Auteur Topic: vragend of dwingend bidden  (gelezen 1025 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vragend of dwingend bidden
« Gepost op: februari 02, 2006, 09:30:52 pm »
Ik wil in dit topic aan de ene kant graag een uitwisseling van gedachten en ervaringen als het gaat om het vragende of dwingende karakter van je gebed. En daarbij ook voorbeelden uit de bijbel waar we van kunnen leren over hoe wij God mogen benaderen en hoe (misschien) niet.

Ik had laatst een heel wezenlijke en dringende reden om hulp te vragen en een oplossing voor iets. Ik weet dat wij best bij God mogen aandringen, dat Hij er voor ons is en dat Hij ons gebed ook wil en ook ons geloof dat Hij ons kan verhoren. Dat wordt vaak in de bijbel benadrukt. Terwijl ik in dat vertrouwen bad, vroeg ik mij af of ik niet 'dwingend' werd. En vroeg me ook af of dat dan erg zou zijn. Tot zover de uitleg van het feit dat ik dit topic gestart heb.

Ik hoop van jullie reakties te kunnen leren.
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2006, 09:31:10 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 02, 2006, 09:37:19 pm »
Als je die overwegingen hardop meeneemt in je gebed lijkt mij er niets mis mee, God weet waarschijnlijk toch al dat je er zo overdenkt, maar het ook expliciet benoemen is wel zo eerlijk niet? ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2006, 09:45:33 pm »
quote:
mirt schreef op 02 februari 2006 om 21:30:
Ik wil in dit topic aan de ene kant graag een uitwisseling van gedachten en ervaringen als het gaat om het vragende of dwingende karakter van je gebed. En daarbij ook voorbeelden uit de bijbel waar we van kunnen leren over hoe wij God mogen benaderen en hoe (misschien) niet.

Ik had laatst een heel wezenlijke en dringende reden om hulp te vragen en een oplossing voor iets. Ik weet dat wij best bij God mogen aandringen, dat Hij er voor ons is en dat Hij ons gebed ook wil en ook ons geloof dat Hij ons kan verhoren. Dat wordt vaak in de bijbel benadrukt. Terwijl ik in dat vertrouwen bad, vroeg ik mij af of ik niet 'dwingend' werd. En vroeg me ook af of dat dan erg zou zijn. Tot zover de uitleg van het feit dat ik dit topic gestart heb.

Ik hoop van jullie reakties te kunnen leren.

Ik denk dat je wel wat mag vragen. Jezus geeft o.a. in het Onze Vader, maar ook in Zijn lessen over het gebed daar vrij veel ruimte voor lijkt me.

Dat neemt niet weg, dat ik persoonlijk (kortom, ik heb geen idee of je er wat mee kan) niet zo vragend bid. Naar vermogen bid ik het Getijdengebed, dat is opgebouwd rond de psalmen, en het Jezus-gebed, en verder zeg maar de gelegenheidsbeden, maar in alle gevallen vanuit de woorden van Job:
http://Job'>quote: Job
Inderdaad, Gij kunt alles, voor U is niets onuitvoerbaar. Hoe durft onze kortzichtigheid uw plan te verdoezelen? En ik maar spreken zonder iets te weten over wondere dingen die ik niet begreep, en dan nog in de trant van: luister, ik zal spreken, ik stel vragen, probeer eens te antwoorden. Alleen van horen zeggen kende ik U, nu heb ik U gezien met eigen ogen. Alles herroep ik, over alles heb ik spijt, neergezeten in stof en as

In het Jezus-gebed is dat dan ook de kernvraag: "Jezus, ontferm U". Je kan het zo lang of zo kort maken als je wil, maar ik denk dat daarin het hele wezen van het gebed ligt. Jezus wijst er op dat God wéét wat we nodig hebben in het leven. Zoek het Koninkrijk, en al die extra's voor hier en nu krijg je er zo bij. Daarmee is, wmb, de enige relevante vraag, en die mag best "dwingend", de vraag om Zijn ontferming. In Hem heb ik alles, zonder Hem heb ik niets, wat zou ik verder dan nog willen vragen, dan Hem?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 02, 2006, 10:29:58 pm »
Vragen staat vrij. Maar tonen van dankbaarheid staat voorop! En dan moeten we vanuit die dankbaarheid en onze afhankelijkheid leren vragen. Niet eerst een vraag bij een antwoord verzinnen, maar een open vraag met alle ruimte in je hart!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 02, 2006, 11:07:57 pm »
quote:
HenkG schreef op 02 februari 2006 om 22:29:
Vragen staat vrij. Maar tonen van dankbaarheid staat voorop! En dan moeten we vanuit die dankbaarheid en onze afhankelijkheid leren vragen. Niet eerst een vraag bij een antwoord verzinnen, maar een open vraag met alle ruimte in je hart!

Het klinkt erg mooi wat je zegt maar voorop staat dat als je Vader om brood vraagt hij je geen steen of slang zal geven maar je van alles zal voorzien in wat je nodig hebt. Dat zal alleen niet altijd overeenkomen met onze verlanglijst.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 05, 2006, 02:06:34 pm »
Ja, onze Vader geeft ons een brood ipv een steen. Dat klopt! Maar is dat altijd als gebedsverhoring op onze vraag? Of is dat Zijn liefdevolle zorg. Bovendien weet ik ook uit ervaring dat het brood dat Hij geeft niet altijd dagvers is en daardoor soms erg taai/droog/hard om doorheen te komen...En toch wil ik Hem daarvoor dankbaar zijn, want ik weet dat dit dan niet aan Zijn liefde voor mij ligt (Hij geeft me brood), maar aan mijn houding jegens Hem in het leven...
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 05, 2006, 02:41:09 pm »
Bidden is niet dwingen ,zo ook niet zo zeer vragen ,maar allereerst danken.

En vraagt men is het een vragen uit Genade,Hij wil aanbeden zijn.