Auteur Topic: de vier paarden uit Openbaring 6  (gelezen 17911 keer)

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Gepost op: februari 04, 2006, 10:59:22 pm »
Modbreak:
Deze berichten zijn afgesplitst vanuit het topic: De eindtijd waar een specifieke discussie over een tekstgedeelte uit Openbaring 6 enigszins off-topic was. Hier kan verder worden besproken wat er wel/niet wordt bedoeld met deze vier paarden. Voor de duidelijkheid heb ik de betreffende tekst even ingelast

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 februari 2006 om 22:33:


Op. 6
7 En toen Hij het vierde zegel opende, hoorde ik de stem van het vierde dier zeggen: Kom! 8 En ik zag, en zie, een vaal paard, en die daarop zat, zijn naam was [de] dood, en het dodenrijk volgde achter hem. En hun werd macht gegeven over het vierde deel der aarde om te doden, met het zwaard, met de honger, met de zwarte dood en door de wilde dieren der aarde.


De vierde ruiter rijdt met de Hades (het dodenrijk) in zijn gevolg. Zijn naam is “de dood”. Ze krijgen macht  'over het vierde deel der aarde om te doden'.
Het zou kunnen gaan om de mensen die op ¼ van de aardoppervlakte wonen.

Alleen, dit paard waar jij hier opdoelt, rijd niet, het staat stil.

Het enige paard wat rijd, in Openbaring 6,  is het witte paard.
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2006, 10:41:22 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2006, 11:29:00 pm »

quote:

cyber schreef op 04 februari 2006 om 22:59:
[...]

Alleen, dit paard waar jij hier opdoelt, rijd niet, het staat stil.

Dat is invulling: het stilstaan. :P
Het rijden natuurlijk ook, maar dat is zo logisch dat het niet steeds weer genoemd hoeft te worden. Het eerste paard staat bij dat het rijdt, het tweede en verder blijkbaar niet. Maar er staat ook niet bij dat het stilstaat.

quote:

Het enige paard wat rijdt, in Openbaring 6,  is het witte paard.


Bij het vierde paard staat dit:

quote:

8 En ik zag, en zie, een vaal paard, en die daarop zat, zijn naam was [de] dood, en het dodenrijk volgde achter hem. En hun werd macht gegeven over het vierde deel der aarde om te doden, met het zwaard, met de honger, met de zwarte dood en door de wilde dieren der aarde.
Uit dit gedeelte: en het dodenrijk volgde achter hem, kun je volgens mij wel afleiden dat het geen statische toestand is.

Verder vind ik dit persoonlijk niet zo'n belangrijk punt. :)
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2006, 11:31:29 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #2 Gepost op: februari 05, 2006, 02:14:42 pm »

quote:


Ik zeg; staat stil,
jij zegt: stilstaan.
Waarom ?? draai je mijn woorden  om ??

quote:

Het rijden natuurlijk ook, maar dat is zo logisch dat het niet steeds weer genoemd hoeft te worden. Het eerste paard staat bij dat het rijdt, het tweede en verder blijkbaar niet. Maar er staat ook niet bij dat het stilstaat.

De paarden staan klaar óm te gaan rijden, en een paar hoofdstukken verder op gaan ze echt rijden, niet hier.

quote:


Bij het vierde paard staat dit:

[...]
 

Uit dit gedeelte: en het dodenrijk volgde achter hem, kun je volgens mij wel afleiden dat het geen statische toestand is.

Het dodenrijk beweegt, dat klopt, maar om daar dan gelijk een bewegend paard van te maken, moet je veel fantasie voor hebben.


quote:

Verder vind ik dit persoonlijk niet zo'n belangrijk punt. :)
Contradictio in terminis

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2006, 03:47:27 pm »
PenA, ik tast nog steeds in het duister, waarom jij vind dat ik aan "invulling" doe,
    en ik zou toch wel graag willen weten hoe je dit bedoelt.
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2006, 08:45:51 am door Priscilla en Aquila »

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2006, 12:31:50 am »
Ik mis nog een posting, weet jij waar die gebleven is ??
offtopic:De reactie in de post hierboven heb ik terug kunnen halen; deze zin werd aangehaald door een andere user. De oorspronkelijke post heb jij zelf in z'n geheel gedelete.
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2006, 08:49:39 am door Priscilla en Aquila »

Macguinness

  • Berichten: 5539
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2006, 03:42:10 pm »
http://home.intekom.com/cschmidt/rev10.jpg

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2006, 06:42:41 pm »
Mooi schilderij Maguinness  d:)b

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #7 Gepost op: februari 08, 2006, 12:08:54 am »

quote:

cyber schreef op 05 februari 2006 om 14:14:
[...]

Ik zeg; staat stil,
jij zegt: stilstaan.
Waarom ?? draai je mijn woorden  om ??

Omdat het wat mij betreft dezelfde betekenis heeft. :)
Als ik de teksten erbij haal, staat er echter dit bij het eerste paard:

Op. 6
2 En ik zag, en zie, een wit paard, en die erop zat, had een boog en hem werd een kroon gegeven, en hij trok uit, overwinnende en om te overwinnen.

quote:

De paarden staan klaar óm te gaan rijden, en een paar hoofdstukken verder op gaan ze echt rijden, niet hier.
Als we nu echt alles precies gaan bekijken zoals het er staat, lees ik hier dat het witte paard met hem die erop gezeten was uit trok. (vers 2)
Dat wil dus zeggen dat het paard niet alleen klaarstaat maar begint en gaat doen wat zijn opdracht is.

En dat is dan niet pas enkele hoofdstukken verder. Hoezo kom je daarop?


quote:

Het dodenrijk beweegt, dat klopt, maar om daar dan gelijk een bewegend paard van te maken, moet je veel fantasie voor hebben.
Dat valt wel mee; het dodenrijk volgt achter het paard aan. Het is dan onlogisch om te zeggen: het paard staat klaar (stil/statische toestand) en het dodenrijk volgt. (beweging)

Verder lijkt het me ook zo dat wat dat paard moet doen ook idd dan gebeurd:

Op. 6
8 En ik zag, en zie, een vaal paard, en die daarop zat, zijn naam was [de] dood, en het dodenrijk volgde achter hem.
En hun werd macht gegeven over het vierde deel der aarde om te doden, met het zwaard, met de honger, met de zwarte dood en door de wilde dieren der aarde
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2006, 12:09:19 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #8 Gepost op: februari 11, 2006, 11:48:59 pm »
Ja PenA, vanuit de leer die jij aanhangt heb je gelijk, de paarden gaan in galop de wereld over, dit is inherent aan het letterlijk lezen van teksten, de leer van de geheime opname en het chiliasme.
Hierdoor zie jij ook dat het einde nabij is, de weeën volgen zich sneller op, nog even en de anti-christ is herkenbaar en een wereld in een grote chaos staat ons te wachten.

Deze leer, waar nieuw leven is ingeblazen door J N Darby,  Cyrus Scofield, die de King James version, de kanttekeningen, aanpaste op deze leer., Hal Lindsey, Watchtman Nee e.a dit vind jij de ware leer, prima, dit is jouw keus.


Deze leer is niet van de kerk en ook niet uit de kerk voort gekomen.

Een stukje geschiedenis:

In 1863 heeft de synode van Franeker zich over deze leer gebogen
en kwam tot de conclusie dat ' onze Formulieren van Eenigheid zich
duidelijk verklaren en dat het gevoelen van deze leer der wederkomst
des Zaligmakers om duizend jaar zichtbaar en lichamelijk op aarde
te regeeren geen leer der Gereformeerde Kerk is, maar daartegen,
zoowel als tegen Gods Woord strijd, waarom het niemand toegelaten
wordt dat gevoelen te leeren of te verbreiden'

Ondanks protesten tegen deze uitspraak is zij nooit teruggenomen.
De reformatorische belijdenis geschriften kennen deze leer niet en in
 de  Augsburgse confessie van 1530 word zij als "een joodse mening' afgewezen.

Augustinus heeft zich al scherp gekeerd tegen deze opvatting.
In zijn tijd waren er al verschillende sekten die deze leer aanhingen,
die hij bestreed.
Toen al was er de leer van het duizend jarig rijk en de derde tempel
al volop aanwezig.


Het is ook niet een `overgeleverde leer` zoals Paulus het noemt.
 1Cor.15
1 Broeders en zusters, ik herinner u aan het evangelie dat ik u verkondigd heb, dat u ook hebt aangenomen, dat uw fundament is
 2 en uw redding, als u tenminste vasthoudt aan de boodschap die ik u verkondigd heb. Anders bent u tevergeefs tot geloof gekomen.

De leer des Heren staat centraal, dat is wat Paulus brengt
`de verzoening met God door het lijden en sterven van
 de Here Jezus`, en de boodschap `de rechtvaardiging door het geloof.`
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2006, 10:39:06 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #9 Gepost op: februari 12, 2006, 04:45:37 pm »

quote:

cyber schreef op 11 februari 2006 om 23:48:
Ja PenA, vanuit de leer die jij aanhangt heb je gelijk, de paarden gaan in galop de wereld over, dit is inherent aan het letterlijk lezen van teksten, de leer van de geheime opname en het chiliasme.
Hierdoor zie jij ook dat het einde nabij is, de weeën volgen zich sneller op, nog even en de anti-christ is herkenbaar en een wereld in een grote chaos staat ons te wachten.

Deze leer, waar nieuw leven is ingeblazen door J N Darby,  Cyrus Scofield, die de King James version, de kanttekeningen, aanpaste op deze leer., Hal Lindsey, Watchtman Nee e.a dit vind jij de ware leer, prima, dit is jouw keus.

Beste cyber, jij begint met mij het gesprek hierover en kijk er dan ook niet van op als ik er wel eens op in ga en vraag hoe jij dat dan zie.
Dat we verschillend denken dat weet je allang en je weet ook precies waar ik het allemaal vandaan heb. Ik denk niet zo in hokjes, alhoewel ik wel weet dat geformeerden er anders over denken.
Daarom kunnen we er nog wel samen over praten toch?

quote:


Deze leer is niet van de kerk en ook niet uit de kerk voort gekomen.

Een stukje geschiedenis:

In 1863 heeft de synode van Franeker zich over deze leer gebogen
en kwam tot de conclusie dat ' onze Formulieren van Eenigheid zich
duidelijk verklaren en dat het gevoelen van deze leer der wederkomst
des Zaligmakers om duizend jaar zichtbaar en lichamelijk op aarde
te regeeren geen leer der Gereformeerde Kerk is, maar daartegen,
zoowel als tegen Gods Woord strijd, waarom het niemand toegelaten
wordt dat gevoelen te leeren of te verbreiden'

Ondanks protesten tegen deze uitspraak is zij nooit teruggenomen.
De reformatorische belijdenis geschriften kennen deze leer niet en in
 de  Augsburgse confessie van 1530 word zij als "een joodse mening' afgewezen.

Augustinus heeft zich al scherp gekeerd tegen deze opvatting.
In zijn tijd waren er al verschillende sekten die deze leer aanhingen,
die hij bestreed.
Toen al was er de leer van het duizend jarig rijk en de derde tempel
al volop aanwezig.

Het is dus niet iets nieuws maar de hele tijd van de christenheid als bekend.
IK heb hier geen behoefte om dingen tegenover elkaar te zetten in de zin: van dit is goed en dat is fout en sectarisch.
Ik ben meer benieuwd hoe jij er als gereformeerde dan tehgenaankijkt.

quote:


Het is ook niet een `overgeleverde leer` zoals Paulus het noemt.
 1Cor.15
1 Broeders en zusters, ik herinner u aan het evangelie dat ik u verkondigd heb, dat u ook hebt aangenomen, dat uw fundament is
 2 en uw redding, als u tenminste vasthoudt aan de boodschap die ik u verkondigd heb. Anders bent u tevergeefs tot geloof gekomen.

Je bedoelt dat Openbaring van Johannes is? Paulus heeft er er anders ook wel over maar jij leest dat anders omdat je er gereformeerd naar kijkt.
Maar je kunt niet zeggen: Dit is niet de overgeleverde leer.

Wat je wel kan zeggen: Dit is niet de overgeleverde gereformeerde leer. :)

quote:


De leer des Heren staat centraal, dat is wat Paulus brengt
`de verzoening met God door het lijden en sterven van
 de Here Jezus`, en de boodschap `de rechtvaardiging door het geloof.`

Daar ben ik het ook helemaal mee eens; de toekomst profetisch bekeken heeft wel een belangrijke plaats, maar je behoud hangt er niet van af.
Dat is de kern wat Paulus aangeeft: geloof in de Here Jezus die ons rechtvaardigd door het geloof.

Dat neemt niet weg dat je best kunt spreken met elkaar over dingen die in de bijbel verder nog genoemd worden naast de kern van het evangelie: de rechtvaardigmaking door het geloof in het werk van de Here Jezus.


Het enige waar het me om ging was de pest en dat daar mensen door overlijden wat je ook ziet in Openbaring 6 - gerelateert aan een pandemie waar je tegenwoordig over hoort. In het topic over de eindtijd.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2006, 10:40:20 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #10 Gepost op: februari 12, 2006, 04:51:28 pm »

quote:

cyber schreef op 11 februari 2006 om 23:48:
Ja PenA, vanuit de leer die jij aanhangt heb je gelijk, de paarden gaan in galop de wereld over, dit is inherent aan het letterlijk lezen van teksten, de leer van de geheime opname en het chiliasme.
Hierdoor zie jij ook dat het einde nabij is, de weeën volgen zich sneller op, nog even en de anti-christ is herkenbaar en een wereld in een grote chaos staat ons te wachten.
Geloven de Gereformeerden niet in een wederkomst van Jezus?
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2006, 04:52:08 pm door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #11 Gepost op: februari 12, 2006, 08:14:26 pm »

quote:

Laodicea schreef op 12 februari 2006 om 16:51:
[...]

Geloven de Gereformeerden niet in een wederkomst van Jezus?


De Gereformeerden geloven zeker in de wederkomst van Jezus. Ik heb het vandaag nog in een preek gehoord. Men gaat er van uit dat na die wederkomst er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komt.

Het verbaast me dat in dit topic wordt gezegd dat er een bepaalde leer wordt verkondigd, die anders is dan die in de Gereformeerde kerk. Ik zie alleen maar postings over het al of niet rijden dan wel stilstaan van paarden.

Ik zit nog steeds te wachten op de geestelijke uitleg van de functie van deze paarden. Wat mij betreft zou ik best verschillende inzichten willen lezen en deze toetsen aan de bijbel.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

shimmer

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #12 Gepost op: februari 12, 2006, 08:41:39 pm »
Sluit zich aan bij Adinomis,...
Heb dit topic gelezen, omdat met name de titel van topic direct mijn interesse wekte.
Maar ook mij viel op, dat het 'lijkt neer te komen of de paarden lopen danwel stilstaan'.

Ik zou graag wat uitleg krijgen over die paarden, het verhaal.
Ken het van vroeger, maar dat is te lang geleden.
Met name 'de zwarte dood' is iets waar ik graag meer uitleg, inzichten over zou willen krijgen.

Wie kan er iets over vertellen?
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2006, 10:48:35 pm door shimmer »
It's good te be me, feel free to be you

kajem

  • Berichten: 667
  • geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #13 Gepost op: februari 12, 2006, 09:34:56 pm »
Uitleg over openbaring vanuit het chiliasme?

klik de link. Luister en vergelijk.

http://www.wverschoor.com/maranatha/obl.htm

pt
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #14 Gepost op: februari 12, 2006, 11:07:04 pm »
Ik heb hier een samenvatting over de verschillende visies gevonden: http://users.ncrvnet.nl/tjderuiter/site3/chiliasme.htm
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #15 Gepost op: februari 13, 2006, 12:03:44 am »
Het tweede en derde en vierde paard krijgen nog niet de opdracht om uit te trekken, Johannes krijgt ze te zien maar het is niet zo dat ze al alles kunnen doen wat ze willen. Die opdracht tot rijden staat er simpelweg niet bij.

Bij het zesde zegel staat dat de zielen van de geslachten die geslacht waren om hun getuigenis, dat ze witte kleren krijgen en dat ze nog geduld moeten hebben, ook hun roep om vergelding op aarde zal gehonoreerd worden, alleen nu nog niet ook zij moeten wachten net als de paarden.

Bij het zesde zegel komt het grote oordeel in zicht.
Het uitstel en de beperkingen van Gods gerichten houd een keer op.
 Tot angst van de heidenen.
De tijd van Gods lankmoedigheid is haast voorbij.

Wat Johannes ziet is als het ware een voorvertoning van wat de wereld te wachten staat. En 9-11 is peanuts vergeleken bij Gods oordeel.

 Wit begint en overwint.

De andere paarden wachten totdat het een bevel hoort of een bazuin die laat weten wanneer het mag gaan rijden.
Het rode paard wat oorlog en verderf brengt. Wel er zijn oorlogen genoeg gevoerd zowel de geschiedenis als de bijbel verhalen er over.
Maar ook dit paard staat stil.

Zwart is de kleur van dit paard en de honger, dus niet meer eten in overvloed, het salaris is net voldoende voor het dagelijks brood, alleen de rijken hebben in overvloed.
Maar ook dit paard rijd nog niet uit.

Het derde paard is vaal/grauw en symboliseert de dood, Naast oorlog, het rode paard, en het zwarte paard, de honger,  gaat er ook gedood worden en wel op grote schaal. Vooral in Jeremia komen deze straffen veelvuldig voor.
Maar ook dit paard heeft het bevel om uit te rijden nog niet gekregen.

Het eerste  paard is dus op weg, de andere paarden wachten,
want het getal van de kerk is nog niet vol, pas als iedereen die gered moet worden,
Jezus Christus aangenomen heeft.
 Dan komt de jongste dag.

Over de paarden staat ook te lezen in Zacharia 1 en 6.

Via online bijbel zijn de bijbel teksten te vinden, en kan iedereen ze lezen,ik heb ze niet hier geplaatst i.vm. de lengte.

De paarden zelf moeten symbolisch worden gezien, door de kleur die Johannes eraan geeft is het duidelijk dat ze dood en verderf brengen, alleen de paarden zelf zullen het niet doen, wel de berijders, ruiter en paard hebben namelijk dezelfde kleur.

Het witte paard zaait het goede zaad en de andere paarden zaaien het onkruid en de dood.

Maar bovenal God is almachtig, daarom staan de paarden stil, en gaan ze pas uit op Zijn bevel, want God volvoert Zijn plan, want Zijn hand heeft nooit misgetast.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #16 Gepost op: februari 13, 2006, 10:35:26 am »
Modbreak:
Enkele off-topic berichten verwijderd; het onderwerp hier is: de vier paarden uit Openbaring 6 en de discussie wordt in BF vanuit de Bijbel gevoerd. Lees de policy als je wilt weten hoe het in dit topic precies de bedoeling is:Richtlijnen Bijbelstudieforum
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2006, 10:35:43 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #17 Gepost op: februari 13, 2006, 03:02:09 pm »
Ik heb ook eens even me er in verdiept en zal proberen iets over de vier paarden te zeggen.

Een paar opmerkingen vooraf voor de duidelijkheid in wat voor context ik dit gedeelte plaats:

Het onderwerp is de oordelen over de volken en over Israel - dit een sluit aan bij het OT.
Ik geloof dat het boek Openbaring over het algemeen een chronologische volgorde aanhoud met enkele gedeelten ertussen die een bepaald overzicht geven m.b.t. tot een bepaalde groep gelovigen of bijvoorbeeld Israel.

Wat i.i.g. duidelijk is, is dat (vanuit dit gezichtspunt) de eerste zegels geopend worden in Openbaring 6 en deze gebeurtenissen ook dan plaatsvinden.
Vanaf hoofdstuk 4 van Openbaring lezen we toekomstige gebeurtenissen die beschreven worden op een manier die overeenkomt met de beschrijvingen uit het OT zoals bv in Ezechiel en Daniel. Je komt dezelfde wezens tegen en alles is vol symbolische taal.

Vanaf hst 4 gaat dit boek niet meer over het tijdperk van de genade waar we nu nog steeds in leven
De Here Jezus heeft ons oordeel gedragen op het kruis en daarom is het m.i. zo dat wij als Gemeente van Christus de eindoordelen over de aarde niet mee hoeven te maken. Wij zijn overgegaan vanuit de dood in het leven en het oordeel rust niet meer op ons.
Dit zeg ik even om aan te geven dat wij deze gebeurtenissen vanaf hoofdstuk vier niet zelf meemaken als bewoners op aarde; de gemeente is dan al opgenomen en zal de bruiloft van het Lam vieren.
Dit bijbelboek is dus ook niet een vervolg van uitleg van NT-ische waarheden voor de gelovigen vandaag de dag: de gemeente.

Als de opname is geweest, is er op aarde niet meer iets wat de antichrist weerhoudt om zich te openbaren. (2 Tess 2: 7)
De tijd die nu volgt wordt dan ook wel de grote verdrukking (matt 24: 21 - Op. 7: 14) of de benauwdheid van Jakob (Jer. 30:7) genoemd waarin de antichrist aan de macht komt en uiteindelijk door de Here Jezus die weerkomt op de Olijfberg, zal worden verslagen als de antichrist Jeruzalem aanvalt.

Begin: opening van de zegels

Bij het eerste zegel dat wordt geopend komt het eerste paard dat uitgaat om te overwinnen.
De vier paarden worden geroepen door elk van de vier dieren. Op de roep: 'Kom' van het eerste dier, trekt het paard uit om te overwinnen zoals staat geschreven in de boekrol.
Die dieren zijn we tegengekomen in hoofdstuk 4:

quote:

Op. 4
 En midden in de troon en rondom de troon waren vier dieren, vol ogen van voren en van achteren. 7 En het eerste dier was een leeuw gelijk, en het tweede dier een rund gelijk, en het derde dier had een gelaat als van een mens, en het vierde dier was een vliegende arend gelijk. 8 En de vier dieren hadden elk voor zich zes vleugels en waren rondom en van binnen vol ogen en zij hadden dag noch nacht rust, zeggende:
Heilig, heilig, heilig is de Here God, de Almachtige, die was en die is en die komt.


eerste dier was een leeuw gelijk -> 1ste ruiter, wit paard: overwinnaar.
tweede dier een rund gelijk ->    2de ruiter, rood paard: vrede weggenomen, elkander doden.
derde dier had een gelaat als van een mens ->  3de ruiter, zwart paard: voedselschaarste, hoge prijzen.
vierde dier was een vliegende arend gelijk -> 4de ruiter, vaal paard: dood met zwaard, honger, de dood, wilde beesten.

Er is een parallel met het antieke amfitheater of circus waar achtereenvolgens verschillende ruiters worden binnen geroepen. De uitvoering van Gods oordelen wordt hier uitgebeeld door de vier levende wezens die vier paarden uitsturen.
Vanwege het geheel kun je zeggen dat met de 4 ruiters ook één en dezelfde persoon kan worden uitgebeeld: de opkomende werelddictator. Zijn opkomst vertoont de vier genoemde - afzonderlijk te onderscheiden aspecten.
De ongelovigen op aarde schrijven de plagen toe aan natuurelementen en aan politieke of andere omstandigheden. Het zijn de inleidende oordeelsdaden van God.

DE EERSTE RUITER OP HET WITTE PAARD

De eerste tijd van de zeven jaar die nu volgen is nog rustig en dit zien we ook bij het begin van het openen van het eerste zegel.

quote:

Op. 6
1 En ik zag, toen het Lam een van de zeven zegels opende, en ik hoorde een van de vier dieren zeggen met een stem als van een donderslag: Kom! 2 En ik zag, en zie, een wit paard, en die erop zat, had een boog en hem werd een kroon gegeven, en hij trok uit, overwinnende en om te overwinnen.


In het witte paard (en de ruiter) zien we het eerste aspect van de opkomst van de werelddictator.
Wit benadrukt de overwinning, zegepraal en vrede. (6:2). De ruiter op het witte paard is dus een machthebber die vrede en overwinning brengt. Hij zal blijkbaar zonder bloedvergieten aan de macht komen.
Paulus schrijft over deze vrede, die een schijnvrede zal blijken te zijn:

1 Tess. 5:3
Terwijl zij zeggen: het is (alles) vrede en rust, overkomt hun, als de weeën een zwangere vrouw, een plotseling verderf, en zij zullen geenszins ontkomen.

Wie is deze eerste ruiter?
Het is m.i. niet Christus want Hij heeft al overwonnen. De vraag is of dit dan al de anti-christ zal zijn die in deze 7 jaren van verdrukking aan de macht zal komen.
De kroon wordt hem 'gegeven', hij neemt die niet zèlf: hij wordt algemeen onthaald als leider, zonder een materiële strijd te hoeven leveren.
Hier is nog geen sprake van een bloedige oorlog (vergelijk het contrast met het rode paard in vers 4). Hij heeft geen zwaard maar een boog in zijn hand. Deze is voldoende om hem de overwinning te verzekeren. Hij gebruikt een eerder vreedzame of geweldloze methode van overwinnen, vandaar ook de witte kleur.

Een mogelijk scenario is dit: Na de plotselinge opname van de Gemeente (vgl. Mat 24:40, 41), en haar beschermende werking in deze wereld, zal er een grote geestelijke beroering ontstaan, ondermeer door het plotseling ‘verdwijnen’ van mensen. Temidden van deze beroering zal een sterk leider opstaan met grote geestelijke slagkracht. Hij zal een ‘verklaring’ geven voor de ‘verdwijningen’.
Zo zal deze leider zonder slag of stoot kans zien de leiding in het Westen te veroveren. Duidelijk een eerste zet naar het herstel van het Romeinse rijk en zijn dictatuur.
Deze ruiter zou dus het 'beest uit de zee' kunnen zijn uit Openbaring 13 die zich hier echter nog niet als zodanig openbaart.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joesoef

  • Berichten: 7743
  • Administrator ALG
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #18 Gepost op: februari 13, 2006, 04:28:26 pm »

quote:

cyber schreef op 07 februari 2006 om 18:42:
Mooi schilderij Maguinness  d:)b


Sorry hoor, zoiets blijft wel staan en mijn vraag waarom mensen uberhaupt over zulke dingen discusseren (of het paard liep of stil staat, wat boeit dat nou? ) word verwijderd ?

Ga je er qua geloof op vooruit als het paard stil stond of als het liep ?
Als je eindelijk denkt te weten wat Johannes precies zag ?

 :/
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #19 Gepost op: februari 13, 2006, 07:39:28 pm »

quote:

Joesoef schreef op 13 februari 2006 om 16:28:
[...]


Sorry hoor, zoiets blijft wel staan en mijn vraag waarom mensen uberhaupt over zulke dingen discusseren (of het paard liep of stil staat, wat boeit dat nou? ) word verwijderd ?

Ga je er qua geloof op vooruit als het paard stil stond of als het liep ?
Als je eindelijk denkt te weten wat Johannes precies zag ?

 :/


offtopic:De opmerking over het schilderij was positief en draagt bij aan een goede sfeer. Dus mocht ie blijven staan
Discussieren over het boek Openbaring is niet van levensbelang maar misschien toch wel belangrijker dan wij denken. Alhoewel ieder dan weer andere dingen daarin belangrijk vinden.
Eén van de eerste teksten van dit bijbelboek zegt het volgende:

quote:


Openbaring 1
3 Zalig hij, die voorleest, en zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren, hetgeen daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2006, 07:41:45 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

shimmer

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #20 Gepost op: februari 13, 2006, 07:47:52 pm »
Hey Kajem, Laodicea, Cyber, P&A,

Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties en de links.  _/-\o_
It's good te be me, feel free to be you

Does

  • Berichten: 13669
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #21 Gepost op: februari 13, 2006, 08:29:55 pm »
Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken.
Live vanuit de luie stoel

shimmer

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #22 Gepost op: februari 13, 2006, 09:46:31 pm »
Hahhahaha, Does, hahahahaha

Fantastische reply!  :Y)
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2006, 09:46:40 pm door shimmer »
It's good te be me, feel free to be you

shimmer

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #23 Gepost op: februari 13, 2006, 10:00:17 pm »
Op het gevaar af, dat ik een vette ban krijg, voor deze totaal off-topic reply:  :+
Zeg Does,.  "waar kerk jij?".

dit bericht verwijderd zichzelf in 24-uur
Modbreak:
offtopic:waarom staat het er dan nog :P
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2006, 06:36:32 pm door Priscilla en Aquila »
It's good te be me, feel free to be you

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #24 Gepost op: februari 13, 2006, 10:40:51 pm »
Het is mooi dat beide zienswijzen hier verwoord zijn. Ik ga er nog verder over nadenken.
Ik ga niet zeggen dat ik voor de één ben en tegen de ander. Het is goed om hiervan kennis te nemen, zodat, als de tijd aanbreekt, we herkennen wat er gaande is.

In ieder geval is het zeker dat de oordelen van God over de wereld komen. Dat wordt wel eens verzwegen onder christenen. Dat is geen doemdenken, want het opent juist perspectief voor Gods kinderen.

Een vraag die bij het lezen me opkwam was, of die zielen onder het altaar niet bij "de bruiloft van het Lam" zouden horen aan te zitten.

quote:

Toen het lam het vijfde zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en vanwege hun getuigenis.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #25 Gepost op: februari 13, 2006, 11:10:56 pm »

quote:

Adinomis schreef op 13 februari 2006 om 22:40:
Het is mooi dat beide zienswijzen hier verwoord zijn. Ik ga er nog verder over nadenken.
Ik ga niet zeggen dat ik voor de één ben en tegen de ander. Het is goed om hiervan kennis te nemen, zodat, als de tijd aanbreekt, we herkennen wat er gaande is.

In ieder geval is het zeker dat de oordelen van God over de wereld komen. Dat wordt wel eens verzwegen onder christenen. Dat is geen doemdenken, want het opent juist perspectief voor Gods kinderen.

Een vraag die bij het lezen me opkwam was, of die zielen onder het altaar niet bij "de bruiloft van het Lam" zouden horen aan te zitten.

quote:

Op. 6
9 En toen Hij het vijfde zegel opende, zag ik onder het altaar de zielen van hen, die geslacht waren om het woord van God en om het getuigenis, dat zij hadden. 10 En zij riepen met luider stem en zeiden: Tot hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet aan hen, die op de aarde wonen? 11 En aan elk hunner werd een wit gewaad gegeven, en hun werd gezegd, dat zij nog een korte tijd moesten rusten, totdat ook het getal vol zou zijn van hun mededienstknechten en hun broeders, die gedood zouden worden evenals zij.
M.i. zijn de zielen onder het altaar gelovigen van de tijd na de opname. De Gemeente is al in de hemel maar op aarde wordt er wel gepredikt, en wel het evangelie van het Koninkrijk door de 144.000 verzegelden uit Israel. Dit kun je enigszins vergelijken met de uitzending van de 12 discipelen door de Here Jezus in de evangelien.
Zij moesten het komende koninkrijk prediken.
Dit gebeurt weer in de tijd van Openbaring. De mensen die dan tot geloof komen horen dus niet bij de gemeente die al in de hemel is.

De mensen die tot geloof komen in die tijd worden gedood om het getuigenis van Jezus. Ze vragen God om hun bloed te wreken: dit is de taal van het Oude Testament (vgl. Ps 79:10-13; 137:7-9). Zij zeggen niet 'Onze Vader' maar richten zich tot de 'Heerser' (Gr. déspotès).

De uitdrukking zielen onder het altaar beeldt symbolisch uit dat zij als onschuldige martelaren werden geslachtofferd (gedood), overeenkomstig het voorbeeld van hun Heer, en dat de waarde van hun bloed  in de hemel gekend is en gewroken zal worden.
In het O.T. werd het bloed van de offerdieren uitgegoten onder het brandofferaltaar, waar een holte was (Lev 4:7) waarin het bloed van de slachtoffers werd uitgegoten (Zie ook Ex 29:12). Dit bloed werd vereenzelvigd met de ziel, vandaar dat deze martelaren, die hun bloed hebben gegeven, hier als zielen 'onder' het altaar worden gezien. Dat er sprake is van zielen betekent bovendien dat deze gelovigen nog niet opgewekt zijn; dat zal pas gebeuren in hst. 20:4.

In dit vers kun je ook zien dat deze groep mensen niet tot de Gemeente behoren:

quote:

Op 20,4

Twee groepen die samen gaan heersen:
    
- En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven;

[d.i. de gemeente die de bruiloft van het Lam heeft gevierd]

- en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden;

[de zielen onder het altaar die moesten wachten tot hun getal vol wasde gelovigen die in de Grote verdrukking gedood zijn]

en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2006, 11:15:27 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #26 Gepost op: februari 14, 2006, 12:38:35 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 februari 2006 om 15:02:
Ik heb ook eens even me er in verdiept en zal proberen iets over de vier paarden te zeggen.

Okay, een heel verhaal, ik mis wel het bewijs nog dat ik ongelijk heb, dat heb ik nog niet gelezen.


Genesis verteld van de schepping en Openbaring van de herstel van de schepping.

En ach de wereld zal een groep mensen niet missen hoor, hooguit de naaste verwanten, alles draait gewoon door net als na de aardbevingen en de tsunamie en Dafour.

En daarom is het zo belangrijk om te weten dat de 3 paarden stilstaan, want God houd het kwaad in bedwang.

Als ze wel rijden is God niet bij machte om het kwaad naar Zijn hand te zetten, een onmachtig God dus, en ja dan is een opname nodig , dan is ook alle moeite aan het kruis voor niets geweest en de schepping van hemel en aarde heeft niet plaats gevonden.
Fata Morgana, jij en ik bestaan niet.

Mijn God is Almachtig, Hij laat geen kind van Hem verloren gaan, juist Openbaring laat zien dat God alles in de hand heeft, en daarom laat juist het vijfde zegel dit zien, de martelaren, gedood om hun getuigenis allen vanaf Pinksteren, zoals Stefanus en Jacobus de broer van Johannes, en alle martelaren die in Handelingen staan en de geschiedenis verhaalt, en ze krijgen witte kleren en die kleren staan voor overwinning en reinheid voor volharding tot het einde, en die gelovigen zijn waardig een wit kleed te ontvangen.

PenA, als je schrift met schrift had vergeleken dan had je geweten wie op het witte paard zit.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #27 Gepost op: februari 14, 2006, 10:58:37 am »

quote:

cyber schreef op 14 februari 2006 om 00:38:
[...]

PenA, als je schrift met schrift had vergeleken dan had je geweten wie op het witte paard zit.


Cyber, jij hebt over het witte paard geen mening gegeven. Het gaat er niet om wie gelijk heeft. Het gaat erom dat we willen begrijpen wat onze hemelse Vader ons wil duidelijk maken. Ik wil de meningen naast elkaar laten staan, totdat Gods Geest mij daarover duidelijkheid verschaft.
Er zijn in de loop van de tijd al zoveel verklaringen geweest.
Jij schrijft over God, die het kwaad in bedwang houdt. Maar gaat het hier dan niet over oordelen van God? Houdt Hij zijn eigen oordeel in bedwang? Waarom roepen de vier dieren dan "kom!". Die staan toch in dienst van God?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Macguinness

  • Berichten: 5539
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #28 Gepost op: februari 14, 2006, 01:21:54 pm »
Ik denk dat discussies over het boek openbaringen er altijd zullen blijven, op dit moment bestuderen wij met ons bijbelstudiegroepje het boek openbaringen, daarbij worden verschillende boekjes gebruikt, iedere schrijver heeft weer een andere visie.
Je zal de bijbel heel goed moeten lezen om het boek openbaringen te willen doorgronden, veel dingen die worden beschreven in openbaringen komen ook weer voor in het oude testsament.

Jammer dat er niet een duidelijk handleiding bij gegeven is, of misschien is dat ook wel goed juist ?

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #29 Gepost op: februari 14, 2006, 01:48:17 pm »

quote:

cyber schreef op 14 februari 2006 om 00:38:
[...]

Okay, een heel verhaal, ik mis wel het bewijs nog dat ik ongelijk heb, dat heb ik nog niet gelezen.

Ik begrijp nu wel hoe jij er op komt dat het eerste paard rijdt en de andere drie niet. Ik denk dat je dit witte paard gelijk stelt met een ander paard verderop in Openbaring waar de Here Jezus op zit.
Ik neem dit niet als het zelfde.
En het gaat me er ook niet om wie er gelijk heeft. Jij bekijkt het geheel anders en ik laat het liever naast elkaar staan - je gaqf zelf al eerder aan dat het niet met elkaar in overeenstemming is te brengen.
Je kunt elkaar bevragen maar alles uitgebreid tegenover elkaar zetten dan komt er zoveel bij kijken dat het niet te doen is.


quote:


Genesis verteld van de schepping en Openbaring van de herstel van de schepping.

En ach de wereld zal een groep mensen niet missen hoor, hooguit de naaste verwanten, alles draait gewoon door net als na de aardbevingen en de tsunamie en Dafour.

En daarom is het zo belangrijk om te weten dat de 3 paarden stilstaan, want God houd het kwaad in bedwang.

Omdat je Openbaring in deze tijd plaatst is dit jouw uitleg.
Ik ben het wel met je eens dat God het kwaad nu in bedwang houdt; de oordeelstijd is nog niet echt aangebroken.
Ik geef er alleen niet vanuit Openbaring 6 die invulling aan. :)

quote:


Als ze wel rijden is God niet bij machte om het kwaad naar Zijn hand te zetten, een onmachtig God dus, en ja dan is een opname nodig , dan is ook alle moeite aan het kruis voor niets geweest en de schepping van hemel en aarde heeft niet plaats gevonden.
Fata Morgana, jij en ik bestaan niet.

Hier snap ik niet zoveel van moet ik eerlijk zeggen.
Wat de opname betreft: die komt m.i. op het moment dat God aangeeft: de genadetijd is voorbij - nu komt het oordeel over alle ongerechtigheid etc.
En een christen leeft van genade en komt niet in het oordeel want hij is overgegaan van het ene koninkrijk van het duister, naar het koninkrijk van het licht.

Verder houdt God altijd de regie. Ook wanneer de paarden uitrijden die dood en verderf zaaien. Het zegel wordt verbroken en ze mogen gaan maar God bepaalt wat er moet gebeuren als oordeel.
Precies zoals in het OT Israel gebruikt werd om het oordeel over de goddeloosheid in Kanaan te voltrekken en die volken uit te roeien.
God geeft exacte opdrachten en geeft aan tot hoever en wanneer het moet gebeuren.
Bijv:

Op 6,6

En ik hoorde als een stem te midden van de vier dieren zeggen: Een maat tarwe voor een schelling en drie maten gerst voor een schelling; en breng geen schade toe aan de olie en de wijn.

Op 7,3
en hij zeide: Brengt geen schade toe aan de aarde, noch aan de zee, noch aan de bomen, voordat wij de knechten van onze God aan hun voorhoofd verzegeld hebben.

quote:

Mijn God is Almachtig, Hij laat geen kind van Hem verloren gaan, juist Openbaring laat zien dat God alles in de hand heeft, en daarom laat juist het vijfde zegel dit zien, de martelaren, gedood om hun getuigenis allen vanaf Pinksteren, zoals Stefanus en Jacobus de broer van Johannes, en alle martelaren die in Handelingen staan en de geschiedenis verhaalt, en ze krijgen witte kleren en die kleren staan voor overwinning en reinheid voor volharding tot het einde, en die gelovigen zijn waardig een wit kleed te ontvangen.
Mee eens dat er niemand verloren gaat - alleen zie ik de groep martelaren als een andere groep dan behorend bij de gemeente. Zie de post aan Adinomis hierover.

quote:

PenA, als je schrift met schrift had vergeleken dan had je geweten wie op het witte paard zit.

Of ik vergelijk wel schrift met schrift maar kom toch tot een andere conclusie. :) Ik kijk naar meer dingen dan alleen het gegeven: een wit paard dat uitrijdt.

quote:

Op. 19
11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid. 12 En zijn ogen waren een vuurvlam en op zijn hoofd waren vele kronen en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hijzelf. 13 En Hij was bekleed met een kleed, dat in bloed geverfd was, en zijn naam is genoemd: het Woord Gods.

Dit is een ander paard m.i. En dat het een wit paard is geeft aan dat het overwint. Dat deed het paard in Op. 6 ook maar dat was toch wel een andere overwinning m.i. De valse vrede tegenover de ware vrede die hier wordt gebracht en waarop het hoofdstuk volgt waarin het vrederijk wordt beschreven.
Verder is de ruiter in Op. 6 als je het leest toch niet dezelfde als hier in Op. 19.
Hij kreeg een kroon en hier heeft Hij vele kronen al op. De beschrijving geeft gelijk aan Wie het is en dat is in Op. 6 duidelijk niet het geval.
Dit witte paard wordt gevolgd door de gelovigen op witte paarden. Dat is bijv ook een gegeven wat in het geheel niet wordt aangegeven in dat andere hoofdstuk zodat ik er niet zomaar van kan zeggen dat het hetzelfde is.
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2006, 01:51:39 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #30 Gepost op: februari 14, 2006, 02:13:48 pm »

quote:

Macguinness schreef op 14 februari 2006 om 13:21:
Ik denk dat discussies over het boek openbaringen er altijd zullen blijven, op dit moment bestuderen wij met ons bijbelstudiegroepje het boek openbaringen, daarbij worden verschillende boekjes gebruikt, iedere schrijver heeft weer een andere visie.
Je zal de bijbel heel goed moeten lezen om het boek openbaringen te willen doorgronden, veel dingen die worden beschreven in openbaringen komen ook weer voor in het oude testsament.
Zijn jullie al bij Op. 6 aangeland? Ik ben wel nieuwsgierig wat jullie uitkomsten zijn bij de paarden.

quote:

Jammer dat er niet een duidelijk handleiding bij gegeven is, of misschien is dat ook wel goed juist ?


Zou makkelijk zijn ja: de bijbel met Gods kanttekeningnen erbij in. Maar dan hoeft niemand meer na te denken en Gods leiding te vragen om dingen te bgrijpen bij wijze van spreken. :)

Verder is het als we in de eindtijd leven , niet onmogelijk om achter de betekenis te komen van Openbaring - dat idd in verband staat met Daniel. Zie ook deze teksten  ( naast de tekst die ik al aangaf uit Openbaring 1 dat je zalig wordt geprezen als je voorleest en hoort en de profetie bewaart omdat de tijd nabij is)

quote:


Dan 12,4
    
Maar gij, Daniël, houd de woorden verborgen, en verzegel het boek tot de eindtijd; velen zullen onderzoek doen, en de kennis zal vermeerderen.
Jullie hebben een bijbelstudiegroep en wij praten erover op het forum. :P

quote:


...
9 Doch hij zeide: Ga heen, Daniël, want deze dingen blijven verborgen en verzegeld tot de eindtijd.
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2006, 02:30:16 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Macguinness

  • Berichten: 5539
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #31 Gepost op: februari 15, 2006, 12:16:31 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 februari 2006 om 14:13:
Zijn jullie al bij Op. 6 aangeland? Ik ben wel nieuwsgierig wat jullie uitkomsten zijn bij de paarden.

Ja,vorige week hebben we dit hoofdstuk behandeld, en uiteraard hebben we het gehad over de  paarden, niet over dat ze stil stonden of reden, zo diep gaan wij niet.
Het rode, zwarte en gele paard is op zich wel duidelijk, maar het witte paard daar hadden we wat meer moeite mee. Wie is die ruiter? Is dat Jezus of is dat de antichrist? Ik vind dat nog steeds lastig om dat te begrijpen.
Waar we het wel over hadden is wanneer dit zich allemaal afspeelt, direkt na de zondeval? Of nu? Of nog veel later?
Ik zelf denk dat die paarden direkt na de zondeval er op uitgestuurd werden, en dat we er nog steeds midden in zitten.

Vers 6 vond ik erg interesant:
 Te midden van de vier wezens hoorde ik iets als een stem zeggen: ‘Een dagloon voor een portie tarwe en hetzelfde bedrag voor drie porties gerst. Maar laat wijn en olijfolie ongemoeid.’

Waarom wordt wijn en olijfolie ongemoeid gelaten?  Is dat om de mensen dronken te laten worden en te laten leven in een soort van roes zodat ze van God verwijderd worden of vervreemden?
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2006, 12:19:08 am door Macguinness »

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #32 Gepost op: februari 15, 2006, 10:30:58 am »

quote:

shimmer schreef op 12 februari 2006 om 20:41:
Ik zou graag wat uitleg krijgen over die paarden, het verhaal.
Ken het van vroeger, maar dat is te lang geleden.

Wie kan er iets over vertellen?

Ik was bij het eerste paard blijven steken maar wil ook nog wel wat zeggen over de andere paarden. :)

Het zou kunnen zijn dat de vier paarden allemaal een aspect van de komende dictator aangeven:
1e aspect.  Het eerste paard bracht een valse vrede


2. Het tweede paard met zijn ruiter is een rood paard

quote:

Op 6
3 En toen Hij het tweede zegel opende, hoorde ik het tweede dier zeggen: Kom! 4 En een tweede, een rossig paard, kwam, en hem, die erop zat, werd gegeven de vrede van de aarde weg te nemen, en dat zij elkander zouden slachten, en hem werd een groot zwaard gegeven.
2e aspect: mensen staan tegen elkaar op
(geroepen door het tweede dier (een rund gelijk)
- De valse vrede wordt verbroken en de mensen worden tegen elkaar opgezet. De mensen doden elkaar waar je ook wat van terugvindt in Matt. 24: 7: Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk,
Dit duidt op burgeroorlogen en oorlogen tussen landen.

- De ruiter draagt een zwaard, wat doelt op bloedige gevechten. Daarvan is het rode paard een zinnebeeld. Rood is de kleur van bloed. Een rood paard is een agressieve en onderwerpende macht (Job 39:22-28; Ps 20:8; Spr. 21:31).


3. Het derde paard met zijn ruiter is een zwart paard

quote:

Op. 6
5 En toen Hij het derde zegel opende, hoorde ik het derde dier zeggen: Kom! En ik zag, en zie, een zwart paard, en die erop zat had een weegschaal in zijn hand. 6 En ik hoorde als een stem te midden van de vier dieren zeggen: Een maat tarwe voor een schelling en drie maten gerst voor een schelling; en breng geen schade toe aan de olie en de wijn.
3e aspect: voedselschaarste - hoge prijzen
In het zwarte paard (en de ruiter) zien we een derde aspect van de opkomst van de werelddictator. (geroepen door het derde dier - een mens gelijk)
- Zwart is de kleur van rouw (vgl. Ps 42:10; Jes 50:3).
- De weegschaal is een symbool voor schaarste. Er ontstaan buitensporige prijzen, wat op een hollende inflatie wijst. Een 'penning', of beter een denarius, is het dagloon van de dagloner (Mat 20:2). Men veronderstelt dat de genoemde prijzen tien tot twaalf keer zo hoog zijn als normaal.
Deze economische problemen zijn ook duidelijk een gevolg van de oorlogen die door het tweede paard en zijn ruiter over de aarde kwamen.

quote:

Macguinness schreef op 15 februari 2006 om 00:16:

Vers 6 vond ik erg interessant:
 Te midden van de vier wezens hoorde ik iets als een stem zeggen: ‘Een dagloon voor een portie tarwe en hetzelfde bedrag voor drie porties gerst. Maar laat wijn en olijfolie ongemoeid.’

Waarom wordt wijn en olijfolie ongemoeid gelaten?  Is dat om de mensen dronken te laten worden en te laten leven in een soort van roes zodat ze van God verwijderd worden of vervreemden?


Wijn en olijfolie zijn de welvaartsgoederen van de rijken; die worden hier nog gespaard.  Dit zijn eerder luxeartikelen dan primaire levensbehoeften (vgl. Sp 21:17).
Tijdens het zesde zegel (6:15) worden echter ook de rijken, de 'groten', getroffen.


4. Het vierde paard met zijn ruiter is een vaal paard

quote:

Op. 6
7 En toen Hij het vierde zegel opende, hoorde ik de stem van het vierde dier zeggen: Kom! 8 En ik zag, en zie, een vaal paard, en die daarop zat, zijn naam was [de] dood, en het dodenrijk volgde achter hem. En hun werd macht gegeven over het vierde deel der aarde om te doden, met het zwaard, met de honger, met de zwarte dood en door de wilde dieren der aarde.
(geroepen door het vierde dier - een vliegende arend gelijk)

quote:

shimmer schreef op 12 februari 2006 om 20:41:

Met name 'de zwarte dood' is iets waar ik graag meer uitleg, inzichten over zou willen krijgen.
4e aspect: dood: met zwaard, honger, de dood door ziekten, wilde beesten.
Vaal is in het grieks chlooros wat de lijkkleur aangeeft.
In symbolische taal wordt getoond wat er gebeurt:  zwaard (oorlogen), honger (hongersnoden), de dood (door de pest, de ‘zwarte dood’) en wilde dieren (overheden), waarbij vele mensen omkomen.

Vergelijk deze vier plagen met wat er over Israel kwam in het OT als oordeel van God:

quote:

Ez 5:12, 17;
12 Een derde deel van u zal door de pest sterven en door de honger omkomen in uw midden; een derde deel om u heen zal door het zwaard vallen; een derde deel zal Ik naar alle windstreken verstrooien en achter hen zal Ik het zwaard trekken.
...
17 Ik zal honger en verscheurend gedierte over u doen komen, die u van kinderen zullen beroven; pest en bloedvergieten zullen over u komen, en het zwaard zal Ik over u brengen. Ik, de HERE, heb het gesproken.
Ez.  14:21
21 Maar zo zegt de Here HERE: En toch, al zend Ik ook mijn vier zware gerichten, het zwaard, de honger, het wild gedierte en de pest, naar Jeruzalem om daar mens en dier uit te roeien,

Jer 15:2:
 2 En als zij tot u zeggen: Waar moeten wij heengaan?, zeg dan tot hen: Zo zegt de HERE: wie bestemd is ten dode, ten dode; wie bestemd is ten zwaarde, ten zwaarde; wie bestemd is ten honger, ten honger; en wie bestemd is ter gevangenschap, ter gevangenschap. 3 Ja, Ik zal over hen vierderlei bezoeking brengen, luidt het woord des HEREN: het zwaard om te doden, de honden om weg te slepen, het gevogelte des hemels en het gedierte der aarde om te verslinden en te verscheuren;
Hier zie je dat de wilde dieren aangeduid worden als degenen die de mensen - weg slepen, verslinden en verscheuren (vers 3) en het wordt ook aageduid onder de noemer gevangenschap (vers 2) En dit zou door de overheid kunnen gebeuren zoals er nu ook politieke gevangenen zijn die worden mishandeld verbannen en gedood.

Er is bij het vierde zegel nog maar sprake van 'een vierde deel van de aarde'. Later zien we, tijdens de zeven bazuinen, dat ' het derde deel' van de aarde getroffen wordt (8:7-15). Hier in Op 6 gaat het kennelijk om een kleiner gebied.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #33 Gepost op: februari 15, 2006, 11:33:25 am »

quote:

Macguinness schreef op 15 februari 2006 om 00:16:
[...]

Vers 6 vond ik erg interesant:
 Te midden van de vier wezens hoorde ik iets als een stem zeggen: ‘Een dagloon voor een portie tarwe en hetzelfde bedrag voor drie porties gerst. Maar laat wijn en olijfolie ongemoeid.’

Waarom wordt wijn en olijfolie ongemoeid gelaten?  Is dat om de mensen dronken te laten worden en te laten leven in een soort van roes zodat ze van God verwijderd worden of vervreemden?
Hierover las ik iets op internet (Dato Steenhuis).

quote:

Maar ik bedoel eigenlijk, er is nu overvloed, gewoon aan alle kanten. Maar dan is er kennelijk schaarste. Alleen, er wordt bij gezegd, de olie en de wijn vallen daarbuiten. Ik wil het gewoon even zeggen, het gaat over gerst en over tarwe. Nu gerst is ook bij ons het eerste van de nieuwe oogst he, de gerstenoogst. Tarwe is ook vrij vlug. Maar olie en wijn, dus de druivenoogst en de olijvenoogst is helemaal aan het eind van het seizoen. Daarom is er hier onderscheid. Er is wel schaarste, maar er komt kennelijk herstel. Dat zit er in opgesloten. Uiteindelijk zal de olie en de wijn er weer kunnen zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #34 Gepost op: februari 16, 2006, 07:19:42 pm »
Het Lam is de enige die de zegels mag openen, want Hij heeft overwonnen. Maar Openb.5:5 is veel konkreter,  'Zie, de leeuw uit de stam Juda, de wortel Davids, heeft overwonnen om de boekrol en haar zeven zegels te openen'
De bevoegdheid om te openen heeft als basis een overwinning.
Want wat Jezus aan het kruis bevochten heeft, is de grondleggende overwinning, en dit is de bron van alle volgende overwinningen.
Het logisch gevolg van deze overwinning is het openen van de zegels.

Bij het openen van de zegels komen 4 paarden in beeld. Want het paard is in de bijbel over het algemeen een strijdros:
 Het paard wordt gereedgemaakt voor de strijd,
 de overwinning hangt af van de HEER Spr.21:31.

Het eerste paard, wit van kleur
Ik zag dit: een wit paard met een ruiter, die een boog droeg. Hij kreeg een zegekrans en trok op als een overwinnaar, de overwinning tegemoet.

Als de ruiter op dit paard de dictator is de anti-christ is, deze personen behoren tot het kamp van de duivel, van de duivel weten we;
* dat hij de mensenmoorder van het begin is
* de draak
* de oude slang
* de duivel
* een gevallen engel

- van dictators weten we ook dat ze moorden, mensenmassa's uitroeien, geloof niet getolereerd word.
- Als deze ruiter, de dictator, de antichrist is, en uittrekt om te overwinnen, dan heeft God verloren en kunnen we ons geloof wel aan de wilgen hangen,.
-  De antichrist is een mens, en net als alle mensen, zondig, en kan daarom als een zondaar niet kunnen overwinnen, de kleur wit is op hem niet van toepassing.


Deze teksten gaan over de antichrist[en] en vanwaar hij komt.
1 Joh 2,19
Zij zijn van ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zouden zij bij ons gebleven zijn: maar aan hen moest openbaar worden, dat niet allen uit ons zijn.

1 Joh 4,1
Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan.

2 Joh 1,7
Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist.


vs 1. het Lam verbreekt de zegels
Het Lam herkennen we als de Here Jezus, Hij die de dood heeft overwonnen, de duivel heeft verslagen enz.
vs 1. de zegels
 Wat zijn die zegels en hoe komen die zegels daar en wat vertellen de zegels.
Jes 29,11
Elk visioen is voor jullie als de tekst van een verzegeld boek, dat aan iemand die kan lezen wordt voorgelegd met de vraag: ‘Lees dit eens,’ waarop hij antwoordt: ‘Dat gaat niet, het is verzegeld.’
Dan 12,9
Maar hij zei: ‘Ga heen, Daniël, want deze dingen blijven verborgen en verzegeld tot de eindtijd.

De zegels vertellen dat God dingen verborgen laat blijven tot de eindtijd, in onze tekst zien we dat alleen het Lam kan openen.

vs 1. roepen met een geluid als een donderslag: ‘Kom!’
Vergelijking  'geluid als een donderslag' met andere schriftgedeelten.
Joh 12,29
De mensen die daar stonden en dit hoorden, zeiden: ‘Een donderslag!’ Maar er waren er ook die zeiden dat het een engel was die tegen hem gesproken had.

Ex 20,18
Heel het volk was getuige van de donderslagen en lichtflitsen, het schallen van de ramshoorn en de rook die uit de berg kwam. Bij die aanblik deinsden ze achteruit, en ze bleven op grote afstand

Op 4,5
Van de troon gingen bliksemschichten uit en donderslagen en groot geraas.

Hier gaat het over de zegels, daarna komen de 7 bazuinen, en dan de 7 schalen en dan de 7 donderslagen, alleen de inhoud van de 7 donderslagen weten we niet want Johannes moest wat hij opschreef opeten.

vs 2. een wit paard
Wit is de kleur van de heerlijkheid Gods, van de absolute overwinning, wit de kleur van de kleren van de heiligen, wit is de kleur van het deelhebben aan de Here God.

Mat 17,2
 Voor hun ogen veranderde hij van gedaante, zijn gezicht straalde als de zon en zijn kleren werden wit als het licht.

Mar 9,3
zijn kleren gingen helder wit glanzen, zo wit als geen enkele wolwasser op aarde voor elkaar zou kunnen krijgen.

Mar 16,5
Toen ze het graf binnengingen, zagen ze rechts een in het wit geklede jongeman zitten. Ze schrokken vreselijk.

Luc 9,29
Terwijl hij aan het bidden was, veranderde de aanblik van zijn gezicht en werd zijn kleding stralend wit.

Joh 20,12
 en daar zag ze twee engelen in witte kleren zitten, een bij het hoofdeind en een bij het voeteneind van de plek waar het lichaam van Jezus had gelegen.

Op 2,17
Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal ik van het verborgen manna geven, en ook een wit steentje waarop een nieuwe naam staat die niemand kent, behalve degene die het ontvangt.”

Op 3,4
Maar enkelen in Sardes hebben hun kleren schoon gehouden. Zij zullen bij me zijn, in het wit gekleed, want ze verdienen het.

Op 3,5
Wie overwint zal zich ook in het wit kleden. Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen ten overstaan van mijn Vader en zijn engelen.

Op 3,18
Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien.

Op 4,4
Om de troon heen stonden vierentwintig andere tronen, waarop vierentwintig oudsten zaten. Ze droegen witte kleren en hadden een gouden krans op hun hoofd.


Op 6,11
Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.

Op 7,9
Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niet te tellen was, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam.

Op 7,13
 Een van de oudsten sprak mij aan: ‘Wie zijn dat daar in het wit, en waar komen ze vandaan?’

Op 7,14
Ik antwoordde: ‘U weet het zelf, heer.’ Hij zei tegen me: ‘Dat zijn degenen die uit de grote verschrikkingen gekomen zijn. Ze hebben hun kleren wit gewassen met het bloed van het lam.

Op 19,11
Ik zag dat de hemel geopend was, en dit zag ik: een wit paard met een ruiter, die ‘Trouw en betrouwbaar’ heet, die een rechtvaardig vonnis velt en een rechtvaardige strijd voert.

Op 19,14
De hemelse legermacht, gekleed in zuiver, wit linnen, volgde hem op witte paarden.

Op 20,11
Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets.

vs 2. een ruiter
Wie de ruiter is staat er niet bij, wel staat er:
Hij kreeg een zegekrans en trok op als een overwinnaar, de overwinning tegemoet.

Wat opvalt, een zegekrans krijgen,  bij de Olympische spelen krijg je na dat je je best hebt gedaan een krans met goud, zilver of brons.
Dus wie is die ruiter, Adam, Noach, Abraham, Mozes, Jozua, een van de profeten ?? zijn dezen uitgetrokken om te overwinnen ?? of de koningen ??. Het moet iemand zijn die al in de schrift staat, want God heeft zijn keuze al bepaald, dat is te concluderen uit 'overwinnaar, de overwinning tegemoet' en het alvast krijgen van de zegekrans, het is iemand die zich niet meer hoeft te bewijzen, want die iemand heeft al bewezen waardig te zijn voor deze opdracht.


Wit is de kleur van gerechtigheid, van zuiverheid. Het witte paard gaat uit, overwinnende en om te overwinnen. Dit moet wel zijn de zegetocht van het evangelie, zoals Jezus die beschrijft in zijn rede over de laatste dingen:
 'En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn' Matth.24:14

Jesaja 55,45
11 zo geldt dit ook voor het woord
 dat voortkomt uit mijn mond:
 het keert niet vruchteloos naar mij terug,
 niet zonder eerst te doen wat ik wil
 en te volbrengen wat ik gebied.

De ruiter op het witte paard is het 'Woord van God', het 'Woord' gaat sinds Pinksteren de wereld over, overwinnende om te overwinnen, want het 'Woord" komt uit de mond van God, overwinnende de wereld en keert niet ledig terug.

Het witte paard en zijn ruiter 'het Woord' en dan de tegenstelling met de andere paarden.

Jesaja sprak er al over:
Want zo zegt de Here Here, de Heilige Israëls: Door bekering en rust zoudt gij verlost worden, in stilheid en vertrouwen zou uw sterkte zijn, - maar gij hebt niet gewild. Gij hebt gezegd: Neen, op paarden zullen wij voortvliegen -; daarom zult gij vlieden; en: Op snelle rossen zullen wij rijden -; daarom zullen uw achtervolgers snel zijn' Jes.30:15-16
 Jesaja  waarschuwt verder: 'Wee hun die naar Egypte trekken om hulp, die steunen op paarden en hun vertrouwen op wagens, omdat zij talrijk zijn, en op ruiters, omdat zij machtig in aantal zijn, maar de blik niet richten op de Heilige Israëls en naar de Here niet vragen' 31 vers 1

Wanneer God zijn volk, uit Egypte leid, en ze voor de Rode Zee staan en ingehaald dreigen te worden door het leger van de Farao, dan luidt voor hen de opdracht: de Here zal voor u strijden en gij zult stil zijn. Als zij aan deze oproep gehoor geven, mogen zij er vervolgens getuige van zijn hoe de paarden en wagens van Egypte verzwolgen worden in de zee.

Kijken we naar de 3 paarden, die door Johannes ten toon worden gesteld met al hun beperktheden, en de kleuren die de paarden hebben, het is een en al ellende, mensen die elkaar afslachten, rijke mensen die hun medemens niets gunnen en voor zichzelf het goede der aarde toe eigenen, en het dodenrijk neemt alle mensen die niet van God en zijn gebod niet willen weten.

'Te dien dage, luidt het woord des Heren, zal Ik alle paarden treffen met verbijstering, en hun berijders met krankzinnigheid; over het huis Juda zal Ik mijn ogen openhouden, doch alle paarden der natiën zal Ik treffen met blindheid' Zach.12:4

Ik heb maar een paar zaken die in de schrift staan aangestipt, in de betreffende teksten staat nog meer woorden die ik buiten beschouwing heb gelaten.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #35 Gepost op: februari 16, 2006, 09:50:37 pm »

quote:

cyber schreef op 16 februari 2006 om 19:19:
Spr.21:31.

Het eerste paard, wit van kleur
Ik zag dit: een wit paard met een ruiter, die een boog droeg. Hij kreeg een zegekrans en trok op als een overwinnaar, de overwinning tegemoet.

De antichrist kan zich natuurlijk voordoen als een betrouwbaar “wit” persoon en zich later ontpoppen als een misleider. Dan zou hij die witte kleur ten onrechte gebruiken. Want je hebt gelijk Cyber met al die voorbeelden, dat met “wit” in de bijbel reinheid en heiligheid wordt uitgebeeld.
Ik heb ook wel eens gehoord dat de Verenigde Staten worden bedoeld met “de ruiter op het witte paard”. Maar dat geloof ik bij voorbaat niet.
Ik las ook in jouw posting dat jij niet gelooft dat Jezus op dit witte paard zit, maar een ander bekend bijbels persoon. Want er zijn ook mensen die Christus daarin zien. Hoewel je het wel hebt over het feit dat die ruiter “ het Woord” is en dat is wel de naam van Jezus: “het vleesgeworden Woord”. En in dit schriftgedeelte wordt Jezus uitgebeeld als “het lam” dat de zegels verbreekt.
 
Ik vond dit op internet:

quote:


Er wordt nogal eens de vergissing gemaakt in deze ruiter Christus te zien vooral in verband met Openb.19:11, maar er zijn duidelijke verschillen:
•   ten eerste: als Christus (weder)komt, wordt Hij niet gevolgd door ruiters die oorlog, hongersnood en dood brengen, wat met deze ruiter op het witte paard wel het geval is. In 19:11 wordt Christus gevolgd door hemelse heerscharen in witte klederen op witte paarden.
•   ten tweede: de ruiter in 19:11 heeft vele kronen, zo is volgens Hebr.2:9 Christus met eer en heerlijkheid gekroond, Hij heeft zijn kronen al ontvangen en de ruiter op het witte paard wordt hier pas de kroon gegeven.
•   ten derde: het wapen van de ruiter op het witte paard is een boog zonder pijlen, maar de ruiter uit 19:11 heeft als wapen een tweesnijdend zwaard.
•   ten vierde: Christus komt op eigen gezag aan het eind van de oordeelsperiode en deze ruiter verschijnt aan het begin na een oproep van de eerste van de levende wezens.
De ruiter op het witte paard is dus niet de Christus, maar door de positieve kleur wit wekt hij wel de schijn het te zijn. Het is de komende vorst uit Dan.9:26 en een valse christus waar de Heer in Matth.24:5 en 23-28 voor waarschuwt. Zijn vrede is schijnvrede wat misschien erger is dan de oorlog die zijn opvolger brengt,want valse christussen kunnen mensen verleiden en zo verloren doen gaan.

Wel vraag ik me dan af wie deze ruiter een kroon gaf. Gebeurde dat in de hemelse gewesten, deed God dat (in dat geval is het niet de Antichrist) of gebeurde dat op aarde?
Wat betekent het dat deze ruiter een boog heeft? Waarom geen pijl en boog? Wat heb je nu aan een boog zonder pijl?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #36 Gepost op: februari 16, 2006, 09:51:16 pm »
@ cyber,
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. :)
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2006, 09:51:47 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #37 Gepost op: februari 16, 2006, 10:18:33 pm »

quote:

cyber schreef op 16 februari 2006 om 19:19:
Het eerste paard, wit van kleur
Ik zag dit: een wit paard met een ruiter, die een boog droeg. Hij kreeg een zegekrans en trok op als een overwinnaar, de overwinning tegemoet.

Als de ruiter op dit paard de dictator is de anti-christ is, deze personen behoren tot het kamp van de duivel, van de duivel weten we;
* dat hij de mensenmoorder van het begin is
* de draak
* de oude slang
* de duivel
* een gevallen engel

- van dictators weten we ook dat ze moorden, mensenmassa's uitroeien, geloof niet getolereerd word.
- Als deze ruiter, de dictator, de antichrist is, en uittrekt om te overwinnen, dan heeft God verloren en kunnen we ons geloof wel aan de wilgen hangen,.
-  De antichrist is een mens, en net als alle mensen, zondig, en kan daarom als een zondaar niet kunnen overwinnen, de kleur wit is op hem niet van toepassing.
Misschien lijkt het muggenzifterij van mij, maar nadat ik de tekst nog eens heb nagelezen, zag ik dat het niet zo is dat de ruiter benoemd wordt als een persoon in witte klederen - wat idd op reinhgeid en heiligheid wijst.

quote:


Deze teksten gaan over de antichrist[en] en vanwaar hij komt.
1 Joh 2,19
Zij zijn van ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zouden zij bij ons gebleven zijn: maar aan hen moest openbaar worden, dat niet allen uit ons zijn.
Hier staat dat ze van 'ons' zijn uitgegaan maar op een gegeven moment openbaar werd dat het niet klopte. In het begin is dat dus niet altijd zomaar duidelijk.

quote:


1 Joh 4,1
Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan.
De geest van de antichrist doet zich voor als Christus/de Heilige Geest. Anti betekent ook: in de plaats van. Het is dus niet altijd duidelijk dat het de (geest van de) antichrist is omdat de duivel zich juist voordoet als de ware Christus.

quote:



[...]

vs 2. een wit paard
Wit is de kleur van de heerlijkheid Gods, van de absolute overwinning, wit de kleur van de kleren van de heiligen, wit is de kleur van het deelhebben aan de Here God.
Ik heb het idee dat juist de witte kleren de heiligheid en reinheid aangegeven.
Dit is ook duidelijk in de teksten die je aangeeft hieronder:

quote:


Mat 17,2
 Voor hun ogen veranderde hij van gedaante, zijn gezicht straalde als de zon en zijn kleren werden wit als het licht.

Mar 9,3
zijn kleren gingen helder wit glanzen, zo wit als geen enkele wolwasser op aarde voor elkaar zou kunnen krijgen.

Mar 16,5
Toen ze het graf binnengingen, zagen ze rechts een in het wit geklede jongeman zitten. Ze schrokken vreselijk.

Luc 9,29
Terwijl hij aan het bidden was, veranderde de aanblik van zijn gezicht en werd zijn kleding stralend wit.

Joh 20,12
 en daar zag ze twee engelen in witte kleren zitten, een bij het hoofdeind en een bij het voeteneind van de plek waar het lichaam van Jezus had gelegen.

Op 2,17
Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal ik van het verborgen manna geven, en ook een wit steentje waarop een nieuwe naam staat die niemand kent, behalve degene die het ontvangt.”

Op 3,4
Maar enkelen in Sardes hebben hun kleren schoon gehouden. Zij zullen bij me zijn, in het wit gekleed, want ze verdienen het.

Op 3,5
Wie overwint zal zich ook in het wit kleden. Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen ten overstaan van mijn Vader en zijn engelen.

Op 3,18
Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien.

Op 4,4
Om de troon heen stonden vierentwintig andere tronen, waarop vierentwintig oudsten zaten. Ze droegen witte kleren en hadden een gouden krans op hun hoofd.


Op 6,11
Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.

Op 7,9
Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niet te tellen was, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam.

Op 7,13
 Een van de oudsten sprak mij aan: ‘Wie zijn dat daar in het wit, en waar komen ze vandaan?’

Op 7,14
Ik antwoordde: ‘U weet het zelf, heer.’ Hij zei tegen me: ‘Dat zijn degenen die uit de grote verschrikkingen gekomen zijn. Ze hebben hun kleren wit gewassen met het bloed van het lam.

Op 19,11
Ik zag dat de hemel geopend was, en dit zag ik: een wit paard met een ruiter, die ‘Trouw en betrouwbaar’ heet, die een rechtvaardig vonnis velt en een rechtvaardige strijd voert.


Op 19,14
De hemelse legermacht, gekleed in zuiver, wit linnen, volgde hem op witte paarden.

Op 20,11
Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets.


Voor mij is het niet duidelijk of je bij elk woord je ' wit'  in de bijbel automatisch aan goddelijke dingen moet denken.
Het lijkt me dat een ant-christ die als zodanig zal worden aangenomen door Israel (zoals ik dat zie ;) ) er ook ' wit' - goddelijk uitziet en zo wordt aanvaard door hen. Maar zich later zal ontpoppen. (Joh. 5: 43: Ik ben gekomen in de naam mijns Vaders en gij neemt Mij niet aan; indien een ander komt in zijn eigen naam, die zult gij aannemen.)
Voor mij dus duidelijk dat het witte paard niet automatisch als berijder de Here Jezus heeft - bovendien wordt er verder niets over het uiterlijk van de ruiter gezegd.

quote:

De ruiter op het witte paard is het 'Woord van God', het 'Woord' gaat sinds Pinksteren de wereld over, overwinnende om te overwinnen, want het 'Woord" komt uit de mond van God, overwinnende de wereld en keert niet ledig terug.

Dat staat wel in Op. 19 maar dat mis ik toch bij Op. 6.

Verder is het wel duidelijker voor mij wat voor lijn jij trekt bij je uitleg.
Dank je wel. :)
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2006, 08:32:55 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #38 Gepost op: februari 18, 2006, 02:45:49 pm »
Citaat
Adinomis schreef op 16 februari 2006 om 21:50:
[...]

quote:

De antichrist kan zich natuurlijk voordoen als een betrouwbaar “wit” persoon en zich later ontpoppen als een misleider. Dan zou hij die witte kleur ten onrechte gebruiken.


Hoe weet je dat de antichrist zich natuurlijk voor kan doen als een betrouwbaar 'wit' persoon.

quote:


Want je hebt gelijk Cyber met al die voorbeelden, dat met “wit” in de bijbel reinheid en heiligheid wordt uitgebeeld.
 Ik heb ook wel eens gehoord dat de Verenigde Staten worden bedoeld met “de ruiter op het witte paard”. Maar dat geloof ik bij voorbaat niet.
Nee ook ik geloof dat niet dat de VS de antichrist is.

quote:


 Ik las ook in jouw posting dat jij niet gelooft dat Jezus op dit witte paard zit,
maar een ander bekend bijbels persoon.


Johannes wist heel goed wie de ruiter op het witte paard was, en dat schreef hij dan ook. En ik geloof Johannes, want per slot was hij erbij.

quote:

Want er zijn ook mensen die Christus daarin zien.
Gelukkig wel ja, dat zijn dan ook gelovigen.

quote:

Hoewel je het wel hebt over het feit dat die ruiter “ het Woord” is en dat is wel de naam van Jezus: “het vleesgeworden Woord”. En in dit schriftgedeelte wordt Jezus uitgebeeld als “het lam” dat de zegels verbreekt.

En de Here Jezus heeft nog meer namen waaraan je Hem herkennen kunt.

quote:

Ik vond dit op internet:

De schrijver van dit stuk gelooft dat het de antichrist is, prima, maar ik volg hem niet op deze weg, ik verwacht de Here Jezus.

quote:

Wel vraag ik me dan af wie deze ruiter een kroon gaf.
Van God  natuurlijk

quote:

Gebeurde dat in de hemelse gewesten, deed God dat (in dat geval is het niet de Antichrist) of gebeurde dat op aarde?
In de hemel voor Gods troon.

quote:

Wat betekent het dat deze ruiter een boog heeft? Waarom geen pijl en boog? Wat heb je nu aan een boog zonder pijl?
Omdat er alleen boog staat betekend dat dan automatisch dat er geen pijlen zijn ??

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #39 Gepost op: februari 18, 2006, 02:48:48 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 februari 2006 om 22:18:

Misschien lijkt het muggenzifterij van mij, maar nadat ik de tekst nog eens heb nagelezen, zag ik dat het niet zo is dat de ruiter benoemd wordt als een persoon in witte klederen - wat idd op reinhgeid en heiligheid wijst.


Ik heb het ook niet over witte kleren gehad m.b.t het paard wat wit is en zijn ruiter.

quote:

Hier staat dat ze van 'ons' zijn uitgegaan maar op een gegeven moment openbaar werd dat het niet klopte. In het begin is dat dus niet altijd zomaar duidelijk.


Johannes waarschuwt er voor, even zo Paulus en Petrus die er voor waarschuwen.

quote:

De geest van de antichrist doet zich voor als Christus/de Heilige Geest. Ant betekent ok: in de plaats van. Het is dus niet altijd duidelijk dat het de (geest van de) antichrsit is omdat de duivel zich juist voordoet als de ware Christus.


" Ant betekent ok: in de plaats van" hoe bedoel je dit precies?? voordat ik iets invul wat je niet bedoelt hebt.

En kan iemand, een persoon, zich voordoen als de Heilige Geest dan?? lijkt mij knap ingewikkeld worden.

quote:


Ik heb het idee dat juist de witte kleren de heiligheid en reinheid aangegeven.
 Dit is ook duidelijk in de teksten die je aangeeft hieronder:
Er staat ook een wit steentje tussen.

quote:

Voor mij is het niet duidelijk of je bij elk woord je ' wit' in de bijbel automatisch aan goddelijke dingen moet denken.

Ja dat weet ik ook niet natuurlijk, want je schrijft er niet bij waarom het je niet duidelijk is.

quote:

Voor mij dus duidelijk dat het witte paard niet automatisch als berijder de Here Jezus heeft - bovendien wordt er verder niets over het uiterlijk van de ruiter gezegd.


Wat voor uiterlijk moet de ruiter hebben dan ??

quote:

Dat staat wel in Op. 19 maar dat mis ik toch bij Op. 6.
Ik mis dat niet, Johannes heeft opgeschreven wat hij zag, en de Heilige Geest was erbij, dus ja ik weet niet wat ik dan nog missen moet.

quote:

Verder is het wel duidelijker voor mij wat voor lijn jij trekt bij je uitleg.
Oja?? welke lijn dan, ik ben wel benieuwd wat voor lijn ik dan volg.

quote:

Dank je wel.
My pleasure

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #40 Gepost op: februari 18, 2006, 11:02:03 pm »

quote:

Adinomis schreef op 16 februari 2006 om 21:50:
...
En in dit schriftgedeelte wordt Jezus uitgebeeld als “het lam” dat de zegels verbreekt.

Zou het niet vreemd zijn dat het Lam de zegels verbreekt en dan door Zichzelf gestuurd, zou uitrijden? Hij is dan op aarde bezig te overwinnen maar verbreekt toch ook het tweede zegel etc.
In Openbaring 19 komt het witte paard met daarop het Woord Gods uit de hemel. Duidelijk dat dat ook het Lam is maar nu als het Woord dat uitrijdt en naar de aarde komt om het uiteindelijke oordeel uit te oefenen.

over het fenomeen 'paarden' in de bijbel

Ik kwam nog wat interessants tegen hierover en de verklaring is als volgt:

In de bijbel worden twee zinnebeelden gebruikt om 'macht' voor te stellen: het ene is de troon, en de andere het paard.
- Wordt er gesproken van een macht, die tot onderwerping van oproerige elementen gebruikt wordt, dan verschijnt het in het symbool van een 'tot de strijd toegerust paard'.
- Is het doel bereikt - is de overwinning behaald, dan is er geen sprake meer van strijd maar van regering en oordeel dan is 'de troon' het gepaste symbool.

Paarden in hst 19 en 20
 
Trekt Christus uit ter bestrijding van Zijn vijanden, dan zien we Hem op een paard. (Hst. 19)
Heeft Hij de overwinning behaald en Zijn vijanden vernietigd, dan worden er tronen gezet en de regering over de aarde begint. (Hst. 20)

Paarden in hst 6

Hier zijn de paarden ook de zinnebeeldige voorstelling van de Goddelijke macht die op aarde uitgezonden wordt om Gods wegen en bedoelingen op aarde te vervullen.
Ook paarden met iets negatiefs: een oordeel is per definitie natuurlijk negatief - zoals oorlog en dood en ziekte etc. worden hier gebruikt om Gods plannen te volbrengen.

God 'stuurt' dus de Anti-christ als je het vanuit Zijn kant bekijkt. Hij laat toe dat dit allemaal gaat gebeuren. (Dit lees je ook als je deze tekst bekijkt:

quote:


2 Tess 2
9 Daarentegen is diens komst [de anti-christ - P&A] naar de werking des satans met allerlei krachten, tekenen en bedrieglijke wonderen, 10 en met allerlei verlokkende ongerechtigheid, voor hen, die verloren gaan, omdat zij de liefde tot de waarheid niet aanvaard hebben, waardoor zij hadden kunnen behouden worden. 11 En daarom zendt God hun een dwaling, die bewerkt, dat zij de leugen geloven, 12 opdat allen worden geoordeeld, die de waarheid niet geloofd hebben, doch een welgevallen hebben gehad in de ongerechtigheid.
Conclusie: God houdt de touwtjes in handen en alles gebeurt tot zover Hij het toelaat.

quote:


Wel vraag ik me dan af wie deze ruiter een kroon gaf. Gebeurde dat in de hemelse gewesten, deed God dat (in dat geval is het niet de Antichrist) of gebeurde dat op aarde?
Wat betekent het dat deze ruiter een boog heeft? Waarom geen pijl en boog? Wat heb je nu aan een boog zonder pijl?


de kroon
Daarom denk ik dus dat je kunt stellen dat God toestaat dat deze ruiter een kroon ontvangt, wat aangeeft dat hij overwinning behaald. Hier wordt voor het woord 'Kroon': Gr. stephanos: krans; kring (Prisma G/N) gebruikt. De stephanos-kroon is een overwinningskroon die gegeven werd aan iemand die de overwinning behaalde in oude Griekse wedstrijdspelen. Deze is te onderscheiden van de ‘diadèma’, de koninklijke- of heerserskroon.
Er staat niet bij dat de de ruiter uit de hemel komt zoals in Op. 19.

de boog
Hij krijgt als atribuut een boog mee wat aangeeft dat er geen bloedige gevechten worden geleverd om de overwinning te behalen (zoals bij het volgende rode paard) De boog geeft aan dat hij zijn doelen vanuit de verte kan uitschakelen indien nodig maar er staat niet bij dat er uberhaupt strijd geleverd wordt; hij hoeft misschien geen pijl af te schieten.
Is hij nabij gekomen, valt de overwinning hem ten deel: de kroon wordt hem gegeven in die zin. Door God natuurlijk maar ook door de mensen die hem zonder meer aanvaarden.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2006, 11:14:42 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #41 Gepost op: februari 18, 2006, 11:44:28 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 februari 2006 om 23:02:

[...]

de kroon
Daarom denk ik dus dat je kunt stellen dat God toestaat dat deze ruiter een kroon ontvangt, wat aangeeft dat hij overwinning behaald. Hier wordt voor het woord 'Kroon': Gr. stephanos: krans; kring (Prisma G/N) gebruikt. De stephanos-kroon is een overwinningskroon die gegeven werd aan iemand die de overwinning behaalde in oude Griekse wedstrijdspelen. Deze is te onderscheiden van de ‘diadèma’, de koninklijke- of heerserskroon.
Er staat niet bij dat de de ruiter uit de hemel komt zoals in Op. 19.

Bedoel je hiermee te zeggen dat de kroon aangeeft dat deze ruiter de overwinning zal behalen? Maar in 2 Tess. 2:8 wordt van de antichrist gezegd:

quote:

Pas dan verschijnt hij – en dan zal de Heer Jezus hem doden met de adem van zijn mond en vernietigen door de aanblik van zijn komst.
Uit deze tekst maak ik op dat hij, als hij de Antichrist is, de overwinning niet behaalt. Of heeft hij die kroon behaald bij een eerdere overwinning?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #42 Gepost op: februari 18, 2006, 11:52:21 pm »
Citaat
cyber schreef op 18 februari 2006 om 14:45:
Citaat
Adinomis schreef op 16 februari 2006 om 21:50:

quote:

De antichrist kan zich natuurlijk voordoen als een betrouwbaar “wit” persoon en zich later ontpoppen als een misleider. Dan zou hij die witte kleur ten onrechte gebruiken.

quote:

Hoe weet je dat de antichrist zich natuurlijk voor kan doen als een betrouwbaar 'wit' persoon.
Ja, eigenlijk weet ik dat uit wat ik over de antichrist in de lectuur heb gelezen. De Antichrist zou zich eerst voordoen als een betrouwbaar persoon (3 en een half jaar) en daarna zijn ware gezicht laten zien (weer 3 en een half jaar). In het boek Daniel staat wel iets in die richting, maar dat vind ik niet zo duidelijk. Misschien zou P & A dit kunnen uitleggen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #43 Gepost op: februari 19, 2006, 12:22:12 am »

quote:

Adinomis schreef op 18 februari 2006 om 23:44:
[...]
Bedoel je hiermee te zeggen dat de kroon aangeeft dat deze ruiter de overwinning zal behalen? Maar in 2 Tess. 2:8 wordt van de antichrist gezegd:
[...]

Uit deze tekst maak ik op dat hij, als hij de Antichrist is, de overwinning niet behaalt. Of heeft hij die kroon behaald bij een eerdere overwinning?

In eerste instantie behaalt hij overwinning. Zie het verschil met de heerserskroon - hier wordt de overwinningskroon tijdens de strijd bedoeld.
En je hebt natuurlijk het beest en de valse profeet. Het eerste paard met ruiter is mijns inziens meer het beest uit de zee - de dictator van het herstelde 'romeinse rijk'.
En ja die zal toch een tijd aan de macht zijn voordat hij wordt verslagen door de here Jezus die in Op, 19 uit de hemel komt om strijd te voeren tegen het beest en de valse profeet. In die zin heeft hij wel een overwinning behaald dat hij zo aan de macht is gekomen.
Maar dat is wat anders dan de eindoverwinning behalen. :)
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2006, 12:24:38 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #44 Gepost op: februari 19, 2006, 09:06:08 pm »
@ Adinomis, ik zie nu dat je die tekst uit 2 Tess 2 uit de NBV hebt geciteerd; hier lijkt het idd alsof dit onmiddelijk bij elkaar hoort: de anti-christ verschijnt en de Heer zal hem doden met de adem van Zijn mond.
Hierdoor krijg je het idee dat dit bijna op hetzelfde tijdstip/kort na elkaar plaatsvindt.

De NBG en ook de SV trouwens, geven door hun betere vertaling toch een ander beeld:

NBG:
2 Tess 2:8
Dan zal de wetteloze zich openbaren;
zie dan. 9: 27 - na drie en een half jaar zal hij zich in zijn gruwelijkheid laten zien; vóór die tijd is het alles vrede en rust (zie het eerste zegel) in Op. 12: de draak wordt op de aarde geworpen/hst 13 beest komt op uit de zee

hem zal de Here [Jezus] doden door de adem zijns monds en machteloos maken door zijn verschijning, als Hij komt.
dit gedeelte wordt vervuld in Op. 19.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

shimmer

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #45 Gepost op: februari 20, 2006, 07:23:43 pm »
Ik vind het fijn dat jullie hier zo over praten.
Persoonlijk vind ik openbaringen één van de mooiste boeken en ingewikkelste en tegelijkertijd.
Maar wèl erg boeiend..
It's good te be me, feel free to be you

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #46 Gepost op: februari 20, 2006, 07:52:37 pm »

quote:

shimmer schreef op 20 februari 2006 om 19:23:
Ik vind het fijn dat jullie hier zo over praten.
Persoonlijk vind ik openbaringen één van de mooiste boeken en ingewikkelste en tegelijkertijd.
Maar wèl erg boeiend..


Fijn om te horen. Ik zou zeggen: doe gerust mee. Ik weet niet of het je wat duidelijker is geworden met die paarden, en de zwarte dood wilde je wat over weten?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #47 Gepost op: februari 20, 2006, 10:35:13 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 februari 2006 om 23:02:

[...]

Zou het niet vreemd zijn dat het Lam de zegels verbreekt en dan door Zichzelf gestuurd, zou uitrijden? Hij is dan op aarde bezig te overwinnen maar verbreekt toch ook het tweede zegel etc.

Zoals jij je opmerking hebt opgeschreven komt het op mij over dat Jezus maar een gewoon mens is niet bij machte om te doen wat in Openbaring 6 staat.

En trouwens er staat ook niet "door zichzelf gestuurd" er staat wel "en hij trok uit".


Alles in Openbaring 6 gebeurt in de hemel voor Gods troon, het begint in Openbaring 4 waar Johannes door een geopende deur in de hemel komt. En voor zijn ogen spelen al deze taferelen af, maar de plaats is de hemel en er word niet geswitcht naar de aarde.


En deze opmerking begrijp ik ook niet

quote:

Conclusie: God houdt de touwtjes in handen en alles gebeurt tot zover Hij het toelaat.
dus mensen hangen aan touwtjes net als bij een poppenspeler ??

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #48 Gepost op: februari 20, 2006, 10:37:08 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 19 februari 2006 om 21:06:
@ Adinomis, ik zie nu dat je die tekst uit 2 Tess 2 uit de NBV hebt geciteerd; hier lijkt het idd alsof dit onmiddelijk bij elkaar hoort: de anti-christ verschijnt en de Heer zal hem doden met de adem van Zijn mond.
Hierdoor krijg je het idee dat dit bijna op hetzelfde tijdstip/kort na elkaar plaatsvindt.

De NBG en ook de SV trouwens, geven door hun betere vertaling toch een ander beeld:

NBG:
2 Tess 2:8
Dan zal de wetteloze zich openbaren;
zie dan. 9: 27 - na drie en een half jaar zal hij zich in zijn gruwelijkheid laten zien; vóór die tijd is het alles vrede en rust (zie het eerste zegel) in Op. 12: de draak wordt op de aarde geworpen/hst 13 beest komt op uit de zee

hem zal de Here [Jezus] doden door de adem zijns monds en machteloos maken door zijn verschijning, als Hij komt.
dit gedeelte wordt vervuld in Op. 19.


De vertaling van de SV, de NBG en de NBV is allemaal mensenwerk, ze zijn geen van alle foutloos.

Maar moet een bijbelvertaling passen bij jou visie op de eindtijd dan ?? als jou visie klopt dan staat het ook in de NBV toch ?? ik begrijp je opmerking dus niet zo.

Wetteloze: het woord wet zit er in en betekend gewoon zonder wet, of in bijbelse termen te zeggen, zonder God en zijn Gebod.

De Here Jezus heeft in zijn rede over de toekomst gezegd dat de afval pas mag komen wanneer het evangelie aan alle volkeren is verkondigd.

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
de vier paarden uit Openbaring 6
« Reactie #49 Gepost op: februari 20, 2006, 11:40:26 pm »
Citaat
Adinomis schreef op 18 februari 2006 om 23:52:
Citaat
cyber schreef op 18 februari 2006 om 14:45:

quote:

Adinomis schreef op 16 februari 2006 om 21:50:

[...]


[...]


Ja, eigenlijk weet ik dat uit wat ik over de antichrist in de lectuur heb gelezen. De Antichrist zou zich eerst voordoen als een betrouwbaar persoon (3 en een half jaar) en daarna zijn ware gezicht laten zien (weer 3 en een half jaar). In het boek Daniel staat wel iets in die richting, maar dat vind ik niet zo duidelijk. Misschien zou P & A dit kunnen uitleggen.
aha Okay, nu begrijp ik je opmerking.