Beste Marcel,
Ik hoop hier weer een beetje de draad op te pakken.
Er van uitgaande dat God het volste recht heeft om na deze keuze van Adam en Eva de stekker er uit te trekken, doet Hij dat niet. Tenslotte; Hij wil Zijn liefde delen. Direct komt Hij naar Adam en Eva toe.
De God van het Oude Testament is dezelfde als die van het Nieuwe Testament: Liefde. Als ik het OT lees, dan verbaas ik mij steeds vaker over juist de liefde van God dat Hij steeds weer terugkomt terwijl wij steeds tegen Hem kiezen. Hoewel Hij straft wat tegen Zijn wil is, wil Hij ook steeds weer vergeven en weer de weg openleggen.
Hij straft wat tegen Zijn wil is. Is dat niet wreed? Is Hij dan niet een potentaat?
Ik keer weer terug naar mijn opmerking uit mijn eerste post: Hij is volmaakt liefde, volmaakt heilig en rechtvaardig.
Kwaad kan voor hem niet bestaan, en dat verdelgt Hij - er weer van uitgaande dat Hij het volste recht had om zowieso de stekker er al uit te trekken. Wij hebben gekozen voor de dood, dan heeft Hij het recht om die te geven.
Maar, feit is dat wij in de schuld staan, en de schuld moet betaald worden. Hij is rechtvaardig en die schuld moet dus ook ten volle betaald worden voordat het weer goed kan komen. Wij moeten volmaakt rechtvaardig zijn, volmaakt heilig voordat wij weer in zijn nabijheid kunnen komen.
Voordat ik verder een poging zal wagen om iets over rechtvaardigheid te zeggen wil ik kort een aantal punten aanstippen die in dit topic reeds genoemd zijn.
Om even terug te komen op een tekst die genoemd is:
"Wie God verlaat heeft kwaad op kwaad te vrezen."
Ik kijk nu even vanuit de christelijke hoek als ik zeg dat het waar is.
Vanuit een niet-christelijke hoek kan dit best mee vallen, zo op het oog. Het wil niet
direct zeggen dat het leven een grote ramp wordt. Maar, wie God verlaat, loopt ook kans om door God verlaten te worden. Zoals ik al eerder zei: Hij is de levensbron.
Als je het daar zonder moet stellen, wat komt er dan nog terecht van je leven?
Hoe zit het met het kwaad in de wereld? Lijkt het er niet op dat ook het kwaad van God afkomstig is?
Integendeel. God is inderdaad liefde, en er kan geen kwaad bij Hem zijn. Maar...
(ik geloof dat het de vrouw van Billy Graham was die het zo zei:) "Wij hebben lang genoeg ons best gedaan om God buiten onze wereld te zetten. Het is begrijpelijk dat God dan ook een stapje terug doet en zegt; zoek het dan maar even zelf uit en zie wat de gevolgen zijn."
Kan God berouw hebben?
Jazeker. Maar dat betekend niet dat Hij veranderlijk is. Hij is juist onveranderlijk.
Onveranderlijk in Zijn liefde. Zoals ik al zei: Het kwaad kan voor Hem niet bestaan en dat wil Hij met wortel en tak uitroeien. Er vanuitgaande dat Hij daarvoor het volste recht heeft kijk ik naar Zijn berouw hebben: Daarmee komt de basis van de liefde weer doorschijnen. Het kwaad moet gestraft worden, de straf is legitiem, maar door de toorn over de zonde breekt Zijn liefde voor Zijn schepping weer stralend door.
Wat betekend "God vrezen"?
Mijns inziens heeft dan niets met vrees en beven te maken. In de loop der jaren is de betekenis van het woord een stuk negatiever geworden. Een Godvrezend iemand is niet iemand die bang is voor God, maar eerbied heeft voor Hem.
quote:
Geloven en zeker weten zijn twee verschillende dingen. Als iemand mij vraagt; Heb jij alle deuren op slot gedaan? dan weet ik het niet altijd zeker. Ik zeg dan: Ik geloof van wel' of Ik geloof van niet.' Soms kan ik me het precies herinneren; dan zeg ik: 'Ik weet zeker dat ik de deuren op slot heb gedaan. Geloven en weten zijn dus niet hetzelfde. Je gelooft, of je weet.
Als dit godsbeeld (predestinatie) van jou zou kloppen, dan vraag ik mij af of ik wel naar de hemel wil Ik vraag mij ook af wat dan nog het nut is van evangeliseren, want iedereen is toch al voorbestemd. Pfff. wat een vooruitzicht. Hoe zeker ben jij zelf van een verblijf in de hemel?
Als Gods liefde en almacht oneindig groot zijn, dan kan Hij onze zonden ook vergeven zonder zijn veronderstelde zoon te laten sterven. Mensen kunnen dit ook. Daarom moet dit voor een almachtige God een peuleschil zijn. (noot; Ik raad tevens iedereen aan om de rest van deze reactie opnieuw door te lezen, boven aan pagina 3 van deze thread)
gegroet Devious...
En daar zit hem nu de crux.
Ook hierin is de betekenis van het woord geloven in de loop der tijd afgezwakt. Wij kijken er nu tegenaan vanuit onze huidige perceptie. En in een tijd van ontkerkelijking is het geloven dus niet meer een zekere zaak. Toch hebben onze voorvaders in de 16e en 17e eeuw niet voor niets de zaken scherp voorgesteld. In die tijd stond geloven ook blijkbaar gelijk aan zeker weten. Ook nu geld dat gelukkig nog voor een groot aantal christenen.
Misschien kan ik het zo zeggen: Ik weet zeker dat God er is, ook al kom ik hem niet tegen op straat. Ik zie zijn hand in mijn leven, en ik hoor hem tot mij spreken. Dat is een absolute zekerheid, maar een andere zekerheid dan die ik heb als ik jouw posts hier lees. Of als ik "live" met iemand praat, en z'n stem hoor. Het is misschien minder tastbaar, maar net zo reëel voor mij. Vandaar misschien geloven.
In het begin van deze post, en ook in mijn vorige twee posts heb ik iets genoemd over rechtvaardigheid. Hij zou inderdaad onze zonden kunnen vergeven zonder zijn Zoon te laten sterven. Echter: Dan zou er niet aan de gerechtigheid voldaan worden. Hij wil niets liever dan vergeven, maar de schuld moet betaald worden.
Helaas kunnen wij dit niet zelf. Iemand die onvolmaakt is, kan nooit volmaakt betalen en God kan geen genoegen nemen met een halve betaling. Hij zou nooit ook maar een half-heilig mens bij Hem kunnen toelaten. Juist in zijn Zoon bewijst God zijn liefde en zijn rechtvaardigheid. De essentie hiervan is denk ik door Paulus erg goed verwoord in Romeinen 3: 21-26
De straf moet volkomen betaald worden, anders zou God zichzelf belachelijk maken. Helaas kunnen wij dat niet doen, maar hierin wordt Gods liefde openbaar dat Hij het er niet bij laat zitten. Als wij het niet kunnen, dan biedt God zelf wel een oplossing: In Jezus Christus.
En dan ligt daar een hele grote berg vergeving, liefde en genade voor je klaar. Je moet het alleen wel afhalen. De enige voorwaarde die God er bij stelt is: Heb je mij lief? Geloof je dat het weer goed is tussen ons omdat Christus alles voor je betaald heeft?
Ik hoop dat ik op een aantal punten misschien wat duidelijkheid heb kunnen verschaffen. Je eigen betoog is vrij breed en ik kan helaas niet in een oogwenk al je vraagtekens wegnemen, maar ben altijd bereid om verder met je na te denken.