Auteur Topic: Zondaar zijn  (gelezen 3828 keer)

Tijmen

• Bekijk profiel
Zondaar zijn
« Reactie #50 Gepost op: maart 31, 2004, 08:39:19 pm »

quote:

Rianne schreef op 31 maart 2004 @ 00:34:
[...]

Diegenen zijn de uitverkorenen..
Degenen die God gekozen heeft, en daar kunnen wij verder niet zoveel mee.
Als jij bent uitgekozen, dan is dat pure genade.
Als je niet bent uitgekozen... dan is dat pure rechtvaardigheid.

Hiermee wordt bedoeld, dat onze verdorven wil zich richt op de zonde.
Zoals geschreven staat" Het goede dat ik wil, doe ik niet en het kwade, dat ik niet wil, doe ik.

Daarom zien wij ook vaak van die felle  Schriftkritiek, omdat de natuurlijke mens zich verzet tegen de openbaring God"s en God"s Woord wil kritiseren met zijn verduisterd verstand.

koenkolkman

• Bekijk profiel
Zondaar zijn
« Reactie #51 Gepost op: maart 31, 2004, 09:30:46 pm »
Zonde = Ongeloof

Je ziet het door de hele bijbel heen en de wereld is er vol van.
Vol van principes en intellectuele theologie.

Koerok

• Bekijk profiel
Zondaar zijn
« Reactie #52 Gepost op: april 01, 2004, 10:04:35 am »

quote:

Tijmen schreef op 31 maart 2004 @ 19:36:
Wij zien de zonden dagelijks om ons heen.
Nee hoor, ik zie alleen maar mensen dingen doen die ik niet altijd even geweldig vind (om het zacht uit te drukken). Ik zie geen zonde. Ik niet iets wat hoeft te blijven. Ik heb geen doodzonden op mijn geweten. Ik probeer netjes te leven. Natuurlijk zijn er wel momenten dat je iemand per ongeluk kwetst of dat je je wat te kwaad maakt (dat zul jij wel zonde noemen), maar zolang je duidelijk maakt dat het niet zo bedoeld was, dat je bijv. wat moe was en dat je er spijt van hebt, is er niets aan de hand.

Sommige christenen zwelgen zo in het zondig zijn, want tsjonge jonge, wat zijn wij mensen toch slecht. Eigenlijk zou ik hier ter plekke een kogel door m'n kanis verdienen of moeten sterven aan een kruis. Ik zou daarop willen zeggen: "Lighten up & relax". Zo erg is het echt allemaal niet (en nu heb ik het even niet over het begaan van moorden, verkrachtingen, etc.).

quote:

Wij leven midden in een zondige wereld, ja sterker wij zijn er in geboren, wij zijn erin verwekt!!
Het is niet mogelijk in deze poel van zonden "rein" te leven.
Iedereen is met  zonden besmet.
Allemaal jouw mening.
En nogmaals: De wereld is niet zondig. Sommige mensen doen dingen die niet deugen. Das alles.

quote:

Al ben je voor mijn part 20 maal "wedergeboren" hier verandert niets aan.
Ik word helemaal nooit wedergeboren. Ik ga gewoon dood.

quote:

M.a.w het is geen vraag waarom de mensheid zondig is het is een feit.
Men kan dus niet het dogma het dogma laten, want dat zou een ontkenning van de feiten/werkelijkheid wezen.
Dat doet niets af aan het feit dat het een dogma is. Je hebt namelijk nog steeds geen logisch verklaring gegeven voor je mening dat de wereld en de mens zondig IS (en dat je een verlosser nodig heeft om je ervan te verlossen).
« Laatst bewerkt op: april 01, 2004, 10:07:22 am door Koerok »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

• Bekijk profiel
Zondaar zijn
« Reactie #53 Gepost op: april 01, 2004, 10:06:29 am »

quote:

Aha, dus christenen zijn niet zondig?

quote:

Je ziet het door de hele bijbel heen en de wereld is er vol van.
Inderdaad, je ziet dat er aardig wat mensen zijn die niet geloven in de evolutietheorie. Wat een ongeloof. Best wel zonde eigenlijk, tis zo'n pracht-theorie.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Marnix

• Bekijk profiel
Zondaar zijn
« Reactie #54 Gepost op: april 01, 2004, 10:35:30 am »
Zonde is geen ongeloof... zonde is je doel missen. Ik ken hier wel een mooi nummer over, volgens mij al eens eerder hier neergezet, maar bij deze nog een keer, let vooral op het laatste vers.

Je koopt heel vaaak een kras-lot, maar je wint geen rooie cent.
Je voelt je ongelukkig, maar je raakt eraan gewend.
Je vriend is bijna jarig en je wil iets voor hem doen.
Je koopt voor hem een kras-lot en je vriend wint een miljoen.

Na 10 jaar sparen koop je eindelijk je BMW.
Na 10 minuten in de winkel, rij je er al mee.
Na 10 seconden rij je 119 per uur.
Na 2 seconden remmen sta je stil tegen een muur.

Dat is zonde; dat is bijzonder zonde.

Na de aftrap van de tweede helft word jij onsterfelijk.
Je zette met een lange solo iedereen te kijk.
Je had de kans te scoren en beheerst en ook heel koel.
Schiet jij 'm in de kruising, maar van je eigen doel

En je slaagt met 5.5, maar jij hebt 5,4
En je wil het liefst naar huis, maar uit beleefdheid blijf je hier.
En je duurverdiende mountain-bike wordt na een uur gejat.
En je zeldzame kanariepiet springt zomaar voor de kat.

En een vader had een zoon en o wat was hij heden blij.
Hij wilde alles voor hem doen, maar liet hem altijd vrij.
Hij had de grootste plannen, maar plots zei zoonlief: pa,
geef mij alvast de erfenis, want ik ga naar Amerika.

En God de vader schiep de mens en zie het was zeer goed.
Hij wil er voor jou zijn, altijd, bij alles wat je doet.
Hij wil jouw leven dragen al je zorgen al je pijn.
Dus als jij zou zeggen: Nee!
Dan zou dat heel erg zonde zijn.

Dat is zonde; dat is bijzonder zonde.

Zonde is niet: Iets doen wat niet mag. Zonde is iets doen wat niet goed voor je is, wat niet goed voor je relatie met God is.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Zondaar zijn
« Reactie #55 Gepost op: april 01, 2004, 10:44:49 am »

quote:

Tijmen schreef op 31 maart 2004 @ 20:00:
Roodkapje
Abba, Vader, U alleen...

Door Roodkapje - Tuesday 30 March 2004 23:48

1.Waar staat dat? Ik wil het wel in z'n verband lezen voordat ik er iets over zeg.
2. Om even terug on-topic te komen: Als God niet de zonde op welke manier geschapen heeft en God is almachtig, waar komt de zonde dan vandaan?

==========================================================

Zonde is ongehoorzaamheid aan God.
God heeft ons geschapen als vrije mensen met een vrije wil.
Indien wij vooraf geprogrammeerd zouden zijn dan hadden wij geen wil maar een instinct.
Dieren hebben een instinct en kunnen daarom niet zondigen.

De gevolgen zouden zijn dat de mens geen liefde kent, geen vergeving, geen barmhartigheid, geen emotie, enz, enz.
God leert ons Hem te zien als Vader, niet als dictator die medogenloos op grote onbereikbare hoogte boven ons staat. (zoals Allah).

Wij belijden God in ons hart, maar zijn vertroebeld door de zonden waardoor een zuivere dialoog niet meer mogelijk is.
Daarom rest ons alleen nog maar de genade, want wij kunnen op geen enkele wijze "recht" doen/zijn t.o.v God.

Mensen hebben geen instincten, ze zijn niet voorgeprogrammeerd en onderscheiden zich daardoor van dieren?

Wat een onzin, mensen hebben net zo goed instincten, die zelfs sterker zijn dan hun vrije wil. Bijvoorbeeld: ik kan het helemaal gehad hebben met de wereld en alles om me heen dat ik besluit mezelf te gaan verdrinken. Ik duik onder en hou me vast aan een tak onder water. Op een gegeven moment is mijn zuurstof op en krijg je een innerlijke drang om omhoog te gaan, zonder dat je dat zelf wilt. Uiteindelijk zul je de tak loslaten en naar boven gaan om lucht te happen. Jammer mislukt. Je innerlijke levensinstinct neemt het dan van je doodsdrift over. Zo nog talloze andere instincten: honger, seks etc. zijn allemaal instincten.
Dus we zijn wel degelijk voorgeprogrammeerd om te zondigen, en daarom blijf ik zeggen dat we allemaal als zondaars geschapen zijn.
Wat jij instincten noemt zijn in werkelijkheid emoties, net zoals dieren ook emoties hebben.
« Laatst bewerkt op: april 01, 2004, 10:45:54 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Tijmen

• Bekijk profiel
Zondaar zijn
« Reactie #56 Gepost op: april 01, 2004, 08:40:20 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 01 april 2004 @ 10:44:
[...]

Mensen hebben geen instincten, ze zijn niet voorgeprogrammeerd en onderscheiden zich daardoor van dieren?

Wat een onzin, mensen hebben net zo goed instincten, die zelfs sterker zijn dan hun vrije wil. Bijvoorbeeld: ik kan het helemaal gehad hebben met de wereld en alles om me heen dat ik besluit mezelf te gaan verdrinken. Ik duik onder en hou me vast aan een tak onder water. Op een gegeven moment is mijn zuurstof op en krijg je een innerlijke drang om omhoog te gaan, zonder dat je dat zelf wilt. Uiteindelijk zul je de tak loslaten en naar boven gaan om lucht te happen. Jammer mislukt. Je innerlijke levensinstinct neemt het dan van je doodsdrift over. Zo nog talloze andere instincten: honger, seks etc. zijn allemaal instincten.
Dus we zijn wel degelijk voorgeprogrammeerd om te zondigen, en daarom blijf ik zeggen dat we allemaal als zondaars geschapen zijn.
Wat jij instincten noemt zijn in werkelijkheid emoties, net zoals dieren ook emoties hebben.

Toen God de mens schiep, was dat wel een mens zonder zonden.
"God zag dat de mens zeer goed was, geschapen naar Zijn beeld.
Ik wil dan ook de klemtoon leggen op "zeer" want de mens was de kroon op Zijn schepping en dit woord wordt dan ook alleen bij de mens in beeld gebracht.
Het scheppings verhaal laat ons duidelijk weten dat Adam en Eva wandelden met God in de tuin, een relatie die getuigt van een zuivere, innige band.
Een relatie die alleen in volle zuiverheid kan plaatsvinden.

Ik wil hier dan duidelijk stellen dat God de mens zonder zonden heeft geschapen en het beslist niet zo is als roodkapje ons doet voorstellen als dat God de mens als zondaar zou hebben geschapen.!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laat staan als dat God de mens stiekem zou hebben voorgeprogammeerd om te gaan zondigen met alle oorlogen, haat, jaloezie, doodslag en al wat niet voortkomt uit de gebroken relatie met God.

Misschien heeft roodkapje een beetje teveel naar "Allah" gekeken, want deze god is geen Vader maar een despoot die geen liefde kent maar discipline en tucht.!!!
Een god die iedereen naar de hel verwijst tenzij hij sterft voor de Jihad de oorlog die hij oproept om ieder mens te onderwerpen aan zijn wetten (sharia).

Ik wil ook nog even ingaan over instincten die vlgs roodkapje ingeprogammeerd zouden zijn.
Zij noemt doodsangst, honger, seks , enz.
Opnieuw moet ik stellen dat deze punten niet voorkomen in het Licht van God.
M.a.w voor de zonden speelde dit niet.
Na, de zondeval kwam de begeerte, de schaamte!

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zondaar zijn
« Reactie #57 Gepost op: april 08, 2004, 12:18:14 pm »

quote:

Tijmen schreef op 01 april 2004 om 20:40:
[...]

Toen God de mens schiep, was dat wel een mens zonder zonden.
"God zag dat de mens zeer goed was, geschapen naar Zijn beeld.
Ik wil dan ook de klemtoon leggen op "zeer" want de mens was de kroon op Zijn schepping en dit woord wordt dan ook alleen bij de mens in beeld gebracht.
Het scheppings verhaal laat ons duidelijk weten dat Adam en Eva wandelden met God in de tuin, een relatie die getuigt van een zuivere, innige band.
Een relatie die alleen in volle zuiverheid kan plaatsvinden.

Ik wil hier dan duidelijk stellen dat God de mens zonder zonden heeft geschapen en het beslist niet zo is als roodkapje ons doet voorstellen als dat God de mens als zondaar zou hebben geschapen.!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laat staan als dat God de mens stiekem zou hebben voorgeprogammeerd om te gaan zondigen met alle oorlogen, haat, jaloezie, doodslag en al wat niet voortkomt uit de gebroken relatie met God.

Misschien heeft roodkapje een beetje teveel naar "Allah" gekeken, want deze god is geen Vader maar een despoot die geen liefde kent maar discipline en tucht.!!!
Een god die iedereen naar de hel verwijst tenzij hij sterft voor de Jihad de oorlog die hij oproept om ieder mens te onderwerpen aan zijn wetten (sharia).

Ik wil ook nog even ingaan over instincten die vlgs roodkapje ingeprogammeerd zouden zijn.
Zij noemt doodsangst, honger, seks , enz.
Opnieuw moet ik stellen dat deze punten niet voorkomen in het Licht van God.
M.a.w voor de zonden speelde dit niet.
Na, de zondeval kwam de begeerte, de schaamte!

Ik vindt het jammer dat "gelovigen" altijd naar modder gaan gooien met elkaar. Ik ken Islamieten die m.i. "christelijker" zijn dan een aantal hypocrieten die in soms 's zondags in de kerk tegenkom en die dan ook nog de illusie hebben dat ze bij God mogen wonen.

Ik vind het absoluut zinloos om pagina's  vol te schrijven of je zondig geboren wordt of niet. Ik kan bij een baby weinig vinden wat op zonde lijkt. Ik denk dat je het Scheppingsverhaal als een sleutelroman moet zien waarbij iedereen in zijn leven vroeg of laat uit het paradijs verjaagd wordt op het moment dat zijn of haar ignoratie omslaat in "Kennis". Dit overkomt ons allemaal dat we op een moment dusdanig teleurgesteld worden dat het "Paradijs' verandert in een "Hel".
Onderzoekt alles en behoudt het goede

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Zondaar zijn
« Reactie #58 Gepost op: april 08, 2004, 01:15:24 pm »
Leuk dat je dat denkt. Waar baseer je dat op? Dat jij niets zondigs kunt zien aan een baby betekent nog niet dat een baby daarmeen niet zondig is. De werkelijkheid hangt niet af van jouw subjectieve beleving ervan.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zondaar zijn
« Reactie #59 Gepost op: april 08, 2004, 02:28:50 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 08 april 2004 om 13:15:
Leuk dat je dat denkt. Waar baseer je dat op? Dat jij niets zondigs kunt zien aan een baby betekent nog niet dat een baby daarmeen niet zondig is. De werkelijkheid hangt niet af van jouw subjectieve beleving ervan.
Ja? Noem mij dan eens een zonde die een baby kan begaan? De werkelijkheid is mijn werkelijkheid, als ik kleurenblind ben, is groen voor mij geen groen etc. a) hangt het dus af van je referentiekader b) is het precies waar het in de bijbel om gaat. Het gaat ook om de boom der kennis. Als je niet weet dat je iets fout doet, is het ook moeilijk om jezelf te corrigeren.
Onderzoekt alles en behoudt het goede

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Zondaar zijn
« Reactie #60 Gepost op: april 08, 2004, 02:30:35 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 30 maart 2004 om 15:59:
God heeft toch zelf die boom in het paradijs gezet. Hij heeft zelf de mogelijkheid tot zondigen erbij ingeschapen, omdat we anders niet voor het goede zouden kiezen (dan waren we marionetten geweest).
Als zondaars kennen we het verschil tussen goed en kwaad. Iemand die dat niet kent en alleen het goede doet is geen mens maar een marionet van God.
God is ook almachtig, hij wist dat de mens zou zondigen en hij heeft ook niks gedaan om dat te voorkomen.
Mijn conclusie is dat de mens als zondaar geschapen is.

Dan moet je daar wel een bijbeltekst voor hebben en die is er niet.
Wel is er een tekst die zegt dat wij in Adam allen sterven omdat de dood door een daad van overtreding, tot alle mensen is doorgegaan......
Dus moet je uitgaan van wat er staat en niet wat jijzelf als goed aanvoelt....
En inderdaad was de mens zeer goed geschapen!

Als God iets had gedaan om het te voorkomen, waren we ook marionetten geweest.....

Als je het verhaal van de bomen erbij haalt: Er was een boom van kennis van goed en kwaad..En er was een boom van het leven....
Het is niet de bedoeling dat we van de boom der kennis van goed en kwaad zouden eten.... Al zijn er mensen die alleen maar goed doen op deze wereld, misschien wel 1000 keer beter zijn dan ikzelf als Christen...als dit goed is zonder God erbij, komt het van de boom van Kennis van goed en kwaad. Deze persoon kiest dan voor de goede vruchten van de verkeerde boom....
Om te zijn zoals God het wil moeten we kiezen voor de Boom van het Leven....
Dan is de conclusie: Ik met al mijn goed en kwaad kan zo niet bij God komen, zelfs als ik alleen maar 'goed' was, kan het niet.....
Ik heb het Leven nodig....die andere boom weet je wel....

Ik heb het een keer zo voorgesteld gezien:
De Boom der kennis van goed en kwaad met een groene kleur....
De Boom van het Leven was wit......
Je kunt bijvoorbeeld 'kwaad' doen, dan is het duidelkijk, de boom is donkergroen... Als je de kant van het 'goede' kiest, is de Boom op een gegeven moment bijna wit...maar het blijft heel lichtgroen en zal nooit wit worden....
Dan moet je die andere boom hebben....

De boom des Levens wordt beloofd aan de gelovigen die overwinnen:

Opnb. 2: 7
Wie overwint, hem zal Ik geven te eten van de boom des levens, die in het paradijs Gods is.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 02:34:49 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Zondaar zijn
« Reactie #61 Gepost op: april 08, 2004, 02:57:54 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 01 april 2004 om 10:44:
[...]

Hoezo zijn we voorgeprogrammeerd om te zondigen als we instincten of emoties hebben? Het voorbeeld wat jij noemt over overleven met je innerlijke levensinsinct om lucht te happen....dat kun je toch geen zonde noemen... (wel dat je besluit er een eind aan te meken...) En waarom zou seks zondig zijn.... Je moet inderdaad er niet naar kijken wat we er na de zondeval van gemaakt hebben....
Deze instincten zoals seks en honger kun je verkeerd gebruiken na de zondeval....
Maar oorspronkelijk - en daar blijf ik ook bij :) was de mens zeer goed, was de seksualiteit zeer goed en alles wat nu bij de mens vaak zondig is, was voor de zondeval zeer goed.
Maar mensen hebben natuurlijk wel iets meer dan instincten en emoties, zoals de dieren..... en daarom zijn wij mensen....Verstand, een wil om te kiezen...etc....
Deze instincten en emoties horen allemaal bij je ziel., maar de mens had ook een geest en die kon kontakt hebben met God... Dit itt de dieren die hebben geen relatie met God...van hen wordt ook niet gezegd: "het was zeer goed..." Na de zondeval is de mogelijkheid van contact met God dmv de geest 'gestorven'..... En wordt weer hersteld bij de wedergeboorte....We worden opgewekt...

Voorgeprogrammeerd om te zondigen zijn we pas na de zondeval doordat we een zondige natuur hebben....Die kan niets anders dan zondigen. (Wij weten dat er in ons vlees geen goeds woont....) Zelfs nadat we christen zijn geworden is deze zondige natuur nog in ons aanwezig omdat we nog een aards lichaam hebben. Daarom worden christenen opgeroepen de 'zondige natuur' in ons dood te houden.....
.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan