Auteur Topic: waarom je van een schrijver bent gaan houden...  (gelezen 742 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
waarom je van een schrijver bent gaan houden...
« Gepost op: januari 21, 2006, 08:31:20 pm »
Hebben jullie dat ook wel eens, dat je bij het lezen van één bepaalde stukje van een schrijver ineens van die schrijver gaat houden? En dan bedoel ik niet van hem of haar als schrijver, maar als mens.

Het lijkt me leuk om zulke citaten hier te verzamelen.

Zo ben ik van Calvijn gaan houden bij deze regel:

"Ik ben echter niet van zulk een stugge stroefheid, dat ik in staat zou zijn om blote woorden te strijden". (uit de institutie)
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 21, 2006, 08:42:19 pm »
Ik ben van Bomans gaan houden na het lezen van zinnen als deze:

(het gaat over een expeditie naar het verdwenen dorp Oeteldonk) "Men vond slechts een drietal zeldzame varens en een uitgestorven slakkesoort, die het huisje niet op de rug draagt, maar aan een touwtje achter zich aantrekt. "

:D
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 21, 2006, 09:48:20 pm »
Dat heb ik met Johan Huizinga, zo'n meeslepende schrijfstijl, uit een ander topic met nog wat extra quotes:

quote:

Toen de wereld vijf eeuwen jonger was, hadden alle levensgevallen veel scherper uiterlijke vormen dan nu. Tusschen leed en vreugde, tusschen rampen en geluk scheen de afstand grooter dan voor ons; al wat men beleefde had nog dien graad van onmiddellijkheid en absoluutheid, die den vreugd en het leed nu nog hebben in den kindergeest.

quote:

Wie zich afgesneden denkt van de herinnering aan zijn herkomst en lotgeval, staat redeloos voor het leven’

quote:

Het komende geleerde modewoord voor beschaafde kringen zal ongetwijfeld "existentieel" zijn. Ik zie het overal reeds opschieten. Het zal spoedig bij het groote publiek belanden. Wanneer men, om zijn lezer te overtuigen, dat men de dingen beter snapt dan zijn buurman, lang genoeg "dynamisch" heeft gezegd, zal het "existentieel" zijn. Het woord zal dienen om den geest te plechtiger te verzaken, een belijdenis van maling aan al wat weten en waarheid is

quote:

Wij leven in een bezeten wereld. En wij weten het. Het zou voor niemand onverwacht komen, als de waanzin eensklaps uitbrak in een razernij, waaruit deze arme Europese mensheid achterbleef in verstomping en verdwazing, de motoren nog draaiende en de vlaggen nog wapperende, maar de geest geweken

quote:

Het is een boze wereld. Het vuur van haat en geweld brandt hoog, het onrecht is machtig, de duivel dekt met zijn zwarte vlerken een duistere aarde. En spoedig wacht der menschheid het eind van alle dingen. Maar de menschheid bekeert zich niet; de Kerk strijdt, predikers en dichters klagen en vermanen vergeefs."
Quotes van Johan Huizinga, sommige van zijn werken staan nu ook in z'n geheel on-line. _/-\o_
Huizinga's Herfsttij der Middeleeuwen.
Huizinga's Homo Ludens.
Huizinga's In de schaduwen van morgen.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.