Auteur Topic: wat moet ik doen dan?  (gelezen 2485 keer)

Major Babe

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Gepost op: maart 20, 2006, 09:45:34 am »
Wat moet je doen als je partner niet geloofd? Geef niet in een x de bullshit dat ik hem aan de kant moet zetten, maar help me.
Ik heb twee jaar een relatie en we weten allebei dat de goeie te pakken hebben. Gisteren heeft hij mij verteld dat hij het idee heeft dat hij niet kan geloven. Dat hij er niet het juiste gevoel bij heeft, wat hij dan wel weer zou moeten voelen voor zijn idee. Hij weet ook niet wat hij met de bijbel aan moet omdat hij die niet kan beredeneren. Hij wil wel bijven proberen. Ik weet dat hij het niet alleen kan en ik ook niet. Afgelopen nacht heb ik enorm veel gebeden, maar ook dat kan ik niet alleen.
Willen jullie met me meebidden? Ik heb het nodig maar mijn vriend ook!

Marijke  :'(
zo als ijzer zich zich scherpt aan ijzer, zo scherpt de ene mens zich aan de ander.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2006, 10:28:05 am »
Natuurlijk willen we met je meebidden! En wees niet bang: ik ga niet roepen dat je het uit moet maken. Wel denk ik dat je kiest voor een relatie die om deze reden bij tijd en wijle erg moeizaam zal zijn. Maar ik geloof dat je met Gods hulp zulke bergen op je pad kunt slechten.

Mag ik een andere inkopper voorstellen?
Probeer hem warm te krijgen voor een Alpha-cursus. Dat zijn 10 cursusavonden en een weekend waarin kort en bondig wordt uitgelegd dat God bestaat, dat Jezus ook voor jou heeft geleden, dat je daarom met al je moeiten en zorgen bij God mag komen, en dat de Heilige Geest er is om ook jouw leven te veranderen tot eer van God. Het is een cursus die in veel plaatsen gegeven wordt, en omgeven is door gebed. Na de cursus snapt hij hopelijk waarom jij gelooft en dat niet kunt loslaten. En wellicht meer!

Verder zijn er diverse topics over dit onderwerp geweest, soms vanuit het perspectief van de ongelovige, soms vanuit het perspectief van verschillende geloven. Wellicht herken je in deze topics iets van je probleem, en vind je iets waar je wat mee kunt.
Hoe zit het nou..? Gemengde verkering.
verkering, met een ongelovig iemand..kan dat?
gemengde verkering
zij gelooft niet
Verkering met een gereformeerd vrijgemaakt meisje
gezocht: Gemngde verkering; ervaringsdeskundigen
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2006, 10:29:19 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2006, 11:40:15 am »

quote:

Major Babe schreef op 20 maart 2006 om 09:45:
Hij weet ook niet wat hij met de bijbel aan moet omdat hij die niet kan beredeneren. Hij wil wel bijven proberen. Ik weet dat hij het niet alleen kan en ik ook niet.
misschien helpt het om te weten dat je niet alles kunt beredeneren? Kan hij beredeneren waarom hij van jou houdt? Of waarom het heelal uberhaupt bestaat?

Daarnaast is het christendom helemaal niet zo gek of onberedeneerbaar als je vriend misschien denkt. Je vriend kan nooit beredeneren waarom jij van hem houdt (dat zul je hem toch echt zelf moeten vertellen), maar hij kan toch wel uit de feiten afleiden dat jij inderdaad van hem houdt, dat jij hem ooit de eerste kus hebt gegeven, etc? Hij kan het natuurlijk nooit helemaal zeker weten, maar hij heeft er meer dan genoeg aanwijzingen voor, lijkt me.

Op dezelfde manier kan er ook een heleboel afgeleid worden over het christendom. (Te) simpel gesteld: het christendom is zo 'absurd', en het heeft de eerste 300 jaar zoveel tegengas gekregen (zware vervolgingen), dat het nooit had kunnen overleven als de aanleiding (de opstanding) niet echt gebeurd was, maar slechts verzinsel. Vergelijk het maar met: Als jullie niet echt van elkaar houden, dan waren jullie nooit aanbeland in de situatie waarin jullie nu zitten. De enige zinnige verklaring voor jullie relatie op dit moment, is dat jullie echt van elkaar houden, en dat ooit die vonk oversloeg. De enige zinnige verklaring voor het christendom is, dat de eerste gelovigen echt zeker wisten dat wat ze vertelden echt gebeurd was. Ze werden vanwege hun geloof voor de leeuwen gegooid of als levende tuinfakkel gebruikt door Nero. Hoeveel mensen ken jij die durven te liegen dat ze ooggetuige zijn geweest van een wonder, en voor die bewuste leugen willen sterven? (veeeeeel meer hierover op http://www.tektonics.org/lp/nowayjose.html)

Overigens is dit een variant van het dilemma wat C.S.Lewis ooit poneerde: "Lord, liar or lunatic". Lewis was een felle atheist aan het begin van de 20ste eeuw. Toen hij het christendom serieus ging onderzoeken (om zich ertegen af te zetten) kwam hij tot een dilemma. Je vriend moet maar eens meer van en over hem gaan lezen, maar ik schets hieronder kort de kern:

Jezus claimt van Zichzelf dat Hij Zoon van God is en onze Heer. Dat betekent dus dat Jezus óf compleet gestoord was (een 'God-complex' had ofzo), óf dat Jezus leugens vertelde, óf dat Jezus de waarheid sprak. Uit wat Jezus voor de rest aan goede daden deed, en hoe Hij voor iedereen zorgde, en principes over naastenliefde etc verkondigde, die nu nog de basis zijn van onze ethiek, blijkt wel dat Jezus geen compleet gestoorde vent was. En omdat Jezus bereid was om voor z'n standpunt bespot en uiteindelijk gekruisigd te worden, was Jezus duidelijk geen leugenaar (want wat heb je aan een leugen die je je leven kost?). Lewis' conclusie was dan ook, dat we - hoe absurd de conclusie vantevoren ook lijkt - misschien toch Jezus' woorden serieus moeten nemen. Kennelijk is Jezus inderdaad onze Heer.

(p.s. Lewis is de schrijver van het boek Narnia, waarvan pas geleden de verfilming in de bioscoop was. Daar zit dat dilemma ook in verwerkt! Het jonge meisje Lucy heeft iets wonderlijks meegemaakt, maar de rest wil haar niet geloven, omdat ze zich niet kunnen voorstellen dat zoiets wonderlijks echt kan. Ze denken dus dat Lucy liegt. Maar de oude professor wijst ze erop, dat er maar 3 opties zijn: Lucy heeft waanideeën, Lucy liegt, of Lucy spreekt de waarheid. Aangezien Lucy voor de rest kerngezond is en normaal doet, zal ze zeker niet aan waanideeën lijden, en aangezien de rest weet dat Lucy een goudeerlijk meisje is, zal ze zeker niet liegen, dat weet de rest uit ervaring. Ze moet dus wel gelijk hebben, hoe onwaarschijnlijk dat ook lijkt.)

quote:

uiteraard

Major Babe

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #3 Gepost op: maart 20, 2006, 12:32:14 pm »
Dankjewel voor de reacties! Dat doet me goed!

Het is zo dat hij opgevoegd is in een christelijk gezin en die heeft een groot aantal tegenslagen gekend toen hij opgroeide. Hier is door hun kerk nooit op gereageerd of steun voor gegeven. Hierdoor zijn ze van de kerk afgegaan. Hij heeft dus van zijn 12e geen kerk meer van binnen  gezien, om het zo maar te zeggen. Totdat wij elkaar leerden kennen. Ik vertelde hem van mijn geloof en mijn opvattingen die daar aan vast zitten. Hij stond er postief tegenover, en ging mee naar de kerk. En om een heel lang verhaal wat korter te maken heeft hij afgelopen jaar na gespreken met de dominee, besloten om lid te worden van onze kerk. Wat overigens niet makkelijk ging, laten we zeggen erg moeilijk vanuit de kerk. Dat is iets waar wij erg teleurgesteld in zijn! Als je wil geloven en er bij wil horen moet je eerst aan een hoop MENSELIJKE dingen voldoen. Iets wat in mijn beleving niet getuigd van vertrouwen in God!
Nu is hij ook sinds september belijdenis cat. gaan volgen. Af en toe trapte hij tegen aan, maar gaf meestal het idee dat het goed ging. Misschien dat het allemaal te snel ging? Dat ik er niet genoeg aan gedaan heb om er met hem over te praten?

Het is zo dat je niet altijd zin hebt om naar de kerk te gaan! En dat je niet altijd voelt dat je in God gelooft! Ik tenminste niet. Hij denkt dat zijn manier van leven niet strookt met dat van een christen. Wij leven op dezelfde manier! We werken allebei volop midden in de maatschappij! En zien ook de slechtse dingen van de maatschappij! Je kan dus denk ik ook wel zeggen dat "je naast liefhebben"  niet een van de makkelijkste dingen is om te doen.
Daar voelt hij ook bij dat niet strookt met het leven als een christen. Is dat zo? Staat een christen niet midden in de maatschappij? Leven wij niet volop met ons eigen ik als middelpunt? We zijn tot geneigd om voor ons zelf te kiezen?
Waarom zijn er zoveel menselijke regels en (af en toe) zo weinig vertrouwen in God?

Ik voel ook vaak niet dat, als ik wat bereikt heb, dat ik God daar voor moet danken? Dat je bidden voor het eten ook een gewoonte is? Is het niet gewoon een moment om stil te staan met je relatie met God? Het is toch niet zo dat God van je verlangt dat je voor iedere hap die je in je keel steekt bid? Het gaat er toch om dat je van Hem houdt? En dat je je relatie onderhoud?

Het is nu nog vers, gisteren pas wist ik het. Nu ben ik wat rustiger. Heb lang met een vriendin gesproken en ze vertelde mij dat zij ook in hetzelfde schuitje had gezeten. Ik heb er hoop van gekregen, want zij is nu gelukkig getrouwd en ook haar man staat nu achter zijn geloof in God, niet dat alles vanzelf sprekend is, maar er is hoop.

Alleen ik voel me zo machteloos! Ik kan zelf niets uitrichten! Ik kan "alleen maar" bidden en hopen. Het lijkt nu alsof mijn hele toekomstbeeld veranderd is en dat geeft een raar gevoel.

Nunc, het klopt wat je zegt. Veel dingen zijn niet te beredeneren, maar wel moeilijk te bewijzen. Maar het is zo natuurlijk om te willen gaan bewijzen wat een ander tegen spreekt.

Maar opmerkingen als "als je kijkt hoe de wereld eruit ziet en wat er allemaal om mee heen gebeurd" zijn alleen uit te leggen vanuit het geloof. Ik heb niet de kennis en de duidelijkheid misschien om dat aan hem uit te leggen. "waarom zijn er dan mensen die in Allah geloven?" Is het daadwerkelijk anders om in Allah in te geloven? Is het zo dat er verschillende goden zijn? Of komt het allemaal op de Almachtige uit? Er zijn een hoop dingen die me bezig houden, en dat duurt...

Is gevoel zo belangrijk? Is het zeker niet belangrijker?
Is de liefde niet boven alles?
Praten en bidden, dat is wat ik denk.
zo als ijzer zich zich scherpt aan ijzer, zo scherpt de ene mens zich aan de ander.

joepie

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #4 Gepost op: maart 20, 2006, 12:47:04 pm »
En toch denk ik dat je het uit zou moeten maken.
Dat is tenminste wat Jezus ons leert.
Gemengde verkering is niet de weg die God wil.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #5 Gepost op: maart 20, 2006, 12:54:05 pm »

quote:

joepie schreef op 20 maart 2006 om 12:47:

En toch denk ik dat je wat minder lompe opmerkingen zou moeten maken.
Liefdeloos oordelen is niet de weg die God wil.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #6 Gepost op: maart 20, 2006, 12:55:23 pm »
joepie, dat geldt als de ander niets van God wil weten. Maar die indruk krijg ik toch niet uit het verhaal van Major Babe.
Ik sluit me verder bij de anderen aan.
computerfout: een vreemde een in de byte

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #7 Gepost op: maart 20, 2006, 01:46:46 pm »

quote:

Major Babe schreef op 20 maart 2006 om 12:32:
Dankjewel voor de reacties! Dat doet me goed!

Het is zo dat hij opgevoegd is in een christelijk gezin en die heeft een groot aantal tegenslagen gekend toen hij opgroeide. Hier is door hun kerk nooit op gereageerd of steun voor gegeven. Hierdoor zijn ze van de kerk afgegaan.
Da's een erg treurig verhaal (wat de tegenslagen ook geweest mogen zijn), waarvan er helaas al te veel zijn. Veel gemeenten/kerkeraden zijn erg slecht in het omgaan met de problemen van gemeenteleden, of dat nu bepaalde zonden zijn of 'gewone' problemen qua depressie, armoede ea. Pastoraat is soms* niet een van de sterkste punten van de GKv (ik neem aan dat zijn ouders GKv waren, en dat jullie dat op dit moment zijn).
edit:* Dit moet soms zijn, en niet meestal; ik ken maar een paar GKv gemeenten, dus het is niet juist om mijn ervaringen als maat te nemen voor elke GKv-gemeente. Ook hoor je vaker slechte verhalen dan goede, omdat goede nu eenmaal minder vaak verteld worden. Dat is ook geen goede maatstaf. En door zo'n ongenuanceerde uitspraak doe ik waarschijnlijk veel ambstdragers en gemeenten tekort die veel tijd in pastoraat steken en daarin echt goed bezig zijn. Tot slot wilde ik niet suggereren dat het in andere kerken beter zou zijn gesteld met pastoraat dan in de GKv: over andere kerken kan ik helemaal niets zeggen, best kans dat het daar nog beroerder is. Ik wilde alleen over de GKv een uitspraak doen.

quote:

... wij elkaar leerden kennen. Ik vertelde hem van mijn geloof en mijn opvattingen die daar aan vast zitten. Hij stond er postief tegenover, en ging mee naar de kerk. En om een heel lang verhaal wat korter te maken heeft hij afgelopen jaar na gespreken met de dominee, besloten om lid te worden van onze kerk.
Tof! Dat doet me goed. Hij steekt echt energie in de relatie, dat is fijn om te merken. En hij geeft God duidelijk een kans.

quote:

Wat overigens niet makkelijk ging, laten we zeggen erg moeilijk vanuit de kerk. Dat is iets waar wij erg teleurgesteld in zijn! Als je wil geloven en er bij wil horen moet je eerst aan een hoop MENSELIJKE dingen voldoen.
Daar kan ik dan weer prima in komen.  Jammer dat jullie op weerstand stuiten in jullie gemeente. Natuurlijk heeft hij vragen, dat is logisch. Ik vind het geen fijn idee dat hij die kennelijk niet kwijt kan in jullie gemeente/omgeving. Wat vind jij hiervan? Krijgt je vriend de ruimte of wordt hij in een keurslijf gedrukt dat naar jouw idee al te strak is?

quote:

Hij denkt dat zijn manier van leven niet strookt met dat van een christen. Wij leven op dezelfde manier! We werken allebei volop midden in de maatschappij! En zien ook de slechtse dingen van de maatschappij! Je kan dus denk ik ook wel zeggen dat "je naast liefhebben"  niet een van de makkelijkste dingen is om te doen.
Daar voelt hij ook bij dat niet strookt met het leven als een christen. Is dat zo? Staat een christen niet midden in de maatschappij? Leven wij niet volop met ons eigen ik als middelpunt? We zijn tot geneigd om voor ons zelf te kiezen?
Waarom zijn er zoveel menselijke regels en (af en toe) zo weinig vertrouwen in God?

Hoe sta jij hier tegenover? Denk je idd dat het christen zijn en midden in de maatschappij staan elkaar uitsluiten? En denk je dat men in jouw gemeente op de juiste manier christen is?

Zoals je het omschrijft denk ik dat een groot deel van jullie vragen op een alpha-cursus aan bod zouden komen. In ieder geval is de alpha-cursus ook bedoeld als een plek waar je terecht kunt met je vragen, zonder dat er meteen een wijzend vingertje geheven wordt. Ik weet niet waar jullie wonen, en of er een alpha-cursus in jullie omgeving is. (Als je in de buurt van Amsterdam woont zou ik zeggen: kom donderdag langs...)
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2006, 09:43:04 am door elle »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #8 Gepost op: maart 20, 2006, 01:56:13 pm »
Misschien is dit ook wat voor hem/jullie:

Waarom Jezus?
Waarom Jezus voor jou!?

joepie

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #9 Gepost op: maart 20, 2006, 01:59:19 pm »

quote:

Pooh schreef op 20 maart 2006 om 12:54:

[...]

En toch denk ik dat je wat minder lompe opmerkingen zou moeten maken.
Liefdeloos oordelen is niet de weg die God wil.

Ik probeer alleen de Bijbel na te spreken, maar dat mag blijkbaar niet meer binnen de GKV.
Als je dat liefdeloos vind dat vind je dat ook van Jezus, die het zelf zei.

32 Een ieder dan, die Mij belijden zal voor de mensen, hem zal ook Ik belijden voor mijn Vader, die in de hemelen is; 33 maar al wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal ook Ik verloochenen voor mijn Vader, die in de hemelen is.
34 Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn.
37 Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; 38 en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #10 Gepost op: maart 20, 2006, 02:13:50 pm »
Ik heb niet het idee dat de vriend van Marijke God loochent. Aan wat zij vertelt merk je juist dat hij oprecht het geloof van Marijke respecteert, en zich zelfs inzet om meer van God te leren kennen.
Hij zet zich alleen af tegen de manier waarop andere christenen, die uit de gemeente van zijn ouders en die uit de gemeente van Marijke, hem tegemoet treden. Zijn ervaringen met de kerk zijn niet van die aard dat dat vertrouwen in God wekt! Dat lijkt mij een kwalijke zaak: een gemeente van God zou juist open moeten staan voor mensen die God zoeken, en niet met opgeheven vingertjes zo iemand tegemoet moeten treden. Ik kan hem daar voorals nog alleen maar gelijk in geven.

Lekker makkelijke houding ook! Ben je heiden? Dat mag niet. Je moet 2x per zondag naar de kerk, stoppen met voetballen en TV kijken op zondag en braaf je VVB betalen, anders ga je naar de hel. O, wil je niet? Dan kies je tegen God en willen we niets meer met je te maken hebben. Bij zo'n houding haal je 2 dingen door elkaar. Onbesproken lid zijn van een gemeente is niet per se hetzelfde als Gods kind zijn.
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2006, 02:19:28 pm door elle »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #11 Gepost op: maart 20, 2006, 02:20:49 pm »

quote:

joepie schreef op 20 maart 2006 om 13:59:
[...]
Ik probeer alleen de Bijbel na te spreken, maar dat mag blijkbaar niet meer binnen de GKV.
Als je dat liefdeloos vind dat vind je dat ook van Jezus, die het zelf zei.

Je mag best de Bijbel naspreken. Graag zelfs. Maar zonder enige onderbouwing uitspraken doen, zelfs zonder die betreffende teksten van Jezus te noemen, zonder context, zonder opbouwend te zijn, zonder Major Babe daarmee ook maar 1 millimeter verder te helpen met haar probleem, dat noem ik inderdaad liefdeloos.

Natuurlijk kun je van mening zijn dat zo'n relatie niet goed is. En ja, dat kun je inderdaad in de bijbel vinden. Major Babe weet dat zelf ook prima, lijkt me. Dan kun je dus niet met een simpel "God wil dat je 't uitmaakt" aankomen.

Met bijbelteksten smijten kan ik ook: "Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend". Of, als je 't praktischer wilt hebben: "God wil dat je al je bezittingen verkoopt".

Major Babe:

Er is al veel gezegd. Ik zou willen toevoegen: laat niet je liefde voor je vriend, maar je liefde voor God bepalend zijn. Niet alleen voor je relatie met je vriend, maar vooral voor je relatie met God. Alleen door te laten zien dat God, uiteindelijk, belangrijker is dan aards geluk, kan je vriend zien hoe relevant God is voor jou, maar ook voor hem.

joepie

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #12 Gepost op: maart 20, 2006, 02:41:40 pm »
Ze wil eigenlijk helemaal geen antwoord van ons. Want ze weet het al.
Ze heeft tenslotte al twee jaar verkering en het "voelt" goed.
Dus ze wil van te voren al niet horen wat God erover te zeggen heeft. Geen bulshit dat ze het uit moet maken. En vervolgens klagen dat hij nog niet geloofd. Is ook niet gek.
Als je van jezelf verwacht dat het geloof wel zal komen.
Als je denkt dat het met lief zijn voor elkaar der wel van komt.
Als je denkt dat je God naar jou hand kunt zetten, (hij zal vast wel gaan geloven)
Maar dan wordt er voorbij gelopen dat God het is die het geloof geeft.
Dat Hij het is die het willen en het weten werkt.
Niet wij, of jij, of een alpfa cursus of wat dan ook maar.
Dat God alleen gehoorzaamheid van je vraagt.
En als je dat al niet wil doen dan moet je niet vreemd opkijken dat het ook niet gaat zoals jij zou willen.

En wat de Bijbel erover zegt is duidelijk, daar zijn genoeg teksten over te vinden: Ezra 9 rn 10, 2 Cor. 6: 14-7:1; Richteren 14:3.
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2006, 02:45:49 pm door joepie »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #13 Gepost op: maart 20, 2006, 02:50:37 pm »
joepie, als je consequent doet wat jij hier zegt, dan is evangelisatie onmogelijk geworden. en al helemaal situaties waarin iemand God wel wil leren kennen, mede doordat hij of zij van iemand houdt die een relatie met God heeft, worden dan onmogelijk. Wat een berg kansen worden er dan gemist. En daar worden wij dan wel zelf verantwoordelijk voor gehouden, hoor (kijk maar wat God tegen Ezechiël zegt over zijn taak als wachter)

Belangrijk is wel dat je, zoals Pooh al zei, je relatie met God voorop stelt, en dan pas je relatie met wie dan ook hier op aarde
computerfout: een vreemde een in de byte

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #14 Gepost op: maart 20, 2006, 04:28:17 pm »
Mijn vader was diep gelovig. Mijn moeder niet. Hun huwelijk kon je volgens mij als "zeer goed" beschrijven. 35 jaar waren zij getrouwd. (Tot in de dood.)

cyber

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #15 Gepost op: maart 20, 2006, 10:58:24 pm »

quote:

joepie schreef op 20 maart 2006 om 14:41:
 Maar dan wordt er voorbij gelopen dat God het is die het geloof geeft.
 Dat Hij het is die het willen en het weten werkt.
 Niet wij, of jij, of een alpfa cursus of wat dan ook maar.

Joepie, je hebt helemaal gelijk, God geeft geloof, en dat is geen mensenwerk, geen speld tussen te krijgen.

Alleen, het komt niet pats boem uit de hemel vallen in harten van mensen.

God gebruikt mensen om mensen tot bekering te brengen, en dat is al eeuwen zo, en het gebeurt met vallen en opstaan.

cyber

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #16 Gepost op: maart 20, 2006, 11:02:14 pm »

quote:

Major Babe schreef op 20 maart 2006 om 12:32:
Alleen ik voel me zo machteloos! Ik kan zelf niets uitrichten! Ik kan "alleen maar" bidden en hopen.

En met het "alleen maar" bidden, is het machtigste wapen wat een gelovige heeft.

ik bid ook mee.

Major Babe

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #17 Gepost op: maart 20, 2006, 11:26:04 pm »
joepie.

Ik snap wat je bedoeld en je zal het vast wel goed bedoelen, maar ik geloof dat er boven aan dit forum staat "...maar altijd met respect voor elkaar." Sorry, maar dat ik niet echt in jou woorden vinden. Ik ken de Bijbel! Maar ik vraag me dan af in wat voor wereld jij leeft? Sta je wel met twee benen op deze aardkloot. En nee, dit is niet respectloos bedoelt! Ik ben er gewoon nieuwschierig naar. Ik werk bij de politie in een grote stad. Ik geloof dat ik wel kan zeggen dat ik wel dingen van de "wereld" heb gezien, die de meeste mensen (nog) niet hebben gezien. Heb jij dat?
=-=-=-=-=-=-=-=

Ik ben net klaar met werken en mijn vriend komt zo thuis. Of hij een Alfacursus wat vindt, weet ik niet. Maar het idee is goed. Ik heb 'm zelf ongeveer 5 jaar geleden gevolgd en was er erg positief over.

Elle, ik weet niet of de vrijgemaakte kerk het is. Ik heb er 6 jaar geleden belijdenis in gedaan, maar kan je er achter blijven staan? Of is het de situatie nu die mijn denken beinvloed? Gid wil volgens mij dat wij in Hem geloven en Hem aanvaarden als Redder en Verlosser. Volgens mij komt daar niets menselijks aan te pas. Wij hebben er niets geen invloed op, maar ik geloof wel dat wij, als mensen, zeker als instrumenten gebruikt worden! Gelukkig maar, anders dan zou het wel een klein groepje mensen zijn, die zomaar uit de lucht komen vallen...

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #18 Gepost op: maart 20, 2006, 11:32:03 pm »
Major Babe,

Ook ik zal voor je bidden.
Veel sterkte toegewenst.
Een discussie is als een boot

Adinomis

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #19 Gepost op: maart 20, 2006, 11:42:30 pm »
Omdat je schrijft dat je vriend zo "thuis" komt, krijg ik de indruk dat je samen woont. Misschien is het wel zo dat je jullie relatie als een huwelijk kunt beschouwen. Dan vind ik dat je het niet zo maar uit kunt maken.
De sleutel om iemand voor Christus te winnen, is te accepteren dat hij niet gelooft. Aanvaard hem zoals hij is.
Probeer hem niets aan te praten, ook geen Alpha cursus. De apostel Petrus zegt in 1 Petrus 3:1

quote:

1 Voor u, vrouwen, geldt hetzelfde: erken het gezag van uw man. Dan zullen mannen die weigeren Gods boodschap te aanvaarden daarvoor gewonnen worden door het gedrag van hun vrouw, zonder dat zij iets hoeft te zeggen,
Laat hem merken dat hij belangrijk voor je is. God houd ook van hem en verlangt ernaar dat hij tot geloof zal komen. Verwacht het van God. Hij kan iets doen als jij het loslaat. Maar bid wel voor hem.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

diak2b

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #20 Gepost op: maart 20, 2006, 11:53:20 pm »

quote:

Wat moet je doen als je partner niet geloofd? Geef niet in een x de bullshit dat ik hem aan de kant moet zetten, maar help me.

Zo te zien kan ik niet veel toevoegen op wat al gezegd is, maar he, ik zal eens een poging doen.

Om te beginnen dit: "hem aan de kant zetten" zou ik nooit adviseren. Je spreekt over een relatie, een partner, en aangezien je niet aangeeft dat er nog een ander probleem speelt, ga ik er vanuit dat je over een huwelijk spreekt, en het huwelijk is naar ik geloof een sacrament, een zegen en een opdracht, een opdracht om huiskerk te zijn, om de liefde van Christus voor Zijn bruid de Kerk present te stellen in de wereld. En zoals Christus trouw is aan Zijn bruid, zo zijn wij geroepen trouw te zijn in het huwelijk. Dus nee, bullshit als dat je hem aan de kant moet zetten, zal je van mij niet horen.

Dat de kans aanzienlijk is dat je niet, niet "officieel" en al helemaal niet sacramenteel gehuwd bent doet daar niet aan af. De ene zonde wordt door de andere niet opgeheven, en als jij je aan een ander hebt verbonden op een manier die misschien niet helemaal is zoals Christus het leert, maar je hebt dit wel naar geweten voorgelegd aan God, dan ben je, denk ik, niet ontheven van diezelfde opdracht van het huwelijk: trouw te zijn, vruchtbaar te zijn, de Liefde present te stellen.

quote:

Ik heb twee jaar een relatie en we weten allebei dat de goeie te pakken hebben.
Ik hoop dat je geen relatie bent aangegaan om "het maar eens te proberen". Als je een relatie bent aangegaan, en je bent je bewust van de opdracht geen ergernis te geven, dan is een relatie voor het leven. Ik denk overigens niet dat "de goeie" een binaire kwestie is. Waar beide partners elkaar, voor God, beloven de goeie te zijn voor de ander, zullen ze de goeie zijn voor elkaar, zolang ze trouw zijn aan elkaar, aan God en aan zichzelf, dus aan hun belofte.

quote:

Gisteren heeft hij mij verteld dat hij het idee heeft dat hij niet kan geloven. Dat hij er niet het juiste gevoel bij heeft, wat hij dan wel weer zou moeten voelen voor zijn idee. Hij weet ook niet wat hij met de bijbel aan moet omdat hij die niet kan beredeneren. Hij wil wel bijven proberen. Ik weet dat hij het niet alleen kan en ik ook niet. Afgelopen nacht heb ik enorm veel gebeden, maar ook dat kan ik niet alleen.
Een crisis in je geloof is minder zeldzaam dan je mogelijk denkt. Als je vriend voelt dat hij niet kan geloven, is dat niet meteen het einde. Om te beginnen is het goed, denk ik, je de woorden van Paulus te herinneren: Tegen de overigen zeg ik, niet de Heer: wanneer een broeder een niet-gelovige vrouw heeft en die stemt erin toe bij hem te blijven, dan mag hij haar niet verstoten. En wanneer een vrouw een niet-gelovige man heeft en die stemt erin toe bij haar te blijven, dan mag zij haar man niet verstoten. Met de vrouw is de niet-gelovige man geheiligd, en met de man de niet-gelovige vrouw; anders waren ook uw kinderen onrein, terwijl zij integendeel heilig zijn. Wil echter de niet-gelovige partij scheiden, laat haar dan scheiden; de broeder of zuster is in zo’n geval niet gebonden; God heeft ons tot vrede geroepen. Trouwens, hoe weet u, vrouw, of u uw man kunt redden, en u, man, hoe weet u of u uw vrouw kunt redden? (1 Kor 7)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

dingo

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #21 Gepost op: maart 21, 2006, 12:42:05 am »

quote:

Ik heb twee jaar een relatie en we weten allebei dat de goeie te pakken hebben. Gisteren heeft hij mij verteld dat hij het idee heeft dat hij niet kan geloven. Dat hij er niet het juiste gevoel bij heeft, wat hij dan wel weer zou moeten voelen voor zijn idee. Hij weet ook niet wat hij met de bijbel aan moet omdat hij die niet kan beredeneren. Hij wil wel bijven proberen. Ik weet dat hij het niet alleen kan en ik ook niet. Afgelopen nacht heb ik enorm veel gebeden, maar ook dat kan ik niet alleen.

Marijke  :'(
Aan bullshit doe ik niet en ik ken jou en partner niet zodat ik zeker geen adviezen ga geven over hem aan de kant zetten hoewel het misschien een heel goed advies zou kunnen zijn. Maar waar ik je wel vanaf wil hebben is het idee dat geloven gemakkelijk is, dat is het namelijk niet. Zeker niet voor iemand die rationeel is ingesteld. Geloven zit een stuk acceptatie/overgave in van dat iemand je leven stuurt Dat is niet weg te redeneren en alleen maar te accepteren. Gelijkertijd lijkt God verder weg dan ooit als je om je heen kijkt.  De hele wereld is een zooitje en daarin is God de baas? Dus als hij daar moeite mee heeft dan is dat echt niet zo vreemd. Het advies wat ik je wil geven is; schakel een tandje terug, doe eventueel een alpha en blijf bidden en leef als christen. En dan bedoel ik niet dat je voor je eten bidt (hoewel je dat ook moet doen).

Major Babe

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #22 Gepost op: maart 21, 2006, 11:18:18 am »
Even in reactie, we wonen niet samen. Ik ben net mijn huis aan het verbouwen en daardoor is het af en toe een klerezooi daar. En daar valt dan ook niet in te slapen. Vandaar dat ik bij hem slaap. En iedereen heeft tijdens zijn verkeringstijd toch wel eens bij zijn of haar vriend(in)tje geslapen? "En zijn huis is jouw huis?"

Ik weet dat ik een hoop uit handen moet geven, maar dankjewel dat je het nog een keer zegt dingo. Het is zo gewoon om alles zelf op te willen lossen. Nu wordt ik er ontzettend bij neer gezet dat het niet om mijn dingen draait en om mijn prestaties.

Ik kwam dus gisteren "thuis" en mijn vriend was weg, hij was bij een vriendin langs. Ook zij heeft twijfels over haar geloof en zij heeft een vriend die er helemaal niets van moet weten.
Hij heeft het er met haar ook over gehad. Ik ben blij dat hij iemand kan praten die zich ook een beetje zo voelt. Ik bid voor allebei.
Hij zei dat het enige wat hij terug zag uit de bijbel nu, in het leven, is de zeven vette en magere jaren. Net als in de economie, de conjuctuur.

Ik raak gewoon leeg van al dit denken. Ik heb tegen hem gezegd dat ik dit doe. En hij vond dat goed! Daar ben ik blij om.

Volhardend blijven in gebed. Wie zoekt zal vinden.
Laten we Gods Almacht niet verminderen door onze uitspraken, maar Hem alle eer en glorie geven die Hij verdient.

joepie

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #23 Gepost op: maart 21, 2006, 11:20:40 am »

quote:

Major Babe schreef op 21 maart 2006 om 11:18:
Even in reactie, we wonen niet samen. Ik ben net mijn huis aan het verbouwen en daardoor is het af en toe een klerezooi daar. En daar valt dan ook niet in te slapen. Vandaar dat ik bij hem slaap. En iedereen heeft tijdens zijn verkeringstijd toch wel eens bij zijn of haar vriend(in)tje geslapen? "En zijn huis is jouw huis?"

Nee, nooit!
En dan nog; omdat anderen het doen mag het?

Major Babe

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #24 Gepost op: maart 21, 2006, 11:25:24 am »
Nee Joepie,

omdat je een weekend bij elkaar bent. En ik weet erg zeker van me zelf dat ik niet iemand ben die naar anderen kijkt om te zien hoe het moet. Ik ben niet erg afhankelijk van wat anderen van me denken. Wat niet inhoud dat ik de mening van anderen niet accepteer en ook kan waarderen. "wat zullen de mensen zeggen"  doet me niet zoveel.

Major Babe

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #25 Gepost op: maart 21, 2006, 11:26:34 am »
Trouwens, ik bedoel met slapen ook slapen en geen sex als je daar op doelt.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2006, 11:30:05 am door Major Babe »

Mellon

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #26 Gepost op: maart 21, 2006, 11:28:11 am »

quote:

joepie schreef op 20 maart 2006 om 12:47:

Ik vind dat je dat niet zomaar kunt zeggen, omdat ik het veel te ongenuanceerd vindt.

Gemengde verkeringen kunnen er ook toe leiden dat iemand tot geloof komt.

Major Babe

• Bekijk profiel
wat moet ik doen dan?
« Reactie #27 Gepost op: maart 21, 2006, 11:30:47 am »
Even mijn fout. ik bedoelt met mijn laatste berichtje, slapen en geen sex.