Auteur Topic: Hamas aan de macht  (gelezen 8707 keer)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Gepost op: januari 26, 2006, 09:40:03 pm »
Hamas heeft de verkiezingen in de palestijnse gebieden gewonnen. Zie ook dit nieuwsartikel.

Wat kunnen we verwachten? Volgens mij zal veel ervan afhangen of Hamas doorgaat met geweld of langs politieke wegen verder wil (zoals de meerderheid in de ierse ira). Verder is het van belang of Hamas Israel wil erkennen als staat.

Zo ja, dan zal er na verloop tijd mogelijk genoeg vertrouwen in elkaar komen om weer te onderhandelen. En nu met een regering die door de meerderheid van de palestijnen gesteund wordt.

Zo nee, oorlog?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Ulysses

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2006, 09:43:47 pm »
Laten we hopen dat, nu ze de mogelijkheid hebben om via politieke wegen hun doelen na te streven, ze de wapens neer zullen leggen. De vraag is wat Israël doen. Zij accepteren Hamas toch niet als gesprekspartner? Dat zullen ze nu wel moeten, denk ik.
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2006, 09:52:09 pm »
Ik moest ff denken aan 1933: de NSDAP is ook via democratische verkiezingen aan de macht gekomen...

Liudger

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2006, 09:55:07 pm »
In een situatie waarin de opperste instantie van de Palestijnen in feite geen grip heeft op wat diverse groeperingen doen, heeft die instantie geen legitimiteit en valt er ook niet mee te onderhandelen: beloften kunnen niet waargemaakt worden. Zelfs al zou die hoogste instantie dat op zich echt willen, wat in het geval van Arafat zeer te betwijfelen was.

Ik verafschuw zowel de doelstelling als de methoden van Hamas. Maar naar het schijnt zijn ze in ieder geval betrouwbaar - als ik Israel was dan had ik liever een harde maar duidelijke tegenstander aan de onderhandelingstafel dan het losse onbetrouwbare zand van Fatah. En aan die onderhandelingstafel komen ze wel. Want de Palestijnen hebben mogelijk meer tegen corruptie dan voor voortzetting van de gewapende strijd gestemd.

Een grote plus is dat het nu mogelijk blijkt om democratisch de macht op een andere partij te laten overgaan bij de Palestijnen.

Gezien de zeer belabberde situatie totnogtoe, ben ik meer opti dan pessi.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Fleur

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2006, 12:24:51 am »
Hoe kun je nu gaan onderhandelen met Hamas als het hoofddoel van deze partij de vernietiging van de staat Israel is? Voor de Palestijnen is de overwinning van Hamas niet slecht denk ik, maar voor het vredesproces... Ik heb er een hard hoofd in.

Weet je, als je het mij vraagt is Hamas nooit tevreden. (Net als trouwens Netanjahu aan de andere kant niet.) Olmert heeft al gezegd dat Israel zich nu ook wil terugtrekken uit (delen van) de Westbank. Maar voor Hamas zal dat niet genoeg zijn. Voor de Hamas-bobo's is niks genoeg. Zij willen doorgaan met zelfmoordterrorisme, zij willen Jeruzalem als hoofdstad, zij willen alle gevangenen vrij, zij willen recht op terugkeer van alle Palestijnen, zij willen nog veel meer, zij nemen alleen maar geven niet. Ik hoop dat ze nog gaan inzien dat dat laatste toch echt zal moeten.
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2006, 12:46:31 am »

quote:

E-line schreef op 26 januari 2006 om 21:52:
Ik moest ff denken aan 1933: de NSDAP is ook via democratische verkiezingen aan de macht gekomen...
Daar dacht ik ook steeds aan.

klaas f

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2006, 03:13:35 am »
Door de Gaza-strook te ontruimen, heeft Israël deze gebeurtenissen mogelijk gemaakt.
Ik acht het niet onmogelijk dat Israël dit doelbewust heeft gedaan.

Tot dusverre was het niet mogelijk de Palestijnse overheid ten volle verantwoordelijk te stellen voor raketbeschietingen en zelfmoordaanslagen: Fatah kon zich verschuilen achter Hamas.
Fatah kon huichelen dat het de weg van het terrorisme had verlaten, maar dat het Hamas helaas niet in de hand had.

Nu echter zal Hamas - de partij die nog altijd onverholen de totale vernietiging van de staat Israël propageert- de volle politieke en staatkundige verantwoordelijkheid hiervoor gaan dragen.
Als er nu een raket op Israël wordt afgeschoten, of als een zelfmoordterrorist zich midden in Tel-Aviv opblaast, kan Israël dit met alle recht opvatten als een agressieve daad door een buitenlandse mogendheid. Als een daad van oorlog, dus, die alle militaire tegenmaatregelen omwille van de nationale veiligheid legitimeert.
vriendelijke groet, klaas.

Does

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2006, 08:40:24 am »

quote:

Ulysses schreef op 26 januari 2006 om 21:43:
Laten we hopen dat, nu ze de mogelijkheid hebben om via politieke wegen hun doelen na te streven, ze de wapens neer zullen leggen. De vraag is wat Israël doen. Zij accepteren Hamas toch niet als gesprekspartner? Dat zullen ze nu wel moeten, denk ik.

Israel houdt voor als nog voet bij stuk. Wordt een rommeltje daar gok ik ens Hamas doorgaat met waar het gebleven is kunnen ze naar de steun van heel veel landen wel fluiten gok ik.

Maar ja, het is daar al zo'n rommel dat het nooit goed zal komen.
Live vanuit de luie stoel

Promtus

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #8 Gepost op: januari 27, 2006, 09:43:48 am »
Het positieve is dat áls ze gaan praten, het waarschijnlijk meer effect heeft. Ik denk dat als Hamas oproept de wapens neer te leggen het meer effect heeft dan dat de Fatah partij dat doet.
En ik verwacht dat ze uiteindelijk wel gaan praten, wat moeten ze anders...

Nikolov

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #9 Gepost op: januari 27, 2006, 10:15:04 am »
De oorlog openen? :(

Ik maak me zorgen. Ik denk dat de palestijnen een combinatie tussen te lang onderdrukt en een onbuigzaam volk zijn.

Je kunt een hond redelijk snel vals maken. Maar je kunt een valse hond niet snel weer sociaal krijgen.

Ik hoop dat het allemaal goed gaat.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #10 Gepost op: januari 27, 2006, 10:54:29 am »
Ik vertrouw nog enigzins op het gezonde verstand. Oorlog is niet gunstig voor de palestijnen. Economie, infrastructuur en kansen op meer gebied zullen verkeken zijn. Bovendien zal Hamas snel de steun van eigen volk verliezen omdat een deel niet zozeer voor hamas maar tegen Fatah koos.

Wat steun betreft...Als Amerika en Europa de geldkraan naar de palestijnen dichtdraaien zijn er vast wel andere donors. In het verleden was dat vooral Irak. Niet vanwege de palestijnen maar vanwege het anti-israel zijn. Hamas zal ondertussen wel onderhandelen met landen als Iran en diverse golfstaten.

Ik bedenk me opeens iets. De palestijn die straks een bus in Jeruzalem opblaast is mogelijk mede gefinancierd met het geld van de diesel waarop dezelfde bus reed  :/ .
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2006, 10:52:20 am door Zijnkind »

Liudger

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #11 Gepost op: januari 27, 2006, 11:00:20 am »

quote:

Nikolov schreef op 27 januari 2006 om 10:15:
De oorlog openen? :(

Ik maak me zorgen. Ik denk dat de palestijnen een combinatie tussen te lang onderdrukt en een onbuigzaam volk zijn.

Je kunt een hond redelijk snel vals maken. Maar je kunt een valse hond niet snel weer sociaal krijgen.

Ik hoop dat het allemaal goed gaat.
De leiders van de Palestijnen (ik heb het dus niet over splintergroepjes, maar over de hoofdstroom) hebben de terroristische tactiek van moord zonder onderscheid des persoons al omarmd sinds de twintiger jaren. De doelstelling van de vernietiging van Israel bestaat al sinds 1948, die van massadeportatie van de Joodse populatie al van eerder. Let wel, dit alles dateert dus van voor het ontstaan van het vluchtelingen probleem. Het heeft dus niets te maken met Palestijns lijden, en alles met het onbuigzaam vasthouden aan een barbaarse politiek die al 80 jaar tot ellende leidt.

Liudger

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #12 Gepost op: januari 27, 2006, 11:07:50 am »

quote:

Zijnkind schreef op 27 januari 2006 om 10:54:
Ik vertrouw nog enigzins op het gezonde verstand. Oorlog is niet gunstig voor de palestijnen. Economie, infrastructuur en kansen op meer gebied zullen verkeken zijn. Bovendien zal Hamas snel de steun van eigen volk verliezen omdat een deel niet zozeer voor hamas maar tegen Fatah koos.

Wat steun betreft...Als Amerika en Europa de geldkraan naar de palestijnen dichtdraaien zijn er vast wel andere donors. In het verleden was dat vooral Irak. Niet vanwege de palestijnen maar vanwege het anti-israel zijn. Hamas zal ondertussen wel onderhandelen met landen als Iran en diverse golfstaten.

Ik bedenk me opeens iets. De palestijn die straks een bus in Jeruzalem opblaast is mogelijk mede gefinancierd met het geld van de diesel waarop dezelfde bus reed  :/ .

Netanyahu suggereerde gisteren dat Hamas al stevig door Iran gefinancieerd wordt.

De olielink is ook wel eens bij me opgekomen. Alweer een reden om zo snel mogelijk naar alternatieven voor olie te zoeken :) .

Nikolov

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #13 Gepost op: januari 27, 2006, 01:05:25 pm »
It takes two to tango Liudger.

De manier waarop israel gesticht is indertijd is wat vreemd verlopen. Of het de juiste zet was of niet wil ik niet op in gaan. Maar de lokale bevolking trok het niet echt. Zet een heethoofd naast een heethoofd en je krijgt brokken.

Persoonlijk denk ik dat de beslissers die de macht hadden een theologische reden hadden om Joden in Jeruzalem te moeten hebben. Bepaalde voorspellingen gaan daar vanuit. Als de voorspellingen niet kloppen dan kan de theologie niet verder gaan. In andere woorden. Er zijn idioten die denken dat als Joden niet in Jeruzalem zitten dat Christus niet terug komt.

En er zijn al alternatieven voor Olie.  Olie is het excuus voor de knokpartij om macht. Macht en wereldoverheersing staan op de agenda. Olie is gewoon een wortel aan een hengeltje om de verschillende neuzen in dezelfde richting te houden.

Het gewone volk weet daar niets van. Die weet dat die neus daar ofwel een palestijnse ofwel een joodse neus is en daar moet op geslagen worden.

j@f@

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #14 Gepost op: januari 27, 2006, 03:24:52 pm »
Ik vind niet dat Israel moet gaan onderhandelen met de Hamas, ook niet als de terreurtak zou verdwijnen. Het land behoort (inclusief Gaza en Westbank) behoort bijbels gezien Israel toe. Onderhandelen houdt maar 1 ding in: Israel moet concessies doen! Alle onderhandelingen van afgelopen jaren (onder leiding van de wereldleiders) liepen uit op 1 ding: Israel wordt er slechter van!!
Er is maar 1 ding wat de Palestijnen willen en dat is het Israelische juk afwerpen, Israel vernietigen en het land Kanaan bezitten. Maar......daar boven staat de Landbelofte, die God meermalen inde bijbel aan Israel heeft gedaan.
De consequenties van niet onderhandelen zijn voor mij nog niet te overzien, maar het zal ongetwijfeld het Palestijnse vuur doen oplaaien.

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #15 Gepost op: januari 30, 2006, 09:09:38 pm »
moeilijk, moeilijk

hamas aan de macht, hier vanuit nederland kunnen we heel makkelijk zeggen, niet mee praten, en mischien hebben we nog wel gelijk ook.
maar hoe kan het dat al deze mensen hier op hebben gestemd, wat gaat er gebeuren als dit door europa, amerika en israel wordt genegeerd.
wekt dit niet nog meer woede en agressie op?
ik zou hier vanaf hier echt niet kunnen zeggen wat te doen in deze situatie, en niet alleen nu, maar ik heb het altijd al een zeeeer complex conflict gevonden.
was ik weer

Liudger

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #16 Gepost op: januari 31, 2006, 12:18:38 pm »
De vraag of er al dan niet met Hamas onderhandeld moet worden is een non-vraag. Wat Israel en de VS ook zeggen, natuurlijk zal er onderhandeld worden (of dat nou wordt toegegeven of niet). Of in ieder geval, er zullen gesprekskanalen ontwikkeld worden.

Veel meer relevant is, valt er iets te onderhandelen? Wat Hamas nu op tafel heeft liggen is een voorstel van, grofweg, totale terugtrekking uit de in 1967 bezette gebieden plus een corridor tussen Westbank en Gaza, in ruil voor wapenstilstand.

Verenigde Naties Veiligheidsraad Resolutie 242 (S/RES/242)  werd unaniem aangenomen door de VN Veiligheidsraad na de 1967 oorlog. Ze roept op tot terugtrekking van de Israeli troepen uit gebieden bezet in dat conflict in ruil voor een einde aan het Arabisch-Israelische conflict, dwz volledige vrede. De betreffende gebieden zijn de West Bank, Oost-Jeruzalem, Gaza, Sinai en Golan. Het roept ook op tot wederzijdse erkenning van alle betrokken staten, en tot vaststelling van verdedigbare grenzen voor de betrokken partijen.

Israel heeft laten zien in Camp David 2000, en middels de Vredesverdragen met Jordanie en Egypte bereid te zijn deze resolutie uit te voeren. Hamas wil van Israel nu dus meer dan de VN van Israel vragen, zonder dat de Palestijnen en de Arabische wereld iets van haar kant van de resolutie uitvoeren. Hamas krijgt zo de gelegenheid in rust en vrede haar economische en militaire structuur op te bouwen (ja, er wordt direct al over een leger gepraat). Israel moet al haar kaarten en meer uit handen geven, zonder vrede. En dat terwijl de oorlog van 1967 begonnen is door de Arabische wereld, met inbegrip van de Palestijnen.

Op zo'n basis is het gesprek natuurlijk snel afgelopen.

Paul Kuiper

• rede is vrede
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #17 Gepost op: februari 08, 2006, 12:29:35 am »
Geen gekleurde bril aub.!

quote:

Liudger schreef op 31 januari 2006 om 12:18:(...)
Israel moet al haar kaarten en meer uit handen geven, zonder vrede. En dat terwijl de oorlog van 1967 begonnen is door de Arabische wereld, met inbegrip van de Palestijnen.

Zeer betreurenswaardig dat onze afkeer van alle antisemisme en daardoor gevoede sympathie voor het Joodse volk ons er vaak toe brengt door een gekleurde bril te kijken. Hetgeen leidt tot een blik die zo gekleurd is dat er keiharde onwaarheden uit voortkomen.

De juni-oorlog van 1967 is begonnen door Israël en door niemand anders. Hoewel Israël op maandag 5 juni aanvankelijk beweerde dat Egypte tot de aanval was overgegaan, werd de onwaarheid hiervan snel duidelijk. En later is door Israëlische leiders openlijk verklaard niet alleen dat de verrassingsaanval van Israël zelf kwam, maar ook dat de Egyptische president Nasser helemaal geen oorlog wilde.

De gevolgen van deze oorlog duren nog elke dag voort. De vernederende en vaak bloedige bezetting van Palestijns gebied. En we kunnen allemaal begrijpen: zolang die bezetting voortduurt, is er geen enkel uitzicht op vrede.
Paul K.

Paul Kuiper

• rede is vrede
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #18 Gepost op: februari 08, 2006, 01:19:21 am »
Israël wil geen vrede, en is eigenlijk blij met Hamas

De bekende Joodse publicist Hayo Meyer, zelf ex-gevangene van Auschwitz, is een van de Nederlandse Joden die actief zijn in de groepering 'Een Ander Joods Geluid'. Dit is een organisatie die het betreurt dat zich in de publiciteit tezeer die Joden roeren die zich eenzijdig stellen achter Israël en zijn bezettingspolitiek. (http://www.eajg.nl)

Hayo Meyer gaf kortgeleden (nog vóór de Palestijnse verkiezingen) een belangwekkende analyse in de Volkskrant, en zette uiteen waarom Israël waarschijnlijk belang heeft bij een sterk Hamas: het geeft Israël het gewenste voorwendsel om geen vrede te willen, en dus zijn politiek van gebiedsuitbreiding en overheersing van de Palestijnen voort te zetten. Tegelijk prikte hij de naïveteit van een commentaar in de Volkskrant door.

Uit het artikel:

"Dat het juist Isräel is, dat geen vrede met de Palestijnen wil blijkt uit de onthutsende en niet genoeg onder de aandacht te brengen uitspraak die Dov Weisglass, de kabinetschef van Sharon in oktober van 2004 deed. Terwijl er enerzijds onophoudelijk de propagandatrom geroerd werd over de prachtige vredelievende daad van Israël, de eenzijdige terugtrekking uit Gaza, zei Weisglass er het volgende over:

De eenzijdige terugtrekking is in feite formaldehyde. Deze actie creëert de hoeveelheid formaldehyde die nodig is om te bereiken, dat er geen politiek proces met de Palestijnen zal plaats vinden.

In tegenstelling met het beweerde in de Volkskrant, dat Israël zeer afwijzend tegenover Hamas staat geldt in werkelijkheid, dat deze afwijzing uitsluitend met de mond maar niet met de daad beleden wordt. Hoe valt anders te begrijpen dat Abbas genegeerd en vernederd wordt, de ideale methode immers om juist Hamas te versterken."
De moraal is duidelijk: de extremen versterken ELKAAR. Zoals Hamas garen gesponnen heeft bij alle terreurdaden van de kant van Israël, zo heeft rechts Israël, en extremisten als Sharon en Netanyahoe, er een bepaald politiek belang bij dat zij de Palestijnen als niet-vredelievend kunnen afschilderen. Dit geeft het excuus om geen concessies te doen, of zelfs niet te onderhandelen.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2006, 11:01:25 pm door Paul Kuiper »
Paul K.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #19 Gepost op: februari 08, 2006, 09:02:13 am »

quote:

Paul Kuiper schreef op 08 februari 2006 om 00:29:

[...]

Zeer betreurenswaardig dat onze afkeer van alle antisemisme en daardoor gevoede sympathie voor het Joodse volk ons er vaak toe brengt door een gekleurde bril te kijken. Hetgeen leidt tot een blik die zo gekleurd is dat er keiharde onwaarheden uit voortkomen.

De juni-oorlog van 1967 is begonnen door Israël en door niemand anders. Hoewel Israël op maandag 5 juni aanvankelijk beweerde dat Egypte tot de aanval was overgegaan, werd de onwaarheid hiervan snel duidelijk. En later is door Israëlische leiders openlijk verklaard niet alleen dat de verrassingsaanval van Israël zelf kwam, maar ook dat de Egyptische president Nasser helemaal geen oorlog wilde.

De gevolgen van deze oorlog duren nog elke dag voort. De vernederende en vaak bloedige bezetting van Palestijns gebied. En we kunnen allemaal begrijpen: zolang die bezetting voortduurt, is er geen enkel uitzicht op vrede.

Wie heeft het eerste zijn legers in staat van paraatheid gebracht?
Dit doet me toch ook denken aan het verhaal dat je je als persoon bv pas mag verweren als je al vermoord bent ofzo. :P
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #20 Gepost op: februari 08, 2006, 09:03:28 am »

quote:

Paul Kuiper schreef op 08 februari 2006 om 01:19:

De moraal is duidelijk: de extremen versterken ELKAAR. Zoals Hamas garen gesponnen heeft bij alle terreurdaden van de kant van Israël, zo heeft rechts Israël, en exremisten als Sharon en Netanyahoe, er een bepaald politiek belang bij dat zij de Plestijnen als niet-vredelievend kunnen afschilderen. Dit geeft het excuus om geen concessies te doen, of zelfs niet te onderhandelen.

Laatst zijn er toch weer ilegale nederzetting afgebroken. En dat niet meer zonder geweld tegen de kolonisten.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liudger

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #21 Gepost op: februari 08, 2006, 03:38:45 pm »

quote:

Ten eerste: er was geen vrede, er was oorlog, maar in een staat van wapenstilstand. Vervolgens speelde zich het volgende af.

1966 (ergens in) : wederzijds 'defensie' pact Syrie-Egypte
Eerste drie maanden van 1967: herhaalde artillerie-beschietingen en fedayeen aanvallen vanuit Syrie op Noord-Israel.
7 april Syrie schiet 200 mortier granaten op kibbutz Gadot
13 mei Egypte manoevreert haar leger de gedemilitariseerde Sinai in
16 mei Egypte draagt de VN-vredesmacht op te vertrekken uit de Sinai   
19 mei VN Vredesmacht vertrokken
22 mei Egypte blokkeert Eilat

De gedemilitariseerde zone in de Sinai, de aanwezigheid van de VN vredesmacht en vrij verkeer van en naar Eilat waren essentiele onderdelen van de wapenstilstand na de oorlog van 1956 (na de Egyptische blokkade van Eilat, gaf Israel dan ook openlijk aan dat voorzetting zou worden opgevat als een oorlogsverklaring).

Egypte verbrak deze termen op eigen initiatief, zonder provocatie. Egypte had verder enorme hoeveelheden wapens uit de Sovjet Unie geimporteerd, en Nasser liet zowat geen dag voorbij gaan zonder speculatie dat oorlog ophanden was, dat de Arabieren deze keer zouden winnen, en dat Israel vernietigd zou worden.

Je zegt dat Nasser geen oorlog wilde, en dat de Israelis dat wisten. Dat lijkt me een tendentieuze manier van weergeven. Nasser wilde, vanuit politiek oogpunt, niet zelf de eerste slag uitdelen, maar door Israel langzaam te verstikken haar te verleiden tot de eerste slag. Egypte kon dan zelfverdediging claimen, om vervolgens de oorlog te winnen. Een naaste medewerker van Nasser gaf dit notabene voor de oorlog al toe in de krant Al-Ahram.

Israel heeft misschien na de oorlog besef gehad van Nasser's plannen, maar voorafgaand daaraan was het giswerk - men wist niets met zekerheid. Israel heeft geen groot staand leger, en kon onmogelijk voortdurend gemobiliseerd blijven, zonder instorting van de economie. De kans was groot dat als ze zou wachten op een Egyptische aanval, ze zou verliezen. De enige zekerheid op overleven lag in actie. Het verloop van de oorlog van 1973 (waarin verlies op het nippertje werd vermeden) gaf wel aan hoezeer ze daarin gelijk hadden.

Heb je je ooit wel eens echt ingeleefd in de situatie van de Israelische regering? Het ging niet om een beperkt territoriaal of politiek dispuut. Het ging om puur overleven, zowel van de staat Israel, als de Joodse bevolking. Met de holocaust net 22 jaar oud, sta je als regering voor de reeele mogelijkheid dat er weer zo'n ramp zal gebeuren. Een van de Palestijnse leiders gaf voor de oorlog aan dat alle Israelis die niet voor 1948 in Palestina waren geboren gedeporteerd zouden worden. Toen hem erop gewezen werd dat meer dan 50% van de Joden voor 1948 in Israel geboren waren, zei hij dat die mochten blijven, maar dat hij verwachtte dat er naar de oorlog toch geen meer zouden zijn!

Nasser heeft die oorlog gewild, en er alles aan gedaan om hem te krijgen. Hij is de oorlog begonnen door de voorwaarden van de wapenstilstand te verbreken en Israel in een onmogelijke situatie te brengen. Persoonlijk vind ik het een lachertje om een situatie waarin Syrie een burgerdoel in Israel met 200 mortiergranaten bombardeert als iets anders dan oorlog te kwalificeren.

quote:

Zeer betreurenswaardig dat onze afkeer van alle antisemisme en daardoor gevoede sympathie voor het Joodse volk ...

Ik weet niet wat (afkeer van) antisemitisme hier voor rol speelt - denk je dat ik je van antisemitisme verdenk? Ik denk dat we allebei een hekel hebben aan onnodig lijden, onnodig conflict, en onrechtvaardigheid, en dat bij ons allebei emoties een rol spelen.

quote:

.....
ons er vaak toe brengt door een gekleurde bril te kijken. Hetgeen leidt tot een blik die zo gekleurd is dat er keiharde onwaarheden uit voortkomen.
Tja, zo'n verhaal kan ik ook ophangen. Ik kan ook zeggen dat jouw gekleurde bril je de indruk geeft dat mijn bril gekleurd is. En de term 'keiharde onwaarheden' kaats ik direct terug in jouw kamp.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2006, 04:27:02 pm door Liudger »

Laodicea

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #22 Gepost op: februari 08, 2006, 06:25:58 pm »
De grootste vijand van Hamas is nog altijd Hamas zelf, die lui die hebben nog nooit van het begrip Public Relations gehoord.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #23 Gepost op: februari 08, 2006, 06:35:05 pm »

quote:

En later is door Israëlische leiders openlijk verklaard niet alleen dat de verrassingsaanval van Israël zelf kwam, maar ook dat de Egyptische president Nasser helemaal geen oorlog wilde.
Van Wikipedia

quote:

Op 7 april 1967 ontwikkelde een verhoudingsgewijs klein grensincident zich in duizelingwekkende vaart tot een luchtgevecht op volle schaal boven de Golan, met als resultaat het verlies van 7 Syrische MIGs en een vlucht van een Israëlisch vliegtuig over Damascus. Het aantal grensincidenten nam schrikbarend toe, en een groot aantal Arabische leiders, zowel van politieke als militaire zijde, riepen op tot het beëindigen van de Israëlische represailles. Egypte, dat toen al onder Nasser de ambitie had een centrale rol in de Arabische wereld te spelen, liet deze oproepen gepaard gaan met plannen zijn legers opnieuw in de Sinaï te stationeren, wat een gunstig uitgangspunt zou zijn om Israël binnen te vallen. Ook Syrië zag daar wel wat in, hoewel dat land zich niet voorbereidde op een invasie op korte termijn. De Sovjet-Unie steunde de Arabische militaire aspiraties.

Op 16 mei eiste Nasser het vertrek van de UNEF uit de Sinaï, een eis die ogenblikkelijk door Secretaris-Generaal U Thant werd ingewilligd, tot verbazing van Israël. Nasser dirigeerde zijn legers naar de Sinaï. Op 23 mei sloot Egypte de Straat van Tiran voor Israëlische vaartuigen, daarmee de Israëlische haven van Eilat blokkerend. Deze blokkade was een algemeen bekende casus belli. In één klap was Nasser de held van de Arabische wereld: hij had de Arabische eer gered door op te treden tegen de Israëliërs, waarmee hij de "laatste sporen van agressie" van de oorlog van 1956 uitwiste. Bijna van de ene op de andere dag was het altijd gespannen Midden-Oosten afgegleden van een relatief stabiele toestand naar de rand van een regionale oorlog.
bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Zesdaagse_Oorlog
Nou, nou, wat een vredesduif die Nasser.http://images.fok.nl/s/emo.gif
Als de Arabieren gewoon akkoord waren gegaan met het plan van 1948 dan was er niets aan de hand geweest, ze hebben het aan zichzelf te danken.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Adinomis

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #24 Gepost op: februari 08, 2006, 09:40:39 pm »

quote:

Liudger schreef op 27 januari 2006 om 11:07:
[...]

Netanyahu suggereerde gisteren dat Hamas al stevig door Iran gefinancieerd wordt.

De olielink is ook wel eens bij me opgekomen. Alweer een reden om zo snel mogelijk naar alternatieven voor olie te zoeken :) .
Het is al jaren bekend dat Hamas door Iran gefinancieerd wordt. De president van Iran, Ahmadinejad heeft uitgesproken dat Israel van de kaart moet worden geveegd. De wereld is bang dat Iran atoombommen maakt. Volgens vluchtelingen uit dat land zijn er al atoombommen. In de kwestie met Israel speelt Iran een grote rol. Dit bericht las ik nu weer:

quote:

De publicatie van spotprenten van de profeet Mohammed in het Westen is een Israëlisch complot, ingegeven door woede over de overwinning van de islamitische Hamas in de Palestijnse parlementsverkiezingen. Dat heeft ayatollah Ali Khamenei dinsdaggezegd.

De hoogste geestelijk leider van Iran noemde de publicaties een schandaal, vooral omdat ze het werk zijn van „degenen die zich opwerpen als de kampioenen van beschaving en vrijheid van meningsuiting.” Hij hekelde het feit dat het Westen toestaat dat heilige zaken van de islam worden beledigd, maar iedere ontkenning van de Holocaust veroordeelt.

In Teheran zijn uit protest tegen de publicaties in Europa de ambassades van Oostenrijk en Denemarken de afgelopen dagen met stenen en brandbommen bekogeld.

Dus nu krijgt Israel weer de schuld van die hele cartoonaffaire. Bovendien wordt de holocaust ontkend. Een pijnlijk bericht voor de Joden.
De hele zaak daar in het midden Oosten is behoorlijk explosief.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2006, 09:42:58 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #25 Gepost op: februari 08, 2006, 10:03:28 pm »

quote:

Adinomis schreef op 08 februari 2006 om 21:40:
Dus nu krijgt Israel weer de schuld van die hele cartoonaffaire. Bovendien wordt de holocaust ontkend. Een pijnlijk bericht voor de Joden. De hele zaak daar in het midden Oosten is behoorlijk explosief.
De situatie is altijd explosief geweest. De ene keer opvallender dan de andere keer. Arabieren accepteren de Joden niet en dat zal ook niet veranderen. Als ze al vrede sluiten dan is het echt nodig om zelf niet kapot te gaan. De buurlanden Egypte en Jordanie hebben dat mede daarom gedaan. En om betere (economische) banden met het westen te krijgen. Niet omdat ze de joden zo graag mochten.

Zelf denk ik niet dat er ooit vrede komt voor Israel. Pas als ze weer aan de oorspronkelijke opdracht zouden voldoen. Namelijk de Heere dienen. Onvoorwaardelijk. Maar dat zal niet voor de wederkomst zijn. Het begon al in in de rechteren tijd en blijft gelden.

quote:

Rechters 2: 20 De HEER ontstak in woede tegen Israël en zei: ‘Dit volk overtreedt de regels van het verbond die ik hun voorouders heb opgelegd en het luistert niet naar mij. 21 Ik zal daarom geen enkel volk meer verdrijven dat nog in het land woonde toen Jozua stierf.’ 22-23 De HEER had die volken namelijk in het land laten blijven en ze niet onmiddellijk verdreven omdat hij de Israëlieten op de proef wilde stellen. Hij had ze niet aan Jozua uitgeleverd, omdat hij wilde zien of de Israëlieten zich net als hun voorouders zouden houden aan de weg die hij hun had gewezen of niet.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2006, 10:04:20 pm door Zijnkind »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #26 Gepost op: februari 08, 2006, 10:04:38 pm »

quote:

Adinomis schreef op 08 februari 2006 om 21:40:

Dus nu krijgt Israel weer de schuld van die hele cartoonaffaire. Bovendien wordt de holocaust ontkend. Een pijnlijk bericht voor de Joden.
De hele zaak daar in het midden Oosten is behoorlijk explosief.

Zoals ik voor TV zag dat demonstranten scandeerden: weg met Amerika - weg met Israel. :?
Er gebeurt iets in Denemarken en er wordt weer direct een bepaalde draai aan gegeven.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2006, 10:04:49 pm door Priscilla en Aquila »

Laodicea

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #27 Gepost op: februari 10, 2006, 09:58:25 am »

quote:

10 Februari 2006 04:23
Poetin zoekt toenadering tot Hamas
MOSKOU De Russische president Poetin wil binnenkort leiders van de radicale Palestijnse Hamas-beweging uitnodigen om in Moskou te praten over vrede.

Hamas won vorige maand de verkiezingen met absolute meerderheid."Wij moeten die keuze van het Palestijnse volk respecteren", aldus Poetin. Het gaat hem erom een oplossing te vinden voor zowel de Palestijnen als voor Israël, zei hij.

Israël en de VS zijn kritisch. Ze wijzen erop dat het Kwartet van de EU, Amerika, de VN én Rusland Hamas vorige maand nog heeft opgeroepen om de staat Israël te erkennen en het geweld af te zweren. Dat heeft Hamas echter nog niet gedaan.

bron:http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006/02/art0000A0060693.html
Gog van Magog in actie vermoedt mijn achterdochtig gemoed dan. :/

Paul Kuiper

• rede is vrede
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #28 Gepost op: februari 13, 2006, 12:58:25 am »
Rabin: Hij wist dat en wij wisten het'

quote:

Liudger schreef op 08 februari 2006 om 15:38:
(...)
Je zegt dat Nasser geen oorlog wilde, en dat de Israelis dat wisten. Dat lijkt me een tendentieuze manier van weergeven. Nasser wilde, vanuit politiek oogpunt, niet zelf de eerste slag uitdelen, maar door Israel langzaam te verstikken haar te verleiden tot de eerste slag. Egypte kon dan zelfverdediging claimen, om vervolgens de oorlog te winnen. Een naaste medewerker van Nasser gaf dit notabene voor de oorlog al toe in de krant Al-Ahram.

Sorry, Liudger, maar tendentieus was mijn weergave zeker niet. In maart 1968 verklaarde Yitschak Rabin, tijdens de juni-oorlog Israëlisch opperbevelhebber (en later twee keer minister-president), in een interview met Le Monde letterlijk:

'Ik denk niet dat Nasser oorlog wilde. De twee divisies die hij op 14 mei naar de Sinaï gestuurd had waren niet voldoende geweest om een offensief tegen Israël te ontketenen Hij wist dat en wij wisten het. Dat feit laat volgens mij zien dat Nasser niet werkelijk geloofde dat wij Syrié gingen aanvallen. Hij blufte. Hij wilde zich, voor een gering bedrag, voordoen als de redder van Syrié en op die manier grote sympathie winnen in de Arabische wereld.'

Dat is toch duidelijke taal, nietwaar? Ik roep in herinnering dat er een zeer gespannen situatie was aan de grens tussen Israël en Syrié, voortdurende grensincidenten, en er gingen in Israël steeds meer stemmen op voor een vergeldingsaanval op Syrië. En het doel van Nasser was dus: Israël beletten een oorlog tegen Syrië te beginnen, en zo dus weer eens kunnen poseren als de redder van de vrede en de redder van de Arabische wereld.

Ik zal zeker niet stellen dat iemand als Nasser uitsluitend nobele motieven had. En dat hij het spel niet goed gespeeld heeft is wel duidelijk, hij is er uitgekomen als de grote verliezer. Maar we kunnen dus in eerlijkheid vasstellen dat je oorspronkelijke uitspraak niet met de feiten strookt:

quote:

Liudger schreef op 31 januari 2006 om 12:18:
Israel moet al haar kaarten en meer uit handen geven, zonder vrede. En dat terwijl de oorlog van 1967 begonnen is door de Arabische wereld, met inbegrip van de Palestijnen.
Het droevigste is dat de bezetting van de Jordaanoever nog steeds voortduurt, met alle onrecht en bloedvergieten dat daaruit voortkomt. En de behoefte van (de meerderheid in) Israël om zich steeds meer grond en steeds meer macht toe te eigenen brengt de Palestijnen onaanvaardbaar leed toe. Ondanks de moedige rol die de Israëlische vredesgroeperingen spelen.

quote:

Liudger schreef op 08 februari 2006 om 15:38:
Tja, zo'n verhaal kan ik ook ophangen. Ik kan ook zeggen dat jouw gekleurde bril je de indruk geeft dat mijn bril gekleurd is. En de term 'keiharde onwaarheden' kaats ik direct terug in jouw kamp.
??? Als je bovenstaande duidelijke uitspraken van Rabin gelezen hebt, zul je denk ik moeten toegeven dat mijn bijdrage geen enkele onwaarheid bevatte!
Paul K.

Liudger

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #29 Gepost op: februari 13, 2006, 05:20:39 pm »
Nasser riskeerde oorlog met opzet

'Niet uitsluitend nobele motieven' is een gotspe zeg. Het doel was niet het scoren van politieke punten (hoewel dat meegenomen was), elke stap had zijn plaats in de campagne voor het uiteindelijke doel, de vernietiging van Israel. Shukeiry van de PLO zei vlak voor het uitbreken van de grootscheepse vijandigheden in 1967 letterlijk dat hij niet verwachtte dat er na afloop nog veel Joden in leven zouden zijn. De hele Arabische wereld wilde oorlog, schreeuwde in enorme demonstraties, eindeloze krantenkolommen en speeches van politieke leiders in feite om genocidale oorlog.  Als je daar iets nobel in vindt, dan hebben we een heel ander idee van adeldom.

"Unlike Amer, who apparently never seriously considered the option of partial UNEF withdrawal, Nasser was probably not committed to the occupation of Sharm al-Shaykh until at least May 17, when U Thant refused merely to evacuate the border posts.[91] However, after that date, he must have approved it. The main negotiator with the UN military forces was General Fawzi, who was avowedly Nasser's man. On May 17, Fawzi definitely confirmed that UNEF had to withdraw from Sharm al-Shaykh, but gave them 48 hours. When the UN commander, hoping to delay the removal until Thant arrived in Cairo, then asked for three extra days, Fawzi refused, but granted him until May 22 as an act of cooperation.[92] This particular date was almost certainly chosen because it was the day on which  Nasser intended to announce the closure of the Gulf of Aqaba, which depended on an Egyptian military presence in Sharm al-Shaykh. It was therefore probably Nasser who gave the order.[93] He was aware of the implications, as he made clear in his speech of May 26: "Taking over Sharm al-Shaykh meant confrontation with Israel  . It also meant that we were ready to enter a general war with Israel."[94]

[93] BBC, Fifty Years War: Israel and the Arabs: Interviews. Badran interview.
[94] BBC, Summary of World Broadcasts. Part 4: The Middle East and Africa (1967).
http://meria.idc.ac.il/journal/2005/issue2/jv9no2a2.html

Hij was nog niet van plan om een offensief te ontketenen. Hij probeerde de druk op Israel te maximaliseren, als het even kon zonder algehele oorlog, maar hij was bereid het risico te nemen de aanval uit te lokken. Hij dacht blijkbaar dat het Egyptische leger dat wel aankon. Aan de andere kant had Israel geen niet-militaire middelen om onder die druk uit te komen. Israel probeerde oorlog te vermijden door haar gebruikelijke militaire parade bescheidener te houden dan normaal, door andere landen (o.a. de Sovjet Unie) uit te nodigen te controleren dat er geen sprake was van aggressieve troepenconcentraties aan haar kant, en andere landen over te halen de blokkade opgeheven te krijgen (bv via een internationaal smaldeel in de Golf van Akaba), en door na een openbare waarschuwing dat dit oorlog betekende, zo'n 14 dagen te wachten. Het opheffen van de blokkade kwam niet van de grond.  Een voortdurende gedeeltelijke of gehele mobilisatie zou dodelijk zijn geweest voor de Israelische economie. Israel had duidelijk het gevoel dat haar leven en dat van haar burgers op het spel stond, dat ze nu nog kans op handelen en succes had maar dat haar spelruimte steeds kleiner werd.

Je focus of Egypte al dan niet een gewapend offensief van plan was, is wat mij betreft dus misleidend (ik neem graag aan, niet opzettelijk), want niet zo relevant.

quote:

De twee divisies die hij op 14 mei naar de Sinaï gestuurd had waren niet voldoende geweest om een offensief tegen Israël te ontketenen

Ik denk dat ik dat interview in zijn geheel zou moeten zien. Je citaat lijkt me te kort om jouw conclusie op te baseren. De situatie op 14 mei was niet meer relevant op het moment van de Israelische actie (begin juni). Op 21 mei stonden er al 6 divisies in de Sinai. Pas op 22 mei verklaarde Nasser de golf van Akaba geblokkeerd, mede waarschijnlijk omdat de Israelische regering vrij timide reageerde op de eerdere gebeurtenissen. Het kan best zijn dat Nasser's plannen op 14 mei heel anders waren dan die op 22 mei, en die weer anders dan twee weken later.

edit: zelden mijn gelijk zo snel bevestigd gezien: zie
http://ragout.blogspot.co...nk-nasser-wanted-war.html

Nasser wist dat blokkering van de golf van Akaba voor Israel een oorlogsverklaring was. Hij verklaarde dus in feite de oorlog. Gedurende de hele opbouw van het conflict was het Nasser die het initiatief nam, Nasser die in woord en daad aggressie uitstraalde.  Het is dus misleidend om te stellen dat Israel het initiatief had in dit gewapende conflict.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2006, 05:48:01 pm door Liudger »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #30 Gepost op: februari 20, 2006, 07:58:53 pm »
Even een paar opmerkingen over Hamas.
Ik las er net wat over in de krant. Ze zitten nu in de regering en moeten zich 'dus' houden aan wat er met Israel is afgesproken - aldus Abbas, maar Hamas wil niet praten met Israel en heeft het recht tot gewapend verzet. Zeggen ze.
Dat lijkt me toch wel een impasse waar je moeilijk of misschien helemaal niet uitkomt.

Marc Knoop

• De toekomst is mooi.
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #31 Gepost op: maart 01, 2006, 09:21:45 am »
Israël is bijna alleen maar omringt door vijandelijke landen, gelukkig zijn de relaties met Egypte en Jordanië verbeterd. Maar Syrië en Iran zijn helaas grote vijanden. Zij hebben Hamas ook jarenlang stiekem gefinancierd ivm wapens en investeringen in Gaza waardoor Hamas toch een bepaalde vorm van krediet opbouwde bij veel Palestijnen door het onderwijs te stimuleren. Duidelijk is dat Hamas veel onschuldige Israëlische burgers heeft gedood. Met zo'n partij valt niet te praten zeker niet als je de achterliggende ideologie bekijkt. Het is jammer dat de Palestijnen ervoor gekozen hebben. Ik denk dat Israël zich nu nog beter moet gaan beschermen en hopen dat de regering van Hamas snel valt. Fattah was niet alles maar wel voor rede vatbaar. Hamas is een terreurorganisatie. Ik weet niet of Israël de geldkraan dichtdraait richting Gaza, de VS wil al het gedoneerde geld terug in ieder geval. Achter de schermen zullen Syrië en Iran wel voor financiering zorgdragen.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2006, 09:43:49 am door Marc Knoop »
Marc Knoop

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #32 Gepost op: maart 01, 2006, 09:36:59 am »
Echt democratisch is ook om de vlaggen van westerse landen te doorsteken.... Demonstratie in Hebron door Hams georganiseerd.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #33 Gepost op: maart 01, 2006, 11:17:50 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 maart 2006 om 09:36:
Echt democratisch is ook om de vlaggen van westerse landen te doorsteken.... Demonstratie in Hebron door Hams georganiseerd.

God regeert en volvoert zijn plan. We leven in een bijzondere tijd. Hij vergaart zijn gemeente. We leven in een tijd van opwekking. We staan vlak voor de poort.

kajem
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #34 Gepost op: maart 01, 2006, 11:25:20 pm »

quote:

kajem schreef op 01 maart 2006 om 23:17:
[...]

God regeert en volvoert zijn plan.
Ja.. :)

quote:

We leven in een bijzondere tijd.
Ja, in wat voor opzicht? Het vervolg van je post?

quote:

Hij vergaart zijn gemeente.
Ja, mee eens.

quote:

We leven in een tijd van opwekking.
Nou, iig niet in Nederland. Ik zie er niet veel van. Wel mensen persoonlijk maar als christenen in het geheel zou ik het niet durven zeggen.

quote:

We staan vlak voor de poort.

Wat bedoelje? Van de opwekking?

En in hoeverre is dit nu on-topic? :? Ik zie zonder verdere uitleg van jouw kant niet zoveel vernband met mijn post waar je op reageert....
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2006, 11:25:21 pm door Priscilla en Aquila »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #35 Gepost op: januari 04, 2009, 02:02:01 pm »
Hamas aan de macht. Hamas betekent "enthousiasme, vuur, fanatisme".
Nu was en ben ik niet zo enthousiaist over dergelijk "enthousiasme, vuur, en fanatisme".
Er gebeurt nogal wat. Dit houdt me erg bezig...hoe zit dat met jullie?

Maar.....zit Israël wel op de goede koers?
Hoe moeten wij en de kerken hiermee om gaan?
Moet Israël tot de orde worden geroepen?
Is dit het laatste kunstje van Bush?
Speelt Sarkozy de nieuwe voorzitter van de EU Tjechië een stok in het wiel door zich er mee te bemoeien?
Bevordert dit een eenduidig standpunt namens de EU?
Kijk jij wel eens naar het engelse Al Jazeera en wat vind jij van dat commentaar t.o.v. CNN?
Aan welke kant staat God of schudt die alleen maar zijn vergramde of bedroefde gelaat?
Is van Agt anti-joods of juist objectief?

Ik stel gewoon wat vragen waar je niet zonodig op hoeft in te gaan, maar het is een weerslag van vragen die ons zouden kunnen bezig houden.

Kortom....hoe denken jullie over de toestand in de Gaza en Israël....
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2009, 02:04:43 pm door grondig christelijk »

Adinomis

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #36 Gepost op: januari 04, 2009, 03:01:13 pm »
Het juiste zicht heb ik er ook niet op. Wel hoor ik dat de berichtgeving vaak vooringenomen is. We zouden ook de Israëlische kant van de zaak moeten onderzoeken. Ze zullen heus niet altijd vrijuit gaan. De leefomstandigheden van de Arabische woongebieden in het land zouden verbeterd kunnen worden. Omdat er zoveel negatieve berichtgeving is, lijkt het me ook goed om de andere kant ervan te zien. Er keert zich een massaal moslim-front tegen hen.

Het is bijvoorbeeld bekend dat de Palestijnen hun minutie vaak opslaan in woonhuizen met kleine kinderen. Als Israël dan die opslag beschiet blijken er ineens veel kinderen te zijn gedood. Wie slaat dat spul dan ook op in woonhuizen? Dan lijkt het of Israël bewust kinderen doodt, terwijl men juist probeert geen burgerslachtoffers te maken.

Als er kinderen gedood worden schokt dat de wereld. Is het niet wreed om gewone huizen voor dat doel te gebruiken?
Wat doen kinderen op straat bij vuurgevechten?
Zo zijn er zoveel voorbeelden.

Hamas is al heel lang bezig om raketten op Israël af te vuren. Men heeft al zo vaak - onder druk van het buitenland - aanvallen onbeantwoord gelaten. Het is toch geen wonder dat de bevolking van Israël wel eens actie van de regering wil zien?

Het woord "antisemitisme" wordt niet zo veel meer gebruikt, omdat het iets slechts van ons zegt. Het is nu vervangen door "zionisme" en dat is een beschuldigende term voor Israël.

Een site waarop één en ander te lezen is:
http://eliezeryair.punt.nl/?r=1&id=425486
Het daar beschreven artikel stond in het Israëlische dagblad Ha'aretz
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2009, 03:02:06 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ilonia

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #37 Gepost op: januari 04, 2009, 04:05:56 pm »
grondig christelijk schreef:

quote:

Maar.....zit Israël wel op de goede koers?
Ik ben van mening van wel. Israel heeft jarenlang raketten gekregen. In totaal is het 5000 van de afgelopen 8 jaar. Ik denk dat een ander land allang had gereageerd.

quote:

Hoe moeten wij en de kerken hiermee om gaan?
Ik vind dat de kerk erg stil is als het om Israel gaat. Ik vind dat de kerken wat meer van zich moeten laten horen en niet aan de zijlijn horen te staan.

quote:

Moet Israël tot de orde worden geroepen?
Ik vind niet dat je Israel tot de orde moet roepen, maar eerder Hamas.

quote:

Is dit het laatste kunstje van Bush?

Ik vind dat hij zich te laat voor Israel opneemt. Hij kan nu vanalles doen, want er zijn nog maar een paar weken voordat hij geen president meer is. Overigens is het nog niet zeker als Obama president wordt, want op 16 jan. wordt er een uitspraak gedaan over zijn geboortebewijs. Als Obama dan geen president mag worden dan heeft de VS echt een probleem. Of wordt dan een andere democraat president of wordt er dan weer nieuweverkeizingen gehouden? Geen idee.

quote:

Kijk jij wel eens naar het engelse Al Jazeera en wat vind jij van dat commentaar t.o.v. CNN?
Ik heb CNN nog niet gezien, maar ik denk dat CNN wat objectiever is dan Al Jazeera. Al Jazeera blijft toch een Arabische zender Engels of Arabisch gesproken.

quote:

Aan welke kant staat God of schudt die alleen maar zijn vergramde of bedroefde gelaat?

Aan welke kant denk jezelf? Israel is de oogappel van G'd. Natuurlijk is het wel zo dat G'd niet staat te juichen als er Palestijnen worden vermoord, maar Israel staat volkomen in haar recht.
Iets anders is misschien de vergelijking met Nazi-Duitsland die bommen ging gooien op Engeland. Had Engeland niks moeten doen en met Nazi-Duitsland om de onderhandelings tafel moeten zitten?
Gaza is helemaal in handen van de Palestijnen en is dus een klein landje naast Israel. Jaren lang heeft Israel niks/weinig gedaan om Hamas te stoppen met het gooien van raketten. Hoelang moest Israel dan wachten om Hamas proberen te stoppen met het gooien van raketten?

quote:

Is van Agt anti-joods of juist objectief?
Hij is zeker niet objectief, maar anti-joods is weer een totaal andere uiterste. Wat ik wel schandalig vindt is dat een SP parlementslid oproept tot geweld tegen Israel en dan ben je wel anti-joods bezig.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #38 Gepost op: januari 04, 2009, 04:52:46 pm »

Ilonia

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #39 Gepost op: januari 04, 2009, 05:35:44 pm »
Kan je daar een link van geven?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #40 Gepost op: januari 04, 2009, 06:37:10 pm »
Dat zíjn links.

Ilonia

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #41 Gepost op: januari 04, 2009, 07:23:51 pm »
Oh, blond he :)

Adinomis

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #42 Gepost op: januari 05, 2009, 03:42:13 pm »
overgenomen van
http://harrysfocusopisrael.blogspot.com/2009/01/gaza.html

Beste vrienden,
Sinds ruim 6 jaar wordt het zuiden van Israël, dagelijks vanuit de Gazastrook met raketten en mortieren bestookt. Helaas is het zo, dat men er schijnbaar aan wendt als men dagelijks hetzelfde hoort en er verder geen aandacht aan besteed. Zo is het ook met het “dagelijkse nieuws” dat de stad Sderot en de in de omgeving liggende dorpen en kibbutsim weer met raketten worden bestookt! Men wendt er schijnbaar aan, maar de bewoners van Sderot en omgeving wennen er niet aan, evenals de gewonden ( waaronder een jongetje van 5 waarvan beide benen moesten worden geamputeerd, en de velen die getraumatiseerd zijn).
Deze beschietingen vonden plaats tijdens het zogenaamde staakt het vuren!!
Tijdens de berichtgeving via pers, radio en TV, vermeldt men, helaas, niet voldoende, dat de nu plaatsvindende tegenaanval het gevolg van die beschietingen is!

Daar de Hamas, net als het Duitse leger tijdens WO2, verschanst zich tussen de bevolking, zodat bij een eventuele tegenaanval, “onschuldige” burgers gedood of gewond raken. Gebeurt dit, dan geeft dit prima beelden voor de propagandamachine! Verder wordt niet vermeld dat uitsluitend doelen worden gebombardeerd die van de Hamas zijn en zijdelings bij Hamas betrokken zijn, zoals de bedrijven die de raketten fabriceren!
Daarbij komt, en dat men niet voldoende aandacht schenkt aan het feit dat de Hamas tot doel heeft en dit herhaaldelijk verklaart: “de verovering van heel Israël en de verdrijving van de daar levende Joden “!!

Ik stuur ik jullie een kort overzicht van de beschietingen van de twee weken vóór de tegenaanval, alsmede een filmpje op You Tube.

Graag lezen en aan vrienden en bekenden laten lezen, waarvoor mijn dank. Vr.gr. Leo van Praagh, Herzlia, Israël.

http://www.youtube.com/watch?v=I5eKXOBf5_w

Thorgrem

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #43 Gepost op: januari 05, 2009, 04:01:56 pm »
In hoeverre mag een Nederlandse parlementariër eigenlijk oproepen tot een intifada?

http://www.youtube.com/watch?v=23bM58hhFk8

Adinomis

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #44 Gepost op: januari 05, 2009, 06:22:58 pm »
Dat klopt natuurlijk helemaal niet van die Harry van Bommel SP.

Ik vond de opmerking van Afshin Ellian wel gevat "Harry wees een vent, en doe die bomgordel om", dat zal hij (gelukkig maar) niet durven.

hij schrijft o.a. in zijn weblog:

Doodvonnis
De Israëliërs werden in deze fatwa tot 'koffar-e harbi' verklaard, ongelovigen met wie je in staat van oorlog bent. Daarom moeten ze worden gedood.

Dit is het zoveelste doodvonnis dat de politieke islam tegen de joodse staat heeft uitgevaardigd. Yusuf Al-Qaradawi, de soennitische geestelijk leider, heeft zich in vergelijkbare bewoordingen geuit. Deze baardman wordt door Ahmed Marcouch bewonderd en aanbeden.

http://www.elsevier.nl/we...-doe-die-bomgordel-om.htm

Thorgrem

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #45 Gepost op: januari 05, 2009, 06:30:17 pm »
Weer wat nieuws, ik wist eigenlijk niet dat dit werd gedaan. Wellicht naïef van mij. Volgens mij is het ook een oorlogsmisdaad, maar goed dat is schuilen achter vrouwen en kinderen ook.

http://www.spitsnieuws.nl..._als_oorlogsvoertuig.html

ruben1989

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #46 Gepost op: januari 05, 2009, 06:40:27 pm »
Ten eerste zou ik graag willen zeggen dat ik de de vergelijking tussen hamas en nazi-duitsland (Iliona en Adinomis) volkomen onterecht vind.
De posts van Iliona en Adinomis zijn ook op andere vlakken behoorlijk ongenuanceerd. Het is waar dat er veel te zeggen valt voor een reactie op 100 raketten per dag, of er nou wel of niet veel slachtoffers, bij vallen. Sterker nog als Duitsland nu zou besluiten om Nederland te bombarderen stel ik voor per direct het bombardement te beantwoorden. Maar wat nou als Nederlanders opeens massaal naar Duitsland gaan verhuizen, met toestemming van de EU.  Daar roepen wij vervolgens binnen het Duitse grondgebied een zelfstandige staat uit. In die staat bevinden zich verschillende waterbronnen die de rest van Duitsland van water voorzien, maar wij besluiten om deze bronnen in te dammen en voor eigen gebruik te bewaren, waarmee het achtergelegen Duitse gebied droog komt te staan en behoorlijk verpaupert. In Duitsland ontstaat fikse onvrede en er zijn zelfs idioten die besluiten zichzelf op te blazen, omdat ze hun land terug willen. Nederland reageert verstandig zonder agressie, ze besluiten de duitse bewoners af te schermen van hulp van buitenaf en bouwen een muur om de stukken land die zoals de internationale afspraak gewoon in handen van de duitsers blijven. De duitse bevolking die voor een deel ook werkzaam is in het door Nederlanders bewoonde gedeelte van het land staat nu elke dag enkele uren in de rij om door de muur naar hun werk te kunnen, met het risico dat ze alsnog terug naar huis moeten rijden, zonder inkomen. Deze maatregel is niet geheel onterecht want het aantal idiote duitsers dat zich uit, frustratie, armoe of te stellige vaderlandse liefde besluit op te blazen neemt toe en de bevolking dient nou eenmaal beschermd te worden. Het minder idiote gedeelte van de bevolking begint de situatie echter ook zat te worden en kiest daarom in een democratische verkiezing een iets te vaderlandslievende bevolking (eerder genoemd als idioten) en deze besluit vervolgens tot raketaanvallen.

Dit is misschien een wat kinderlijke (let dus niet op termen als idiote), en versimpelde versie van de werkelijkheid. Ik ben immers ook afhankelijk van vaak slechte berichtgeving, maar dit is een beetje de situatie zoals ik hem zie in Israel. Ik vind dat beide zeides hun bestaansrecht hebben, maar de wijze waarop er op dit moment en in het verleden door BEIDE kanten is gehandelt is kwalijk.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #47 Gepost op: januari 05, 2009, 07:31:27 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 05 januari 2009 om 18:40:
Ten eerste zou ik graag willen zeggen dat ik de de vergelijking tussen hamas en nazi-duitsland (Iliona en Adinomis) volkomen onterecht vind.
kijk eens op youtube wat hamas uitvreet. Het zijn arabische nazi´s.

Ilonia

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #48 Gepost op: januari 05, 2009, 09:01:11 pm »
Ruben,
Een korte geschiedenis les. Het "Palestijnse" volk bestaat niet. Er waren ooit eens Filistijnen, maar dat zijn niet de huidige "Palestijnen". Voordat er de staat Israel werd opgericht was en geen "palestijnse" regering. De Romeinen hebben de naam Israel proberen uit te wissen en hebben het land Palestina van genoemd. Daarna is het land Israel in velen handen gevallen. Het laatste heerser over Palestina waren de Engelsen die het veroverde op de Ottomanen.(Turken). Begin vorige eeuw was Palestina een provinci en waren er geen wegen, scholen, musea's ectra laat staan een eigen regering. Toen de jaren '20 van de vorige eeuw Joden kwamen die voor veel geld land kochten, kwam er pas welvaart in Palestina. Overigens werden in die tijd de Joden Paletijnen genoemd en meestal werd daar niet Arabieren (Nomaden)mee bedoelt.

Ilonia

• Bekijk profiel
Hamas aan de macht
« Reactie #49 Gepost op: januari 05, 2009, 09:05:44 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 januari 2009 om 19:31:
[...]

kijk eens op youtube wat hamas uitvreet. Het zijn arabische nazi´s.
Voor/Tijdens de WOII had de Moefti van Jeruzalem kontakt met Hitler. Sterker nog deze hebben elkaar ontmoet en er is ook een foto van.