Auteur Topic: Is Jezus dan misschien de aartsengel Michael?  (gelezen 2239 keer)

ialink33

• Bekijk profiel
Is Jezus dan misschien de aartsengel Michael?
« Gepost op: maart 08, 2006, 06:36:39 pm »
Okey voor de tweede maal. Wie is Christus? Naar mijn bijbelse mening is Hij de aartsengel michael. Hebreeen 1 vraagt ook aan tegen welke engel zij God ooit neem plaats aan mijn rechterhand? maar dit gaat over engelen en een aartsengel is boven de engelen verheven.

Hopende iets toe te voegen aan de discussie:

Wie is Christus?

Hypohese
Hypothese is dat aartsengel Michaël de Christus is

Bijbelteksten
Dan 10:
21 Maar eerst zal ik je zeggen wat er in het geschrift van de waarheid geschreven staat. Niemand steunt mij in mijn strijd tegen deze vorsten, behalve je vorst Michaël.

Dan 12
1 In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst, die de kinderen van je volk ter zijde staat. Het zal een tijd van verdrukking zijn, zoals er niet geweest is sinds er volken bestaan. In die tijd zal je volk worden gered: allen die in het boek zijn opgetekend. 2 Velen van hen die slapen in de aarde, in het stof, zullen ontwaken, sommigen om eeuwig te leven, anderen om voor eeuwig te worden veracht en verafschuwd. 3 De verlichten zullen stralen als het fonkelende hemelgewelf, en degenen die velen tot gerechtigheid hebben gebracht als de sterren, voor eeuwig en altijd. 4 Maar houd deze woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de eindtijd. Velen zullen op zoek gaan en de kennis zal toenemen.’

1. Jes 14,12
O morgenster, zoon van de dageraad, hoe diep ben je uit de hemel gevallen. Overwinnaar van alle volken, hoe smadelijk lig je daar geveld.

2. Sir 50,6
Dan was hij als een morgenster tussen de wolken, als een volle maan tijdens een feest,

3. 2 Petr 1,19
Ons vertrouwen in de woorden van de profeten is daardoor alleen maar toegenomen. U doet er goed aan uw aandacht altijd daarop gericht te houden, als op een lamp die in een donkere ruimte schijnt, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.

4. Op 2,28
Ik geef hem macht, zoals mijn Vader die aan mij heeft gegeven. En ik zal hem ook de morgenster geven.

5. Op 22,16
‘Ik, Jezus, heb mijn engel gestuurd om jullie deze dingen bekend te maken voor de gemeenten. Ik ben de telg van David, zijn nakomeling, de stralende morgenster.’

1 tes 4:16
16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;

Argumenten voor de hypothese
·   Zowel Jezus als de duivel worden morgenster genoemd voordat ze vielen. Dit impliceert dat ze gelijk geschapen zijn.
·   Niemand steunt God in de strijd tegen deze vorsten. Als Jezus niet aartengen is dan is Christus niet van steun
·   Aartsengel Michael zal opstaan op aarde. Bijbels gezien ken ik maar 1 die op zal staan en dat is Jezus
·   Aartsengel Michael en zijn engelen vechten tegen de duivel en zijn engelen. Dit impliceert dat hij de enige is die het tegen de duivel en zijn engelen op kan nemen en dat hij verheven is boven alle engelen
·   De reden waarom morgenster de duivel en Jezus kan zijn kan ook als reden hebben dat de gelijkenis is dat beiden of gelijk aan God zijn/wanen/willen zijn/ De duivel wilt het en waant zich gelijk aan God en Jezus is gelijk aan God (tot op zeker hoogte maar dat is een topic opzich)
·   Alleen een aartsengel kan met de stem van een aartsengel komen [1 thes 4:16]

Argumenten tegen de hypothese
·   God wil aan zijn rechterhand iemand hebben die in zoveel mogelijk opzichten aan hem gelijk is en als een mens een mens kan maken waarom zou God dan geen God kunnen maken. De mens is al gelijk aan goden. Paulus noemt zijn lezer niet voor niets heren en de tekst gij zijt goden kent iedereen wel. Hoe niet des te meer onze koning

Conclusie
Het lijkt me overduidelijk dat aartsengel Michael de Christus is
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2006, 06:35:28 pm door ialink33 »
Eddy the eagle is here

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 08, 2006, 10:16:16 pm »
quote:
ialink33 schreef op 08 maart 2006 om 18:36:
Hypohese
Hypothese is dat aartsengel Michaël de Christus is

Op basis van vergelijkbare analyses heb ik al eens zien betogen dat Melchizedek Jezus is. Jezus is wel veel verschillende personen, waarbij ook nog eens hogere cryptogram-puzzelarij nodig is om daar achter te komen. Ik moet het helaas met gezond verstand doen, ipv met een "bijbelse mening", maar gezond verstand zegt me, dat het allemaal ruimschoots te onwaarschijnlijk is. Maar goed, er zijn gekkere dingen mogelijk.
quote:
·   Zowel Jezus als de duivel worden morgenster genoemd voordat ze vielen. Dit impliceert dat ze gelijk geschapen zijn.

Dat is wellicht een iets te snelle conclusie. Dat twee personen morgenster worden genoemd kan ook op iets anders duiden. Je zit ook met een formulering die minstens wat vragen oproept. Zo is het idee dat jezus geschapen is, zacht gezegd wat strijdig met het idee van Jezus Christus "door wie alles geschapen is".
En wat bedoel je met de val van Jezus?

Het is in dit geval wel handig om andere literatuur te kennen die aan de auteurs van de relevante Bijbelboeken bekend moet zijn geweest. De term "morgenster" komt met name ook voor in Ovidius' Metamorphosen, een bruikbare bron voor kennis over de romeinse mythologie. Lucifer, de Morgenster is daar de ster die altijd als laatse ster verdwijnt, voordat Aurora verschijnt; vader van Ceyx en Daedalion. Aurora is overigens de godin van het morgenrood en van de nieuwe dag.

De eerste keer dat Lucifer ten tonele verschijnt bij Ovidius, is ook meteen duidelijk wie deze Lucifer is: "De sterren vluchten heen, met Lucifer als achterhoede-drijver; als ook hij, de laatste ster, naar de aarde afdaalt en de Zon hem ziet..." (boek II; 114)

Het is, gezien het belang van Ovidius' Metamorfosen in Rome, ondenkbaar dat de eerste vertalers van de Schrift naar het Latijn, laat staan Hiëronymus, niet grondig kennis hadden van dit werk.

Het is bij het maken van een goede vertaling van belang om woorden niet alleen "zo letterlijk mogelijk", semantisch, te vertalen, een goede vertaler zal altijd ook zoeken naar een vertaling die de betekenis zo goed mogelijk raakt.

Als een tekst zegt "it's raining cats and dogs" dan is "het regent katten en honden" een beroerde vertaling, maar wel erg letterlijk. "Het regent pijpestelen" zal waarschijnlijk als juister, hoewel minder letterlijk, worden gezien.

Hoe weet je als vertaler nu hoe te vertalen? Het is vaak een voor de hand liggende keuze om daarbij te rade te gaan bij literatoren, bij het collectieve literaire geheugen van de (taal)gemeenschap waarvoor je vertaalt.

Stel nu dat je als Romeins vertaler een Nederlandse tekst tegenkomt die, bij wijze van voorbeeld zou luiden: "Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o XXX, gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet! "
(natuurlijk, in werkelijkheid kwam de vertaler natuurlijk ofwel een Griekse, ofwel een Hebreeuwse tekst tegen, maar het gaat om het idee)
Stel nu ook nog eens dat je als vertaler zijnde christen bent, en sterk gelooft dat de gehele Schrift, waar deze tekst uit komt, Christocentrisch begrepen moet worden. Hoe vertaal je nu "XXX" in dit tekstdeel het beste naar Latijn? Het is duidelijk, het gaat hier om een naam, een persoon of personificatie. Welke naam roept bij iedere geschoolde Romein de gewenste associatie op? We zoeken een "XXX", een persoon of personificatie. Ook relevant is dat we een XXX zoeken die afdaalt naar de aarde cq daar naar wordt gestuurt. En aangezien we alles christocentrisch begrijpen, is ook duidelijk door wie: door Jezus Christus, die zo vaak als de zon wordt aangeduidt.

Is het dan niet volstrekt voor de hand liggend dat de vertaler hier "Lucifer" of "morgenster" gebruikt? Verwijst de vertaler dan dus naar de Lucifer van Ovidius? Nee, niet direct. Maar wel indirect, de vertaler maakt gebruik van het feit dat zijn lezerspubliek geschoold is, Ovidius' werk goed kent, en dus onmiddelijk de gezien de grondtekst en het christocentrische verstaan van die grondtekst, juiste associatie zal hebben bij die naam. Dat wil niet zeggen dat de vertaler denkt dat in de grondtekst de Lucifer-figuur van Ovidius wordt bedoeld.

Wat betekent het wel? Dat je moet oppassen met allerlei conclusies verbinden aan dit soort woordkeuzes in de vertaling. En ook als in de grondtekst dezelfde woorden worden gebruikt, is het vrij essentieel om naar de betekenis te kijken, en niet alleen naar een "toevallige" overeenkomst in woordkeuze.

quote:
·   Niemand steunt God in de strijd tegen deze vorsten. Als Jezus niet aartengen is dan is Christus niet van steun

Dat kan. En simpelweg omdat het kan, is het geen argument. Wat wel een argument is, is dat Jezus mens is, en een engel is geen mens.
quote:
·   Aartsengel Michael zal opstaan op aarde. Bijbels gezien ken ik maar 1 die op zal staan en dat is Jezus

Dat lijkt me een cirkelredenering. Dat jij er maar 1 kent, komt omdat je al de conclusie trekt dat Michaël Jezus is. Zou je die conclusie niet trekken, dan kende je er al twee.
quote:
·   Aartsengel Michael en zijn engelen vechten tegen de duivel en zijn engelen. Dit impliceert dat hij de enige is die het tegen de duivel en zijn engelen op kan nemen en dat hij verheven is boven alle engelen

Kan een mens het tegen een mens opnemen? Ja. Is de ene mens dus verheven boven de andere? Nonsens. En evenzeer hier: je argument is geen feitelijkheid die als argument wordt ingebracht, maar een conclusie die als argument voor zichzelf wordt ingebracht.
quote:
·   De reden waarom morgenster de duivel en Jezus kan zijn kan ook als reden hebben dat de gelijkenis is dat beiden of gelijk aan God zijn/wanen/willen zijn/ De duivel wilt het en waant zich gelijk aan God en Jezus is gelijk aan God (tot op zeker hoogte maar dat is een topic opzich)

Dat is inderdaad een topic op zich. Jezus en de duivel zijn gelijkwaardig? Een tussendoorvraag: kan het zijn dat je je nogal door het Manicheïstische idee van een soort twee-goden, of twee-machten metafysica laat leiden?
quote:
·   Alleen een aartsengel kan met de stem van een aartsengel komen [1 thes 4:16]

Een sterk argument. Maar wel een argument tegen je hypothese. Immers, niemad zal zeggen: "de hond blafte met het geluid van een hond", aangezien dat een open deur is. Maar je kan je wel voorstellen dat iemand zegt "de hond blafte met het geluid van een leeuw". Zeg je daarmee dat de hond een leeuw is? In tegendeel, je gebruikt deze vorm, om iets duidelijk te maken over het blaffen van de hond. Evenzeer in je gekozen citaat: als er iets is dat uit deze constructie duidelijk is, dan wel dat de auteur NIET bedoelde te spreken over een aartsengel.
quote:
Conclusie

Het lijkt mij overduidelijk dat deze conclusie even onchristelijk als onbijbels is.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

ialink33

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 08, 2006, 10:40:00 pm »
Ik ben onder de indruk. Ik ga er zeker op reageren en op voorhand heb ik horen zeggen dat de juiste vertaling van morgenster is: "hij die komt in de nacht". Dit strookt met het bijbelse feit dat Hij zal komen als een dief in de nacht dus lijkt me een juiste vertaling.

gods zegen
Eddy the eagle is here

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 08, 2006, 10:56:08 pm »
quote:
ialink33 schreef op 08 maart 2006 om 22:40:
Ik ben onder de indruk. Ik ga er zeker op reageren en op voorhand heb ik horen zeggen dat de juiste vertaling van morgenster is: "hij die komt in de nacht". Dit strookt met het bijbelse feit dat Hij zal komen als een dief in de nacht dus lijkt me een juiste vertaling.

gods zegen

:) onder de indruk zijn is niet nodig. Zoals jij dit topic al eerder hebt geformuleerd, heb ik mijn reactie kunnen putten uit eerdere formuleringen. Maar ik ben benieuwd naar je reactie.

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 09, 2006, 02:01:28 am »
Beste Ialink33,

Jouw conclusie - dat Jezus eigenlijk de aartsengel Michael is - vind ik interessant.
Hij roept echter wat vragen bij me op:

• Was Jezus naar jouw idee tegelijkertijd Gods Zoon op aarde èn aartsengel Michaël in de hemel?
• Volgens de Apostolische geloofsbelijdenis is Jezus Christus "(...) de eniggeboren zoon van God, die ontvangen is van de heilige Geest, geboren uit de maagd Maria (...)". Beschouw jij de aartsengel Michaël ook als Gods eniggeboren zoon?
• Volgens de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel is er uitdrukkelijk slechts "één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle tijden, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God, geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader, en door wie alles is geworden; die om ons mensen en om ons behoud is nedergedaald uit de hemel en is vlees geworden, door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is mens geworden (...)."
Slaan deze kwalificaties volgens jou ook op de aartsengel Michaël?
• Bedoel je wellicht dat Jezus een (re?)ïncarnatie is van de aartsengel? Zo ja: geloof jij in het algemeen in reïncarnatie?

Ik hoop dat je op mijn vragen wilt ingaan. Alvast bedankt voor je moeite.
vriendelijke groet, klaas.

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 09, 2006, 07:53:55 pm »
Jezus is een schepsel, althans volgens de bijbel

Spr 8:22 ¶  De ENE heeft mij bereid als begin van zijn weg,–
vooraf aan zijn werken sinds toen;
23  een eeuwigheid geleden ben ik ingezet, sinds het begin, sinds de voortijden van de aarde;
24  toen er geen oervloeden waren ben ik onder weeën voortgebracht,–
toen er geen wellen waren,
zwaar van water;
25  eer er bergen werden afgezonken,–
vóór de verschijning van heuvels ben ik onder weeën voortgebracht;

Col 1:15  Hij is het beeld van
de onzichtbare God,
eerstgeborene van alle schepping,

De naam Michaël betekent ook "Wie is als God". Wie is er nog meer als God? De Here Jezus. En dat alles door (via) de Here Jezus is geschapen zegt niets over zijn god zijn. Lees spreuken 8 maar. Ik vind het nog niet zo'n rare gedachte, en in ieder geval bijbelser dan de drie-eenheid.
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Eliazer

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 11, 2006, 02:43:42 am »
Citaat
1. Jes 14,12
O morgenster, zoon van de dageraad, hoe diep ben je uit de hemel gevallen. Overwinnaar van alle volken, hoe smadelijk lig je daar geveld.

2. Sir 50,6
Dan was hij als een morgenster tussen de wolken, als een volle maan tijdens een feest,

----------------------------------------------------------
Bar Kochba wordt zoon der sterren genoemd!

Over de Aartsengel Michael geef ik nog deze week een reactie!

Als Jezus de Aarsdsengel Michael is wat moet Hij dan nog overwinnen als hij al overwonnen heeft?
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2006, 01:36:33 am door Eliazer »

ialink33

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 11, 2006, 09:00:09 am »
Reactie op in opleiding
quote:
Op basis van vergelijkbare analyses heb ik al eens zien betogen dat Melchizedek Jezus is. Jezus is wel veel verschillende personen, waarbij ook nog eens hogere cryptogram-puzzelarij nodig is om daar achter te komen. Ik moet het helaas met gezond verstand doen, ipv met een "bijbelse mening", maar gezond verstand zegt me, dat het allemaal ruimschoots te onwaarschijnlijk is. Maar goed, er zijn gekkere dingen mogelijk.

Als je aanneemt dat er reïncarnatie is wat ik doe (en ook sterke argumenten voor heb maar helemaal sluitend is moelijk) dan wordt het ineens er waarschijnlijk

quote:
Dat is wellicht een iets te snelle conclusie. Dat twee personen morgenster worden genoemd kan ook op iets anders duiden. Je zit ook met een formulering die minstens wat vragen oproept. Zo is het idee dat jezus geschapen is, zacht gezegd wat strijdig met het idee van Jezus Christus "door wie alles geschapen is".
En wat bedoel je met de val van Jezus?

Ik heb daar heel veel over nagedacht en gefilosofeerd met reincarnatie als aanname en kwam tot de volgende conclusie:
Aartsengel Michaël werd naar de aarde gezonden (en gescheiden in Jezus en Maria) en deed zuiver Gods wil. De ziel van God de vader was er ook maar dan als Johannes (apostel van de liefde): "Het behaagde de HERE om zijn dienaar te geselen". Hij wist niet beter en heeft dus ook niks verkeerd gedaan en na zijn dood is zijn ziel en zijn geest 1 geworden met de ziel en geest van God de Vader. Deze samengestelde ziel draag wordt gedragen door de Elia die komt voor de grote dag de HEEREN(mal 4). Gods geest ofwel de Heilige geest moet gezien als een entiteit die geprogrammeerd reageert. God heeft de de dimensie tijd gemaakt en vervolgens de Heilige geest en deze onderworpen aan de dimensie tijd. Zo kon hij alles overzien en kon Hij Hem precies maken zoals hij wilde. Vervolgens hoefde Hij alleen maar naar de aarde te gaan en begon alles te lopen zoals Hij van tevoren had bepaald. De Heilige Geest is Geest en dus geheel onvermoeibaar en niet te kwetsen of weg te jagen. De bijbel zegt bedroefd de Heilige geest niet maar bedroeven is niets meer dan niet voldoen aan de verwachtingen en niet zozeer een uiting van emotie. Bedroeven heeft wel consequenties maar de HG gaat echt niet huilen ofzo. Daar is een ziel, Hart en lichaam voor nodig. Dat is alleen aan de ziel welke ik in mij draag en daarom is het ook dat ik zo af en toe de pijn van mensen voel. Gelukkig niet alles want dan zou ik redelijk continu vergaan van de pijn dus schermt de HG mijn ziel kennelijk het meest van de tijd af van die van mensen om mij af en toe te herinneren aan de verbondenheid. Het is ook daarom dat er nergens in de bijbel staat dat we de HG moeten aanbidden ofzo of de HG lief moeten hebben. Hij is een soort gerechtelijk orgaan met als taak recht zonde en oordeel te openbaren. Ik (mijn ziel) blijf dus persoonlijk 100% verantwoordelijk voor al het lijden alsook voor de eenwording van de Geest van Jezus met Gods geest waardoor er vergeving van zonden was. Zonder deze eenwording was de HG door blijven met straffen op grond van hun daden en had de ware liefde nooit op aarde kunnen komen.
 Lucifer ofwel de satan is ter aarde geworpen en is gered door het bloed van Jezus en de gerechtigheid van die Elia en is 1 met de Morgenster voor eeuwig. Ook is God verantwoordelijk voor de zondeval van de Satan omdat Hij hem met jaloezie heeft geschapen welke hem ertoe dreef Gods creatie kapot te willen maken
quote:
Het is in dit geval wel handig om andere literatuur te kennen die aan de auteurs van de relevante Bijbelboeken bekend moet zijn geweest. De term "morgenster" komt met name ook voor in Ovidius' Metamorphosen, een bruikbare bron voor kennis over de romeinse mythologie. Lucifer, de Morgenster is daar de ster die altijd als laatse ster verdwijnt, voordat Aurora verschijnt; vader van Ceyx en Daedalion. Aurora is overigens de godin van het morgenrood en van de nieuwe dag.

Ook dat is een juiste vertaling denk omdat Deze Elia samen met lucifer 1 is en ze samen het 1000-jarig vrederijk stichten en op aarde blijven totdat er 1 groot huisgezin van God is en dan gaan allen naar de Hemel (2e opname)

quote:
quote:
· Niemand steunt God in de strijd tegen deze vorsten. Als Jezus niet aartengen is dan is Christus niet van steun

Dat kan. En simpelweg omdat het kan, is het geen argument. Wat wel een argument is, is dat Jezus mens is, en een engel is geen mens.

Nee dat kan niet Jezus staat altijd aan de kant van God dus ik vind dit zeerzeker geen weerlegging. Overigens is Jezus in zijn tijd op aarde nog niet de Christus en terecht gebruikt hij die titel ook nog niet in openbaringen:
Op 22:16
ik, Jezus, heb mijn engel gezonden
om u deze dingen te betuigen
voor de vergaderingen;
ik ben de wortel en de nakomeling
van David,
de stralende morgenster!
De profeet als Elia zal ervoor zorgen in eenheid van Geest met de samengestelde Geest van God en Jezsu dat Jezus Koning wordt en dat Hij daar verder op aarde niet voor terug hoeft te komen als mens dan maar als Geest is hij natuurlijk zltijd bezsig

quote:

· Aartsengel Michael zal opstaan op aarde. Bijbels gezien ken ik maar 1 die op zal staan en dat is Jezus
Dat lijkt me een cirkelredenering. Dat jij er maar 1 kent, komt omdat je al de conclusie trekt dat Michaël Jezus is. Zou je die conclusie niet trekken, dan kende je er al twee.

Daar heb je gelijk in het is geen argument maar wel een argument voor reincarnatie omdat Elia terugkomt en dat impliceert reincarnatie

quote:
quote:
· Aartsengel Michael en zijn engelen vechten tegen de duivel en zijn engelen. Dit impliceert dat hij de enige is die het tegen de duivel en zijn engelen op kan nemen en dat hij verheven is boven alle engelen
Kan een mens het tegen een mens opnemen? Ja. Is de ene mens dus verheven boven de andere? Nonsens. En evenzeer hier: je argument is geen feitelijkheid die als argument wordt ingebracht, maar een conclusie die als argument voor zichzelf wordt ingebracht.

Er staat Michael en ZIJN engelen. De engelen staan onder zijn gezag en hij leid de engelen en is dus boven de engelen verheven. ZIJN engelen betekent zijn bezit en hoe kan hij ze bezitten zonder ze te hebben geschapen???
quote:
quote:
· De reden waarom morgenster de duivel en Jezus kan zijn kan ook als reden hebben dat de gelijkenis is dat beiden of gelijk aan God zijn/wanen/willen zijn/ De duivel wilt het en waant zich gelijk aan God en Jezus is gelijk aan God (tot op zeker hoogte maar dat is een topic opzich)
Dat is inderdaad een topic op zich. Jezus en de duivel zijn gelijkwaardig? Een tussendoorvraag: kan het zijn dat je je nogal door het Manicheïstische idee van een soort twee-goden, of twee-machten metafysica laat leiden?

De term metafysica ken ik niet maar feit is dat siinds de schepping er natuurlijk een voordurende strijd aan de gang is waarbij Jezus de overmacht heeft en de mens dichter en dichter bij God komt stap voor stap

quote:
quote:
· Alleen een aartsengel kan met de stem van een aartsengel komen [1 thes 4:16]
Een sterk argument. Maar wel een argument tegen je hypothese. Immers, niemad zal zeggen: "de hond blafte met het geluid van een hond", aangezien dat een open deur is. Maar je kan je wel voorstellen dat iemand zegt "de hond blafte met het geluid van een leeuw". Zeg je daarmee dat de hond een leeuw is? In tegendeel, je gebruikt deze vorm, om iets duidelijk te maken over het blaffen van de hond. Evenzeer in je gekozen citaat: als er iets is dat uit deze constructie duidelijk is, dan wel dat de auteur NIET bedoelde te spreken over een aartsengel.

Ja maar met het geluid van is nogal iets anders als met de stem van. Een stem is zoiets fuindamenteels dat beeldspraak onwaarschijnlijk lijkt
quote:
quote:
Conclusie
Het lijkt mij overduidelijk dat deze conclusie even onchristelijk als onbijbels is.

Onbijbels is Hij zeerzeker niet

gods zegen
ivar
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2006, 09:08:50 am door ialink33 »
Eddy the eagle is here

ialink33

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 11, 2006, 09:21:44 am »
Reactie op Klaas F
quote:
• Was Jezus naar jouw idee tegelijkertijd Gods Zoon op aarde èn aartsengel Michaël in de hemel?

Is het bijbels aan te tonen dat dit het geval was? Of was hij of in de hemel of op aarde?

quote:
[• Volgens de Apostolische geloofsbelijdenis is Jezus Christus "(...) de eniggeboren zoon van God, die ontvangen is van de heilige Geest, geboren uit de maagd Maria (...)". Beschouw jij de aartsengel Michaël ook als Gods eniggeboren zoon?

Ja

quote:
[• Volgens de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel is er uitdrukkelijk slechts "één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle tijden, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God, geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader, en door wie alles is geworden; die om ons mensen en om ons behoud is nedergedaald uit de hemel en is vlees geworden, door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is mens geworden (...)."

Slaan deze kwalificaties volgens jou ook op de aartsengel Michaël?
• Bedoel je wellicht dat Jezus een (re?)ïncarnatie is van de aartsengel? Zo ja: geloof jij in het algemeen in reïncarnatie?

Ik hoop dat je op mijn vragen wilt ingaan. Alvast bedankt voor je moeite.

Ja ik geloof in reïncarnatie maar dat is teveel offtopic om hier te bediscussiëren daar wil ik wel een apart topic voor openen tezijnertijd. Kort gezegd er is geen gerechtigheid Gods zonderr reincarnatie.

De dieeenheid in mijn visie. De geest van Jezus Christus is dus 1 geworden met Gods geest welke de HG is. De ziel eveneens dus die zijn 1 en manifesteren zich dan ook in 1 persoon zijnde de reincarnatie van Michael zijn de de Elia die komt voor de grote dag des HEEREN. Wie was Jezus? Johannes zegt in denk beginnen was het woord bij god en het woord was goed. Jeremia zegt dat het nieuwe verbond in onze harten geschreven wordt. Kennelijk is het Woord zoals hier beschreven het Hart van God. We weten ook dat alles door Jezus heen is geschapen die er was vanaf de beginne. Mijn conclusie is dat Jezus het Hart had van God en darmee voldoet aan de titel het vleesgeworden woord. Nou als Hij het hart van God heeft is hij vanzelfsprekend 1 met God in hart en Hij was ook 1 met de HG ofwel Gods Geest. Na zijn dood en terugkeer naar de Vader werd hij ook 1 van Ziel en was de drieeenheid weer compleet
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2006, 11:10:59 am door ialink33 »
Eddy the eagle is here

Eliazer

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 12, 2006, 01:37:33 am »
Citaat
Eliazer schreef op 11 maart 2006 om 02:43:
quote:
1. Jes 14,12

2. Sir 50,6

----------------------------------------------------------
Bar Kochba wordt zoon der sterren genoemd!

Over de Aartsengel Michael geef ik nog deze week een reactie!

Als Jezus de Aarsdsengel Michael is wat moet Hij dan nog overwinnen als hij al overwonnen heeft?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 12, 2006, 01:51:59 am »
quote:
ialink33 schreef op 11 maart 2006 om 09:00:
Reactie op in opleiding

Onbijbels is Hij zeerzeker niet

gods zegen
ivar

Ik gun je van harte je idee, maar je reactie geeft me niet de indruk dat reageren zin heeft.

ialink33

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 12, 2006, 04:12:44 am »
Ik reageer op alles zoals je gemerkt heeft. Het is aan jou of je dat wil maar dan moet je wel met argumenten komen
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2006, 04:12:56 am door ialink33 »
Eddy the eagle is here

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 12, 2006, 09:52:19 am »
quote:
ialink33 schreef op 12 maart 2006 om 04:12:
Ik reageer op alles zoals je gemerkt heeft. Het is aan jou of je dat wil maar dan moet je wel met argumenten komen

Volgens mij heb je gelezen wat ik zei he. Op basis van je reactie denk ik niet dat het zin heeft. Nogmaals, ik gun je van harte je ideeën.

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 13, 2006, 02:56:10 am »
Beste Ialink33,

"Reïncarnatie" betekent zoiets als "opnieuw in het vlees komen", nietwaar?
Op basis van de bijbel stel ik me Jezus inderdaad als een "vleselijke" persoon voor.
Hij werd geboren, hij leed pijn, en hij stierf zelfs.

Maar of een engel ook een vleselijke persoon is??
Ze verschenen bijvoorbeeld zomaar bij een jong meisje in de kamer, in de lucht boven Bethlehem, of naast de dienstdoende priester in het heilige der heiligen, en vertrokken even abrupt als ze gekomen waren.
Ze hebben meer iets van "verschijningen", en er werd wegens hun kennelijke onstoffelijkheid door middeleeuwse theologen wel over gediscussieerd hoeveel engelen er op de punt van een naald zouden kunnen zitten.

Ben jij ervan overtuigd dat engelen een tastbaar lichaam hebben?
En zo ja, is dat lichaam dan ook geboren? En is het sterfelijk?

ialink33

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 13, 2006, 07:21:06 am »
Als Christus de aartsengel michael is dan was Jezus daar het levende bewijs van en dat geldt ook voor de Elia die komt of is gekomen voor de grote dag des HEEREN
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2006, 07:21:44 am door ialink33 »
Eddy the eagle is here

T. van Dam

• He will straighten your paths
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 13, 2006, 08:20:30 pm »
Beste middleman:
hier nog een paar bijbelteksten om even over na te denken:

johannes 1:1-8

In den beginne was het Woord en het Woord was bij G'd en woord was G'd.
En zonder het Woord is niets geworden wat geworden is.
In het woord was leven en het leven is het Licht der mensen. En het Licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. Er trad een mens op van G'd gezonden, wiens naam was Johannes. Deze kwam als getuige om van het Licht te getuigen.
Het waarachtige Licht dat ieder mens verlicht was komende in de wereld en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend

vers 14
Het Woord is vlees geworden onder ons, en het heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd.

Hier gaat het over Jezus.

Hebreeen 1:1-5
Nadat G'd eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had
 in de profeten, heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon,
 die Hij heeft gesteld tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft.
 Deze, de afstraling van Zijn heerlijkheid en de afdruk van Zijn wezen,
Die alle dingen draagt door het Woord van Zijn Kracht, heeft,
 na de reiniging van de zonde tot stand gebracht hebbende,
Zich gezet aan de rechterhand van de Majesteit in den hoge,
 zoveel machtiger geworden dan de ENGELEN(!!!!)als Hij uitnemender Naam boven hen als erfdeel ontvangen heeft.
IMMERS, TOT WIE VAN DE ENGELEN HEEFT HIJ OOIT GEZEGD:

"Mijn Zoon zijt Gij, Ik heb U heden verwekt?
en wederom:
"Ik zal Hem tot Vader zijn, en Hij zal MIJ tot Zoon zijn.
En Hem moeten de ENGELEN huldigen.

vers 14
Zijn zij niet alle dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het eeuwige heil (eeuwige redding) zullen be'erven ?

Jezus is veel meer en veel hoger dan een aartsengel, onze hoop moeten we niet stellen in  de engelen, maar in Degene Die Zijn leven heeft gegeven voor ons.
Jezus' Naam is gesteld tot de hoogste Naam ooit!

G'ds shalom toegewenst

Tirsa
Tirsa

ialink33

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 13, 2006, 10:37:52 pm »
Okey dit is mijn betoog geworden:

Wie is Christus?
Hypohese
Hypothese is dat Aartsengel Michaël de Christus is
Bijbelteksten
morgenster
Dan 10:
21 Maar eerst zal ik je zeggen wat er in het geschrift van de waarheid geschreven staat. Niemand steunt mij in mijn strijd tegen deze vorsten, behalve je vorst Michaël.

Dan 12
1 In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst, die de kinderen van je volk ter zijde staat. Het zal een tijd van verdrukking zijn, zoals er niet geweest is sinds er volken bestaan. In die tijd zal je volk worden gered: allen die in het boek zijn opgetekend. 2 Velen van hen die slapen in de aarde, in het stof, zullen ontwaken, sommigen om eeuwig te leven, anderen om voor eeuwig te worden veracht en verafschuwd. 3 De verlichten zullen stralen als het fonkelende hemelgewelf, en degenen die velen tot gerechtigheid hebben gebracht als de sterren, voor eeuwig en altijd. 4 Maar houd deze woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de eindtijd. Velen zullen op zoek gaan en de kennis zal toenemen.’

1. Jes 14,12

2. Sir 50,6

3. 2 Petr 1,19
Ons vertrouwen in de woorden van de profeten is daardoor alleen maar toegenomen. U doet er goed aan uw aandacht altijd daarop gericht te houden, als op een lamp die in een donkere ruimte schijnt, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.

4. Op 2,28
Ik geef hem macht, zoals mijn Vader die aan mij heeft gegeven. En ik zal hem ook de morgenster geven.

5. Op 22,16
‘Ik, Jezus, heb mijn engel gestuurd om jullie deze dingen bekend te maken voor de gemeenten. Ik ben de telg van David, zijn nakomeling, de stralende morgenster.’

(Aarts)engel
1 tes 4:16
16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;

Heb 1:1-14
1 Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, 2 heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft. 3 Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge, 4 zóveel machtiger geworden dan de engelen, als Hij uitnemender naam boven hen als erfdeel ontvangen heeft. 5 Immers, tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd:
Mijn Zoon zijt gij; Ik heb U heden verwekt? En wederom: Ik zal Hem tot Vader zijn, en Hij zal Mij tot Zoon zijn. 6 En wanneer Hij wederom de eerstgeborene in de wereld brengt, spreekt Hij: En Hem moeten alle engelen Gods huldigen. 7 En van de engelen zegt Hij: Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam; 8 maar van de Zoon: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap. 9 Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten. 10 En: Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest, en de hemelen zijn het werk uwer handen; 11 die zullen vergaan, maar Gij blijft;
en zij zullen alle als een kleed verslijten, 12 en als een mantel zult Gij ze oprollen, als een kleed zullen zij ook verwisseld worden; maar Gij zijt dezelfde en uw jaren zullen niet ophouden. 13 En tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd: Zet U aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gemaakt heb tot een voetbank voor uw voeten?
14 Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven?

Jezus is een schepsel
Spr 8:22 De ENE heeft mij bereid als begin van zijn weg, vooraf aan zijn werken sinds toen;
23 een eeuwigheid geleden ben ik ingezet, sinds het begin, sinds de voortijden van de aarde;
24 toen er geen oervloeden waren ben ik onder weeën voortgebracht,toen er geen wellen waren, zwaar van water;25 eer er bergen werden afgezonken, vóór de verschijning van heuvels ben ik onder weeën voortgebracht;

Col 1:15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, eerstgeborene van alle schepping,

·   Jezus wordt morgenster genoemd..
·   Niemand steunt God in de strijd tegen deze vorsten. Als Jezus niet de aartsengel is dan is Jezus Christus niet van steun
·   Aartsengel Michaël zal opstaan op aarde. Bijbels gezien ken ik maar 1 die op zal staan en dat is Jezus Christus
·   Aartsengel Michaël en zijn engelen vechten tegen de duivel en zijn engelen. Dit impliceert dat hij de enige is die het tegen de duivel en zijn engelen op kan nemen en dat hij verheven is boven alle engelen
·   Alleen een Aartsengel kan met de stem van een Aartsengel komen [1 thes 4:16]
·   De naam Michaël betekent ook "Wie is als God". Wie is er nog meer als God? De Here Jezus.
·   Morgenster of Bar Kochba wordt zoon der sterren genoemd!
·   Er staat Michaël en ZIJN engelen. De engelen staan onder zijn gezag en hij leid de engelen en is dus boven de engelen verheven. ZIJN engelen betekent zijn bezit en hoe kan hij ze bezitten zonder ze te hebben geschapen.
·   Uit Hebreeën kun je concluderen dat de Christus verheven is boven de engelen maar zoals uit alles blijkt is een aartsengel ook verheven boven de engelen
Conclusie

Het lijkt me overduidelijk dat Aartsengel Michaël de Christus is
Eddy the eagle is here

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 14, 2006, 02:36:29 am »
Beste Ialink33,

Het verbinden van het éne met het àndere en het gelijkstellen van het éne met het àndere (of van dé ene met dé andere), en het uit het oog verliezen van de uniciteit van personen en dingen, wordt wel "warhoofdigheid" genoemd.
Maar dat komt vaker voor, hoor.
In het kader van de dwaalleer omtrent de Heilige Drieëenheid doet, bijvoorbeeld, vrijwel de hele Christenheid dat...

Echter: God is God, Zoon is Zoon, Moeder is Moeder, Geest is Geest, schepsel is schepsel, engel is engel... en dat ìs het dan ook.
Deze zijn allemaal heel specifiek en hebben hun eigen functionaliteit in het systeem.
Het verwarren van de kwalificaties leidt alleen maar tot onduidelijkheid.
Jezus wint er functioneel niets mee, wanneer jij hem kwalificeert als "aartsengel".
En Michaël wordt er ook alleen maar nòg schimmiger van, wanneer je hem aanduidt als de Zoon van God... maar dan niet-geboren, lucide, niet vleselijk.

(Bovendien moet Michaël met zijn vlammend zwaard de toegang tot het paradijs versperren, terwijl Jezus in het midden van de tuin als Boom des Levens vruchteloos op ons staat te wachten...)
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2006, 03:57:14 am door klaas f »