Auteur Topic: Lucifer aanbidding in de New Age  (gelezen 18113 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Lucifer aanbidding in de New Age
« Gepost op: januari 22, 2006, 06:37:46 pm »
Voer genoeg voor een nieuw topic lijkt me, ik heb meteen even een inleiding gepost. Steeds meer kom ik mensen tegen die zich Christen noemen, maar eigenlijk hun hart aan de New Age en de "komst van de Christus" hebben verpand. Wat ze geloven is niet alleen onchristelijk, maar het is vaak zelfs het spiegelbeeld van het orthodoxe Christendom. Waarom jezelf dan nog Christen noemen?

quote:

Een nieuwe manier van denken
De New Ager is dus van mening dat we het christelijke denken achter ons moeten laten. We mogen niet meer zeker zijn van ons bijbels geloof. We moeten anders leren denken. Als de Bijbel zegt dat we geen geesten moeten oproepen, zegt de New Ager: dat willen wij juist wèl doen. Dat is goed, want dan verruimen we ons bewustzijn.
Hun ideeën wijken heel sterk af van wat wij, als christenen, geloven. Laten we een paar voor hen belangrijke ideeën onder de loep nemen.
- Men gelooft bij voorkeur niet meer in een persoonlijk God, maar spreekt liever over “het goddelijke”. Men zal dus niet meer zeggen dat God onze Vader is. Men heeft moeite met een God die boven ons staat en die we moeten gehoorzamen, ook al zeggen wij, als christenen, dat God een liefdevolle Vader is. Men spreekt liever over het goddelijke dat in ons is, en over “universele liefde”.
- Als je geen God aanvaardt die boven je staat en aan wie je moet gehoorzamen, word je zélf je eigen god. De New Ager lijkt een heel positief mensbeeld te hebben: we hoeven onszelf niet meer als kleine, zondige mensen te beschouwen, geschapen door een machtige God die over onze gedragingen oordeelt. Het is toch fijn om zélf je eigen baas te zijn? Dan kunnen we tenminste doen wat we willen. Dan hoeven we God geen verantwoording af te leggen, we zijn immers zelf een deel van dat Goddelijke. Iemand had een sticker op zijn auto geplakt, waarop stond: vroeger was ik een atheïst, nu weet ik dat ik God ben. We hoeven onszelf niet meer als zondig te beschouwen, maar we zijn in diepste wezen goed; we zijn zélf goddelijk. In feite is alles goddelijk.
- Je zegt misschien: “Maar ik voel helemaal niet dat ik goddelijk ben. Ik ben maar gewoon een mens…” Dan antwoordt de New Ager: “Dat voel je ook niet zomaar, daar moet je je nog bewust van worden; daar moet je geestelijk aan toe zijn.” Bij deze bewustwording wil de New Age literatuur ons een handje helpen.
- De New Ager gelooft dat we nog ongekende mogelijkheden hebben, die ontwikkeld kunnen worden. Het gaat hem om bewustzijnsverruiming en geestelijke verlichting. We zouden, door een techniek of inwijding, bijzondere paranormale vermogens kunnen ontwikkelen. Ik ben zelf, zoals gezegd, vroeger een jaar in India geweest, in een ashram, een gemeenschap waar men aan yoga deed. Deze ashram, de Sri Aurobindo Ashram geheten, werd beschouwd als een laboratorium om “de nieuwe mens” te ontwikkelen, de mens die goddelijk was geworden
- Omdat de New Ager gelooft dat we zélf goddelijk zijn en we het goddelijke in onszelf kunnen vinden, meent hij geen Persoon nodig te hebben die ons verlost. Men gelooft niet meer dat Jezus de unieke Heiland en Verlosser is. Men noemt Hem “Meester Jezus”. Hij is dan iemand die een ontwikkeld bewustzijn heeft, Hij is als een oosterse yogi. Hij wijst ons de weg naar onze eigen verlichting. Hij is ook een van de velen: Boeddha, Krishna en Jezus hadden, zo zegt men, allemaal een verlicht bewustzijn.
- New Age-denken is niet alleen antidogmatisch, maar ook antirationeel. De nadruk ligt op gevoel en intuïtie. Je moet naar de stem van je eigen innerlijk luisteren. Laten we luisteren naar Jaggi Kohli, die een New Age centrum in Utrecht heeft: “New Age is geen beweging, geloof of filosofische stroming. Het is een geheel nieuwe manier van denken en handelen. Het denken in de nieuwe tijd is niet meer louter rationeel, logisch of beredenerend. Het gevoel neemt, op zijn minst, een even zo grote plaats in. Het is een beleving van je innerlijke stem die met een immense creatieve kracht onlosmakelijk verbonden is met het heelal. Het is luisteren naar je intuïtieve vermogens in de diepe, meditatieve stilte.”
- Tenslotte kunnen we enkele tegenstrijdigheden in het New Age-denken opmerken. Men beweert heel ruimdenkend te zijn. Er moet ruimte zijn voor alle mogelijke Godsbeelden. Alles kan en mag. Maar waarom verzet men zich dan wel tegen de bijbelse Vadergod? Men beweert ook heel tolerant te zijn en respect te hebben voor alle mogelijke godsdiensten die men wil verenigen in een broederschap van godsdiensten. Maar waarom is er dan geen respect voor het orthodoxe christelijke geloof?
- New Agers zijn in wonderen geïnteresseerd, maar waarom hecht men geen geloof aan het grootste onder aller tijden: de verrijzenis van Christus? Men beseft niet dat er achter de dogma’s een levende geloofservaring schuilgaat. De apostelen hebben niet een leer verzonnen, maar zijn getuige geweest van Christus’ verheerlijking. Petrus schrijft: “We hebben u immers de kracht en de komst van onze Heer Jezus Christus verkondigd, niet als napraters van listig verzonnen sprookjes, maar als ooggetuigen van zijn majesteit” (2 Petr. 1:16).
Een andere geest
Het bovenstaande maakt duidelijk dat er een fundamentele kloof is tussen christelijk geloof en New Age denken. New Agers kunnen deze kloof ontkennen door te zeggen dat het altijd om dezelfde geest gaat. De bekende New Age-filosoof David Spangler geeft aan met welke geest we in New Age te maken hebben. Hij heeft in zijn boek Reflections on the Christ geschreven: “Christus is dezelfde kracht als Lucifer… Lucifer bereidt de mens voor op de ervaring van het Christusbewustzijn. Lucifer werkt in ieder van ons om ons tot heelheid te brengen als we ons in de New Age begeven… Lucifer is in zekere zin de engel van de innerlijke evolutie van de mens.” Volgens hem is Lucifer, de duivel, dus de geest achter de New Age wereld. Hij identificeert Lucifer met Christus. Maar de H. Schrift maakt duidelijk dat de duivel juist de grote vijand van God en van Christus is. Dan kunnen we pas verklaren waarom er zo’n afkeer is van het traditionele christelijke geloof. De duivel haat het Evangelie en hij zal proberen dat op alle mogelijke manieren in diskrediet te brengen. De grote zwakke plek van New Age is dat men de geesten niet weet te onderscheiden, zodat men niet beseft welke geest men volgt. We staan voor een fundamentele keuze: of we volgen Jezus Christus, de Gekruisigde en Opgestane Heer, of we volgen zijn vijand, Lucifer of de duivel.
Uit:http://www.stpiusx.nl/info/IB177/new%20age.html
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 22, 2006, 09:13:12 pm »
En wat is nu je punt?

New Age is slecht?
Of des duivels?

:?

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 22, 2006, 09:21:59 pm »
Ik bedoel, ik vind het zo generaliserend.....

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 22, 2006, 09:41:51 pm »
Ja, New Age is slecht en volgens mij is dit artikel helemaal niet zo generaliserend (behalve het laatste onderdeel misschien).

Sorry Iris, ik wil best aardig voor je zijn, maar voor New Age op zichzelf heb ik weinig lovende woorden.

Om even on-topic te blijven: is lucifer aanbidding werkelijk aanwezig in new-age?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 22, 2006, 11:26:48 pm »

quote:

Iris schreef op 22 januari 2006 om 21:13:
En wat is nu je punt?

New Age is slecht?
Of des duivels?

:?
Vanuit christelijk oogpunt beide, als je er dieper induikt, dan is het bijna net het spiegelbeeld van de Bijbel. Ik wil daarmee niet zeggen dat iedereen die wel wat ziet in New age meteen een satanist is, maar hoe dieper je gaat, hoe duidelijker het wordt.

quote:

Zwever schreef op 22 januari 2006 om 21:41:
Ja, New Age is slecht en volgens mij is dit artikel helemaal niet zo generaliserend (behalve het laatste onderdeel misschien).

Sorry Iris, ik wil best aardig voor je zijn, maar voor New Age op zichzelf heb ik weinig lovende woorden.

Om even on-topic te blijven: is lucifer aanbidding werkelijk aanwezig in new-age?
Zeker in de diepere New age, zoals de theosofie b.v. Daar gelooft men o.a. in de strijd tussen Lucifer en Ahriman (=Jahwe) waarbij Lucifer dan de 'good guy' is, ook doet men pogingen om de antichrist te lanceren, zoals met Krishnamurti, maar die wilde niet meer. De laatste zichtbare poging is deze: http://www.sharenl.org/
Van de site:

quote:

Do you accept the interpretation of Lucifer as the Fallen Angel of evil?  

No, I do not. I think this is a complete misunderstanding of Lucifer by Christian teaching. The name ‘Lucifer’ means, literally, ‘light’. The word comes from the Latin root: lux, lucis — light; and fer, ferre — to bring. It means, therefore, light-bringing and is the name of the planet Venus as the morning star.

Far from being evil, it is pure light. In the esoteric teaching, Lucifer is the name for the great angelic Entity who embodies the human kingdom on the soul plane. As souls, we are each an individualized part of this great Oversoul. Difficult as it is for us to grasp, there is really no such thing as a separate soul. It does not exist.

The Christian teaching holds that Lucifer — the chief rebel angel, Satan — was thrown out of heaven for getting too big-headed and arguing with God. This is simplistic and shows a complete misunderstanding of the reality. It is also, of course, symbolic. It is symbolic of a very significant point in our human evolution which took place 18 1/2 million years ago.

At that time, early animal-man had reached a point when the energy of Mind could be brought to bear on his incipient mind. He had not yet a mental body. The energy of Mind, brought from the planet Venus, was radiated to animal-man. This process stimulated the mind of these near-men to a point where it was possible for the human souls, waiting on the soul plane, to come into incarnation for the first time. Early animal-man was so undeveloped that the energy of mind, and at least the nucleus of a mental body, had to be present before this could take place.

For the first time, the human souls were individualized. As the soul is perfect, the soul plane is a kind of paradise
Rechtstreekse link: http://www.share-internat...Wisdom/aw_Mt-religion.htm

Ook typisch is het gedweep van mensen als Jacob Slavenburg, een van de grote inspirators achter het zgn. 'esoterisch Christendom' met het gedachtegoed van Blavatsky, de stichtster van de Theosofie:

quote:

Ook Jacob Slavenburg spreekt vol ontzag van Blavatsky's "overdonderende hoeveelheid informatie" en haar "bijna onwaarschijnlijke belezenheid". Er schuilt zoveel wijsheid, zoveel eruditie, in haar boeken dat ze wel "een superintelligent wezen" moet zijn geweest om dat allemaal zelf te bedenken als ze tenminste niet werd ingefluisterd door haar 'Meesters' uit de Himalaya's.
Hij gelooft dus niet in de opstanding maar wél in de 'kosmische hierarchie'
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 22, 2006, 11:48:40 pm »
Citaat over 'Jezus' in de New Age beweging:

Uit: In drie golven:

Andere openbaringen zijn in strijd met de heilsfeiten. We vinden nergens in de Bijbel dat Jezus na Zijn hemelvaart en verheerlijking kamers binnenloopt en zelfs kussen uitdeelt. Verschijningen van de persoon van Jezus of geestelijke wezens (engelen) zijn bekend bij stromingen als New Age en het spiritisme.

Zo krijgt bijvoorbeeld W. Baron, nadat hij zich bij een New Age centrum in Amerika aansluit een mystieke ervaring:

‘Plot-seling stond er een schitterende figuur voor me, gekleed in een wit gewaad. Deze figuur leek heel veel op Jezus, zoals Hij wordt afgebeeld door kunstenaars’.
Hij komt in dit New Age centrum tot een schijnbekering: ‘In 1985 nam een nieuwe geestelijke gids de leiding van ons New Age centrum over. Het was een figuur van over de zes voet lang, met een grote uitstralingen veel gezag. Hij verscheen let-terlijk “in het vlees” aan de oprichtster van ons centrum (...) Hij maakte bekend, dat hij Jezus Christus was, de eniggeboren Zoon van God, de Koning der Koningen, de Heer der Heren en het Hoofd van alle goeroes en geestelijke gidsen. Hij ging persoonlijk de directie van ons Centrum op zich nemen, teneinde ons in het “heil” en het “eeuwige leven” te brengen. Hij gaf ons instructies dat wij zijn leringen moesten volgen en “wedergeboren christenen” moesten worden. Ons Centrum moest dan ook veranderd worden in een “christelijke” kerk organisatie... Toen we deze “Jezus” accepteerden als de Heer van ons leven, predikten wij de spoedige terugkeer van “Jezus Christus” die over de wereld zou regeren... We verzekerden onze toehoorders, dat traditionele theologen de Bijbel verkeerd hadden uitgelegd en dat in werkelijkheid Jezus plotseling als een groot leider in de wereld zou verschijnen. Dat hij alle godsdiensten van de wereld tot een enkele godsdienst zou verenigen (het New Age christendom) en dat hij alle regeringen van de wereld onder zijn gezag zou verenigen…’
(. Dr. K. Koch, Die Geistesgaben, Brunnen Verlag Basel, 1986)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 23, 2006, 12:33:42 am »
@PenA, vind je dat de new-age hetzelfde is of dezelfde overeenkomsten vertoond met de derde golf. :?
Dit is misschien wel kompleet offf-topic maar ik ben wel benieuwd naar je mening.

En wat is je eigen mening m.b.t new-age  :?
Want een stuk van een ander posten geeft niet direct je eigen mening weer, vandaar dat ik het je vraag.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 23, 2006, 01:57:17 am »
Aangezien ik met je in een andere topic over hetzelfde onderwerp spreek zal ik op het beklaagden bankje gaan zitten. :)

quote:

Een nieuwe manier van denken
    De New Ager is dus van mening dat we het christelijke denken achter ons moeten laten. We mogen niet meer zeker zijn van ons bijbels geloof. We moeten anders leren denken. Als de Bijbel zegt dat we geen geesten moeten oproepen, zegt de New Ager: dat willen wij juist wèl doen. Dat is goed, want dan verruimen we ons bewustzijn.
De new ager denkt niets van dit. Er zijn new agers die dit denken, er zijn er een heleboel die hun vraagtekens zetten onder sommige van de christelijke leerdoelen maar de leer als geheel niet afkeuren.

quote:

Hun ideeën wijken heel sterk af van wat wij, als christenen, geloven. Laten we een paar voor hen belangrijke ideeën onder de loep nemen.
    - Men gelooft bij voorkeur niet meer in een persoonlijk God, maar spreekt liever over “het goddelijke”. Men zal dus niet meer zeggen dat God onze Vader is. Men heeft moeite met een God die boven ons staat en die we moeten gehoorzamen, ook al zeggen wij, als christenen, dat God een liefdevolle Vader is. Men spreekt liever over het goddelijke dat in ons is, en over “universele liefde”.
Universele liefde zou je meer de heilige geest noemen denk ik. Maar verder is dat ongeveer juist ja. Net als christenen passen ze God binnen een conceptueel frame in hun hoofd. Het is niet aan iedereen om voorbij de conceptuele wereld te kijken. Maar net als in het christendom zijn er uitzonderingen aan de regel. Mensen die vanwege hun geloof wonderen kunnen verrichten.

quote:

- Als je geen God aanvaardt die boven je staat en aan wie je moet gehoorzamen, word je zélf je eigen god. De New Ager lijkt een heel positief mensbeeld te hebben: we hoeven onszelf niet meer als kleine, zondige mensen te beschouwen, geschapen door een machtige God die over onze gedragingen oordeelt. Het is toch fijn om zélf je eigen baas te zijn? Dan kunnen we tenminste doen wat we willen. Dan hoeven we God geen verantwoording af te leggen, we zijn immers zelf een deel van dat Goddelijke. Iemand had een sticker op zijn auto geplakt, waarop stond: vroeger was ik een atheïst, nu weet ik dat ik God ben. We hoeven onszelf niet meer als zondig te beschouwen, maar we zijn in diepste wezen goed; we zijn zélf goddelijk. In feite is alles goddelijk.

Hier ga je eigenlijk door op het vorige standpunt. Maar het gaat ook niet helemaal op. God is niet afgezworen in de ogen van de meeste new agers. Heel veel zetten het intellectuele concept van zich af. Het emotionele deel blijft bestaan. En dan word de naam van god plots "universele liefde". (Eigenlijk best poetisch) Zeker in mijn ogen is God een integraal onderdeel van de schepping.

Wat betreft dat concept van God zijn. Als ik voor mezelf spreek. Ik geloof niet in de concepten binnen en buiten. Ik heb veel ervaren dat dingen die in mijn binnen wereld in de buiten wereld terug komt. God, synchroniciteit of toeval wie zal het zeggen. Als iemand zo iets zegt dan bedoelen ze zeldzaam dat ze de God van de Joden zijn dat ze almachtig zijn en dat iedereen hen moet aanbidden. Het betekent hetzelfde als die mysterieuze frase in genesis dat God de mens naar hun evenbeeld schiep.

Het is mij uitgelegd middels Bob marley. Die roept regelmatig "i in I" Kleine i grote I. Kleine ik grote ik. Het is een identificatie met God. Daarmee accepteer je zijn wil als jouw wil en geef je jezelf aan God.

Het verschil met het traditionele christendom is wel groot inderdaad. Want onder de waterspiegel geef je aan dat God een deel van de schepping is. In plaats van iets erbuiten. Dit is een enorm filosofisch gegeven.

quote:

- Je zegt misschien: “Maar ik voel helemaal niet dat ik goddelijk ben. Ik ben maar gewoon een mens…” Dan antwoordt de New Ager: “Dat voel je ook niet zomaar, daar moet je je nog bewust van worden; daar moet je geestelijk aan toe zijn.” Bij deze bewustwording wil de New Age literatuur ons een handje helpen.
Ja. Maar er moet gezegd worden : er zijn ook een boel new agers die niets met dat "God zijn" hebben.

quote:

- De New Ager gelooft dat we nog ongekende mogelijkheden hebben, die ontwikkeld kunnen worden. Het gaat hem om bewustzijnsverruiming en geestelijke verlichting. We zouden, door een techniek of inwijding, bijzondere paranormale vermogens kunnen ontwikkelen. Ik ben zelf, zoals gezegd, vroeger een jaar in India geweest, in een ashram, een gemeenschap waar men aan yoga deed. Deze ashram, de Sri Aurobindo Ashram geheten, werd beschouwd als een laboratorium om “de nieuwe mens” te ontwikkelen, de mens die goddelijk was geworden

Alle onderzoeken die de wetenschap doet geeft aan dat we ons potentieel nog niet bereikt hebben. Een van de laatste dingen die we ontdekt hebben is dat de materie om ons heen pas bestaat als we er naar kijken. Dat deel wat niet tot de directe waarneming behoort bestaat in een staat van flux en potentie. Maar ja die natuurkunde is altijd zo drastisch.
Op een wat mundaner vlak. Onderzoeken naar paranormale vermogens en het zelfgenezend vermogen van de mens geven aan dat we ons brein nauwlijks gebruiken.

quote:

- Omdat de New Ager gelooft dat we zélf goddelijk zijn en we het goddelijke in onszelf kunnen vinden, meent hij geen Persoon nodig te hebben die ons verlost. Men gelooft niet meer dat Jezus de unieke Heiland en Verlosser is. Men noemt Hem “Meester Jezus”. Hij is dan iemand die een ontwikkeld bewustzijn heeft, Hij is als een oosterse yogi. Hij wijst ons de weg naar onze eigen verlichting. Hij is ook een van de velen: Boeddha, Krishna en Jezus hadden, zo zegt men, allemaal een verlicht bewustzijn.
En was Jezus niet verlicht dan? Hij voorzag zijn dood tot in detail. Hij verrichte wonderen en sprak met helderheid en intelligentie zodat veel ruziezoekers afdropen of geweld probeerden te gebruiken. Dan verdween hij altijd. Waar hij ook was. Als een soort jiddische ninja. Ik vond dat altijd heel bijzonder. Wat mij betreft is het een van zijn wonderen dat hij nooit gepakt werdt totdat hij ervoor koos.

quote:

- New Age-denken is niet alleen antidogmatisch, maar ook antirationeel. De nadruk ligt op gevoel en intuïtie. Je moet naar de stem van je eigen innerlijk luisteren. Laten we luisteren naar Jaggi Kohli, die een New Age centrum in Utrecht heeft: “New Age is geen beweging, geloof of filosofische stroming. Het is een geheel nieuwe manier van denken en handelen. Het denken in de nieuwe tijd is niet meer louter rationeel, logisch of beredenerend. Het gevoel neemt, op zijn minst, een even zo grote plaats in. Het is een beleving van je innerlijke stem die met een immense creatieve kracht onlosmakelijk verbonden is met het heelal. Het is luisteren naar je intuïtieve vermogens in de diepe, meditatieve stilte.”

Het is maar een stem. New age is niet door deze stem geschapen of gedefinieerd.

Wat intuitie betreft. Ik las pas dat in een experiment ze mensen lieten gokken met blauwe en rode kaarten. De kansverdeling was zo bepaald dat je met blauw heel langzaam zou winnen en met rood heel snel kon winnen maar ook heel snel heel veel kwijt kon raken. Het is dus statistisch verstandig om gewoon steeds een blauwe kaart te pakken.

Nou bleek dat de mensen die het best dit systeem doorzagen dat deden middels een gut feeling. En verder onderzoek gaf aan dat ver voordat mensen gut feelings krijgen de juiste antwoorden al gemeten kunnen worden aan de stroomdoorlating van je handen. Mensen kregen klamme handjes als ze de rode kaarten pakten. Ver voordat ze een gut feeling kregen. En ver voordat dat gut feeling een intellectuele verklaring werdt.

Dat het intellect eens op de achterbank mag zitten is geen slecht ding mijns inziens. Mensen zitten te veel vast in hun intellect. Sommige beslissingen zijn makkelijk te maken met je hart. Je kunt niet analyseren wat je niet in een doosje onder een microscoop kunt stoppen. God past niet onder de microscoop of zelfs de telescoop. Intuitie heeft dan volgens het intuitie experiment gewoon een duidelijkere kans om de juiste keuzen te maken.

quote:

- Tenslotte kunnen we enkele tegenstrijdigheden in het New Age-denken opmerken. Men beweert heel ruimdenkend te zijn. Er moet ruimte zijn voor alle mogelijke Godsbeelden. Alles kan en mag. Maar waarom verzet men zich dan wel tegen de bijbelse Vadergod? Men beweert ook heel tolerant te zijn en respect te hebben voor alle mogelijke godsdiensten die men wil verenigen in een broederschap van godsdiensten. Maar waarom is er dan geen respect voor het orthodoxe christelijke geloof?

Hier generaliseer je behoorlijk over het totale new age groepje. Er mag gesteld worden dat het paternalistische van het christendom de grootste aanstootpunt is van veel new agers. Niet de leer zelf maar de manier waarop veel christenen kiezen om hem te brengen. Het is tot het belachelijke punt gekomen waarop veel mensen automatisch in hun schilden kruipen als er een christen passeert.

Dit is betreurenswaardig. Maar niet perse de schuld van de new ager. Het is een beetje olie en water. Ze mengen niet makkelijk om dat de christen gewoonlijk zijn eigen leer bekoorlijk als superieur naar voren schuift. Althans zo staan christenen bekend. Dat niet iedereen zo is mist men graag. Maar ja, voor jou zijn blijkbaar ook alle new agers hetzelfde.

quote:

- New Agers zijn in wonderen geïnteresseerd, maar waarom hecht men geen geloof aan het grootste onder aller tijden: de verrijzenis van Christus? Men beseft niet dat er achter de dogma’s een levende geloofservaring schuilgaat. De apostelen hebben niet een leer verzonnen, maar zijn getuige geweest van Christus’ verheerlijking. Petrus schrijft: “We hebben u immers de kracht en de komst van onze Heer Jezus Christus verkondigd, niet als napraters van listig verzonnen sprookjes, maar als ooggetuigen van zijn majesteit” (2 Petr. 1:16).
Veel van hen zijn wel in Jezus geinterreseerd.  Maar de negatieve publiciteit die het christendom heeft zit een beetje in de weg.

quote:

Een andere geest
    Het bovenstaande maakt duidelijk dat er een fundamentele kloof is tussen christelijk geloof en New Age denken. New Agers kunnen deze kloof ontkennen door te zeggen dat het altijd om dezelfde geest gaat. De bekende New Age-filosoof David Spangler geeft aan met welke geest we in New Age te maken hebben. Hij heeft in zijn boek Reflections on the Christ geschreven: “Christus is dezelfde kracht als Lucifer… Lucifer bereidt de mens voor op de ervaring van het Christusbewustzijn. Lucifer werkt in ieder van ons om ons tot heelheid te brengen als we ons in de New Age begeven… Lucifer is in zekere zin de engel van de innerlijke evolutie van de mens.” Volgens hem is Lucifer, de duivel, dus de geest achter de New Age wereld. Hij identificeert Lucifer met Christus. Maar de H. Schrift maakt duidelijk dat de duivel juist de grote vijand van God en van Christus is. Dan kunnen we pas verklaren waarom er zo’n afkeer is van het traditionele christelijke geloof. De duivel haat het Evangelie en hij zal proberen dat op alle mogelijke manieren in diskrediet te brengen. De grote zwakke plek van New Age is dat men de geesten niet weet te onderscheiden, zodat men niet beseft welke geest men volgt. We staan voor een fundamentele keuze: of we volgen Jezus Christus, de Gekruisigde en Opgestane Heer, of we volgen zijn vijand, Lucifer of de duivel.

Lucifer heeft weinig van doen met de new age. In de new age zelf kom je hem eigenlijk niet tegen. Behalve als je diep de mystiek van het christendom induikt. Zoals ik al eerder zei gebeurt dat verassend weinig.

Wat je hier doet is new age gelijkstellen met satanisme en vervolgens de vraag stellen volg je jezus of volg je satan. De gelijkstelling gaat uiteraard niet op. Je komt Jezus vaker tegen als ikoon in de new age dan satan. De meesten denken niet eens aan hem zelfs niet als schrikbeeld zoals christenen doen. Deze satan is een christelijk concept. Eentje die over de eeuwen gecultiveerd is. Maar niet overeenkomt met de satan uit de joodse moeder religie waar het christendom uit voort komt.  Aldaar had hij de betekenis van aanklager. Zo van Satan liegt. De mens onderzoekt en ontdekt dat God geweldig is. Dank u satan. Typisch Joods, ze hebben er zelfs een woord voor "Schlemiel". Maar wat ik bedoel aan te geven is dat er veel gezegd kan worden over de rol van de satan.

Satans grip op deze wereld is niet zo groot. De balans van mensen slaat nog steeds uit naar liefde. Zelfs al zijn we bang en hebben we geen grip over onze wereld door het werk van satan. Van alle mensen die je kent die niet het christendom beleiden. Hoeveel ervan denk je dat goede mensen zijn. Misleidde goede mensen maar nog steeds goed? Eigenlijk iedereen wel denk ik.  Ik denk dat veel meer mensen het bij het goede einde hebben dan je denkt.

Kijk dat is een argument van de new age die je niet genoemd hebt. We komen op het punt waarop iedereen binnen zijn wereld plots zich veel bewuster aan het worden is van het spirituele aspect van de wereld. En daarover begint te communiceren. Dit introduceert een enorme impuls van creativiteit en verandering. Die die christus geest zal doen neerdalen in de harten van de mensheid. Daarmee de nieuwe tijd. De tijd van God inluidend.

God heeft zichzelf niet beperkt tot het christendom. Hij heeft zich niet beperkt in onze manieren van leven voelen werken rijkdom armoede ziekte en gezondheid waarom zou hij dan willen dat wij allen maar 1 manier om hem te aanbidden kiezen?

New age is een varieteit aan stromingen. Je kunt nauwlijks verwachten dat je als je een aantal dingen uit de grabbelton trekt kunt zeggen dat de hele ton waardeloos is.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 23, 2006, 08:30:45 am »

quote:

Zwever schreef op 22 januari 2006 om 21:41:

Je hoeft helemaal niet aardig voor mij te zijn, wat een rare opmerking.  :?

Ik heb nog nooit gehoord van lucifer-aanbidding in de new age wereld.
Verder heb ik ook nog nooit gehoord dat men Jezus afwees in de new age wereld.
Men interpreteert de Bijbel hooguit anders in de new age, meer op een gnostische manier, waar volgens mij ook niks mis mee is.

Ik vind het artikel wel generaliserend, want er wordt een soort standaard new ager neer gezet.
En persoonlijk herken ik niemand van de new agers die ik ken, hierin.  :?
De new agers die ik ken zijn liefdevolle en verdraagzame mensen.

Verder heb ik zelf weinig tot niks met new age.
Ik ben het met Nikolov eens dat new age een slap aftreksel is van allerlei stromingen en religies bij elkaar.
Het is net niks eigenlijk.
Maar gevaarlijk is het ook niet.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 23, 2006, 08:34:05 am »
Hai Laodicea

Ok, Jacob Slavenburg en co denken misschien op een andere manier over Jezus en de Bijbel.
Het is een kwestie van interpretatie en hoe vrij je elkaar daar in laat.
Maar ik zie daar vooralsnog niks 'slechts' in.
 :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 23, 2006, 09:22:10 am »

quote:

cyber schreef op 23 januari 2006 om 00:33:
@PenA, vind je dat de new-age hetzelfde is of dezelfde overeenkomsten vertoond met de derde golf. :?
Dit is misschien wel kompleet offf-topic maar ik ben wel benieuwd naar je mening.

Misschien kun je het zo zeggen dat bepaalde verschijnselen overeenkomen met extreem charismatische uitingen zoals je tegenkomt in de derde golf.
Ik citeer dit stukje omdat ik wist dat het specifiek ging over Jezus die aanbeden werd in een new-age centrum.
Dit is dan echter een valse Jezus- die dezelfde naam aanneemt om de mensen te misleiden.

quote:

En wat is je eigen mening m.b.t new-age  :?
Want een stuk van een ander posten geeft niet direct je eigen mening weer, vandaar dat ik het je vraag.

Het leek me on-topic. Zie ook bovenstaand stukje.
Wat niet te maken heeft met de echte Jezus, is misleiding en brengt je iig niet bij God. Ik denk zelf dat dit eenheidsdenken - overal wat van meepikken zodat iedereen wat van z'n gading kan vinden, uiteindelijk uitloopt op de éénheidskerk die genoemd wordt in Op. 17: de hoer van Babylon als de valse kerk die uiteindelijk geoordeeld zal worden.
Het is nu als iets wat je bij veel mensen tegenkomt:

we komen er sowieso met een stuk verlichting o hoe je het ook noemt, je kunt het ook Jezus noemen of boeddah of een ander naampje geven. We komen uiteindelijk allemaal bij God uit.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 09:27:36 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 23, 2006, 09:25:38 am »

quote:

Iris schreef op 23 januari 2006 om 08:30:
Ik ben het met Nikolov eens dat new age een slap aftreksel is van allerlei stromingen en religies bij elkaar.
Het is net niks eigenlijk.
Maar gevaarlijk is het ook niet.

Nou, dat ligt er maar aan: als je gelooft dat Jezus (als Zoon van God en Verlosser van de wereld) de enige weg is tot het leven, dan is een liefdevolle net-niks bubbelbadreligie als New Age wel degelijk gevaarlijk. Mensen wentelen zich in die zachte donzen deken, doen een beetje lief voor elkaar (soms), denken dat dat wel genoeg is voor God en reizen op deze comfortabele wijze EXACT bij God vandaan.

Sorry, ik kan 't ook niet vriendelijker brengen.
Bombus terrestris Reginae

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 23, 2006, 09:43:54 am »

quote:

Bumblebee schreef op 23 januari 2006 om 09:25:
[...]

Nou, dat ligt er maar aan: als je gelooft dat Jezus (als Zoon van God en Verlosser van de wereld) de enige weg is tot het leven, dan is een liefdevolle net-niks bubbelbadreligie als New Age wel degelijk gevaarlijk. Mensen wentelen zich in die zachte donzen deken, doen een beetje lief voor elkaar (soms), denken dat dat wel genoeg is voor God en reizen op deze comfortabele wijze EXACT bij God vandaan.

Maar dat is dan toch het probleem van die mensen zelf?
Dat vormt toch geen gevaar?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 23, 2006, 09:57:25 am »
Ik ga vanavond even op het e.e.a. in :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 23, 2006, 10:44:33 am »

quote:

Iris schreef op 23 januari 2006 om 09:43:
Maar dat is dan toch het probleem van die mensen zelf?
Dat vormt toch geen gevaar?

Het vormt een gevaar voor die mensen, inderdaad.
En er bestaat natuurlijk een gevaar dat anderen erin worden meegesleept.
Bombus terrestris Reginae

T. van Dam

• He will straighten your paths
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 23, 2006, 02:44:12 pm »
Ik ben het eens met Bumblebee.

Wat wel een mogelijkheid is dat je een vriendschap opbouwt , dan kan je die persoon wel het tegendeel laten zien.
Vooral, als je in respect, gewoon de bijbelse feiten er tegenover stelt, en toch die persoon accepteert zoals die persoon is.
En spreken/ zwijgen op de juiste momenten.

Maar je moet tolerantie niet zien als: ik mag de waarheid er niet tegenover stellen.

G'ds weg is G'ds weg!
Kies je je eigen weg, i.p.v. G'ds weg, dan kies je de weg die naar de hel leidt!

Jesaja 55:6-11
Zoek dan de Heer, nu Hij nog te vinden is, roep Hem nu Hij dichtbij is.
Laat de dwaas/boze zijn weg verlaten, en de onrechtvaardige man zijn gedachten: laat hem terugkeren naar de Heer en Hij zal genade met deze persoon hebben, deze persoon zal overvloedig vergeving vinden.
"Want Mijn gedachten zijn niet jouw gedachten, noch zijn jouw wegen, Mijn wegen zegt de Heer."   Want zoals de regen naar beneden komt en de sneeuw naar beneden valt en weer terugkeert naar boven, maar wel de aarde bevochtigd en vrucht voortbrengt, zo zal Mijn Woord niet leeg wederkeren, maar het zal volbrengen wat Ik wil dat het volbrengt. Het zal zegen brengen waar het komt."  Vertaald uit King James-vertaling.

Lucifer is tegen G'd opgestaan en vanaf die tijd is de ultieme glorie die van hem afstraalde, van hem afgenomen. Hij heeft zichzelf vervuild met geweld, leugen en alle vuile dingen. ( ezechiel 28). En dat alles omdat hij zijn eigen 'god' wilde zijn en vooral zijn regels bepalen. Dat lijkt overigens verdacht veel op iets als 'Anarchie'.

New Age heeft alles te maken met lucifer te aanbidden. Maar hij heeft nu de namen als 'slang' en 'draak'. Gewoon door in de "New Age" zelf mee te gaan doen, aanbid je hem, ook al wil je dit misschien niet! Satan komt als een engel van het licht! Hij is een leeuw zonder tanden, die zijn hem uitgeslagen op Golgotha!  Ook zijn nagels zijn nog uitgetrokken! Hij kan alleen nog maar brullen en dat doet ie; zoekende wie hij kan verslinden.

Wil je het het verschil tussen Jezus en Satan in een enkel zinnetje omschrijven?
Jezus brengt zegen, satan grote vloek! Mozes zei het al tegen het volk in de woestijn:"Heden stel ik u voor de zegen en de vloek".  Het hangt af van gehoorzaamheid die je hebt aan G'd. Aangezien Jezus Zelf zegt dat geen jota of tittel vergaan zal, maar dat Hij de beloften vervuld uit het oude testament vervuld heeft, blijft ook dit principe overeind staan tot in eeuwigheid.

Groetjes en G'ds zegen
Tirsa
Tirsa

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 23, 2006, 11:14:17 pm »
@Nikolov:

quote:

Nikolov schreef op 23 januari 2006 om 01:57:
Aangezien ik met je in een andere topic over hetzelfde onderwerp spreek zal ik op het beklaagden bankje gaan zitten. :)
Oh ik hoop dat het zo niet overkomt hoor, want dat is niet de bedoeling. :) het is wel een hele lap tekst, ikzelf heb mijn tekst gewoon geknipt en geplakt, ik meer een speurder/lezer type en minder een schrijver/vertogenhouder, ik heb het geplakt van de Pius X stichting, maar ik kon uit meerdere verhalen kiezen.

quote:

De new ager denkt niets van dit. Er zijn new agers die dit denken, er zijn er een heleboel die hun vraagtekens zetten onder sommige van de christelijke leerdoelen maar de leer als geheel niet afkeuren.
Waarom dan toch collaboreren met de duivel? Dit is wat strikt gesteld, maar dan kennen ze óf het Christendom onvoldoende, óf de New age (of beiden), Jezus leerde ook heel typisch dat je geen twee meesters kan dienen.

quote:

Universele liefde zou je meer de heilige geest noemen denk ik. Maar verder is dat ongeveer juist ja. Net als christenen passen ze God binnen een conceptueel frame in hun hoofd. Het is niet aan iedereen om voorbij de conceptuele wereld te kijken. Maar net als in het christendom zijn er uitzonderingen aan de regel. Mensen die vanwege hun geloof wonderen kunnen verrichten.

Hier ga je eigenlijk door op het vorige standpunt. Maar het gaat ook niet helemaal op. God is niet afgezworen in de ogen van de meeste new agers. Heel veel zetten het intellectuele concept van zich af. Het emotionele deel blijft bestaan. En dan word de naam van god plots "universele liefde". (Eigenlijk best poetisch) Zeker in mijn ogen is God een integraal onderdeel van de schepping.

quote:

Wat betreft dat concept van God zijn. Als ik voor mezelf spreek. Ik geloof niet in de concepten binnen en buiten. Ik heb veel ervaren dat dingen die in mijn binnen wereld in de buiten wereld terug komt. God, synchroniciteit of toeval wie zal het zeggen. Als iemand zo iets zegt dan bedoelen ze zeldzaam dat ze de God van de Joden zijn dat ze almachtig zijn en dat iedereen hen moet aanbidden. Het betekent hetzelfde als die mysterieuze frase in genesis dat God de mens naar hun evenbeeld schiep.
Het wordt vaak uitgelegd als vervolmaking, en Jezus leert juist dat we niet compleet zijn als individu, maar juist die compleetheid moeten zoeken bij God, als bruid en bruidegom zegmaar, waarbij God de bruidegom is, en wij allen samen de bruid. Dit legt ook veel meer nadruk op het 'wij' aspect en aan de commitment die je aangaat, immers in een huwelijk ga je ook niet vreemd.

quote:

Het is mij uitgelegd middels Bob marley. Die roept regelmatig "i in I" Kleine i grote I. Kleine ik grote ik. Het is een identificatie met God. Daarmee accepteer je zijn wil als jouw wil en geef je jezelf aan God.
Mmmm... Maar Bob Marley geloofde ook dat de dictator van Ethiopië de messias was, en we kunnen toch wel stellen onderhand dat dat in ieder geval niet zo was.

quote:

Het verschil met het traditionele christendom is wel groot inderdaad. Want onder de waterspiegel geef je aan dat God een deel van de schepping is. In plaats van iets erbuiten. Dit is een enorm filosofisch gegeven.
Het is ongeveer dit: de god van Aristoteles (onbewogen beweger) en dan is Lucifer de hoogste meester en en Jawehzijn tegenstander.

quote:

Ja. Maar er moet gezegd worden : er zijn ook een boel new agers die niets met dat "God zijn" hebben.
Die begeven zich waarschijnlijk aan de randen van de New age ;)

quote:

Alle onderzoeken die de wetenschap doet geeft aan dat we ons potentieel nog niet bereikt hebben. Een van de laatste dingen die we ontdekt hebben is dat de materie om ons heen pas bestaat als we er naar kijken. Dat deel wat niet tot de directe waarneming behoort bestaat in een staat van flux en potentie. Maar ja die natuurkunde is altijd zo drastisch.
Op een wat mundaner vlak. Onderzoeken naar paranormale vermogens en het zelfgenezend vermogen van de mens geven aan dat we ons brein nauwlijks gebruiken.
Volgens mij gebruiken we iets van dertig procent van onze hersenen, maar ik vind het streven naar vervolmaking erg gevaarlijk, we kunnen nu al niet goed met onze vermogens omgaan, het is helemaal niet zeker dat een groter gebruik gebruik van onze hersenen automatisch een beter gebruik zou zijn, het zou ook wel eens tot veel grotere fouten kunnen leiden. ;)

quote:

En was Jezus niet verlicht dan? Hij voorzag zijn dood tot in detail. Hij verrichte wonderen en sprak met helderheid en intelligentie zodat veel ruziezoekers afdropen of geweld probeerden te gebruiken. Dan verdween hij altijd. Waar hij ook was. Als een soort jiddische ninja. Ik vond dat altijd heel bijzonder. Wat mij betreft is het een van zijn wonderen dat hij nooit gepakt werdt totdat hij ervoor koos.
Het was dan ook zijn bestemming, die hij vrijwillig verkoos ;) Overigens kent men in de diepere New age inderdaad een verlichte plaats aan Jezus toe, maar i.t.t. tot Lucifer die de 7e graad van meesterschap zou hebben bereikt, zou Jezus slechts zijn blijven steken op de 3e of 4e graad, minder nog dan Boeddha, en dit is een voorbeeld van wat ik bedoel met het subtiele bashen.

quote:

Het is maar een stem. New age is niet door deze stem geschapen of gedefinieerd.

Wat intuitie betreft. Ik las pas dat in een experiment ze mensen lieten gokken met blauwe en rode kaarten. De kansverdeling was zo bepaald dat je met blauw heel langzaam zou winnen en met rood heel snel kon winnen maar ook heel snel heel veel kwijt kon raken. Het is dus statistisch verstandig om gewoon steeds een blauwe kaart te pakken.

Nou bleek dat de mensen die het best dit systeem doorzagen dat deden middels een gut feeling. En verder onderzoek gaf aan dat ver voordat mensen gut feelings krijgen de juiste antwoorden al gemeten kunnen worden aan de stroomdoorlating van je handen. Mensen kregen klamme handjes als ze de rode kaarten pakten. Ver voordat ze een gut feeling kregen. En ver voordat dat gut feeling een intellectuele verklaring werdt.

Dat het intellect eens op de achterbank mag zitten is geen slecht ding mijns inziens. Mensen zitten te veel vast in hun intellect. Sommige beslissingen zijn makkelijk te maken met je hart. Je kunt niet analyseren wat je niet in een doosje onder een microscoop kunt stoppen. God past niet onder de microscoop of zelfs de telescoop. Intuitie heeft dan volgens het intuitie experiment gewoon een duidelijkere kans om de juiste keuzen te maken.
Dat vind ik ook, het gevoel en de intuitie mogen best meer plaats hebben in de westerse geloofsbeleving, maar tegelijkertijd is het wel zo dat onze intuitie en ons gevoel nog wel vaak fout zitten, en als Christen geloof ik ook dat je daar Jezus voor nodig hebt, en dat dit niet op eigen kracht te verhelpen is.

quote:

Hier generaliseer je behoorlijk over het totale new age groepje. Er mag gesteld worden dat het paternalistische van het christendom de grootste aanstootpunt is van veel new agers. Niet de leer zelf maar de manier waarop veel christenen kiezen om hem te brengen. Het is tot het belachelijke punt gekomen waarop veel mensen automatisch in hun schilden kruipen als er een christen passeert.
Nou, dit is toch wel waar hoor, voor Jezus heeft men als middenmoot meester weliswaar nog een plaatsje ingeruimd in het pantheon met Lucifer aan het hoofd, maar Jahwe is puur de 'bad guy', jaloers en achterdochtig. En wat betreft het Christendom, ik denk dat het van twee kanten komt, onze maatschappij was paternalistisch, maar tegenwoordig hamert men vooral op rechten, terwijl men van plichten niet meer wil weten, ik vind dat het Christendom over het algemeen zichzelf wel aardig vernieuwd heeft.

quote:

Dit is betreurenswaardig. Maar niet perse de schuld van de new ager. Het is een beetje olie en water. Ze mengen niet makkelijk om dat de christen gewoonlijk zijn eigen leer bekoorlijk als superieur naar voren schuift. Althans zo staan christenen bekend. Dat niet iedereen zo is mist men graag. Maar ja, voor jou zijn blijkbaar ook alle new agers hetzelfde.
Men kiest de vlucht naar voren, en terecht mijns inziens, omdat men het diepe gevaar ziet wat er in de New age schuilt, het zou ook niet goed zijn als men zich zo maar aan satan zou overgeven, overigens is de aanval ingezet door de New age en haar voorlopers, niet andersom, en daar waar Christenen worden geacht om weliswaar de leer af te wijzen, maar wel van de aanhangers te blijven houden, wordt in de diepere New age wel anders gedacht over de orthodoxe christenen en Joden, zo verklaarde Alice Bailey b.v. dat de holocaust een karmische noodzaak was, omdat de Joden niet meeevolueerden.

quote:

Veel van hen zijn wel in Jezus geinterreseerd.  Maar de negatieve publiciteit die het christendom heeft zit een beetje in de weg.
Maar de meerderheid hoeft niet altijd gelijk te hebben, dat was in het Romeinse rijk niet zo ten tijde van de Christenvervolgingen en ook niet in het Derde rijk van Hitler. ;)

quote:

Lucifer heeft weinig van doen met de new age. In de new age zelf kom je hem eigenlijk niet tegen. Behalve als je diep de mystiek van het christendom induikt. Zoals ik al eerder zei gebeurt dat verassend weinig.
Als je dat denkt, dan zou ik je toch willen aanraden je wat meer in in te lezen in de New Age, of gewoon eens te googlen op "blavatsky" of "steiner" of "bailey" of "theosofie" of "antroposofie" in combinatie met "lucifer", je zal nog opkijken. :) De grootste uitgever van New age boeken heet trouwens Lucis trust, dat was de uitgeverij van Alice Bailey, vroeger heette dit gewoon Lucifer trust, maar omdat dat voor 'niet-ingewijden' wat al te schokkend was, heeft men dit veranderd.

quote:

Wat je hier doet is new age gelijkstellen met satanisme en vervolgens de vraag stellen volg je jezus of volg je satan. De gelijkstelling gaat uiteraard niet op. Je komt Jezus vaker tegen als ikoon in de new age dan satan. De meesten denken niet eens aan hem zelfs niet als schrikbeeld zoals christenen doen. Deze satan is een christelijk concept. Eentje die over de eeuwen gecultiveerd is. Maar niet overeenkomt met de satan uit de joodse moeder religie waar het christendom uit voort komt.  Aldaar had hij de betekenis van aanklager. Zo van Satan liegt. De mens onderzoekt en ontdekt dat God geweldig is. Dank u satan. Typisch Joods, ze hebben er zelfs een woord voor "Schlemiel". Maar wat ik bedoel aan te geven is dat er veel gezegd kan worden over de rol van de satan.
De rol van aanklager komt eigenlijk alleen voor in het verhaal van Job, en is daar overduidelijk allegorisch bedoeld, al komt dat door de vertaling wat moeilijk over, verder is de rol van satan onder zijn verschillende namen toch wel vrij duidelijk hoor.

quote:

Satans grip op deze wereld is niet zo groot.
Een spreekwoord dat ik nog van vroeger ken, luidt:"Het grootste geloof in de duivel, is het geloof dat hij niet bestaat", en zelf heb ik dit altijd als een stukje proletenproza gezien, maar hoe meer informatie ik over New age opduikel, hoe meer ik er van overtuig raak hoe actueel het is en dat het op verschillende manieren van toepassing is.

quote:

De balans van mensen slaat nog steeds uit naar liefde. Zelfs al zijn we bang en hebben we geen grip over onze wereld door het werk van satan. Van alle mensen die je kent die niet het christendom beleiden. Hoeveel ervan denk je dat goede mensen zijn. Misleidde goede mensen maar nog steeds goed? Eigenlijk iedereen wel denk ik.  Ik denk dat veel meer mensen het bij het goede einde hebben dan je denkt.
Maar mensen zijn ook tevens snel misleidt, de keuze ligt er om Jezus te volgen en je via Hem met God te verzoenen, als straks satan de heerschappij heeft, dan krijgen de 'misleidden' tijdens de "Grote Verdrukking" nog één kans om Jezus aan te nemen.

quote:

Kijk dat is een argument van de new age die je niet genoemd hebt. We komen op het punt waarop iedereen binnen zijn wereld plots zich veel bewuster aan het worden is van het spirituele aspect van de wereld. En daarover begint te communiceren. Dit introduceert een enorme impuls van creativiteit en verandering. Die die christus geest zal doen neerdalen in de harten van de mensheid. Daarmee de nieuwe tijd. De tijd van God inluidend.
Mwoh, eerst komt de antichrist, kijk maar naar de geschiedenis, het moet altijd eerst flink fout gaan voordat het goedkomt, en hoe meer blind het vooruitgangsgeloof is, hoe dieper de val, zie de Franse revolutie, WOI en WOII, of de uitvinding van kerenergie b.v. precies hetzelfde mechanisme.

quote:

God heeft zichzelf niet beperkt tot het christendom. Hij heeft zich niet beperkt in onze manieren van leven voelen werken rijkdom armoede ziekte en gezondheid waarom zou hij dan willen dat wij allen maar 1 manier om hem te aanbidden kiezen?
Er is niet één manier, wel één weg is mijn overtuiging. Overigens is het Christendom niet zo cultuurgebonden als jij het een beetje doet voorkomen, het Christendom is transcultureel en kent ook nog steeds een grote groei, zeker ook in het verre oosten, waar het, net als eertijds hier, langzamerhand de natuurreligies vervangt.

quote:

New age is een varieteit aan stromingen. Je kunt nauwlijks verwachten dat je als je een aantal dingen uit de grabbelton trekt kunt zeggen dat de hele ton waardeloos is.
Misschien is salade een betere metafoor, de onderling constituerende onderdelen zijn op zichzelf genomen een uniek opzichzelfstaand iets, maar hoe meer je ze bijeenvoegt, hoe meer het onmiskenbaar een salade wordt.

Zo, dat was een flink stuk, ik zou het maar waarderen, want ik heb er 2 uur over gedaan. :P

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 23, 2006, 11:21:03 pm »

quote:

Iris schreef op 23 januari 2006 om 08:34:
Hai Laodicea

Ok, Jacob Slavenburg en co denken misschien op een andere manier over Jezus en de Bijbel.
Het is een kwestie van interpretatie en hoe vrij je elkaar daar in laat.
Maar ik zie daar vooralsnog niks 'slechts' in.
 :)

Hallo Iris.:)
Eenieder is vrij te geloven wat hij vind natuurlijk en dat geldt ook voor Slavenburg, maar nog los van interpretatieverschillen gaat hij ook regelmatig wat slordig met de geschiedsschrijving om, door feiten niet te vermelden als ze niet in zijn straatje passen en anderszijds interpretaties als feiten te brengen. Als je ergens ten diepste van overtuigd bent, hoef je toch niet vals te spelen? ;) En als hij dan ook nog zo lovend over Blavatsky praat, dan wekt dat helemaal mijn achterdocht dat hij een verborgen agenda heeft.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 23, 2006, 11:23:44 pm »
Modbreak:
Voor de leesbaarheid: typ je lange lappen, zet er dan eens tussenkopjes tussen. Dan haken mensen minder snel af, en je kunt je eigen verhalen ook wat beter structureren :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 23, 2006, 11:29:14 pm »

quote:

E-line schreef op 23 januari 2006 om 23:23:
Modbreak:
Voor de leesbaarheid: typ je lange lappen, zet er dan eens tussenkopjes tussen. Dan haken mensen minder snel af, en je kunt je eigen verhalen ook wat beter structureren :)
Je hebt gelijk, ik hou ook niet zo van lange verhalen (voornamelijk omdat ik er gewoon sllecht in ben :P) maar als ode aan Nikolov maakte ik in zijn geval een uitzondering.:)

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 24, 2006, 12:56:35 am »
Nou Laodicea, ik stel je werk op prijs. Bedankt voor de geinvesteerde energie. Toch ga ik wat minder uitgebreid antwoorden. Ik zal proberen de kern van je boodschap te pakken. Zodat we straks niet samen E-line op de kast jagen ;)

Wat mij opvalt is dat je een aantal namen associeert met de "New age" Ik kan daar niet in mee gaan. Omdat ik veel contacten heb in die wereld en die namen gewoon nauwlijks ken. Ik ken ze, maar paradoxaal via een kennis die in een christelijke subclub zat die veel geloof aan deze mensen hechtten. Ik heb er nooit veel aandacht aan besteed.

Die niveaus waar je het over hebt ken ik ook totaal niet. En als je een gemiddelde new ager zou vragen welk niveau Jezus op zou zitten zouden ze je schouderophalend aangapen en vragen "De bovenste?" Ik weet niet waar dat vandaan komt. Ik weet wel dat vrijmetselaarij veel gebruik maakt van niveaus. Blavatski en steiner hebben daar veel invloed op gehad. Dus ik gok dat het daar dan iets mee van doen heeft. Overigens zijn de populaire varianten van Satanisme ook daaruit voortgekomen. Niet direct maar via via via. Het is denk ik niet het beste voorbeeld.

Dat de duivel zijn werk kan doen omdat mensen niet in hem geloven. Ik denk dat je gelijk hebt. Maar datzelfde geldt denk ik ook als je wel in hem gelooft maar niet weet hoe hij werkt. Je kunt een goed christen zijn en toch bijvoorbeeld verslaafd zijn aan wat dan ook. Je kunt een goed christen zijn en denken dat omdat jij rechtvaardig bent je anderen niet met respect en als mensen hoeft te behandelen. Je kunt een goed christen zijn en geloven dat God niet meer met de mensen spreekt. Dit is allemaal duivels werk waar veel christenen voor vallen. Vooral de laatste is populair vandaag. Men noemt zichzelf christen maar spreekt niet meer met God behalve in gebeden waar men geen antwoord op verwacht. Tenslotte gaat het om geloof. Dat God wel antwoorden geeft en wel actief in je leven staat word vaak gemist.

Dat meer van je hersenen leren gebruiken tot grotere fouten zou leiden vind ik een apart inzicht. :) Volgens mij maak je juist minder fouten als je je hersenen beter gebruikt. :) Ik ben geneigd dat te denken en onderzoek wijst dat ook uit. Ik denk dat het goed is om jezelf te ontwikkelen. En ik heb daar ook succes mee. Ik roep de hulp van Jezus in. Maar dat is gewoon dat extra steuntje. Je kunt leren om rustig te blijven als iemand je boos maakt. Ook als je niet in Jezus geloofd. Maar met een goed voorbeeld wordt het gewoon makkelijker.

Ik ben komen te vertrouwen op toevalligheden en intuitie om te weten wat God van mij verlangt. Ik ben niet perfect. Maar ik heb gehandeld vanuit kennis die ik strict genomen niet had. Achteraf blijk je dan iemand een hart onder de riem te steken of te confronteren met iets waar ze graag vanaf willen.

Ik denk dat God spreekt. Ik geloof alleen niet dat hij een donderende niet te negeren stem gebruikt. Het zijn juist dubbelzinnige gebeurtenissen die hinten op. Subtiele boodschappen en betekenisloze dingen die plots betekenis hebben. Hij die oren heeft die hore.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 24, 2006, 07:46:35 pm »
Volgens de new agers die ik ken staat Jezus bovenaan de ladder van de hierarchie.
Wat betreft namen als Blavatsky, Baily en Steiner: Zij worden in het overgrote deel van de new age wereld met grote argwaan bekeken. En de meeste new agers kennen deze namen niet eens.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 24, 2006, 10:59:06 pm »

quote:

Iris schreef op 24 januari 2006 om 19:46:
Volgens de new agers die ik ken staat Jezus bovenaan de ladder van de hierarchie.
Wat betreft namen als Blavatsky, Baily en Steiner: Zij worden in het overgrote deel van de new age wereld met grote argwaan bekeken. En de meeste new agers kennen deze namen niet eens.

De belangrijkste is nog wel wat anders dan de Enige...

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 25, 2006, 10:09:33 am »

quote:

Iris schreef op 24 januari 2006 om 19:46:

quote:

Nikolov schreef op 24 januari 2006 om 00:56:
Nou Laodicea, ik stel je werk op prijs. Bedankt voor de geinvesteerde energie. Toch ga ik wat minder uitgebreid antwoorden. Ik zal proberen de kern van je boodschap te pakken. Zodat we straks niet samen E-line op de kast jagen ;)

Wat mij opvalt is dat je een aantal namen associeert met de "New age" Ik kan daar niet in mee gaan. Omdat ik veel contacten heb in die wereld en die namen gewoon nauwlijks ken. Ik ken ze, maar paradoxaal via een kennis die in een christelijke subclub zat die veel geloof aan deze mensen hechtten. Ik heb er nooit veel aandacht aan besteed.

Die niveaus waar je het over hebt ken ik ook totaal niet. En als je een gemiddelde new ager zou vragen welk niveau Jezus op zou zitten zouden ze je schouderophalend aangapen en vragen "De bovenste?" Ik weet niet waar dat vandaan komt. Ik weet wel dat vrijmetselaarij veel gebruik maakt van niveaus. Blavatski en steiner hebben daar veel invloed op gehad. Dus ik gok dat het daar dan iets mee van doen heeft. Overigens zijn de populaire varianten van Satanisme ook daaruit voortgekomen. Niet direct maar via via via. Het is denk ik niet het beste voorbeeld.
Ik heb jullie commentaren wat samen geplakt, omdat ze ongeveer dezelfde strekking hebben, dat veel New agers onbekend zijn met de namen die ik gaf zou best kunnen, maar op een hoger niveau is dat echt niet het geval, van Slavenburg heb ik al laten zien dat hij Blavatsky hoog heeft zitten, en nu heb ik wat quotes opgezocht van Hans Stolp, van z'n eigen site. In z'n algemeenheid kan je zeggen dat met een beetje speurwerk je steeds weer bij die namen uitkomt. Maar goed, nu Stolp:

quote:

Je mag zeggen dat de kerkelijke traditie vooral die algemene, exoterische kennis doorgeeft. Maar dat oude stromingen zoals de gnostiek, de Katharen, de Waldenzen, de theosofen en de antroposofen die esoterische kennis doorgeven.
van http://www.hansstolp.nl/eso_chr.php

quote:

the authors acknowledge their indebtedness to Steiner's Theosophy, where the descriptions of this aspect of the afterlife are surely unique.
van: http://www.hawthornpress.com/reviews/rev-CBD.html
En vergelijk dit eens met de boodschap van Alicey Bailey

quote:

Hans Stolp
De vierde dimensie

Volgens de Maya’s maken wij in 2012 de sprong naar de vierde dimensie. In dat jaar eindigt namelijk de Grote Cyclus die in 3113 voor Christus begon, en begint er een nieuwe tijd in de vierde dimensie. Kenmerk van die sprong naar de vierde dimensie is o.a. dat alles we voelen en denken ogenblikkelijk gerealiseerd wordt, ofwel zichzelf ogenblikkelijk manifesteert.

Volgens de Egyptische traditie is de nieuwe tijd al op 17 september 2001 begonnen: toen begonnen díe energieën naar de aarde te stromen, die de mensheid gaandeweg zullen omvormen en maken ‘zoals Hij is die de mensheid geschapen heeft.’

van:http://www.innerlijk-besef.nl/hans_stolp.html

Over Slavenburg van Wikipedia:

quote:

Omdat volgens Slavenburg de gnostiek de oorspronkelijke boodschap van Jezus bewaart en de orthodoxie de oorspronkelijk boodschap vervalst, is het weinig verrassend dat hij het Evangelie van Thomas als het oudste evangelie beschouwt, hetgeen wetenschappelijk echter omstreden is. De met de gnostiek sympathiserende hoogleraar Quispel schaart de aanhangers van deze optie onder de esoterische amateurs. In Slavenburgs werk komen ook fantasie-elementen voor, zoals de eveneens in de De Da Vinci Code geponeerde bewering, dat Jezus getrouwd zou zijn geweest met Maria Magdalena en dat de bruiloft van Kana zijn eigen bruiloft was.
van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacob_Slavenburg

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 25, 2006, 10:24:08 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 januari 2006 om 22:59:

[...]

De belangrijkste is nog wel wat anders dan de Enige...

Dat ben ik met je eens, dat is een wezenlijk verschil.
Aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat degene bovenaan de ladder ook de enige bovenaan de ladder is..........snap je..............uiteindelijk kom je bij Hem uit.........
Maar op zich is het inderdaad een andere visie dan die van de orthodoxe.........
Gevaarlijk vind ik de new age-visie niet. (Steiner en co even daargelaten, want de gemiddelde new ager heeft hier nog nooit van gehoord)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 25, 2006, 10:33:07 am »
Hai Laodicea

Zou je kunnen aangeven waar je niet achter staat?
Is het het feit dat Slavenburg zegt dat de gnostiek de oorspronkelijke boodschap van Jezus bewaart?
Is het het feit dat Hans Stolp de Maya-profetie verbindt met de wederkomst van Christus?

Ik kom hier later nog uitgebreider op terug, maar het ontbreekt me nu aan tijd.  :)
(Daarom laat ik de lange lappen aan jullie over  ;) )

Groet,
Iris

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 25, 2006, 11:32:07 am »

quote:

Bumblebee schreef op 23 januari 2006 om 09:25:
[...]

Het Judaisme gelooft ook niet dat Jezus de enige weg is tot het leven, of dat Jezus God is, etc.  
Vanuit bovenstaand perspectief zou een Christen eveneens het Judaisme kunnen beschouwen als een gevaarlijke religie en doet New Age daar niet voor onder. Ook het Hindoeisme, het Boeddhisme, de Islam, etc... zijn vanuit dat perspectief gevaarlijke godsdiensten. En vanuit het gezichtspunt van de Islam is het Christendom weer een "gevaarlijke" religie, in die zin dat het Christendom volgens de Islam gelooft in deels "vervalste Geschriften".  

Ik vindt de houding van het New Age aantrekkelijker dan de houding dat alle anders-gelovigen naar de hel gaan (waarbij ik overigens niet wil pretenderen dat dit laatste het algemene standpunt van het Christendom is).

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 25, 2006, 02:27:41 pm »
Laodicea, bedankt voor je research. Ik zal al wat links die mijn interesse opwekten ik ga ze zeker doorlezen.

Maar net als Iris begrijp ik je bedoeling ermee niet echt.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 26, 2006, 09:54:01 am »

quote:

Suighnap schreef op 25 januari 2006 om 11:32:
[...]
Ik vindt de houding van het New Age aantrekkelijker dan de houding dat alle anders-gelovigen naar de hel gaan (waarbij ik overigens niet wil pretenderen dat dit laatste het algemene standpunt van het Christendom is).
Er is weldegelijk veel christenantisemitisme geweest, maar in de Bijbel staat ook dat de Joden uiteindelijk Jezus  zullen accepteren als hun messias. Overigens, daar waar de meeste kerken tegenwoordig de banden met de Joden aanhalen, daar barst het in de diepere New Age (Theosofie en de namen die ik eerder al had genoemd) nog steeds van de antisemitisme. Hitler heeft ook uit de bronnen geput van de theosofie, hij is bij het schrijven van Mein Kampf geholpen door Karl Haushofer, een theosoof. Er valt op het net veel over te vinden, eerst eens twee linkjes uit de Groene Amsterdammer:http://www.groene.nl/1995/04_26/hitl.html"  class="link">[http://www.groene.nl/1995/04_26/hitl.html

quote:

Antroposofie en Racisme: Een kruistocht

'Het joodse volk zal verdwijnen.' 'Aborigines kiezen zelf voor hun uitsterven.' 'Nelson Mandela is een uitzondering.' Toen Toos Jeurissen ontdekte dat antroposofen dergelijke uitspraken doen, haalde ze meteen haar kinderen van de Vrije School. En begon een kruistocht tegen het gedachtengoed van Rudolf Steiner. Op deze bladzijden haar relaas.
De rest:http://www.groene.nl/1997/06/tj_sofen.html
Ook valt er op de site van het CIDI en de CIDI jongeren wel het één en ander te vinden over antisemitisme en New Age.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2006, 09:51:15 am door Laodicea »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 26, 2006, 10:11:23 am »
Ik reageer even wat kort, want ik heb ook weinig tijd, helaas.

quote:

Iris schreef op 25 januari 2006 om 10:33:
Hai Laodicea

Zou je kunnen aangeven waar je niet achter staat?
Is het het feit dat Slavenburg zegt dat de gnostiek de oorspronkelijke boodschap van Jezus bewaart?
Is het het feit dat Hans Stolp de Maya-profetie verbindt met de wederkomst van Christus?

Ik kom hier later nog uitgebreider op terug, maar het ontbreekt me nu aan tijd.  :)
(Daarom laat ik de lange lappen aan jullie over  ;) )

Groet,
Iris

Hallo Iris :) ,

Ik sta als Christen uiteraard niet achter de gedachtes van Slavenburg en Stolp, bij Slavenburg heb ik ook nog eens het bezwaar dat hij zich voordoet als kritisch onderzoeker, maar zo kritisch is hij helemaal niet, wat ik ook aangetoond heb door dat citaat uit wikipedia, warbij hij flinke kritiek kreeg uit eigen kring.

Wat ik met het citaat van Hans Stolp wilde aantonen, is dat hij en Slavenburg weldegelijk putten uit het theosofisch/antroposofisch gedachtegoed.

quote:

Nikolov schreef op 25 januari 2006 om 14:27:
Laodicea, bedankt voor je research. Ik zal al wat links die mijn interesse opwekten ik ga ze zeker doorlezen.

Maar net als Iris begrijp ik je bedoeling ermee niet echt.

Graag gedaan :) , ik zit niet zo geweldig ruim in mijn tijd, anders deed ik het nog wel wat uitgebreider.

Wat jij en Iris beweren (en ik twijfel niet aan de oprechtheid ervan) is globaal, en verbeter me maar als het niet klopt, dat theosofie/antroposofie slechts één van de vele geluiden is in de New Age, en dat de meeste New Agers hier niets van afweten/willen weten. Dit geloof ik best, maar als je kijkt naar het gedachtegoed van veel New Age schrijvers en andere hogere figuren, dan zie je dat zij voornamelijk putten uit de theosofische/antroposofische bron, en dat is uiteindelijk Lucifer aanbidding.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 27, 2006, 10:07:43 am »
No een linkje waaer de New age vanuit christelijk-filosofisch perspectief wordt belicht:http://www.apologetique.o...sofie/God/CVP_New_Age.htm Persooonlijk kan ik de werkjes van Apologetique altijd goed waarderen, helder, in-depth en niet te schreeuwerig. :)

seven

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 28, 2006, 12:23:59 pm »
http://forum.spirituelejo...ic.php?t=2566&start=0

ik denk, ik plaats even een link naar een ander forum, met exact hetzelfde onderwerp, alleen dan vanuit het zienspunt van niet-christelijke spirituelen.
Naar mijn mening is goed om te weten wat mensen nou werkelijk over dit onderwerp denken, en te zien wat de diversisteit is hierin. Wij hebben misschien moeites met de new age beweging, maar andersom is er ook een stuk 'niet begrijpendheid'.
niets zo subjectief als de werkelijkheid

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 28, 2006, 01:24:15 pm »
Laodicea je verplaatst een beetje je indrukken. Je zegt de meeste new agers willen niets van ze(theosofie) hebben, maar de schrijvers van de boeken die ze lezen dan weer wel. Dit lijkt me het zelfde generaliseren wat je eerder ook deed maar dan op een ander onderwerp.

Tarot, pendelen, channeling, wicca, kaarsen branden, talismannen bouwen, numerologie, het boeddhisme binnen de new age, de alchemie binnen de new age. Wetenschappelijk onderzoek buiten de main stream, binnen de new age. Christendom binnen de new age. Sjamanisme. Dat clubje wat de oude europese religies probeert te volgen en zichzelf maar koppig heidenen blijft noemen. Vrijmetselaarij en vooral dat deel wat verantwoordelijk is voor het oprichten van wat veel magiers deze dagen als magie zien. De spinofs daarvan, thelema, nacht magie, draken magie, chaos magie. Redelijk alleen staand maar toch losjes verbonden met de vrijmetselarij Satanisme. Reiki bach bloesems klankschalen. Dit is maar een greep uit de grabbelton. En ze hebben niets met blavatski en haar theosofie te maken.

En dan heb je de theosofische club van Blavatski steiner en consorten.

Dat bedoel ik met New age als grabbelton. :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 28, 2006, 06:39:32 pm »

quote:

Nikolov schreef op 28 januari 2006 om 13:24:
Laodicea je verplaatst een beetje je indrukken. Je zegt de meeste new agers willen niets van ze(theosofie) hebben, maar de schrijvers van de boeken die ze lezen dan weer wel. Dit lijkt me het zelfde generaliseren wat je eerder ook deed maar dan op een ander onderwerp.
Tot nu toe heb ik anders steeds een link kunnen vinden Nikolov :) , dat bleek het geval bij Slavenburg (die ook nog eens een biografie van Blavatsky had geschreven), bij Hans Stolp (Die uitweidde over zijn schatplichtigheid aan Rudolf Steiner en de rol die theosofie heeft gespeeld bij de herintroductie van de gnostiek) en bij de introductie van Zen in europa (de link met theosofie die vermeld stond in de beschrijving op spiritualiteit.net). Maar noem anders nog eens wat New age schrijvers, 2 stuks is inderdaad wat mager, ik weet haast zeker dat ik er meer kan linken

quote:

Tarot, pendelen, channeling, wicca, kaarsen branden, talismannen bouwen, numerologie, het boeddhisme binnen de new age, de alchemie binnen de new age. Wetenschappelijk onderzoek buiten de main stream, binnen de new age. Christendom binnen de new age. Sjamanisme. Dat clubje wat de oude europese religies probeert te volgen en zichzelf maar koppig heidenen blijft noemen. Vrijmetselaarij en vooral dat deel wat verantwoordelijk is voor het oprichten van wat veel magiers deze dagen als magie zien. De spinofs daarvan, thelema, nacht magie, draken magie, chaos magie. Redelijk alleen staand maar toch losjes verbonden met de vrijmetselarij Satanisme. Reiki bach bloesems klankschalen. Dit is maar een greep uit de grabbelton. En ze hebben niets met blavatski en haar theosofie te maken.

En dan heb je de theosofische club van Blavatski steiner en consorten.

Dat bedoel ik met New age als grabbelton. :)
Nu is het gedachtegoed van de Vrijmetselarij wat minder toegankelijk dan dat van de theosofie/antroposofie, maar wat ik er van begrijp, zit er helemaal niet zoveel verschil in. En de opsomming die je maakt lijkt heel divers, maar je moet denk ik wel een verschil maken tussen middelen en doelen. Om het één en ander in perspectief te plaatsen een artikeltje van theosofie.net, let vooral op het laatste stuk:

quote:

Welke rol speelt het pseudo-occultisme in de new-age-beweging? David Spangler, een bekende woordvoerder voor die beweging, plaatst het op het tweede van vier niveaus waarop men de new-age tegemoet kan treden en verkennen.
     Spangler, die hartstochtelijk is geïnteresseerd in wetenschap, volgde een studie aan de universiteit voordat hij zijn belangstelling richtte op de new-age. Hij was mededirecteur van de beroemde Findhorn gemeenschap in noord Schotland en leidt nu de Lorian Association in de Verenigde Staten. Hij doceert aan verschillende universiteiten en houdt overal in de Verenigde Staten en Canada lezingen. In zijn nieuwste boek, Emergence, the Rebirth of the Sacred, spreekt hij over vier niveaus waarop men de new-age kan verkennen.

[Het eerste niveau] is als een oppervlakkig etiket, gewoonlijk in een commercieel verband. Dit gebruik blijkt als men het tijdschrift New Age of het East West Journal vluchtig doorbladert, die beide een landelijke verspreiding hebben, of een van de vele kleinere op new-age georiënteerde uitgaven: men kan new-age-schoenen aanschaffen, new-age-kleren dragen, new-age-tandpasta gebruiken, boodschappen doen in new-age-winkels en in een new-age-restaurant eten waar op de achtergrond zacht new-age-muziek wordt gespeeld.
     Het tweede niveau is wat ik de ‘new-age als schone schijn’ noem. Dit is de context waarin individuen en groepen hun eigen fantasieën over avontuur en macht uitleven, gewoonlijk in een occulte vorm of een vorm die bij het duizendjarige vrederijk past. Vele UFO-georiënteerde groepen vallen in deze categorie. Het voornaamste kenmerk van dit niveau is gehechtheid aan een privéwereld van ego-vervulling en een daaruit voortvloeiende (maar niet altijd duidelijke) terugtrekking uit de wereld. [Op dit niveau] is de new-age bevolkt geraakt met vreemde en exotische wezens, zoals buitenaardse wezens, met wie mediums beweren in contact te staan. Het is een plaats van paranormale krachten en occulte mysteriën. In deze context worden de woorden new-age waarschijnlijk het meest gebruikt, jammer genoeg. . . .
     Het derde niveau is de new-age als de belichaming van verandering. Het bijzondere kenmerk is dan de transformatie zelf, wat gewoonlijk wordt uitgedrukt als een paradigmaverschuiving [of een verandering in de fundamentele uitgangspunten en waarden in de kern van een bepaalde cultuur]. Dit beeld van de new-age wordt gewoonlijk het publiek aangeboden in boeken zoals An Incomplete Guide to the Future door Willis Harman, De aquarius samenzwering door Marilyn Ferguson en Het keerpunt door natuurkundige Fritjof Capra. Dit is het niveau van de besprekingen op veel internationale en regionale conferenties; het wordt bediscussieerd door futuristen en maatschappijhervormers en onderzocht in regeringsprojecten zoals het Global 2000 rapport aan president Jimmy Carter. In deze context wordt het idee van een opkomende nieuwe cultuur gewoonlijk meer gezien op sociaal, economisch en technologisch gebied dan op spiritueel gebied. . . .
     Op het vierde niveau is de new-age in essentie een spirituele gebeurtenis, de geboorte van een nieuw bewustzijn en een nieuwe manier om het leven te ervaren. . . . Het is de new-age als een zijnstoestand, een manier waarop men in relatie staat tot anderen, die wederzijds kracht geeft en verrijkt. Dit niveau concentreert zich meer op de spirituele functie – namelijk op de dienstbaarheid – dan op spirituele ervaring, die het brandpunt vormt dat men vaak op het tweede niveau aantreft – dat van paranormale en spirituele schone schijn.

Spangler citeert uit The Transformations of Man (1956) door Lewis Mumford:

We leven op de rand van een nieuw tijdperk: het tijdperk van een open wereld en van een zelf dat in staat is zijn rol te spelen in dat grotere verband. Een eeuw van vernieuwing, waarin werk en vrije tijd en leren en liefde zich zullen verenigen om een nieuwe vorm voort te brengen voor elk stadium van het leven, en een hoger pad voor het leven als geheel.

Spangler geeft als voorbeeld van het vierde niveau, waarop ‘het idee van een new-age als spiritueel verschijnsel wordt besproken en voorspeld’, het werk van metafysische en esoterische groepen zoals de Theosophical Society. In 1977 hield Spangler twee lezingen over theosofie. Een vond plaats in Ferndale in Detroit op 15 oktober 1977, waaraan het volgende is ontleend:

Ik hoorde over de Theosophical Society en over de theosofie zelf toen ik 15 of 16 was, maar ik ging pas echt theosofische boeken lezen toen ik begin twintig was. Vóór die tijd had ik verschillende soorten innerlijke ervaringen die mij ervan overtuigden dat we in een wereld met vele dimensies leven. . . . Toen ik lezingen begon te geven, had ik een dieper, gestructureerder soort begrip nodig waarop ik mij kon richten. . . . Ik werd naar de theosofie verwezen. Dit gebeurde in 1965.

De spreker gaf toen een overzicht van de westerse geschiedenis vóór de moderne theosofie op het toneel verscheen. Hij begon met de periode toen het christendom van Rome het won van het Keltische christendom en het Vaticaan de opperste heerser was. Toen volgde de opstand van wetenschappelijk ingestelde mensen, die hun onderzoekingen beperkten tot wat door de vijf zintuigen kan worden gekend. Zij stopten alle kennis in kleine vakjes, zegt Spangler, en beschouwden alleen deze kennis als echt, terwijl ze 90% van het heelal weglieten – het ongeziene heelal. Dit veroorzaakte een scheiding onder de mensen en bood de mogelijkheid tot tirannie.
     Spangler vervolgt:

Dus dan komt er iets dat wetenschapsmensen wakker schudt, om ze op nieuwe manieren te laten kijken. Maar wat zou groot genoeg kunnen zijn, sterk genoeg en vreemd genoeg om wetenschapsmensen wakker te schudden op het dieptepunt van het materialisme van de negentiende eeuw? Een vrouw die sigaretten rookte en mevrouw Blavatsky heette. Zij was iemand die het vermogen had aan te tonen dat bepaalde veronderstellingen waar de wetenschap van uitging, alleen maar veronderstellingen waren. En we hebben veel aan haar te danken, of we theosoof zijn of niet. . . . Ze is een ware pionier, een echte Copernicus, zo u wilt.
     En omdat de meeste dingen door groepen worden gedaan, verschenen samen met Mw. Blavatsky de theosofische beweging en de theosofie. De theosofie maakte deel uit van het voertuig dat was gekozen om het besef te doen herleven dat alles in de wereld dat betekenis heeft, maar niet toegankelijk is of waarneembaar voor de vijf zintuigen, esoterische kennis is, esoterische traditie in de diepste en hoogste zin – een studie van essenties. . . . Theosofie is een ideaal voertuig, een vurig en hartstochtelijk voertuig om in het menselijke bewustzijn in het Westen enig werkelijkheidsbesef te brengen. Men zegt dat theosofie wordt geïnspireerd door de Broeders, of Meesters van mededogen en wijsheid.

David Spangler hield nog een toespraak, ‘Theosofie, het persoonlijke avontuur, een kans voor de wereld’, op 11 oktober 1977 aan het hoofdkwartier van de Theosophical Society in America in Wheaton, Illinois. In de loop van de lezing besprak hij twee moeilijkheden die onderzoekers met metafysische belangstelling tegenkomen en moeten overwinnen.
     De eerste is het gevaar om een overdosis zogenaamde occulte informatie tot zich te nemen wat, zo zegt Spangler, onvermijdelijk leidt tot mentale indigestie, verwarring en een toestand van opwinding waarin steeds meer ‘esoterische beloningen’ worden verwacht. De lawine van occulte literatuur die de markt overstroomt, verergert het probleem. De tweede is dat de onderzoeker moet inzien dat al deze literatuur en de schrijvers ervan niet hetzelfde zeggen; daarom kunnen de geschriften niet in alle opzichten waar zijn. Hierover zegt Spangler:

Iedereen die diep in de esoterische beweging duikt, kan dit begrijpen want er zijn in onze wereld verschillende esoterische tradities. Er is theosofie, er is de Arcane School en de geschriften van Alice Bailey, er is Rudolf Steiner en de antroposofie, er zijn talrijke uitspraken door verschillende mediums zoals bijvoorbeeld het Seth-materiaal. Er zijn dingen zoals in Findhorn en er is het werk dat wordt gedaan op het gebied van het parapsychologisch onderzoek en in de biofeedback. Het zou prettig zijn als al deze bronnen hetzelfde zeiden, maar dat is niet zo.
     Nu is dit niet verwonderlijk als men bedenkt dat de innerlijke gebieden minstens zo ingewikkeld zijn als de stoffelijke wereld. Het is best mogelijk dat iemand het leven op aarde bestudeert en in het zuidwesten van dit land aankomt, iemand anders in het midwesten, en weer een ander in Afrika of in Azië. Hun verslagen zouden niet gelijk zijn. De aarde is een hete plaats waar niets leeft. Of de aarde is niets dan een enorme stad waarin ook niets schijnt te leven. Of de aarde is een woud, of alle levende dingen op aarde zijn geworteld. . . .
     Volgens mij werden de Theosophical Society en de theosofie als herkenbaar begrip honderd jaar geleden gecreëerd door de meesters van wijsheid om een instrument te scheppen, om een vlammend instrument te smeden, dat ons de middelen kan geven om om te gaan met de verruimde gewaarwordingen in een rijker heelal, zodat we niet worden overweldigd en we grotere patronen van synthese en eenvoud ontdekken.
     De Theosophical Society werd in het leven geroepen om een orgaan van energie te zijn dat ons kan helpen om door te schuiven van niveaus waar we verschillen naar het waarnemen van essentie; en om vanuit de gewaarwording van de essentie de heelheid te kunnen waarnemen en op grond daarvan te handelen, een heelheid die ons verbindt. Dit is duidelijk aangegeven in de eerste doelstelling van de Society, namelijk een broederschap te stichten onder alle wezens in onze wereld. U ziet dus dat Findhorn in feite in het verlengde ligt van de theosofische beweging.
     Als we een ogenblik bedenken wie de Meesters van mededogen en wijsheid zijn, en wat zij vertegenwoordigen, dan wordt dit ons misschien duidelijker. Als ik iets creëer, dan is het een verlengstuk van wat ik ben – hopelijk. De Theosophical Society werd geschapen door mensen, maar was ook een schepping, een verlengstuk, of een tevoorschijn komen uit het niveau of gebied van het leven . . . dat de personificatie of de belichaming is van de beginselen van synthese en heelheid.

De spreker omschrijft vervolgens de aard van de Meesters van wijsheid en noemt de theosofische beweging een manifestatie van hun werk. ‘De theosofische beweging’, voegt hij eraan toe, ‘is in feite de moeder van de hele new-age-beweging en heeft als zodanig een enorme rol te spelen in de ontwikkeling van de new-age.’
     Findhorn, de new-age-gemeenschap in Noord-Schotland die door Spangler wordt beschouwd als een verlengstuk van de theosofische beweging, is ‘een archetypisch new-age-centrum en -gemeenschap’ genoemd voor honderden kleine gemeenschappen die in de laatste decennia zijn ontstaan in Noord- en Zuid-Amerika, in Europa en in delen van het Oosten. De schrijfster van dit boek heeft er in de zomer van 1978 lezingen gegeven. Het was interessant te zien dat, hoewel deze gemeenschap niet sektarisch is, de religieuze/filosofische achtergrond van de meeste inwonende leden ofwel de Arcane School van Alice Bailey, de antroposofie van Rudolf Steiner, of de theosofie was. Zowel Mw. Bailey als dr. Steiner hadden een verleden in de Theosophical Society. Bailey was een aantal jaren actief in de Society in California, terwijl Steiner van 1902 tot 1913 aan het hoofd stond van de Duitse Theosophical Society.
     Terwijl Mw. Bailey openlijk erkende dat ze HPB en de theosofie veel verschuldigd was, was dit anders met Steiner. In zijn autobiografie, die twee jaar voor zijn dood in 1925 werd geschreven, houdt hij vol (evenals daarna zijn volgelingen) dat hij vóór, tijdens en na zijn band met de TS altijd zijn eigen lijn van leringen volgde en op geen enkele manier werd beïnvloed door de theosofie. Zelfs zijn welwillende biograaf, Colin Wilson, die naar HPB verwijst als een ‘mengsel van kwakzalverij en literair genie’, erkent dat het ‘duidelijk lijkt dat de theosofie een veel grotere invloed uitoefende dan [Steiner] bereid was toe te geven.’
http://www.theosofie.net/...uur/cranston/deel7_10.htm
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2006, 06:40:48 pm door Laodicea »

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 28, 2006, 07:27:54 pm »
Ben het helemaal met Laodicea eens.

In aanvulling op Laodicea wat nuttige links met achtergrondinfo:

WWWLiteratuur:
  • G.D. Chryssides, Exploring New Religions (Continuum, 1999) (± € 35,- ISBN 0304336521 oude druk) (± € 37,-ISBN 0826459595).
  • Stef Aupers en Anneke van Otterloo, New Age – Een godsdiensthistorische en sociologische benadering, Kampen (Kok), 2000, ca. € 10,-
  • James Redfield, De Celestijnse belofte (ca. €10)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 29, 2006, 09:59:40 am »
Modbreak:
deze post, en een aantal hierop volgende, zijn uit ZEN afgesplitst

Modbreak:
Het is niet de bedoeling om op dit forum hele artikelen of (te) grote gedeelten daarvan te gaan plaatsen. Allereerst levert het hele lappen leeswerk op, en daarnaast overtreden we dan mogelijk de wet op auteursrecht. Het is beter als je alleen korte gedeeltes citeert, en voor met een link naar het gehele artikel verwijst.

Ook opmerkelijk, Zen topman Suzuki over Blavatsky:

quote:

Dr. G.P. Malasekera, president en oprichter van de World Fellowship of Buddhists, verklaart in zijn monumentale Encyclopedia of Buddhism onder ‘Blavatsky’: ‘Haar bekendheid met zowel het Tibetaanse boeddhisme als de esoterisch boeddhistische training lijkt boven alle twijfel verheven.’ De Japanse filosoof en leraar D.T. Suzuki, die het zen-boeddhisme naar het Westen bracht, geloofde dat ‘Mw. Blavatsky ongetwijfeld op de een of andere manier was ingewijd in de diepere aspecten van de mahâyâna-leringen. . . .’ Over Suzuki’s bevoegdheid om zo’n oordeel te geven, schreef de London Times toen hij in 1966 op de leeftijd van 95 jaar overleed:

Dr. Suzuki was een opmerkelijke figuur op het gebied van de oosterse filosofie, want hij was tegelijk een geleerde van internationaal niveau, een geestelijk leraar die zelf de verlichting had bereikt die hij trachtte door te geven, en een schrijver die in ongeveer twintig boeken het Westen de aard en het doel van het zenboeddhisme onderwees. Als geleerde bestudeerde hij de boeddhistische teksten in het Sanskriet en het Chinees en had hij een up-to-date kennis van het Europese denken in verschillende talen.

Suzuki heeft niet alleen de zen-generatie beïnvloed maar ook veel vakmensen. Toen hij aan het eind van de jaren vijftig studiegroepen leidde aan de Columbia University, waren er onder zijn studenten zowel psychoanalitici en therapeuten zoals Erich Fromm en Karen Horney, als kunstenaars, componisten en schrijvers. Rond vijftig Amerikaanse psychiaters en psychologen hebben in de zomer van 1957 een week bij hem doorgebracht. Een resultaat van deze conferentie was het boek Zen-boeddhisme en het westen, door Suzuki, Fromm en De Martino.
     Als we nagaan hoe Suzuki met de geschriften van HPB in contact kwam, moet worden opgemerkt dat tot 1927, toen zijn verhandelingen voor het eerst verschenen, praktisch alle boeddhistische geschriften die het Westen kende en bestudeerde, bestonden uit vertalingen van werken van de theravâdaschool van het zuidelijke boeddhisme. Dr. Suzuki was daarom heel verbaasd toen hij in 1910 toevallig HPB’s vertaling van De Stem van de Stilte vond die in 1889 was uitgegeven. ‘Ik zag De Stem van de Stilte voor het eerst toen ik in Oxford was’, vertelde hij later aan een vriend. ‘Ik bemachtigde een exemplaar en zond het naar Mw. Suzuki (toen mejuffrouw Beatrice Lane) aan de Columbia University en schreef haar: ‘Dit is het echte mahâyâna-boeddhisme.’’’ Tussen haakjes, veel westerse geleerden aanvaarden de echtheid van De Stem van de Stilte niet, omdat ze het oorspronkelijke werk waaraan het is ontleend nooit hebben gezien.
     Nog een bewijs voor dr. Suzuki’s hoogachting voor HPB werd geleverd toen hij in 1935 de Verenigde Staten bezocht. Boris de Zirkoff had contact met Suzuki gehad over enkele boeddhistische geschriften, en toen hij hoorde dat deze binnenkort het land zou bezoeken, maakte hij via Njogen Senzaki, een boeddhistische monnik en leraar in Los Angeles, een afspraak voor een bezoek van Suzuki aan hem (De Zirkoff) in zijn kantoor aan het internationale hoofdkwartier van de Theosophical Society in Point Loma, California. Toen de Japanse filosoof binnenkwam, werd hij onmiddellijk aangetrokken door een portret van HPB aan de muur, en nadat hij er in stille meditatie voor had gestaan, wendde hij zich tot zijn gastheer en zei: ‘Zij was iemand die het heeft bereikt.’

http://www.theosofie.net/...tuur/cranston/deel3_6.htm
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2006, 01:03:55 pm door Nunc »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 31, 2006, 04:35:04 pm »

quote:

Laodicea schreef op 18 januari 2006 om 17:28:
Het ligt er maar aan hoe het gebruikt wordt, hoewel een hechte structuur ontbreekt in de New Age, zit er wel degelijk samenhang in, een soort anti-heilige geest zeg maar, in de NSDAP van Hitler zag je overigens een vergelijkbaar mechanisme, onderling beconcurrerende subgroepen die dikwijls tegen elkaar streden maar wel hetzelfde doel beoogden, waarbij de sterkste groepen dan vanzelf zouden bovendrijven.
Het is een in allerlei culturen en organisaties veelgebruikt mechanisme waar niets mis mee is. Waarom specifiek de NSDAP er hierbij halen? De NSDAP was sterk hierarchisch, top-down, anti-individueel. Als er nou iets individualistisch, niet top-down en anti-hierarchisch is, dan is het Nieuwe Tijd wel.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2006, 04:35:22 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 31, 2006, 09:29:08 pm »

quote:

Liudger schreef op 31 januari 2006 om 16:35:Het is een in allerlei culturen en organisaties veelgebruikt mechanisme waar niets mis mee is. Waarom specifiek de NSDAP er hierbij halen? De NSDAP was sterk hierarchisch, top-down, anti-individueel. Als er nou iets individualistisch, niet top-down en anti-hierarchisch is, dan is het Nieuwe Tijd wel.
Nee, Hitler hanteerde het z.g.n sociaal-darwinistische model, in het Derde Rijk had je veel instanties die gedeeltelijk overlappende bevoegdheden hadden waardoor via concurrentie uiteindelijk het sterkste idee of de sterkste man boven kwam drijven, Ian Kershaw heeft in zijn biografieen goed uitgewerkt hoe dit in praktijk werkte, een stukje uit een boekbespreking:

quote:

Kershaws analyse van Hitlers regeerstijl verdient verdere uitwerking. Volgens Kershaw liet Hitler zijn ideeën op eigenzinnige wijze uitwaaieren, zijn medewerkers moesten er maar de richtlijnen voor het beleid uitfilteren. De algemene strekking was voor iedereen duidelijk: nationale wederopstanding, 'verwijdering' van de joden, 'rasverbetering' en herstel van Duitslands macht en status in de wereld. Begin 1934 bracht een Pruisisch staatssecretaris deze bestuurswijze goed onder woorden: "de Führer kan nu eenmaal moeilijk van bovenaf alles bevelen wat hij vroeg of laat wil uitvoeren ... tot op heden heeft iedereen in het nieuwe Duitsland het best gewerkt wanneer hij op zijn eigen plaats, om het zo te zeggen, de Führer tegemoet werkt".

In de praktijk betekende dit dat nazi-bonzen en anderen, bezield door de geest van de Führer en strevend naar zijn gunst, almaar strengere maatregelen bedachten. Hitler deed weinig meer dan de maatregelen en voorstellen sanctioneren, als ze maar niet tegen zijn doelstellingen indruisten. Vervolgens vertaalde de staatsbureaucratie ze in discriminerende wetten. Op die wijze kwamen bijvoorbeeld de 'Wet ter voorkoming van erfelijk belast nageslacht' (1933), die dwangsterilisatie voor 'biologisch minderwaardigen' mogelijk maakte, en ook de beruchte Neurenberger wetten (1935), die onder meer geslachtsverkeer tussen joden en Duitsers strafbaar stelden, tot stand. Druk van onderaf leidde steeds weer tot cumulatieve radicalisering.

Deze regeerstijl kwam Hitlers imago ten goede. Aangezien hij alleen ingreep als iets mis dreigde te lopen, werd wat fout ging aan de partij geweten en wat goed ging aan Hitler toegeschreven. Terwijl de kritiek op partij en regering aanzwol, droeg de bevolking hem op handen. Velen geloofden dat al het slechte buiten hem om gebeurde - "als de Führer dàt wist!". Onduidelijk blijft wel hoe het kan dat deze bestuurswijze die (zoals Kershaw aantoont) corruptie, machtsstrijd, conflicten en wanorde in de hand werkte, niet in totale chaos en desintegratie uitmondde.
meer:http://www.serendib.be/gi...efuhrertegemoetwerken.htm

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 01, 2006, 01:14:19 am »

quote:

Laodicea schreef op 19 januari 2006 om 09:49:
Toch hoef je niet zo lang te zoeken om vergelijkingen te maken met New Age en de nazi's. :)

Dat vind ik toch wel erg ver gaan hoor. Het aanmoedigen of toelaten van elkaar in zeker opzicht beconcurrerende groeperingen binnen een organisatie is van alle tijden en culturen. Dat is in geen enkel opzicht specifiek nazi. Net zo min als een ledenlijst of een financiele administratie dat zijn, hoewel de NSDAP die ongetwijfeld had. Ik zou zeggen dat de verschillen tussen NA en NSDAP veel groter zijn dan de overeenkomsten. Met name op het punt van organisatie: individualistisch, anti-hierarchisch, bottom-up tegenover communaal, strict hierarchisch en top-down.

(weet niet hoe dit komt, maar ik schreef dit omdat mijn eerdere reactie van gelijke strekking niet in beeld kwam, dus ik dacht, dan nog maar eens)
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2006, 01:14:16 am door Liudger »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 01, 2006, 09:48:57 am »

quote:

Liudger schreef op 01 februari 2006 om 01:14:
Dat vind ik toch wel erg ver gaan hoor. Het aanmoedigen of toelaten van elkaar in zeker opzicht beconcurrerende groeperingen binnen een organisatie is van alle tijden en culturen. Dat is in geen enkel opzicht specifiek nazi. Net zo min als een ledenlijst of een financiele administratie dat zijn, hoewel de NSDAP die ongetwijfeld had. Ik zou zeggen dat de verschillen tussen NA en NSDAP veel groter zijn dan de overeenkomsten. Met name op het punt van organisatie: individualistisch, anti-hierarchisch, bottom-up tegenover communaal, strict hierarchisch en top-down.
Toch heb ik hierboven aangegeven wat de overeenkomsten in structuur zijn tussen New Age en de NSDAP, waarbij jij er overigens in mijn ogen foutief van uitgaat dat er in de New Age geen structuur zou zitten. Deze tweede post waar je op reageert, verwijst specifieker naar de overeenkomsten in gedachtegoed, het is algemeen bekend dat Hitler zich geinspireerd voelde door de proto-New age (Theosofie), in dit topic heb ik er het één en ander over verzameld.:) http://forum.gkv.nl/forum/list_message/212898#212898

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 01, 2006, 12:06:35 pm »

quote:

Nunc schreef op 01 februari 2006 om 11:42:
Modbreak:
dit topic ging oorspronkelijk over 'Zen'. NU weet ik dat de topicstarter weg is, maar dan is het nog niet de bedoeling dat we alle kanten opgaan met de discussie (alhoewel dat bijna onvermijdelijk is met een onderwerp met zoveel raakvlakken). Zullen we de titel daarom gewoon aanpassen, zodat er wat meer onder valt? bv. "zen, theosofie en vewante stromingen"?
Ik vind het op zich prima, overigens denk ik dat als Liudger met mij door wil discussieren over de vergelijking tussen New Age en de Nazi's, dat beter kan in het topic dat ik net gelinkt heb. :)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 01, 2006, 12:50:09 pm »

quote:

Laodicea schreef op 01 februari 2006 om 12:06:
Ik vind het op zich prima, overigens denk ik dat als Liudger met mij door wil discussieren over de vergelijking tussen New Age en de Nazi's, dat beter kan in het topic dat ik net gelinkt heb. :)

OK, maar heb waarschijnlijk tot vanavond te weinig tijd ...

* Liudger scherpt zijn analytisch mes alvast op de strop

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 01, 2006, 12:56:40 pm »
Modbreak:
goed, gooi ik de niet-zen-onderdelen even daarheen over, en plaats ik hier een linkje voor de discussies over de verhouding tussen zen, theosofie en nazi partij.

edit: toegevoegd aan 'lucifer aanbidding in de New Age, omdat dit ook over de link met theosofie gaat, vanuit het topic ZEN

« Laatst bewerkt op: februari 01, 2006, 01:05:12 pm door Nunc »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 07, 2006, 10:17:30 am »
Wat citaten uit de 'Geheime leer' van Blavatsky, waar Slavenburg zo dol op is:

quote:

De duivel wordt nu door de kerk ‘duisternis’ genoemd, terwijl hij in de bijbel ‘de zoon van God’ heet (zie Job), de heldere ster van de vroege morgen, Lucifer (zie Jesaja). Er schuilt een hele filosofie van dogmatische handigheid in de reden waarom de eerste Aartsengel, die uit de diepten van de Chaos omhoogkwam, Lux (Lucifer) werd genoemd, de ‘lichtende zoon van de morgen’, of de dageraad van het manvantara. Hij werd door de kerk veranderd in Lucifer of Satan, omdat hij hoger en ouder is dan Jehova en aan het nieuwe dogma moest worden opgeofferd (Zie Deel II).
bron:http://www.theosofie.net/...1/toelichtingstanza3.html

quote:

De maan (zie § IX, Deus Lunus) staat in nauw verband met de Aarde, zoals in Stanza VI van Deel I is aangetoond, en is meer direct betrokken bij alle geheimen van onze bol dan zelfs Venus-Lucifer, de occulte zuster en de alter-ego van de Aarde.
bron:http://www.theosofie.net/...eer/deel1/1symboliek.html

quote:

Omdat draken en andere gevallen engelen elders in dit boek worden beschreven, zullen een paar woorden over de veel belasterde satan voldoende zijn. De onderzoeker zal er goed aan doen te bedenken dat de duivel bij elk volk, behalve de christelijke volkeren, tot op de dag van vandaag geen slechter wezen is dan het tegenovergestelde aspect in de tweevoudige natuur van de zogenaamde schepper...
De rest:http://www.theosofie.net/...imeleer/deel1/11deus.html

quote:

Het ‘licht van Christus’ schijnt tegenwoordig op dezelfde afzichtelijke trekken van de dier-mens, als het ‘licht van Lucifer’ in de oudheid.
bron:http://www.theosofie.net/...er/deel1/14elementen.html
In deel 2 begint de satansverering pas goed:

quote:

Het ‘dubbele teken’ is, zoals iedere beoefenaar van het occultisme weet, het symbool van de mannelijke en de vrouwelijke beginselen in de Natuur, van het positieve en het negatieve, want de swastika of  is dat alles en nog veel meer....
...De esoterische betekenis daarvan is: ‘De Aarde vervallen tot voortplanting, of tot voortbrenging van haar soorten door geslachtelijke vereniging.’ Maar de latere westerse volkeren lieten niet na er een heel andere interpretatie aan te geven. Hun mystici – geleid door het licht van de Latijnse kerk – verklaarden dat dit symbool betekent dat onze Aarde en alles wat zich daarop bevond, was verlost door het kruis, terwijl Venus (anders gezegd Lucifer of Satan) het vertrapte. Venus is de meest occulte, machtige en mysterieuze van alle planeten; haar invloed op en relatie met de Aarde treedt het meest op de voorgrond.
bron:http://www.theosofie.net/...2/toelichtingstanza1.html

quote:

Want, zoals in Hermes wordt gezegd, ‘satan is de poortwachter van de tempel van de koning; hij staat in het voorportaal van Salomo; hij bezit de sleutel van het heiligdom, zodat geen mens daar zal binnengaan, behalve de gezalfde die het geheim van Hermes kent’...
...‘Veel namen heeft god hem (satan) gegeven, namen van mysterie, geheim en verschrikkelijk.’
...Vrees hem en zondig niet; spreek zijn naam sidderend uit . . . Want satan is de rechter van gods gerechtigheid (karma); hij draagt de weegschaal en het zwaard . . . Want hem zijn gewicht en maat en getal toevertrouwd...Het is ‘satan die de god is van onze planeet en de enige god’, en dit zonder enige beeldspraak die slaat op haar slechtheid en verdorvenheid. Want hij is één met de logos, ‘de eerste zoon, de oudste van de goden’...In dit geval is het alleen maar natuurlijk zelfs vanuit het gezichtspunt van de dode letter – om satan, de slang van Genesis, op te vatten als de werkelijke schepper en weldoener, de vader van de geestelijke mensheid. Want hij was de ‘boodschapper van het licht’, de helder stralende Lucifer, die de ogen opende van de automaat, die zoals men beweert door Jehova was geschapen; en hij die het eerst fluisterde ‘op de dag dat u ervan eet, zult u zijn als de Elohim en goed en kwaad kennen’, kan alleen in het licht van een Heiland worden beschouwd. Hij was een ‘tegenstander’ van Jehova, de ‘verpersoonlijkende geest’, en blijft in de esoterische waarheid nog steeds de eeuwig liefhebbende ‘boodschapper’ (de engel), de Serafijnen en Cherubijnen, die beide heel goed wisten en nog meer liefhadden, en die ons geestelijke in plaats van lichamelijke onsterfelijkheid schonken – deze laatste was een soort statische onsterfelijkheid, die de mens zou hebben veranderd in een nooit stervende ‘wandelende jood’.
bron:http://www.theosofie.net/.../toelichtingstanza10.html

En dat gaat zo nog honderden pagina's door, maar het lijkt me nu wel duidelijk met wie je te maken hebt als je diep in de New age zit. :/

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 07, 2006, 10:01:15 pm »
Even nog de link tussen Steiner en Blavatsky:

quote:

Wie de component van de rassenleer weghaalt uit het gedachtengoed van Rudolf Steiner, maakt zich schuldig aan geschiedvervalsing. Het enige wat er in dit opzicht ten faveure van de Oostenrijkse wijsgeer kan worden gezegd, is dat hij heel zijn rassenleer kundig heeft geplagieerd van die andere illustere geest, Madame Blavatsky, schrijfster van De geheime leer (1885-1889) en oprichtster van de Theosofische Vereniging.
In 1874 dook Blavatsky op in Amerika. Daar ontmoette ze de advocaat Henry Steel Olcott, gewezen kolonel in de Amerikaanse burgeroorlog en expert in landbouwchemie. In 1875 richtten Blavatsky en Olcott in New York de Theosophical Society op. Een vereniging die overal ter wereld de heilsboodschap van Blavatsky's Tibetaanse meesters ingang zou doen vinden. De drie voornaamste doeleinden van de vereniging werden als volgt geformuleerd:
'1: Het vormen van een kern van de Algemene Broederschap der Mensheid, zonder onderscheid van ras, kleur of geloof.
2: Het aanmoedigen van de studie van Arische en andere geschriften alsmede van 's werelds godsdiensten en wetenschappen, en het aantonen van het grote belang der Oud-Aziatische literatuur, zoals die der Brahmaanse, Boeddhistische en Zoroastrische wijsbegeerte.
3: Het naspeuren van de geheimen der Natuur onder elk mogelijk aanzicht, en in het bijzonder van de psychische en geestelijke vermogens, die nog in den Mensch sluimeren.'
Nadat het woord 'Ariër' onlosmakelijk verbonden was geraakt aan de herinnering aan het fascisme, werden Blavatsky's geschriften gezuiverd van dit begrip. In modernere uitgaven vindt men het dan ook niet meer terug. Dat laat onverlet dat de Arische doctrine een sleutelbegrip was in Blavatsky's Geheime leer. In dat volumineuze werk schildert de oermoeder van de New Age de contouren van een nieuw scheppingsverhaal.
bron:http://www.groene.nl/1996/09/rz_stein.html

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 08, 2006, 12:58:01 am »
Laodicea, je produceert veel leesvoer  :) , wat trekt je er in aan??
of zie je het als een waarschuwing naar je mede-users ??

ps niet aanvallend bedoel, ik ben alleen verwonderd.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 08, 2006, 09:28:30 am »
Same here.

Ik heb  met Laodicea gesproken over satan in de new age. Hij blijft maar door gaan over Blavatski en Steiner alsof dat de enige twee new agers zijn in de wereld.

New age is meervoud. En het is zeker niet te vangen in een sluitende definitie. Elke opmerking die Laodicea maakte is wat mij betreft niet generaliseerbaar en slechts marginaal on topic.

Daarbij, de rassen kwestie aanvoeren is niet volledig eerlijk aangezien in de periode waarin deze twee "illustere geesten" leefden eigenlijk iedereen racist was. Het spreekt voor Blavatski dat ze daar in ieder geval in haar theosofische leer van afweek. Het christendom heeft dus ook zijn dosis racisme gehad. Dat is geen deel van de leer als je het mij vraagt gewoon het onbewuste/bewuste vooroordeel van de mensen van de tijd.

Ik praat het hiermee niet goed. Maar het lijkt me vreemd om specifiek iemand aan te wijzen die het verkeerd deed terwijl de hele wereld op dat moment achterstevoren in zijn schoenen stond.

Als derde punt. Symboliek binnen religie is vaak precies dat, symboliek. En het symbool van de een staat niet altijd gelijk aan het symbool van de ander. Satan binnen het christendom is fundamenteel anders dan Satan binnen de new age. (Zowiezo is hij binnen de new age al een spectrum) Er is geen satan in het boedhisme. Maar duivels hebben ze wel. Deze worden daar beschouwd als plaaggeesten die je op het rechte pad proberen te krijgen. Dit is fundamenteel anders dan de duivel van het christendom die probeert met vleierij en verleiding je op het verkeerde pad te krijgen. Om maar niet te spreken over satanisme waar hij zijn eigen variant van een nietschieaansche heils boodschap brengt. (Hoe belachelijk die wat mij betreft ook is)

Wat precies wil je zeggen vriend Laodicea?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 08, 2006, 10:10:38 am »

quote:

Nikolov schreef op 08 februari 2006 om 09:28:
Same here.

Ik heb  met Laodicea gesproken over satan in de new age. Hij blijft maar door gaan over Blavatski en Steiner alsof dat de enige twee new agers zijn in de wereld.
Het gaat mij niet zozeer om de personen, maar om het gedachtengoed dat ze doorgegeven hebben.

quote:

New age is meervoud. En het is zeker niet te vangen in een sluitende definitie. Elke opmerking die Laodicea maakte is wat mij betreft niet generaliseerbaar en slechts marginaal on topic.
Er zijn weldegelijk rode lijnen aan te geven, je hoeft al die links maar na te gaan.

quote:

Daarbij, de rassen kwestie aanvoeren is niet volledig eerlijk aangezien in de periode waarin deze twee "illustere geesten" leefden eigenlijk iedereen racist was. Het spreekt voor Blavatski dat ze daar in ieder geval in haar theosofische leer van afweek. Het christendom heeft dus ook zijn dosis racisme gehad. Dat is geen deel van de leer als je het mij vraagt gewoon het onbewuste/bewuste vooroordeel van de mensen van de tijd.

Ik praat het hiermee niet goed. Maar het lijkt me vreemd om specifiek iemand aan te wijzen die het verkeerd deed terwijl de hele wereld op dat moment achterstevoren in zijn schoenen stond.
Dan heb je de boodschap niet geheel begrepen, personen als Blavatsky en Steiner waren invloedrijke dragers van een gedachtegoed, en daar gaat het me om. Ook een hoop Christenen zijn racist geweest, maar de christelijke boodschap heeft daar uiteindelijk nooit aanleiding toe gegeven, behalve dan hoogstens wat versen die mensen vrede leren te hebben met een status quo situatie. De rassenleer van Blavatsky en van Steiner daarentegen vormen de kern van de boodschap, en los van de dragers bedoelingen, heeft die boodschap weldegelijk veel invloed gehad, op de nazi's bijvoorbeeld, maar ook op de New Age. Jij stelt dat deze mensen slechts een marginale invloed hebben gehad, maar daar valt behoorlijk wat tegen in te brengen, je kunt bijvoorbeeld goed het spoor volgen hoe de New Age begonnen is, en dan kan je niet om het werk van b.v. Blavatsky, Steiner maar ook Bailey heen. Twee andere punten die ik al aangevoerd had, zijn dat dat invloedrijke figuren in de New Age weldegelijk vaak uit die bron putten, schrijvers bijvoorbeeld, wat ik ook aangegeven heb. De verkoopcijfers van de boeken van voornoemde personen zijn ook een aanwijzing.

quote:

Als derde punt. Symboliek binnen religie is vaak precies dat, symboliek. En het symbool van de een staat niet altijd gelijk aan het symbool van de ander. Satan binnen het christendom is fundamenteel anders dan Satan binnen de new age. (Zowiezo is hij binnen de new age al een spectrum)
Ik denk dat een groot verschil is dat jij de 'zoek het verschil' aanpak hanteert, terwijl ik juist naar rode draden zoek. De satan in het Christendom is inderdaad anders dan die in de New Age, het is zelfs uiteindelijk het spiegelbeeld te noemen. Een voorbeeld: veel New Agers verwachten het 'neerdalen' van een 'Christusgeest', in de eindtijd verwachtingen van het orthodox Christendom zie je een hoop overeenkomsten in de verwachting, behalve dan dat de orthodoxen het als de antichrist zien.

quote:

Wat precies wil je zeggen vriend Laodicea?

Wat ik al eerder gezegd heb, ik wil waarschuwen voor het gedachtegoed van de New Age, (waar weldegelijk rode lijnen in zitten) en aantonen dat we in de eindtijd zitten, of in elk geval er niet ver vanaf zitten. :)

Maar Nikolov, anders noem nog eens een paar schrijvers, wellicht kan ik daar ook een aantoonbare link vinden met het gedachtegoed van Steiner of blavatsky of Bailey?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 08, 2006, 10:12:42 am »

quote:

cyber schreef op 08 februari 2006 om 00:58:
Laodicea, je produceert veel leesvoer  :) , wat trekt je er in aan??
of zie je het als een waarschuwing naar je mede-users ??
Ik zie het inderdaad als waarschuwing naar mijn mede-users.

quote:

ps niet aanvallend bedoel, ik ben alleen verwonderd.
Ok :)

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 09, 2006, 07:39:20 pm »
Laten we dan spreken over de bron van je zorgen Laodicea.... Dit is gewoon welles nietus en het is duidelijk dat er belangerijker dingen achter liggen waar we zo niet aan toe gaan komen. Ik geef geen namen van schrijvers omdat ik voldoende op de hoogte ben van de geschiedenis van veel schrijvers om een selectie te kunnen maken van schrijvers die zeker niet door Blavatski of Steiner beinvloed zijn. Dat zou niet eerlijk zijn en dusdanig het punt van ons gesprek missen dat we er beide niets aan hebben.

Als ik je goed begrijp zeg jij :
Jezus Christus zal als zijn tijd gekomen is terugkomen naar de aarde en hij zal het koninkrijk Gods inluiden.

Maar voor die tijd komt de antichrist. Jij stelt dat deze in de vorm van een geest komt die in de mensen neerdaalt zoals new agers denken dat de christus zal komen, dit is hun misleiding. Jij stelt dat dit juist de antichrist is. New agers volgens jou worden misleid door Blavatski Steiner en co omdat die vanuit de bijbel beweren dat Christus terug komt als geest. Kort gesloten. New agers worden volgens jou misleid doordat ze geloven dat christus als geest in de mens zal neerdalen en niet als incarnatie zoals de vorige keer.

Ik weet niet of die invloed via Blavatski en Steiner komt. Maar die invloed herken ik wel. Eigenlijk zie ik hem uit duizenden bronnetjes in het new age komen, het is een van de zeldzame dingen waar men het in de new age uiteindelijk (af en toe) over eens is. :)

Om kort te gaan, wat men zegt over de nieuwe tijd die op het punt staat te komen is dat de mensheid een nieuwe fase van evolutie in zal gaan die aangekondigd is in profetieen en die te maken heeft met het christus bewustzijn waarvan Jezus een voorbeeld is.

In fact, dit is losvast wat ik geloof. (Ik zie Jezus als iets belangerijker en functioneler dan gewoon maar een voorbeeldje van een mens met dit bewustzijn) Het is dus uitermate relevant om het daar eens over te hebben :)

Wat denk je, kun je je vinden in mijn weergave van jouw woorden? Als. Dan neem ik aan dat je je wijsheid uit de bijbel haalt. Hoe weet jij dat jij de juiste interpretatie heeft terwijl Lucifer gebruik maakt van het zelfde boek om het tegenovergestelde aan te tonen? Misschien heeft Lucifer jou wel misleid door de kerk zelf te infilteren. Daar is genoeg bewijs voor te vinden, want misbruik van kinderen door priesters is niet het werk van God. Ik lees de bijbel ook en ik zie daarin juist op veel plekken dat Jezus zegt dat hij en christus twee zijn en dat christus in ons zal komen tijdens de tweede komst. Een leuk detail daarin is dat Jezus zegt dat wij wonderen zoals hij zal doen, en meer zelfs.

Ik sta niet loodrecht tegenover jou in deze. We willen beide hetzelfde. God bij de lurven grijpen en nooit meer laten gaan. Onze verwachtingen over hoe we dat moeten doen verschilt een beetje. Ik zou heel graag weten wat de lakmoes proef is waardoor jij zo zeker kunt zijn van jezelf. Ik ben ook zeker van mezelf, maar uiteindelijk is het mijn hart die het me zegt. En mijn verstand die het vervolgens bewijst.