Auteur Topic: Nimrod voortijd of van Noach?  (gelezen 2729 keer)

Eliazer

• Bekijk profiel
Nimrod voortijd of van Noach?
« Gepost op: maart 02, 2006, 05:00:47 pm »
Nimrod komt voor in Gen. 10:8vv en 1 Kron. 1:10. Hij is geen vertegenwoordiger van een volk of stam, maar een gewoon persoon uit de voortijd ( dit volgens verschillende bijbelverklaringen). Volgens de Israëlitische overlevering was Nimrod de eerste stichter van een groot rijk op aarde, nml. het Babylonische, die zijn heerschappij tot Assyrië uitstrekte (Gen. 10:11 ). Daarom noemt Micha dit land het land van Nimrod (Micha 5:5 ). Ook zou hij vier steden gebouwd hebben, en wordt hij een "geweldig jager" genoemd.

In Petrus lezen we:

Petrus 2:5   Evenmin heeft Hij de wereld van de voortijd gespaard; Hij heeft alleen Noach, de heraut der gerechtigheid, met zeven anderen behoed, toen Hij de zondvloed bracht over die wereld van goddelozen.

Als deze teksten tegenover elkaar worden gezet kom ik tot de conclusie dat Nimrod niet uit de voortijd is maar een nakomeling is van Noach zoals ook het geslachtsregister wordt genoemd en leefde hij ook niet ten tijde van Abraham?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 02, 2006, 07:37:02 pm »
Als je leest vanaf Gen 10 zie ik dat dit overeenkomt met wat jij vanuit bijbelverklaringen weet - dat Nimrod iemand is van uit de voortijd.

Gen 10
6 En de zonen van Cham waren Kus, Misraïm, Put en Kanaän. 7 En de zonen van Kus: Seba, Chawila, Sabta, Rama en Sabteka; en de zonen van Rama waren Seba en Dedan. 8 En Kus verwekte Nimrod; deze was de eerste machthebber op de aarde; 9 hij was een geweldig jager voor het aangezicht des HEREN; daarom zegt men: Een geweldig jager voor het aangezicht des HEREN als Nimrod. 10 En het begin van zijn koninkrijk was Babel, Erek, Akkad en Kalne, in het land Sinear. 11 Uit dat land trok hij naar Assur en hij bouwde Nineve, Rechobot-Ir, Kalach 12 en Resen tussen Nineve en Kalach; dat is de grote stad.

Nimrod was een nakomeling van Kus, die was weer een zoon van Cham en die was weer een zoon van Noach.
Dus Nimrod is van na Noach maar dat klopt ook wel met de Israelitische overlevering want volgens Gen 10: 10 en verder was Babel het begin van zijn koninkrijk etc.
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2006, 07:41:55 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 02, 2006, 09:08:02 pm »

quote:

gen 10: 15 Kanaän was de vader van Sidon, die de oudste was, en van Chet, 16 en de stamvader van de Jebusieten, Amorieten, Girgasieten, 17 Chiwwieten, Arkieten, Sinieten, 18 Arwadieten, Semarieten en Hamatieten. Later verspreidden de families van de Kanaänieten zich, 19 zodat hun gebied zich van Sidon in de richting van Gerar uitstrekte tot aan Gaza, en in de richting van Sodom, Gomorra, Adma en Seboïm tot aan Lesa.

quote:

gen15: 18 Die dag sloot de HEER een verbond met Abram. ‘Dit land,’ zei hij, ‘geef ik aan jouw nakomelingen, van de rivier van Egypte tot aan de grote rivier, de Eufraat: 19 het gebied van de Kenieten, Kenizzieten en Kadmonieten, 20 de Hethieten, Perizzieten en Refaïeten, 21 de Amorieten, Kanaänieten, Girgasieten en Jebusieten.’

Uit het tweede deel blijkt dat diverse volken die van Chet afstamden al het land Israel in bezit hadden toen Abraham daar kwam. Chet (zoon van Kanaän) was een volle neef van Nimrod (zoon van Kus). Beiden waren achterkleinkinderen van Noach.

Noach - Cham - Kus/Kanaän - Chet/Nimrod.

Het is moeilijk in te schatten hoelang het duurde van stamvader tot compleet volk. Bij Abraham duurt het nog zeker tot de generatie na Jacobs kinderen. Dat is dus al minstens 5 generaties. Namelijk:

Abraham - Izaak - Jacob - Ruben en 11 broers - 5e generatie.

Op grond hiervan lijkt het me niet waarschijnlijk dat Nimrod nog leefde toen Abraham rondliep.
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2006, 09:11:57 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Eliazer

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 02, 2006, 11:43:31 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 02 maart 2006 om 21:08:
[...]

[...]

Abraham - Izaak - Jacob - Ruben en 11 broers - 5e generatie.

Op grond hiervan lijkt het me niet waarschijnlijk dat Nimrod nog leefde toen Abraham rondliep.

Als ik globaal de jaren bereken bereken in Gen.10 zou het heel goed kunnen dat Abraham tussen de 50 en 70 jaar was en Nimrod rond de 200. Eeen rekenwonder kan de oplossing bieden!

De gemiddelde leeftijd van de nakomelingen na Shem was rond de 40 jaar, dus Abraham kende Shem!
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2006, 02:38:28 pm door Eliazer »