quote:
Zijnkind schreef op 29 maart 2004 @ 14:39:[...]
Op zich mee eens. Wat ik wel moeilijk vind is wanneer dat punt dan bereikt zou zijn dat de persoon zich definitief niet laat gezeggen. Hoeveel geduld moet je hebben?
Dat is lastig inderdaad. Bij 'gebroken echt', in het geval van overspel bijvoorbeeld, kan het geduld kort zijn. (Aan de andere kant, ik vind het ook goed mogelijk dat dan de beloften opnieuw uitgesproken worden, omdat de overspeler oprecht berouw heeft en zich opnieuw aan zijn ega(a) wil binden).
In de bijbel staat zo'n handleiding 'hoe te handelen als je broeder zondigt'. Eerst zelf heen gaan en de zaak bespreken, dan met een ander, en tot slot de zaak voorleggen aan de oudsten der gemeente (steeds in het besef dat waar 2 of 3 vergaderd zijn in Gods naam, Hij in hun midden is). Komt de broeder (of zuster) niet tot inkeer, dan vind ik het huwelijk gebroken.
Bij lastiger situaties, waarin beloften geschonden zijn maar er niet per se van kwade opzet sprake is, kan het traject heel lang duren. (Voorbeelden: In een situatie waarin man of vrouw de ander regelmatig verdrukt (lichamelijk of psychisch) kan soms de oorzaak in het verleden van de verdrukker gevonden worden. Zelf een slechte jeugd/ouders gehad bijvoorbeeld. Of kan de oorzaak zitten in psychische problemen, waardoor na alcoholgebruik geslagen wordt.)
Ook wanneer de broeder/zuster wel tot inkeer komt, is het huwelijk niet op slag ineens gaaf en ongeschonden. Dan volgt een 'lijmtraject'.
Zo'n 'lijmtraject' kan jaren duren! Er komt dan psychische hulpverlening aan te pas om de oorzaken weg te nemen. Daarbij is het wel belangrijk dat er bij beide partijen sprake is van oprechte inzet.
Jakolien, ik hoop dat ik je niet op je hart trap. Volgens mij is jouw situatie dusdanig uniek, dat wanneer er in algemene termen over echtscheiding ed gesproken wordt, het niet op jouw geval
kan slaan. Die is namelijk te complex daarvoor.
Eelkje: ik vind dat je nogal wat open deuren intrapt. Als we inderdaad God bij alles betrekken, lijkt scheiding welhaast onmogelijk. Dus zal bij echtscheiding een of meer van je 'Hebben wij ...'s' met nee beantwoord gaan worden. Maar volgens mij schiet je met die boodschap niet veel op: 'ja, je hebt je huwelijk geruineerd, had je maar beter met God moeten leven'.