Het lijkt me dat “zonde tot de dood”, hetzelfde is als “zonde tegen de Heilige Geest”.
Deze uitdrukking “zonde tegen de dood” staat in 1 Joh. 5 vs. 17. Eerder in dit hoofdstuk staat:
5 Wie anders kan de wereld overwinnen dan hij die gelooft dat Jezus de Zoon van God is? 6 Hij, Jezus Christus, is gekomen door water en bloed – niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest getuigt ervan, omdat de Geest de waarheid is. 7 Er zijn dus drie getuigen:
8 de Geest, het water en het bloed, en het getuigenis van deze drie is eensluidend. 9 Als we het getuigenis van mensen aannemen, zullen we zeker het getuigenis van God aannemen, dat zoveel meer gezag heeft, want het is het getuigenis dat God over zijn Zoon gegeven heeft. 10 Wie in de Zoon van God gelooft, draagt het getuigenis in zich. Wie God niet gelooft, maakt hem tot leugenaar, omdat hij geen geloof hecht aan het getuigenis dat God over zijn Zoon gegeven heeft. 11 Dit getuigenis luidt: God heeft ons eeuwig leven geschonken en dat leven is in zijn Zoon. 12 Wie de Zoon heeft, heeft het leven. Wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.
In Marcus 3 vs 22 zeggen de schriftgeleerden van Jezus: “Hij heeft Beëlzebul, en door de overste van de boze geesten drijft Hij de geesten uit”. Even later staat er dan in deze pericoop:
29 maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een onuitwisbaar vergrijp.’ 30 Dit omdat ze gezegd hadden: ‘Hij is bezeten door een onreine geest.’
In Math. 12 vs 22 tm 31 wordt dezelfde geschiedenis vermeld.
Geen vergeving in de eeuwigheid betekent eeuwige dood. Dat gebeurt er als je het werk van Gods Geest bewust toeschrijft aan demonen en aan de Satan. Dan maak je God tot een leugenaar. En lastertaal is leugentaal. Waarschijnlijk wordt hier bedoeld dat het mensen zijn die de waarheid geproefd hebben en er niets mee te maken willen hebben.
Iemand die bang is om tegen de Heilige Geest gezondigd te hebben hoeft niet bang te zijn. Want hij verlangt ernaar dat het goed is tussen God en hem. Het gaat om mensen die zich willens en wetens verzetten tegen God.
Maar ik vind het wel moeilijk om dat van anderen te beoordelen. Misschien heb ik ook wel eens gebeden voor mensen die zich verzetten. Ik denk dat ik ook wel eens nagelaten heb te bidden voor (in mijn ogen) zulke mensen, terwijl ik later merkte dat God ze toch aangeraakt had.