Tijd om 'De beproeving' van Stephen King uit de kast te halen

.
Ik hou mij maar vast aan de vuistregel dat virulente virussen doorgaans niet snel muteren.
H5N1 is virulent (ziekmakend): een behoorlijk deel van de geinfecteerde mensen gaat er aan dood. De besmetting loop je op door omgang met zwaar geinfecteerde dieren. In tegenstelling tot gewone griepvirusjes gaat H5N1 niet over van mens op mens. Daarvoor is eerst een mutatie nodig. Als die mutatie er komt en het virus is makkelijk tussen mensen overdraagbaar, dan hebben we beslist een probleem. Dan hoeven de kippen ook niet meer ophok, dan zou een ophokplicht voor mensen nuttiger zijn. Maar zoals gezegd: virulente virussen muteren doorgaans minder snel. En nu maar hopen dat H5N1 geen uitzondering is.
Omdat die mutatie nog moet komen, heeft het nu nog niet echt zin om te gaan vaccineren: het vaccin moet goed lijken op het virus, zodat het lichaam zich daartegen gaat verweren en daar antistoffen tegen kan aanmaken. Best kans dat na zo'n mutatie het virus er zo anders uitziet, dat de door het oude vaccin gevormde afweer nutteloos is.
Maar zelfs als de epidemie ontstaat is er best een kans dat ik, als gezonde jonge blom, het overleef. Met name ouderen, kinderen en mensen in landen met een slechte zorg zullen het meest kwetsbaar zijn en een infectie niet overleven.
Op zich ben ik pessimistischer dan de rest: de vraag is niet
of er een epidemie komt; de vraag is
wanneer er een epidemie komt en hoe die er uit ziet. Door het vele internationale verkeer en het veelvuldig misbruik van antibiotica komt er vroeg of laat een bacterie of virus waar we niets tegen kunnen doen. Duurt misschien nog wel 20 jaar, maar ik geloof wel dat het eraan komt.
Voorbeeld: TBC was nagenoeg uitgeroeid, maar nu zijn er (met name in Rusland eo) dusdanig resistende tuberkelbacillen dat de medici vrijwel machteloos zijn.