Auteur Topic: GKV in identiteitscrisis???  (gelezen 3730 keer)

drentenaar

• Bekijk profiel
GKV in identiteitscrisis???
« Gepost op: januari 31, 2006, 03:00:28 pm »
Het Reformatorisch Dagblad van heden bevatte het volgende bericht:

GARDEREN - Bij de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) is sprake van een identiteitscrisis, vindt journalist K. van Bekkum. „Nooit eerder was de rand rond de kerk breder dan nu, de middagdienst zo leeg, de variatie in liturgie zo groot, de prediking zo verscheiden. En nooit eerder voelden zo veel mensen zich in een dienst soms als een kat in een vreemd pakhuis en denken erover de vrijgemaakte kerk te verlaten.”
Van Bekkum, adjunct-hoofdredacteur bij het Nederlands Dagblad, was een van de sprekers op een congres in Garderen over het thema ”Blij met de kerk”, in november vorig jaar. Van deze besloten bijeenkomst verscheen maandag een persverslag.
Het congres was een initiatief van het gereformeerd vrijgemaakte Steunpunt Gemeenteopbouw (SGO). Aanleiding waren enkele artikelen in de bladen Nader Bekeken en De Reformatie van najaar 2004, waarin werd gepleit voor een breed kerkelijk gesprek over de ontwikkelingen in de GKV.
Het kerkverband lijkt echter te open van karakter te zijn geworden om invloeden van buiten te kunnen sturen, aldus Van Bekkum. Hij signaleert een groeiende aversie tegen de ’deskundigenkerk’ van deputaten, kerkelijke organisaties en bladen. „Losse bijeenkomsten, congressen en websites bieden individuen en groepen kansen genoeg om hun eigen keuze te maken en bewegingen in gang te zetten.”
Volgens de ND-redacteur moeten de GKV zich richten op „genade die tastbaar en echt verlossend aanwezig is, die motiveert om als christen te leven.” Als de vrijgemaakten erin zouden slagen dat motief bij elkaar te herkennen, stelt hij, dan moet mogelijk zijn elkaar „in christelijke vrijheid tegemoet te treden, het wantrouwen op te ruimen en een voor een de zaken waaraan we zo veel waarde hechten, de revue te laten passeren.”
Tijdens de workshops ”Pluriformiteit en eenheid” en ”Klassiek gereformeerd belijden” liepen de meningen uiteen over de ruimte die er in de kerk mag zijn voor pluriformiteit en voor evangelisch-charismatische invloeden en over het functioneren van het Schriftgezag en het gereformeerd-zijn. Volgens het persverslag werd in de workshops erkend „dat er binnen de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt, red.) altijd verschillen zijn geweest, maar dat er een duidelijke gehechtheid is aan de manier van kerk-zijn die decennialang binnen de Gereformeerde Kerken heeft gegolden.”
Bij anderen zou er waardering zijn voor het gereformeerde, „maar niet als deze vereenzelvigd wordt met een vrijgemaakte subcultuur. Gereformeerd is niet een spécialité de la maison van de verzuilde Lage Landen, er zit altijd iets katholiek-christelijks in, iets breeds, ook iets zelfverzekerds: het komt wel goed, want God staat er achter. Maar voor alles geldt dat God centraal staat, niet de mens, of groei, of verbetering. Activiteit genoeg, maar vanuit de rust, vanuit God.”

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 31, 2006, 03:30:25 pm »
En waarover wil je specifiek discuseren? Het artikel is nogal breed opgezet.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2006, 06:48:23 pm »

quote:

drentenaar schreef op 31 januari 2006 om 15:00:

Volgens de ND-redacteur moeten de GKV zich richten op „genade die tastbaar en echt verlossend aanwezig is, die motiveert om als christen te leven.” Als de vrijgemaakten erin zouden slagen dat motief bij elkaar te herkennen, stelt hij, dan moet mogelijk zijn elkaar „in christelijke vrijheid tegemoet te treden, het wantrouwen op te ruimen en een voor een de zaken waaraan we zo veel waarde hechten, de revue te laten passeren.”
...
 Activiteit genoeg, maar vanuit de rust, vanuit God.”

Mooie woorden. Klinkt als iets waar ik lid van wil blijven :) ... Maar overal waar het woord genade genoemd wordt is er ook wantrouwen... welke genade wordt bedoeld?....

Ooit was er een tijd dat ik onder genade verstond: We moeten goed ons best doen, maar we zijn slecht, en al het goede wat we doen mislukt... gelukkig is er genade (wat dat ook moge zijn). Naar deze genade hoef ik niet terug.

Gelukkig laat de beschrijving zien dat dit ook niet de bedoeling is.

Hoe zou de hierboven beschreven kerk waar genade tastbaar en echt verlossend aanwezig is eruit zien?

(Lastige vraag waneer je zoals ik het woord 'genade' meer met gaven van de Heilige Geest en zegeningen verbind dan met vergeving van zonden, terwijl je weet dat anderen dat niet doen,  los van de noodzaak tot vergeving van zonden)

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 31, 2006, 06:56:49 pm »
Groei gaat altijd met schokken. Het zou niet goed zijn als het ons altijd voor de wind gaat. Soms moet de zaak gewoon eventjes een beetje instorten zodat je vanuit de puinhopen iets nieuws kunt opbouwen.

WJB

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 31, 2006, 07:25:17 pm »
Dit bericht uit het RD is gebaseerd op het verslag van de conferentie in Garderen. De conclusie die ik trek is: de 'deskundigen' zijn redeloos; de kerkleden zijn radeloos en de GKV lijkt reddeloos. Zelden heb ik zoveel klinkklare onzin in een verslag gelezen.
Alleen al de titel: 'gesprek in crisissfeer geeft ontspanning'. Ging het wel ergens over? Wellicht dat de deelnemers aan dit congres zich moeten verenigen in een hulpgroep voor crisessituaties. Wat er ook aan de hand is: ontspanning verzekerd!
Merkwaardig dat zowel Harinck als Van Bekkum de ontwikkelingen bespreken in de contekst van wat zij zien als maatschappelijke ontwikkelingen. Alsof er geen God en geen Gebod voor hen bestaan. In Micha 6 lezen we dat de Heere ons wel degelijk bekend heeft gemaakt wat Hij van ons vraagt. En wie de Bijbel een klein beetje kent, weet ook dat in tijden van crises de woorden 'bekering' of 'wederkeer' aan de orde moeten zijn. Helaas lijken deze worden niet te bestaan. Als alles nog toegedekt wordt met vrome bijbelstudies en de constatering 'dan hoef je jezelf niet in te spannen'. Kunnen we verder gewoon rustig verder slapen en afwachten wat de toekomst ons brengt.
Het beste is dacht ik om te constateren dat de GKV geen recht van bestaan meer heeft. Een lege huls zonder schriftuurlijke belijndheid.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 31, 2006, 07:43:26 pm »

quote:

WJB schreef op 31 januari 2006 om 19:25:
[...]
Het beste is dacht ik om te constateren dat de GKV geen recht van bestaan meer heeft. Een lege huls zonder schriftuurlijke belijndheid.
Gelukkig is er nog een rijsje voortgekomen uit de GKv die de schriftuurlijke belijndheid bewaard heeft.  :r

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 31, 2006, 07:48:05 pm »
Nounou, dingo, niet zo zwartgallig. Er zijn ook mensen die níet in die hoek zitten, maar zich wél ook zorgen maken. Die doe je zo geen recht, volgens mij.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 31, 2006, 07:58:43 pm »
Zorgen maken doe ik ook maar daar ik was niet van plan het daar bij te laten. En ik ben zeker niet van plan om de GKv zijn bestaansrecht af te nemen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 31, 2006, 08:04:22 pm »
Hmm, ik vind eerder WJB zwartgallig dan Dingo...

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 31, 2006, 09:42:03 pm »

quote:

En wie de Bijbel een klein beetje kent, weet ook dat in tijden van crises de woorden 'bekering' of 'wederkeer' aan de orde moeten zijn. Helaas lijken deze worden niet te bestaan. Als alles nog toegedekt wordt met vrome bijbelstudies en de constatering 'dan hoef je jezelf niet in te spannen'.

Sorry hoor, maar met nadruk op genade die tastbaar en verlossend aanwezig is is nogal wat bekering nodig. Want op dit moment is dat zeker niet het geval. Dus ik snap niet hoe je denkt dat wederkeer en bekering niet zal passen bij het opnieuw ontdekken van de rijkdom van genade. Ik zou alleen het woord genade vervangen door 'de rijkdom van Christus complete verlossend werk'.

Vrome bijbestudies hebben we inderdaad niks aan als ze niet met het ontvangen van Gods Geest gepaard gaan! Anders zeker wel.

Ontspanning is zeer bijbels, maar wel in de zin van niet zelf opnieuw door onze inspanningen iets te moeten toevoegen omdat Jezus Christus werk volledig is.
In plaats van onze inspanning mogen we met open armen zijn genadegaven aannemen, waardoor we niet vanuit onze natuurlijke kracht aan het werk gaan, maar vanuit Gods kracht. Dat brengt ware ontspanning.

quote:

Hebr 4:1
1 Aangezien de belofte om binnen te gaan in Gods rust nog steeds van kracht is, moeten we ervoor waken dat iemand van u ook maar de schijn wekt deze gelegenheid aan zich voorbij te laten gaan.

Hebr 4:6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’ 8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken. 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust. 10 En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne. 11 Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in die rust, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt en te gronde gaat.

Er is dus nogal wat bekering nodig en met name vertrouwen in de kracht van God en zijn genadegaven, in plaats van onze eigen natuurlijke kracht om die rust en ontspanning binnen te gaan. Inderdaad is er dan sprake van bekering en wederkeer naar het evangelie van Gods genade. :)

Het grappige is dat de inspanning die we moeten leveren is de inspanning die het kost om de rust/ontspanning van het vertrouwen op Christus verlossend werk toe te laten. Het volk Israël vertrouwde namelijk niet op Gods kracht, maar keek naar de kracht van anderen en vergisde zich daarna dat het op eigen kracht het land zou kunnen innemen. Laten wij ons daarom ook inspannen om het vertrouwen op eigen kracht volledig lost te laten. Maar binnen te gaan in het voltooide werk van Christus verlossing.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2006, 09:48:58 pm door Theodoor »

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 31, 2006, 09:50:56 pm »
Er is veel gaande en veel onrust binnen de gkv.

Ik denk dat het goed is dat er duidelijke lijnen uitgezet gaan worden hoe we in de toekomst verder willen.

Nu is er veel verscheidenheid; dit doet de eenheid niet tengoede.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 31, 2006, 09:59:00 pm »
Als we ons vertrouwen maar niet meer stellen op 'duidelijke lijnen' die we zelf uitgezet hebben dan op onze Drie-enige God en zijn genade.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 31, 2006, 10:27:33 pm »
Gelukkig is Jezus wel blij met zijn bruid als Hij straks terugkomt.. Persoonlijk vind ik haar op dit moment nog al lelijk met een hoop littekens 8)7
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2006, 10:31:23 pm door Joesoef »
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 01, 2006, 01:05:18 am »
Littekens zijn maar oppervlakkig. Ben geen GKV lid, maar als dit forum (en dan bedoel ik niet LB) een indicatie is wat er uit het GKV kan voortkomen, dan is God's genade nog zeker werkzaam onder jullie. Denk ik.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 01, 2006, 01:53:08 pm »
De wereld om ons heen verandert, wij veranderen mee en daarmee de kerk ook. De tijd dat er organisaties waren die bepaalden wat goed was voor iedereen is voorbij. De meesten gaan eerder zelf op zoek dat iets klakkeloos aan te nemen van de kerk of van wie dan ook. Met de komst van internet zijn de mogelijkheden om een eigen mening en vorm van geloven te vormen alleen nog maar toegenomen. Dit alles betekent dat de functie van de kerk om de lijnen uit te zetten minder nodig en minder nuttig is. Op zich is dat helemaal geen verkeerde ontwikkeling. Iemand die zelf tot een bepaalde overtuiging is gekomen gelooft daar over eht algemeen sterker in dan iemand die de overtuiging 'opgelegd' heeft gekregen.

Ik snap dat het voor velen lastig is om deze verandering te accepteren. Het is nogal een verschil natuurlijk en het heeft zich in vrij korte tijd voltrokken. Maar de kerk is zoveel meer dan de bovengenoemde functie. Het is een lichaam van Christus! Gelovigen komen er samen en beleven er hun geloof. Men bouwt elkaar op en steunt elkaar, alles ter ere van God de vader! Op het gebied van de leer is de kerk uiteraard niet direct uitgespeeld. Het blijft belangrijk dat er mensen zijn die vanuit hun deskundigheid de bijbel uitleggen en verbanden laten zien. De preken en bijbelstudies blijven van enorm grote waarde. Alleen zal de kerk zich meer gaan richten op de hoofdlijnen en de 'details' overlaten aan de gelovigen zelf. Zo wordt de kerk levendiger zonder dat de basis aangetast wordt.

Ik zie het zeker nog wel zitten met de GKV!

Johan

parepidemos

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 01, 2006, 05:20:46 pm »
Zie http://www.steunpuntgemee...deren%20verslag%20fht.pdf voor het hele verslag.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Ave von Schönfeld0

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 01, 2006, 06:18:11 pm »

quote:

johanva schreef op 01 februari 2006 om 13:53:
De wereld om ons heen verandert, wij veranderen mee en daarmee de kerk ook. De tijd dat er organisaties waren die bepaalden wat goed was voor iedereen is voorbij. De meesten gaan eerder zelf op zoek dat iets klakkeloos aan te nemen van de kerk of van wie dan ook. Met de komst van internet zijn de mogelijkheden om een eigen mening en vorm van geloven te vormen alleen nog maar toegenomen. Dit alles betekent dat de functie van de kerk om de lijnen uit te zetten minder nodig en minder nuttig is. Op zich is dat helemaal geen verkeerde ontwikkeling. Iemand die zelf tot een bepaalde overtuiging is gekomen gelooft daar over eht algemeen sterker in dan iemand die de overtuiging 'opgelegd' heeft gekregen.

Ik snap dat het voor velen lastig is om deze verandering te accepteren. Het is nogal een verschil natuurlijk en het heeft zich in vrij korte tijd voltrokken. Maar de kerk is zoveel meer dan de bovengenoemde functie. Het is een lichaam van Christus! Gelovigen komen er samen en beleven er hun geloof. Men bouwt elkaar op en steunt elkaar, alles ter ere van God de vader! Op het gebied van de leer is de kerk uiteraard niet direct uitgespeeld. Het blijft belangrijk dat er mensen zijn die vanuit hun deskundigheid de bijbel uitleggen en verbanden laten zien. De preken en bijbelstudies blijven van enorm grote waarde. Alleen zal de kerk zich meer gaan richten op de hoofdlijnen en de 'details' overlaten aan de gelovigen zelf. Zo wordt de kerk levendiger zonder dat de basis aangetast wordt.

Ik zie het zeker nog wel zitten met de GKV!

Johan
En wie bepaald wat detail is en wat hoofdlijn? Wat is trouwens het verschil tussen kerk en gelovigen zelf? Inhoeverre bestaat menselijke "deskundigheid" al bijbellezende? There's a PKN-er in all of uss! oftewijl, kunnen we niet gewoon in de PKN samen ons geloof beleven? Das nog veel samener! Kortom, Ik bedoel gewoon te vragen: wat onderscheid jouw identiteit van die van de PKN (om kerk en gelovig maar eens niet uit elkaar te trekken)?

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 02, 2006, 02:11:14 pm »
De Gkv zijn een kerk met mondige leden, een kerk met gefrustreerde leden die lijden aan een weg-met-ons-houding, een kerk met bange en verontruste leden die de hakken in het zand zetten, een kerk waarin mensen zich in allerlei richtingen opnieuw aan het oriënteren zijn. Dat er een crisis is lijkt me niet te ontkennen.

Alleen, als je een crisis constateert is er toch niet meteen een hopeloze situatie? Zolang God er is niet, lijkt me.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 04, 2006, 03:04:43 pm »

quote:

johanva schreef op 01 februari 2006 om 13:53:
De wereld om ons heen verandert, wij veranderen mee en daarmee de kerk ook. Johan
Dat de wereld verandert en daarmee de kerk ook, lijkt me inderdaad op zich nog geen reden om van een identiteitscrisis te spreken. Maar wat is de maatstaf waarmee we kunnen bepalen of een bepaalde verandering of ontwikkeling goed is of niet? Ik denk dat de Bijbel, Gods Woord, die maatstaf is. Ook in het kerkelijk leven is de Bijbel namelijk het licht op ons pad. In dat licht kunnen we beoordelen of een bepaalde gebeurtenis of verandering reden geeft tot enthousiasme of juist tot bezorgheid.

Juist op dat punt zie ik een ontwikkeling die mijns inziens wel leiden moet tot een identiteitscrisis in de GKv. Die ontwikkeling is dat we in de GKv (en ook in de CGK) steeds vaker zien dat Gods Woord zèlf onder kritiek komt te staan. Ik vergelijk het maar met een vuurtoren en een schip: het is op zich niet zo erg om als schip een beetje uit de koers te raken (alhoewel... een zandbank is snel geraakt), maar het wordt pas ècht gevaarlijk als je de vuurtoren niet meer ziet. Dan weet je niet meer waar je bent, maar ook niet waar je heen gaat.

Een aanrader is in dit verband de toespraak van ds. H.G. Gunnink (Harderberg-Centrum), die hij op 27 januari 2006 heeft gehouden. Een video van die toespraak is te vinden op www.eeninwaarheid.nl:

http://www.eeninwaarheid.nl/index.php?cat=31&item=111#

De tekst van de toespraak is ook te downloaden op:
http://www.de-vijfhoek.nl/inleidingen.html.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2006, 03:07:47 pm door Berean »
Dood door schuld
Levend door genade

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 04, 2006, 03:32:32 pm »

quote:

Berean schreef op 04 februari 2006 om 15:04:
Dat de wereld verandert en daarmee de kerk ook, lijkt me inderdaad op zich nog geen reden om van een identiteitscrisis te spreken. Maar wat is de maatstaf waarmee we kunnen bepalen of een bepaalde verandering of ontwikkeling goed is of niet? Ik denk dat de Bijbel, Gods Woord, die maatstaf is. Ook in het kerkelijk leven is de Bijbel namelijk het licht op ons pad. In dat licht kunnen we beoordelen of een bepaalde gebeurtenis of verandering reden geeft tot enthousiasme of juist tot bezorgheid.

Juist op dat punt zie ik een ontwikkeling die mijns inziens wel leiden moet tot een identiteitscrisis in de GKv. Die ontwikkeling is dat we in de GKv (en ook in de CGK) steeds vaker zien dat Gods Woord zèlf onder kritiek komt te staan. Ik vergelijk het maar met een vuurtoren en een schip: het is op zich niet zo erg om als schip een beetje uit de koers te raken (alhoewel... een zandbank is snel geraakt), maar het wordt pas ècht gevaarlijk als je de vuurtoren niet meer ziet. Dan weet je niet meer waar je bent, maar ook niet waar je heen gaat.

Ik ben niet overtuigd. Waarom moet 'de Bijbel' de maatstaf zijn voor of een gebeurtenis of verandering enthousiast begroet moet worden? Waarom is 'de Bijbel' de vuurtoren die redt uit alle nood?

Ik denk dat de bijbel -sec- een beperking is van Gods Woord. Gods Woord kennen wij op meerdere manieren: het is Jezus, onze verlosser. Die kennen wij zowel uit de Bijbel, als door de Geest. Vuurtoren = bijbel is imho een verenging. Bijbel = kompas, vuurtoren = Geest, Jezus = het doel, dat lijkt mij al veel meer in de richting komen.
Uiteraard moet je op de juiste manier omgaan met de bijbel. Als je de bijbel verkeerd gebruikt, kom je nergens, net als bij een kompas. Maar daarmee ben je er nog niet. Je moet ook oog hebben voor de Geest Gods, je moet je ook door Hem willen laten leiden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 05, 2006, 02:28:57 am »

quote:

Zijnkind schreef op 31 januari 2006 om 15:30:
En waarover wil je specifiek discuseren? Het artikel is nogal breed opgezet.

Als het aan mij ligt mag er over nadedacht worden over het evangelisch  zijn.
Want dat is voor menigeen een doorn.
Alleen door JEZUS

josef

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 05, 2006, 03:36:37 pm »

quote:

Merkwaardig dat zowel Harinck als Van Bekkum de ontwikkelingen bespreken in de contekst van wat zij zien als maatschappelijke ontwikkelingen. Alsof er geen God en geen Gebod voor hen bestaan. In Micha 6 lezen we dat de Heere ons wel degelijk bekend heeft gemaakt wat Hij van ons vraagt. En wie de Bijbel een klein beetje kent, weet ook dat in tijden van crises de woorden 'bekering' of 'wederkeer' aan de orde moeten zijn. Helaas lijken deze worden niet te bestaan. Als alles nog toegedekt wordt met vrome bijbelstudies en de constatering 'dan hoef je jezelf niet in te spannen'. Kunnen we verder gewoon rustig verder slapen en afwachten wat de toekomst ons brengt.

Zonder Harinck en Van Bekkum te willen veroordelen, denk ik dat WJB wil echt een punt heeft hier. Wat namelijk ook typisch gereformeerd lijkt te zijn, is introspectie: altijd maar praten en vergaderen en de dingen beoordelen. Daar zijn gereformeerden iha veel beter in dan in echt te doen wat God van ons vraagt.
Daarom was ik wel blij dat ik in de laatste alinea van het verslag nog dit las:
"De boodschap was dat je door de liefde van Christus betrokken raakt op de samenleving. De kerken zijn nog te veel naar binnen gericht: 85 procent van de diaconale zorg blijft binnen de kerk. Kerkleden kunnen veel doen in buurtcentra, in vrijwilligerswerk ten behoeve van eenzamen, ouderen, dak- en thuislozen."

Dat is de bekering die we volgens mij nodig hebben. Niet blijven discussieren, maar gewoon die dingen doen waarvan het overduidelijk is dat Jezus dat van ons vraagt.

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 05, 2006, 03:44:57 pm »

quote:

rinuz schreef op 05 februari 2006 om 02:28:
[...]

Als het aan mij ligt mag er over nadedacht worden over het evangelisch  zijn.
Want dat is voor menigeen een doorn.

Wat mij betreft is dit 'evangelisch noemen' een voorbeeld van anderen in een hokje vastzetten en vervolgens afschieten. We plakken het hokje evangelisch op een bepaalde stroming en verafschuwen het en gruwelen daarvan en sluiten ons af van de inhoud en hetgeen waar het echt om draait.

Waar draait het werkelijk om? Om een hernieuwe ontdekking van de rijkdom van Christus verlossend werk. Hoe Christus verlossend werk ook de basis heeft gelegd voor de uitsstorting van de Heilige Geest. Hoe men de relatie met God en Jezus ook intiem beleeft kan worden. Het is wel heel makkelijk en verleidelijk om dan naar vormen te gaan kijken die volgens sommigen bij deze ontdekking horen, en de vormen vervolgens te gaan afschieten als 'evangelisch'. Omdat toevallig bij bepaalde delen van de evangelische beweging dit ook zo beleeft en ervaren wordt. Als er op deze manier gediscusseerd gaat worden dan is begint de scheuring bij diegene die de ander in het 'hokje' plaatst.

Je zou kunnen zeggen dat voor menigeen het een doorn in het oog is dat er mensen zijn die Jezus verlossingswerk opnieuw ontdekken en het werk van de Heilige Geest ontdekken en hierdoor diep van binnen geraakt zijn. Maar ik kan me dat moeilijk voorstellen.

Ik denk ook dat het meer waar is dat menigeen niet begrijpt waarom bij de ontdekking van Jezus verlossingswerk in het persoonlijke leven, ook in één keer andere liederen en andere uitingsvormen komen, waardoor diegenen die een andere beleving hebben het idee krijgen iets te missen.

Daar valt het één en ander over uit te leggen.

Het andere is dat verandering eng is. Het vraagt controle loslaten en vertrouwen alleen op God stellen. Dat schijnt moeilijk voor ons mensen te zijn. :)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 05, 2006, 10:55:12 pm »

quote:

Theodoor schreef op 05 februari 2006 om 15:44:
[...]

Wat mij betreft is dit 'evangelisch noemen' een voorbeeld van anderen in een hokje vastzetten en vervolgens afschieten. We plakken het hokje evangelisch op een bepaalde stroming en verafschuwen het en gruwelen daarvan en sluiten ons af van de inhoud en hetgeen waar het echt om draait.
[/q]
Eerlijk gezegd, vind ik de rest van jouw bijdrage daar ook verdacht veel op lijken maar dan van evangelisch richting gereformeerd.

quote:

Waar draait het werkelijk om? Om een hernieuwe ontdekking van de rijkdom van Christus verlossend werk. Hoe Christus verlossend werk ook de basis heeft gelegd voor de uitsstorting van de Heilige Geest. Hoe men de relatie met God en Jezus ook intiem beleeft kan worden.
Hoezo is dat nieuw? Die kennis is echt nooit weggeweest, heb je je weleens verdiept in gereformeerde leer? En als je de gkv niet als zodanig wil zien heb je dan wel 's naar de meer bevindelijke (g)refo's gekeken?

quote:

Het is wel heel makkelijk en verleidelijk om dan naar vormen te gaan kijken die volgens sommigen bij deze ontdekking horen, en de vormen vervolgens te gaan afschieten als 'evangelisch'. Omdat toevallig bij bepaalde delen van de evangelische beweging dit ook zo beleeft en ervaren wordt. Als er op deze manier gediscusseerd gaat worden dan is begint de scheuring bij diegene die de ander in het 'hokje' plaatst.
Volledige objectiviteit bestaat niet en ook vormen zijn in een cultuur niet waardenvrij.

quote:

Je zou kunnen zeggen dat voor menigeen het een doorn in het oog is dat er mensen zijn die Jezus verlossingswerk opnieuw ontdekken en het werk van de Heilige Geest ontdekken en hierdoor diep van binnen geraakt zijn. Maar ik kan me dat moeilijk voorstellen.
Er is er minstens één wie het een doorn in het oog zou kunnen zijn. Overigens is het (opnieuw) ontdekken van Jezus verlossingswerk en het werk van de Heilige Geest niet iets wat exclusief "evangelisch" is, het komt wel in meer kerken en stromingen voor.

quote:

Ik denk ook dat het meer waar is dat menigeen niet begrijpt waarom bij de ontdekking van Jezus verlossingswerk in het persoonlijke leven, ook in één keer andere liederen en andere uitingsvormen komen, waardoor diegenen die een andere beleving hebben het idee krijgen iets te missen.

En tjakka daar hebben we het exclusiviteitsbeginsel, denk je nu werkelijk dat je andere liederen en (evangelische) uitingsvormen nodig hebt om Jezus's verlossingswerk in je persoonlijk leven te ervaren of uit te dragen?
[q]
Daar valt het één en ander over uit te leggen.

Het andere is dat verandering eng is. Het vraagt controle loslaten en vertrouwen alleen op God stellen. Dat schijnt moeilijk voor ons mensen te zijn. :)
Dat is correct, maar aangezien evangelischen ook mensen zijn .....

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 05, 2006, 11:15:22 pm »

quote:

Theodoor schreef op 05 februari 2006 om 15:44:
[...]

En wat bedoel je precies met "evangelisch" ik vind het wat vaag omschreven
vandaar deze vraag.

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 07, 2006, 11:02:15 pm »
Beste Cyber en Dingo; de inzet van mijn stuk is juist dat ik het niet wil hebben over 'evangelisch' zijn tegenover 'gereformeerd' zijn binnen de vrijgemaakte kerk. Omdat ik de term verwarrend en onduidelijk vindt en het stereotyp bevorderend is om zo te denken. Pijnlijk om te ontdekken dat mijn post dan ook opgevat wordt als de ander in een hokje plaatsend. Dat is uitdrukkelijk niet mijn bedoeling.

Dingo ik zou graag het idee corrigeren dat ik zou beweren dat je andere uitingsvormen nodig zou hebben op Christus verlossingswerk te ervaren. Nee dat is niet zo. Het enige dat ik doe is observeren dat het voor veel mensen daarmee gepaard is gegaan en dat wil ik respecteren, net zoals als ik andere christenen willen respecteren die Christus in hun leven ontdekken op andere wegen. :)

Erg weinig mensen inclusief mezelf hebben werkelijk de diepte van de genade van Christus leren kennen. Het is een voortdurend ontdekkingsproces en helaas een erg kwetsbaar proces. Omdat de genade op basis van Jezus Christus complete verlossingswerk zo tegen ons natuurlijk menselijk denken in gaat. Ook in elke kerk van wat voor denominatie dan ook is de genade van God erg kwetsbaar aanwezig. Verharding en wetticisme liggen overal op de loer, in elke kerk in zijn eigen verschijningsvorm.

Ik ben zeer dankbaar lid van een gereformeerd vrijgemaakte kerk waar de genade boodschap centraal staat in de prediking. Maar ook daar is de genade in ons denken erg kwetsbaar en continu onderwerp van aanval van het wereldse 'do good, get good' denken.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 16, 2006, 07:34:44 pm »

quote:

Theodoor schreef op 07 februari 2006 om 23:02:
Beste Cyber en Dingo; de inzet van mijn stuk is juist dat ik het niet wil hebben over 'evangelisch' zijn tegenover 'gereformeerd' zijn binnen de vrijgemaakte kerk. Omdat ik de term verwarrend en onduidelijk vindt en het stereotyp bevorderend is om zo te denken. Pijnlijk om te ontdekken dat mijn post dan ook opgevat wordt als de ander in een hokje plaatsend. Dat is uitdrukkelijk niet mijn bedoeling.
Okay, bedankt voor je antwoord, het is mij nu duidelijker wat je bedoelde.