Auteur Topic: Wat vind je van ervaringsgerichten trainingen zoals essence  (gelezen 2853 keer)

Truth4Ever

• Truth4Ever
    • Bekijk profiel
Wat vind je van ervaringsgerichten trainingen zoals essence
« Gepost op: februari 11, 2006, 05:39:30 pm »
Ik ken mensen die naar een behoorlijk heftige communicatie en persoonlijkheids training zijn geweest (5 avonden tot middenacht incl. weekend) en daar als "herboren" weer uit zijn gekomen. Vervolgens worden goede vrienden en bekenden enthousiast uitgenodigd om naar een terugkomavond te komen om het goede zelf te aanschouwen. Wie heeft daar ook ervaring mee? Het komt mij erg "new age" en hersenspoelig over. Erg warme deken. beetje Landmark, beetje van dit en van dat.

"De basis training gaat in op essentiële levensvragen. Wat wil ik met mijn leven? Hoe verwerk ik gebeurtenissen? Hoe bouw ik goede relaties op, zowel privé als in werksituaties? Hoe vormen samenwerking, zelfvertrouwen, ouderschap, liefde, zelfexpressie en andere aspecten die bepalend zijn voor mijn persoonlijke groei het kader van mijn leven.  Deze training is in de eerste plaats gericht op het daadwerkelijk ervaren van de eigen manier van handelen. Om vervolgens betere mogelijkheden te ontdekken om tevreden te functioneren in de maatschappij"

"De vervolg training laat zien dat jij de hoofdrolspeler bent in je eigen leven. Hoe communiceer je daarbij met jezelf en hoe kom je tot zelfontplooiing? De deelnemer leert de kracht die in hem zit gebruiken. Het doel van de Source training is om te ervaren wat het is om de bron van kracht in je eigen leven te zijn. Zodat je werkelijk richting kan geven aan dat leven. En gelukkig kan zijn op momenten waarop jij dat wilt zonder jezelf daarvoor te forceren"

quotes uit http://www.essence-trainings.com/
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2006, 05:49:23 pm door Truth4Ever »
wie de  oprechten op een slechte weg voert , zal in zijn eigen kuil vallen (spr 28 vs 10)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 11, 2006, 09:54:18 pm »
Ik denk dat het niet zoveel met New age te maken heeft, ik heb tot nu toe nog geen enkele overlap kunnen vinden, het wordt ook niet aangeprezen op new age sites (waarschijnlijk omdat het een Joodse uitvinding is, de new age heeft het niet zo op de Joden, maar goed, dat is mijn vooroordeel. :P ) Het is ontwikkeld aan het Szald institute in Israel, ik heb geen idee wat voor reputatie het heeft, ik ken het verder niet.

Op zich lijkt het me niet zo verkeerd.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 19, 2006, 10:33:56 pm »
Grappig er zijn meer joodse denkers en psychologen geweest die een behoorlijke basis aan ervarings en lichaamsgerichte trainingen hebben gelegd zoals Wilhelm Reich en Alexander Lowen. De eerste is enigzins hierin doorgeslagen.

Ik zelf vindt lichaamsgerichte therapie een goed middel om contact te leren maken met je gevoel. Maar ik geloof dat de Heilige Geest hier beter in is.

Over de trainingen: je kunt niet alles over één kam scheren. Het hangt heel erg van de trainer en zijn persoon af. Er zitten trainers bij die erg twijfelachtig zijn in hun manier van benaderen en er zitten heel goede bij. Er kunnen uitwassen ontstaan waar bij je aangemoedigd wordt om alleen nog te luisteren naar je gevoel en wordt er niet vanuit gegaan wordt je gevoelens nog wel eens heel onvolwassen zouden kunnen zijn in hun ontwikkeling en regressief van oorsprong. In dat geval bieden externe waarden en normen je meer veiligheid en bescherming. En opnieuw Gods Geest nog meer!

Als Christen is het voor jezelf belangrijk dat als je dit soort dingen gaat doen je voor jezelf duidelijk hebt dat Gods woord en zijn norm voor jou nr 1 staat. Dan kunnen je samen met God zo'n weekend gaan doen en zijn Geest bij alles uitnodigen om je meer te leren over jezelf en hoe God de pijn leegte die je tegenkomt kan vullen en hoe Hij je speciaal gemaakt heeft met je unieke emoties die je mag gebruiken om echt te leven. Ook kan het betekenen, dat als je een duidelijk 'foute' trainer treft er onmiddelijk mee kapt. Dat is lastig midden in zo'n weekend, dus probeer dit zo veel mogelijk van te voren uit te zoeken. Websites kunnen heel verhelderend zijn op dit gebied.

Cmon

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 29, 2006, 04:21:50 pm »
Zelf ben ik inmiddels geen lid meer van de GKV, maar ik kwam deze topic tegen en wilde toch hierop reageren.

Je bent van nature heel erg geneigd om iets wat je ooit hebt aangeleerd als manier om maar te overleven binnen bepaalde situaties niet meer los te laten.
Op een gegeven moment kunnen die manieren (patronen) je in de weg gaan zitten, maar als je ze al een heel aantal jaren gebruikt is het heel moeilijk om deze los te laten en je wereld te veruimen.

Mijns inziens is iedere manier om los te komen van je oude gewoontes goed, the Essence is een tool, maar zo zijn er natuurlijk veel tools.
Ik ga volgende week de Essence Training doen omdat ik graag mijn oude patronen en de pijn die daarbij vrijkomt los wil laten. Door ze los te laten, in het NU te leven, niet constant terug te grijpen naar het verleden, of vooruit te kijken naar de toekomst, het leven te nemen zoals het is, wordt het leven volgens mij veel mooier en dragelijker.

Veel liefs Cmon