quote:
elle schreef op 23 januari 2006 om 11:46:Ok, objectief is lastig, maar ik ben blij dat het er volgens cyber tegenwoordig objectiver aan toe gaat bij de godsdienst/kerkgeschiedenislessen.
Als je blijft 'hangen' in de oorzaken van de diverse kerkscheuringen, dan krijg je een beperkt beeld van andere stromingen binnen het christendom. Luther en Calvijn streden tegen een heel andere katholieke kerk dan die er nu bestaat, om een extreem voorbeeld te noemen.
Ik vind dat je om volledig te zijn ook de kerkgeschiedenis van andere kerken aan moet kaarten. Dan krijg je niet alleen dat 'Arminianen fout zijn', maar ook dat ze vervolgd zijn geweest om hun geloof, veel arminianen naar Amerika zijn geemigreerd en dat daar dus relatief veel arminianen wonen. Die nu terug komen als 'evangelische kerken'.
Ja maar, het is toch ook een logisch gevolg op als je fout bent dat je dan
vervolgd word, evenzo werden de dopersen vervolgd en nog wel meer groepen.
De dopersen zie je nu nog leven in Amerika, zoals de Amish en de Mennonieten
ook afkomstig uit Europa. Hun denkbeelden zie je ook terug in de evangelische
kant van Nederland zoals de doop op geloof, en ook bij de Baptisten zie je dit
weer terug.
Veel christenen zijn ook vervolgd, tot Keizer Constantijn dit zeg ik voor het
gemak maar evenzo, voor die tijd werden christenen overgoten met pek en
s'avonds aangestoken en zo dienden ze als lantaarnpalen, of ze werden in
een boot zonder zeil en riemen gezet enzo de zee opgestuurd, het voor de
leeuwen gooien door de romeinse keizers is wel bekend denk ik, om een
paar voorbeelden te noemen.
Maar vandaag de dag brengen we niemand meer om zeep om het geloof.
En, wat verteld word tijdens de les, daarvan blijft ook niet alles hangen in een
hoofd van een leerling, wij herinneren ons de dingen vaak selectief.
Wat er tegenwoordig word behandelt tijdens de les is veel uitgebreider dan
wat wij vroeger kregen en ik vind dat heel positief.
Ikzelf heb geen gereformeerd onderwijs genoten, maar tijdens de les kerkgeschiedenis, werd mij wel verteld dat ik een cocksiaan was door de
onderwijzer, wat de medeleerlingen wel grappig vonden, dus ik had gelijk een
bijnaam te pakken.
quote:
Dat is, in ieder geval voor VWO leerlingen, volgens mij een normale manier van doceren. Het is beter dan 'Arminius was fout want ..., evangelischen zijn fout want ....'
Om diezelfde reden gebeurde het dus dat ik, en enkele anderen met mij, in V5 naar de plaatselijke priester togen om hem eens duchtig aan de tand te voelen over die ketterse ideeen rond aflaathandel, heiligenverering en vagevuur. Als hij vervolgens verkondigt dat de RK in NL die dingen al lang heeft afgeschaft, dan voel je je dom gehouden door je docenten kerkgeschiedenis. Had ik onderwijs gekregen over hoe het de RK en de Paus was vergaan nadat Luther, Calvijn en Zwingli hun biezen pakten, dan was ik hopelijk wijzer geweest.
Gevolg is iig dat ik mijn kerkgeschiedenislessen op de middelbare school collectief vergeten ben: ik wantrouwde alles.
Ja dat kan ik me heel goed voorstellen, maar geschiedenis en kerkgeschiedenis
handelt over het verleden en niet over het heden, het is goed om te weten over
het verleden, maar de tijd heeft niet stil gestaan, per slot communiceren we nu
van achter de pc met elkaar en dat was in de middeleeuwen een niet voor
te stellen communicatie

quote:
Maar dit bedoel ik bijvoorbeeld met objectiever onderwijs: niet alleen de geschiedenis van de GKv, maar de geschiedenis van kerkelijk europa/de westerse wereld doceren. Da's wellicht niet haalbaar voor het VMBO, maar VWO-leerlingen zouden dat toch moeten kunnen behappen.
Daarbij vind ik het minder belangrijk dat iemand precies weet wat deze of gene theoloog heeft gezegd of beweerd ten tijde van 1967, waardoor er wederom een scheuring heeft plaats gevonden. Grote lijnen zijn belangrijker, imho.
En daarom word ook de Islam, Boedisme enz behandelt en niet alleen de christelijke kant van de wereld.
quote:
Maar misschien doe ik het onderwijs tekort: ik heb zoals gezegd veel vergeten, heb vooral een vieze smaak eraan over gehouden.
Ja dat begrijp ik, maar vaak liggen de dingen genuanceerder als dat we
het in herinnering hebben.