Auteur Topic: Stampij om gemeenteraad Goes  (gelezen 5094 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Stampij om gemeenteraad Goes
« Reactie #50 Gepost op: maart 18, 2006, 11:35:11 am »
helemaal mee eens. De media heeft het nu niet echt duidelijk uitgelegd. Het leek net alsof christenen met biddag de hele dag daarmee bezig zouden zijn. Ongeveer net zoals verkiezingen niet op een suikerfeest zouden vallen of op pasen. En dat terwijl het verzetten van de verkiezingen gewoon practisch beter uitkwam, omdat men dan niet naar alternatieve lokaties hoefde te zoeken (heel veel stemlokalen staan immers in kerken).

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 19, 2006, 02:12:35 am »
Ik heb net het forum van de gemeente Goes gelezen, wat een schandalig walgelijk en onbeschoft niveau.

Wat me wel trof was een reaktie van nb een pvda'er die mijn eerdere verhaal stevig onderschrijft. En wat mijn beeld nog eens bevestigt dat sommige mensen die nu zo hard roepen dus roomser zijn dan de paus.

Zie hieronder, dat verklaart voor mij wel een en ander.
En voor mensen die heir van alles posten, verdiep je eens inzaken als deze voordat er weer vanalles wordt gepost.

PvdA: steek de hand in eigen boezem

Geplaatst door boos PvdA-lid on 14 March, 2006 at 16:08:13:

1. Ook ik vind dat er geen recht gedaan wordt aan de verkiezingsuitslag.
2. Ook ik vind dat cda/sgp/vvd een onbehoorlijk spelletje hebben gespeeld.
3. Maar ik vind ook de boosheid van 't Hart niet helemaal terecht is.
Want
4.ik vind namelijk dat de PvdA zichzelf al een tijdje geleden buitenspel gezet had.

In de aanloop naar de raadsverkiezingen plaatste de PZC een aantal artikelen waarin wethouder 't Hart geconfronteerd werd met zijn ambities om voor een vijfde termijn beschikbaar te zijn als wethouder. Hij zou zei aanvankelijk dat ie slechts voor een aantal maanden wilde aanblijven totdat hij een nieuwe wethouder zou hebben ingewerkt. Deze motivering verbaasde mij toen nogal. Volgens mij was deze constructie vrij ongebruikelijk in Nederland. Het is m.i. gebruikelijk om meteen bij aanvang van een nieuwe termijn gewoon met een nieuwe wethouder te beginnen. Toegegeven, het ambt van wethouder vergt kennis en inzicht in o.a. de bestuurlijke verhoudingen maar die zijn in de gemeente Goes echt niet zo complex dat de vertrekkende wethouder daar zijn opvolger op zou moeten inwerken. Een capabele wethouder zal zich in korte tijd de gang van zaken en de dossiers eigen weten te maken. En zo hoort het ook. Er waren trouwens capabele kandidaten beschikbaar.

In de nieuwe periode zou 't Hart 50 jaar zou worden. Nou en? Wel, met zijn staat van dienst zou 't Hart bij vertrek per 14 maart 2006 zes
jaar wachtgeld meekrijgen. De wet bepaalt echter dat als een wethouder bij aftreden de leeftijd van 50 jaar heeft bereikt hij/zij wachtgeld krijgt dat gelijk is aan het aantal jaren dat hij wethouder is geweest. In dit geval dus zestien jaar. Dat is natuurlijk nogal een verschil. Dat zou de gemeente Goes op een extra onkostenpost komen te staan van ruwweg geschat € 1.000.000 (bruto). Want de gemeente betaalt dat wachtgeld, niet het rijk. En een en een is twee! Onze politieke tegenstanders kregen een mooi wapen in de schoot geworpen.

Hiermee was de twijfel gezaaid: een wethouder die om eigen gewin nog even aanblijft. Zijn argument over het inwerken van de nieuwe wethouder was flinterdun en uiterst doorzichtig geworden. In de pers verklaarde 't Hart onmiddelijk dat hij geen aanspraak zou maken op dat wachtgeld. Dat siert hem. Wel is het zo dat wachtgeld een vast recht is waarop altijd aanspraak gemaakt kan worden. Het zou dus kunnen zijn dat 't Hart zich over, laten we zeggen een of twee jaar, weer zou bedenken en er alsnog aanspraak op zou maken. En dat weet iedere ambtenaar en iedereen die politiek actief is, of misschien beter gezegd: dat zou iedereen moeten weten. Zijn politieke tegenstanders wisten dit in ieder geval wél.

't Hart vond zijn toezegging geen aanspraak te maken op wachtgeld blijkbaar voldoende geruststelling en besloot toch zich kandidaat te blijven
stellen voor wethouder. Heeft dan helemaal niemand in de partij hem gewaarschuwd dat dat niet verstandig was? Hoe kwam dat? Was iedereen ziende blind? Zijn naam was immers besmet en dat zou aan hem blijven kleven. Het zou veel wijzer geweest zijn om op dat moment af te zien van het wethouderschap. Wachtgeld speelde toch geen rol, volgens 't Hart. Waren het dan uitsluitend die paar maanden inwerken die hij zo belangrijk achtte? Hij had toch ook, zonodig, vanaf de zijlijn de nieuwe wethouder kunnen coachen, hiermee deze een goede start gevend? Daarmee zou alle achterdocht weggenomen zijn bij de ander partijen. Al met al een grote politieke blunder van 't Hart.

En toen: op 7 maart jl. werden we de grootste partij! Jippie! Op de verkiezingsavond roemde 't Hart de plezierige samenwerking van de afgelopen jaren en sprak hij de hoop uit dat dat zo zou blijven. Met die samenwerking moet het toch niet zo goed gezeten hebben, vermoed ik. Hoe anders kan je zo'n snelle coup van cda, vvd en sgp/christenunie verklaren? Zij hebben die prettige samenwerking blijkbaar heel anders ervaren. Als je zelfs bereid bent om principiële standpunten zo snel te verlaten (bv de sgp/christenunie die nu plotseling het coffeshopgedoogbeleid steunt!!!) moet er m.i. meer aan de hand zijn.
Laten we dus niet alleen met de beschuldigende vinger wijzen maar ook de hand in eigen boezem steken en concluderen dat zowel 't Hart als Hoogerland geen goed zicht meer hadden in de bestuurlijke verhoudingen van dat moment, en meer in het bijzonder: hun eigen handelen in dit geheel. In de pers noemt men hen zelfs arrogant.

Een en ander heeft wél dramatische gevolgen voor de Goese politiek. In heel Nederland is onze partij de grootste geworden. Niets ligt méér voor de hand dan dat wij daarmee in het college zouden komen. Door strategisch falen van 't Hart en secondant Hoogerland zit er nu niets anders op dan vier jaar te gaan zitten mokken in de raadsbankjes, en wat schieten we daar nou mee op?
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

gerts

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 27, 2006, 11:25:48 pm »
http://www.goes.nl/actueel/anp_verkiezingsuitslag.pdf

De uitslag:
  • CDA 7
  • VVD 4
  • SGP/CU 4
  • D66      2
  • Groenlinks      3
  • PvdA      5
Zie ook:
http://nusearch.ilse.nl/searchresults.jspx?search_for=goes
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2006, 11:34:02 pm door gerts »
Gerts

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 27, 2006, 11:40:32 pm »

quote:

gerts schreef op 27 maart 2006 om 23:25:
http://www.goes.nl/actueel/anp_verkiezingsuitslag.pdf

De uitslag:
  • CDA 7
  • VVD 4
  • SGP/CU 4
  • D66      2
  • Groenlinks      3
  • PvdA      5

Wat is nu hypocriet aan dit verhaal?

Mijn collega's vielen mij op dit verhaal aan, toen ze deze stampij op 8 maart op http://www.nu.nl lazen.
Ik heb ze bovenstaande zetelverdeling voorgelegd:
CDA heeft 2 zetels meer als PvdA.
SGP/CU en VVD hebben allebei maar 1 zetel minder als PvdA.

Conclusie: Waar maken ze zich druk over?

Zie ook:
http://nusearch.ilse.nl/searchresults.jspx?search_for=goes

He gerts, volgens mij heb je de uitslag van 2002 (die erachter werd genoemd om te vergelijken) hier neergezet.
Want de Pvda is de grootste geworden en dat is ze in jouw lijstje niet.

Dit is de uitslag van 2006:

Lijstnr. Lijstaanduiding Stemmen Zetels (Stemmen Zetels)
1 Christen Democratisch Appèl (CDA) 3580 6   (3914 7)
2 Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)         4494 7   (3063 5)
3 VVD                                              2891 4   (2488 4)
4 SGP-ChristenUnie                           2375 4   (2332 4)
5 GROENLINKS                                 2173 3    (2189 3)
6 Democraten 66 (D66)                       871 1    (1104 2)

Totaal geldig 16384

(vet = zetels 2006 - tussen haken is aantal stemmen en zetels 2002)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 28, 2006, 06:57:19 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 maart 2006 om 11:35:
helemaal mee eens. De media heeft het nu niet echt duidelijk uitgelegd. Het leek net alsof christenen met biddag de hele dag daarmee bezig zouden zijn. Ongeveer net zoals verkiezingen niet op een suikerfeest zouden vallen of op pasen. En dat terwijl het verzetten van de verkiezingen gewoon practisch beter uitkwam, omdat men dan niet naar alternatieve lokaties hoefde te zoeken (heel veel stemlokalen staan immers in kerken).

Zoals ik het begrepen had was het verzetten van die verkiezingen wel degelijk op verzoek van de SGP om principiële redenen, en niet omdat het stemlokaal toevallig in de kerk was. Dat maakt het gebeurde natuurlijk wel extra wrang!

Als het zo is dat christenen niet de hele dag bezig zijn met biddag, moeten ze ook niet zeuren als die dag het normale leven toevallig ook doorgaat. Vinden ze anderzijds dat je met God bezig moet zijn op die dag, dan moeten ze ook niet bij elkaar kruipen en coalities vormen terwijl op HUN verzoek de hele rest van Nederland zich aanpast. Het is het één of het ander.

Los daarvan staat nog, dat het als onfatsoenlijk wordt gezien de grootste partij te passeren als het gaat om het vormen van een coalitie. Zie het als traditie, maar je bent als christelijke partijen hoe dan ook verkeerd bezig als je op zijn minst de verdenking van hypocrisie en achter-de-ellebogen gedrag op je laadt door op deze manier te werk te gaan.
Bombus terrestris Reginae

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 28, 2006, 07:08:02 pm »
Ach, achter dat verzoek kun je ook nog een pragmatische reden ontwaren: brave calvinisten gaan naar hun werk, eten, en gaan naar de kerk. Blijft er weinig tijd over om te stemmen, tenzij je een van de andere plichten verzaakt. Dus het was niet zozeer voor de partij een belangrijk punt, maar voor de kiezer (die natuurlijk op die partij hoort te stemmen).
Maar misschien wordt er wel langs elkaar heen geleefd en zijn er lieden die wel degelijk oprecht waren...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 28, 2006, 07:13:13 pm »
/edit: [knip]

ik heb ook helemaal geen zin om in een discussie als deze te belanden eigenlijk....
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2006, 07:15:32 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: maart 28, 2006, 08:12:03 pm »
.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2006, 08:12:31 pm door E-line »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: maart 28, 2006, 08:13:18 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 28 maart 2006 om 18:57:
[...]

Zoals ik het begrepen had was het verzetten van die verkiezingen wel degelijk op verzoek van de SGP om principiële redenen, en niet omdat het stemlokaal toevallig in de kerk was. Dat maakt het gebeurde natuurlijk wel extra wrang!

daar heb ik niks van gehoord. Zou natuurlijk kunnen.

quote:

Als het zo is dat christenen niet de hele dag bezig zijn met biddag, moeten ze ook niet zeuren als die dag het normale leven toevallig ook doorgaat. Vinden ze anderzijds dat je met God bezig moet zijn op die dag, dan moeten ze ook niet bij elkaar kruipen en coalities vormen terwijl op HUN verzoek de hele rest van Nederland zich aanpast. Het is het één of het ander.

dan blijft het probleem nog steeds, dat veel stemlokalen nu eenmaal in kerken gehuisvest zijn. Woensdag was simpelweg geen optie. Je gaat toch ook niet stemmen terwijl er schoolexamens zijn? Het maakt dan helemaal niet uit of de leraren klagen dat ze niet kunnen stemmen omdat ze dan moeten werken, het gaat erom dat standaard-lokatie niet beschikbaar is.

quote:

Los daarvan staat nog, dat het als onfatsoenlijk wordt gezien de grootste partij te passeren als het gaat om het vormen van een coalitie. Zie het als traditie, maar je bent als christelijke partijen hoe dan ook verkeerd bezig als je op zijn minst de verdenking van hypocrisie en achter-de-ellebogen gedrag op je laadt door op deze manier te werk te gaan.

misschien, maar er is niks hypocriets gebeurd (als je de lage reacties van de pvda en anderen niet meerekent). Er zijn geen wetten van meden en perzen gebroken of wat dan ook. Een coalitie is simpelweg een verzameling partijen, die samen een meerderheid vormt en wil gaan regeren. Aangezien al voor de verkiezingen duidelijk was dat CDA, VVD en CU-SGP alledrie niet met de PvdA in zee wilden, was de wiskunde simpel. PvdA zou nooit een meerderheid kunnen halen, omdat die andere drie al een meerderheid hadden en niet met de PvdA wilden.

Het is ontzettend jammer dat er zo'n heisa over gemaakt wordt, en het is nog triester dat het christendom erbij betrokken wordt, maar m.i. heeft het hele gebeuren daar niks mee te maken. Het hele incident legt alleen maar voor de zoveelste keer bloot dat veel nederlanders makkelijk meegaan in een anti-christelijke stemming.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: maart 28, 2006, 09:22:07 pm »

quote:

Nunc schreef op 28 maart 2006 om 20:13:
dan blijft het probleem nog steeds, dat veel stemlokalen nu eenmaal in kerken gehuisvest zijn. [/q]

Dat zou kunnen, dat weet ik niet.

quote:

PvdA zou nooit een meerderheid kunnen halen, omdat die andere drie al een meerderheid hadden en niet met de PvdA wilden.

In dát geval hadden ze dus net zo goed de "normale" weg kunnen bewandelen.

[q]...en het is nog triester dat het christendom erbij betrokken wordt, maar m.i. heeft het hele gebeuren daar niks mee te maken. Het hele incident legt alleen maar voor de zoveelste keer bloot dat veel nederlanders makkelijk meegaan in een anti-christelijke stemming.

Helemaal mee eens, des te meer reden om ervoor te zorgen dat je je in elk geval niet "achter de ellebogen" gedraagt of zelfs maar de indruk wekt hypocriet te zijn.

Ik vond het met de heisa (op deze discussie na, dan  ;) ) overigens nog wel meevallen en de reactie van de PvdA vond ik begrijpelijk.

Enfin, het is nu zo, en ik denk dat ik ook maar stop met deze discussie want het is inmiddels wat achterhaald  :)
Bombus terrestris Reginae

zidane

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: maart 28, 2006, 11:43:53 pm »
En vandaag vernomen dat de PVDA in andere gemeenten op dezelfde manier bezig is....

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: maart 29, 2006, 09:56:39 am »
Je bedoeld in Delft waar ze de andere grote winnaar (SP van 1 naar 3 zetels) negeren? Ook CDA en stadsbelangen zijn niet serieus in beeld geweest. In plaats daarvan gaan ze verder met de oude coalitie met GL, VVD en Stip (studenten) ondanks dat de laatste 2 verloren hebben.
Het is dat de pvda het niet op 1 mei deed maar anders was het erg vergelijkbaar....
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: maart 29, 2006, 10:04:20 am »
In Veenendaal hebben ze de CU (de grootste met 7 zetels) eruitgewerkt omdat die een minderheidsstandpunt over evenenementen op zondag en het prostitutiebeleid wilden innemen. Voor de openbare onderhandelingsronde die gepland stond hadden ze het college met CDA, VVD en Lokaal Veenendaal rond.

zidane

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: maart 29, 2006, 05:49:47 pm »
En ik bedoelde dordt, waar ook een spelletje is gespeeld......

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: maart 29, 2006, 06:39:43 pm »
This is your wakeup call: politiek corrumpeert!

gerts

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: maart 31, 2006, 11:41:08 pm »
Dat is andere koek.

ik heb de verkeerde info ter beschikking gehad.
Gerts