Auteur Topic: Naar Groningen en terug...  (gelezen 2759 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Naar Groningen en terug...
« Gepost op: april 16, 2006, 11:49:38 am »
Gisteravond ben ik voor de Paaswake naar Groningen gegaan (vanuit Den Bosch, wat een klere-eind weg is dat :) ), om daar peter te worden van een vriend die volwaardig lid is geworden van de Katholieke Kerk. Hij was al gedoopt in een gereformeerde kerk, dus zijn toetreding bestond uit het Vormsel. Hoewel ik me kan voorstellen dat dit in de ogen van de meesten hier geen reden tot blijdschap is, vermoed ik dat jullie wel kunnen invoelen hoe feestelijk ik me voel vandaag.

Zalig Pasen!
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 16, 2006, 12:00:24 pm »
Ik vind dat juist wel reden tot blijdschap.

Fijn dat ook zo´n gebeurtenis buiten onze kerk je een feestelijk gevoel kan geven.

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 16, 2006, 01:16:50 pm »
Gefeliciteerd! :)
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 16, 2006, 02:40:06 pm »
Inderdaad een zalig Pasen! Gefeliciteerd.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 16, 2006, 02:58:42 pm »
Tja---  en ach; het elkaar Zalig of Gezegend Pasen wensen is er op dit forum niet bij,daarom is het goed voor de stellendat gereformeerden die door krijgen wat de Kerk nu eigenlijk is Katholiek worden in dit geval RK ,kanook nog OrtK   OK of Ort.

En hen die dat wel doen hier zijn Katholieken.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2006, 02:59:50 pm door Sacerdos »

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 16, 2006, 03:41:56 pm »
In ieder geval een gezegend Pasen, of je nu rooms- of gereformeerd katholiek wilt wezen... ;)
shoot me again, I ain't dead yet

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 16, 2006, 07:36:20 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 april 2006 om 11:49:
Gisteravond ben ik voor de Paaswake naar Groningen gegaan (vanuit Den Bosch, wat een klere-eind weg is dat :) ), om daar peter te worden van een vriend die volwaardig lid is geworden van de Katholieke Kerk. Hij was al gedoopt in een gereformeerde kerk, dus zijn toetreding bestond uit het Vormsel. Hoewel ik me kan voorstellen dat dit in de ogen van de meesten hier geen reden tot blijdschap is, vermoed ik dat jullie wel kunnen invoelen hoe feestelijk ik me voel vandaag.

Zalig Pasen!

Vandaag ben ik samen met mijn man naar Papenburg in Duitsland gegaan, waar een nichtje van ons het doopsel in de RK Kerk kreeg. Een broer van me werd peter,  hoewel hij niet RK is. In deze dienst werd ook een volwassen vrouw gedoopt. Zij kreeg het sacrament van de Firmung. Is dat hetzelfde als het Vormsel? Ze kreeg van de pastoor geloof ik, ik kon het niet goed zien, een soort creme op haar voorhoofd.

Het viel me op dat de dienst niet zo erg verschilt van Protestantse diensten. *

Dat nichtje was al één jaar oud. Haar vader (mijn broer) is niet R.K. maar Geref. vrijgemaakt van huis uit. Mijn broer en schoonzusje zijn zelfs niet getrouwd, maar wonen samen. Vroeger hoorde ik altijd dat kinderen zo spoedig mogelijk na de geboorte gedoopt moesten worden en dat zo´n vader, die niet RK is, moest beloven dat het kind katholiek moest worden opgevoed. Dat samenwonen niet werd getolereerd. Maar niets van dit alles.

Ik heb deze dag ook feestelijk beleefd, want ik zag in dit alles een verlangen om met God door het leven te gaan.  We hebben na die tijd, aan de Duitse koffietafel goede gesprekken gehad. Dus ik kan wel invoelen dat jij je feestelijk voelt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 16, 2006, 08:22:55 pm »

quote:

Adinomis schreef op 16 april 2006 om 19:36:
[...]

Vandaag ben ik samen met mijn man naar Papenburg in Duitsland gegaan, waar een nichtje van ons het doopsel in de RK Kerk kreeg. Een broer van me werd peter,  hoewel hij niet RK is.
Niet om te zeuren, maar dan is je broer geen peter, maar doopgetuige.

quote:

In deze dienst werd ook een volwassen vrouw gedoopt. Zij kreeg het sacrament van de Firmung. Is dat hetzelfde als het Vormsel? Ze kreeg van de pastoor geloof ik, ik kon het niet goed zien, een soort creme op haar voorhoofd.
Klopt, het Heilig Vormsel vormt de afronding van de Doop. In de Orthodoxie worden Doop en Vormsel ook bij kinderen gecombineerd als ik het goed heb, in de Romana is dat bij kinderen uit elkaar gehaald. Hoe onze broeders in de kleinere kerken zoals de OKK e.d. dat doen weet ik niet.

De "creme" is olie, ofwel chrisma, en de bisschop tekent hiermee een kruis op je voorhoofd, waarmee je "gezalfd" bent. Onder omstandigheden kan de bisschop hiervoor overigens dispensatie verlenen aan bijv. de pastoor.

quote:

Het viel me op dat de dienst niet zo erg verschilt van Protestantse diensten. *

Dat nichtje was al één jaar oud. Haar vader (mijn broer) is niet R.K. maar Geref. vrijgemaakt van huis uit. Mijn broer en schoonzusje zijn zelfs niet getrouwd, maar wonen samen. Vroeger hoorde ik altijd dat kinderen zo spoedig mogelijk na de geboorte gedoopt moesten worden en dat zo´n vader, die niet RK is, moest beloven dat het kind katholiek moest worden opgevoed. Dat samenwonen niet werd getolereerd. Maar niets van dit alles.
Zo snel mogelijk dopen stamt uit de tijd van hogere kindersterfte dan tegenwoordig. Het al dna niet samenwonen van de ouders is irrelevant: het kind wordt gedoopt, niet de ouders. Het beloven van een katholieke opvoeding is in die zin aan de orde, dat, normaliter, de ouders dat idd beloven, en de peter en meter beloven daar aan bij te dragen (en die zijn dan ook zonder uitzondering katholiek, zo niet, zijn ze geen peter en meter, maar doopgetuigen). Ik vermoed alleen dat je hier de specifieke situatie van een gemengd huwelijk verward met de doop. Een katholiek mag uitsluitend met een niet-katholiek trouwen indien de bisschop daarvoor toestemming geeft, en die mag dat alleen doen als de niet-katholieke partner belooft dat eventuele kinderen een katholieke opvoeding zullen krijgen.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 16, 2006, 10:24:04 pm »
Van Den Bosch naar Groningen is veel en veel verder dan andersom :(  

Vond de verheugende gebeurtenis plaats in de kathedrale Jozefkerk in Groningen?
Schitterend gebouw!

Daarmee vergeleken moet aartsbissschop Simonis in Utrecht het met een vrij onooglijk kathedraaltje doen.

Overigens gaat er natuurlijk niets boven de de Sint Jan in den Bosch!
Dát is me pas echt een kathedraal van een kerk.

Graag wens ik een ieder 'Vrolijk Pasen' toe!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 16, 2006, 10:38:12 pm »

quote:

drentenaar schreef op 16 april 2006 om 22:24:
Van Den Bosch naar Groningen is veel en veel verder dan andersom :(  
Inderdaad, eenmaal terug op het zand lijkt het alsof je auto vleugels krijgt. Back home!

quote:

Vond de verheugende gebeurtenis plaats in de kathedrale Jozefkerk in Groningen?
Jawel.

quote:

Schitterend gebouw!
Mwah, mijn smaak is het niet helemaal. Deed me een beetje denken aan de Krijtberg trouwens, hoewel ik die stukken mooier vind. Maar zoals altijd in protestants gebied, de echt mooie katholieke kerk is door onverlaten half gesloopt en wit gekalkt van binnen, en wij moeten het met neogotiek doen  ;)

quote:

Daarmee vergeleken moet aartsbissschop Simonis in Utrecht het met een vrij onooglijk kathedraaltje doen.
Als je dat al een kathedraal mag noemen. Er is in Nederland natuurlijk maar 1 echte kathedraal, de kathedrale basiliek....

quote:

Overigens gaat er natuurlijk niets boven de de Sint Jan in den Bosch!
Dát is me pas echt een kathedraal van een kerk.
Precies, die dus :)

quote:

Graag wens ik een ieder 'Vrolijk Pasen' toe!
Jij ook!

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 16, 2006, 11:48:59 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 april 2006 om 11:49:

Zalig Pasen!

Wat grappig, ik was er ook; nou ja, zo bizonder is dat trouwens niet als je bedenkt dat het mijn parochiekerk is.
Je hebt dus voor op het altaar gestaan, well well, had dat eerder gezegd, ik ben altijd wel benieuwd welk gezicht er schuilgaat achter welke forum-deelnemer :)
Ben ook wel benieuwd naar wie je vriend is die is toegetreden, hoewel het wellicht wat ver gaat om alhier met namen te strooien... Hoe dan ook, een indrukwekkende viering, de Paaswake! Vooral het moment dat, tijdens het Credo, de klokken gingen luiden en de kaarsen op het altaar werden aangestoken, vond ik huiveringwekkend. Resurexit vere sicut dixit, alleluia!

Zalig PASEN!
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 17, 2006, 12:10:58 am »

quote:

Fleur schreef op 16 april 2006 om 23:48:
[...]

Wat grappig, ik was er ook; nou ja, zo bizonder is dat trouwens niet als je bedenkt dat het mijn parochiekerk is.
Je hebt dus voor op het altaar gestaan, well well, had dat eerder gezegd, ik ben altijd wel benieuwd welk gezicht er schuilgaat achter welke forum-deelnemer :)
Ik was die malloot die te laat door had dat ieder ander zonder jas was :)

quote:

Ben ook wel benieuwd naar wie je vriend is die is toegetreden, hoewel het wellicht wat ver gaat om alhier met namen te strooien...
Dat gaat mij te ver ja. Maar het was één van de twee vormelingen, die dus niet gedoopt werden.

quote:

Hoe dan ook, een indrukwekkende viering, de Paaswake! Vooral het moment dat, tijdens het Credo, de klokken gingen luiden en de kaarsen op het altaar werden aangestoken, vond ik huiveringwekkend. Resurexit vere sicut dixit, alleluia!
Ja, het greep aan :) Ik vind persoonlijk het moment van het Gloria, dat eindelijk weer gezongen wordt, die uitbarsting van vreugde na 40 dagen, nah, heftig.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 17, 2006, 10:22:57 am »

quote:

diak2b schreef op 16 april 2006 om 22:38:
[[...]
Deed me een beetje denken aan de Krijtberg trouwens, hoewel ik die stukken mooier vind.
Ik heb de Krijtberg (aan het Singel in Amsterdam) eigenlijk nooit goed kunnen bekijken, van binnen was alles altijd zwaar beneveld door het vele wierookgebruik, en van buiten is het neo-gotiek van dertien-in-een-dozijn.

quote:

diak2b schreef op 16 april 2006 om 22:38:

Maar zoals altijd in protestants gebied, de echt mooie katholieke kerk is door onverlaten half gesloopt en wit gekalkt van binnen, en wij moeten het met neogotiek doen.  

De zonden van onze vaderen worden ons na 440 jaar (= ca. 15 generaties!) nog immer aangerekend ....
Niettemin blijf ik - met Fleur - gehecht aan de Jozefkathedraal in Groningen, mét z'n uitstraling

Zeker nu de enige vrijgemaakte kathedraal van Noord-Nederland, de Noorderkerk aan de Akkerstraat in Groningen (in mijn jeugd 4 diensten van 1.000 man per zondag!) dit jaar tegen de vlakte gaat.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 17, 2006, 01:22:51 pm »

quote:

Mellon schreef op 16 april 2006 om 12:00:
Ik vind dat juist wel reden tot blijdschap.

Fijn dat ook zo´n gebeurtenis buiten onze kerk je een feestelijk gevoel kan geven.
Hahaha! Had ik geweten dat je Katholiek bent, dan had ik dit niet zo gepost.  :) Sorry hoor.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 17, 2006, 01:42:17 pm »

quote:

Mellon schreef op 17 april 2006 om 13:22:
Had ik geweten dat je Katholiek bent, dan had ik dit niet zo gepost.  :) Sorry hoor.

Wie weet er nou niet dat diak2b een trouw en toegewijd zoon is van de moederkerk? ???

Ik vind het echter alleszins de moeite waard om hem te feliciteren met het peterschap van een ooit gereformeerd gedoopte doch nu rk gevormde kerk(-her-)toetreder!

'Sorry' roept Mellon uit!
Wel van dat 'sorry' snap ik nou echt helemaal niets!!!

(Maar ik ben dan ook een 'rand-GKv-er'  :'(  )

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 17, 2006, 02:08:58 pm »
Ha, wat grappig. Ook ik ben in dit weekend naar Groningen en weer terug geweest.

Jammergenoeg was ik niet in de gkv Oost, op de vrijdagavond. Ik heb gehoord dat veel mensen diep geraakt zijn tijdens deze dienst, die heel sober was, met veel stilte en momenten om diep onder de indruk te komen van de wisseling tussen onze zonde en Gods volmaaktheid die daar aan het kruis plaats vond.

Vanochtend trouwens deel uitgemaakt van de vierende algemene katholieke kerk om ook vandaag weer onder de indruk te komen van de opgestane Jezus. :)

Ik wens mezelf en iedereen toe dat de opstanding van Jezus het komend jaar meer en meer een tastbare en voelbare werkelijkheid wordt.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 17, 2006, 10:13:48 pm »

quote:

drentenaar schreef op 17 april 2006 om 10:22:
[...]
 Ik heb de Krijtberg (aan het Singel in Amsterdam) eigenlijk nooit goed kunnen bekijken, van binnen was alles altijd zwaar beneveld door het vele wierookgebruik, en van buiten is het neo-gotiek van dertien-in-een-dozijn.
 :7 ja, roken kunnen ze daar wel

quote:

De zonden van onze vaderen worden ons na 440 jaar (= ca. 15 generaties!) nog immer aangerekend ....
Dat zij verre! (of zoiets) Ik reken niemand iets aan. Of nee, ik denk dat de gesel van de reformatie met recht over de katholieke Kerk is gegaan. Hoe verdorven zouden we ten onder gegaan zijn, als niet dappere mannen en vrouwen zich hadden durven vrij te vechten van misbruik en onderdrukking? Nee, geen verwijten, wel spijt.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 17, 2006, 10:14:23 pm »

quote:

Mellon schreef op 17 april 2006 om 13:22:
[...]

Hahaha! Had ik geweten dat je Katholiek bent, dan had ik dit niet zo gepost.  :) Sorry hoor.
Ik was al verrast. Vrolijk verrast  :+

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 17, 2006, 10:48:18 pm »
Haha, leuk topic! Mensen die ik nog niet 'gesproken' had: zalig Pasen! En Diakio, proficiat met de toetreding tot de RKK van je vriend, echt te gek!

Ik vind de St.Jozefkerk, toevallig een klein maandje terug voor het eerst geweest (buiten de mis om), wel mooi en sfeervol :) En wat grappig dat Fleur en jij daar tegelijk waren.

W.b. jas ... Dan ben jij net andersom beziggeweest als mijn broer. Mijn nichtje, zijn dochtertje van nu bijna één, is gisteren in de (hervormde) kerk gedoopt, en op weg naar de kerk merkte hij, dat hij wel zijn gewone jas aanhad, maar daaronder niet het jasje van zijn pak .. dus snel rechtsomkeert maar weer :D

Maaruh, jij bent zo'n 'jaskatholiek'? Koud, in de St Jan? :P Ik trek mijn jas altijd direct uit, vind 't ongezellig staan. Ik houd er m.b.t. de dikte van mijn trui wel rekening mee ...
« Laatst bewerkt op: april 17, 2006, 10:50:40 pm door wateengedoe2 »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 17, 2006, 11:22:41 pm »

quote:

Edith schreef op 17 april 2006 om 22:48:
Haha, leuk topic! Mensen die ik nog niet 'gesproken' had: zalig Pasen! En Diakio, proficiat met de toetreding tot de RKK van je vriend, echt te gek!

Ik vind de St.Jozefkerk, toevallig een klein maandje terug voor het eerst geweest (buiten de mis om), wel mooi en sfeervol :) En wat grappig dat Fleur en jij daar tegelijk waren.

W.b. jas ... Dan ben jij net andersom beziggeweest als mijn broer. Mijn nichtje, zijn dochtertje van nu bijna één, is gisteren in de (hervormde) kerk gedoopt, en op weg naar de kerk merkte hij, dat hij wel zijn gewone jas aanhad, maar daaronder niet het jasje van zijn pak .. dus snel rechtsomkeert maar weer :D

Maaruh, jij bent zo'n 'jaskatholiek'? Koud, in de St Jan? :P Ik trek mijn jas altijd direct uit, vind 't ongezellig staan. Ik houd er m.b.t. de dikte van mijn trui wel rekening mee ...
Ja, nu wordt het echt gek. Ik ben gewend mijn jas uit te doen, terwijl ik daarin meestal een uitzondering ben. Maar in Groningen merkte ik dat veel mensen hun jas aanhielden, en ik wilde mijn petekind niet de zenuwen bezorgen door afwijkend te zijn. Maar door omstandigheden zat ik in een zijbeuk ipv in het middenschip, waardoor ik geen zicht had op de dopelingen en vormelingen en hun peters en meters. DIE hadden dus allemaal hun overjas uit. Ik hoop dat mijn petekindje dit trauma te boven komt :)

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 18, 2006, 09:31:14 am »

quote:

drentenaar schreef op 17 april 2006 om 13:42:
[...]

Wie weet er nou niet dat diak2b een trouw en toegewijd zoon is van de moederkerk? ???

Ik vind het echter alleszins de moeite waard om hem te feliciteren met het peterschap van een ooit gereformeerd gedoopte doch nu rk gevormde kerk(-her-)toetreder!

'Sorry' roept Mellon uit!
Wel van dat 'sorry' snap ik nou echt helemaal niets!!!

(Maar ik ben dan ook een 'rand-GKv-er'  :'(  )

Maar ik ken hier toch nagenoeg niemand?

Ik vind dat iedereen die Jezus kent, te feliciteren is trouwens, Katholiek of anderswat.

En ik vind het ook niet nodig om iemand te beledigen, Katholiek, Christelijk gereformeerd, Mormoon, Hervormd of moslim or what have you. Ook niet per ongeluk.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 18, 2006, 05:46:26 pm »

quote:

Mellon schreef op 18 april 2006 om 09:31:
[...]

Maar ik ken hier toch nagenoeg niemand?

Ik vind dat iedereen die Jezus kent, te feliciteren is trouwens, Katholiek of anderswat.

En ik vind het ook niet nodig om iemand te beledigen, Katholiek, Christelijk gereformeerd, Mormoon, Hervormd of moslim or what have you. Ook niet per ongeluk.
Mocht je dat bedoelen: mij heb je iig niet beledigd.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 19, 2006, 10:32:01 pm »
Dat bedoelde ik.

Gelukkig maar!  :)