Auteur Topic: Lucifer aanbidding in de New Age  (gelezen 18110 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Lucifer aanbidding in de New Age
« Reactie #50 Gepost op: februari 09, 2006, 07:57:55 pm »

quote:

Nikolov schreef op 09 februari 2006 om 19:39:
Ik lees de bijbel ook en ik zie daarin juist op veel plekken dat Jezus zegt dat hij en christus twee zijn en dat christus in ons zal komen tijdens de tweede komst. Een leuk detail daarin is dat Jezus zegt dat wij wonderen zoals hij zal doen, en meer zelfs.

Ik sta niet loodrecht tegenover jou in deze. We willen beide hetzelfde. God bij de lurven grijpen en nooit meer laten gaan. Onze verwachtingen over hoe we dat moeten doen verschilt een beetje. Ik zou heel graag weten wat de lakmoes proef is waardoor jij zo zeker kunt zijn van jezelf. Ik ben ook zeker van mezelf, maar uiteindelijk is het mijn hart die het me zegt. En mijn verstand die het vervolgens bewijst.

een tijd geleden schreef ik al op dit forum:

quote:

Nunc in "de hel een leugen?"
Wat ik wel weet, is dat je Jezus' woorden volgens mij uit z'n verband rukt of verkeerd leest. Je citeert uit Johannes 14:12: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader;". Het woord voor 'werken' is 'ergon' en dat is het grieks voor 'daden', niet voor 'wonderen'. Johannes gebruikt het verder ook niet in de context van wonderen, hooguit wellicht in joh. 6:28 waar het gaat over de 'daden van God' (wat natuurlijk wel wonderen kunnen zijn). Het lijkt mij dus dat het hier gaat over de 'goede werken' die mensen doen en die veel groter kunnen zijn dan wat Jezus gedaan heeft. Dat is ook niet zo gek, aangezien Jezus maar 3 jaar rondliep en goede daden deed, terwijl sommige christenen heel hun leven (bv. moeder Theresa) aan goede daden kunnen wijden.
Ik zou ook liever 'wonderen' gezien hebben in johannes 14, maar dat staat er nu eenmaal niet. Ik zou ook best graag een 'christus-geest' in me willen hebben, maar dat staat nu eenmaal niet in de bijbel.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: februari 09, 2006, 11:36:51 pm »
Sorry Nunc, twee zielen twee gedachten. Ik hoor graag wat Laodicea hierover heeft te zeggen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: februari 10, 2006, 12:12:58 am »

quote:

Nikolov schreef op 09 februari 2006 om 19:39:
Laten we dan spreken over de bron van je zorgen Laodicea.... Dit is gewoon welles nietus en het is duidelijk dat er belangerijker dingen achter liggen waar we zo niet aan toe gaan komen. Ik geef geen namen van schrijvers omdat ik voldoende op de hoogte ben van de geschiedenis van veel schrijvers om een selectie te kunnen maken van schrijvers die zeker niet door Blavatski of Steiner beinvloed zijn. Dat zou niet eerlijk zijn en dusdanig het punt van ons gesprek missen dat we er beide niets aan hebben.
Van Hans Stolp had je het ook niet verwacht he? ;) Eerlijk gezegd ben ik best benieuwd, maar laten we het inderdaad eens over de hoofdzaken hebben. :)

quote:

Als ik je goed begrijp zeg jij :
Jezus Christus zal als zijn tijd gekomen is terugkomen naar de aarde en hij zal het koninkrijk Gods inluiden.

Maar voor die tijd komt de antichrist. Jij stelt dat deze in de vorm van een geest komt die in de mensen neerdaalt zoals new agers denken dat de christus zal komen, dit is hun misleiding. Jij stelt dat dit juist de antichrist is. New agers volgens jou worden misleid door Blavatski Steiner en co omdat die vanuit de bijbel beweren dat Christus terug komt als geest. Kort gesloten. New agers worden volgens jou misleid doordat ze geloven dat christus als geest in de mens zal neerdalen en niet als incarnatie zoals de vorige keer.

Ik weet niet of die invloed via Blavatski en Steiner komt. Maar die invloed herken ik wel. Eigenlijk zie ik hem uit duizenden bronnetjes in het new age komen, het is een van de zeldzame dingen waar men het in de new age uiteindelijk (af en toe) over eens is. :)
Grofweg klopt het, al zou het wel eens zo kunnen zijn dat de Antichrist een leidersfiguur is, die wonderen zal verrichten, zoals b.v. dat uitstrooien van de 'christus-geest' Dit gedachtegoed komt ook aan bod in de Bijbel, maar dan als spiegelbeeld, en die spiegelbeeld metafoor klopt aardig gedetailleerd.

quote:

Om kort te gaan, wat men zegt over de nieuwe tijd die op het punt staat te komen is dat de mensheid een nieuwe fase van evolutie in zal gaan die aangekondigd is in profetieen en die te maken heeft met het christus bewustzijn waarvan Jezus een voorbeeld is.
Ja, het aquarius-tijdperk, maar dat geld dan niet voor b.v. Joden en orthodox-christenen b.v. die zijn dan 'niet in staat' om mee te evolueren.

quote:

In fact, dit is losvast wat ik geloof. (Ik zie Jezus als iets belangerijker en functioneler dan gewoon maar een voorbeeldje van een mens met dit bewustzijn) Het is dus uitermate relevant om het daar eens over te hebben :)

Wat denk je, kun je je vinden in mijn weergave van jouw woorden? Als. Dan neem ik aan dat je je wijsheid uit de bijbel haalt. Hoe weet jij dat jij de juiste interpretatie heeft terwijl Lucifer gebruik maakt van het zelfde boek om het tegenovergestelde aan te tonen? Misschien heeft Lucifer jou wel misleid door de kerk zelf te infilteren. Daar is genoeg bewijs voor te vinden, want misbruik van kinderen door priesters is niet het werk van God. Ik lees de bijbel ook en ik zie daarin juist op veel plekken dat Jezus zegt dat hij en christus twee zijn en dat christus in ons zal komen tijdens de tweede komst. Een leuk detail daarin is dat Jezus zegt dat wij wonderen zoals hij zal doen, en meer zelfs.
Maar de Bijbel blijkt toch aardig coherent te zijn, daarom referen Blavatsky en co, maar sowieso de gnostici vaak uit buiten-Bijbelse bronnen, daarnaast is mijn referentiekader de geschiedenis, en overal waar het gnostisch gedachtengoed opduikt, eindigt het vroeger of later in een bloedbad, terwijl men vaak de meest hoogdravende beloftes deed. De laatste keer was b.v. met de Nazi's, als je het over misstanden hebt.

quote:

Ik sta niet loodrecht tegenover jou in deze. We willen beide hetzelfde. God bij de lurven grijpen en nooit meer laten gaan. Onze verwachtingen over hoe we dat moeten doen verschilt een beetje. Ik zou heel graag weten wat de lakmoes proef is waardoor jij zo zeker kunt zijn van jezelf. Ik ben ook zeker van mezelf, maar uiteindelijk is het mijn hart die het me zegt. En mijn verstand die het vervolgens bewijst.

Ik sta zeker als mens niet lijnrecht tegenover jou, sowieso weet ik niet wie als mens goed of fout is. :)

Sinds ik tot het geloof gekomen ben in Jezus Christus, heeft dat heel veel in mijn leven veranderd, en heel concreet, geen vingerwijzing o.i.d. maar heel duidelijk, zaken die je gerust wonderen zou kunnen noemen, zo ervaar ik het tenminste wel.

Waarom ik zo zeker ben? De visies van New Age en het Christendom (en ook Islam en Jodendom) staan in de kern lijnrecht tegenover elkaar, één van de twee moet dus de juiste zijn en als je dan kijkt naar de loop van de geschiedenis én de coherentie van de Bijbel plus het zondeval concept versus de hoogdravende beloften die nooit zijn waar gemaakt van de tegenpartij, dan is het voor mij duidelijk.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: februari 10, 2006, 02:24:35 pm »

quote:

Van Hans Stolp had je het ook niet verwacht he? ;) Eerlijk gezegd ben ik best benieuwd, maar laten we het inderdaad eens over de hoofdzaken hebben. :)

Om eerlijk te zijn had ik vanuit Stolp gewoon niet over de blavatski steiner link nagedacht, ik heb in mijn verkenning van religie wel gekeken naar de twee. Ik ben zelfs op een theosofische introductie avond geweest. Dat was overigens mijn laatste contact met ze. Ik ben geloof ik in de pauze weggelopen omdat de mensen uitermate complex begonnen te doen. Ik kreeg informatie waar ik niets mee kon. Het had geen relevantie voor mij.

Op je verzoek dan toch maar een aantal new age autheurs waarvan het mij zou verbazen als ze gelinked zijn aan Blavatski of Steiner : Carlos Castaneda, Carla Rueckert, Drunvalo Melchizedek, Thomas E. Mails. De eerste is strikt genomen niet bezig met nieuwe tijd dus op jou keuze mag je die negeren. Maar toch dusdanig populair bij het new age publiek dat ik hem vermeld.

quote:

Grofweg klopt het, al zou het wel eens zo kunnen zijn dat de Antichrist een leidersfiguur is, die wonderen zal verrichten, zoals b.v. dat uitstrooien van de 'christus-geest' Dit gedachtegoed komt ook aan bod in de Bijbel, maar dan als spiegelbeeld, en die spiegelbeeld metafoor klopt aardig gedetailleerd.
Mooi zo. Dat leiderschaps figuur zie ik ook wel. Dat kan ook nauwlijks anders als de intentie is om de mensen in 1 foute richting te sturen.

quote:

Ja, het aquarius-tijdperk, maar dat geld dan niet voor b.v. Joden en orthodox-christenen b.v. die zijn dan 'niet in staat' om mee te evolueren.
:) Kijk, of die uiting waar is hangt af van wie je hem vraagt. Ik ben het er niet mee eens. De antichrist zal ons proberen vast te houden. Maar dat zal niet lukken. Afhankelijk van de keuze van mensen gaat dit lang duren of kort duren, dit gaat pijn doen of pijnloos zijn. Maar de antichrist kan de komst van christus niet stoppen.

quote:

Maar de Bijbel blijkt toch aardig coherent te zijn, daarom referen Blavatsky en co, maar sowieso de gnostici vaak uit buiten-Bijbelse bronnen, daarnaast is mijn referentiekader de geschiedenis, en overal waar het gnostisch gedachtengoed opduikt, eindigt het vroeger of later in een bloedbad, terwijl men vaak de meest hoogdravende beloftes deed. De laatste keer was b.v. met de Nazi's, als je het over misstanden hebt.

Nou ja, het christendom heeft ook haar bloedbaden veroorzaakt. In de Bijbel staan ook een aantal bloedbaden gedocumenteerd. Zelfs een aantal door de God van liefde zelf uitgevoerd. En wat ik weet van Steiner en Blavatski is dat de bloedbaden pas ontstonden toen anderen hun theorieen namen en verdraaiden. Een van de basispunten van Theosofie was dat je welkom bent onafhankelijk van je ras. In blavatskis periode was dat overal verre van vanzelfsprekend.  Ik zie daarin een tegenspraak.

Ik zou dit argument niet meenemen in beoordeling als ik jou was. Het is een nogal hellend vlak. Wie verdient het om dood te gaan en wie is een onschuldig slachtoffer van duistere machten? Die vraag is door ons niet te beantwoorden.

quote:

Ik sta zeker als mens niet lijnrecht tegenover jou, sowieso weet ik niet wie als mens goed of fout is. :)
Op dat punt staan we dus blijkbaar op een lijn :)

quote:

Sinds ik tot het geloof gekomen ben in Jezus Christus, heeft dat heel veel in mijn leven veranderd, en heel concreet, geen vingerwijzing o.i.d. maar heel duidelijk, zaken die je gerust wonderen zou kunnen noemen, zo ervaar ik het tenminste wel.
Ik heb ook mijn wonderen ervaren. En ervaar de leiding van Christus net als jij. Ik bid tot hem en vraag ook om die leiding. Toch verschillen we blijkbaar van mening op dit punt dat we belangerijk vinden.

quote:

Waarom ik zo zeker ben? De visies van New Age en het Christendom (en ook Islam en Jodendom) staan in de kern lijnrecht tegenover elkaar, één van de twee moet dus de juiste zijn en als je dan kijkt naar de loop van de geschiedenis én de coherentie van de Bijbel plus het zondeval concept versus de hoogdravende beloften die nooit zijn waar gemaakt van de tegenpartij, dan is het voor mij duidelijk.

Ik ben niet op de hoogte van de hoogdravende beloften, maar plots wel nieuwsgierig. Zou je dat toe willen lichten? Ik weet niet zeker of twee leringen die voor ons overduidelijk tegenover elkaar staan dat voor God ook doen. Ik heb in mijn leven dingen ervaren waardoor ik moet concluderen dat er meer aan de hand is. Ik ben op de hoogte van die verschuivingen in bewustzijn en heb gnosis persoonlijk ervaren.

Dit kan als ik objectief ben betekenen dat ik misleid wordt door de duivel die netjes de handvaten die ik zou kunnen gebruiken om de misleiding op te heffen buiten berijk houdt door ze in betekenis te ontkrachten ofwel door tegenstrijdige informatie toe te voegen waardoor de oorspronkelijke informatie onbruikbaar wordt. Ik kan je ettelijke gigabytes aan informatie geven met daarin een waarheid. Toch kan het zo zijn dat je er niets aan hebt omdat voor jou niet duidelijk is wat wat is. Je kunt het pas vinden als je weet waarnaar je zoekt. Maar ik heb het natuurlijk zo opgezet dat als jij het verkeerde verwacht je dat ook zult vinden.

Het kan ook betekenen dat de leer van de duivel zelfs de kerk heeft  geinfiltreerd. Het lijkt me hoogmoedig om te stellen dat christenen geen last hebben van de duivel en van de zonde. De bijbel is door politiek veranderd. Misschien niet veel, maar een slim verschoven komma of net andere keuze in vertaling kan al ellende veroorzaken. Als ik de duivel was zou ik op die moment even extra aandacht aan de wereld besteden. Ik durf niet aan te nemen dat de bijbel feilloos is want ik zie mogelijkhden voor de duivel om daarop te werken. En ik lees in Jezus zijn woorden ook mijn waarheid.  

Dit is geen garantie dat ik het juist heb. Zeker niet.

Mijn hart zegt mij echter dat ik het bij het juiste eind heb. Jij zegt dat dat niet zo is. Maar ik moet trouw zijn aan mezelf totdat ik reden heb om van mening te veranderen.

Vandaar : Wat is de lakmoes proef?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: februari 10, 2006, 11:48:25 pm »
Ik zal er morgen op terugkomen, ik ben eerst nog met die auteurs bezig :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: februari 11, 2006, 01:11:42 pm »

quote:

Nikolov schreef op 10 februari 2006 om 14:24:
Om eerlijk te zijn had ik vanuit Stolp gewoon niet over de blavatski steiner link nagedacht, ik heb in mijn verkenning van religie wel gekeken naar de twee. Ik ben zelfs op een theosofische introductie avond geweest. Dat was overigens mijn laatste contact met ze. Ik ben geloof ik in de pauze weggelopen omdat de mensen uitermate complex begonnen te doen. Ik kreeg informatie waar ik niets mee kon. Het had geen relevantie voor mij.

Op je verzoek dan toch maar een aantal new age autheurs waarvan het mij zou verbazen als ze gelinked zijn aan Blavatski of Steiner : Carlos Castaneda, Carla Rueckert, Drunvalo Melchizedek, Thomas E. Mails. De eerste is strikt genomen niet bezig met nieuwe tijd dus op jou keuze mag je die negeren. Maar toch dusdanig populair bij het new age publiek dat ik hem vermeld.
Zie hieronder voor die schrijvers.

quote:

Mooi zo. Dat leiderschaps figuur zie ik ook wel. Dat kan ook nauwlijks anders als de intentie is om de mensen in 1 foute richting te sturen.

:) Kijk, of die uiting waar is hangt af van wie je hem vraagt. Ik ben het er niet mee eens. De antichrist zal ons proberen vast te houden. Maar dat zal niet lukken. Afhankelijk van de keuze van mensen gaat dit lang duren of kort duren, dit gaat pijn doen of pijnloos zijn. Maar de antichrist kan de komst van christus niet stoppen.
Welke Christus?

quote:

Nou ja, het christendom heeft ook haar bloedbaden veroorzaakt. In de Bijbel staan ook een aantal bloedbaden gedocumenteerd. Zelfs een aantal door de God van liefde zelf uitgevoerd. En wat ik weet van Steiner en Blavatski is dat de bloedbaden pas ontstonden toen anderen hun theorieen namen en verdraaiden. Een van de basispunten van Theosofie was dat je welkom bent onafhankelijk van je ras. In blavatskis periode was dat overal verre van vanzelfsprekend.  Ik zie daarin een tegenspraak.

Ik zou dit argument niet meenemen in beoordeling als ik jou was. Het is een nogal hellend vlak. Wie verdient het om dood te gaan en wie is een onschuldig slachtoffer van duistere machten? Die vraag is door ons niet te beantwoorden.
Ik weet niet wie het verdiend of niet, dat is niet aan mij om te oordelen, wat betreft de strijdtonelen in de Bijbel, ik vertrouw erop dat dat niet zomaar was en dat het kennelijk gewoonweg niet anders kon. Op zich zijn de bloedbaden die in naam van het Christendom zijn aangericht, meestal niet te rijmen met de Bijbel, terwijl b.v. het Nazisme helemaal niet zo'n grote verdraaing betekende van het gedachtegoed van Blavatsky, dat is toch wel een groot verschil. Een paar andere punten die meespelen zijn dat de misdaden die in naam van het christendom zijn gepleegd, vaak voorkwamen in een tijd dat er officieel geen atheisten bestonden, wat natuurlijk te denken geeft, en verder nemen de kerken van tegenwoordig daar uitdrukkelijk afstand van, zo'n zelfreinigend vermogen tref je bij de gnostici niet echt aan.

quote:

Op dat punt staan we dus blijkbaar op een lijn :)
Fijn :)

quote:

Ik heb ook mijn wonderen ervaren. En ervaar de leiding van Christus net als jij. Ik bid tot hem en vraag ook om die leiding. Toch verschillen we blijkbaar van mening op dit punt dat we belangerijk vinden.
Maar wie bedoel je nu? Jezus Christus of de christus?

quote:

Ik ben niet op de hoogte van de hoogdravende beloften, maar plots wel nieuwsgierig. Zou je dat toe willen lichten? Ik weet niet zeker of twee leringen die voor ons overduidelijk tegenover elkaar staan dat voor God ook doen. Ik heb in mijn leven dingen ervaren waardoor ik moet concluderen dat er meer aan de hand is. Ik ben op de hoogte van die verschuivingen in bewustzijn en heb gnosis persoonlijk ervaren.
Op grote schaal zie je in elk geval dat elke gnostische ketterij gouden bergen belooft, en altijd de vergoddelijking van de mens, het realiseren van de ultieme maakbaarheidsgedachte, maar de praktijk is dat het nooit slaagt en uiteindelijk ten ondergaat. Op een kleinere schaal zie je ook vaak bedrog in de New age, zoals bijvoorbeeld met een paar van die schrijvers, een goed voorbeeld was ook dat reincarnatieprogramma van de NCRV met Derk Bolt, waarin mensen op zoek gingen naar wie ze in een vorig leven waren, in eerste instantie klopte een hoop zaken, maar men kon het nooit precies achterhalen, als men wél gedetailleerde informatie had, dan bleek dat die persoon er nooit gewoond had.

quote:

Dit kan als ik objectief ben betekenen dat ik misleid wordt door de duivel die netjes de handvaten die ik zou kunnen gebruiken om de misleiding op te heffen buiten berijk houdt door ze in betekenis te ontkrachten ofwel door tegenstrijdige informatie toe te voegen waardoor de oorspronkelijke informatie onbruikbaar wordt. Ik kan je ettelijke gigabytes aan informatie geven met daarin een waarheid. Toch kan het zo zijn dat je er niets aan hebt omdat voor jou niet duidelijk is wat wat is. Je kunt het pas vinden als je weet waarnaar je zoekt. Maar ik heb het natuurlijk zo opgezet dat als jij het verkeerde verwacht je dat ook zult vinden.
De zondeval gedachte houd in dat elk mens van het ware doel, nl. God via Jezus wordt afgeleid door de duivel, persoonlijk heb ik het idee dat dit voor intelligente mensen vaak nog het meest geldt, de zucht naar kennis kan ook verblindend werken, omdat de mens altijd gebukt blijft gaan onder zijn perspectivisme en een halve waarheid kan vaak nog erger zijn dan een hele leugen.. Mijn Godsbeeld is uiteindelijk gebaseerd op vertrouwen, al valt me de laatste tijd op dat er ook opvallend veel wetenschappelijk gezien hard te maken is, i.t.t. het gnosticisme.

quote:

Het kan ook betekenen dat de leer van de duivel zelfs de kerk heeft  geinfiltreerd. Het lijkt me hoogmoedig om te stellen dat christenen geen last hebben van de duivel en van de zonde. De bijbel is door politiek veranderd. Misschien niet veel, maar een slim verschoven komma of net andere keuze in vertaling kan al ellende veroorzaken. Als ik de duivel was zou ik op die moment even extra aandacht aan de wereld besteden. Ik durf niet aan te nemen dat de bijbel feilloos is want ik zie mogelijkhden voor de duivel om daarop te werken. En ik lees in Jezus zijn woorden ook mijn waarheid.
Maar de Christenen houden juist erg veel rekening met de krachten van het kwaad, verder is de juistheid van de Bijbel dus beter te bewijzen dan de juistheid van de gnostiek e.d. Als het gaat om vertalingen, dan weet men in elk geval wel waarover men van mening verschilt, en het gaat meestal ook niet over hoofdzaken. De Bijbel is onderwerp van fel onderzoek door allerlei gezindten, niet alleen Christenen, en weet desondanks goed stand te houden.

quote:

Dit is geen garantie dat ik het juist heb. Zeker niet.

Mijn hart zegt mij echter dat ik het bij het juiste eind heb. Jij zegt dat dat niet zo is. Maar ik moet trouw zijn aan mezelf totdat ik reden heb om van mening te veranderen.

Vandaar : Wat is de lakmoes proef?
Ik denk dat het grootste verschil in visie aan de éne kant het bestaan en vooral de macht van de duivel is, en aan de andere kant het maakbaarheidsgeloof d.m.v. kennis.

Dat het gevoel kan bedriegen is iets waar de Bijbel veel aandacht voor heeft, in tegenstelling tot de gnostiek, het is ook tevens iets dat wetenschappelijk wel is aangetoond.. In de Bijbel gaat men er van uit dat men incompleet blijft in dit leven en dat een complete gerichtheid op God via Jezus dit te lijf gaat, tot men verenigd wordt.:)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: februari 11, 2006, 01:12:26 pm »
Wat betreft Carlos Castaneda, dat is eigenlijk vooral een oplichter, een stukje uit NRC handelsblad:

quote:

Halverwege de jaren zeventig werd het bedrog in Castaneda's boeken gedetailleerd blootgelegd door een voormalige liefhebber, Rick DeMill, die tal van onjuistheden en inconsistenties aantrof in de vermeend wetenschappelijke observaties van het Indiaanse woestijnleven. De chronologie in de latere boeken klopte niet, de taal was niet juist, zelfs de planten die Castaneda beschreef, bleken niet voor te komen in het woestijngebied waar de boeken zich afspelen. De lessen van 'Don Juan' bleken een mengelmoes van fragmenten uit destijds populaire oosterse geschriften als de Tibetaanse en Egyptische Dodenboeken, aangevuld met wat eigentijdse psychologie en psychedelica. Ook de antropologie-faculteit die Castaneda een doctorstitel verleende had, in de ban van hippe 'niet-westerse culturen', hem op zijn woord geloofd. Ondanks herhaalde verzoeken heeft hij nooit oorspronkelijke 'veldnotities' openbaar gemaakt, zijn 'proefschrift' bleek het manuscript te zijn van zijn eerste boek, zonder enige verantwoording of annotatie. Voor de verkoop maakte dat allemaal niet uit.
bron:http://www.nrc.nl/W2/Lab/HAL11/016.html

Drunvalo Melchizedek is óf een oplichter, óf de man heeft serieuze psychische problemen, uit een interview uit 2000:

quote:

Drunvalo: "Nee. Per 1 october is op mijn site ( Spirit of Ma'at...zie link onderaan ) verdere en nieuwe informatie verkrijgbaar in dezen. De opzet van de verspreiding van aids, was om 3/4 van de bevolking te besmetten en weg te vagen. Daarna zouden ze vertellen dat ze een remedie hadden gevonden. Maar het werkte niet, er gingen te weinig mensen dood. Het genocide plan staat nr.1. Daarom werd overgegaan op plan B." *4

"Plan B behelst het volgende. Sinds 4 jaar ongeveer wordt er een nieuw soort chloride in het water gedaan! Dit nu veroorzaakt en stimuleert de ontwikkeling van de 'Ziekte van Altzheimer'. De bedoeling hiervan is dat er binnen 18 maanden 90% van de bevolking dood is!" (Er zijn berichten dat deze ziekte op dit moment inderdaad schrikbarend aan het toenemen is.) De regering ziet het bevolkingsprobleem als nr.1. Binnenkort is er een ontmoeting van veel staatshoofden op wereldniveau, over dit wereldprobleem. Dit wordt de grootste bijeenkomst in de hele menselijke geschiedenis"
We zijn nu zes jaar verder en en de bevolking is niet met 90% afgenomen, sterker nog, de bevolkingsgroei is alleen maar toegenomen.

quote:

Drunvalo: "Ik weet wat je bedoelt. Ik denk niet dat hier sprake is van een onbevlekte ontvangenis. Het zijn er te veel. ** Het aantal speciale kinderen wat momenteel geboren wordt is echter te groot. Volgens de wetenschappers zijn 80% tot 90% van de nieuw geborenen in de USA, Indigo/Kristalkinderen. Er worden 3 geheel nieuwe rassen geboren. Dit zeg ik niet, de wetenschap zegt dit. Dit is wetenschappelijk feit. Het DNA is veranderd in 3 verschillende rassen. De Indigo kinderen, de kinderen die nu geboren worden zijn niet menselijk. Ze hebben geen menselijke DNA. Ze zijn totaal anders. De meesten beschikken over een andere fysiologie en hebben bijvoorbeeld een andere lever."

Dit is écht onwetenschappelijk én hij verkondigd hierbij ook nog eens aantoonbare onwaarheden.
bron:http://home.wanadoo.nl/mu...Nederlands/Drunvalo-1.htm

Verder putten ze hier en daar wel uit het gnosticisme, maar ze zijn zó ontspoord dat zelfs de wat meer serieuze theosofen er afstand van nemen. Ik denk dat je dit het beste onder het kopje 'verstrooing' kan plaatsen.

Carla Rueckert staat dichterbij de theosofie, ze noemt zichzelf esoterisch christen en heeft in het kader van het 'Law of one' project allerlei openbaringen ontvangen, de 'Law of one' beweging spreekt over theosofie als een van haar grootste inspiratiebronnen, de leer lijkt ook erg op een uitwerking van Blavatsky's canonisering van de gnostiek.

Over Thomas E. Mills heb ik niet zo gek veel kunnen vinden, het was vooral een kunstenaar die ook een paar boeken over primitieve indianenculturen heeft geschreven.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: februari 11, 2006, 11:23:01 pm »
@Nikolov,

Ik heb nog een aardig linkje gevonden, waarin kort en bondig wat gezegd wordt over de betrouwbaarheid van de Bijbel: Hoe weet ik of de bijbel betrouwbaar is?

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: februari 13, 2006, 12:03:22 am »
In het voorwoord schrijft de auteur van "Hoe weet ik dat de bijbel betrouwbaar is" van historische feiten als een soort kans berekening. Met andere woorden als we alles bij elkaar optellen zien we dit en dat en daarom is dit zo.

Dat is nou net het probleem, ik tel alles bij elkaar op en zie iets anders. Wat is de lakmoes proef, hoe zie ik dat de ene filosofie beter is dan de ander? :) Kijk als de duivel in mij en mij deze gnostiek aan het influisteren is dan zit ik serieus in de problemen. Ik hoor regelmatig van christenen dat dat zo is. Maar ik zie dat niet, in mijn realiteit zie ik duidelijk iets anders. De kans dat je de hoofdstroom invalt met je persoonlijkheid is groter dan dat je bij mij in de buurt komt, maar anders dan dat zie ik geen argumenten waarom ik me zou vergissen. Vandaar dat ik vraag naar een lakmoes proef.

Bij carlos castaneda is zijn oplichterschap nog steeds niet zeker. Je zou ook kunnen zeggen dat hij met een twinkeling in zijn oog beweert dat hij Don Juan werkelijk heeft ontmoet.

Ik zal proberen kort te zijn.
"Castaneda loopt zwaar trippend door de woestijn en ziet een slang voor zijn voeten, hij maakt een kanjer van een sprong zodat hij niet op het beest staat en zo snel mogelijk uit de buurt is. Don Juan gaat in een deuk en feliciteert hem met het redden van zijn leven.  Castaneda kijkt nog eens en ziet een touw liggen en voelt zich heel dom. Don Juan vertelt hem dat hij misschien nu het verkeerd ziet en het touw misschien een slang is. Castaneda voelt zich nog dommer."
Wat hier gezegd wordt is dat verschillende realiteiten naast elkaar bestaan. Castaneda ziet twee verschillende. Maar in het verhaal zit ook nog eens dat Castaneda de les verkeerd opvat. Don Juan probeert te zeggen dat hij ingegrepen had door zijn realiteit snel naar iets waar de slang onschadelijk was te trekken.

Dat is overigens ook de kern van die Naqual magie waar de rest van het boek over gaat.  Vanuit het boek is het boek correct. En vanuit de rest van de wereld is er voldoende bewijsmateriaal te verzamelen om te geloven dat het boek waar is als dat is wat je wilt doen.

Melchizedek is een stevige distortie als je vergelijkt vanuit ons alledaagse oogpunt. Ik denk dat hij een boel rook is met af en toe een vuurtje. Hij heeft zeker punten. Zijn theorie is vanuit de _alternatieve_ wetenschap vaak wat ver gezocht maar niet perse onmogelijk. Dit betekent dat als je perse wilt je zijn theorie kunt ondersteunen.  Melchizedek refereert over het algemeen naar bronnen. Dat betekent niet dat hij betrouwbaar is dat beaam ik maar wel dat hij zo kan overkomen.

Zie je de perceptie? Die de kern is van de naqual magie weer?

En dan heb je de dame in het gezelschap. Wat ik van haar als persoon weet is dat je haar boeken kunt downloaden, ze worden uitgegeven je kunt ze bestellen voor de maak kosten. 6 dollar ongeveer voor een boek van honderden paginas waar een levenswerk in gestopt is. Ik zeg niet dat ze arm is ze kan zich dit duidelijk permiteren, maar het ontbloot een beetje van haar motivatie. Verder is haar werk het vertolken van een entiteit die buiten deze wereld staat. En als wat hij zegt overeenkomt met theosofie als je zegt, dan vind ik dat waarschijnlijk de theosofie dus op het zelfde intapt. De bron van religie? Haar Bron is een entiteit die zichzelf onder God stelt, zijn levenswerk is het uitvoeren van Gods wil. Hij is in alle omstandigheden waar aan zijn woord gebleven in die zin dat hij enkel het beste voor had met de mensen waarmee hij communiceert. En communiceert, want hij was toen zij hem ontmoette volgens eigen zeggen al in contact met meer dan 300.000 mensen. En sinds haar werk zeker met velen velen meer. Ra vertelt over God als de primaire bron van alle leven, de energie die hij uitstraalt is liefde, die in onze 3d distortie als licht gezien wordt. Het universum is volledig aan hem toegewijd en zelfs de foute keuzen in de wereld zijn een verkenning van hem van de miljoenen vormen in het universum.

Elke drie de situaties hebben geen lakmoes proef. Maar bewijs zat. God heeft ons een vrije keuze gegeven hij is trouw aan zijn belofte. En alle keuzen zijn dus valide. Uiteindelijk komen ze bij elkaar met diepere inzichten en Deze drie situaties zijn drie manieren waarop mensen God trachten te vinden. Sommigen zien hem als de bron, en de waarheid, anderen als een gepersonificeerde entiteit. God is het woord en de waarheid. Elk mens is zijn eigen distortie van die waarheid en zijn woord. Dit was de bedoeling.

Mills schreef onder anderen over de hopi cultuur. Een indianenstam waar 400 jaar geleden een man uit de woestijn aanklopte ze leerde over van alles en nogwat. Ze wisten dat de eerste wereldoorlog zou komen 3 eeuwen voor de gebeurtenis. Ze wisten dat dan voor hen een klein rolletje was, en ze zijn naar de verenigde naties gegaan om hun verhaal te vertellen, helaas kon dat de tweede wereld oorlog niet voorkomen. Ze vertellen onder anderen over de new age. En ze kenden hem ver voordat blavaski zelfs maar  geboren was.

Ook de Maya's met hun kalender toonden enorm inzicht in de werking van het universum. Deze groep is van de aardbodem verdwenen en hun kalender stopt op 2012, wat algemeen aangenomen word als het begin van de nieuwe tijd.

Dat is allemaal dat new age geloof dus. Ik denk niet dat ik je overtuig ervan. Dat is mijn taak niet denk ik. Ik hoop wel dat ik je heb kunnen laten zien dat ze niet allemaal van de theosofie afstammen. Theosofie geadopteert door het christendom is die stroming binnen het christendom waarin ditzelfde new age geloof zit. Dat hebben ze zeker gemeen. Dat was een beetje wat ik in eerste instantie wilde zeggen.

De lakmoes proef bestaat misschien niet. Als God serieus is met zijn keuze om ons vrije wil te geven moeten we maar op hem vertrouwen en zo goed mogelijk trachten wat wij denken dat hij ziet als de bedoeling van ons leven te volgen. Geloven in een bepaalde interpretatie van de bijbel is net zoiets.

Dat ik geloof in Christus als een symbool voor de heilige geest van de mens dan zie ik heel goed dat zijn indalen in ons bewustzijn onze wereld ontzettend zal veranderen. De wonderen die christus deed en zijn liefde, als ieder mens daar plots vanuit werkt dan gaan we werkelijk "A new age of mankind" meemaken. Wat ik zie in mijn eigen ervaring is dat die geest werkelijk mijn bewustzijn beroert. Ik ben een ontzettend eind gekomen sinds ik hem geaccepteerd heb. En mijn leven verbetert zich stapsgewijs. Ik heb er ook ontzettend veel lol in. Dingen die ik vroeger niet voor mezelf weggelegd kon zien, die liggen nu binnen bereik.  God is die heldere zon in het midden van bestaan. Als ik de gang van zaken doortrek kom ik op een punt waarvan ik geen probleem heb aan te nemen dat er een hemel op aarde is. Ik zie niet hoe ik hierin God op de een of andere manier ontrouw ben. Jezus zelf vertelde ons een voorbeeld te nemen aan de bloemen die staan in het veld alleen maar licht op te vangen. Of de vogels die s'ochtens niet weten waar ze die dag eten zullen vinden, of waar ze slapen zullen. Maar daar maken ze zich geen seconde druk over. En het gaat altijd weer goed.

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: februari 14, 2006, 04:13:46 am »
Lucifer is (helaas!) een veel aantrekkelijker identificatiefiguur voor "de moderne mens" dan Jezus.
Hij is ironisch, sceptisch, sarcastisch, kritisch, eigengereid, humoristisch... en hij lijkt daardoor veel meer op de moderne urban citizen dan die ongelóóflijk goede sukkel uit Nazareth, die zichzelf, volgens het evangelie, gewillig op Golgotha liet slachten...
Modbreak:
offtopic en respectloos deel van de post verwijderd
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2006, 09:21:40 am door E-line »
vriendelijke groet, klaas.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: februari 14, 2006, 09:18:45 am »
Nou KlaasF ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar daar kan ik me totaal niet in vinden. Zeker niet voor mezelf. Maar ook niet voor de gemiddelde mens.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: februari 16, 2006, 11:52:38 pm »
Beste Nikolov,

Het was weer een behoorlijke lap tekst, dus ik laat het maar even voor wat het is, ik denk dat we inderdaad allebei in een verschillend 'discours' praten. Toch zou ik je de tip willen geven om net zo 'open-minded' tegen de orthodoxe visie op de Bijbel aan te kijken als tegen b.v. Melchizedek, want ik vind wel dat je erg tolerant tegen zulke gevaarlijke ideen aankijkt, terwijl je tegelijkertijd een wat scheef beeld geeft van het orthodoxe christendom. Een site als http://www.tektonics.org/ of een apologeet als Alvin Plantinga geven een goed beeld van de huidige kennis over de orthodoxie. Er kan maar één waarheid zijn.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: februari 17, 2006, 05:47:45 pm »
Nee laodicea, waarheid is afhankelijk ten opzichte van iets. Kijk maar in de wiskunde.

Zonder aannames (axiomas) krijg je geen waarheden. Een waarheid impliceert altijd een aanname.

De waarheid die altijd absoluut waar is is de waarheid die geen axiomas heeft. En deze waarheid hoewel hij absoluut is is leeg, hij spreekt dus geen enkele andere waarheid tegen.

Voor de rest zijn er miljarden waarheden. En God omvat ze allemaal.

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: februari 18, 2006, 01:47:18 am »

quote:

Nikolov schreef op 17 februari 2006 om 17:47:
Nee laodicea, waarheid is afhankelijk ten opzichte van iets. Kijk maar in de wiskunde.
(...) Voor de rest zijn er miljarden waarheden. En God omvat ze allemaal.

"Ik ben de weg, de waarheid en het leven". Johannes 14:1-31.
In het geloof is de bewijslast omgekeerd: als iets uit God is, is het waarheid.
(En, anders dan in de wiskunde, sluit de éne waarheid de andere niet uit.)
vriendelijke groet, klaas.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: februari 18, 2006, 10:26:53 am »

quote:

Nikolov schreef op 17 februari 2006 om 17:47:
Wiskunde is niets anders dan een taal. De axioma's uit de wiskunde zijn slechts afspraken wat de betekenis van "woorden" in die taal is. "waarheid" en "een ware bewering" zijn verschillende begrippen. Wiskunde houdt zich niet bezig met waarheid, maar met ware beweringen. Overigens zijn ware uitspraken in de wiskunde niet afhankelijk van iets, ze omvatten die afhankelijkheid mede. "Als X is waar dan Y is waar" kan een ware uitspraak zijn, maar daarmee is Y nog geen "waarheid" die afhankelijk is van X. Logischerwijs kunnen strijdige beweringen niet beiden waar zijn, wat zou impliceren dat er slechts één, en dus absolute, waarheid is. Dat wij die niet kennen, en slechts via afleidingen kunnen benaderen betekent weliswaar dat er ontelbare benaderingen kunnen zijn die geen van alle een absolute waarheidsclaim kunnen rechtvaardigen, maar niet dat er meer dan één waarheid is.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: februari 18, 2006, 08:14:01 pm »

quote:

De axioma's uit de wiskunde zijn slechts afspraken wat de betekenis van "woorden" in die taal is. "waarheid" en "een ware bewering" zijn verschillende begrippen.

Ik denk dat je het begrip axioma maar eens aan een nader onderzoek moet onderwerpen Diak.

De vandale stelt :
niet bewezen, maar als grondslag aanvaarde stelling => grondregel, grondstelling, postulaat

Dit is ook wat ik met het woord bedoel. En verder stelde ik dat waarheid voortborduren op axioma's is. Axiomas berusten op directe primaire waarneming.

Elk formeel model van waarheid kan dus enkel gebeurtenissen ten opzichte van zichzelf voor waar of onwaar houden. We nemen aan dat de wereld voor iedereen hetzelfde is. Dit heet empirische wetenschap. Maar gaat alleen maar op voor het systeem waarbinnen die aanname die we gemaakt hebben klopt.

Dus als X waar is binnen context Cx en Y waar is binnen context Cy dan kan nog steeds zo zijn dat X Y ontkent of Y X ontkent. (Jij bent ermee begonnen :) )

Een axioma overgeneraliseren is een logische fout.

Klaas, bedankt voor de herinnering. Niemand ontkende dit. Sterker nog ik zou de eerste zijn die beweert dat waarheden naast elkaar kunnen bestaan.  Waarheid betekent dat het logisch klopt, niet dat er geen alternatieven zijn.

Is het werkelijk zo dat je gelooft dat God maar 1 waarheid kent? Hoe kan dat zijn als ieder van ons al verschilt van de ander?

Is het niet enorme hoogmoed te beweren dat je god in een vakje kunt proppen?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: februari 18, 2006, 10:15:37 pm »

quote:

Nikolov schreef op 18 februari 2006 om 20:14:
[...]

Ik denk dat je het begrip axioma maar eens aan een nader onderzoek moet onderwerpen Diak.
Ja, dat zal het zijn. Domme ik begreep het niet natuurlijk.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: februari 19, 2006, 12:40:58 am »
???

Ik wijs je niet terecht diak, ik geef enkel de betekenis van het woord zoals ik die gebruik. Je vertelde me dat ik axiomas niet goed begreep. Vind je het erg als ik aangeef dat ik het wel begrijp?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: februari 25, 2006, 03:41:24 am »
Dag allemaal,

Laat ik ook eens reageren. Het onderwerp "New Age" heeft me altijd geboeid. Dit jaar geef ik onder meer een vak "World View" aan christelijke middelbare school-leerlingen, en we zijn dit semester de Gnostiek ingedoken. Ik geloof namelijk dat dit de onderliggende gemeenschappelijke factor is van allerhande wereldbeelding die hier genoemd zijn, zoals New Age, antroposifie, theosofie, Katharen, Vrijmetselaars e.a. Opvallend is ook dat de eerste duidelijke voorbeelden van Satansverering (of Lucifer) te vinden zijn in de antieke Gnostiek.

Ik kan je dit boek aanraden: De Gnostisch-Occulte Vloedgolf, door Drs. S. van Wersch (1990, als ik het wel heb). Van een traditioneel-katholiek gezichtspunt geeft hij een overzicht van de Gnostiek door de eeuwen heen.

Gnostiek: een syncretistische verlossingsleer (dus een religie) ontstaan in de eerste eeuw n.C., waarschijnlijk in nogal heterodoxe Joodse kring. De kerngedachte van de gnostiek is, dat de mens in wezen God is, en zijn grootste probleem is onkunde, niet-weten. Verlossing betekent: het verkrijgen van de kennis (gnosis) dat hij God is. De antieke Gnostiek geloofde dat de mens gevangen was in de "slechte" materie, maar sinds de Middeleeuwen is er een optimistischer variant, die een pantheistische ("alles is God") kijk op de wereld heeft.

Omdat Gnostici niet geloven in een schepping, geloven ze dat alles uiteindelijk uit God is voortgekomen (door "emanatie"). In veel richtingen, zoals de theosofie, worden allerlei "eonen" of Lichtwezen verondersteld, die "stappen" zijn in die emanatie: de een brengt de ander voort. De wereld en de mens zijn uiteindelijk ook emanaties van God.

Wat is er misgegaan? Wat is het kwaad in de wereld? De Gnostiek gelooft dat er een trieste breuk is opgetreden in het goddelijke, en dat de mens daarin is meegesleept. In de oudheid werd vooral gewezen naar de "demiurg", de schepper van de (slechte) materie. Maar het grootste probleem is/was wel, dat een of andere slechte eon het lef had de mens wetten op te leggen.

Dingen vallen op hun plek als je weet dat Gnostici door de eeuwen heen Jahweh, de God van het Oude Testament, hebben aangewezen als deze gevallen "demiurg". We vinden dit idee al bij Marcion, theoloog officieel ge-excommunceerd in 144 n.C; eveneens bij de Bogomielen, Katharen, en ook in veel New Age denkers. Jezus, of de eon Christus, wordt opgevoerd als de "verlosser" in de zin dat hij de mens bij de wet vandaan wijst naar zijn eigen goddelijke zelf en eigen soevereiniteit. Je ziet hier hoe het geloof in Jezus als de verlosser wordt geherinterpreteerd op een typisch Gnostieke manier.

En Lucifer? Wel, hij is de eon achter de slang in het Paradijsverhaal. Toen de slang Eva overhaalde van de Boom der Kennis (gnosis!) te eten, probeerde Lucifer haar en Adam duidelijk te maken, dat God geen recht had hen die vrucht te verbidden. Adam en Eva kozen voor "vrijheid", voor het ontvluchten van de onderdrukking door een wetgevende God. In de ogen van Gnostici is dit de ware bevrijding! Ik moet denken aan de herinterpretatie van Vondels Adam in Ballingschap in een theaterstuk van Hans Croiset, waar het paradijs een trieste zelfbedrieging is en de zondeval een hoopgevende gebeurtenis.

Van dit -- Gnostische -- gezichtspunt is Lucifer de ware bevrijder!

Het is niet vergezocht om in de New Age beweging een opleving van de Gnostiek te zien. De beweging is geinsprireerd, ondermeer, door antroposofie, theosofie, geheime genootschappen zoals de Rozenkruisers, enzovoort. Kenmerkend is de focus op de mens zelf, op het herontdekken van de goddelijke kern, en het ontkennen van daadwerkelijke schuld. De New Age is, meer dan andere gnostische stromingen, extreem positief ten aanzien van de mogelijkheid en het gemak van het verkijgen van gnosis en zelfverlossing, en ten aanzien van de materiele wereld.

Occultisme, astrologie, mysterie, holisme, irrationalisme en andere kenmerken van de New Age hebben altijd al bij de Gnostiek gehoord. Hetzelfde geldt voor het zich schijnbaar aanpassen aan andere religies. Sinds het begin heeft "esoterisch Christendom" altijd bestaan uit gnostieke stromingen. Sinds het begin heeft de orthodoxie zich hiertegen gekeerd.

Dit past trouwens ook bij de discussies t.a.v. het evangelie van Thomas en andere pseudografieen uit de eerste eeuwen n.C., die onveranderlijk gnostische leringen aan Jezus toedichten. Het o zo populaire werk De Da Vince Code van Dan Brown gaat hier ook over: de claim is dat de Kerk sinds Constatijn de Grote de ware leer van Christus verdonkeremaand heeft. Die "geheime" leer (alsmede Jezus' relatie met Maria Magdalena, de connecties met de Heilige Graal, enz.) is natuurlijk de zelf-verlossingsleer van de gnostiek.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: februari 25, 2006, 09:23:19 am »
Het nieuwe tijdsdenken is een verleiding van  satan /lucifer,lees de  verhalen in deze draad hier maar dat wil de satan juist aandacht.Kort en krachtig ,er is maar een ding te doen  satan/lucifer negeren totaal.

Beter is het te sprekenover de zaken Gods.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2006, 09:24:37 am door Sacerdos »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: februari 25, 2006, 09:49:03 am »

quote:

Qohelet schreef op 25 februari 2006 om 03:41:
Dit past trouwens ook bij de discussies t.a.v. het evangelie van Thomas en andere pseudografieen uit de eerste eeuwen n.C., die onveranderlijk gnostische leringen aan Jezus toedichten. Het o zo populaire werk De Da Vince Code van Dan Brown gaat hier ook over: de claim is dat de Kerk sinds Constatijn de Grote de ware leer van Christus verdonkeremaand heeft. Die "geheime" leer (alsmede Jezus' relatie met Maria Magdalena, de connecties met de Heilige Graal, enz.) is natuurlijk de zelf-verlossingsleer van de gnostiek.
Dat boek is toch wel aardig onderuit gehaald, vertel je je leerlingen ook over de misdaden die uit de gnostiek voortkwamen? Lees anders inderdaad het hele topic eens door.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: februari 26, 2006, 07:39:07 pm »
Ik ben het er helemaal mee eens dat de suggestie van de Da Vinci Code gemakkelijk onderuit gehaald kan worden.

Maar in het algemeen konden en kunnen de gnostische claims gemakkelijk onderuit gehaald worden. Het beroerde is dat de gnostiek totaal niet geinteresseerd is in historisch bewijsmateriaal. De aantoonbare feiten dat Hermes Trismegistos, Christian Rosencreutz, enz. geen historische personen waren maakt op de volgelingen weinig indruk.

Feit is dat Dan Brown zijn tienduizenden verslaat. Historiciteit is nu eenmaal niet het criterium dat de gemiddelde lezer hanteert. Dat is niet nieuw in de New Age cultuur, trouwens. Een auteur als Fritjof Capra ("De Tao van Fysica") snijdt wetenschappelijk gezien ook weinig hout, maar heeft velen geinspireerd. James Redfields roman ("De Celestijnse Belofte") is weinig literair, niet onderbouwd en naief-optimistisch, maar het was een hype eind jaren '90.

Kortom, allerhande gedachten van New Age (en oudere gnostische bewegingen) kunnen wellicht gemakkelijk onderuit gehaald worden, maar daarmee verander je weinig.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.