quote:
Roodkapje schreef op 18 januari 2006 om 01:14:[...]
Als je de opsomming in KKK 901 vergelijkt met de 'priesterdienst' uit het OT, dan zijn wij allen toch priesters? Door de H. Geest gewijd? Kennelijk wel 'zomaar' (zoals jij dat noemt)Wat is daar tegenstrijdig aan. Ik snap dat dit tegenstrijdig is met jouw beeld van de gang van zaken, maar kan daar net als diak2b ook weinig aan doen.

Laat ik het nu over het priester
ambt hebben. Je weet wel: de tot priester gewijde gelovige die in de RK kerk bijvoorbeeld de eucharistie leidt.

Daar heb ik het over.
quote:
Zie KKK 901. Is de doop met de H. Geest geen wijding dan?

Alle priesterwijdingen in de Bijbel gaan toch ook met een Geestesdoop gepaard? En na Pinksteren geldt dat dus voor iedereen die tot geloof komt en zich laat dopen
en voor hun kinderen. Dat leren de protestantse kerken, en dat leert de RKK (dus) ook... Dat jouw kerk zoiets niet leert, daar kunnen zowel protestanten als katholieken weinig aan doen.
Daar heb ik het dus niet over. Zie vorige punt: het is juist het verschil daarin: ieder is priester maar zondags zie je dat niet terugkomen in de kerkdienst.
quote:
Priesters stel je ook niet aan, ook niet in het NT. Het is een roeping, in het OT, in het NT en ook in de RKK.
Als ik die roeping zou hebben, is dat niet genoeg en zal ik nog wel gewijd moeten worden.

Ik praat nu over het ambt.
quote:
Volgens mij zit je nu een kunstmatig onderscheid te maken.
Dat valt wel mee. In het OT had je ook dit onderscheid: de levieten deden dienst in de tempel. Maar dat was nog wel een andere taak dan de priester. Dat was iemand uit het huis van Aaron.[/quote]
quote:
In jouw interpretatie, in jouw visie. De RKK deelt die visie en interpretatie niet en komt dus tot andere antwoorden. Ik ook trouwens.
En daar wil ik het gewoon over hebben. Misschien handig als je gewoon vertelt hoe jij er dan over hebt i.p.v. steeds te gaan analyseren hoe ik diak2b niet zou begrijpen. Het kan ook zijn dat ik het er niet mee eens ben. Dat kan op een internetforum toch?

Als iedereen het eens was hoefde je ook niets meer te bespreken samen.
quote:
De katholieke kerkdienst ziet er meestal ook zo uit.

[...]
Dat is ook hoe het er in de RKK toegaat. Misschien niet op de manier die jij graag ziet, maar toch.

Ik wacht wel even af tot diak2b mij uitlegt wat de dienst van een priester in de RKK is want die was heel anders volgens hem en kwam in de protestantse kerken niet eens voor. Dus ben ik benieuwd wat hij daar precies onder verstaat.
En het gaat er niet om wat ik graag zou zien, maar wat ik in de bijbel tegenkom. Dat probeer ik terug te vinden in de praktijk. Vandaar dit topic om met anderen hierover te praten.
quote:
Een dominee is gewoon een oudste hè. En de taken van wat een dominee doet staan gewoon in Timoteüs. Domine is de aanspreekvorm van 'domus', dat huis of heer des huizes betekent (mijn latijn is wat aan het verstoffen, maar zoiets is het iig). Dus de 'dominee' is dus de 'heer des huizes' van die gemeente. Meer niet. Zeg maar een soort coördinator van alles,
Hij is de 'heer' van het huis, en dan is het toch iets wat je niet echt terugvindt. Bij mijn weten is de dominee gekomen doordat men de lerende oudste zo ging betitelen.
Het is ook zo dat je om het woord te voeren geen oudste hoefde te zijn.
Er staat niet in 1 Kor. 14:
als u samenkomt, hebben de oudsten iets met dan wat er volgt. Dus vraag ik me af waarom het zo geworden is dat één persoon in de kerk alle taken zou moeten verrichten.
quote:
in de Bijbel heb je dat niet, want toen had je de apostelen. Die heb je nu niet meer, vandaar dat er dominees en priester à la RKK zijn.
Dat is ook een ononderbouwde gevolgtrekking.
quote:
En de RKK ontkent dat dus ook niet.
Als je in de kerkdienst komt, zie je dat alleen de priester bezig is, de dienst verricht.
quote:
Dat is in de RKK (en bij protestanten) ook zo, alle katholieke mannen kunnen, als ze dat willen, priester worden, en alle protestantse mannen dominee. In sommige kerken kan iedereen (ook vrouwen) dominee/domina worden.
Ze moeten dus eerst priester worden of dominee. Als ze dat zijn kunnen ze de dienst verrichten.
Hier is het punt dat je de priester en de dominee (die voorgaat) nu een ambt noemt. Dat is zo met een oudste en een diaken. Maar degene die het woord mag voeren in de dienst
kan een ieder zijn. Alleen per keer twee of tenhoogste drie. Uitgezonderd vrouwen die horen te zwijgen in de gemeentelijke samenkomst.
quote:
Alleen zijn niet alle broeders ook geroepen tot dat ambt. Ergo: niet iedereen wil dat ook. En daar kunnen verschillende redenen voor zijn.
God roept mensen tot het bekleden van ambten. Vervolgens worden ze toegerust en gaan ze het ambt bekleden. Dat is wat diak2b ook uitlegt. Wat is nou je punt. Dat jij iets anders interpreteert als je teksten leest waar het over het priesterambt gaat dan diak2b of ik. Dat kan... En dan?
Ik vraag me af waarom niet ieder in de kerk dan ook de priester
taak kan vervullen. Je begrijpt toch wel dat dat tegenstrijdig is. Ieder IS het maar als je het wil uitvoeren moet je eerst gewijd worden of een studie theologie volgen en het ambt gaan bekleden van dominee.
Laat niemand u rabbi noemen, want Éen is uw Meester en gij zijt allen broeders.De meester is de Here Jezus en wij hebben als gelovigen als we samenkomen geen hierarchie. Dat is nl in tegenspraak met het
gij zijt allen broeders. Ieder is gelijk.
Wel hebben we allemaal verschillende
gaven en de gaven bepalen hoe en of iemand het woord voert. Niet de ambten.
De oudsten besturen de gemeente maar dat hoeft niet te betekenen dat die oudste ook een gave heeft om een herderlijk woord te brengen of een lering of een vermaning.
Ik vraag me gewoon af hoe anderen dit dan zien als er wel wordt
beleden dat een ieder priester is als gelovige in het NT.
Het bekende probleem van de dominee die een schaap met vijf poten moet zijn.
quote:
Misschien moet je eerst eens nagaan of jullie beide hetzelfde bedoelen wanneer jullie het over 'een priester' hebben, ik heb sterk de indruk van niet. P&A moeten beter lezen wat diak2b zegt: je hebt een algemeen priesterambt binnen de RKK voor alle gedoopten. En een speciaal ambt voor mensen die een gewijd priester willen worden. Dus twee soorten priesterambten.
Ik weet ook wel dat ze twee soorten priesters hebben.
Dat heeft diak2b me duidelijk gemaakt en heb ik ook na kunnen lezen.
quote:
Het een sluit het ander niet uit in de RKK, iets dat jullie wel suggereren,
Ik ben van mening dat je dan verwarring zaait door iets wel te belijden, maar niet echt te praktiseren. Dat heeft niets te maken met het niet goed lezen, maar vinden dat het niet met elkaar in overeenstemming te krijgen is als je
echt van dat algemeen priesterschap ook uit wil gaan.
quote:
maar diak2b heeft volgens mij al minstens 2x uitgelegd dat dit niet zo is en dat jullie een foutief beeld hebben. Hij zal daar als katholiek beter zicht op hebben dan jullie als niet-katholiek. Dus misschien heeft hij het wel bij het rechte eind en jullie niet. Dat kan toch? En dat is verder ook niet erg enzo...

Het is niet erg, maar hij zou me het nog uit leggen wat dan de specifieke priestertaak is in de RKK kerk - van de gewijde priester wel te verstaan.

De priesters doen nl een dienst die in de Protestantse kerken niet eens voor komt volgens hem. Dus ben ik wel benieuwd.
En kan als ik dat weet verder er opin gaan.