Auteur Topic: Hoe integreer je evangelisatie in je eigen leven?  (gelezen 1733 keer)

crashit

• Just christen...
    • Bekijk profiel
Hoe integreer je evangelisatie in je eigen leven?
« Gepost op: maart 04, 2006, 12:31:29 am »

quote:

Ik denk dat het hoog tijd wordt dat we met z'n allen in de GKv er weer van doordrongen raken dat evangelisatie geen 'hobby' van de EC is, maar iets is dat bij je leven als christen 'hoort'. Maar hoe?
Tja, sommige kerken maken keurig hun geld over naar evangeliserende kerken. En daarmee houdt de evangelisatie ook op. Hoe pas je evangelisatie in je eigen leven toe? Het andere onderwerp blijft daar nog wat vaag over, dus hierbij een nieuw onderwerp. Ik ben zeer geïnteresseerd in jullie meningen, want zelf vraag ik het me ook af. Hoe past evangelisatie in mijn eigen leven?
Doch de God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u, na een korte tijd van lijden, volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten. 1 Petr. 5:10

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 04, 2006, 12:48:06 am »
Niet iedereen heeft de gave op te evangeliseren, dan is geld geven een goede optie.

Evangeliseren in je eigen omgeving, je werk, je school, je opleiding, is voornamelijk je gedrag waarmee je kunt laten zien dat je wel in de wereld bent maar niet van de wereld bent.
Vaak heeft de ander geen oren naar jou gepraat over het geloof, opdringerigheid is nooit goed.

Maar bovenal is God erom bidden, ook dat Hij je woorden ervoor geeft, op het moment dat het ook nut heeft.

God opent harten zodat de zaadjes van het geloof geplant kunnen worden, zie ook Lydia de purperverkoopster aan wie Paulus het woord kon brengen.

Hand 16,14

Een van onze toehoorsters was een vrouw uit Tyatira die in purperstoffen handelde; ze heette Lydia en vereerde God. De Heer opende haar hart voor de woorden van Paulus.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 05, 2006, 09:25:53 pm »
Evangeliseren is niet alleen de straat op gaan met bepaalde acties, waarvoor inderdaad blijkbaar steeds minder interesse lijkt te bestaan, maar dat heeft niet alleen met de gemeenteleden te maken maar ook met de reacties die een en ander oproept op straat.

Evangeliseren is meer! Het is mijns inziens te vatten in het geloven met:
hart - relatie aangaan met mensen
mond - vertellen van God en van Zijn werk in jouw leven en de rest van de schepping
handen - in daden tonen dat je God wilt dienen.
Evangeliseren doen we dus allemaal! Alleen de vorm is niet altijd dezelfde!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 05, 2006, 11:36:39 pm »

quote:

HenkG schreef op 05 maart 2006 om 21:25:
Evangeliseren doen we dus allemaal! Alleen de vorm is niet altijd dezelfde!

Deze conclusie is wel heel kort door de bocht na zo'n 'theorie'. Je verhaal klopt helemaal en kan ik verstandelijk helemaal beamen, maar het omzetten naar de praktijk blijkt dus wel ontzettend moeilijk te zijn in de praktijk.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 06, 2006, 01:48:27 pm »
brieven als Efeze en Timoteus lezende, en vele andere gedeeltes natuurlijk :)

lees ik dat er meerdere keren gezegd word dat er als werknemer of collega, eigenlijk geen verkeerd woord, maar enkel lof over je inzet te horen mag zijn, op en rond de werkvloer.
Wij eren daarmee God, die ons tenslotte het werk geeft, andersom mogen wij zo evenbeeld zijn van Hem.

Ik moet eerlijk zeggen, zo'n ster ben ik hier al niet in en op mij is genoeg aan te merken, maar de bedoeling is me wel duidelijk, de mensen om je heen zullen vroeg of laat uit verbazing gaan vragen, waarom je zo 'anders' bent.
[JESUS]Life[/JESUS]

crashit

• Just christen...
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 07, 2006, 04:02:39 pm »
Zijn we dat?
Doch de God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u, na een korte tijd van lijden, volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten. 1 Petr. 5:10

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 07, 2006, 05:48:58 pm »
:+ hij was te verwachten

ik denk vaak dat we het te weinig zijn.
Maar als ik dan bijvoorbeeld 2vandaag zag, ging over voedselbanken, en de partij waar de betreffende medewerkster op stemde mocht duidelijk zijn,
ik ga er zelf vaak bij voorbaat van uit dat mensen die in hulpverlenende instanties stichtingen enzo werken dit doen vanuit hun christelijk zijn, niet als goede werken natuurlijk ;)

maar juist omdat een leven van materialisme en individualisme niet bij onze levenshouding hoort, en we als het goed is ook niet naar verlangen, maar juist veel meer naar het samen mogen delen in Gods liefde en rijkdom van zijn schepping.

op het werk zouden we ook die houding moeten hebben, niet te beroerd een collega mee te helpen, zelfs als het je wat overwerk kost terwijl je liever naar huis zou gaan.
[JESUS]Life[/JESUS]

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 09, 2006, 03:11:49 am »
je houding is  belangrijk als Christen, daar word je door buitenstaanders ook op aangesproken. Maar als mensen beweren dat je als Christen een juiste houding moet laten zien en je daar ook op afrekenen, lijkt het net of ze beweren dat ik beter hoor te zijn dan hun. Tja dat bedoelen ze nu ook weer niet.

Ik denk dat je ook moet beseffen dat er veel mensen in je omgeving totaal niet geloven, maar wel voor je willen overwerken, in hun doen en laten meelevend zijn, zorgzaam etc etc.

Ik ben het er wel mee eens dat je houding belangrijk moet zijn, juist omdat mensen daar op letten. Ik ervaar het echter ook snel als reden om niet mee te helpen met evangelisatie-activiteiten.
Vaak met de reden dat men het niet durft en ook omdat je houding vooral belangrijk is. Dat je niet durft te praten met mensen op straat...kan ik me best voorstellen. Maar evangeliseren is toch ook het gebed erom heen, het folderen, het koffieschenken, het er zijn!

Soms heb ik het gevoel dat we het graag overlaten aan een groepje binnen de kerk, aan de evangelisatiecommissie en dat we vooral eerst moeten zorgen voor een stabiele kerk van binnen, voordat we aan evangelisatie willen denken.

observer

• Come As You Are
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 13, 2006, 12:43:55 am »
Misschien is het ook een idee om je kerkleden te laten 'voelen' doormiddel van prediking wat er nu zo belangrijk is aan Matt: 28: 19-20
Het zou maar zo het begin van iets kunnen worden.....
Geloof is als een paspoort....eerst stond je er bij je ouders bij, nu moet je er zelf 1 laten maken....

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2006, 08:56:14 am »
Evangeliseren doe je door het evangelie te "leven". Met al ons vallen en opstaan. Dat denk ik persoonlijk. Ik heb de eer gehad om regelmatig de stad in te gaan en folderetjes uit te delen, gesprekken aan te knopen, zelfs jarenlang met een team een kraampje te hebben gehad in Gouda waar we iedere week stonden met de boodschap van het evangelie. De resultaten waren niet om over naar huis te schrijven (voor het oog).

De meest vruchtbare resultaten heb ik mogen zien door gewoon het evangelie te leven en te beleven. Er wordt op je gelet als je zegt christen te zijn. Hoe je praat (op je werk etc) hoe je denkt, je houding, karakter etc is vaak veel meer zeggende dan een "praatje"over Jezus Christus.

Zo evangelisatie is voor mij "een wandelen met Christus". En daar blunder ik ook vaak gruwelijk in en toch...
Op het meubelbedrijf waar ik vroeger werkte kwamen mar liefs 4 mensen tot geloof. En niet voor een week of 3 maar ze wandelen nog steeds met God (10 jaar later). In de bouw waar ik nu werk is het hardere grond en zijn de "jongens" meer overschillig en toch heb ik ook hier soms een heel goed gesprek. Maar meestal kan ik slechts door het evangelie te "leven" laten zien dat Hij echt bestaat.
P de Mooij

observer

• Come As You Are
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 13, 2006, 01:39:50 pm »

quote:

Clint schreef op 13 mei 2006 om 08:56:
Op het meubelbedrijf waar ik vroeger werkte kwamen mar liefs 4 mensen tot geloof. En niet voor een week of 3 maar ze wandelen nog steeds met God (10 jaar later). In de bouw waar ik nu werk is het hardere grond en zijn de "jongens" meer overschillig en toch heb ik ook hier soms een heel goed gesprek. Maar meestal kan ik slechts door het evangelie te "leven" laten zien dat Hij echt bestaat.
Oké, vandaar dat ik heb doorgeleerd voor meubelmaker, maar je hebt gelijk het 'voorleven' is de weg, het is toch God die iemand toegankelijk maakt voor het evangelie.
Geloof is als een paspoort....eerst stond je er bij je ouders bij, nu moet je er zelf 1 laten maken....

rugby

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 13, 2006, 09:00:50 pm »
ik heb pas geleden n avond bijgewoond in onze kerk,waar we allemaal n test moesten invullen ,waaruit zou blijken welke manier van evangelisren het beste bij je zou passen.Ontzettend leerzaam.
Als je weet welke stijl bij je past,kan je smane met stijlgenoten bedenken hoe je dat dan kan aanpakken.
Bv mensen met de stijl ''intellectueel'' kunnen een discussieavond organiseren.
Zo waren r ook andre stijlen als ''getuigend'',dienend'',''uitnodigend''...
Er waren ook punten van vlakuilen aangegeven,bij elke stijl.En ook de tserke punten van elke stijl.
Het was een korte indruk van n langere cursus,heel interessant.
T opvallende was wel dat ''uitnodigend'' de stijl was waar maar 1 iemand echt goed in scoorde....

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 13, 2006, 10:00:12 pm »
Oh ja dat soort testen ken ik ook. Maar ik krijg er altijd een beetje de kriebels van. Ik denk dan wel eens: dat is weer typisch iets westers die gaven testen. Waar is de tijd gebleven dat we ons als christenen lieten inspireren door "slechts" Gods Geest.

Het heeft ook wel iets goeds in zich hoor die testen. Maar bij mijn moeten ze er niet mee komen :r
P de Mooij

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 14, 2006, 10:23:58 pm »

quote:

Clint schreef op 13 mei 2006 om 22:00:
Waar is de tijd gebleven dat we ons als christenen lieten inspireren door "slechts" Gods Geest.

Dat laatste lijkt me juist een punt waar in de gereformeerde traditie (veel) meer aandacht aan zou kunnen worden besteed en is niet expliciet een gegeven die kenmerkend was in het gereformeerd verleden. Sterker, het was geen hoofdzaak voor Calvijn naar mijn weten. God liet zich kennen door zijn Woord. Een woord geschreven door mensen en die waren geinspireerd door de Heilige Geest. Woorden gelegd in de schrift,  en daarom staat het Woord centraal in de gereformeerde geloofsbeleving. Door zijn Woord leren we hem kennen. Een inspiratie die al tot ons is gekomen. Stil staan bij de tegenwoordige werking van de HG in andere vormen dan via het Woord heeft reden tot de nodige terughoudendheid. Maar is de werking van de HG en evangelisatie niet onlosmakelijk met elkaar verbonden? Werking van de HG door de evangeliserende christen heen, naar die mens die door God wordt geroepen. De HG gebruikt dus die evangeliserende christen om tot zijn doel te komen. Wellicht dat een dergelijk besef en een daarop geinspireerde aanpak tot meer vrucht kan leiden wanneer dit biddend wordt opgedragen. Als ik schrijf "geinspireerde aanpak" betekent dat inderdaad iets voor de vorm van evangelisatie. Naar mijn bescheiden mening is de beste evangelisatie inderdaad onlosmakelijk verbonden met de eigen levenstijl, kerkstijl, belevingsstijl. Het start met een waarlijk en oprecht navolgen van Christus. Zo leven en zo evangeliseren kost iets. Ook binnen de kerken gebaseerd op gereformeerde grondslag. Ik heb in dat opzicht waardering voor de durf van Jos Douma.

Kajem
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2006, 10:25:48 pm door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven