Auteur Topic: Hemel / Hel  (gelezen 2954 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Gepost op: januari 18, 2006, 08:49:45 am »
Ik vraag mij het volgende af:

Waarom wil je als Christen in de hemel komen, als een deel van je familie / vrienden in de hel zal komen? (omdat ze een 'verkeerde' keuze hebben gemaakt)
Hoe kan je nog van de hemel genieten als bijvoorbeeld je vader, je oom en je vriend (ik noem maar wat) in de hel lijden?
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2006, 08:47:11 am door Iris »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #1 Gepost op: januari 18, 2006, 08:55:13 am »
1. Omdat God heeft gezegd dat Hij in de hemel 'alle tranen van de ogen zal afwissen'. Er zal daar dus geen verdriet zijn. Ook niet hierover. Hoe onvoorstelbaar dat op dit moment misschien ook is.
2. Omdat in het 'hiernamaals' familiebanden niet meer op die manier familiebanden zijn als dat ze nu zijn. Zo staat er in de bijbel dat er in de hemel geen huwelijken meer zijn zoals we ze hier kennen.
Ik denk dat God in zijn grootheid het wel zo maakt dat je ondanks dat van de hemel kunt genieten.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #2 Gepost op: januari 18, 2006, 10:21:46 am »

quote:

Iris schreef op 18 januari 2006 om 08:49:

Waarom wil je als Christen in de hemel komen, als een deel van je familie / vrienden in de hel zal komen? (omdat ze een 'verkeerde' keuze hebben gemaakt)
Hoe kan je nog van de hemel genieten als bijvoorbeeld je vader, je oom en je vriend (ik noem maar wat) in de hel lijden?
Als wat in de Bijbel staat klopt ben ik de enige van mijn hele familie die naar de hemel gaat op dit moment. Ik kan niet zeggen of de rest van de familie 'dan dus' naar de hel gaat, ik ben geen rechter. Er is niemand in mijn familie die Jezus eerst heeft aangenomen en daarna afvallig is geworden. Domheid is geen zonde... Als mensen Jezus bewust afwijzen na het christendom bestudeerd te hebben, en dus tégen God kiezen, dan vertelt de Bijbel dat ze in de hel komen. Dat is het gevolg van het hebben van keuzevrijheid. Als niemand die keuzevrijheid zou hebben, zou iedereen automatisch in de hemel komen, niet omdat ze dat zelf graag willen, maar omdat ze een soort marionetten in de hand van God zijn. God heeft daar geen plezier in: hij wil graag mensen om zich heen die zelf graag bij hem willen zijn.

En in het christendom gaat het niet in de eerste plaats om 'in de hemel komen'. Het is mooi meegenomen dat dit gaat gebeuren en zeker een troost, maar het gaat ten diepste niet om het verdienen van de hemel. Daarvoor moet je bij de Islam zijn.

Bij het christendom gaat het om het aannemen van de Here Jezus Christus en het ontvangen van de Heilige Geest als Trooster. Elk mens wordt geboren met een bepaald zondebesef: met het besef dat je wel allerlei goede dingen wilt doen, maar dat dit op de een of andere manier niet lukt. Je wilt wel, maar je gaat steeds de fout in.

En het christendom leert dat dit komt door de erfzonde, de zonde zit 'in' ons. En wij willen daarvan verlost worden, maar we kunnen niet onszelf van iets verlossen dat onderdeel is van onszelf, daar hebben we iemand 'van buiten' voor nodig die deze 'erfzonde' niet heeft en die voor die erfzonde kan en wil betalen zodat we omgang kunnen hebben met God die heilig is. God is zo heilig dat je niet bij hem kan komen, tenzij je zonder zonde bent. Als je als zondig mens omgang met God zou hebben, zou je sterven. Dit thema zie je vaak terug in het OT.

Dus we willen omgang met God, maar we zijn zondig. Dus dat kan niet meer door de zondeval. Jezus Christus is gekomen om dit te herstellen. Hij was zelf zonder zonde, maar is als 'zondebok' gestorven voor alle mensen. Als we dit offer met beide handen aangrijpen, ziet God ons aan alsof we zonder zonde zijn: Jezus heeft dat 'afgekocht'. Daarom kunnen we omgang met God hebben en mogen we de Heilige Geest ontvangen en gaan we een beter leven leiden, want we hebben ook innerlijke rust ontvangen door de Heilige Geest. Vanuit die positie kunnen we onze naaste (en onze familie) helpen. We mogen voor ze bidden dat ze ook mogen proeven van die geweldige 'vrede van God'. Zelf zijn we ambassadeurs van God in de wereld, zodat zoveel mogelijk mensen leren van de vrede van God.

Als mensen dan alsnog nadat ze over God en Jezus gehoord hebben het 'zelf' willen doen, dus God verwerpen, dan moeten wij als christen die keuze uiteindelijk respecteren, hoewel wij weten dat ze die keuze met de eeuwige dood moeten bekopen. Dat is heel erg, ik heb er ook verdriet van, maar ik mag als christen mensen niet dwingen om iets te doen. Dat is die vrije keus die ik eerder noemde.

Dus dat is dan de eigen verantwoordelijkheid van mijn familie: ik kan van Jezus getuigen, ik kan hen vertellen van de vrede van God, ik kan het voorleven, maar ik kan die keus voor Jezus en zijn offer niet voor hen maken, dat moeten ze zelf doen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #3 Gepost op: januari 18, 2006, 02:54:17 pm »

quote:

Als het alleen om mensen zou draaien had je een goed punt. Maar je voelt het al aankomen...daar draait het niet als eerste om.

De relatie met de drie-enige God is het allerbelangrijkste. Daar zijn we voor gemaakt. Zonder hem blijven we altijd op zoek. En dat is in essentie de vloek van de zondeval. Dat die relatie verbroken was. Maar ook God kon zich daar niet bij neerleggen. Hij ging tot het uiterste om het te herstellen en dat gebeurde door Hemzelf (Jezus). Nog is de tijd niet om. Maar eens zal die afgelopen zijn en dan is het herstel volkomen. Maar ook de vloek ...als je (het herstel van) God afwijst. Dan mogen we weer zijn waar en bij wie we werkelijk thuishoren. Deze aarde is maar een vaag beeld van de nieuwe. Wel belangrijk hoor, maar aangetast door het leven met een vertekende relatie met God. De zonde heeft veel kapot gemaakt. Gelukkig is dat maar tijdelijk.

De medemens is zeer belangrijk. Er zal zeker verdriet zijn en blijven over degenen die God afwijzen. Dat is 1 van de redenen waarom christenen soms zo fanatiek zijn. Het gaat om iets levensbelangrijks. Eeuwigleven-sbelangrijks zelfs.  En die naaste gaat je aan het hart. Je wilt niet dat iemand verloren gaat. Maar wij kunnen niet iemand laten geloven. Dat is en blijft iemands eigen keus. Daar genieten we absoluut niet van. Het doet me werkelijk pijn om mensen te zien dwalen en op zoek naar de zin van het leven (of een innerlijke wijsheid) waarvan je weet dat die er buiten God niet is. Niet alleen het verloren gaan, maar ook het onnodig lijden in dit leven (zonder God) geeft verdriet. Het gaat echt dieper dan alleen wat er nog komt.

Dat gezegd hebbende is het verlangen naar een volkomen leven met God het allersterkst. Ook dat geeft nu al vreugde omdat je met Hem door het leven gaat. Dat het naar nog iets veel beters toegaat is fijn maar is niet het enige doel ofzo. Het is een logisch vervolg op dit leven.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Iris

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #4 Gepost op: januari 18, 2006, 03:53:59 pm »
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik begrijp de uitleg wel en het klinkt vanuit de Bijbel ergens wel 'logisch', maar aan de andere kant is het net alsof ik een wereldvreemde, en inhumane visie zit te lezen. (En bekruipt mij het gevoel dat God het nooit zo bedoeld heeft)

Ik las laatst het volgende:

quote:

You don't go to God, you grow to God.
(En volgens mij is dat ook zo)
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2006, 03:57:37 pm door Iris »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #5 Gepost op: januari 18, 2006, 06:00:16 pm »
God is inhumaan. Klopt dus dat je een niet-menselijke visie leest. Vreemd voor deze wereld in zonde.

You don't go to God....God came to us.

Aimé

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #6 Gepost op: januari 18, 2006, 06:28:43 pm »

quote:

Ik weet niet hoe jij de hel ziet.
Voor mij is de hel het dodenrijk,of in het grieks 'hades'.

Graag had ik toch eens naar Openb.20:14 gewezen daar wordt naar een tijd verwezen dat de hel vernietigd wordt.

En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
Aimé

Zijnkind

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #7 Gepost op: januari 18, 2006, 07:41:49 pm »
Modbreak:
Aimé, de vraag in dit topic is waarom je behouden wilt worden als anderen verloren gaan. Hier geen discussie starten over wat nu precies verloren gaan en hel inhouden. Daar zijn andere topics voor.

diak2b

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #8 Gepost op: januari 19, 2006, 01:05:03 am »

quote:

Vind je het heel onbevredigend als ik zeg dat die hele hemel/hel-kwestie me nauwelijks boeit? Je poneert dat je, als christen, in de hemel wil komen. Maar hoewel ik christen ben, herken ik me niet in de stelligheid van die uitspraak. Ik heb geen concreet beeld van de hemel, en ik ben er niet op gericht daar terecht te komen.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

wicher

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #9 Gepost op: januari 19, 2006, 08:28:27 pm »

quote:

diak2b schreef op 19 januari 2006 om 01:05:
[...]

Vind je het heel onbevredigend als ik zeg dat die hele hemel/hel-kwestie me nauwelijks boeit? Je poneert dat je, als christen, in de hemel wil komen. Maar hoewel ik christen ben, herken ik me niet in de stelligheid van die uitspraak. Ik heb geen concreet beeld van de hemel, en ik ben er niet op gericht daar terecht te komen.
geheel mee eens...
weest gegroet!

j@f@

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #10 Gepost op: januari 23, 2006, 10:03:27 pm »

quote:

Ik denk dat de vraagstelling niet helemaal correct is. Het doel van een christen is niet 'het in de hemel komen'. Het ultieme doel is het voor eeuwig bij God zijn. En het voor eeuwig bij God zijn is oneindig veel beter dan de hemel als doel hebben.
En God zelf zal alle tranen van de ogen afwissen en het zal daar voor eeuwig volmaakt zijn, er zijn geen moeiten en verdriet meer en daar zorgt God zelf voor. Hij zorgt ervoor dat je geniet.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #11 Gepost op: januari 23, 2006, 10:13:25 pm »
Je zou het nog verder kunnen verscherpen: doel is niet dat ik, of dat wij, voor altijd bij God zijn. Maar dat God eindelijk de eer krijgt die Hem toekomt. Het is erger dat Hij niet de eer krijgt die Hij verdient, dan dat mensen die mij lief zijn, niet eeuwig gelukkig zouden zijn.
Nu ben ik blij dat God ons geluk ook op het oog heeft, maar dat is geen recht van ons, maar genade van Hem.

diak2b

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #12 Gepost op: januari 23, 2006, 11:12:31 pm »
Ik vermoed dat veel reacties in totaal verschillende formuleringen min of meer op hetzelfde neerkomen. Ik zou zelf zeggen: ik heb helemaal geen ultiem doel. Iedere dag opnieuw proberen te leven naar Gods geboden is me meer dan genoeg, aan ultieme doelen doe ik niet. Maar ook dat lijkt me alleen maar een andere formulering voor wat anderen hier al gezegd hebben. Wat ik wel denk, en dat is in andere woorden wellicht ook al gezegd, is dat het idee dat christenen vooral hard aan het werk zijn om maar een toegangskaartje voor Pretpark de Hemel te verdienen aan alle kanten rammelt.

Modbreak:
Deel van deze post verwijderd. Commentaar op crewbeleid of modbreaks uitsluitend via TR's.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 11:23:37 pm door Zijnkind »

Laodicea

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #13 Gepost op: januari 23, 2006, 11:25:53 pm »

quote:

diak2b schreef op 23 januari 2006 om 23:12:
Ik vermoed dat veel reacties in totaal verschillende formuleringen min of meer op hetzelfde neerkomen. Ik zou zelf zeggen: ik heb helemaal geen ultiem doel. Iedere dag opnieuw proberen te leven naar Gods geboden is me meer dan genoeg, aan ultieme doelen doe ik niet. Maar ook dat lijkt me alleen maar een andere formulering voor wat anderen hier al gezegd hebben. Wat ik wel denk, en dat is in andere woorden wellicht ook al gezegd, is dat het idee dat christenen vooral hard aan het werk zijn om maar een toegangskaartje voor Pretpark de Hemel te verdienen aan alle kanten rammelt.
Hier ben ik het roerend mee eens, al zou het straks gewoon afgelopen zijn na dit leven, dan zou ik toch Jezus willen blijven dienen, ik ben ook niet zo van de 'voor wat hoort wat 'gedachte.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 11:26:09 pm door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #14 Gepost op: januari 23, 2006, 11:46:25 pm »
Het komt ook een beetje dat wij mensen haast niet anders kunnen denken vanuit onszelf dan in de trent van voor wat hoort wat. :)

We zijn anders wel de beklagenswaardigste van alle mensen als we alleen voor dit leven onze hoop op Christus hebben gevestigd. ! Kor. 15 : 19.....
De bijbel geeft aan dat het juist om de eeuwigheid gaat: Dat je de eeuwigheid God kunt danken en aanbidden en niet alleen dit korte leven op aarde.
Je hoeft het dus niet perse als alleen maar iets hebberigs van de mensen te zien.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 11:47:36 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

joepie

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #15 Gepost op: januari 24, 2006, 08:11:00 am »

quote:

Nikolov schreef op 24 januari 2006 om 00:08:
  Er is geen mens die Adolf Hitler vergeven heeft voor zijn fouten. Ik weet een mens die dat kan, die 2000 jaar geleden geleefd heeft.

Alleen was ook voor hem deze voorwaarde:
Johannes 3: 14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. 19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos. 20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen; 21 maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn.

En of adolf dat deed op het laatst van zijn leven kunnen wij niet over oordelen, dat is alleen aan God.
Want als je de vergelijking maakt tussen God en de aardse vader, moet je er niet bij vergeten wat er nog meer staat in Psalm 103.
Gelijk zich een vader ontfermt over zijn kinderen, ontfermt Zich de HERE over wie Hem vrezen.

Dan wil ik ook nog het volgende aantekenen: God is niet alleen een God van liefde.
Hij is ook:
Deut. 4:24 Want de HERE, uw God, is een verterend vuur, een naijverig God.
Deut 32:34 Mij komt de wraak toe en de vergelding tegen de tijd, dat hun voet zal wankelen, want de dag van hun verderf is nabij, snel komt nader wat over hen is beschikt.
Deut 1: 34  Toen de HERE uw woorden hoorde, werd Hij toornig en zwoer:  

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
God is niet één of ander liefelijk godje die alles maar goed vind, zo een zoetsappig iemand die alles over zijn kant laat gaan.
Hij is de Almachtige!

Dan nog de vraag van de topic starter.
Dat je mag leven met het uitzicht op het eeuwige leven is enkel en alleen genade!
Dat kun je niet verdienen door je best te doen. Dat maakt je klein.
Of anderen er niet of wel zullen zijn is dan eigenlijk niet van belang.
Op de nieuwe aarde is geen verdriet, en geen pijn. Wat we hier missen zal daar niet zijn.
En wie er niet zullen zijn kunnen wij ook niet zomaar zeggen.
Dat is aan God. Als je je daar aan vast houd dan kun je alleen aan Hem vragen of ook anderen die je lief zijn in Hem mogen gaan geloven. Of Hij ze dat geloof wil geven.
Dat maakt je ook extra verantwoordelijk over de manier van leven die je hier op aarde doet. Hoe treed je de ongelovige geliefde tegemoet? Hoe ga je met die ander om?
Leef je die ander een leven voor die maakt dat ze jaloers worden op jou?
Proeven ze uit de manier waarop jij leefd ook werkelijk Gods liefde?
Maar vooral: Bid God!

diak2b

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #16 Gepost op: januari 24, 2006, 08:32:28 am »

quote:

Nikolov schreef op 24 januari 2006 om 00:08:
Er is geen mens die Adolf Hitler vergeven heeft voor zijn fouten.
Ik weet vrij zeker dat je je vergist.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #17 Gepost op: januari 24, 2006, 10:09:42 am »
Modbreak:
De post van Nikolov is verwijderd omdat deze inging tegen de policies van CL. In CL geldt de apostolische geloofsbelijdenis als bindend. Er werd ingegaan tegen het deel "totdat hij wederkomt om te oordelen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #18 Gepost op: januari 24, 2006, 04:53:06 pm »
Modbreak:
Commentaar op modbeleid in TR.
Het valt wel tegen dat verscheidene users zich blijkbaar niet gewoon aan de regels kunnen houden die je in de betreffende policies kunt lezen.
Voor dit sub-forum: Richtlijnen Christelijk Leven (forumpolicy) waar gewoon wordt uitgelegd hoe het e.e.a. hier werkt.

Ben je daar niet mee eens of post je per ongeluk toch niet volgens de policy, is het niet vreemd dat we de regels handhaven en het betreffende bericht verwijderen.
Dit heeft niets met censuur te maken.

Als je de regels niet oke vindt, zoek dan een ander forum op.
Van mensen die hier posten verwachten we dat de regels gerespecteerd en nageleefd worden.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2006, 07:46:46 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #19 Gepost op: januari 24, 2006, 10:30:34 pm »
In het verhaal over de barmhartige samaritaan staat toch wie er in de hemel komt. Daar staat niks in over:"god dienen" en welke de "juiste kerk" is.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #20 Gepost op: januari 24, 2006, 10:47:33 pm »

quote:

vrolijke schreef op 24 januari 2006 om 22:30:
In het verhaal over de barmhartige samaritaan staat toch wie er in de hemel komt. Daar staat niks in over:"god dienen" en welke de "juiste kerk" is.

jahoor. De vraag van de wetgeleerde is hoe hij het eeuwig leven kan beërven, en Jezus antwoordt eerst: "Gij zult de Here, uw God, liefhebben (..) en uw naaste als uzelf". Daarna komt de gelijkenis pas, omdat de wetgeleerde wil weten wie dan wel en niet z'n naasten zijn.

Overigens zou het niks uitgemaakt hebben als 'God' hier niet genoemd werd. Jezus' woorden in deze gelijkenis staan in de context van de rest van z'n woorden, en die gaan wel over "God dienen".

Iris

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #21 Gepost op: januari 26, 2006, 09:16:41 am »

quote:

diak2b schreef op 19 januari 2006 om 01:05:
[...]

Aha......
Maar volgens mij houden de meeste Christenen zich er toch wel mee bezig dat ze behouden worden?  :?
(Overigens is mijn eigen visie over heme/hel een heel andere, maar dat terzijde)

Iris

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #22 Gepost op: januari 26, 2006, 09:20:24 am »

quote:

vrolijke schreef op 24 januari 2006 om 22:30:

Juist.
 d:)b

joepie

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #23 Gepost op: januari 26, 2006, 11:01:37 am »

quote:

Nog maar eens de gelijkenis lezen? Zodat je echt weet waar het daar om gaat?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #24 Gepost op: januari 26, 2006, 11:13:43 am »

quote:

Niet dus! De wetgeleerde vraagt hoe hij het eeuwige leven kan beërven. Jezus antwoordt: "Gij zult de Here, uw God, liefhebben (..) en uw naaste als uzelf". Kennelijk is het gedeelte over 'God liefhebben' wel duidelijk (driekwart van de zin gaat ook daarover), maar de schriftgeleerde wil nog wel meer weten over het laatste stukje "uw naaste als uzelf". Het antwoord op die tweede vraag is de gelijkenis. Het dienen van God stond niet eens ter discussie.

quote:

Lucas 10
En zie, een wetgeleerde stond op om Hem te verzoeken en zeide: Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven? 26 En Hij zeide tot hem: Wat staat in de wet geschreven? Hoe leest gij? 27 Hij antwoordde en zeide: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf. 28 En Hij zeide tot hem: Gij hebt juist geantwoord; doe dat en gij zult leven. 29 Maar hij wilde zich rechtvaardigen en zeide tot Jezus: En wie is mijn naaste? 30 Daarop hernam Jezus en zeide: Een zeker mens daalde af van Jeruzalem naar Jericho en viel in de handen van rovers, (....)

Iris

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #25 Gepost op: januari 26, 2006, 11:19:06 am »

quote:

joepie schreef op 26 januari 2006 om 11:01:
[...]

Nog maar eens de gelijkenis lezen? Zodat je echt weet waar het daar om gaat?

Wat ben jij cynisch!  :P
Niet doen hoor, zonde van je energie.

Ik ben het gewoon met Vrolijke eens, klaar.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #26 Gepost op: januari 26, 2006, 11:51:20 am »
Zei ze, de post van Nunc compleet negerend...

Iris

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #27 Gepost op: januari 26, 2006, 01:19:19 pm »
Daar kom ik nog op terug Mezza.
(Niet te snel oordelen, ik heb niet de hele dag tijd om lange epistels hier te schrijven  ;) )
Aan de andere kant valt het waarschijnlijk buiten de policy van CL als ik hierover in discussie ga.
En op zich heb ik al antwoorden gekregen op mijn vraag.

diak2b

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #28 Gepost op: januari 26, 2006, 01:49:57 pm »

quote:

Iris schreef op 26 januari 2006 om 09:16:
[...]

Aha......
Maar volgens mij houden de meeste Christenen zich er toch wel mee bezig dat ze behouden worden?  :?
"Volgens mij" vind ik persoonlijk zelden een erg overtuigend argument in het voorspellen wat "de meeste" mensen doen, denken of vinden. Het is hoe dan ook irrelevant voor mijn mening. En vroeg je niet naar persoonlijke meningen?

quote:

(Overigens is mijn eigen visie over heme/hel een heel andere, maar dat terzijde)
Heel anders dan de mijne? Hoe weet je dat?

diak2b

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #29 Gepost op: januari 26, 2006, 01:55:07 pm »

quote:

Iris schreef op 26 januari 2006 om 11:19:
[...]

A: de wereld is plat
B: nee, de wereld is rond
C: ik vind dat A gelijk heeft
D: misschien toch eens wat verder kijken dan de middeleeuwen?

Is D nu cynisch?
Is wat A zegt een mening, waarmee C het naar believen eens of oneens kan zijn?

joepie

• Bekijk profiel
Hemel / Hel
« Reactie #30 Gepost op: januari 26, 2006, 02:42:37 pm »

quote:

Iris schreef op 26 januari 2006 om 11:19:
[...]

Het gaat er niet om of je het met hem eens bent maar of je dus wel echt hebt begrepen waar het in de gelijkenis om gaat.
Maar daar heeft Nunc al op geantwoordt.
Ik was ook in het geheel niet cynisch.