Auteur Topic: Lucifer en Satan  (gelezen 9551 keer)

Scotfan

• De natuur staat boven mij.
    • Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #100 Gepost op: juli 26, 2003, 09:31:09 am »

quote:

op 25 Jul 2003 14:31:58 schreef farao:
[...]

k, ik zal het proberen, altijd het zelfde liedje.... net als wat gesp zegt.

Denk dat de natuur ook dingen kan aanmaken, maar mischien heeft God ze ook wel gemaakt. Dat de paracieten in het paradijs de mens niet infecteerde.
Dus God vond het dus geen probleem dat de parrasiet, zoals een sluipwesp, zijn eitjes in een ander dier plantte waarna de larven zich te goed doen aan de ingewanden van dit dier.

gesp

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #101 Gepost op: juli 27, 2003, 08:26:00 pm »

quote:

door Menno op 26 Jul 2003 01:29    
Als ongelovige ben ik erg teleurgesteld in deze thread. Ik had gehoopt te kunnen ontrafelen wat een intelligent zelfstandig denkend wezen (de mens dus) ertoe kan brengen zijn autonome denken op te offeren in ruil voor aanbidding van een [...] opperwezen.
Ik heb hier eens tegenaan gekeken, maar snap het niet. Hoezo "denken opofferen"?
as blunt as Ockham's razor

bert

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #102 Gepost op: juli 28, 2003, 12:45:41 am »

quote:

op 26 Jul 2003 01:29:00 schreef Menno:
Als ongelovige ben ik erg teleurgesteld in deze thread. Ik had gehoopt te kunnen ontrafelen wat een intelligent zelfstandig denkend wezen (de mens dus) ertoe kan brengen zijn autonome denken op te offeren in ruil voor aanbidding van een zo genaamd (letterlijk nemen, dus niet -> zogenaamd) opperwezen. Vooral teleurgesteld dat de christenen onder de deelnemers aan in deze thread nog steeds geen betere beargumentering voor hun geloof kunnen aandragen dan het twijfelaars of ongelovigen te pas en te onpas om de oren slaan met bijbelteksten.

Er is, zo mag ik hopen, toch wel een REDEN, dat jullie ooit deed besluiten christen te worden? Dat je daarna de bijbel, met al z'n contradicties, aanvaardt als het woord van god, vind ik te accepteren, in de zin dat het wellicht een leidraad kan zijn in je geloofsbeleving. Maar het kan toch toch nooit de grondslag zijn?

Hoi Menno,

ik snap jouw teleurstelling wel. En ik vind jouw vragen heel terecht. Dit zijn vragen die je mij als gelovige zeker mag stellen.

Ik hoop dat je begrijpt dat in gesprek met Marcel Klein en sceptic wel vanuit een bijbelse context wordt geredeneert en geargumenteerd.

Dat jij terecht wijst op een stap die komt voor het aannemen van de bijbel als referentiekader is voor mij even een eyeopener. Maar wel een heel belangrijke. Ik zou jouw vraag graag willen gebruiken om een nieuwe thread te starten:

Wat is de reden waarom je christen bent geworden?

Om een starter te geven, mijn ouders zijn gelovig en hebben mij in geloof opgevoed. Eigenlijk weet ik dus niet beter. Mijn ouders vertelden mij over God en over de bijbel waaruit wij hem kunnen kennen. Ze vertelden me dat de bijbel een boek was als geen ander. Later hoor je dat ook in de kerk, op school, op bijbelstudie, op catechesatie.

Daar ben ik mee opgegroeid, maar heb in de tijd daar een hele ontwikkeling in meegemaakt. Ik verwacht dat jij met mijn ervaringen of beleving niet veel kunt. Volgens mij wil jij graag van iemand horen die net als jij niet geloofde en die op een bepaald punt van gedachte is verandert. Ik heb zelf mensen meegemaakt die zijn gaan geloven, het is inderdaad iets heel bijzonders dat zo iemand zichzelf onderwerpt aan iets buiten zichzelf. Vrijwillig!

Ik wil daarom ook graag een nieuwe thread waarop mensen kunnen vertellen hoe ze tot geloof zijn gekomen.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

michiel

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #103 Gepost op: juli 28, 2003, 03:43:00 am »
Vreemd hoe een draadje 'Lucifer en Satan' om kan slaan in een totaal andere discussie...
Of lucifer en satan dezelfde zijn... Er zijn maar erg weinig teksten hierover, maar ik denk dat ze beide dezelfde zijn.
Gezien Lucifer (lichtbrenger) zeg maar de opperengel was, die de grootste gave tot liefhebben had gekregen. Met dat hij die gave misbruikte om te haten, was hij niet meer de lichtbrenger, maar de grote tegenstander. Ik denk dat het redelijk is te veronderstellen dat hij hiermee een naamsverandering heeft gekregen, vanwege de wijziging van zijn aard.
Uiteraard valt dit moeilijk te boekstaven, ik was er niet bij...  :r

Elkeweg... Er zijn in deze thread nogal wat dingen gezegd over God, als ware hij een demoon. Dat Hij kindertjes liet vermoorden... En Satan is telkens zo vriendelijk...
Als we nagaan dat er in het geval van de dode kinderen van egypte een kosmisch gevecht is tussen God en Satan, dat de aardse pion van Satan Pharao is (even anders schrijven dan de gebruiker hier  :P om misverstanden te voorkomen)
En Mozes de pion van God is... Pharaoh had opdracht gegeven (wat ook uitgevoerd werd) om alle zonen van de israelieten te doden. Is dit dan niet van Satan afkomstig? Het is wel de stijl van hem... zoveel mogelijk ongezien blijven...
In het kader van wat toen als rechtvaardig gezien werd: oog om oog, tand om tand, verloren dus ook de egyptenaren kinderen. Misschien is dit wat kort door de bocht, maar iets van deze strekking klinkt mij wel redelijk plausibel in de ogen.

Daarnaast moest pharaoh als groot machthebber (hij werd zelf gezien als een god) even wel duidelijk gemaakt worden wie daadwerkelijk de touwtjes in handen heeft... en wel dusdanig dat omringende volken het zich langer wisten te herinneren dan de israelieten zelf.

Dan nog deze spreuk: De grootste truuk van satan is geweest de mensen te overtuigen dat hij niet bestaat.
Ik vind daar veel in zitten: satan wil dus niet aanbeden worden, maar zijn plezier bestaat eruit zoveel mogelijk zieltjes van God proberen af te pakken. (Om het maar oneerbiedig te zeggen) Als hij de mensen weet te overtuigen dat hij niet bestaat, dan is de stap ook snel genomen dat God niet bestaat. Want wat heeft het hele Christendom voor inhoud als je nergens van verlost bent enzo?

Graag lees ik reacties!
Michiel
I waited patiently for the Lord,
Then He inclined and heard my cry.
He let me out of the desolate pit,
out of the mire and clay.

I will sing, sing a new song
I will sing, sing a new song

zacht_moedig

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #104 Gepost op: juli 28, 2003, 10:06:21 pm »
Beste Marcel

Nog even één vraag: waarom ga je niet in op mijn opmerkingen inzake verschillende vertrekpunten/uitgangspunten die volgens mij de discussie onmogelijk maken? Heb jij een Absolute of vind je inderdaad alles relatief en subjectief. Als het laatste het geval is, heeft een discussie namelijk geen enkele zin. Ik zou het op prijs stellen als je daar een eerlijk antwoord op geeft i.p.v. continu jouw 'god' Rede aan het woord te laten. Want daar zit volgens mij het knelpunt, dat je de Rede tot God verheft en die boven alles stelt. Terwijl onze Rede een besmet, verdorven en beschamend ontoereikende Rede is.

Overigens ook een fijne vakantie gewenst!

zacht_moedig
De zachtmoedigen zullen de aarde beërven

marcel klein

• I am a huge evergrowing pulsat
    • Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #105 Gepost op: juli 30, 2003, 11:14:29 pm »

quote:

op 28 Jul 2003 22:06:21 schreef zacht_moedig:
Beste Marcel

Nog even één vraag: waarom ga je niet in op mijn opmerkingen inzake verschillende vertrekpunten/uitgangspunten die volgens mij de discussie onmogelijk maken? Heb jij een Absolute of vind je inderdaad alles relatief en subjectief. Als het laatste het geval is, heeft een discussie namelijk geen enkele zin. Ik zou het op prijs stellen als je daar een eerlijk antwoord op geeft i.p.v. continu jouw 'god' Rede aan het woord te laten. Want daar zit volgens mij het knelpunt, dat je de Rede tot God verheft en die boven alles stelt. Terwijl onze Rede een besmet, verdorven en beschamend ontoereikende Rede is.

Overigens ook een fijne vakantie gewenst!

zacht_moedig

Ja, ik vind alles relatief en subjectief.

Ja, de discussie heeft daarom juist wel zin. Er is namelijk een kleine kans dat ik enkele mensen tot nadenken stem. Ik heb de mening dat jullie gevangen zijn in de duisternis, en zelfstandig nadenken kan jullie daaruit bevrijden. Ik spreek hier over innerlijke vrijheid. Deze poort is eng en de weg is smal en je moet deze weg zelf begaan.

Nee, de rede is voor mij geen god. Ook al stel ik die boven alles. (hoewel emoties soms erg sterk kunnen zijn, soms misschien sterker.) De rede geeft mij niet op alle vragen een antwoord, maar dat doet jullie God ook niet, noch zijn woord.

Ja, onze rede mag besmet zijn, verdorven zijn en ook beschamend ontoereikend zijn, maar deze rede is naar mijn mening ver verheven boven de duisternis waarin de gelovigen zich bevinden.

Aardig van je dat je mij een fijne vakantie toewenst, ik was er echt aan toe en officieel ben ik nog steeds op vakantie. Ik kon het toch niet laten om even weer wat van me te laten horen.

Gegroet,,   Devious...... O-)
I am not affraid of a God that doesn't exist.  Marilyn Manson.

Johan V.

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #106 Gepost op: juli 30, 2003, 11:16:14 pm »
Beste Marcel,

In de afgelopen dagen is er veel gepost in dit topic. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet veel puf heb om overal op in te gaan. Toch wil ik wel een aantal opmerkingen kwijt. En vergeef me, dat ik ook hier niet volledig in zal zijn, zelfs met het risico dat er al dingen reeds gezegd zijn door andere posters. Gezien jouw artikel heb je er veel tijd en energie en overdenking in gestopt, verlang niet van mij dat ik dus in één avond daar een gelijkwaardig discussiepunt tegenover kan zetten.

Mijn inziens zit de crux vooral op het feit dat God wreed zou zijn, en dat de satan eigenlijk best vriendelijk voorkomt. Na het lezen van je artikel had ik toch wel een aantal kanttekeningen. Mijns inziens trek je op sommige punten conclusies vanuit jouw vooronderstelling en niet vanuit de context.

Marcel, je noemt jezelf  ‘twijfelaar’ echter je manifesteert je als “bedrieger” Waarom voor Devious kiezen?

Goed, tot zover de opmerkingen vooraf. Een zuchtje wind gaat voorbij en niet de rommelende donder die buldert “IK BEN DE HERE UW GOD” maar de avondbries die fluistert, “ik BEN, jouw God.”

“Marcel, je twijfelt, maar zoek je dan ook? Ga naar buiten en open je ogen, want Ik ben daar.”

Ik ben het met je eens dat veel Christenen ten onrechte geloven dat God liefde is. Echter, Hij is niet wreed. Het sleutelwoord in de paradox tussen liefde en straf is Rechtvaardiging. Juist in Romeinen 3, wat jij ook aanhaalt in je stuk, ligt de hemelpoort voor je open. Ook al zie jij misschien dat Paulus alles verdraait heeft, maar hierop kom ik later terug.

Ik wil even beginnen met een situatieschets. Stel je voor…

Er is een God, een almachtige entiteit die tijdloos is en almachtig. Het is de God die ik leer kennen uit de bijbel en uit mijn leven en uit de schepping.

Stel je voor, een almachtige God, volmaakt, ook volmaakt gelukkig in zijn alleen zijn. Hij heeft ons niet nodig om gelukkig te zijn. Het enige dat telt is: Ik BEN.

Het is Jahwe, die is, en die was en die komt, gisteren, heden, morgen dezelfde. Hij is goed, en wil Zijn goedheid delen, omdat Hij overvloedig goed is.

Stel je voor, niet een naijverig, jaloers, wreed en wraakzuchtig demiurg die aan de wieg van de schepping staat, maar een overvloeiende bron van heerlijkheid, liefde en goedheid die wil uitdijen.

Maar, het is een God die ons hart wil, en niet onze offers. Jij geeft aan dat God onze liefde af wil dwingen. Echter, de uitspraak die ik hiervoor noemde en een paar keer in de bijbel voorkomt zegt het anders. Liefde die afgedwongen wordt is geen liefde, maar vormendienst. De offers, om het af te kopen. Nee, God wil ons hart. Hij verlangt daar vurig naar.

En waarom? Waarom kan het niet zo zijn dat de mens door God gedwongen wordt om Hem lief te hebben ? Ik keer weer terug naar de Schepping. De overvloeiende bron van Liefde en heerlijkheid. De Schepping mag met zijn Schepper wandelen, en genieten in Zijn heerlijkheid. God wil gediend worden, geëerd in Zijn macht en majesteit, bovenal in Zijn goedheid. Een mens die geen andere keuze heeft dan God te dienen zou tekort doen aan de overvloed van goedheid en liefde die er bij God in onbeperkte volmaaktheid aanwezig is.

Maar dan wordt de keus gemaakt: Ik wil zijn als God. Niet meer genieten van de overvloed, maar zelf voor de overvloed zorgen. Met andere woorden: De zondeval bij Adam en Eva.

Nu weer terug naar God. “Ik BEN” Ja, Hij is alles Hij is volmaakt en overvloedig. Volmaakt in Zijn liefde, volmaakt in zijn heiligheid, volmaakt in zijn rechtvaardigheid. Zo volkomen goed is Hij dat er niets bij Hem kan leven dat niet volmaakt goed is. Zo volmaakt Heilig dat onheiligheid niet voor Hem kan bestaan. Zo onuitsprekelijk goed dat er geen kwaad nabij Hem kan komen.

De onuitsprekelijke grootheid van Zijn liefde kan niet verteren dat er van onze kant niet die liefde kan komen. Hij gaf alles, maar wij wilden dat niet langer aannemen. Daarover is Zijn toorn ontbrand. Tegen de zonde, of beter gezegd misschien: De wens van het “God-loos” zijn.

Hij is het leven, en het leven zonder Hem is de dood. En dat kan Hij niet aanzien. Hij kan ziekte en verdriet niet in Zijn nabijheid verdragen. Hij is woest. Maar Gods woede is niet ongericht.

Maar nu doe ik even een break, volgende post ga ik verder.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

marcel klein

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #107 Gepost op: juli 30, 2003, 11:26:08 pm »

quote:

op 30 Jul 2003 23:16:14 schreef Johan V.:

Marcel, je noemt jezelf  ‘twijfelaar’ echter je manifesteert je als “bedrieger” Waarom voor Devious kiezen?

Ik zat hier al op te wachten. Dit zegt meer over jou dan over mij. Het woord Devious heeft vele betekenissen. Het kan inderdaad gebruikt worden als 'bedriegen', kronkelen, misleiden.   Maar het kan ook gebruikt worden als 'dwalend'     A devious child'  is een ondeugend kind dat allerlei streken uithaalt.

In zekere zin ben ik dwalend. Het verschil met jullie is dat ik van mezelf weet dat ik dwaal en jullie niet. En ik kan mij ook wel vinden in de betekenis van het kind dat ondeugende streken uithaalt.

Ik wist dat iemand zou kijken naar de betekenis van het woord Devious. Ik wist van te voren dat men er deze betekenis aan zou geven. Zoals ik al zei, het zegt meer over jou dan over mij.

Gegroet,  Devious..... O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-)

marcel klein

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #108 Gepost op: juli 30, 2003, 11:31:07 pm »

quote:

Stel je voor, een almachtige God, volmaakt, ook volmaakt gelukkig in zijn alleen zijn. Hij heeft ons niet nodig om gelukkig te zijn. Het enige dat telt is: Ik BEN.

Als Hij zonder ons gelukkig kan zijn, waarom heeft hij ons dan gemaakt?

Devious..... :?

Johan V.

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #109 Gepost op: juli 30, 2003, 11:38:27 pm »
Nu de zonde in de wereld is gekomen en Gods toorn daarover ontbrand is, wat zullen wij daarover zeggen?

Als ik naar mijzelf zou kijken, en God mocht spelen, dan wist ik het wel. Mijn reactie zou zijn: “Stik maar. Wil je zonder mij, prima, zoek het maar uit. Kook maar lekker in je sop gaar”

Ik weet dat het voorgaande bij een criti-caster niet direct een legitimatie voor God is om kwaad te zijn over de keuze van Adam en Eva, en in het verlengde er van over de hele wereld tot op de dag van vandaag. Maar ik vraag je om met open vizier verder te lezen.

De keus om het zonder God, zonder levensbron te moeten stellen heeft niet alleen Adam en Eva voor goed veranderd, maar ook de hele wereld. Die ene keus: Wij willen het zonder God of gebod uitzoeken en het zelf bepalen, is een ingrijpende keus, een wereldveranderende keus. Niet alleen Adam en Eva sloten zichzelf hiermee van de bron af, maar ook de hele schepping, die aan hun gegeven was. Ook bron van alle nakomelingen van Adam en Eva werden hiermee onder de ban van de god-loosheid geplaatst. Als het Leven niet meer de bron is, dan is de dood meester over je leven. De volmaaktheid en het genieten van de schepping, het geluk en de liefde maken plaats voor haat, ziekte, verdriet. Worsteling.

Kijk naar de realiteit van het leven. Is er één relatie die 100% goed gaat? Of het nu vrienden, familie, vader of moeder, of collega’s betreft: Er zijn momenten dat wij pijn lijden in de relatie. En hoe voelen we ons daar bij? Beroerd!

Maar wat is nu kwaad? Moord en doodslag zien wij als kwaad. Een vergrijp tegen het leven waar een individu recht op heeft. Maar onze grenzen zijn vervaagd. Wie is er nu eerlijk als hij/zij een Euro teveel wisselgeld terugkrijgt?

Om even een voorbeeld van jezelf te noemen:

…Bijna. Zelfs jezelf kun je (volgens mij) niet vertrouwen. Ons lichaam kan mankementen vertonen. Door een verkeerde stofwisseling in onze hersenen of andere factoren kunnen we last krijgen van waandenkbeelden of hallucinaties. Deze kunnen door ons voor waar worden gezien. Wat betreft Adam het volgende. Hieronder volgt een gedeelte van hoofdstuk…..(etc)

Grappig, dat je in de volgende regel direct over Adam begint.

Een volgende stap:
Als wij uit evolutie zouden zijn voortgekomen dan zou ons lichaam en onze geest zich aan deze situatie hebben aangepast. Het is de mens eigen om zich aan te passen aan de omstant aan aan omze omstandigheden. Het is tenslotte “survival of the fittest”  Waarom kunnen we dan nog steeds niet tegen dit verdriet?

Is het omdat er in ons achterhoofd de herinnering zweeft dat dit niet is waar we voor bestemd zijn? Is het niet dat we weten dat het beter kan, en bedoeld is? Hangt er niet een zweem van het paradijs in ons, dat schreeuwt van verlangen om die volmaaktheid weer terug te krijgen?

Zoals ik al zei; “Als ik God was, zou ik zeggen: Bekijk het maar.”

Maar God, niet de wrede demiurg maar de volle liefde van de Vader liet zijn schepping niet zomaar varen, ook al had Hij het volste recht. Hij kwam weer naar Adam en Eva toe.

“Ik wil je weer het leven teruggeven, maar nu moet je het wel aanpakken.”

Goed, weer even een break.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

marcel klein

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #110 Gepost op: juli 30, 2003, 11:39:43 pm »

quote:

Maar, het is een God die ons hart wil, en niet onze offers. Jij geeft aan dat God onze liefde af wil dwingen. Echter, de uitspraak die ik hiervoor noemde en een paar keer in de bijbel voorkomt zegt het anders. Liefde die afgedwongen wordt is geen liefde, maar vormendienst. De offers, om het af te kopen. Nee, God wil ons hart. Hij verlangt daar vurig naar.

Hij verlangt vurig naar onze liefde, toch wil hij ons niet vrijlaten. Als mensen niet voor Hem kiezen volgen er sancties. De bijbel staat er vol van. De liefde wordt toch duidelijk afgedwongen.

Devious...... :P

Johan V.

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #111 Gepost op: juli 30, 2003, 11:40:31 pm »

quote:

op 30 Jul 2003 23:31:07 schreef marcel klein:
[...]

Als Hij zonder ons gelukkig kan zijn, waarom heeft hij ons dan gemaakt?

Devious..... :?

Goed, marcel, ik vraag je om verder te lezen en te kijken. Volgens mij had ik er al bij gezegd: Omdat het overvloeit. Zo veel dat Hij het niet meer voor zichzelf kon houden.

Maar goed, mijn verhaal begint ondertussen ook aardig lang te worden. Ik hoop dat je me laat uitpraten ;)

Johan V.

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #112 Gepost op: juli 30, 2003, 11:41:30 pm »

quote:

op 30 Jul 2003 23:39:43 schreef marcel klein:
[...]

Hij verlangt vurig naar onze liefde, toch wil hij ons niet vrijlaten. Als mensen niet voor Hem kiezen volgen er sancties. De bijbel staat er vol van. De liefde wordt toch duidelijk afgedwongen.

Devious...... :P
Zoals ik zeg: het begint reeds een lang verhaal te worden, maar daar hoop ik nog bij te komen...als het lukt voor vannacht, want morgen ga ik op vakantie....

marcel klein

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #113 Gepost op: juli 30, 2003, 11:52:59 pm »

quote:

op 30 Jul 2003 23:38:27 schreef Johan V.:
Niet alleen Adam en Eva sloten zichzelf hiermee van de bron af, maar ook de hele schepping, die aan hun gegeven was.

Wat heb ik te maken met Adam en Eva. (nu even van uit jouw perspectief, in mijn ogen hebben Adam en Eva nooit bestaan en zijn ze alleen maar archetypen)  Wat heeft een baby te maken met adam en eva.
Zij hebben van die appel gegeten,  ik niet.  Ik ben met iets geboren waar ik niets aan kan doen. (Ja oké, geloof in Jezus, zullen jullie wel zeggen.)
Waarom heeft God Satan toegelaten in het paradijs? Hij is toch alwetend? Hij moet geweten hebben dat het fout zou gaan; dat de mens deze verleiding niet kon weerstaan.
Hoe kan het dat God berouw heeft dat Hij zijn schepping heeft gemaakt? (Hij heeft wel vaker berouw trouwens, heel vaak. Best menselijk, of niet soms?) Van God wordt toch verondersteld dat Hij onfeilbaar is?

Gegroet Devious... :)

marcel klein

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #114 Gepost op: juli 30, 2003, 11:54:37 pm »

quote:

op 30 Jul 2003 23:41:30 schreef Johan V.:
[...]

Zoals ik zeg: het begint reeds een lang verhaal te worden, maar daar hoop ik nog bij te komen...als het lukt voor vannacht, want morgen ga ik op vakantie....

Ik ga nu wel naar bed, welterusten.  

En officieel heb ik nog steeds vakantie.

Johan V.

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #115 Gepost op: juli 30, 2003, 11:58:36 pm »

quote:

op 30 Jul 2003 23:54:37 schreef marcel klein:
[...]

Ik ga nu wel naar bed, welterusten.  

En officieel heb ik nog steeds vakantie.

Welterusten, en als je dan in bed ligt, lig dan niet met gesloten ogen, mnaar met open ogen en zie de dingen die boven zijn  O-)

Ik ga ook maar snurken, morgen maar verder;)
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2003, 12:30:24 am door Johan V. »

bert

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #116 Gepost op: juli 31, 2003, 03:07:53 am »

quote:

op 30 Jul 2003 23:52:59 schreef marcel klein:
Wat heb ik te maken met Adam en Eva. (nu even van uit jouw perspectief, in mijn ogen hebben Adam en Eva nooit bestaan en zijn ze alleen maar archetypen)  Wat heeft een baby te maken met adam en eva.
Zij hebben van die appel gegeten,  ik niet.  Ik ben met iets geboren waar ik niets aan kan doen. (Ja oké, geloof in Jezus, zullen jullie wel zeggen.)
Waarom heeft God Satan toegelaten in het paradijs? Hij is toch alwetend? Hij moet geweten hebben dat het fout zou gaan; dat de mens deze verleiding niet kon weerstaan.
Hoe kan het dat God berouw heeft dat Hij zijn schepping heeft gemaakt? (Hij heeft wel vaker berouw trouwens, heel vaak. Best menselijk, of niet soms?) Van God wordt toch verondersteld dat Hij onfeilbaar is?

Ok Marcel,  het is duidelijk dat je de bijbel voor jou geen gesprekskader is. Dat is iets wat een heleboel forumleden proberen te doen. Zij proberen jou vanuit de bijbel te overtuigen. Wat jij probeert te doen is uit te leggen hoe inconsistent de bijbel en de God die in de bijbel wordt getekent zijn.

Ik denk dat je vanuit jouw oogpunt heel wat argumenten hebt aangedragen. Daarbij blijf ik zeggen dat het wel  erg negatief is, ik heb nog geen positief woord gehoord.

Je verteld over de wandaden die in naam van het christendom zijn gepleegd, nou dat is inderdaad een lange lijst.

Mijn vraag aan jou is nog steeds dezelfde.  Je geeft aan dat er misschien wel iets als een God is. Nou, als die er is, heb jij dan niet op enige manier een taak in dit leven en een soort van verantwoording ten opzichte van degene die jou gemaakt heeft?

Nee, je leeft vast heel erg verantwoordelijk. Maar ben jij verantwoording schuldig aan jouw schepper? Of ben jij niet geschapen. Ben jij hier toevallig als een speling van het lot?

zacht_moedig

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #117 Gepost op: augustus 02, 2003, 06:23:05 pm »
Hallo Marcel

Van die vakantie komt niet veel zo volgens mij  :P

Tja als alles relatief is, wat is dan de zin van een gesprek? Volgens jou dus slechts dit: dat jij anderen van hun overtuiging kan afbrengen en ze zodoende kan 'bevrijden' van hun 'leven in donkerheid en gevangenschap' om jezelf maar eens vrij te parafraseren. Fijn uitgangspunt. Jouw standpunt over christenen staat dus volstrekt vast (het komt op mij tenminste niet echt relatief over) en het is jouw taak om gelovigen aan het twijfelen te brengen en ze te 'redden' van hun miserabele leven. M.a.w.: je staat helemaal niet open voor discussie maar stelt eerst vast dat 'de christenen' ongelijk hebben en dan ga je ze bestrijden. Dat is toch geen gesprek?
Verder stel je wel heel gemakkelijk vast dat christenen in onwetendheid leven en 'bevrijd' zouden moeten worden. Bevrijd waarvan? Van een God en een Bijbel die ik - uit vrije keuze - als Absoluut beschouw en die voor mij uitgangspunt in mijn leven zijn? En waarbij ik me welbevind? Denk je dat christenen vóór jou de denkwijze die je nu hanteert, nog nooit hebben gehanteerd? Als je stelt dat jouw rede veel verkieslijker is dan mijn God, dan moet ik dat wel accepteren. Of ik het ermee eens ben, is een tweede. Ik vind God en het geloof in Zijn Zoon die voor mij is gestorven, een stuk verkieslijker. En inderdaad, niet alle vragen zijn dan beantwoord. So what? Er is geen enkele wetenschap of religie die dat wel doet. Wel of niet geloven verandert dus niets aan wel of niet antwoorden op vragen ontvangen. Dat wil alleen nog niet zeggen dat christenen daarom hun eigen verstand niet zouden gebruiken. Ze hechten er alleen minder absolute waarde aan dat jij doet, zoals blijkt uit wat je schrijft. Jouw grondhouding is dat je telkens de grenzen van het denken verkent, en vervolgens alle antwoorden die daarop in de loop der jaren zijn gegeven, kritisch benadert en verwerpt. Je zult erachter komen dat je zo je hele leven door kan gaan, zonder ook maar één antwoord verder te komen. In die zin ben je dus net zo ver als ik. Alleen heb ik geaccepteerd dat ik niet op alle vragen antwoord krijg (misschien later) en jij zo te lezen niet. Jouw conclusie daaruit dat christenen 'gered' moeten worden van een 'wrede' God en van een verstikkende leer is daarom op niets gegrond. Je doet wel net of het logisch uit jouw denken voortvloeit maar het is net zo goed een theorie als de evolutie.

Tot slot: ik wil best in gesprek blijven. Maar als jouw doel hier alleen maar is om christenen van hun geloof 'af te helpen', zit je m.i. op een verkeerde plek. Dit forum is bedoeld om in gesprek te blijven en niet om 'zieltjes te winnen', of dat nou voor God of voor Satan is.

nog steeds een goeie vakantie gewenst!
zacht_moedig

zacht_moedig

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #118 Gepost op: augustus 02, 2003, 06:25:22 pm »
en trouwens... wie Maarten 't Hart verlaat, heeft ook niets te vrezen  :X

Scotfan

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #119 Gepost op: augustus 03, 2003, 11:15:25 pm »

quote:

op 02 Aug 2003 18:25:22 schreef zacht_moedig:

Ik heb beide boeken van Maarten gelezen. Ik moet zeggen dat hij wel uit eigen ervaringen kan putten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld mij, ik ben niet gelovig opgevoed. Echter ik moet ook zeggen dat hij wel extreem ver zoekt.
Werkelijk alles wordt aan de kaak gesteld. Het relativeringsvermogen is niet erg hoog.
Het komt op deze manier over dat de bijbel complete onzin is en dat is een veronderstelling van hem dat er bij mij niet echt ingaat.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #120 Gepost op: augustus 05, 2003, 10:35:54 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 17:45:47 schreef WaRRioR_FoR_ChRiSt:
[...]

ze zeggen wel eens marc is degene met de staart en soms marc is degene met de rooie staart, ben ik dan ook twee, want dan heb ik meerdere personen in mij

tijd voor een psychiater
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=333
het verschil tussen Lucifer en Satan is gedaan in het kader van bovenstaande link maw een engel is niet hetzelfde als een aartsengel en dat geldt ook voor gevallen
engelen en aartsengelen
Lucifer-aardvlucht-contact met aarde verliezen-hoofd in de wolken
Satan-aardzucht-materialisme-het spirituele loochenen
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Michael

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #121 Gepost op: augustus 06, 2003, 05:09:52 pm »

quote:

op 02 Aug 2003 18:23:05 schreef zacht_moedig:
Hallo Marcel

Tja als alles relatief is, wat is dan de zin van een gesprek? Volgens jou dus slechts dit: dat jij anderen van hun overtuiging kan afbrengen en ze zodoende kan 'bevrijden' van hun 'leven in donkerheid en gevangenschap' om jezelf maar eens vrij te parafraseren. Fijn uitgangspunt. Jouw standpunt over christenen staat dus volstrekt vast (het komt op mij tenminste niet echt relatief over) en het is jouw taak om gelovigen aan het twijfelen te brengen en ze te 'redden' van hun miserabele leven. M.a.w.: je staat helemaal niet open voor discussie maar stelt eerst vast dat 'de christenen' ongelijk hebben en dan ga je ze bestrijden. Dat is toch geen gesprek?

Het hele idee van een forumdiscussie lijkt me toch dat je over allerlei zaken kunt discussieren, juist met mensen met verschillende meningen, hoe zeker die ook zijn. Dat geldt meestal voor discussies; je hoeft niet je eigen mening op losse schroeven te zetten voordat je kunt discussieren. Jij bent toch ook zeker van je geloof? Jouw uitgangspunt voor discussies is vast ook niet om eventueel van mening te gaan veranderen over je geloof, maar waarom schrijf je dan bovenstaande?
Het idee lijkt mij dat we discussieren met verschillende uitgangspunten en geloven. Het uitgangspunt hoeft niet te zijn dat we bereid zijn van mening te veranderen. We leren elkaar begrijpen. Van mening veranderen plan je uberhaupt niet van te voren,toch? ;);)

Groeten!
Michael.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

marcel klein

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #122 Gepost op: augustus 06, 2003, 11:59:57 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 03:07:53 schreef bert:
[...]
Ik denk dat je vanuit jouw oogpunt heel wat argumenten hebt aangedragen. Daarbij blijf ik zeggen dat het wel  erg negatief is, ik heb nog geen positief woord gehoord.

Nee, ik geef toe dat ik weinig positieve dingen over de bijbel zeg. Sorry, ik zou graag willen, maar ik kan niets positiefs vinden.

quote:

Mijn vraag aan jou is nog steeds dezelfde.  Je geeft aan dat er misschien wel iets als een God is. Nou, als die er is, heb jij dan niet op enige manier een taak in dit leven en een soort van verantwoording ten opzichte van degene die jou gemaakt heeft?

Als er iemand is die mij gemaakt heeft, dan denk ik dat Hij, Zij, Het,   wil dat ik mij ontwikkel tot een zelfstandig denkend individu. Als Hij, Zij, Het  hier niet mee eens is meldt Hij, Zij, Het zich wel.

quote:

Nee, je leeft vast heel erg verantwoordelijk. Maar ben jij verantwoording schuldig aan jouw schepper? Of ben jij niet geschapen. Ben jij hier toevallig als een speling van het lot?

De dingen waarover jij hier spreekt zijn voor mij raadselen. Ik zou je er graag een antwoord op willen geven maar kan het niet. Ik denk in ieder geval dat een schepper het fijn vind dat de geschapene zijn/haar best doet om de schepping netjes te onderhouden en de andere geschapenen netjes te behandelen. Ik doe hier mijn best voor.

Gegroet,   Devious...... O-) O-) O-)

marcel klein

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #123 Gepost op: augustus 07, 2003, 12:37:23 pm »

quote:

op 02 Aug 2003 18:23:05 schreef zacht_moedig:
Hallo Marcel

Verder stel je wel heel gemakkelijk vast dat christenen in onwetendheid leven en 'bevrijd' zouden moeten worden. Bevrijd waarvan? Van een God en een Bijbel die ik - uit vrije keuze - als Absoluut beschouw en die voor mij uitgangspunt in mijn leven zijn? En waarbij ik me welbevind? Denk je dat christenen vóór jou de denkwijze die je nu hanteert, nog nooit hebben gehanteerd? Als je stelt dat jouw rede veel verkieslijker is dan mijn God, dan moet ik dat wel accepteren. Of ik het ermee eens ben, is een tweede. Ik vind God en het geloof in Zijn Zoon die voor mij is gestorven, een stuk verkieslijker. En inderdaad, niet alle vragen zijn dan beantwoord. So what? Er is geen enkele wetenschap of religie die dat wel doet. Wel of niet geloven verandert dus niets aan wel of niet antwoorden op vragen ontvangen. Dat wil alleen nog niet zeggen dat christenen daarom hun eigen verstand niet zouden gebruiken. Ze hechten er alleen minder absolute waarde aan dat jij doet, zoals blijkt uit wat je schrijft. Jouw grondhouding is dat je telkens de grenzen van het denken verkent, en vervolgens alle antwoorden die daarop in de loop der jaren zijn gegeven, kritisch benadert en verwerpt. Je zult erachter komen dat je zo je hele leven door kan gaan, zonder ook maar één antwoord verder te komen. In die zin ben je dus net zo ver als ik. Alleen heb ik geaccepteerd dat ik niet op alle vragen antwoord krijg (misschien later) en jij zo te lezen niet. Jouw conclusie daaruit dat christenen 'gered' moeten worden van een 'wrede' God en van een verstikkende leer is daarom op niets gegrond. Je doet wel net of het logisch uit jouw denken voortvloeit maar het is net zo goed een theorie als de evolutie.

Tot slot: ik wil best in gesprek blijven. Maar als jouw doel hier alleen maar is om christenen van hun geloof 'af te helpen', zit je m.i. op een verkeerde plek. Dit forum is bedoeld om in gesprek te blijven en niet om 'zieltjes te winnen', of dat nou voor God of voor Satan is.

nog steeds een goeie vakantie gewenst!
zacht_moedig

Ik ben nog niet duidelijk genoeg geweest vrees ik. Ik kan niemand bevrijden uit de duisternis. Ik wil slechts proberen om mensen zelfstandig te laten nadenken, en wil absoluut niet dat ze mijn mening klakkeloos overnemen. Laat ik eerst even duidelijk maken wat ik onder die duisternis versta.
Myriaden van jaren leeft de mensheid al in duisternis. De mens weet niets van zijn oorsprong, noch van de reden van zijn bestaan. Uit angst en onwetendheid creëert de mens in zijn gedachten bovennatuurlijke wezens die hem beschermen. Voor vreemde onverklaarbare natuurverschijnselen (overstromingen, aarbevingen, vulkaanuitbarstingen, stormen, plagen en ziekten) heeft men veel angst en om deze gebeurtenissen te verklaren creëert de mens in zijn gedachten demonen, boze geesten, goden, etc. In de moderne tijd weet men vanzelfsprekend niet alles, maar wel veel. Bijvoorbeeld hoe stormen en aardbevingen ontstaan. Dat ziekten veroorzaakt worden door bacteriën, virussen en parasieten. Nog steeds sterven er iedere dag duizenden mensen aan hongersnoden, ziekten, natuurrampen, oorlogen, etc. We weten inmiddels dat deze niet rechtstreeks door goden veroorzaakt worden, maar natuurverschijnselen zijn, of door de mens zelf zijn veroorzaakt. Het enige wat we horen van God komt uit oude boeken. Zelf manifesteert Hij zich nooit. het enige wat ik zie is; mensen die halleluja roepen, mensen die zeggen dat ze een levende relatie hebben met de Heer, mensen die in tongen spreken, etc.  Maar nooit God zelf.  Is Hij op vakantie, of slaapt Hij misschien? Met duisternis versta ik iets anders als een christen. Duisternis is voor mij het 'letterlijk' geloven in oude mythen en sagen die moeten verhullen dat we niets weten. Want het enige wat ik zeker weet is dat ik niets weet. En ik geloof dat jullie net als mij ook niets weten, maar dit zelf niet door hebben.
De reden dat de rede voor mij zo belangrijk is in deze kwestie is omdat jullie religie niet de enige is op aarde. De wereld wordt geteisterd door een enorme duizelingwekkende variëteit aan religies. Veel van deze religies beweren de enige ware te zijn. Toch zijn ze totaal verschillend.   Waarom zou ik voor het christendom moeten kiezen? (Dan ben ik er nog niet, want ook daarbinnen is weer een duizelingwekkende variëteit aan stromingen.) De Islam beweert ook de absolute waarheid te verkondigen. Volgens de Islam ga ik naar de hel als ik geen moslim word. Wat nu, als jullie er naast zitten en zij gelijk hebben? Volgens sommigen onder jullie moet ik eerst in Jezus geloven en dan pas zal ik de bijbel begrijpen. Maar volgens moslims verkondigen jullie de leer van de duivel, en zal ik als ik daar voor kies onder invloed komen te staan van de Djinn (leugengeesten, demonen). Het Christendom leert iets soortgelijks. Van te voren kiezen betekent een sprong in het diepe, een gok. Ik hou niet van gokken. Als ik niet het risico wil lopen om in de hel terecht te komen moet ik wel een vergelijkend warenonderzoek houden. Ik moet daarom de bijbel (en de Koran) onder de loep nemen voordat ik een keuze maak. Ook moet ik dan het gedrag van de gelovigen bestuderen, zowel in het verleden als nu. Als ik dan door de hele geschiedenis het bloedspoor kan volgen dat het Christendom heeft achter gelaten; een bloedspoor dat breder en dieper is dan de meeste andere religies, dan stemt dit mij ongunstig. Als ik dan door de bijbel te bestuderen er achter kom dat vooral het eerste gedeelte (O.T.) ook niet anders leert, dan wordt het wel erg moeilijk om hiervoor te kiezen. Als ik dan daarna ook nog eens verneem dat de hele leer ook nog eens barstensvol staat van de tegenstrijdigheden, (hier ga ik een nieuwe thread voor openen) dan weet ik dat ik hiervoor onmogelijk kan kiezen. Als ik vervolgens de gelovigen moeilijke vragen stel, dan krijg ik geen antwoorden. Ja toch wel, als vragen te moeilijk worden zegt men: 'de logica van God gaat die van ons te boven' of 'God's wegen zijn ondoorgrondelijk.' Zulke antwoorden kan ik niets mee. U zegt dat mijn standpunt over christenen vast staat. Nee hoor. Ik kan altijd overtuigd worden met argumenten of inhoudelijke antwoorden op mijn vragen. Ik heb echter bar weinig argumenten gehoord en vrijwel geen antwoorden op vragen.  (Ik zal een aantal vragen en punten straks weer eens herhalen (wat ik ook al een keer eerder heb gedaan) U bent juist degene met een vaststaande mening waar niet aan valt te tornen. Waar u mij van beschuldigd, dat doet u zelf. Ik sta open voor discussie, maar dan moet u met argumenten en antwoorden komen en deze niet omzeilen met zinnetjes als: 'de logica van God gaat ons verstand te boven' Als u met niets beters kunt komen dan is de discussie inderdaad zinloos.  |:(

Vriendelijke groet, Devious :(

marcel klein

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #124 Gepost op: augustus 07, 2003, 12:44:24 pm »

quote:

op 02 Aug 2003 18:25:22 schreef zacht_moedig:
Klopt geheel. Maarten 't Hart zou nooit mijn kinderen vermoorden, mij met verschrikkelijke ziekten opzadelen of mij voor eeuwig verbannen naar de hel of siberië, als ik zijn boeken  in de vuilnisbak gooi. Hij lijkt mij een hele aardige en zachtmoedige man. Heel beschaafd.

marcel klein

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #125 Gepost op: augustus 07, 2003, 12:47:20 pm »

quote:

op 03 Aug 2003 23:15:25 schreef Scotfan:
[...]

Ik heb beide boeken van Maarten gelezen. Ik moet zeggen dat hij wel uit eigen ervaringen kan putten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld mij, ik ben niet gelovig opgevoed. Echter ik moet ook zeggen dat hij wel extreem ver zoekt.
Werkelijk alles wordt aan de kaak gesteld. Het relativeringsvermogen is niet erg hoog.
Het komt op deze manier over dat de bijbel complete onzin is en dat is een veronderstelling van hem dat er bij mij niet echt ingaat.

Huh?
Scotfan, ben jij bekeerd?

marcel klein

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #126 Gepost op: augustus 07, 2003, 12:52:21 pm »
Omdat niemand is ingegaan op de quotes die ik op pagina 4 heb herhaald, herhaal ik ze nog maar een keer. De quotes zijn afkomstig uit eerdere reacties van mij naar vooral Bert en Zacht-moedig.

Wat ben ik blij dat ik niet in deze God geloof. Ik prijs mijzelf gelukkig. Men spreekt regelmatig over 'God vrezen'. En terecht, als ik nog in deze God zou geloven zou ik heel bang zijn. Iemand die temidden van leugengeesten woont, die weddenschapjes sluit met de duivel (Job), die kleutertjes doodt en mensenoffers accepteert (richteren 11), zo iemand kun je niet vertrouwen. terecht ben je bang voor zo iemand.

Iemand vriendelijk vragen om aanbidding is geen misdaad. Iemand dwingen tot aanbidding wel. En dat is wat God doet in de bijbel. Overal.

Het is onmogelijk om plezier te hebben in een hemel, als men kinderen, ouders of goede vrienden heeft, die voor eeuwig branden in het vuur en men voor altijd van hun gescheiden bent. De liefde die velen voor hun kinderen voelen is zo groot, dat ze liever in hun nabijheid leven, dan dat ze voor altijd gescheiden zijn. Dat nep-paradijs is dan niet meer zo hemels. U zegt dat u elke dag verdriet zult hebben. Ik denk dat u daarin gelijk hebt. Al die gouden huizen, met parelmoer geplaveide straten, stadsmuren van opaal en diamant. (openbaringen, ergens achterin) Ach, dat is niets meer waard als men eeuwig treurt om dierbaren.

In zekere zin is God zelf schuldig aan de zondeval. Het gegeven dat de slang, de mens verleidde tot het eten van de verboden vrucht heeft alleen kunnen gebeuren omdat God dat toestond, terwijl Hij, 'de alwetende' had kunnen weten dat de mens deze verleiding niet kon weerstaan.

Maar hoe weet u zo zeker of de duivel u niet voor de gek houdt? (Of één van Gods leugengeesten.) Waarom bent u anders? Het is allemaal zo subjectief.

er zijn vele passages in de bijbel te vinden waarin God berouw heeft. Men kan echter alleen berouw van iets hebben wanneer men iets fout heeft gedaan. Berouw komt na de ZONDE. God kan dus iets verkeerd doen. God maakt fouten en is niet onfeilbaar. ( enkele voorbeelden; Jona 3, Samuel 15:35, Genesis 6:6, Exodus 32:14, etc, etc etc)

Geloven en zeker weten zijn twee verschillende dingen. Als iemand mij vraagt; Heb jij alle deuren op slot gedaan? dan weet ik het niet altijd zeker. Ik zeg dan: Ik geloof van wel' of Ik geloof van niet.' Soms kan ik me het precies herinneren; dan zeg ik: 'Ik weet zeker dat ik de deuren op slot heb gedaan. Geloven en weten zijn dus niet hetzelfde. Je gelooft, of je weet.

Als dit godsbeeld (predestinatie) van jou zou kloppen, dan vraag ik mij af of ik wel naar de hemel wil Ik vraag mij ook af wat dan nog het nut is van evangeliseren, want iedereen is toch al voorbestemd. Pfff. wat een vooruitzicht. Hoe zeker ben jij zelf van een verblijf in de hemel?

Als Gods liefde en almacht oneindig groot zijn, dan kan Hij onze zonden ook vergeven zonder zijn veronderstelde zoon te laten sterven. Mensen kunnen dit ook. Daarom moet dit voor een almachtige God een peuleschil zijn. (noot; Ik raad tevens iedereen aan om de rest van deze reactie opnieuw door te lezen, boven aan pagina 3 van deze thread)
gegroet Devious...
  :-7 |:(

Scotfan

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #127 Gepost op: augustus 07, 2003, 02:02:38 pm »

quote:

op 07 Aug 2003 12:47:20 schreef marcel klein:
[...]

Huh?
Scotfan, ben jij bekeerd?
Zijdt niet gevreest!  Nee!

marcel klein

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #128 Gepost op: augustus 08, 2003, 02:05:30 pm »

quote:

op 07 Aug 2003 14:02:38 schreef Scotfan:
[...]

Zijdt niet gevreest!  Nee!
Dat leek me ook al vreemd. ;)

Michael

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #129 Gepost op: augustus 08, 2003, 07:35:47 pm »

quote:

op 07 Aug 2003 12:52:21 schreef marcel klein:er zijn vele passages in de bijbel te vinden waarin God berouw heeft. Men kan echter alleen berouw van iets hebben wanneer men iets fout heeft gedaan. Berouw komt na de ZONDE. God kan dus iets verkeerd doen. God maakt fouten en is niet onfeilbaar. ( enkele voorbeelden; Jona 3, Samuel 15:35, Genesis 6:6, Exodus 32:14, etc, etc etc)
Ik heb daar een keer een (gkv) preek van ene ds. Groen over gehoord. Het ging over dat gedeelte in Samuel, waar in 1 hoofdstuk eerst staat dat God geen berouw kan hebben, want Hij is geen mens, dat Hij berouw zou kunnen hebben en een paar verzen verderop en God had berouw dat Hij Saul koning had gemaakt (niet letterlijk, maar dat staat er zo uit mijn hoofd).
De uitleg van de dominee was dat wij altijd berouw hebben over zonde, en aangezien God geen zonde kan doen is zijn berouw iets anders.
Bij het lezen van de tekst zat ik op het puntje van mijn stoel, omdat er veel tegenstrijdigheden in dit hoofdstuk staan. Hij sleepte er zelfs nog meer bij, zoals "laat de kinderen tot mij komen" en "roei het volk uit inclusief zuigelingen". Maar aan het einde van de preek waren zowel ik, een andere vrijgemaakte en een vriend die niet kerkelijk maar wel geinteresseerd is, diep, diep teleurgesteld in zijn verhaal. Zijn oplossingen waren echt flinterdunne cirkelredeneringen e.d. en het maakte me bezorgd dat er blijkbaar mensen met een universitaire theologische opleiding zijn die dat soort zaken voor waarheid verkondigen. Mogelijk nog zorgwekkender is het dat zovelen dit verder niet lijken op te merken.

Maar goed, dit even ter illustratie. Ik ken een heel aantal vrijgemaakten die vragen zoals Marcel hier stelt weldegelijk serieus nemen en niet met de antwoorden van onze kerk kunnen blijven leven. Dat betekent mijns inziens niet dat je God overboord hoeft te zetten, maar juist dat je hem serieuzer gaat nemen dan bepaalde dogma's en mythen.

Trouwens Marcel, als je geinteresseerd bent in hoe het iemand kan vergaan die wegens gewetensnood de GKV verlaat, dan moet je echt eens "Van Kaft Tot Kaft - De Theologie van een Gesneden Beeld" van G.J. Nijhof lezen. Ik denk dat je veel herkent en er wellicht ook nog heel wat van opsteekt.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Johan V.

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #130 Gepost op: augustus 09, 2003, 01:26:19 am »
Ik ben een beetje half terug van vakantie....

Ik ben thuis, maar mijn PC ligt in puin. Zal dus e.e.a. opnieuw moeten installeren, maar moet zeggen dat ik sta  te trappelen om weer aan te haken.

Marcel, je houdt wat van me tegoed

Val

• The hardest Thing in this worl
    • Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #131 Gepost op: augustus 09, 2003, 05:52:14 pm »
Jesaja 45:7
Ik, die het licht vorm en de duisternis schep,
die vrede maak en onheil schep,
Ik, de HEER, ben het die dit alles maak.'

Snappen jullie nou nog niet dat de HEER,  YING YANG is ?
God is de perfecte balans tussen slecht en goed. God is OOK Lucifer. GOD IS ALLES........ GOD IS ALMACHTIG.

Het staat er letterlijk !!

Alleen op deze manier kun je verklaren waarom er zoveel slechtheid op de aarde bestaat terwijl GOD toch bestaat.

Dit zeg ik niet om te stoken, ik denk gewoon dat het echt zo is.

Johan V.

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #132 Gepost op: augustus 10, 2003, 01:15:26 am »
Beste Marcel,
Ik hoop hier weer een beetje de draad op te pakken.

Er van uitgaande dat God het volste recht heeft om na deze keuze van Adam en Eva de stekker er uit te trekken, doet Hij dat niet. Tenslotte; Hij wil Zijn liefde delen. Direct komt Hij naar Adam en Eva toe.

De God van het Oude Testament is dezelfde als die van het Nieuwe Testament: Liefde. Als ik het OT lees, dan verbaas ik mij steeds vaker over juist de liefde van God dat Hij steeds weer terugkomt terwijl wij steeds tegen Hem kiezen. Hoewel Hij straft wat tegen Zijn wil is, wil Hij ook steeds weer vergeven en weer de weg openleggen.

Hij straft wat tegen Zijn wil is. Is dat niet wreed? Is Hij dan niet een potentaat?

Ik keer weer terug naar mijn opmerking uit mijn eerste post: Hij is volmaakt liefde, volmaakt heilig en rechtvaardig.

Kwaad kan voor hem niet bestaan, en dat verdelgt Hij - er weer van uitgaande dat Hij het volste recht had om zowieso de stekker er al uit te trekken. Wij hebben gekozen voor de dood, dan heeft Hij het recht om die te geven.

Maar, feit is dat wij in de schuld staan, en de schuld moet betaald worden. Hij is rechtvaardig en die schuld moet dus ook ten volle betaald worden voordat het weer goed kan komen. Wij moeten volmaakt rechtvaardig zijn, volmaakt heilig voordat wij weer in zijn nabijheid kunnen komen.

Voordat ik verder een poging zal wagen om iets over rechtvaardigheid te zeggen wil ik kort een aantal punten aanstippen die in dit topic reeds genoemd zijn.

Om even terug te komen op een tekst die genoemd is:
"Wie God verlaat heeft kwaad op kwaad te vrezen."

Ik kijk nu even vanuit de christelijke hoek als ik zeg dat het waar is.
Vanuit een niet-christelijke hoek kan dit best mee vallen, zo op het oog. Het wil niet
direct zeggen dat het leven een grote ramp wordt. Maar, wie God verlaat, loopt ook kans om door God verlaten te worden. Zoals ik al eerder zei: Hij is de levensbron.
Als je het daar zonder moet stellen, wat komt er dan nog terecht van je leven?

Hoe zit het met het kwaad in de wereld? Lijkt het er niet op dat ook het kwaad van God afkomstig is?

Integendeel. God is inderdaad liefde, en er kan geen kwaad bij Hem zijn. Maar...
(ik geloof dat het de vrouw van Billy Graham was die het zo zei:) "Wij hebben lang genoeg ons best gedaan om God buiten onze wereld te zetten. Het is begrijpelijk dat God dan ook een stapje terug doet en zegt; zoek het dan maar even zelf uit en zie wat de gevolgen zijn."

Kan God berouw hebben?
Jazeker. Maar dat betekend niet dat Hij veranderlijk is. Hij is juist onveranderlijk.
Onveranderlijk in Zijn liefde. Zoals ik al zei: Het kwaad kan voor Hem niet bestaan en dat wil Hij met wortel en tak uitroeien. Er vanuitgaande dat Hij daarvoor het volste recht heeft kijk ik naar Zijn berouw hebben: Daarmee komt de basis van de liefde weer doorschijnen. Het kwaad moet gestraft worden, de straf is legitiem, maar door de toorn over de zonde breekt Zijn liefde voor Zijn schepping weer stralend door.

Wat betekend "God vrezen"?
Mijns inziens heeft dan niets met vrees en beven te maken. In de loop der jaren is de betekenis van het woord een stuk negatiever geworden. Een Godvrezend iemand is niet iemand die bang is voor God, maar eerbied heeft voor Hem.

quote:

Geloven en zeker weten zijn twee verschillende dingen. Als iemand mij vraagt; Heb jij alle deuren op slot gedaan? dan weet ik het niet altijd zeker. Ik zeg dan: Ik geloof van wel' of Ik geloof van niet.' Soms kan ik me het precies herinneren; dan zeg ik: 'Ik weet zeker dat ik de deuren op slot heb gedaan. Geloven en weten zijn dus niet hetzelfde. Je gelooft, of je weet.

Als dit godsbeeld (predestinatie) van jou zou kloppen, dan vraag ik mij af of ik wel naar de hemel wil Ik vraag mij ook af wat dan nog het nut is van evangeliseren, want iedereen is toch al voorbestemd. Pfff. wat een vooruitzicht. Hoe zeker ben jij zelf van een verblijf in de hemel?

Als Gods liefde en almacht oneindig groot zijn, dan kan Hij onze zonden ook vergeven zonder zijn veronderstelde zoon te laten sterven. Mensen kunnen dit ook. Daarom moet dit voor een almachtige God een peuleschil zijn. (noot; Ik raad tevens iedereen aan om de rest van deze reactie opnieuw door te lezen, boven aan pagina 3 van deze thread)

gegroet Devious...

En daar zit hem nu de crux.

Ook hierin is de betekenis van het woord geloven in de loop der tijd afgezwakt. Wij kijken er nu tegenaan vanuit onze huidige perceptie. En in een tijd van ontkerkelijking is het geloven dus niet meer een zekere zaak. Toch hebben onze voorvaders in de 16e en 17e eeuw niet voor niets de zaken scherp voorgesteld. In die tijd stond geloven ook blijkbaar gelijk aan zeker weten. Ook nu geld dat gelukkig nog voor een groot aantal christenen.

Misschien kan ik het zo zeggen: Ik weet zeker dat God er is, ook al kom ik hem niet tegen op straat. Ik zie zijn hand in mijn leven, en ik hoor hem tot mij spreken. Dat is een absolute zekerheid, maar een andere zekerheid dan die ik heb als ik jouw posts hier lees. Of als ik "live" met iemand praat, en z'n stem hoor. Het is misschien minder tastbaar, maar net zo reëel voor mij. Vandaar misschien geloven.

In het begin van deze post, en ook in mijn vorige twee posts heb ik iets genoemd over rechtvaardigheid. Hij zou inderdaad onze zonden kunnen vergeven zonder zijn Zoon te laten sterven. Echter: Dan zou er niet aan de gerechtigheid voldaan worden. Hij wil niets liever dan vergeven, maar de schuld moet betaald worden.

Helaas kunnen wij dit niet zelf. Iemand die onvolmaakt is, kan nooit volmaakt betalen en God kan geen genoegen nemen met een halve betaling. Hij zou nooit ook maar een half-heilig mens bij Hem kunnen toelaten. Juist in zijn Zoon bewijst God zijn liefde en zijn rechtvaardigheid. De essentie hiervan is denk ik door Paulus erg goed verwoord in Romeinen 3: 21-26

De straf moet volkomen betaald worden, anders zou God zichzelf belachelijk maken. Helaas kunnen wij dat niet doen, maar hierin wordt Gods liefde openbaar dat Hij het er niet bij laat zitten. Als wij het niet kunnen, dan biedt God zelf wel een oplossing: In Jezus Christus.

En dan ligt daar een hele grote berg vergeving, liefde en genade voor je klaar. Je moet het alleen wel afhalen. De enige voorwaarde die God er bij stelt is: Heb je mij lief? Geloof je dat het weer goed is tussen ons omdat Christus alles voor je betaald heeft?

Ik hoop dat ik op een aantal punten misschien wat duidelijkheid heb kunnen verschaffen. Je eigen betoog is vrij breed en ik kan helaas niet in een oogwenk al je vraagtekens wegnemen, maar ben altijd bereid om verder met je na te denken.

Michael

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #133 Gepost op: augustus 10, 2003, 05:26:39 pm »
Beste Johan, wat betreft de eerste helft van je mail: Ik zie een duidelijk patroon waarin je steeds zegt dat God puur liefde en goed is, maar omdat Hij het recht had "om de stekker er uit te trekken" gaat Hij over tot zaken als "uitroeiing" en "verdelging". Als God puur liefde zou zijn, dan zou hij m.i. dat recht niet praktiseren. Zoals jij het brengt, lijkt het erg zo van: "God doet alleen maar goed, maar zo niet, dan is dat alleen omdat Hij dat recht heeft. Hij blijft goed". Ik kan hier niks anders van maken dan een tegenspraak.

quote:

op 10 Aug 2003 01:15:26 schreef Johan V.:
Om even terug te komen op een tekst die genoemd is:
"Wie God verlaat heeft kwaad op kwaad te vrezen."

Ik kijk nu even vanuit de christelijke hoek als ik zeg dat het waar is.
Vanuit een niet-christelijke hoek kan dit best mee vallen, zo op het oog. Het wil niet direct zeggen dat het leven een grote ramp wordt. Maar, wie God verlaat, loopt ook kans om door God verlaten te worden. Zoals ik al eerder zei: Hij is de levensbron.
Als je het daar zonder moet stellen, wat komt er dan nog terecht van je leven?

'Heeft smart op smart te vrezen' is het toch? Misschien een andere vertaling.
Er komt zat terecht van je leven zonder deze levensbron. Dat zie je toch overal om je heen? Mocht je dat niet zien, lees dan Prediker, daar staat het zelfs letterlijk. Iedereen kan alles overkomen, goed en kwaad. Dat is het leven.
Waarom is dat volgens jou niet zo?

Johan V.

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #134 Gepost op: augustus 11, 2003, 11:17:06 am »
JEZUS en PAULUS

quote:

Hoe kan ik dat geloven? De verlossingsleer is voornamelijk gebaseerd op de geschriften van Paulus. In de evangelien lees ik heel andere dingen. De ideeën van Jezus stonden mijlen ver af van wat Paulus predikte...

Ik wil hier één kleine tekst naast leggen:

quote:

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. 19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.

Dit is een uitspraak van Jezus zelf. De tekst komt uit het gesprek tussen Jezus en Nicodemus, uit Johannes 3. Hierin geeft Jezus dus zelf aan dat de verlossing buiten de Zoon van God om niet mogelijk is.

Als je Paulus' leer hier naast legt dan zit daar geen verschil in.

quote:

De ideeën van Jezus stonden mijlen ver af van wat Paulus predikte. Jezus geloofde in de zelfredzaamheid van de mens, wat blijkt uit Matheus 7 vers 13, waarin Jezus zegt: ‘Gaat in door de enge poort, want wijd is de poort en breed de weg die tot het verderf leidt en weinigen zijn er die hem vinden.’
In Matheus 5 vers 48 zegt Jezus hetzelfde met andere woorden: ‘Weest dus volmaakt, zoals uw Vader in de hemelen volmaakt is.’

De vraag rijst dan: Wat is de weg?

quote:

Joh 14,6
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Weest volmaakt? Hoe doe je dat?

quote:

Mat 19,21
Jezus zeide tot hem: Indien gij volmaakt wilt zijn, ga heen, verkoop uw bezit en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemelen hebben, en kom hier, volg Mij.

Het accent ligt mijns inziens niet op het verkopen van je bezit, maar op het volgen van Jezus, als zijnde de weg, de waarheid en het leven.

Hierop voortbouwend, en toelichtend zegt Petrus in het boek Handelingen (4):

quote:

8 Toen zeide Petrus, vervuld met de heilige Geest, tot hen: Oversten van het volk en oudsten, 9 indien wij thans in verhoor genomen worden ter zake van een weldaad aan een zieke, waardoor hij gezond geworden is, 10 dan moet aan u allen en het ganse volk van Israël bekend zijn, dat door de naam van Jezus Christus, de Nazoreeër, die gij gekruisigd hebt, maar die God heeft opgewekt uit de doden, dat door die naam deze hier gezond voor u staat. 11 Dit is de steen, door u, de bouwlieden, versmaad, die nochtans tot hoeksteen is geworden. 12 En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden.

Dit is overigens geheel in lijn met Paulus die weergeeft:

quote:

Gal 6,14
Maar ik moge ervoor bewaard blijven te roemen anders dan in het kruis van onze Here Jezus Christus, door wie de wereld mij gekruisigd is en ik der wereld.

Rom 3,24
... en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.

1 Kor 1,30
Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing,

Ef 1,7
En in Hem hebben wij de verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de rijkdom zijner genade,

Ef 1,14
... die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid.

Kol 1,14
.. in wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonden.

Heb 9,12
en dat niet met het bloed van bokken en kalveren, maar met zijn eigen bloed, eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf.

Tegenstrijdigheid Jezus en Paulus?

Devious wrote:     

n Mattheus 5 vers 17 laat Jezus geen enkele twijfel bestaan omtrent Zijn standpunt betreffende de wet: ‘Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.’ Het lijkt zelfs alsof Jezus hier gedacht heeft: 'er zullen ooit mensen komen die mijn woorden gaan verdraaien.'

Ik denk dat de gedachte dat de leer van Paulus afwijkt van die van Jezus met name hier in zit: er zal geen Jota of tittle van de wet voorbijgaan

Dit lijkt inderdaad in strijd te zijn met hetgeen Paulus zegt in Romeinen 3:

quote:

21 Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 22 en wel gerechtigheid Gods door het geloof in [Jezus] Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid. 23 Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, 24 en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. 25 Hem heeft God voorgesteld als zoenmiddel door het geloof, in zijn bloed, om zijn rechtvaardigheid te tonen, daar Hij de zonden, die tevoren onder de verdraagzaamheid Gods gepleegd waren, had laten geworden – 26 om zijn rechtvaardigheid te tonen, in de tegenwoordige tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is, ook als Hij hem rechtvaardigt, die uit het geloof in Jezus is.
Devious; Mijn vraag is: Is dit de hoofdgedachte waarom jij vindt dat de leer van Jezus en die van Paulus verschillen? Of zijn er volgens jouw andere tegenstrijdigheden?

Michael

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #135 Gepost op: augustus 11, 2003, 08:08:18 pm »
Naast het probleem van de (al dan niet kleine) tegenstrijdigheden, komt dit allemaal neer op hoe betrouwbaar je de bijbel acht. De evangelien zijn op z'n vroegst rond het jaar 70 geschreven. Veertig jaar lang hebben zijn volgelingen de woorden van Jezus dus mondeling overgedragen.
Heb je wel eens dat spelletje gespeeld, waarbij je in een cirkel een woord of zin doorvertelt? Dat gaat al in een paar minuten fout. En dat komt niet alleen door het fluisteren. Een lange zin onthouden en een week later reproduceren zonder fouten is moeilijk. Een vakantieverslag opschrijven na je vakantie is moeilijk, laat staan dat je nog mensen letterlijk kunt citeren, al is het direct na je vakantie.
Kortom: Iedereen zal moeten toegeven dat de woorden in de bijbel niet de letterlijke worden van Jezus zullen zijn. Zeker niet allemaal. Het enige wat je daar tegenin kunt brengen zijn oncontroleerbare en ondiscussierbare argumenten, zoals dat God het letterlijk zo heeft laten opschrijven. Maar dat gaat duidelijk niet voor de hele bijbel op, gezien de fouten en gekleurdheid van sommige stukken. Dus waarom wel hiervoor?
Bovendien waren de mensen die de boodschap doorgaven volgelingen van Jezus, dus lelijker zullen ze de teksten niet maken om het zo maar te zeggen...

quote:

op 11 Aug 2003 11:17:06 schreef Johan V.:
21 Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 22 en wel gerechtigheid Gods door het geloof in [Jezus] Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid. 23 Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, 24 en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. 25 Hem heeft God voorgesteld als zoenmiddel door het geloof, in zijn bloed, om zijn rechtvaardigheid te tonen, daar Hij de zonden, die tevoren onder de verdraagzaamheid Gods gepleegd waren, had laten geworden – 26 om zijn rechtvaardigheid te tonen, in de tegenwoordige tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is, ook als Hij hem rechtvaardigt, die uit het geloof in Jezus is.

Johan, ik kan de betekenis natuurlijk volgen vanwege mijn achtergrond. Maar als ik mij verplaats in een niet-kerkelijke, staat in het bovenstaande eigenlijk geen zin die ook maar voor een barst begrijpelijk is. "derven de heerlijkheid gods" "zoenmiddel door het geloof" "tevoren onder de verdraagzaamheid Gods gepleegd" "Hij hem rechtvaardigd die uit het geloof in Jezus is".
Dit puur even als opmerking om even goed na te gaan of je posts wel het effect hebben dat je misschien denkt dat ze hebben, of zouden moeten hebben... :)

Johan V.

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #136 Gepost op: augustus 11, 2003, 10:24:23 pm »

quote:

op 11 Aug 2003 20:08:18 schreef Michael:

Johan, ik kan de betekenis natuurlijk volgen vanwege mijn achtergrond. Maar als ik mij verplaats in een niet-kerkelijke, staat in het bovenstaande eigenlijk geen zin die ook maar voor een barst begrijpelijk is. "derven de heerlijkheid gods" "zoenmiddel door het geloof" "tevoren onder de verdraagzaamheid Gods gepleegd" "Hij hem rechtvaardigd die uit het geloof in Jezus is".
Dit puur even als opmerking om even goed na te gaan of je posts wel het effect hebben dat je misschien denkt dat ze hebben, of zouden moeten hebben... :)

Je hebt gelijk. Echter, gelukkig valt het meeste buiten mijn vraagstelling.

De vraagstelling ging over de uitspraak van Jezus: Er zal geen tittel of jota van de wet vervallen versus de uitspraak van Paulus: Nu is er buiten de wet om gerechtigheid...

De vraag was of de mening dat Jezus en Paulus totaal verschillende dingen leerden gebaseerd is op dit stuk, of dat er nog andere zaken meespelen.

Michael

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #137 Gepost op: augustus 15, 2003, 08:52:25 am »

quote:

op 11 Aug 2003 22:24:23 schreef Johan V.:
[...]
Je hebt gelijk. Echter, gelukkig valt het meeste buiten mijn vraagstelling.

Hoe bedoel je, gelukkig? ;)
Het valt me op dat je erg vaak de bijbel citeert als een soort bewijsvoering. Aantonen waar iets in de bijbel staat kan best nuttig zijn, maar voor de niet-christenen op dit forum of voor mensen met een andere kijk op de bijbel dan jij, is het natuurlijk niets-zeggend om een boek dat jij voor Waarheid aanneemt te citeren als bewijs...

quote:

De vraagstelling ging over de uitspraak van Jezus: Er zal geen tittel of jota van de wet vervallen versus de uitspraak van Paulus: Nu is er buiten de wet om gerechtigheid...

De vraag was of de mening dat Jezus en Paulus totaal verschillende dingen leerden gebaseerd is op dit stuk, of dat er nog andere zaken meespelen.

Een erg groot deel van wat christenen tegenwoordig geloven is op Paulus' brieven gebaseerd. Neem de instelling van het avondmaal, theorie over kerk-zijn, etc. Moderne theologen kunnen je hier enorm veel over vertellen.
Het blijft, zoals in ander discussies ook blijkt, heel moeilijk om (als jer er zelf midden in zit) te zien welk deel van het christendom uit het Oude, welk deel uit het Nieuwe Testament, welk deel van Jezus en welk deel van Paulus is, en wat er voor tegenspraken in zitten. Bovendien leren christenen altijd dat het een eenheid is, dus uberhaupt de vraag om naar tegenstelling te zoeken is vreemd, bovendien hebben velen het nog nooit serieus geprobeerd...

wijnandmet

• Hoor ons Loflied, OVERAL!!
    • Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #138 Gepost op: augustus 24, 2003, 11:29:57 pm »

quote:

op 18 Mar 2003 09:29:50 schreef lonneke:
De draak staat symbool voor de anti-christ

Het beest staat  symbool voor de satan

Mammon staat symbool voor vermogen, bezit en geld

Duivel betekent lasteraar, diabolos

Legio betekent legioen?

Welke karakteristiek hebben deze? De draak is niet de satan maar heeft de macht van satan gekregen. Het beest evenzo. Mammon wordt genoemd ivm het matrialisme als afgoderij. De duivel is een benaming voor satan.

er wordt ook nog gesproken over de valse profeet. Ik denk (er is een boek over: De Negende Koning) dat de Duivel (het Kwaad) God wil nadoen. Er zijn meerdere "Goden" (zelfs Jezus en God zeggen dat)

maar wat je moet begrijpen is denk ik dat onze God een God boven alles is. Een ALmachtig God.

En zoals God de drie-eenheid heeft, zo probeerd de Satan dit na te doen (Beest, Draak en Valse Profeet). Maar het belangrijkste is dat dit maar (Machtige) "imitatie goden" zijn. Ze proberen het na te bootsen en hebben veel macht. Maar ze halen het gewoon niet bij de macht van God!

bert

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #139 Gepost op: augustus 25, 2003, 02:05:54 am »

quote:

op 07 Aug 2003 12:52:21 schreef marcel klein:
Omdat niemand is ingegaan op de quotes die ik op pagina 4 heb herhaald, herhaal ik ze nog maar een keer. De quotes zijn afkomstig uit eerdere reacties van mij naar vooral Bert en Zacht-moedig.

rkeller heeft afscheid genomen. Ik hoop Marcel nog niet. De vragen die hij stelt vind ik zeker legitiem. Niet makkelijk, soms shokkerend maar mogen gesteld worden.

Ben terug van weggeweest, en ben verbaasd om te lezen dat Marcel zegt op mijn posts te hebben gereageerd. Ik heb zelf helemaal niet het gevoel dat dat is gebeurt.

Marcel wil graag reacties op vermeende tegenspraken in de bijbel en op kritische opmerkingen over hoe God zich in de bijbel manifesteerd.  Dit alles verondersteld dat mensen kunnen beschrijven hoe God is. We komen dan weer op het punt van ons godsbeeld.

Ik hoop dat Marcel toch nog terug wil lezen en wil omschrijven waarvoor hij leeft. Als het niet is om zijn schepper te eren (even ongeacht christelijk geloof) waarvoor dan?

De volgende vraag is hoe hij denkt over Jezus. Heel simpel.

Marcel, ben je er nog?

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #140 Gepost op: augustus 25, 2003, 03:05:56 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 02:05:54 schreef bert:
[...]

rkeller heeft afscheid genomen. Ik hoop Marcel nog niet. De vragen die hij stelt vind ik zeker legitiem. Niet makkelijk, soms shokkerend maar mogen gesteld worden.

....

Ik hoop dat Marcel toch nog terug wil lezen en wil omschrijven waarvoor hij leeft. Als het niet is om zijn schepper te eren (even ongeacht christelijk geloof) waarvoor dan?

Marcel, ben je er nog?
reller had afscheid genomen :)

ik wil wel vertellen hoe ik over Jezus denk
ik denk dat er in die tijd Jezus een soort van Pim Fortuijn was. Een politiek figuur dat tegen de Romeinen in durfde te gaan en er ook mee onderhandelde als dat nodig was. De apostelen zie ik ook meer als politieke partij. Al de verhalen omtrend hem zijn een beetje uit de kluiten gewassen zoals wel vaker gebeurt met oude verhalen.
Hij was de persoon die de mensen toen nodig hadden en dus hun Verlosser maar zeker niet de mijne.
Beetje simpel ook om te zeggen dat god zijn vader was, kan iedereen wel.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2003, 03:12:50 pm door reller »

Michael

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #141 Gepost op: augustus 26, 2003, 04:31:26 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 15:05:56 schreef reller:
[...]
reller had afscheid genomen :)

ik wil wel vertellen hoe ik over Jezus denk
ik denk dat er in die tijd Jezus een soort van Pim Fortuijn was. Een politiek figuur dat tegen de Romeinen in durfde te gaan en er ook mee onderhandelde als dat nodig was. De apostelen zie ik ook meer als politieke partij. Al de verhalen omtrend hem zijn een beetje uit de kluiten gewassen zoals wel vaker gebeurt met oude verhalen.
Hij was de persoon die de mensen toen nodig hadden en dus hun Verlosser maar zeker niet de mijne.
Beetje simpel ook om te zeggen dat god zijn vader was, kan iedereen wel.

Een redenering die je in veel christelijke boekjes tegenkomt is dat er mensen zijn gestorven omdat ze zo sterk geloofden dat dit waar was. Dat op zich is niet sterk vind ik, want dat zie je in iedere religie. Martelaarschap.
Maar een punt met toegevoegde waarde is dat de apostelen Jezus zelf gezien hadden. Waarom zouden ze sterven voor hun eigen leugen?
Zelf kom ik dan op het punt over de (on)betrouwbaarheid van de bijbel. Maar het is wellicht een interessant punt dat hier in deze discussie past. Vandaar dat ik het even aandraag.

bert

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #142 Gepost op: augustus 27, 2003, 02:14:03 am »

quote:

op 25 Aug 2003 15:05:56 schreef reller:
Al de verhalen omtrend hem zijn een beetje uit de kluiten gewassen zoals wel vaker gebeurt met oude verhalen.

Uitgangspunt: Jezus heeft echt bestaan!
Maar was hij alleen een goede leraar?
Jezus zei veel over zichzelf en over de reden van zijn komst.

Hij zei dat hij ...

... onze geestelijke behoeften kan vervullen (Joh. 6:35)
  ... ons de weg naar God kan wijzen (Joh 14:6)
  ... licht in ons leven kan brengen (Joh 8:12)

Als dat waar is, heeft Jezus ook jou heel veel te bieden.
Belangrijk is dus om uit te zoeken of jezus meer dan een mens was.

Wat zei Jezus nog meer over zichzelf?

Als je mij hebt gezien, heb je God gezien Joh 14:9
Ik vergeef je je zonden ... (en dat kan alleen God) Mar 2:5-7
Ik zal de wereld oordelen... Mat 25:31-32
Ik ben de Christus, de Zoon van God... Mar 14:61-62
Wie mij ontvangt, ontvangt God... Mat 10:40

Jezus deed zulke uitspraken over zichzelf, dat hij alleen maar kan zijn:

Wat hij zei: God
  Of: volledig gestoord
  Of: een superbedrieger

Hoe weet je of wat Jezus zei betrouwbaar is?

Zijn lessen waren praktisch ...
  Hij deed verbazingwekkende dingen ...
  Hij had een fantastisch karakter ...
  Hij vervulde beloften uit het oude testament ...
  Hij versloeg de dood ...

Jezus was de onzelfzuchtigheid in eigen persoon, maar had nooit zelfmedelijden
Hij was nederig, maar niet zwak
Hij kende vreugde, maar nooit ten koste van een ander
Hij was vriendelijk, maar nooit toegeeflijk
Hij was een man waarin zelfs zijn vijanden geen gebrek konden vinden

Wie zeg jij dat Jezus is?

- Een geestelijk gestoorde
  - Een slecht mens
  - Een God-mens

De keuze is aan jou!

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #143 Gepost op: augustus 27, 2003, 09:30:22 am »

quote:

op 27 Aug 2003 02:14:03 schreef bert:
[...]

Uitgangspunt: Jezus heeft echt bestaan!
Maar was hij alleen een goede leraar?
Jezus zei veel over zichzelf en over de reden van zijn komst.

Hij zei dat hij ...

... onze geestelijke behoeften kan vervullen (Joh. 6:35)
  ... ons de weg naar God kan wijzen (Joh 14:6)
  ... licht in ons leven kan brengen (Joh 8:12)

Als dat waar is, heeft Jezus ook jou heel veel te bieden.
Belangrijk is dus om uit te zoeken of jezus meer dan een mens was.

Wat zei Jezus nog meer over zichzelf?

Als je mij hebt gezien, heb je God gezien Joh 14:9
Ik vergeef je je zonden ... (en dat kan alleen God) Mar 2:5-7
Ik zal de wereld oordelen... Mat 25:31-32
Ik ben de Christus, de Zoon van God... Mar 14:61-62
Wie mij ontvangt, ontvangt God... Mat 10:40

Jezus deed zulke uitspraken over zichzelf, dat hij alleen maar kan zijn:

Wat hij zei: God
  Of: volledig gestoord
  Of: een superbedrieger

Hoe weet je of wat Jezus zei betrouwbaar is?

Zijn lessen waren praktisch ...
  Hij deed verbazingwekkende dingen ...
  Hij had een fantastisch karakter ...
  Hij vervulde beloften uit het oude testament ...
  Hij versloeg de dood ...

Jezus was de onzelfzuchtigheid in eigen persoon, maar had nooit zelfmedelijden
Hij was nederig, maar niet zwak
Hij kende vreugde, maar nooit ten koste van een ander
Hij was vriendelijk, maar nooit toegeeflijk
Hij was een man waarin zelfs zijn vijanden geen gebrek konden vinden

Wie zeg jij dat Jezus is?

- Een geestelijk gestoorde
  - Een slecht mens
  - Een God-mens

De keuze is aan jou!

inderdaad de keuze is (gelukkig) aan mij
en ik heb geen andere keuze dan te concluderen dat niemand weet wat hij was

ik ga helaas niet uit van wat ooit geschreven is
er zijn zoveel dingen geschreven :(

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #144 Gepost op: augustus 27, 2003, 10:17:32 am »

quote:

op 27 Aug 2003 09:30:22 schreef reller:
[...]

Ga je zo ook om met wat bv. over Napoleon geschreven is? Zo nee, waarom niet?

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #145 Gepost op: augustus 27, 2003, 10:21:02 am »

quote:

op 27 Aug 2003 10:17:32 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Ga je zo ook om met wat bv. over Napoleon geschreven is? Zo nee, waarom niet?
alles wat geschreven staat neem ik inderdaad met een flinke korrel zout

bert

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #146 Gepost op: augustus 27, 2003, 07:01:30 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 09:30:22 schreef reller:

Waar ga jij dan vanuit? Ik vind dit wel een erg gemakkelijke stelling. Jij leest volgens mij heel veel boeken, en doet volgens mij echt wel wat met die informatie.

Ik kan me voorstellen dat je wilt zeggen dat je niet zomaar iets geloofd omdat ergens iets staat. Maar ik weet zeker dat jij dingen zelfs in een keer accepteerd omdat je de bron vertrouwd. Als de belastingdienst jou een blauwe brief stuurt, twijfel jij volgens mij echt niet aan wie en waarom die brief er is en wat dat van jou verlangt.

Ook al ben jij nooit in New York geweest jij gelooft vast en zeker dat Times Square bestaat, en dat er twee gigantische workenkrabbers naar beneden zijn gekomen.

Als jij een vakantie kaartje krijgt uit Zuid Afrika, geloof jij dat de vriend die dat kaart geschreven heeft daar is geweest.

Als twee mensen onafhankelijk van elkaar hetzelfde vertellen word hetgeen verteld wordt dan niet betrouwbaarder?

Volgens mij bedoel jij dus dat je de bijbel niet vertrouwt als bron van informatie over Jezus.

Correct?

Michael

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #147 Gepost op: augustus 28, 2003, 12:26:38 am »

quote:

op 27 Aug 2003 19:01:30 schreef bert:
[...]
Waar ga jij dan vanuit? Ik vind dit wel een erg gemakkelijke stelling. Jij leest volgens mij heel veel boeken, en doet volgens mij echt wel wat met die informatie.

Volgens mij bedoel jij dus dat je de bijbel niet vertrouwt als bron van informatie over Jezus.

Correct?

Lijkt me ook terecht. Als je ziet hoe de bijbel tot stand is gekomen, dan ligt het echt niet zo voor de hand om het honderd procent aan te nemen. Vandaar dat uitspraken van Jezus als bewijs meer een cirkelredenering zijn op basis van aanname dat iedere zin uit de bijbel waar is. En dat is sowieso niet het geval, daar kwam ik helaas tot mijn eigen verbazing een aantal jaren geleden achter. Gelukkig wel, kan ik nu zeggen.

Nog even dit; niet als flauwe opmerking maar heel serieus: bert, heb je wel eens de Koran gelezen? Zo nee, ben je het van plan en zo nee, waarom niet?

bert

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #148 Gepost op: augustus 28, 2003, 01:36:21 am »

quote:

op 28 Aug 2003 00:26:38 schreef Michael:
Nog even dit; niet als flauwe opmerking maar heel serieus: bert, heb je wel eens de Koran gelezen? Zo nee, ben je het van plan en zo nee, waarom niet?

Om eerlijk te zijn staat het niet boven aan mijn prioriteitenlijstje. Ik heb wel een boekje gekocht met de titel De Koran Verstaan om eens een stap te zetten. De koran is niet zo toegankelijk als de bijbel. Ik heb zelf geen versie van de koran liggen. Zou ook zo een twee drie niet weten hoe het zit met verschillende vertalingen van de Koran.

Zo heb ik het ook niet op mijn lijstje staan om me te verdiepen in de brontalen van de bijbel, iets wat ook door een forumlid als erg belangrijk werdt aangedragen.

Ik heb in Amerika gewoont en daar het boek van Mormon gekregen en gelezen.

Dat soort activiteiten zijn best informatief, en helpen me om andere mensen beter te begrijpen, maar hebben bij mij niet geleid tot een herziening van mijn geloof in Jezus. Voor mij is het christelijk geloof zo fundamenteel verschillend van alle andere geloven in de wereld. Het is het enige geloof dat het heil niet van eigen werken verwacht.

Beantwoord ik hiermee je vraag? Vind jij dat ik meer prioriteit moet geven aan het lezen van de Koran?

Groeten,
Bert

marcel klein

• Bekijk profiel
Lucifer en Satan
« Reactie #149 Gepost op: augustus 31, 2003, 04:06:17 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 02:05:54 schreef bert:
[...]

Ben terug van weggeweest, en ben verbaasd om te lezen dat Marcel zegt op mijn posts te hebben gereageerd. Ik heb zelf helemaal niet het gevoel dat dat is gebeurt.

Marcel wil graag reacties op vermeende tegenspraken in de bijbel en op kritische opmerkingen over hoe God zich in de bijbel manifesteerd.  Dit alles verondersteld dat mensen kunnen beschrijven hoe God is. We komen dan weer op het punt van ons godsbeeld.

Marcel, ben je er nog?

Jazeker, ik ben er nog. Ik heb het alleen een beetje druk met mijn eigen forum op lucidusnoctis.nl. Daar is de discussie inmiddels ook opgelaaid.
Om op jouw vragen terug te komen, volgens mij ben ik op de meeste vragen van jou en zachtmoedig wel ingegaan. Het kan zijn dat ik een enkele keer iets over het hoofd heb gezien, of dat het antwoord dat ik je heb gegeven jou niet heeft bevredigd. De paar vragen die je mij hier hebt gesteld komen me wel heel bekend voor, ik kan me niet herinnneren of ik ze wel of niet heb beantwoord. Ik heb ook geen zin om het op te zoeken, daarom zal ik de vragen nu beantwoorden.

Ik geloof niet in een schepper, maar ontken ook niet het bestaan ervan. Als er een schepper is dan bekommerd hij zich niet om zijn schepping. Hij grijpt niet in. Hij geeft ons de volledige vrijheid om te doen wat we maar willen. Om te verkrachten, moorden, dieren te mishandelen om ze daarna op te eten, Hem te beledigen, oorlog te voeren, kinderen te offeren, gazomaardoor. Doordat HIj nooit ingrijpt moeten we onze benarde positie zelf zien te verbeteren. Het is niet prettig om temidden van oorlog, geweld en verkrachting te leven, dat is een goede reden om je daarom daar verre van te houden. Door jezelf te verbeteren, verbeter je de wereld. Door mijzelf te ontwikkelen en deze kennis efficient en bewust te gebruiken lever ik een bijdrage aan de wereld om mij heen. Als mijn fietsband lek is dan kan ik zoveel bidden als ik wil, maar de band blijft lek. Ik moet hem zelf lappen. Zo gaat dit voor mij ook op voor de wereld. Als we willen dat honger verdwijnt, het millieu wordt gered, etc,  dan moeten we in eerste plaats zelf handelen, bijvoorbeeld door bepaalde dagelijkse gewoonten te veranderen. Niet wijzen naar de politiek of het bedrijfsleven, maar zelf handelen. Kritisch denken over ons eigen eetpatroon, consumptiegedrag, omgangsvormen met anderen etc,.

Door het niet ingrijpen of reageren van de schepper, kan ik niet anders concluderen dat de schepper zich, of niet interesseert voor ons, of dat Hij ons juist 'in de steek laat' omdat Hij wil dat we volwassen worden; zelfstandig gaan denken; dat we autonome wezens worden. Als dit niet zo was dan had Hij ons wel een geschrift gegeven wat beter in elkaar zat. Of Hij zou verschijnen in een voetbalstadion voor het oog van miljoenen kijkers. Dit doet HIj echter niet.

Geluk, lust en vriendschap is het ware levensdoel van de mens' , zei de griekse filosoof 'Epicurus'.   Ik sluit mij hierbij aan.  Wie bepaalde vooroordelen heeft over Epicurus, raad ik aan om het boekje 'brief over het geluk' te lezen.

Ik word nu even weggeroepen, maar zal later verklaren hoe ik denk over Jezus. Al kan men dit ook vinden in mijn essay 'De rehabilitatie van Lucifer'.

Gegroet,,,, Devious...... |:(