quote:
Beste Diak2b,
Dit is nu eindelijk eens een echt zinnige vraag!
Hierover zouden we een heel forum kunnen vullen, vrees ik.
Maar vooruit, ik zal proberen kort te zijn:
Of er ooit een historische Jezus van Nazareth heeft bestaan, en - zo ja: - wèlke bijzonderheden die er over hem in de bijbel worden vermeld feitelijk juist zijn, en welke bijzonderheden door vertellers, verdervertellers, schrijvers en overschrijvers werden verzonnen om het verhaal nog mooier en indrukwekkender te maken en Jezus met nog meer goddelijke macht op te tuigen dan Mithras, Dionyssus, Osiris c.s. bij elkaar, zullen we vermoedelijk nooit (althans niet in dit leven) met absolute zekerheid kunnen vaststellen.
Ik vind dat eigenlijk niet eens van groot belang.
Voor mij zou best bewezen mogen worden dat Jezus een fictieve en puur symbolische figuur is: een aan de fantasie ontsproten bijna goddelijke ideaal-mens, met een compilatie van messiaanse en profetische eigenschappen.
Dat zou mij niet verhinderen hem te volgen, en zijn woorden als leidraad voor mijn leven te aanvaarden.
Want Jezus is voor mij de Boodschap... en niét de al-dan-niet historische figuur.
Het zijn de niet-joodse elementen in het Nieuwe Testament die mij voor 't eerst deden twijfelen aan de historiciteit van Jezus.
En natuurlijk ook de overdaad aan wonderen en andere onverklaarbare gebeurtenissen.
Het hele verhaal is nogal "over the top", en verloor daardoor aan (historische) geloofwaardigheid.
Het was m.i. een stuk sterker geweest, als de vertellers zich hadden weten te beperken tot de essentie: Jezus' leer, zoals die in de gelijkenissen, in de bergrede en in gesprekken met leerlingen en anderen tot uitdrukking komt.
Maar zoals ik al zei: de historiciteit is niet essentieel voor me. Het gaat me om de Boodschap.
Die is niet wezenlijk anders dan die van bepaalde profetieën in het Oude Testament.
Wel leert Jezus ons God te zien als "Onze Vader", die ons liefheeft en wil vergeven.
Dat perspectief is troostrijker en vertrouwenwekkender dan dat van de God der Wrake, de Heere der Heerscharen e.d.
Jezus (fictief? historisch? maakt niet uit!) verwijst zelf vaak (ook impliciet) naar profetieën, en hij eerbiedigt en handhaaft de wet uitdrukkelijk.
Hij staat dus geheel in de Oudtestamentische traditie, wat betekent dat alles wat met die traditie strijdig en onverenigbaar is Jezus-vreemde en dus ongewenste elementen zijn.
Die vreemde elementen zijn storend en leiden af van de essentie van Jezus' boodschap.
Ook dit forum bewijst dat.
Er wordt hier bijvoorbeeld pagina's lang gekissebist over de al dan niet goddelijke natuur van Jezus, en over de vraag of Jezus een (of dè) sublieme manifestatie was van de in ieder mens ingeschapen Christus - de goddelijke vonk die we in onszelf zouden moeten ontdekken om tot zelfverlossing te komen.
Dat heeft allemaal weinig te maken met de simpele opdracht om God te dienen, Hem lief te hebben boven alles en je naaste lief te hebben als jezelf: net zoals Jezus (fictief? historisch? maakt niet uit!) dat heeft vóórgedaan.