Auteur Topic: Vrijgemaakten preken vooral voor eigen parochie  (gelezen 5687 keer)

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakten preken vooral voor eigen parochie
« Reactie #50 Gepost op: maart 05, 2003, 10:20:59 am »
Beste Alfredt,

quote:

Overal ter wereld bekeren mensen zich tot Allah....

quote:

Zo had ik afgelopen zondag een preek over het feit dat Jezus zoon van God is en God zelf.... Ja das mooi denk ik dan, we zitten hier met pak hem beet 500 vrijgemaakten bij elkaar. Die geloofden dat ook al voordat ze vanmorgen naar de kerk gingen
Als dit zo is, waarom zijn die 500 vrijgemaakten inclusief jou -Alfredt- niet bezig dit te vertellen aan die mensen die zich tot Allah bekeren? Ik denk dat je dan aan 1 preek over de godheid van Jezus niet genoeg hebt.

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 05, 2003, 04:30:53 pm »
Dat is wat ik ook een beetje bedoelde met het leven in een (eigen) parochie. Ik heb het idee dat we ons soms te veel terugtrekken achter de veilige muren van onze kerk. Beseffen we wel dat het niet Gods bedoeling is om het evangelie voor je zelf te houden? Preken zijn nog te veel gericht op het dogmatische van het geloof. Dat ben ik dan met Alfredt eens. Maar we zijn niet afhankelijk van preken om het goede nieuws te vertellen. Als we meer naar buiten treden, dan zal hopelijk de preektoon ook mee veranderen door meer praktijkgericht te worden.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 05, 2003, 05:46:08 pm »

quote:

op 05 Mar 2003 10:20:59 schreef Sam:
Beste Alfredt,

Als dit zo is, waarom zijn die 500 vrijgemaakten inclusief jou -Alfredt- niet bezig dit te vertellen aan die mensen die zich tot Allah bekeren? Ik denk dat je dan aan 1 preek over de godheid van Jezus niet genoeg hebt.

Als hij dat wil bereiken zal hij dat ook in een practische vorm moeten gieten. Want met alle respect, ook als ik aan een moslim zou uitleggen dat Jezus wel degenlijk God en Gods zoon is, heb ik geen moer aan de preek van afgelopen zondag hoor.
En wie zegt dat er uit die gemeente niet al mensen bezig zijn met (vriendschaps)evangelisatie onder moslims?

Ik denk dat het preken voor eigen parochie overigens ook juist heel goed kan zijn. Alleen moet je dan vanuit die preek wel gestimuleerd worden in je geloof. Je kunt wel heel erg evangelisatisch (sorrie ik weet geen ander woord :) )preken, maar je moet ook de mensen die al bij de kerk zitten een aansprekende dienst aanbieden.

Als je de preken en brieven van paulus leest dan wordt er ook niet alleen opgeroepen om te evangeliseren. Nee ook binnen de gemeente moet er opgebouwd worden. Dat zijn dus die preken voor eigen parochie....
Pinkeltjefan

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 06, 2003, 01:45:21 am »

quote:

op 01 Mar 2003 23:35:52 schreef Peter:

Denk erom, jullie zijn al gered, maar wat doe je met de zielen die buiten staan.

Ik heb geen zin om nog langer kennis te nemen van karikaturen. Zie ook bovenstaand citaat. Zowel van evangelische/GF kant als van de Reformanda-kant worden steeds weer karikaturen neergezet, ik word er langzamerhand spuugzat van. Sorry, dat ik zo emotioneel word. Ik wil best deelnemen aan een discussie over de al of niet wervende kracht van de GKV, maar dan op basis van realistische beelden.
De GKV wordt steeds leger is dat een realistisch beeld?
RR

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 06, 2003, 01:49:56 am »

quote:

op 01 Mar 2003 23:53:20 schreef fransje:
Ik baal van dit forum.
Ik denk dat het voor sommige een uitlaatklep is om al hun gram en grieven te kunnen uiten.
Nu kan ieder daar zo zijn reden voor hebben maar wie dien je daar mee ?
Ik ben liever bemoedigend en opbouwend bezig, maar soms denk ik dat die mensen niet op het forum zitten.

Ik baal van mensen die kritiek niet kunnen verdragen en dan op anderen afgeven.
Natuurlijk moet je opbouwend bezig zijn maar heb wel het lef om onder ogen te zien wat er allemaal fout is en gaat in de gkv, en ik weet dat dat veel is.
Juist door kritiek te leveren probeer je tot goede discussies te komen zodat er war verbeterd.Alleen maar meepraten en alles goed vinden is funest voor iedere kerk.
RR

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 06, 2003, 07:59:05 am »

quote:

op 06 Mar 2003 01:45:21 schreef Rene:
op 01 Mar 2003 23:35:52 schreef Peter:

Denk erom, jullie zijn al gered, maar wat doe je met de zielen die buiten staan.

Ik heb geen zin om nog langer kennis te nemen van karikaturen. Zie ook bovenstaand citaat. Zowel van evangelische/GF kant als van de Reformanda-kant worden steeds weer karikaturen neergezet, ik word er langzamerhand spuugzat van. Sorry, dat ik zo emotioneel word. Ik wil best deelnemen aan een discussie over de al of niet wervende kracht van de GKV, maar dan op basis van realistische beelden.

Neehoor, er zijn vorig jaar 500 personen bijgekomen :)
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 06, 2003, 06:44:16 pm »

quote:

op 06 Mar 2003 07:59:05 schreef Alfredt:
Neehoor, er zijn vorig jaar 500 personen bijgekomen :)

Ja, door geboorteoverschot... Hiephoi! Ik geloof nou niet dat het ultieme doel van de kerk was om zichzelf in stand te houden door geboortes (al zijn al die geboortes opzich natuurlijk schitterend!)...
Elk jaar als ik die cijfers hoor/lees krijg ik toch een soort mentale dreun... Denken we als GKV nu werkelijk dat  het zendingsbevel van Jezus bedoeld was om alleen maar in Verweggistan uit te voeren?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: maart 06, 2003, 10:48:08 pm »

quote:

op 06 Mar 2003 01:45:21 schreef Rene:

Volgens mij snap je heel goed wat ik bedoelde.
En Mezzamorpheus, die opmerking van Alfredt was een grapje hoor. Zie het  :)
Relax man!

Tenslotte: dat die karikaturen mij zo tegenstaan, wil niet zeggen, dat ik geen kritiek op de GKV kan verdragen. Als die kritiek dan maar op feiten gebaseerd is. Een voorbeeld van zo'n feit is de magere groei, voornamelijk door geboorten. Daar kan niemand om heen. Het kan een symptoom zijn van een tekort aan wervende kracht. Nou, werk dat dan eens verder uit, dan komen we ergens.

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: maart 08, 2003, 10:20:59 am »
Een kerk die groeit onder de doordenderende secularisatie is een unicum. Als de Geest niet in de GKV zou werken, dan was deze kerk allang gehalveerd. Dank Hem vanavond maar op je knietjes, nu gelijk mag ook al.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: maart 08, 2003, 06:28:42 pm »

quote:

op 06 Mar 2003 22:48:08 schreef Peter:
En Mezzamorpheus, die opmerking van Alfredt was een grapje hoor. Zie het  :)
Relax man!

Wat mij betreft is het onderwerp te serieus om grappen over te maken...

Tuurlijk mag je dankbaar zijn dat een kerk niet halveert, maar volgens mij zijn er toch kerken die, ondanks de secularisatie, groei van buitenaf hebben. Volgens mij komt dat omdat zij de zendingsoproep van Jezus serieuzer nemen (voor wat betreft Nederland) dan wij (of in ieder geval: dat zij met meer beleid en grootser opgezet evangelisatie-activiteiten ondernemen).
Ook vraag ik me af of die secularisatie nog wel zo 'doordendert'. Uit verschillende recente onderzoeken blijkt volgens mij juist dat de secularisatie enigszins gestabiliseerd is. Of heb ik het mis?

Gerard Markerink

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: maart 08, 2003, 06:57:30 pm »
Hoe komt het dat hier in mijn omgeving evangelische gemeenten van de aarbodem verdwijnen of krimpen? Zij verstaan best wel de opdracht van Christus. Toch ken ik er geen die groeit. Toch doordenderende secularisatie. De groei van die enkele evangelische gemeente boven de rivieren komt alleen maar door die mopperende vrijgemaakten en reformatoren, die wel mopperen maar in hun eigen hart de opdracht van Christus niet vormgeven.
Christus zegt: volg Mij. Nou, hoe doe je dat? Door die uitdaging aan te gaan. Hij zegt niet doe mee aan die trend en torpedeer je eigen gemeente door er krachten weg te halen.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: maart 09, 2003, 05:05:24 pm »

quote:

op 08 Mar 2003 18:57:30 schreef Gerard Markerink:
Hoe komt het dat hier in mijn omgeving evangelische gemeenten van de aarbodem verdwijnen of krimpen? Zij verstaan best wel de opdracht van Christus. Toch ken ik er geen die groeit. Toch doordenderende secularisatie. De groei van die enkele evangelische gemeente boven de rivieren komt alleen maar door die mopperende vrijgemaakten en reformatoren, die wel mopperen maar in hun eigen hart de opdracht van Christus niet vormgeven.
Christus zegt: volg Mij. Nou, hoe doe je dat? Door die uitdaging aan te gaan. Hij zegt niet doe mee aan die trend en torpedeer je eigen gemeente door er krachten weg te halen.

Hoi Gerard, dit komt op mij toch wel weer een beetje over alsof het bij de vrijgemaakten het beste is, dat zul je wel niet zo bedoelen...

En inderdaad moet je niet je eigen gemeente torpoderen door er weg te gaan, aan de andere kant in veel gemeenten zit er ook veel onbenut talent. Omdat die gemeenten denk ik hun evangelisatieopdracht niet weten waar te maken.

En er zijn natuurlijk evangelische gemeenten die wel hard groeien. Belangrijkste punt is denk ik dat wij zullen moeten leren om de 'nood' van deze wereld daadwerkelijk te leren verstaan, en daarin zijn wij niet bedreven.. Kijk naar Christus hij verstond daadwerkelijk de nood en de mensen liepen achter Hem aan...
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Gerard Markerink

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: maart 11, 2003, 11:04:10 am »
Ik vind belangrijk dat we niet extremiseren. Ik zal nooit zeggen dat GKV je-van-het is. Ik zal ook niet zeggen dat het waardeloos is.
Gemeentezijn is een geschenk van Christus, waar Hij mij plaatst om niet mijn koninkrijk te bouwen (citaat Medema op PaCo) maar om mij dienstbaar aan Hem op te stellen. Spreek Heer, Uw knecht hoort.

De katholieken zeggen: er zijn meer roepingen nodig. Daarmee bedoelen zij dat er een schaarste aan priesters ontstaat. Ik wil zeggen: Mensen luister naar Gods roep. Waar wil Hij je gebruiken in jouw gemeente. Kom van de bank af. Hou op met roepen en ga het veld op. Speel mee.

Een voorbeeld: vanmorgen stond in de krant dat in GKV-Eindhoven de hele jeugd aan youth apha gaat doen. Hoe denk je dat zoiets tot stand komt? Gewoon doordat twee mensen zich door God geroepen voelen initiatief te nemen en het oppakken. En dan niet zeggen: de kerkenraad wil niet. Er zijn altijd mogelijkheden, vooral in onze tijd. Opwekking begint bij je zelf die het veld opgaat. Het begint nooit op de tribune.

Dit topic heet vrijgemaakten preken vooral voor eigen parochie. Weet je wat ik zie gebeuren? Om bij het concrete voorbeeld van Eindhoven te blijven. Die jongeren volgen Alpha. Vervolgens worden de meesten zo enthousiast dat ze een vervolg willen en anderen buiten hun parochie erbij betrekken.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: maart 11, 2003, 11:25:51 am »
Preken voor eigen parochie heeft een hogere prioriteit dan zending.

Even een paar argumenten.
 - Jezus geeft het zendingsbevel in Mat 28 en in Mark 16, dus niet vaak en aan het einde van zijn leven. Daarin roept Hij ook op om binnen het eigen volk te beginnen met preken, iets wat Paulus vervolgens ook consequent doet. (De Joden hoorden erbij, maar moesten een stap verder in hun geloof in God. Geldt dat nu niet ook voor veel GKv-jongeren?)
 - Jezus bidt in het hogepriesterlijk gebed (Joh 17) "niet voor de wereld" maar "voor hen, die U Mij gegeven heeft". Nu zou je kunnen zeggen dat het hier gaat om alle uitverkorenen op aarde, maar veel rechtstreekser zijn de leerlingen in beeld.
 - Hoofdtaak van de kerk: zijn woorden bewaren, zie bijv. Joh 15, maar ook de accenten die gelegd worden in NGB 29.
 - De brieven van Paulus bevatten meer aanwijzingen over onderling gedrag dan over zendingsmethoden.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: maart 11, 2003, 03:00:38 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 11:25:51 schreef Qohelet:
- De brieven van Paulus bevatten meer aanwijzingen over onderling gedrag dan over zendingsmethoden.
Paulus' brieven zijn mijns inziens brieven ter correctie of ter aanmoediging van het gemeenteleven. Dat betekent niet dat we ons niet met evangelisatie moeten bezig houden, omdat Paulus daar niet over schrijft. Ik stel Jezus opdracht wel boven Paulus aanwijzingen over onderling gedrag. Ik kan het me eenvoudig niet voorstellen dat je naar binnen gericht blijft als kerk, wanneer je beseft wat een ongelooflijke rijkdom je hebt. Volgens mij is het principe van waar het hart vol van is daar stroomt de mond van over niet erg van toepassing op de GKV. Natuurlijk zijn er zat uitzonderingen, maar toch zit hier een waarheid in.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: maart 12, 2003, 12:08:02 am »
"Waar het hart vol van is" enz., is een volkswijsheid die zeker veel waars in zich bergt. Het is ook terecht dat een gebrek aan overstromende monden in de GKv als slecht teken wordt gezien.

Mijn punt was, dat de interne zorg en onderricht en prediking minstens even belangrijk zijn; en dat daar in de bijbel meer aandacht aan wordt gegeven. Wat betreft Paulus vs. Jezus: het onderwijs dat Paulus doorgeeft en het onderwijs dat de evangelisten doorgeven ligt in principe op hetzelfde niveau; beiden claimen de woorden van Jezus zelf door te geven, maar in een verschillende stijl. Gelukkig is er ook geen tegenspraak; zowel in de evangeliƫn als in de brieven ligt de nadruk op bewaren wat je is toevertrouwd.

Blijft natuurlijk staan dat het raar is als er door anderen niets te merken zou zijn aan christenen.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

A.Berghuis

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: maart 19, 2003, 04:32:48 pm »
Je zou deze vrijgemaakte preek er eens bij moeten pakken, te lezen op gkv-leusden.nl, van 10 -02 -03. Een echt vrijgemaakte preek voor eigen parochie...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: maart 19, 2003, 04:59:34 pm »
Ik zoek maar vind niets, vooral omdat er op 10-02-03 niet gepreekt schijnt te zijn... Misschien kun je de pagina/preek als url opgeven, of iig aangeven door wie er waarover is gepreekt?
http://www.gkv-leusden.nl/extern/index.htm
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

A.Berghuis

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: maart 21, 2003, 11:05:41 am »
Beter kijken, 10-02-2002, door ds. De Boer over De kerk, zoals de kerk bedoeld is...