quote:
Roodkapje schreef op 30 maart 2004 om 15:59:God heeft toch zelf die boom in het paradijs gezet. Hij heeft zelf de mogelijkheid tot zondigen erbij ingeschapen, omdat we anders niet voor het goede zouden kiezen (dan waren we marionetten geweest).
Als zondaars kennen we het verschil tussen goed en kwaad. Iemand die dat niet kent en alleen het goede doet is geen mens maar een marionet van God.
God is ook almachtig, hij wist dat de mens zou zondigen en hij heeft ook niks gedaan om dat te voorkomen.
Mijn conclusie is dat de mens als zondaar geschapen is.
Dan moet je daar wel een bijbeltekst voor hebben en die is er niet.
Wel is er een tekst die zegt dat wij in Adam allen sterven omdat de dood door een daad van overtreding, tot alle mensen is doorgegaan......
Dus moet je uitgaan van
wat er staat en niet wat jijzelf als goed aanvoelt....
En inderdaad was de mens zeer goed geschapen!
Als God iets had gedaan om het te voorkomen, waren we ook marionetten geweest.....
Als je het verhaal van de bomen erbij haalt: Er was een boom van kennis van goed en kwaad..En er was een boom van het leven....
Het is niet de bedoeling dat we van de boom der kennis van
goed en kwaad zouden eten.... Al zijn er mensen die alleen maar
goed doen op deze wereld, misschien wel 1000 keer beter zijn dan ikzelf als Christen...als dit
goed is zonder God erbij, komt het van de boom van
Kennis van goed en kwaad. Deze persoon kiest dan voor de
goede vruchten van de
verkeerde boom....
Om te zijn zoals God het wil moeten we kiezen voor de
Boom van het Leven....
Dan is de conclusie: Ik met al mijn goed en kwaad kan zo niet bij God komen, zelfs als ik alleen maar 'goed' was, kan het niet.....
Ik heb het Leven nodig....die andere boom weet je wel....
Ik heb het een keer zo voorgesteld gezien:
De Boom der kennis van goed en kwaad met een groene kleur....
De Boom van het Leven was wit......
Je kunt bijvoorbeeld 'kwaad' doen, dan is het duidelkijk, de boom is donkergroen... Als je de kant van het 'goede' kiest, is de Boom op een gegeven moment
bijna wit...maar het blijft heel lichtgroen en zal nooit wit worden....
Dan moet je die andere boom hebben....
De boom des Levens wordt beloofd aan de gelovigen die overwinnen:
Opnb. 2: 7
Wie overwint, hem zal Ik geven te eten van de boom des levens, die in het paradijs Gods is.