Auteur Topic: Waar is de hemel?  (gelezen 1532 keer)

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
Waar is de hemel?
« Gepost op: maart 20, 2006, 05:30:05 pm »
Ja, dat is de vraag.
Waar is de hemel?

We weten hoe het er uit ziet maar waar is hij?

Zijn daar ook bijbelteksten over?
De antwoorden op de voornaamste levensvragen liggen verborgen in de eenvoud. Bij Jezus

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Waar is de hemel?
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2006, 05:49:12 pm »
Verwacht je nu een plaatsbepaling in onze taal, en aangepast aan ons begrip?
Volgens mij is het dan makkelijk: De hemel is boven.

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
Waar is de hemel?
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2006, 06:05:21 pm »
Dat  begrijp ik nog wel. Je doelt op de lucht boven ons?

Johannes zag een nieuw Jeruzalem (de hemel in deze vraag), een nieuwe heilige stad, nederdalen vanuit God uit de hemel.

De bijbel leert dat wij naar de hemel gaan en later deze heilige stad naar beneden zal dalen.
Maar die discussie laat ik voor wat het is.

Ik ben op zoek naar bijbelteksten die verwijzen waar de hemel zou kunnen zijn.
Dus geen ideeën of filosofiën.

De reden is dat de techniek al zover is dat wij vele lichtjaren ver weg planeten en sterren kunnen fotograferen.

En soms vraag je jezelf dan wel eens af....
De antwoorden op de voornaamste levensvragen liggen verborgen in de eenvoud. Bij Jezus

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Waar is de hemel?
« Reactie #3 Gepost op: maart 20, 2006, 06:07:05 pm »
We zien niet eens de geesten om ons heen, waarom zouden we dan de hemel wel kunnen zien ?
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Zijnkind

• Bekijk profiel
Waar is de hemel?
« Reactie #4 Gepost op: maart 20, 2006, 06:18:41 pm »
Ik weet niet hoe de hemel eruitziet als je het hebt over Gods onzichtbare woonplaats (3e hemel). Wel de blauwe hemel overdag (1e hemel) en de zwarte hemel 's nachts (2e hemel). De nummervolgorde is vanuit de Joodse traditie. Paulus vermeld het bv. in 2 korr.12:

quote:

1 Ik word er wel toe gedwongen hoog van mezelf op te geven. Daarom zal ik, hoewel het geen enkel doel dient, het hebben over visioenen en openbaringen die de Heer ons schenkt. 2 Ik ken een volgeling van Christus die veertien jaar geleden tot in de derde hemel werd weggevoerd – in zijn lichaam of buiten zijn lichaam, dat weet ik niet, dat weet God alleen. 3 Maar ik weet dat deze man – in zijn lichaam of zonder zijn lichaam, dat weet ik niet, dat weet God alleen – 4 werd weggevoerd tot in het paradijs en dat hij daar woorden hoorde die door geen mens mogen worden uitgesproken.

Hieruit volgt dat je alleen toegang krijgt tot Gods woonplaats als Hij dat zelf wil.

Maar waar het is? Stephanus zag de hemel en de Inwoners terwijl hij voor de rechtbank stond. Dat staat in Handelingen 7: 54 en verder.
Hij zag geen visioen maar de werkelijkheid. Je mag aannemen dat Stephanus en de rechtzitting binnen waren.

Een andere aanwijzing dat de hemel wel eens heel dichtbij kon zijn zie je bij de hemelvaart in handelingen 1. Jezus is net uit het zicht verdwenen door een wolk of engelen staan naast de discipelen om te vertellen dat Hij al in de hemel is. Je kunt dat echter op meerdere manieren uitleggen.

Ik geloof dat de 3e hemel niets anders dan een onzichtbare dimensie is die zeer dichtbij is. Het is geen plaats zoals wij die kennen. Omdat we er anders niets van zouden begrijpen spreekt de bijbel van "boven".
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waar is de hemel?
« Reactie #5 Gepost op: maart 20, 2006, 06:18:51 pm »
Hemel in de NBG
Allemaal teksten over de hemel. Is daarmee je vraag beantwoord?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Waar is de hemel?
« Reactie #6 Gepost op: maart 20, 2006, 07:12:34 pm »

quote:

franciscus schreef op 20 maart 2006 om 18:05:
Dat  begrijp ik nog wel. Je doelt op de lucht boven ons?

Johannes zag een nieuw Jeruzalem (de hemel in deze vraag), een nieuwe heilige stad, nederdalen vanuit God uit de hemel.

De bijbel leert dat wij naar de hemel gaan en later deze heilige stad naar beneden zal dalen.
Maar die discussie laat ik voor wat het is.

Ik ben op zoek naar bijbelteksten die verwijzen waar de hemel zou kunnen zijn.
Dus geen ideeën of filosofiën.

De reden is dat de techniek al zover is dat wij vele lichtjaren ver weg planeten en sterren kunnen fotograferen.

En soms vraag je jezelf dan wel eens af....

Daarom ook het eerste deel van mijn vraag: "Verwacht je nu een plaatsbepaling in onze taal, en aangepast aan ons begrip?"

Wij kennen begrippen als 'ruimte', en zijn gewend om op die manier de wereld te beschrijven. De Bijbel spreekt ook op die manier. Jezus 'stijgt op' ten hemel, het nieuwe jeruzalem "daalt neer" uit de hemel, sterker nog, het woord voor hemel als 'de lucht boven ons'/'het uitspansel' en de plek waar God woont zijn gelijk.

Nu kun je proberen dat in modernere bewoordingen te vatten, zoals Zijnkind doet met zijn "onzichtbare dimensie", maar daarmee kom je niet echt verder. Ook een term als "dichtbij" zegt mij niet veel. Wat betekent dat? Dat je er in korte tijd kunt komen? Is God gebonden aan ons tijdsbegrip?

Ook snap ik het doel van je vraag niet zo. Ik wil best wat teksten voor je opzoeken die de hemel als 'boven' definieren, maar dat kun je zelf ook wel, denk ik. Wat zoek je precies?
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2006, 07:17:46 pm door Pooh »

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
Waar is de hemel?
« Reactie #7 Gepost op: maart 20, 2006, 09:22:48 pm »
Wat ik zoek is wat ik eerder zei: Waar zou het Nieuw Jeruzalem zij. Als plaatsbepaling.
Misschien dat ik in de loop der tientallen jaren toch nog een tekst over het hoofd zag of ik een blinde vlek heb.
De tekst van Paulus stond mij ook bij maar blijft vaag.

Ik denk dat we niet verder komen.

Daarintegen zeker het geloof dat er een stad is.

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
Waar is de hemel?
« Reactie #8 Gepost op: maart 20, 2006, 09:42:37 pm »
Al zoekend in http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl op woorden als stad, hemel en Jeruzalem blijven we bij het gegeven dat nu de stad bij God is en hij eens zal nederdalen.

In het begin van openbaringen wordt ook even over hetzelfde gesproken als later in openbaringen:
"Wie overwint maak ik tot een zuil in de tempel van mijn God. Daar zal hij voor altijd blijven staan. Ik zal op hem de naam schrijven van mijn God en van de stad van mijn God, het nieuwe Jeruzalem dat bij mijn God vandaan uit de hemel zal neerdalen, en ook mijn eigen nieuwe naam"

Het oude testament laat niet veel zien over de hemelse stad, er is daar nog geen sprake van.

Eigenlijk is de enige duidelijkheid van waar en hoe te lezen in de openbaringen,

Major Babe

• Bekijk profiel
Waar is de hemel?
« Reactie #9 Gepost op: maart 21, 2006, 12:03:54 pm »
En als we de hemel dan toch niet kunnen vinden. Wat zou er te doen zijn? Huppelen door het gras langs beekjes en fruit eten? Of zouden we de talenten die we hebben daar nog kunnen gebruiken? Zou bv U2 daar een concert geven of Wibi een solo, of misschien wel duo of met z'n allen? Zouden we daar ook kunnen voetballen, bier drinken en gezellig met z'n allen kletsen? I wonder.

Alles tot eer en glorie van Hem!
zo als ijzer zich zich scherpt aan ijzer, zo scherpt de ene mens zich aan de ander.

Scholasticus

• Bekijk profiel
Waar is de hemel?
« Reactie #10 Gepost op: maart 21, 2006, 01:21:41 pm »
Er is een interessante theorie, ontwikkeld door Luco J. van den Brom (systematisch-theoloog) in zijn boek God alomtegenwoordig (Engels: Divine presence in the world).
Hij betoogt dat God bestaat in een vijf-of-meer-dimensionale ruimte. We kunnen ons dit niet concreet voorstellen, maar het betekent dat God 'overal bij kan' in onze tijd-ruimtelijke wereld (3 ruimtelijke dimensies + tijd = 4 dimensies; als God daar minstens 1 dimensie boven zit, heeft Hij geen last van de tijdruimtelijke beperkingen).
Als dat een aannemelijke voorstelling van Gods alomtegenwoordigheid is, kun je de 'hemel', als plaats waar God speciaal 'woont', wellicht ook in termen van 'een hogere dimensie' opvatten.
Van den Brom legt bv. de hemelvaart van Jezus zo uit, dat Jezus naar de 'hogere' dimensie van God is verhuisd, en vandaaruit nog wel overal op aarde bij kan. In feite beschikt Jezus al na zijn opstanding over die hogere dimensie, vandaar het 'in en uit stappen' tijdens de veertig dagen tussen pasen en hemelvaart.
Als wij na de jongste dag ook in de hemel komen, is dat omdat we evenals Jezus dan een verheerlijkt lichaam krijgen dat deelheeft aan Gods hoger-dimensionale werkelijkheid.

Als je deze theorie volgt, ben je in ieder geval af van het probleem van een wereldbeeld in drie etages (hel - aarde - hemel) dat niet met een wetenschappelijke kosmologie te rijmen is. Dat de bijbel wel doorgaans in termen van zo'n wereldbeeld spreekt, is voor mij geen probleem: hoe kon het toen anders?

Marnix

• Bekijk profiel
Waar is de hemel?
« Reactie #11 Gepost op: maart 25, 2006, 01:33:37 pm »
Ehm.....

Waar is de hemel? Hoger dan de blauwe luchten en de sterretjes van goud. :)

Volgens mij is het heelal zo groot dat het moeilijk valt aan te geven. Ik vraag me trouwens af wat de relevantie van deze vraag is.

Even een andere opmerking, Scholasticus, je hebt het over "als we later in de hemel komen". Maar ik vind de term hemel zo abstract en vaag. Waarom hoor ik zo ontzettend vaak christenen praten over dat we later in de hemel eeuwig zullen leven... terwijl we toch op de nieuwe aarde zullen leven... en God er onder de mensen zal wonen... Bij een hemel denk ik aan een vaag iets dat een x aantal dimensies heeft en zo... ik weet niet eens waar het ligt. Bij nieuwe aarde denk ik aan een grote bol met bomen, rivieren, bergen, een stad en ga zo maar door :)

Mensen zijn niet gemaakt voor de hemel... maar voor de aarde :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Waar is de hemel?
« Reactie #12 Gepost op: maart 25, 2006, 02:09:45 pm »

quote:

Marnix schreef op 25 maart 2006 om 13:33:
Ehm.....

Waar is de hemel? Hoger dan de blauwe luchten en de sterretjes van goud. :)

Volgens mij is het heelal zo groot dat het moeilijk valt aan te geven. Ik vraag me trouwens af wat de relevantie van deze vraag is.

Even een andere opmerking, Scholasticus, je hebt het over "als we later in de hemel komen". Maar ik vind de term hemel zo abstract en vaag. Waarom hoor ik zo ontzettend vaak christenen praten over dat we later in de hemel eeuwig zullen leven... terwijl we toch op de nieuwe aarde zullen leven... en God er onder de mensen zal wonen... Bij een hemel denk ik aan een vaag iets dat een x aantal dimensies heeft en zo... ik weet niet eens waar het ligt.

Omdat we nu nog aards zijn kunnen we ons niet indenken hoe dit zal wezen.

quote:

Bij nieuwe aarde denk ik aan een grote bol met bomen, rivieren, bergen, een stad en ga zo maar door :)

Mensen zijn niet gemaakt voor de hemel... maar voor de aarde :)

Er komen mensen op de nieuwe aarde, maar er komt ook een nieuwe hemel - ik geloof dat die nieuwe hemel o.a. voor de christenen is - de mensen die in deze tijd tot geloof komen.
Wij zijn een hemels volk met een hemelse roeping.:

quote:

Fil 3,20

Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten,

Heb 3,1

U allen, heilige broeders en zusters, die deel hebt aan de hemelse roeping, richt uw aandacht op Jezus, de apostel en hogepriester van het geloof dat wij belijden,

Heb 11,16

maar nu verlangen zij naar een beter, dat is een hemels, vaderland. Daarom schaamt God Zich voor hen niet hun God te heten, want Hij had hun een stad bereid.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan