Auteur Topic: De Reformatie, Nader Bekeken e.a.  (gelezen 6609 keer)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
De Reformatie, Nader Bekeken e.a.
« Gepost op: januari 24, 2006, 10:27:51 am »
Binnen de GKv hebben we De Reformatie, Nader Bekeken, Gereformeerd kerkblad van het Noorden enz.
Sinds kort is er een digitaal tijdschrift bijgekomen, die in hetzelfde onderwerpengebied opereert en dezelfde doelgroep heeft (of lijkt te hebben): www.eeninwaarheid.nl, voor leden van de GKv die van harte gereformeerd willen blijven.

In die laatste wordt de discussie met schrijvers uit de andere bladen opgepakt, met inhoudelijke argumenten. Daarbij wordt gepoogd ook het geluid van de anderen zuiver te laten doorkomen, en daarvoor worden de schrijvers van de artikelen uitgedaagd tot een tweegesprek, zoals dat ook wel eens in De Reformatie wordt gedaan.

Maar nu blijkt dat diverse pogingen zo'n gesprek op poten te zetten, niet slagen, doordat de gesprekspartners bij voorbaat al afhaken.
Daarbij worden artikelen die door Een in waarheid worden aangeboden aan diverse bladen, niet geplaatst, het lijkt stelselmatig.

Ik vraag me twee dingen af, als ik dat zo zie:
1. Hoe kan ik, als gewoon niet al te rijk kerklid, nou de interne discussies volgen, zodat ik m'n mening kan vormen? Ik kan me niet op alle bladen abonneren, en de tijd om het allemaal te lezen ontbreekt me ook. Maar als ik maar 1 of 2 bladen kan bijhouden, krijg ik alleen het geluid van één kant te horen, waarbij het maar de vraag is of de weergave van de mening van de andere kant niet al gekleurd is.

2. Waarom lijkt gesprek tussen de verschillende bladen óf onmogelijk gemaakt te worden, óf in absolute tegenstellingen te verzanden?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 24, 2006, 10:39:33 am »

quote:

E-line schreef op 24 januari 2006 om 10:27:
1. Hoe kan ik, als gewoon niet al te rijk kerklid, nou de interne discussies volgen, zodat ik m'n mening kan vormen? Ik kan me niet op alle bladen abonneren, en de tijd om het allemaal te lezen ontbreekt me ook. Maar als ik maar 1 of 2 bladen kan bijhouden, krijg ik alleen het geluid van één kant te horen, waarbij het maar de vraag is of de weergave van de mening van de andere kant niet al gekleurd is.
Ik wil de vraag wel omdraaien: moet je dat willen? Al die bladen die al jarenlang lijnrecht tegenover elkaar hun stukjes lopen te schrijven. Ik zou zeggen: boycotten die hap, lekker in hun eigen sop gaar laten koken, en ondertussen soep gaan scheppen voor de daklozen in je buurt.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 24, 2006, 10:48:41 am »
Ik wil dat wel, alleen al omdat ik weet uit de kerkgeschiedenis dat de theologische stand van zaken heel veel invloed kan hebben op de inhoud van preken, en daarmee ook op het geloofsleven van kerkleden. Kerk-zijn is niet alleen praktisch bezig-zijn. Gods evangelie moet gepredikt worden, en het liefst nog zuiver ook. Als gelovigen heb je de taak ook elkaar daarin scherp te houden. Voor mij is het lezen van die discussies een vorm van mezelf scherp houden. En om blij kind van God te blijven, Zijn werk te overdenken, en daarna ook anderen op te kunnen bouwen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 24, 2006, 12:00:42 pm »
Modbreak:
Off-topic bericht verwijderd

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 24, 2006, 12:37:43 pm »

quote:

E-line schreef op 24 januari 2006 om 10:27:
(...)

2. Waarom lijkt gesprek tussen de verschillende bladen óf onmogelijk gemaakt te worden, óf in absolute tegenstellingen te verzanden?

Ik lees de bladen niet (schep liever soep met Pooh).
Daarom mijn reactie als 'buitenstaander': als mensen zeggen dat zij de waarheid proberen te verdedigen en ondertussen elkaar in de haren vliegen zonder nader tot elkaar te komen, dan moet je op een gegeven moment constateren dat er geen zegen op je werk rust.
Die conclusie lijkt mij voor de hand te liggen: al die discussies zijn niet gezegend (een kerkscheuring zie ik al helemaal niet als zegen). Dus die doen er kennelijk niet toe. Dus kan de energie beter in andere dingen gestoken worden. Als God het werk niet zegent en mensen niet nader tot elkaar komen, soms zelfs verder van elkaar af komen te staan, dan schort er kennelijk iets in de relatie tussen die mensen en God. De energie die men dan steekt in het vruchteloos discussieren met elkaar zou men dan beter kunnen steken in de eigen relatie met God. Kortom: die schrijvers zouden imho de 'discussie' moeten laten rusten en God proberen te dienen op een andere manier.

Ik vind het zeer waarschijnlijk dat God Zich juist niet gediend ziet door deze 'discussie'bladen. En dat daarom die bladen zo weinig effect sorteren, en men in tegenstellingen verzandt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 24, 2006, 12:55:39 pm »
En wat als de ene partij wél probeert nader tot de ander te komen, maar de andere partij houdt de boot af?

Daarnaast denk ik dat je conclusie te kort door de bocht is. De profeten in het OT hadden de taak om de zaak op scherp te zetten, ook als dat betekende dat de tegenstellingen tussen hen en de rest van het volk extra scherp werden. Dat ging niet alleen over de uitwerking in de dagelijkse praktijk (dat ook, geen misverstand daarover), maar ook over hoe God al dan niet de eer kreeg die Hij verdiende.
Dat het volk niet naar hen luisterde, was geen teken dat hun werk niet uit God was. En ook niet een teken dat hun relatie met God niet goed was.

Dat de bladen zo weinig effect sorteren, kan ook liggen aan de slapheid van mensen, aan de geringe noodzaak die mensen zien tot het zich daadwerkelijk verdiepen in hoe de kerk van binnenuit ook aangevallen kan worden.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 24, 2006, 03:32:02 pm »
Er is imho nogal een verschil tussen een geroepen OT-profeet en een zelfuitgeroepen 'profeet'.

Ik stel dat als een dergelijk initiatief geen vrucht draagt, dat God dan niet geeerd wordt. Dan kun je nog zulke beste bedoelingen hebben, nog zo tegengewerkt worden door anderen, God dien je er kennelijk niet mee en dus is het een zinloze bezigheid.

quote:

Joh 15
1 ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. 2 Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. 3 Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. 4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. 6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. 7 Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. 8 De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.

Efeze 4:
11 En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, 13 totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus.

Als je constateert dat je blad weinig effect sorteert terwijl je je wel ernstig zorgen maakt, dan moet je nadenken over alternatieven. Een (internet)blad helpt niet, bewerkt de beoogde eenheid niet? Dan probeer je het op een andere manier. Slapheid onder gelovigen kan zeer zeker het probleem zijn, een probleem dat aangepakt moet worden. Maar zoek naar de juiste manier, en blijf niet voor dovemansoren staan roepen als dat niets verandert.
Ik heb tijdens het soep scheppen (nouja, afwassen voor happietaria) zinnige discussies over oa hermeneutiek gehad bijvoorbeeld, met mensen die die bladen echt niet lezen/schrijven.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2006, 03:36:31 pm door elle »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 24, 2006, 07:04:52 pm »
Kennelijk versta jij iets anders onder 'vrucht dragen' dan ik. Je vooraanname lijkt te zijn, dat 'vrucht dragen' synoniem is voor 'het beoogde doel bereiken' of, in dit geval: 'kerkscheuring voorkomen'. Dwaalleer aan de kaak stellen wordt op zo'n manier haast onmogelijk, want als Jan standpunt A huldigt, en Piet standpunt B, en ze zitten bij elkaar in de kerk; als Jan dan over Piets' standpunt zegt dat standpunt B dwaalleer zou kunnen zijn, krijgt hij als commentaar: je moet Piet in z'n waarde laten, en niet jezelf tot profeet uitroepen? Of: je moet niet over die standpunten praten, maar soep gaan scheppen samen? Of: je moet niet proberen met elkaar in gesprek te komen, want als een van beiden niet wil reageren, is het kennelijk niet de bedoeling dat erover gepraat wordt, want het draagt geen vrucht?
Sorry hoor, maar ik denk dat het in geval van dwaalleer toch écht geen maatstaf is of er op elkaar wordt ingegaan of niet, of dat het inderdaad besproken wordt of niet, of dat de standpunten inderdaad dichter bij elkaar komen of niet.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 24, 2006, 07:08:10 pm »
Dat je mensen moet kunnen aanspreken op dwaalleer lijkt me logisch. Maar waarom moet dat nou weer zo abstract, via allerlei landelijke bladen die niemand leest behalve een select groepje? Als je broeder of zuster uit de gemeente dwaalt, dan moet je hem of haar aanspreken. Maar moet je nou echt als er in 1 of ander blad ergens iets beweerd wordt, meteen een ander blad oprichten? Dan ga ik liever soep scheppen.

parepidemos

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 24, 2006, 07:08:21 pm »
"Wie niet polemiseert, is niet bekeerd" (K. Schilder).

Verder zie ik hier nog wat kort-door-de-bocht conclusies:
- Wanneer het gesprek niet op gang komt, is dat hetzelfde als geen vrucht dragen?
- Veel werk in Gods koninkrijk heeft het karakter van zaaien. Bij zaaien zie je niet op korte termijn of er vrucht is.
- God vraagt ons niet om de vruchten te meten, maar om trouw te zijn.

"Ga, en zeg: Zo zegt de Here - of zij horen dan wel het nalaten" (Ez 2:11). Ezechiel moest juist wel voor dovemans oren blijven roepen!
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 24, 2006, 07:43:48 pm »

quote:

E-line schreef op 24 januari 2006 om 19:04:
Kennelijk versta jij iets anders onder 'vrucht dragen' dan ik. Je vooraanname lijkt te zijn, dat 'vrucht dragen' synoniem is voor 'het beoogde doel bereiken' of, in dit geval: 'kerkscheuring voorkomen'. Dwaalleer aan de kaak stellen wordt op zo'n manier haast onmogelijk, want als Jan standpunt A huldigt, en Piet standpunt B, en ze zitten bij elkaar in de kerk; als Jan dan over Piets' standpunt zegt dat standpunt B dwaalleer zou kunnen zijn, krijgt hij als commentaar: je moet Piet in z'n waarde laten, en niet jezelf tot profeet uitroepen? Of: je moet niet over die standpunten praten, maar soep gaan scheppen samen? Of: je moet niet proberen met elkaar in gesprek te komen, want als een van beiden niet wil reageren, is het kennelijk niet de bedoeling dat erover gepraat wordt, want het draagt geen vrucht?
Sorry hoor, maar ik denk dat het in geval van dwaalleer toch écht geen maatstaf is of er op elkaar wordt ingegaan of niet, of dat het inderdaad besproken wordt of niet, of dat de standpunten inderdaad dichter bij elkaar komen of niet.

Dit vind ik flauw, E-line.
Vrucht dragen is Gods werk ergens tot stand zien komen. Een dwaling aanpakken is uiteraard terecht. Maar dat is wat anders dan een slappe gemeenschappelijke houding aanpakken. En ook wat anders dan een splinter uit iemands oog of leer halen.
Naar mijn weten kan iedereen die in die bladen schrijft niet alleen de apostolische geloofsbelijdenis onderschrijven, maar ook de 3FvE. Er is niets structureel mis met het geloof van een der partijen. Op dat niveau speelt zich ook de 'discussie' niet af, en dus is het onjuist om te spreken over dwaallering zoals dit in de bijbel wordt benoemd.

Als je iets in Gods Naam probeert te veranderen en het verandert vervolgens niet, dan is er geen sprake van vrucht dragen. Dan moet je het of anders aanpakken of bij jezelf te rade gaan of je het bij het juiste eind hebt.
Als je merkt dat je blad niet het beoogde doel bereikt, dan verkondig je of een verkeerde boodschap, of een goede boodschap op een verkeerde manier. God zegent namelijk de goede werken van Zijn kinderen, dat is iets waarop je mag vertrouwen.

Als je met je blad geen nieuwe mensen bereikt of mensen tot nieuwe inzichten brengt, dan kun je beter klein beginnen. Als je tijdens je dagelijkse bezigheden door te spreken met deze of gene meer kunt bereiken, is dat absolute winst. Bij het soep scheppen hoef je echt niet te zwijgen.

Volgens mij is het sleutelwoord overigens interesse. Wil je iemand 'bekeren' dan moet je in hem en zijn motiven geinteresseerd zijn. En dat is wat anders dan je eigen interesse in zijn oor toeteren.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 24, 2006, 08:10:12 pm »
Een beetje flauw waarschijnlijk, maar als ik aan dat vrucht dragen denk, dan ontbreekt het in de GKV nogal aan vrucht de laatste jaren. Zou dat dan niet eens tijd worden om daar met elkaar van gedachten te wisselen?
Wat bedoel ik dan met het ontbreken? Kerkdiensten worden steeds minder bezocht, de middagdienst is nog maar voor de helft gevuld als het niet minder is, de gemeente vergaderingen worden slecht bezocht, het ontbreekt van aanwas van buitenaf, de jeugd gaat liever naar jeugd diensten dan naar de eigen kerk, de onderlinge band wordt steeds slechter. En ik denk dat er hier nog wel mensen zijn die er aanvulling aan kunnen geven.

Dus je opmerking over de vrucht vind ik eigenlijk wel een goede maar dan anders dan jij hem bedoelde.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 24, 2006, 08:31:51 pm »
Klopt, en ik snap het in deze contekst ook niet goed. 'Mijn' gemeente draagt vrucht op de manier die jij naar voren brengt. Tegelijk is het gehalte grefo-bladen-lezers naar ik vermoed bijzonder laag in onze gemeente. Maar om daar nu een oorzakelijk verband in te zien vind ik tever gaan.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2006, 08:30:46 pm door elle »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 24, 2006, 09:24:43 pm »
Je zegt zelf dat als iets geen vrucht draagt dat je er dan beter mee kan stoppen en soep moet gaan scheppen.
Als dus de GKV geen vrucht draagt, dan wordt God daar ook niet meer gediend?
En kunnen we beter maar met de GKV stoppen?

Of zou dat een teken aan de want zijn en wordt het eindelijk eens tijd dat er gekeken wordt of alles wat er binnen de GKV gebeurd nu wel is wat volgens Gods wil is.
Nu lijkt het wel alsof er gedacht wordt: het zit wel goed bij ons en niet over zeuren, ga soep scheppen en hou verder je mond. Vooral niet te kritisch kijken.
Terwijl er op een hele goede en integere manier vragen gesteld worden door de redactie van één in waarheid, en er gewoon geen antwoord op gegeven wordt.
Dat vind ik pas teken van slechte vrucht dragen.
Blijkbaar is wat ze besloten hebben of dat waar er vragen over zijn toch niet helemaal zuiver, denk ik dan. Anders kunnen ze er toch gewoon op antwoorden?
Zo moeilijk is dat toch niet?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 24, 2006, 09:31:22 pm »

quote:

elle schreef op 24 januari 2006 om 20:31:
Klopt, en ik snap het in deze contekst ook niet goed. 'Mijn' gemeente draagt vrucht op de manier die jij naar voren brengt. Tegelijk is het gehalte grefo-bladen-lezers naar ik vermoed bijzonder laag in onze gemeente. Maar om daar nu een oorzakelijk verband in te zien vind ik tever gaan.

Jouw gemeente is ook bepaald niet een doorsnee-gkv met zo'n grote groep studenten en jonge professionals. Het gehalte grefo-bladen-lezers zal denkelijk ook laag zijn gezien de gemiddelde leeftijd en de gemiddelde leeftijd van de bladenlezer. Gelijkertijd kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat het historisch besef, bijbelkennis en kennis van de belijdenisgeschriften ook laag zijn, dat hoort namelijk ook bij die leeftijdscategorie heden ten dage.

Als je gereformeerd wil blijven, zijn dat zaken die je dus ook onder de aandacht wil brengen en onder de aandacht wil houden. Nu weet ik wel dat de eenheid binnen de gkv nog nooit zo klein is geweest als nu, maar er is nog een aanzienlijke categorie gkv-ers die ook soep schept maar die gewoon gereformeerd wil blijven. En dan heb ik het over de inhoud en niet over de vorm want dat is nog een hele andere discussie (die ik niet nu en niet hier wil voeren: de vruchten van de Geest komen niet altijd goed tot uitdrukking op een forum ;) ).

Het is imo ook geen tegenstelling, je kunt gelijkertijd je handen laten wapperen maar ook leren, onderwijzen en doen onderwijzen. En dat kan op vele manieren imo.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 24, 2006, 09:36:41 pm »
Persoonlijk haak ik af, zodra een medium voor het grootste deel een defensieve/angstige houding aanneemt bij het bespreken van allerhande actuele onderwerpen in de kerken en de discussie met andere bladen.
Doet een medium dat op een open, constructieve, rustige/'moedige' manier dan lees ik hem met interesse. Ik denk dat het goed is een beetje 'bij' te blijven rond de actuele ontwikkelingen rond kerk en geloof en tegelijkertijd gesticht te worden in je geloof door bijbelstudies e.d. ( Het Kerkblad voor midden-Nederland en de Reformatie slagen hier IMHO heel aardig in, en die lees ik dan ook met plezier, bij mijn ouders. Ga binnenkort verhuizen, zal dan wel minder worden).

Tegelijkertijd is soep scheppen natuurlijk hartstikke tof, vooral doen zou ik zeggen.

edit:Hoi Dingo :w
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2006, 09:37:40 pm door Mezzamorpheus »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 24, 2006, 10:43:59 pm »

quote:

joepie schreef op 24 januari 2006 om 21:24:
Je zegt zelf dat als iets geen vrucht draagt dat je er dan beter mee kan stoppen en soep moet gaan scheppen.
Als dus de GKV geen vrucht draagt, dan wordt God daar ook niet meer gediend?
En kunnen we beter maar met de GKV stoppen?

Of zou dat een teken aan de want zijn en wordt het eindelijk eens tijd dat er gekeken wordt of alles wat er binnen de GKV gebeurd nu wel is wat volgens Gods wil is.
Nu lijkt het wel alsof er gedacht wordt: het zit wel goed bij ons en niet over zeuren, ga soep scheppen en hou verder je mond. Vooral niet te kritisch kijken.
Zo moeilijk is dat toch niet?

Vruchtdragen is afhankelijk van de contekst.
Als je iets, zeg A, wilt bereiken, dan kan dat bijvoorbeeld op manier X. Als God manier X zegent, dan zul je A naderen. Doe je dat niet, dan is A fout, of de manier waarop A benaderd wordt, fout.

Als je wilt groeien als kerkverband, en je definieert 'vrucht' als 'groei', dan zijn daar diverse manieren voor. Groei je niet op de huidige manier, dan is de huidige manier fout, omdat je geen vrucht ziet. Dan is die manier fout. Dat betekent dus niet dat je het kerkverband opheft, want dat was niet de vraag.
Als een boom geen vrucht draagt hak je 'm niet meteen om, dan probeer je andere mest, zet je bijenkasten uit, sproei je met insekticiden enz...

Maar groei is hier niet ter discussie.
De discussie gaat over verontruste gereformeerde mensen die bladen binnen de gereformeerd nederland volschrijven, maar die niet hun doel bereiken. Doel is: de eigen verontrusting wegnemen, en daarvoor moet er iets veranderen (wat dus te definieren valt als vrucht) binnen gereformeerd nederland. Middel is daarbij de diverse bladen. Dragen de bladen vrucht, dan verandert er het een en ander en zullen de schrijvers minder verontrust worden. Daar is echter geen sprake van.
Nu kun je daar de doelgroep op aanspreken: 'he, jullie veranderen niet en wij zijn nog steeds verontrust'. Da's lekker makkelijk. Je kunt ook het middel dat je gebruikt onder ogen nemen, in casu het blad waarvoor je schrijft of waar je op geabonneerd bent.
In mijn ogen is de conclusie dat het middel niet deugt, een die te verdedigen is. Ik doe geen uitspraken over of het doel (verontrusting verminderen) goed is of niet, ik stel vragen bij het middel. De TS weidt verder ook helemaal niet uit over wat het doel precies is, dus daar kan ik geen uitspraken over doen. De TS legt het probleem, het matige effect dat de bladen sorteren, tot op zekere hoogte uit, en ik trek de -naar mijn mening voor de hand liggende- conclusie.

Dus nogmaals: houd die 2 zaken, het nut van gereformeerde bladen en kerkgroei, uit elkaar. Dat vertroebelt de discussie imho.
Let wel: ik zeg niet dat iemand zijn mond moet houden. Maar als je mond opendoen op manier X geen zoden aan de dijk zet, dan zou je het op manier Y moeten proberen.

quote:

Terwijl er op een hele goede en integere manier vragen gesteld worden door de redactie van één in waarheid, en er gewoon geen antwoord op gegeven wordt.
Dat vind ik pas teken van slechte vrucht dragen.
Blijkbaar is wat ze besloten hebben of dat waar er vragen over zijn toch niet helemaal zuiver, denk ik dan. Anders kunnen ze er toch gewoon op antwoorden?
Is het doel antwoorden krijgen, of is het vragen het middel? Is het doel misschien dat mensen/de GKv verandert, wakker wordt, stil staat of vooruit gaat, en probeert men dat te bereiken middels die vragen?
Antwoorden kun je beter aan God vragen. En als dat het doel niet is, moet je dat doel misschien niet proberen te bereiken middels vragen. Hoe goed, degelijk en terecht de vragen misschien geformuleerd zijn.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 24, 2006, 11:03:21 pm »

quote:

elle schreef op 24 januari 2006 om 22:43:
Als je wilt groeien als kerkverband, en je definieert 'vrucht' als 'groei', dan zijn daar diverse manieren voor. Groei je niet op de huidige manier, dan is de huidige manier fout, omdat je geen vrucht ziet. Dan is die manier fout. Dat betekent dus niet dat je het kerkverband opheft, want dat was niet de vraag.

Maar je maakt je definitie van 'vrucht' zo wel heel menselijk. Zo denk ik dat het heel bijbels is om 'groei' ondergeschikt te maken aan 'het bewaren van Gods woord'. Dan krijg je een heel andere discussie als de groei uitblijft.

quote:

De discussie gaat over verontruste gereformeerde mensen die bladen binnen de gereformeerd nederland volschrijven, maar die niet hun doel bereiken. Doel is: de eigen verontrusting wegnemen, en daarvoor moet er iets veranderen (wat dus te definieren valt als vrucht) binnen gereformeerd nederland. Middel is daarbij de diverse bladen. Dragen de bladen vrucht, dan verandert er het een en ander en zullen de schrijvers minder verontrust worden. Daar is echter geen sprake van.

Wat je hier bedoeld met 'vrucht dragen' snap ik niet goed. Het lijkt me weinig bijbels iig.

De rest van je verhaal kan ik dan ook weinig mee. God belooft nergens dat wij succesvol zullen zijn in wat we ondernemen. Wel is hij duidelijk over wat we moeten ondernemen, en het bewaren van zijn Woord is daar een onderdeel van. Dan lijkt het mij dus terecht dat mensen dat proberen, zelfs al falen ze daar hopeloos in.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 24, 2006, 11:12:04 pm »

quote:

Pooh schreef op 24 januari 2006 om 23:03:
Maar je maakt je definitie van 'vrucht' zo wel heel menselijk. Zo denk ik dat het heel bijbels is om 'groei' ondergeschikt te maken aan 'het bewaren van Gods woord'. Dan krijg je een heel andere discussie als de groei uitblijft.

Wat je hier bedoeld met 'vrucht dragen' snap ik niet goed. Het lijkt me weinig bijbels iig.
Zie efeze 4. Dat is ook weinig specifiek, maar precies andersom.
Het gevolg in Efeze is 'eenheid in de gemeente, volle wasdom, volheid in Christus'. Daartoe wordt werk verzet. Wat dat werk is, maakt Paulus niet duidelijk, maar het gevolg wel. En in Johannes 15 laat Jezus duidelijk merken dat wie zich aan Hem hecht, vrucht zal dragen.
Nu wenst men dat gevolg, eenheid in de gemeente, te bereiken met de gereformeerde bladen, en men constateert dat het dat effect niet heeft. Dan mag je je toch afvragen of men -in het licht van efeze 4- het juiste werk verricht?

quote:

De rest van je verhaal kan ik dan ook weinig mee. God belooft nergens dat wij succesvol zullen zijn in wat we ondernemen. Wel is hij duidelijk over wat we moeten ondernemen, en het bewaren van zijn Woord is daar een onderdeel van. Dan lijkt het mij dus terecht dat mensen dat proberen, zelfs al falen ze daar hopeloos in.
Het bewaren van Gods Woord staat hier ook niet ter discussie. Gods Woord moet bewaard worden, daar zijn alle bladen het over eens, lijkt mij.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 24, 2006, 11:51:01 pm »
Ik ga trouwens met het topic aan de haal... De Topic Startster heeft het geenszins over 'verontrusting' enzovoorts.

Ze heeft het in eerste instantie over kerkleden die niet in staat zijn alle gereformeerde vakbladen te kopen en die toch daarin geinteresseerd zijn. Hoe kun je dan 'de interne discussies volgen, zodat je je mening kan vormen, zonder je te moeten beperken tot 1 blad?'

In tweede instantie heeft ze het over 1 specifiek blad dat de discussie aan wil gaan met andere bladen/schrijvers, maar zich daarin niet succesvol ziet. Ook daar dus niets over verontrusting oid.

Kortom: ik las veel meer in de topicstart en ben daarmee aan de haal gegaan.
Nog daargelaten dat ik de term 'vrucht dragen', wat in de bijbel gereserveerd wordt voor persoonlijke groei, uit zijn contekst heb gehaald en het gebruik (misbruik) voor aardse doelstellingen en eenheid op gemeenteniveau. Dat vertroebelt de discussie ook, want daarmee gaan Gods werk en mensenwerk door elkaar lopen.
Daarbij komt: zoals Pooh probeerde aan te geven: al breekt je werk je bij de handen af en heeft niemand er iets aan, dan nog kun je zelf groeien in je geloof. Dan toch draagt je werk vrucht (galaten 5:22).

Evengoed geloof ik dat als je oprecht God wilt dienen, iets gaat doen voor/met anderen en vervolgens geen resultaat ziet, je je moet afvragen of je dan daadwerkelijk die anderen aan het helpen bent zoals God dat wil...

E-line, excuus...
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2006, 10:08:58 am door elle »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 25, 2006, 10:03:37 am »
Geeft niet hoor... als we maar weer ontopic verder kunnen gaan :)

Discussiestukken en hun reacties
De eerste vraag zal denk ik niet echt opgelost kunnen worden: er is een steeds uitbreidend landschap van landelijke bladen, en daarnaast zijn er ook regionale bladen. Als in blad A een artikel staat, en een schrijver van blad B wil daar op ingaan, dan zijn er twee opties:
1. een artikel inzenden bij blad A (dat is het meest ideaal i.m.o.), zodat de lezers van het eerste artikel de reactie erop ook kunnen lezen; Helaas worden artikelen regelmatig niet geplaatst, wat kan zijn vanwege verschillende redenen, waar we verder over kunnen discussiëren;
2. een artikel in het eigen blad B publiceren (ligt voor de schrijver voor de hand: hij is immers verbonden aan dat blad), waarbij de lezers óf dat andere blad ook moeten hebben, óf ervan uit moeten gaan dat de schrijver het artikel uit blad A goed weergeeft. In het verleden is dat laatste (goed weergeven) meer dan eens verkeerd gegaan, is mijn indruk, wat de discussie vertroebelde.

Voor schrijvers die niet aan een blad verbonden zijn, is er nog een derde optie, die als enige optie soms overblijft als hun artikel in beide bladen geweigerd wordt: zelf een blad opstarten met andere schrijvers die tegen hetzelfde probleem aangelopen zijn.

Gevolg en/of oorzaak
Mijn tweede vraag heeft met hetzelfde meganisme te maken, denk ik.
Daarbij is daar de inhoudelijke kant iets expliciter gemaakt: als gevolg (?) van de fragmentatie van de discussiedraad (-draden) door de verschillende bladen, worden de verschillende standpunten al snel gekarikaturaliseerd, en komen de meningen feller tegenover elkaar te staan, daarbij worden de gemeenteleden die niet alle bladen (kunnen) volgen regelmatig eenzijdig voorgelicht. Dat bevordert én de discussie niet, én de eenheid binnen de kerken niet.

Of is de steeds verdere versnippering van de discussies en de hoeveelheid bladen een gevolg van de structurele verdeeldheid binnen de GKv op inhoudelijk vlak? Worden reactieartikelen geweigerd op grond van niet overeenstemmen met het eigen programma? In dat geval denk ik: willen ze de discussie niet aan, of willen ze de mensen éénzijdig voorlichten, of leggen ze zich neer bij het feit dat er nou een keer verdeeldheid ís, zonder als doel te hebben die meningsverschillen uit te spreken en elkaar proberen te vinden en op te bouwen?

Of het oorzaak of gevolg is: ik denk dat het een vicieuze cirkel is, het heeft elkaar versterkt, en versterkt elkaar nog steeds.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 25, 2006, 10:10:49 am »
Misschien is het een idee om een gereformeerde leesmap te maken?
Waar al dit soort bladen inzitten?
Zodat je samen de kosten draagt.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 25, 2006, 10:15:24 am »
:) goed idee! Ik vraag me alleen af of het in de praktijk gaat lukken zoiets op te zetten :o

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 25, 2006, 10:15:59 am »

quote:

E-line schreef op 25 januari 2006 om 10:15:
:) goed idee! Ik vraag me alleen af of het in de praktijk gaat lukken zoiets op te zetten :o

Waarom niet? Dat hoeft helemaal niet groot te zijn, je regelt gewoon als plaatselijke gemeente 1 of meerdere abonnementen, en geeft de bladen door aan elkaar.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 25, 2006, 10:48:28 am »
Overigens, de Reformatie plaatst zo nu en dan wel een kritisch stuk van een predikant ofzo, waar 'de ander'  dan weer op kan reageren. Zo was er laatst een kritisch stuk over het nieuwe boek van prof. de Ruijter, waar de Ruijter weer zelf op mocht reageren.
Als lezer heb ik er natuurljk geen zicht op op hoevaak ze zoiets weigeren.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 25, 2006, 10:58:27 am »
Als je je op www.eeninwaarheid registreert, krijg je elke week een nieuwsbrief, met daarin ook een overzicht van welke artikelen aangeboden zijn aan welke bladen, welke geweigerd zijn en welke geplaatst. En ook bijvoorbeeld berichten als deze:

quote:

Prof. dr. X.xxx werd gevraagd te reageren op schriftkritiek in de kerken zoals die in het artikel "Wie doodde Goliath" door ons aan de orde was gesteld. Hij zal daar echter niet publiek op ingaan, zo liet hij weten.
Modbreak:
Uit respect de naam van betreffende prof verwijderd. Zowel in dit bericht als enkele hieronder.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2006, 02:42:09 pm door Zijnkind »

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 25, 2006, 11:29:07 am »
Waarom geef je deze quote als voorbeeld?
Misschien kun je aanvullend een bloemlezing van artikelen op de site geven die voor de argeloze lezer verklaren waarom prof. xxxx niet op die vraag ingaat?
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2006, 02:44:48 pm door Zijnkind »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 25, 2006, 11:27:28 am »
Omdat de de eerste was die ik tegenkwam. Volledig arbitrair dus. Niet bedoeld als aanval ofzo.
Wil je je insinuatie misschien verhelderen?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 25, 2006, 11:32:24 am »
het ging mij erom dat de discussie wel gezocht wordt, maar de boot lijkt te worden afgehouden. Alsof discussie an sich al bedoeld is om mensen een hak te zetten?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 25, 2006, 11:36:25 am »

quote:

E-line schreef op 25 januari 2006 om 11:32:
het ging mij erom dat de discussie wel gezocht wordt, maar de boot lijkt te worden afgehouden. Alsof discussie an sich al bedoeld is om mensen een hak te zetten?

Dat vind ik een belachelijke insinuatie. Als een willekeurig figuur iets schrijft in een bepaald blad, gaat de rest van de discussie doorgaans via de redactie van dat blad. Zo'n persoon heeft dan het volste recht, alleen al om zijn eigen tijd te beschermen, om niet elders in te gaan op bepaalde stukken die tegen hem geschreven worden.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 25, 2006, 11:51:06 am »
Ik had er expres een vraagteken achter gezet. Juist omdat ik als lezer maar moet gissen waarom discussies niet open worden gevoerd, mensen niet op elkaars reacties ingaan. De reactie van Scholasticus gaf mij het gevoel dat hij meende dat er niet zuiver met de reacties wordt omgegaan op eeninwaarheid. Of dat doel van die site is mensen in hokjes te stoppen. Dat dát de reden is van niet erin willen reageren.
Op die manier wordt er dus geen discussie volledig open gevoerd. Dat is precies mijn punt. Hoe kan ik als gewoon kerklid dan nog mijn standpunt bepalen?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 25, 2006, 12:06:03 pm »
En ik zei net in mijn post dat ik in De Reformatie wel regelmatig een discussie is tussen een voor- en een tegenstander van een bepaald punt. Dus het kan wel.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 25, 2006, 12:05:55 pm »
Een discussie die na twee artikelen ook gelijk weer ophoudt. Een vervolg op zo'n 2-tal artikelen heb ik nog niet gezien, tenzij in een ander blad.

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 25, 2006, 12:36:00 pm »
elle schreef op 24 januari 2006 om 15:32

Er is imho nogal een verschil tussen een geroepen OT-profeet en een zelfuitgeroepen 'profeet'.

Efeze 4:
11 En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, 13 totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus.

Deze tekst wordt vaak aangehaald als er een discussie over de eenheid is. Maar wat er eigenlijk letterlijk staat wordt vaak over het hoofd gezien, of vaag uitgelegd. Zoals laatst in de folder ter gelegenheid van de week van Gebed voor de Eenheid, daarin wordt gezegd dat we coaches nodig hebben.
In dit verband nog een interessant verhaal. In mijn jeugd, ik meen in de jaren vijftig, stond in het Kerkblad voor het Noorden een artikel van ds. van Dijk (als ik me goed herinner). Hij stelde daarin dat als Paulus nog een brief zou schrijven dat die brief dan geadresserd zou zijn aan de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt te Groningen, omdat dat nu eenmaal de enige ware kerk was. Nou gaat het me niet om het inmiddels wat achterhaalde "ware kerk idee", maar om het feit dat een apostel zich zou bemoeien met één bepaalde kerkafdeling. En stel dat een apostel zelf die brief zou overhandigen? Hoe zou de dominee gereageerd hebben? De DKO zou waarschijnlijk belangrijker zijn gevonden.

Om wat meer duidelijkheid te geven over het ambt van apostel geef ik graag dit overzichtje weer dat ik in een Duits geschrift vond. Eén zaak wordt me hierin ook duidelijk: we kunnen niet zonder, en als bijkomend voordeel: aan alle polemiek zou een eind komen. (Misschien ook wel aan de helft van het forum).

Und das sind die Zeichen des Apostelamtes,
nach denen auch jetzt die Christenheit zu fragen hat.
Vor allen Dingen bringen sie die Wahrheit, die Lehre, die in Übereinstimmung ist mit dem, was die Kirche immer und überall und in allen ihren rechtgläubigen Gliedern geglaubt und bekannt hat? Jede neue Lehre, die im mindesten davon abwiche, würde sie mit Grund verdächtig machen.
Werden wir durch sie tiefer in dieser Wahrheit gegründet?
Wird uns das Wort Gottes durch sie verständlicher, wachsen wir durch sie in der Erkenntnis und in der Ehrfurcht vor dem Worte Gottes?
Werden wir durch sie in der Liebe gefördert?
Werden wir durch sie frei von jeder Engherzigkeit, von jedem Hasse gegen unsere Brüder und untereinander verbunden zu der Einheit, die der HErr an uns ersehnt?
Lernen wir durch sie Gott auf die rechte Weise anbeten, ist durch sie der Gottesdienst von den Mängeln oder den menschlichen Zutaten befreit, die ihn in allen Abteilungen der Kirche herabgedrückt und verunstaltet haben?
Sind durch sie alle die heiligen Ämter der Kirche, die sie am Anfang besaß, und die zu ihrer Erbauung und ihrem Heranwachsen zum Mannesalter nötig waren, wiederhergestellt worden?
Sind durch sie alle Sakramente und heiligen Gebräuche der Kirche wieder anerkannt und in ihre volle Kraft und Wirksamkeit getreten?
Sind die Gemeinden durch die Auflegung ihrer Hände wieder mit den Gaben des heiligen Geistes erfüllt?
Ist durch sie die Heilighaltung der Ehe, der Wandel in allen Geboten Gottes befördert worden, und ist durch sie die wahre Kirchenzucht in ihrem Ernste und in ihrer Barmherzigkeit wieder ins Leben gerufen?
Das sind die Zeichen der Apostel, nach denen wir zu fragen haben, die Früchte, an denen wir sie erkennen sollen.
(C. Rothe, Die gute Sache der apostolischen Gemeinden, 1867)

Als iemand het Duits niet voldoende machtig is, wil ik het wel vertalen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 25, 2006, 12:42:32 pm »
vertalen is wel zo handig :)

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 25, 2006, 01:27:30 pm »

quote:

E-line schreef op 25 januari 2006 om 11:27:
Omdat de de eerste was die ik tegenkwam. Volledig arbitrair dus. Niet bedoeld als aanval ofzo.
Wil je je insinuatie misschien verhelderen?

Zullen we even gas terugnemen en proberen het zakelijk te houden?
Ik neem nu van je aan dat het een willekeurig voorbeeld is. Blijft lastig dat daarbij de naam van prof. xxxx genoemd wordt, met een negatieve strekking.

Mijn verwijzing naar de inhoud van de site zelf was niet als insinuatie bedoeld.
Waarschijnlijk ben ik een van de meest fanatieke lezers van eeninwaarheid.nl. (Ik weet inmiddels dat nieuwe inhoud doorgaans zaterdagmorgen geplaatst wordt, maar kan daar niet altijd op wachten ...)
De inhoud stelt mij echter hevig teleur. Allerlei ontwikkelingen in en rond de geref. vrijg. kerken worden op een zeer kritische, negatieve manier aan de orde gesteld. De teneur is: het gaat fout met de kerken, de officiële leidslieden zitten allemaal op het verkeerde spoor, gelukkig is er nog een kleine groep getrouwen die strijdt voor de waarheid.
Persoonlijk heb ik ook een wat wonderlijke ervaring met de website. Vrij in het begin stond er een stukje op over een dominee die wat woeste uitspraken gedaan had over de vraag of de doop wel echt in de plaats van de besnijdenis is gekomen, n.a.v. de tekst uit Colossenzen 2:11. Ik heb toen een inhoudelijke bespreking van die vraag toegestuurd aan het redactielid dat hierover geschreven had. Ik heb er nooit meer iets over gehoord, of iets van teruggezien op de site.
Blijkbaar wil men maar één soort geluid laten horen.
Ik kan het niet anders zien dan dat deze site kerkverwoestend werkt. Je kunt erop wachten dat binnenkort aandacht wordt besteed aan de trieste 'informatieverspreiding' vanuit 'Kampen-Noord-Ichthus'.
Tegelijk stel ik ook vast dat we als vrijgemaakten behoorlijk in een impasse zijn geraakt. Het lukt ons niet meer om over onderwerpen waarover we verschillend denken in gesprek te blijven. Behalve je praktische punt van 'hoe houd ik al die bladen bij' wilde je volgens mij ook dat aan de orde stellen. Ik deel dus die analyse, maar weet geen remedie op korte termijn. Ik ben bang dat er weinig anders opzit dan uithuilen en opnieuw beginnen.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2006, 02:46:07 pm door Zijnkind »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 25, 2006, 04:26:40 pm »
Ik denk dat je nu erg ver doorslaat.
Het is misschien wel zo dat er te weinig door de GKV leden getoetst wordt of de dingen die er door de voorgangers en dergelijke worden geschreven wel echt uit God zijn.
Als dat dan wel gedaan wordt en er wordt daarover geschreven moet je niet gelijk zeggen dat ze de kerk alleen  maar willen verwoesten.
Als je goed hebt gelezen willen ze juist dat de kerk blijft bij de zuivere leer.
En ze pretenderen in het geheel niet dat zij het als enige goed hebben.
Daarom willen ze juist de discussie aan gaan.
We hebben allemaal de plicht om alles te toetsen aan Gods woord.
Zodat de kerk zuiver kan blijven. Als er dan vermeende dwalingen zijn moeten die aan het licht gebracht worden. Dat is niet om te verwoesten maar om heel te houden.
Als er dan al iemand aan het verwoesten is dan is dat diegene die een dwaling binnen de kerk brengt. Niet diegene die het aan het licht brengt.

Daarbij: als je zeker weet dat het goed is, kun je toch gewoon antwoord geven op de vragen die erover gesteld worden.
Waarom jij van de redactie van de site nog geen antwoord hebt weet ik niet, zou ik ze zeker vragen. Maar ik weet niet hoe lang het geleden is dat je die vraag instuurde?
Mijn ervaring is dat als je bij de GKV een brief schrijft en daar een vraag in steld dat het soms (altijd) erg lang duurt voor je antwoord hebt.
Ik heb weleens 9 maanden moeten wachten op een antwoord. En kreeg die eigenlijk pas nadat ik erom ging vragen. Dus wie weet geld dat voor jou ook...
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2006, 04:27:55 pm door joepie »

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 25, 2006, 09:48:58 pm »
E-line schreef op 25 januari 2006 om 12:42

vertalen is wel zo handig

Hier komt de vertaling dan:

Dit zijn de tekenen van het apostelambt waarnaar ook nu de christenheid onderzoek moet doen.

Voor alles, brengen zij de leer, de waarheid, die in overeenstemming is met datgene wat de kerk altijd en overal en in al haar oprecht gelovige leden geloofd en beleden heeft?
Iedere nieuwe leer die in het geringste daarvan afwijkt, zouden zij met reden ontmaskeren. Worden wij door hen dieper in deze waarheid gegrond?

Wordt het Woord van God door hen meer begrijpelijk, groeien wij door hen in de erkenning en in de vrees voor het Woord van God?

Groeien wij door hen in de liefde?

Worden wij door hen bevrijd van alle enghartigheid, van elke haat tegen onze broeders en onder elkaar verbonden tot de eenheid die de Heer van ons verlangt?

Leren wij door hen God op de juiste manier te aanbidden, is door hen de eredienst bevrijd van de gebreken of de menselijke toevoegingen, die haar in alle afdelingen van de kerk terneergedrukt hebben en misvormd?

Zijn door hen de heilige ambten van de kerk, die zij in het begin bezat, en die nodig waren tot haar opbouw en haar groei tot de volle mansgestalte, weer hersteld?

Zijn door hen alle sacramenten en heilige handelingen van de kerk weer onderkend en in hun volle werkzaamheid getreden?

Zijn de gemeenten door de oplegging van hun handen weer met de gaven van de Heilige Geest vervuld?

Is door hen de heilighouding van het huwelijk, de wandel in alle geboden Gods bevorderd en is door hen de ware kerkelijke tucht in al haar ernst en barmhartigheid weer in het leven geroepen?

Dit zijn de teken van de apostelen waarnaar wij onderzoek moeten doen, de vruchten waaraan wij hen zullen herkennen

Mijn persoonlijke conclusie: als iemand Ef. 4:11-16 citeert, dan moet dit wel in rekening gebracht worden, anders blijft het een vage kreet.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 25, 2006, 10:24:39 pm »

quote:

Scholasticus schreef op 25 januari 2006 om 13:27:
[...]
Tegelijk stel ik ook vast dat we als vrijgemaakten behoorlijk in een impasse zijn geraakt. Het lukt ons niet meer om over onderwerpen waarover we verschillend denken in gesprek te blijven. Behalve je praktische punt van 'hoe houd ik al die bladen bij' wilde je volgens mij ook dat aan de orde stellen. Ik deel dus die analyse, maar weet geen remedie op korte termijn. Ik ben bang dat er weinig anders opzit dan uithuilen en opnieuw beginnen.

Het ging mij inderdaad met name om dit punt. Eeninwaarheid was voor mij slechts een illustratie hierbij.
Hoe stel je uithuilen en opnieuw beginnen voor? Wachten tot er weer een groep vertrekt? Of de ontwikkelingen stopzetten en opnieuw ontwikkelen vanaf zegge de stand van zaken rond 1990? Nieuwe kerk starten?

Jaap Vreugdenhil

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 28, 2006, 04:48:35 pm »

quote:

Scholasticus schreef op 25 januari 2006 om 13:27:
[...]

Zullen we even gas terugnemen en proberen het zakelijk te houden?
Ik neem nu van je aan dat het een willekeurig voorbeeld is. Blijft lastig dat daarbij de naam van prof. xxxx genoemd wordt, met een negatieve strekking.

Mijn verwijzing naar de inhoud van de site zelf was niet als insinuatie bedoeld.
Waarschijnlijk ben ik een van de meest fanatieke lezers van eeninwaarheid.nl. (Ik weet inmiddels dat nieuwe inhoud doorgaans zaterdagmorgen geplaatst wordt, maar kan daar niet altijd op wachten ...)
De inhoud stelt mij echter hevig teleur. Allerlei ontwikkelingen in en rond de geref. vrijg. kerken worden op een zeer kritische, negatieve manier aan de orde gesteld. De teneur is: het gaat fout met de kerken, de officiële leidslieden zitten allemaal op het verkeerde spoor, gelukkig is er nog een kleine groep getrouwen die strijdt voor de waarheid.
Persoonlijk heb ik ook een wat wonderlijke ervaring met de website. Vrij in het begin stond er een stukje op over een dominee die wat woeste uitspraken gedaan had over de vraag of de doop wel echt in de plaats van de besnijdenis is gekomen, n.a.v. de tekst uit Colossenzen 2:11. Ik heb toen een inhoudelijke bespreking van die vraag toegestuurd aan het redactielid dat hierover geschreven had. Ik heb er nooit meer iets over gehoord, of iets van teruggezien op de site.
Blijkbaar wil men maar één soort geluid laten horen.
Ik kan het niet anders zien dan dat deze site kerkverwoestend werkt. Je kunt erop wachten dat binnenkort aandacht wordt besteed aan de trieste 'informatieverspreiding' vanuit 'Kampen-Noord-Ichthus'.
Vandaag dit bericht gelezen van Eéninwaarheid:

quote:

4. Sinds de oprichting van de site gaf de redactie op een paar honderd
mailtjes antwoord. Desondanks vond iemand het nodig om op een GKV-forum,
zich verschuilend achter de veelzeggende naam Scholasticus, te beweren dat hij reeds lang op een antwoord van de redactie van onze site wachtte. Graag zouden wij zien dat deze Scholasticus vanuit zijn schuilhut in het volle licht trad. Want zijn vraagstelling bleef aan de
redactie echt in nevelen gehuld. Kom op, dan kan zijn licht ook bij ons schijnen!

Tegelijk een oproep. Als iemand nog niets heeft gehoord op een vraag of opmerking aan ons, reageer dan op info@eeninwaarheid.nl en we zullen het verzuim
goedmaken.

Dus, Scholasticus, stuur ik deze uitnodiging maar door.
Of stuurt iemand de echte naam en (email)adres van Scholasticus naar eeninwaarheid, zodat deze rechtstreeks antwoord kan krijgen?

Modbreak:
Uit respect voor elkaars privacy mag Scholasticus dat zelf doen als hij wil. Hem op dit bericht wijzen mag wel natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2006, 06:56:33 pm door Zijnkind »
Jaap Vreugdenhil

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 28, 2006, 07:19:09 pm »
Zonder de hele discussie te volgen, even een antwoord op het eerste bericht ...

Als al niet te rijk kerklid kun je overwegen om met andere niet-rijke kerkleden gezamenlijke te abbonneren op alle bladen, de kosten worden dan gedeeld, komt er ook weer iets terug van de eerste gemeenten uit Handelingen ... bezit gemeenschappelijk delen ;) Vervolgens het tijdprobleem en daardoor niet kunnen verdiepen in alle bladen. Lees de bladen eerst in hoofdlijn en selecteer de onderwerpen die je echt de moeite waard vind om je in te verdiepen .... dan kun je waarschijnlijk de helft al schrappen (als het niet meer is) :P Maar alle gekheid op een stokje, vraag 2 is het waar het echt om gaat ...

Waarom minstens vier verschillende uitgaven met vrijwel dezelfde doelgroep en doelstellingen? Ik zou zeggen laat alles terugkomen in slechts 1 uitgave, die wordt uitgegeven door mensen die afstand kunnen of ze het geschrevene wel of niet het juiste is, maar waar de onderwerpen van verschillende kanten kunnen worden belicht. Het realiseren dat we een Zijn door het werk van Jezus Christus zou toch naderbij moeten brengen i.p.v. elk zich terugtrekt in zijn eigen veilige hoekje met eigen opvattingen. Met elkaar op weg zijn lijkt mij persoonlijk een hogere doelstelling dan overal dezelfde opvatting of overtuiging over te hebben. Wellicht kunnen we de publiceerders van de betreffende uitgaves uitdagen daar over te laten schrijven.

Geniet van vandaag, want gister is voorbij en morgen heeft genoeg aan zijn eigen kwaad ;)

Martin
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 29, 2006, 10:39:12 pm »
Even een verduidelijking bij m'n beginpost, omdat ik merk dat die wordt gezien als begin van een discussie over waar 'een in waarheid' precies staat, of een kwalificering van de verschillende bladen.
Dat was geenszins mijn insteek. De enige reden waarom ik 'een in waarheid' zo nadrukkelijk noemde, is dat zij als enige enig inzicht geven in welke pogingen er ondernomen worden om in gesprek te komen / blijven met andersdenkdenden, en dat het jongst bijgekomen blad is.

In mijn eerste alinea probeer ik meer de overeenkomst tussen de verschillende bladen te benadrukken dan de verschillen: ze hebben dezelfde doelgroep (objectief gezien, de formulering is wisselend), namelijk alle mensen die gereformeerd willen blijven (formuleringen: weekblad ter ontwikkeling van het gereformeerde leven, doel is: het geven van informatie en voorlichting tot versterking van het gereformeerde leven, spreekbuis van en voor het gewone kerklid dat van harte gereformeerd wil blijven).

In feite is het onderstaand stukje tekst, van 'een in waarheid' (sorry, andere bladen hebben deze teksten niet), waarin mijn punt ook naar voren komt: de discussie lijkt in de kiem gesmoord te worden, of onmogelijk versnipperd, waardoor het ook niet meer te volgen is.

quote:

Liever hadden wij hiervoor de bestaande kanalen gekozen. De ervaring heeft ons echter geleerd dat het vrijwel onmogelijk is hierin nog een kritisch geluid te laten horen. Door het ND of De Reformatie worden artikelen geweigerd. Soms weigert men polemiek of wordt onvoldoende ruimte beschikbaar gesteld, waardoor echte discussie bij voorbaat onmogelijk wordt gemaakt. Ondertussen blijft men wel naar het kerkvolk suggereren dat men het gesprek zoekt en daartoe altijd bereid is.
Of de oplossing ligt in de richting die 'een in waarheid' aangeeft, is voor mij een open vraag. Mij ging het in eerste instantie om de kwestie van de versnipperdheid aan de orde te stellen, omdat ik me dáár enorm zorgen om maak.
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2006, 10:41:38 pm door E-line »

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 30, 2006, 08:47:12 am »

quote:

Jaap Vreugdenhil schreef op 28 januari 2006 om 16:48:
[...]

Vandaag dit bericht gelezen van Eéninwaarheid:

[...]

Dus, Scholasticus, stuur ik deze uitnodiging maar door.
Of stuurt iemand de echte naam en (email)adres van Scholasticus naar eeninwaarheid, zodat deze rechtstreeks antwoord kan krijgen?

Modbreak:
Uit respect voor elkaars privacy mag Scholasticus dat zelf doen als hij wil. Hem op dit bericht wijzen mag wel natuurlijk.
offtopic:
Meneer Bolt van eeninwaarheid weet wel wie ik ben.
Voorheen had ik in mijn profiel m'n mailadres staan, zodat iedere GKV-gebruiker mijn identiteit kon achterhalen. Op voor mij mysterieuze wijze zijn die gegevens uit mijn profiel verdwenen.
PS: profiel weer gewijzigd.

edit:inmiddels in persoonlijk contact met een redactielid van eeninwaarheid de zaken enigszins opgehelderd. Wat mij betreft geen vervolg op dit forum.
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2006, 09:04:18 pm door Scholasticus »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 30, 2006, 10:29:58 am »
Een poging om een stelling voor verder discussie te formuleren:

Een aantal jaren geleden werd nog ontkend dat er verschillende stromingen binnen de GKv waren. Inmiddels is dat een algemeen geaccepteerde stelling. De verschillende stromingen zijn te weinig, of op een  verkeerde manier, op elkaars standpunten ingegaan, waardoor de tegenstellingen zijn toegenomen. Als de verschillende stromingen nu nog met elkaar in discussie willen, is het bijna niet te verwachten dat de stromingen nog op 1 gezamenlijk standpunt uit gaan komen. Was er eerder uitgebreid en open gediscussieerd, dan waren de tegenstellingen minder scherp geweest.
De enige manier om weer echt met elkaar in gesprek te komen, is een open discussieplatform waarop vooraannames ook ter discussie worden gesteld, en waar de insteek is dat er geen achterhaalde standpunten zijn, en dat er geen onwil in het spel is.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 15, 2006, 08:07:30 pm »
Modbreak:
Correspondentie met andere sites wordt hier verder niet besproken. Daar is de mail voor. Graag on-topic verder.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 17, 2006, 11:45:58 am »
Modbreak:
Off-topic bericht verwijderd. Het gaat in deze discussie niet om 'de' Reformatie uit vroeger tijden, maar om o.a. het tijdschrift De Reformatie. De discussie gaat hier dus weer verder over de verhouding tussen de verschillende tijdschriften/media binnen de GKv.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2006, 11:55:28 am door Mezzamorpheus »

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 18, 2006, 06:21:35 pm »

quote:

E-line schreef op 25 januari 2006 om 10:15:
Nou ja, voor de sites is dat natuurlijk geen probleem. Ik denk bijvoorbeeld aan de gratis nieuwssbrief op http://www.eeninwaarheid.nl/index.php...
Dood door schuld
Levend door genade

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 18, 2006, 10:55:48 am »
Als al die artikelen die op elkaar ingaan nou eens via een link-systeem terug te vinden zijn, digitaal... een soort online-citatenboek, per onderwerp geordend ofzo...
Bijvoorbeeld:
discussie over genesis 1 en schriftgezag:
aanleiding = boek A d.d...... '05;
1. eerste reactie = artikel van ds. B op www.gereformeerdblijven.nl d.d. .... '05;
2. reactie op 1 = artikel van ..... in De Reformatie nr. zoveel d.d. ..... '05
3. reactie op  = artikel van ..... enz. enz.

En dan dus het liefst met linkjes naar de artikelen zelf. Helaas, dat zit er nog niet in zolang de bladen niet integraal digitaal verschijnen.