quote:
Liudger schreef op 31 januari 2006 om 09:46:[...]
Ik denk dat de geloofsbelijdenis van Nicea (zoals waarschijnlijk andere vormen eveneens) een reactie, een antwoord was op selecte vragen die toen specifiek leefden. Nicea omvat daarom niet alles wat essentieel is voor een Christen.
Nee, maar wel alles wat er staat is essentieel. En
dat zei ik.
quote:
Al kun je het eens zijn over deze tekst, dan kan je nog stevig van mening verschillen over zaken waar deze tekst helemaal niet in is geinteresseerd. In die zin kan ik begrijpen dat mensen zeggen 'met Nicea ben ik er niet'.
Ik ook. En ik ben het daar dus mee eens, met Nicea alleen ben je er niet.
quote:
Wat ik niet zo snap is dat je denkt dat verschillen in interpretatie van specifiek deze tekst onderdeel uitmaken van wat de reformatie scheidt van de RKK. Ik dacht dat daar niet zoveel verschil tussen de twee zou liggen. Zou je dat kunnen toelichten, eventueel met voorbeeld(en)?
Ik denk ook niet dat de scheiding van geesten nu typisch hier vandaan komt, maar het komt hier wel tot uiting. En in die zin kan ik dus niet zeggen: je gebruikt dezelfde woorden, dus we geloven hetzelfde. Want de woorden hebben verschillende betekenis gekregen. Niet allemaal, en niet altijd is het verschil heel groot, maar ze zijn wel net groot genoeg om te constateren: we zijn geen geloofsgenoten van elkaar, geen kerkgenoten. Maar de verschillen zijn wel zo klein dat we, en ik zeg dat in navolging van de Kerk, broeders en zusters in Christus zijn.
Enkele in het oog springende voorbeelden van verschillen die men kan tegenkomen:
Schepper van hemel en aarde,In de catholica wordt dit niet begrepen als zou Genesis 1 een letterlijk-historisch verslag zijn. Creationisme past niet in het katholieke geloof. Bij nogal wat protestanten kom ik die benadering wel tegen (bij nogal wat katholieken ook overigens, maar dat is weer een heel andere discussie)
één in wezen met de Vader,zoals je wellicht weet is deze tekst een compromis tussen de lijn van Arius en van Athanasius. In de catholica staat hier dat God Trinitair is, maar in nogal wat hedendaagse varianten kom je steeds meer een uitleg tegen die wezenlijk Arianistisch is.
door de heilige Geest uit de Maagd Maria, In de catholica is dit te lezen als: Maria was maagd, en bleef maagd. In de reformatie als: Maria was maagd.
om te oordelen levenden en doden.Catholica: alle mensen vallen onder dit oordeel. Reformatie, voorzover mij bekend: alleen de niet-gelovigen vallen onder dit oordeel.
die voortkomt uit de Vader (en de Zoon); Hier wijkt de tekst af tussen catholica en orthodoxie. Ik probeerde voorbeelden te geven van interpretatieverschillen, dus dit verschil valt daar feitelijk buiten.
Ik geloof in de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk. Catholica: er is 1 Kerk, sacramenteel en heilig. Dit is de Kerk die bouwt op de apostolische successie. In de RKK is men niet helemaal duidelijk, maar dit is ofwel de RKK, ofwel de RKK+OKK(N)+Orthodoxie+Grieks Katholiek+nog een paar kleintjes.
Verder is het fundamenteel dat het woord "in" een onjuiste toevoeging in de vertaling is. Wat de catholica hier belijdt is dat het christelijk geloof het geloof van de Kerk is. "Ik geloof de Kerk" staat er. Iemand anders in dit topic vroeg waarom de Bijbel niet genoemd wordt, en hier staat het antwoord: omdat ons geloof niet uit de Bijbel is, maar uit de Kerk. En de Bijbel is eveneens uit de Kerk.
In de niet-Roomse catholica+orthodoxie is men hier iets duidelijker over: dit betreft de RKK+OKK(N)+Orthodoxie+Grieks Katholiek+nog wat kleintjes.
Buiten deze kerken wordt deze hele tekst totaal anders gelezen. "De Kerk" wordt een soort virtuele gemeenschap van "echte christenen" in allerlei kerken. Het apostolische karakter van de kerk wordt terug gebracht tot de leer van de 12. En de vertaalfout, het toegevoegde "in" wordt benadrukt: men gelooft de Kerk niet, maar men gelooft in een kerk, ofwel, men gelooft dat een kerk bestaat. Deze vertaalfout is noodzakelijk om het Sola Scriptura mogelijk te maken, en toch Nicea te belijden.
Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.De catholica gelooft dat je na het doopsel volledig vrij bent van (de gevolgen van) zonden. Daar komt bij dat het zondebegrip van de catholica strikt relationeel wordt verstaan, en niet ethisch/Kantiaans-deugdelijk. Verder houdt de catholica (en de orthodoxie overigens net zo) haar geloof in de sacramentele betekenis van de doop, en de noodzaak de doop met water af te ronden met de doop met de Geest (bij de orthodoxie direct na de waterdoop, bij de catholica in het Vormsel, vaak jaren later)
De reformatie gelooft dat je nooit geheel vrij bent van zonden, heeft een meer ethisch/normatief zondenbesef, kent veelal de doop met de Geest niet. En kan geweldig boeiende discussies houden over de leeftijd waarop gedoopt moet worden, en de vorm.