op 14 Jul 2003 23:59:01 schreef marcel klein:[...]
Om op deze bovennatuurlijke wijze de zonden van miljoenen mensen te kunnen vergeven, moet Jezus van goddelijke oorsprong zijn. De christenen geloven daarom dat Jezus de eniggeboren zoon van God is. Sommigen maken het nog bonter door te geloven dat Jezus God zelf is. Beide stellingen zijn naar mijn mening onjuist.
De stelling dat Jezus de ‘enig’ geboren zoon van God is, ontzenuwt Jezus zelf. Wanneer de farizeeërs Jezus willen stenigen, omdat hij zichzelf tot God maakt, antwoordt Hij: ‘staat er niet in uw wet geschreven; ‘gij zijt goden?’
Jezus verwijst hier naar Psalm 82 vers 6: ‘Gij zijt goden, gij zijt allen zonen des Allerhoogsten.’
Deze citaten tonen duidelijk aan dat iedereen Gods zoon is. (heel vreemd dat hier nergens over dochters wordt gesproken) Ook het ‘Onze Vader’ gebed (Matheus 6, 9 vers 13) impliceert dat wij allen zonen van God zijn. Als wij God aanspreken als onze vader, dan houdt dat automatisch in dat wij zonen en dochters van God zijn.
Trouwens, in hetzelfde Onze Vader gebed, vraagt Jezus aan God: ‘Vergeef ons zoals wij vergeven.’ Met andere woorden, als god ons vergeeft zoals wij anderen behoren te vergeven, hoeft daaraan helemaal geen verlossing door het sterven van Jezus te pas te komen. In zowel het O.T. als het N.T. wordt er aan de lopende band vergeving geschonken. (zie bijvoorbeeld Matheus 9 vers 2 en Lucas 7 vers 48, in beide gevallen zegt Jezus: ‘Uw zonden zijn u vergeven,’ zonder dat hij hier vooruitwijst naar zijn sterven. In Psalm 32 staat: ‘Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid verheelde ik niet; ik zeide: Ik zal de Here mijn overtredingen blijden, en Gij vergaaft de schuld mijner zonde.’ Ook hier worden zonden vergeven.
De drie-eenheidleer wordt ook regelmatig aangehaald om de goddelijkheid van Jezus aan te tonen.
Johannes 5 vers 7: ‘Want drie zijn er die getuigen [in de hemel; de vader, het woord en de heilige geest, en deze drie zijn één. En drie zijn er die getuigen op aarde] de geest, het water en het bloed.’ Als je goed kijkt zie je dat het gedeelte van de tekst waar de drie-eenheid op is gebaseerd, tussen teksthaken staat. Dit betekent dat de tekst later is toegevoegd en daarom dus niet in de grondtekst staat. In hele nieuwe vertalingen staan deze teksthaken er niet meer. Hieraan kun je zien hoe de waarheid geweld aan wordt gedaan.
Marcus 13 vers 32 toont ook duidelijk aan dat God en Jezus niet één zijn: ‘Maar van die dag en die ure weet niemand, noch den engelen, noch den zoon, dan de vader alleen.’
Als immers de vader en de zoon één zouden zijn, dan zou ook de zoon van deze dag weten.
En dan tot slot. Als Gods liefde en almacht oneindig groot zijn, dan kan Hij onze zonden ook vergeven zonder zijn veronderstelde zoon te laten sterven. (wat Hij ook, zoals ik al zei, regelmatig deed in het oude testament.)
Sorry voor het offtopic gaan , maar was in mijn ogen onvermijdelijk.
groet, Devious.......