioneel, als je het mij vraagt.

quote:

Ik denk dat je dan mijn posts eerst nog maar eens moet lezen. Bij mijn eerste reactie zeg ik nu juist het tegenovergestelde:
[...]
En geef ook aan dat je zonder egels ook ongeschreven regels kunt creeeren waar niet vanaf zou mogen worden geweken. En dan kan het ook poppenkast worden als het om die vormen gaat.

En cultureel kortzichtig, dat maakt me niet zoveel uit of iemand vind dat ik dat zou zijn op dit punt. :)
Ik denk dat je je nu onterecht aangesproken voelde. (Wel grappig dát je je blijkbaar aangesproken voelde, trouwens :) ).
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2006, 11:01:11 pm door Pulpeet »

Pulpeet

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #28 Gepost op: januari 15, 2006, 10:59:24 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 januari 2006 om 22:47:

Ik neem aan dat hij bedoelt de ritus van de westerse kerk, zoals het ging in de Westerse kerk vanaf de eerste eeuwen, en dan westers bedoelt als tegenhanger / tegenover de Oosters-orthodoxe kerk? Maar dat weet in natuurlijk niet zeker.

Ik ken de term 'westerse ritus' ook niet. Wel 'Romeinse ritus' en 'Latijnse ritus'. Maar het lijkt me inderdaad voor de hand liggen dat je 'westerse ritus' als tegenhanger van 'oosterse ritus' ziet. Bij 'noordelijke' of 'zuidelijke ritus', kan ik me in ieder geval niet veel voorstellen.

Maar goed... wie bepaalt er welke termen je kunt gebruiken? Beestjes moeten nu eenmaal een naampje hebben.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #29 Gepost op: januari 15, 2006, 11:40:26 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 15 januari 2006 om 22:55:
[...]

Ik denk niet dat dat 'vinden' altijd op 'denken' is gebaseerd. :P

Ik denk :P dat dat het misschien zo is dat je wel gelijk hebt. Sommige mensen vinden iets omdat een ander het vindt. Of omdat een ander het denkt. :P
En dat nemen ze klakkeloos over. (Maar dat is misschien alweer anders dan jij het bedoeld)

quote:

offtopic:
Hier hebben we het vaker over gehad. En hier ben je ook door anderen op gewezen. Maar je hebt er (bij mijn weten) nooit wat mee gedaan.

Enigszins kort door de bocht:

Het gaat over vooronderstellingen die ontleend zijn aan (of overeenkomen met) de filosofie van René Descartes, zoals scheiding tussen gevoel en verstand c.q. lichaam en geest, redeneren leidt tot objectieve waarheid, er bestaan universele en tijdloos ware uitspraken, e.d. Staat bekend onder de noemer "Rationalisme".

Ik moet bij jullie vaak daaraan denken. Een soort Rationalisme toegepast op de bijbel. Redeneren met bijbelteksten als premissen en dan aan de uitkomst een status van 'waarheid' verbinden. Ook het 'écht gebeurd' zijn van bijbelverhalen is m.i. met dit soort vooronderstellingen verbonden.

Wellicht stof voor een apart topic.
Ja, start maar op dan. :)

quote:

(Het tweede deel van mijn post was trouwens meer in het algemeen gesteld. Niet specifiek aan jullie adres. Had ik wellicht wat beter duidelijk kunnen maken).

Ja, dan leest het wel anders. Ben ik gelukkig niet de enige die niet altijd helemaal duidelijk is. :)

quote:

Inderdaad. Ik heb de indruk dat hier aan het woord 'liturgie' alleen al, verschillende invullingen worden gegeven.
Ik zou bijvoorbeeld 'stille tijd' ook als liturgische gebeurtenis zien. Of het gebed voor de maaltijd. Of een gebedskring. Eigenlijk alles waarbij je je als gemeenschap(je) bewust tegenover je Schepper plaatst. Op welke manier dan ook.
Als je het zo bekijkt heb je blijkbaar altijd een liturgie nodig ja.

quote:

Maar, suggereer je nu dat er een on-middellijke manier is om als vierende gemeenschap in contact met God te zijn? Ik kan me daar niets bij voorstellen. Je hebt altijd middelen nodig. Al is het alleen al de taal die je gebruikt. Of je zintuigen. Of je hersens die een voorgelezen bijbelgedeelte of preek interpreteren. Hoe zou je niet iets tussen God en de gemeenschap van gelovigen kunnen hebben?

Dit is natuurlijk waar: je hebt je hersenen nodig en iets wat je hoort wat je tot je neemt.
Maar dat is niet iets wat ik persoonlijk als liturgie zou betitelen.

Ik bedoel dat je de orde van dienst (ik weet eigenlijk niet exact wat de kerkelijke termen hiervoor zijn - ik denk de liturgie wat betreft eerst komt een gezang en dan votum en groet en dan een gebed et......) niet vastlegt en op die manier op een bepaalde manier verhindert om God tot de gemeente te laten spreken over wat Hij op dat specifieke moment wil zeggen. Want de preek is al voorbereid en de dominee of voorganger heeft natuurlijk de vrijheid om op dat moment invulling eraan te geven, maar hij heeft het onderwerp al vast liggen. Evenzo met wie God zou willen gebruiken om de gemeente op te bouwen en/of te vermanen/bemoedigen. Het is de voorganger/dominee en niet een ander.

quote:

Als dat-wat-ertussen-zit voor jou niet 'werkt', kun je de neiging krijgen om woorden als 'poppenkast', 'vormendienst', etc te gaan gebruiken. En als je dat als een universeel en tijdloos oordeel over die liturgie bedoelt, lijkt me dat kortzichtig. Als je ermee bedoelt: "dit werkt niet voor mij, maar blijkbaar wel voor jou (of voor m'n opa en oma)", wordt het m.i. al wat realistischer.

Duidelijk. :)
Ik bedoelde het natuurlijk ook vrij algemeen en als een andere manier om het ook te kunnen bekijken. Daar ligt dan in besloten dat dit voor mij geldt, maar misschien niet voor anderen. En het houdt zeker geen waardeoordeel in. Al lijkt dat natuurlijk zo, dat is haast niet te voorkomen.

quote:

In het NT staat vrijwel niets (in tegenstelling tot het OT). Enkel grondpatronen worden enigszins zichtbaar. Woorddienst-Tafeldienst. We hebben vrijheid in liturgische zaken. Het grondpatroon van de christelijke eredienst (Schrift - Tafel). Is prima. Alleen moet daar af en toe het stof weer van worden afgeblazen. Kunstgrepen en tierelantijntjes om de liturgie wat te 'updaten', zijn nooit een lang leven beschoren. Beter sober en functioneel, als je het mij vraagt.

Er staat toch wel het e.e.a. genoemd in 1 Kor. 14 bv. over het samenkomen.
Een ieder heeft iets en sommigen geven dit door en anderen geven dat door. En laat er twee of ten hoogste drie spreken.
En we hebben evangelisten en herders en leraars in de gemeente. Om er een paar te noemen.
Verder bleven de gelovigen in handelingen bij de breking van het brood, de leer der apostelen en de gebeden. Die drie soorten samnkomsten zou je toch eruit af kunnen leiden. Die aspecten moeten er zijn. En je kunt dan nadenken of de balans hiertussen aanwezig is.

Verder worden alle gelovigen in het NT priesters genoemd. In de RK-kerk is dit een aparte groep mensen (zoals het ook was in het OT - dit is dan niet NT-isch) In de protestantse kerken belijdt men dat elke gelovige een priester is, maar in de praktijk, is het vaak toch alleen de dominee die ' die dienst uitmaakt' - de priesterdienst vervult. Dat is dan meer NT-isch: ieder is een priester, maar de uitvoering hiervan is niet aanwezig over het algemeen en is men meer teruggekeerd tot het synagogemodel - een leerdienst.

(Zo even een paar dingen die me te binnenschieten)

quote:

Ik denk dat je je nu onterecht aangesproken voelde. (Wel grappig dát je je blijkbaar aangesproken voelde, trouwens :) ).

Dat zal komen dat je niet zo aangaf dat je de rest van de post algemeen bedoelde. :)
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2006, 11:37:56 pm door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #30 Gepost op: januari 15, 2006, 11:51:55 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 januari 2006 om 22:47:

[...]

Ja, dat vroeg je ook al aan Sacerdos:
En daar kwam geen antwoord op, dus ik had enige hoop dat iemand anders het wist.

quote:

Ik refereer alleen aan zijn opmerkingen.
Dat kan hij bedoelen, maar dan vraag ik me af: van welke kerk, aangezien hij beweerde dat die westerse ritus al eeuwen hetzelfde is. En de ritus in de reformatie is nog niet zo oud, en die in de RKK en OKK is juist altijd in verandering geweest.

diak2b

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #31 Gepost op: januari 15, 2006, 11:51:40 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 15 januari 2006 om 22:55:
Terzijde: ben je op de hoogte van de mystieke traditie in het christendom?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #32 Gepost op: januari 16, 2006, 12:39:43 am »

quote:

diak2b schreef op 15 januari 2006 om 23:51:
[...]
Terzijde: ben je op de hoogte van de mystieke traditie in het christendom?
Daar zeg je wat... (zie o.a. hier). Ik ben daarin echter nogal gefragmenteerd. En ik denk dat ik lang niet alles goed begrepen heb.

Maar (terug naar de liturgie), mystiek associeer ik met individuele ervaring. Ken jij dan mogelijkheden om als geloofsgemeenschap als geheel gelijktijdig, gezamenlijk en bewust in een onmiddellijke relatie met de werkelijkheid (en God) te staan? Dit lijkt mij, op basis van mijn kerkelijke ervaringen, onhaalbaar.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2006, 12:40:19 am door Pulpeet »

diak2b

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #33 Gepost op: januari 16, 2006, 12:53:26 am »

quote:

Pulpeet schreef op 16 januari 2006 om 00:39:
[...]

Daar zeg je wat... (zie o.a. hier). Ik ben daarin echter nogal gefragmenteerd. En ik denk dat ik lang niet alles goed begrepen heb.

Maar (terug naar de liturgie), mystiek associeer ik met individuele ervaring. Ken jij dan mogelijkheden om als geloofsgemeenschap als geheel gelijktijdig, gezamenlijk en bewust in een onmiddellijke relatie met de werkelijkheid (en God) te staan? Dit lijkt mij, op basis van mijn kerkelijke ervaringen, onhaalbaar.
Nee, ik dnek dat een geloofsgemeenschap kan bijdragen in je persoonlijke pad, in mystieke zin, maar inderdaad, zodra het "gezamelijk" is, is liturgie een sine qua non. Ik bedoelde alleen, dat het idee dat altijd een middelijke ontmoeting met God de enige weg is, imho niet volledig klopt. De mystieke ervaring lijkt me redelijk te kwalificeren als onmiddelijk. Maar goed, dat alles ietwat off-topic.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #34 Gepost op: januari 16, 2006, 01:02:40 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 januari 2006 om 23:40:

Ik denk :P dat dat het misschien zo is dat je wel gelijk hebt. Sommige mensen vinden iets omdat een ander het vindt. Of omdat een ander het denkt. :P
En dat nemen ze klakkeloos over. (Maar dat is misschien alweer anders dan jij het bedoeld)
Komt wel in de buurt :).

quote:

Ja, start maar op dan. :)
Nee. Gaat me teveel tijd kosten... :X Wat dat betreft zijn de 'gouden tijden' voorbij.

quote:

Als je het zo bekijkt heb je blijkbaar altijd een liturgie nodig ja.
Ik zou dus zeggen: "[...] heb je blijkbaar altijd liturgie nodig ja". :)

quote:

Ik bedoel dat je de orde van dienst (ik weet eigenlijk niet exact wat de kerkelijke termen hiervoor zijn - ik denk de liturgie wat betreft eerst komt een gezang en dan votum en groet en dan een gebed et......) niet vastlegt en op die manier op een bepaalde manier verhindert om God tot de gemeente te laten spreken over wat Hij op dat specifieke moment wil zeggen. Want de preek is al voorbereid en de dominee of voorganger heeft natuurlijk de vrijheid om op dat moment invulling eraan te geven, maar hij heeft het onderwerp al vast liggen. Evenzo met wie God zou willen gebruiken om de gemeente op te bouwen en/of te vermanen/bemoedigen. Het is de voorganger/dominee en niet een ander.

Orde van dienst is de 'buitenkant' van de liturgie. Pas als die orde van dienst 'in werking' treedt, heb je liturgie.

En je kunt van elke samenkomst een 'dode letter' maken door op een briefje te gaan noteren wat er achtereenvolgens gebeurt.

Verder geloof ik niet in zo in spontaniteit of rechtstreeks door de Geest gestuurde uitspraken. Als je zo aan de gang gaat, komt er altijd wel wat. Het is daarbij toch nooit duidelijk wat nu uit de mens komt en wat niet. Geeft mij maar een leesrooster en een kerkelijk jaar. Waarom iedere keer het wiel opnieuw uitvinden?

Als God iets wil duidelijk maken dat doet Hij dat heus wel. Ook al is de lezing al vastgesteld en is de preek voorbereid. Die voorbereiding gebeurt trouwens ook biddend. Een voorganger geeft door wat hij zelf ontvangen heeft. En al zou dat niet gebeuren, dan nog heeft een schriftlezing haar kracht. Het Woord van God klinkt.

quote:

Er staat toch wel het e.e.a. genoemd in 1 Kor. 14 bv. over het samenkomen.
Een ieder heeft iets en sommigen geven dit door en anderen geven dat door. En laat er twee of ten hoogste drie spreken.
En we hebben evangelisten en herders en leraars in de gemeente. Om er een paar te noemen.
Verder bleven de gelovigen in handelingen bij de breking van het brood, de leer der apostelen en de gebeden. Die drie soorten samnkomsten zou je toch eruit af kunnen leiden. Die aspecten moeten er zijn. En je kunt dan nadenken of de balans hiertussen aanwezig is.
Ja. Precies. Het is niet in de puntjes geregeld. We hebben dus vrijheid, maar die kernzaken moeten wel aanwezig zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2006, 01:02:19 am door Pulpeet »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #35 Gepost op: januari 16, 2006, 09:04:04 am »
Gisteren las ik iets heel interessants over liturgie, vond ik zelf.

De schrijver poneerde: een liturgie tijdens de kerkdienst heeft dezelfde functie als een bergschoen tijdens een wandeling. De beste schoen voel je niet, zodat je je aandacht op het landschap kunt richten. Zodra de schoen aandacht naar zichzelf toetrekt, door zere voeten maar ook bijvoorbeeld door knalroze veters, gaat de aandacht VAN de wandeling naar de bijzaak: de schoen.

Zo is het ook met de kerkdienst: wanneer de eredienst ZELF het onderwerp van de bijeenkomst wordt, als mensen gaan denken, wat zal er nu weer gebeuren, of elke kerkdienst is in hoge mate onvoorspelbaar, dan wordt de aandacht afgeleid van waar het om gaat, God, naar waar het niet om gaat: de kerkdienst zelf.

Daar moest ik ook een beetje aan denken toen ik las over de goedbedoelde toevoeging aan het Avondmaal in Elles voorbeeld ("Het bloed van Christus" wat iedereen met paniek in de ogen elkaar toefluistert), de aandacht wordt van het Avondmaal afgeleid naar het ritueel.
Bombus terrestris Reginae

Pulpeet

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #36 Gepost op: januari 16, 2006, 10:16:03 am »

quote:

Bumblebee schreef op 16 januari 2006 om 09:04:
Daar moest ik ook een beetje aan denken toen ik las over de goedbedoelde toevoeging aan het Avondmaal in Elles voorbeeld ("Het bloed van Christus" wat iedereen met paniek in de ogen elkaar toefluistert), de aandacht wordt van het Avondmaal afgeleid naar het ritueel.

Nu voer je een pleidooi om ultra-conservatief te zijn.
Aan elke verandering moet je even wennen. Als je dat een paar keer doet, is iedereen ook weer gewend.

In de bergschoenvergelijking kan ik me helemaal vinden. Je zou er nog aan toe kunnen voegen dat je wel een schoen met hebben die past. En wat doe je als je voet ineens een beetje gegroeid is? Dan moet je toch naar een andere schoen gaan kijken.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #37 Gepost op: januari 16, 2006, 10:25:31 am »
Bovendien heb je bergschoenen, wandelschoenen, werkschoenen, nette schoenen, oude schoenen... Kortom, genoeg variatie mogelijk lijkt me. :) Waarom het alleen bij een bergschoen laten?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #38 Gepost op: januari 16, 2006, 11:28:13 am »
Klopt, klopt  :)  

ik citeer dus ook iemand. Het is natuurlijk niet zwart-wit, maar veranderingen om het veranderen moet je mee uitkijken. Het kan inderdaad zijn dat iedereen na een tijdje eraan gewend is om "het bloed van Christus" tegen elkaar te zeggen tijdens het Avondmaal, en misschien is dat wel een heel goede toevoeging. Je moet alleen je veranderingen zorgvuldig overwegen.

@Mezza: Klopt, maar voor iedere schoen geldt dat je 'm niet moet voelen, en de aandacht wordt ook bij wisselen van schoen afgeleid van het doel van de onderneming naar de gebruiksvoorwerpen.
Bombus terrestris Reginae

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #39 Gepost op: januari 16, 2006, 11:39:37 am »
Met name oude schoenen ;). Die zijn dikwijls zo afgetrapt dat ze niet bepaald meer tot steun voor je voet zijn, ook al draagt het prettig. Dan kan het nuttig zijn dat iemand je op je schoeisel wijst, zodat je weer bij het nut van goed schoeisel bepaald wordt.

Ik vond het doorgeven van brood en wijn onder begeleiding van die woorden juist verfrissend: het bepaalt je weer even bij wat je echt aan het doen bent. Niet voor altijd: dan wordt het ook weer sleur. Maar af en toe het standaard ritueel doorbreken komt volgens mij de inhoud ten goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #40 Gepost op: januari 17, 2006, 08:11:31 pm »
Modbreak:
De discussie die zich ging toespitsen op hoe het algemeen priesterschap wel/niet wordt vormgegeven is verplaatst naar 'Het algemeen priesterschap' in de christenheid in 'Christelijk leven'.
Hier in dit topic gaan we verder over wat wel/niet 'poppenkast' is in de kerkdienst.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2006, 08:13:25 pm door Priscilla en Aquila »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #41 Gepost op: januari 26, 2006, 01:58:27 pm »

quote:

En owee als de voorganger iets alternatiefs wil doen, zoals bijvoorbeeld elkaar het brood en de wijn laten doorgeven met de mededeling 'het lichaam van Christus' en 'het bloed van Christus'. Doorbreking van het ritueel! Dilemma! Dominee volgen of sereen je mond houden zoals altijd? Resultaat: iedereen fluistert met paniek in de ogen.

En wat zegt Paulus hiervan?

1 Kor 11
27 Wie dus op onwaardige wijze het brood eet of de beker des Heren drinkt, zal zich bezondigen aan het lichaam en bloed des Heren. 28 Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker. 29 Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt. 30 Daarom zijn er onder u velen zwak en ziekelijk en er ontslapen niet weinigen.

Dus als het avondmaal voor jou aan betekenis heeft ingeboet, of je hebt er vragen of twijfels bij: bij twijfel niet inhalen, dan stoppen met het Avondmaal.

Heb ik ook gedaan. Het symbolisch drinken van mensenbloed ging mij te ver.

31 Indien wij echter onszelf beoordeelden, zouden wij niet onder het oordeel komen.

Dus eerst nadenken of je GEHEEL en VOLLEDIG achter het hele gebeuren kunt staan.
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #42 Gepost op: januari 26, 2006, 02:17:20 pm »

quote:

Helemaal mee eens, en G'd zegt in Zijn Woord ( de Schrift ) :

Jesaja 1

18 Komt toch en laat ons *  tezamen richten, zegt de HERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.

1 op 1. Want G'd is 1. Dus, Wie Durft?
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

johanva

• Bekijk profiel
Poppenkast
« Reactie #43 Gepost op: januari 26, 2006, 04:15:06 pm »

quote:

Dit gaat wel erg ver hoor. Er gebeurt zoveel dat niet direct in Gods woord staat. Tijden veranderen dus erediensten ook. Het wordt pas poppenkast als de vorm belangrijker wordt dan de inhoud.

quote:

quote:
    Bumblebee schreef op 16 januari 2006 om 09:04:

Nu voer je een pleidooi om ultra-conservatief te zijn.
Aan elke verandering moet je even wennen. Als je dat een paar keer doet, is iedereen ook weer gewend.

Ik zie hier geen pleidooi om ultra-conservatief te zijn, meer een kritische houding ten opzichte van een veranderende vorm. Een bestaande vorm in stand houden zonder inhoudelijke reden is net zo onnozel als een bestaande vorm veranderen zonder inhoudelijke reden. Bij het genoemde voorbeeld wordt iets toegevoegd zonder dat het inhoudelijk iets toevoegt. Het is puur voor de vorm (uiterlijk), oftewel: poppenkast.

Johan