Auteur Topic: Nieuwe belijdenis  (gelezen 10072 keer)

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Gepost op: maart 20, 2003, 08:48:46 pm »
Dr. J. Douma van de Theologische Universiteit Kampen (vrijg.) heeft in zijn boek Hoe gaan wij verder gepleit voor het opstellen van een nieuwe belijdenis. Ik citeer:

quote:

"Verklaringen en manifesten zijn er al genoeg, ook op kerkelijk gebied; maar waar is een beknopte gereformeerde belijdenis te vinden van het Christelijk geloof, die ons orienteerd in de wereld der eenentwintigste eeuw?...Die oudheid (van de Heidelberger, DL en NGB-red.) heeft ook haar bezwaren. Het zou immers vreemd moeten heten wanneer wij als gereformeerden niet in staat waren ons geloof alleen maar te kunnen verwoorden op de manier van de HC, DL en NGB. Hebben we na 4 eeuwen wereld- en kerkgeschiedenis niets anders te doen dan herhalen, zodra men ons vraagt wat wij belijden?
...Ik zeg niet dat er een vierde moet komen om de drie bestaande te vervangen, hoewel ik niet zou weten waarom iets nieuws iets ouds niet zou mogen vervangen, zelfs als het over belijdenisgeschriften gaat...Onze belijdenisgeschriften zijn in meer dan een opzicht gebrekkig, als we denken aan de taal, de opbouw en de terminologie ervan. Schreven we de drie confessies nieuw, dan werd er zeker een en ander weggelaten, of anders geformuleerd...Er is zeker kritiek op onze belijdenisgeschriften te leveren, die niet 'de stukken van de leer' raakt, maar wel de presentatie ervan...Met de wereld van vandaag voor ogen en de Bijbel direct onder ons bereik kunnen we komen tot het beproeven van wat het gereformeerd geloof voor ons betekent. En wat het ook voor duizenden anderen in ons land (maar ook ver daarbuiten) zal betekenen, wanneer wij hier in Nederland tot een brede consensus kunnen komen. Het slagen ervan zal een aanwijzing zijn dat God de kerk in dit land opvallend zegent. Het mislukken ervan zal onze eigen machteloosheid bevestigen

Tot zover prof.dr. Douma, van de vrijgemaakte Universiteit. Wat denkt gijlieden ervan?

Voor de structuur lijkt het mij het beste om deze topic zo te doen:
1. Is een nieuwe belijdenis nodig?
2. Wat zou er in deze belijdenis moeten staan?
3. Hoe gaan we dan om met de Drie Formulieren?

Met vr.gr.

Amco Wiering
Ps. 111:10

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2003, 10:14:04 pm »
"Een belijdenis" wordt al gauw een ding, een voorwerp dat je kunt vasthouden, naast je neerleggen, objectiveren.

We hebben zo'n belijdenis niet zo hard nodig als echte "belijdenis": een voortdurende daad van belijden, door de gemeente als geheel en door haar leden afzonderlijk.

Belijdenis, dat is homo-logie: eensgezind uitspreken van de gedachten die ons beheersen. Als we dat niet (meer?) kunnen met belijdenisgeschriften, zou een vierde geschrift dan helpen?

"Wij geloven ..." "Mijn enige troost ..." "Ik belijd ..." "Wij verwerpen ..."
Dat zijn persoonlijke uitspraken en een kerk die belijdt neemt ze oprecht op de tong. Ik heb het idee dat we zo niet omgaan met onze belijdenisgeschriften. Die schieten daarmee hun doel hopeloos voorbij. Als dat zo blijft, wil ik geen nieuw geschrift.

Als we wel een belijdenis tot de onze willen maken en constateren dat de huidige geschriften door hun thematiek, formulering, taal, etc. tekort schieten, nu ja, dan wordt het hoog tijd een helder geschrift op te stellen. Als de gemeente eensgezind rekenschap aflegt (apo-logie) van de hoop die in haar leeft, moet dat geen probleem zijn... (Mijn inschatting: in de GKv is het momenteel wel een probleem.)

Dan wil ik ook wel een suggestie doen. Op de site van OGKN heb ik een eerste helft van een concept al achtergelaten, hier geef ik een klein deel dat, naar mijn idee, een helder antwoord is op allerlei hermeneutische, exegetische en schriftgezag betreffende (hoe heet dat - grafauthoritatief?) claims.

quote:

Deel I: Gods openbaring
1. God maakt zich aan mensen bekend op verschillende manieren:
• door de wereld die Hij gemaakt heeft;
• door de geschiedenis die onder zijn leiding staat;
• door de woorden die Hij heeft laten spreken en opschrijven;
• door de ervaringen die Hij aan mensen geeft.

1.1. In de indrukwekkende schoonheid van de wereld herkennen wij de macht van God. Zelfs wie Hem niet op bijzondere manier hebben leren kennen, worden hierdoor gedreven om op zoek te gaan naar de oorsprong van alle dingen. Als gelovigen weten wij, dat al deze pracht en grootsheid afkomstig is van God. Wij eren en loven Hem daarom met des te meer ontzag en proberen verstandig om te gaan met de wereld waarin wij leven.

1.2. In de loop van de geschiedenis zien wij God aan het werk. Iedereen kan uit de geschiedenis constateren, hoe weinig de mens in staat is de wereld te overzien, en hoezeer hij onderworpen is aan machten die hem te boven gaan. Maar wij zien achter de geschiedenis vooral de hand van God, die trefzeker zijn grote plan tot in de finesses uitvoert. Daarom kunnen wij erop vertrouwen dat elke gebeurtenis uiteindelijk een stap dichterbij is naar het goede eindpunt van de geschiedenis.

1.3. In de woorden van God klinkt zijn bijzondere boodschap van redding en genade. Hierdoor leren wij het karakter van God kennen; zijn daden in de geschiedenis herkennen en begrijpen; en in het bijzonder de betekenis van Jezus Christus als de enige Redder van dood en zinloosheid.

1.4. In het algemeen wordt iedereen door zijn ervaringen gewezen op zijn verantwoordelijkheden en zwakheden. Maar in het bijzonder overtuigt God door zijn Geest mensen ervan, dat zijn woorden betrouwbaar en waar zijn. Hij geeft ons vertrouwen in de Redding die door Jezus bewerkt is en motiveert ons, om voor Hem te leven.

2. In de geschiedenis van Israël hebben mensen Gods bijzondere woorden gehoord en zijn nabijheid ervaren. De belangrijkste van deze woorden zijn door de generaties heen overgeleverd en uiteindelijk opgeschreven. Deze geschiedenissen, getuigenissen en profetieën vormen het eerste deel van de Bijbel, de 39 boeken van het Oude Testament. In het Nieuwe Testament vinden in 27 boeken verslagen van Jezus’ leven en preken, en brieven die op zijn gezag door zijn leerlingen werden geschreven. Al deze woorden ontvangen wij als de betrouwbare openbaring van en over God.

2.1. Vanwege de bijzondere profetische positie van de bijbelschrijvers kennen wij aan deze openbaring meer waarde toe dan aan enig ander geschrift of gevoelen. Alle visies die in strijd zijn met het bijbelse onderwijs over God, de mens, of wat ook maar, verwerpen wij als onwaar en misleidend. Zo is de Bijbel de ultieme norm voor waarheid.

2.2. Er zijn genoeg redenen om de Bijbel als een betrouwbare bron van waarheid te beschouwen.
• door de eeuwen heen heeft Gods Geest mensen overtuigd van deze waarheid;
• ze is een van de meest betrouwbare historische bronnen;
• de profeten en andere auteurs benadrukken voortdurend, dat zij Gods woorden spreken;
• ook Jezus en zijn leerlingen erkennen volmondig de betrouwbaarheid van de heilige geschriften;
• er is zowel onder het Joodse volk als in de christelijke kerk altijd een hoge mate van overeenstemming geweest over de bijzondere plaats van deze specifieke bijbelse boeken.

3. Deze woorden van Redding zijn bedoeld voor de hele wereld. Jezus heeft zijn leerlingen namelijk de opdracht gegeven om alle volken tot zijn leerlingen te maken, door hen te dopen en hen te onderwijzen in zijn lessen en instructies. Daarbij heeft hij hun zijn bijzondere aanwezigheid en betrokkenheid beloofd. Deze verkondiging van de Goede Boodschap is de enige manier waardoor mensen de weg naar verzoening met God zullen vinden.

3.1. De meest wezenlijke waarheden zijn niet vanzelfsprekend en zelfs onwaarschijnlijk. Daarom spreken Gods afgezanten ook wel over een geheim dat bekend gemaakt wordt. Het is voor mensen zo moeilijk te aanvaarden, dat Jezus het heeft over mensen die al ziende blind en al horende doof zijn. Daarom moet God door zijn Geest de ogen en oren van mensen open maken en hen ontvankelijk voor de woorden die namens God gesproken worden.

3.2. De waarheidsclaim van de christelijke boodschap staat vaak haaks op menselijke denkbeelden. De Bijbel heeft het niet voor niets over “een ergenis en een dwaasheid”.

4. Voor het begrijpen van de bijbelse woorden is geen bijzondere vertaalslag nodig. God geeft de mensen geen gecodeerde boodschap mee, maar spreekt frank en vrij.
• De gebeurtenissen die beschreven zijn, zijn niet maar mythen die een diepere betekenis aan het licht brengen, maar concrete handelingen van God in de geschiedenis.
• De manier waarop God met mensen omgaat, is niet een beeldende manier om een abstracte waarheid bekend te maken, maar tekent precies de manier waarop God aan het werk is. We leren hierdoor, hoe Hij als de Redder mensen voorbereidde op de komst van Jezus en op het geloof in Hem; en hoe Hij ook nu nog met mensen omgaat. Zo leren we God rechtstreeks kennen door wat Hij doet.
• Wat er over God gezegd wordt zijn niet maar religieuze gedachten en ervaringen van individuen in hun cultuur, maar tijdloze werkelijkheid.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

AW

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #2 Gepost op: maart 21, 2003, 03:51:55 pm »
Ha Qohelet,

Heb je dit zelf opgeschreven? Ik vind het een goed en duidelijk stuk zeg! Heb je nog meer?

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #3 Gepost op: maart 26, 2003, 11:32:56 am »
Volgens mij hebben we een prima belijdenis, en wel in een serie van 66 boeken.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #4 Gepost op: maart 26, 2003, 12:16:23 pm »
Dat is geen belijdenis, Sam...

Een belijdenis is het (samen) uitspreken van de hoop die in je leeft. De Bijbel is grotendeels verslag van Gods daden, met liturgische gezagen, profetieën (woorden in naam van de HEER), enz.

Probleem is dat veel mensen de tekst van een belijdenis tot gezaghebbende norm willen maken. Da's niet de bedoeling, dat kan alleen als je kunt uitleggen dat God zich via de belijdenis van de kerk openbaart.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #5 Gepost op: maart 26, 2003, 12:25:18 pm »

quote:

Een belijdenis is het (samen) uitspreken van de hoop die in je leeft.

Volgens mij kun je dat veel swingerder doen door hedendaagse liederen. (Waarom geen opwekking? ;)  )

quote:

Probleem is dat veel mensen de tekst van een belijdenis tot gezaghebbende norm willen maken.

Daarom laten die mensen in plaats van lui een belijdenis te citeren, bijbelstudie, bijbelstudie, en bijbelstudie gaan doen. Het valt me op dat veel zogenaamde bijbelstudieverenigingen namen hebben als "Schrift en belijdenis". Waarom niet gewoon "Schrift, Schrift en nog eens Schrift" ?

quote:

Da's niet de bedoeling, dat kan alleen als je kunt uitleggen dat God zich via de belijdenis van de kerk openbaart.
Wat bedoel je precies hiermee?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #6 Gepost op: maart 26, 2003, 05:12:39 pm »
Nadeel van liederen (zeker conform moderne idealen van eenvoud an/of poeticaliteit) is dat het heel moeilijk is er iets duidelijk en voldoende nauwkeurig in te zeggen. Dat is soms ook nodig. Daarom belijden én lofzingen, catechisatie én sing-inn.

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #7 Gepost op: maart 26, 2003, 05:20:00 pm »

quote:

Nadeel van liederen (zeker conform moderne idealen van eenvoud an/of poeticaliteit) is dat het heel moeilijk is er iets duidelijk en voldoende nauwkeurig in te zeggen. Dat is soms ook nodig
Wanneer is soms?

Gerrit

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #8 Gepost op: maart 26, 2003, 05:28:49 pm »

quote:

op 26 Mar 2003 12:16:23 schreef Qohelet:
Probleem is dat veel mensen de tekst van een belijdenis tot gezaghebbende norm willen maken. Da's niet de bedoeling, dat kan alleen als je kunt uitleggen dat God zich via de belijdenis van de kerk openbaart.
Hiet ben ik het niet mee eens. Een belijdenisgeschrift, zoals wij die in de kerk hebben, fungeert als samenvatting van wat wij geloven. Hij spreekt de bijbel na en verwijst naar die bijbel. De belijdenis is geen norm op zichzelf, maar kan als norm gebruikt worden omdat daarmee juist de bijbel zelf als norm gebruikt wordt.
Verstarde tradities zijn dodelijk, maar wie ze loslaat, is overgeleverd aan de waan van de dag.

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #9 Gepost op: maart 26, 2003, 05:55:55 pm »

quote:

maar kan als norm gebruikt worden omdat daarmee juist de bijbel zelf als norm gebruikt wordt.
Ik begrijp dit niet. Kun je dat eens uitleggen svp?

nbo24

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #10 Gepost op: maart 27, 2003, 09:57:14 am »
Nieuwe belijdenis is op zich niet verkeerd.
Alleen moeten we de bestaande belijdenis leren te verstaan.
Als we dat doen, dan zien we dat vraagstukken van nu, ook toen speelden. Alleen wordt het in een ander jasje gestopt. Dus kijk is wat we hebben en evt dan kunnen we zien of wat eigenlijk wel wat nieuws nodig hebben.

quote:

op 20 Mar 2003 20:48:46 schreef Wiering:
Dr. J. Douma van de Theologische Universiteit Kampen (vrijg.) heeft in zijn boek  Hoe gaan wij verder  gepleit voor het opstellen van een nieuwe belijdenis. Ik citeer:

"Verklaringen en manifesten zijn er al genoeg, ook op kerkelijk gebied; maar waar is een beknopte gereformeerde belijdenis te vinden van het Christelijk geloof, die ons orienteerd in de wereld der eenentwintigste eeuw?...Die oudheid (van de Heidelberger, DL en NGB-red.) heeft ook haar bezwaren. Het zou immers vreemd moeten heten wanneer wij als gereformeerden niet in staat waren ons geloof alleen maar te kunnen verwoorden op de manier van de HC, DL en NGB. Hebben we na 4 eeuwen wereld- en kerkgeschiedenis niets anders te doen dan herhalen, zodra men ons vraagt wat wij belijden?
...Ik zeg niet dat er een vierde moet komen om de drie bestaande te vervangen, hoewel ik niet zou weten waarom iets nieuws iets ouds niet zou mogen vervangen, zelfs als het over belijdenisgeschriften gaat...Onze belijdenisgeschriften zijn in meer dan een opzicht gebrekkig, als we denken aan de taal, de opbouw en de terminologie ervan. Schreven we de drie confessies nieuw, dan werd er zeker een en ander weggelaten, of anders geformuleerd...Er is zeker kritiek op onze belijdenisgeschriften te leveren, die niet 'de stukken van de leer' raakt, maar wel de presentatie ervan...Met de wereld van vandaag voor ogen en de Bijbel direct onder ons bereik kunnen we komen tot het beproeven van wat het gereformeerd geloof voor ons betekent. En wat het ook voor duizenden anderen in ons land (maar ook ver daarbuiten) zal betekenen, wanneer wij hier in Nederland tot een brede consensus kunnen komen. Het slagen ervan zal een aanwijzing zijn dat God de kerk in dit land opvallend zegent. Het mislukken ervan zal onze eigen machteloosheid bevestigen

Tot zover prof.dr. Douma, van de vrijgemaakte Universiteit. Wat denkt gijlieden ervan?

Voor de structuur lijkt het mij het beste om deze topic zo te doen:
1. Is een nieuwe belijdenis nodig?
2. Wat zou er in deze belijdenis moeten staan?
3. Hoe gaan we dan om met de Drie Formulieren?

Met vr.gr.

Amco Wiering

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #11 Gepost op: maart 27, 2003, 10:20:40 am »

quote:

Waarom?
Weg met de surrogaat, terug naar de waarheid!

nbo24

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #12 Gepost op: maart 27, 2003, 10:36:43 am »
Is de belijdenis dan onwaar?
In de belijdenis spreken we Gods Woord na.
Zo hoeven we zelf niet steeds als Kerk weer een antwoord bedenken op bestaande vragen

quote:

op 27 Mar 2003 10:20:40 schreef Sam:
Waarom?
Weg met de surrogaat, terug naar de waarheid!

Garfield

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #13 Gepost op: maart 27, 2003, 10:41:52 am »

quote:

op 27 Mar 2003 10:36:43 schreef nbo24:
...Zo hoeven we zelf niet steeds als Kerk weer een antwoord bedenken op bestaande vragen
en kunnen we verder gaan met nieuwe vragen.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #14 Gepost op: maart 27, 2003, 10:43:07 am »
Beste nbo24,

quote:

Is de belijdenis dan onwaar?

Waarom zouden we die vraag moeten beantwoorden?

quote:

In de belijdenis spreken we Gods Woord na.

Waarom spreken we niet direct Gods Woord na?

quote:

Zo hoeven we zelf niet steeds als Kerk weer een antwoord bedenken op bestaande vragen

Hoeveel onenigheid is er niet geweest over die belijdenisgeschriften? Waarom kunnen we niet gewoon terug naar de Schrift zelf? Dat bevordert de wereldwijde eenheid van christenen.
Waarom moet de Kerk een antwoord verzinnen op bestaande vragen? Laat de gelovigen zelf studeren.

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #15 Gepost op: maart 27, 2003, 10:44:38 am »

quote:

Waarom?

Willen we een alomvattend systeem dat alles in het leven beoordeelt?

nbo24

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #16 Gepost op: maart 27, 2003, 10:46:19 am »
Welke echte nieuwe vragen zijn er dan?

quote:

op 27 Mar 2003 10:41:52 schreef Garfield:
op 27 Mar 2003 10:36:43 schreef nbo24:
...Zo hoeven we zelf niet steeds als Kerk weer een antwoord bedenken op bestaande vragen

nbo24

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #17 Gepost op: maart 27, 2003, 10:50:15 am »
Als Kerk van Christus wil je Hem belijden.
Ten eerste om voor jezelf als Kerk een vastigheid te hebben.
Ten tweede om aan de "buitenwereld" te laten zien waar je voor staat.
Een Kerk zonder belijdenis (wat niet perse op papier hoeft) is geen Kerk.
Dat er hier onenigheid over is geweest, ligt niet aan de belijdenis.
Een ding ben ik wel met je eens. De Kerk moet zijn basis hebben alleen in Gods Woord. Daar zijn de belijdenissen een voorbeeld van.

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #18 Gepost op: maart 27, 2003, 10:56:46 am »

quote:

Vaag. Wat is Kerk? Wat is belijden?

quote:

Zoek die vastigheid dan bij Hem. En nergens anders.

quote:

Mee eens. Het is niet verkeerd om een kort weer te geven waar je als kerk voor staat. Maar dan graag op 1 A4tje.

quote:

"Waar 2 of meer vergaderd zijn in mijn naam ben ik in u midden" zei Jezus. Had hij het over een belijdenis??

quote:

O nee? Waar dan aan?

quote:

Een ding ben ik wel met je eens. De Kerk moet zijn basis hebben alleen in Gods Woord. Daar zijn de belijdenissen een voorbeeld van.
De logica ontgaat mij even. Graag toelichting.

Garfield

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #19 Gepost op: maart 27, 2003, 11:00:25 am »
Elke tijd heeft zijn eigen vragen.
Veel vragen van nu kunnen beantwoord worden met antwoorden die op soortgelijke vragen die in het verleden gegeven zijn.

Tegenwoordig hebben wij met veel verschillende culturen en godsdienstige richtingen te maken waar onze voorouders in bv de 17e eeuw te maken hadden.
(bv New Age, boedisme, hindoeisme, etc.)

Een alomvattend systeem is niet nodig noch wenselijk. (Sam, daar heb je volkomen gelijk in) echter wanneer er vragen zijn die telkens weer opduiken en waardoor telkens weer verdeeldheid ontstaat is het mi goed als er iets is wat een antwoord (poogt) te geven op die vragen.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #20 Gepost op: maart 27, 2003, 11:02:46 am »

quote:

goed als er iets is wat een antwoord (poogt) te geven op die vragen
Volgens mij heet dat 'iets' bijbel en zijn er verder veel boeken in de christelijke boekhandel die op allerlei zaken ingaan. En denk eens aan internet!

nbo24

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #21 Gepost op: maart 27, 2003, 11:07:43 am »

quote:

op 27 Mar 2003 10:56:46 schreef Sam:
Vaag. Wat is Kerk? Wat is belijden?
De Kerk is van Christus. Dat is daar waar Zijn Woord zuiver wordt verkondigd.
Dit wil je dan ook belijden. In alles. Qua leer maar ook qua levn.
Dat klopt. Hij is het ook die de Kerk vergadert en beschermt. Dat doet Hij door Zijn Woord. En dit willen we als Kerk dan ook in de belijdenis naspreken. Ook de belijdenis is werk van God.
Mee eens. Het is niet verkeerd om een kort weer te geven waar je als kerk voor staat. Maar dan graag op 1 A4tje.
Was dat maar mogelijk. Helaas is er vaak dwaalleer geweest waar tegen gestreden moets worden en nog steeds tegen gestreden moet worden.
"Waar 2 of meer vergaderd zijn in mijn naam ben ik in u midden" zei Jezus. Had hij het over een belijdenis??
Dat klopt. Maar als je dan vegadert bent belijdt je Hem toch ook.  
O nee? Waar dan aan?
Ik probeer dit aan de hand van de volgende stelling uit te leggen:
Of de belijdienis is niet juist, of de mensen die tegen de belijdenis ingaan hebben ongelijk.
De logica ontgaat mij even. Graag toelichting.
De belijdenis moet Gods Woord naspreken. Wanneer dit niet het geval is is het ook geen belijdenis meer. Dan moet het meteen verdwijnen. Dan is het dwaalleer.

nbo24

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #22 Gepost op: maart 27, 2003, 11:12:09 am »

quote:

op 27 Mar 2003 11:00:25 schreef Garfield:
Elke tijd heeft zijn eigen vragen.
Veel vragen van nu kunnen beantwoord worden met antwoorden die op soortgelijke vragen die in het verleden gegeven zijn.

Tegenwoordig hebben wij met veel verschillende culturen en godsdienstige richtingen te maken waar onze voorouders in bv de 17e eeuw te maken hadden.
(bv New Age, boedisme, hindoeisme, etc.)

Een alomvattend systeem is niet nodig noch wenselijk. (Sam, daar heb je volkomen gelijk in) echter wanneer er vragen zijn die telkens weer opduiken en waardoor telkens weer verdeeldheid ontstaat is het mi goed als er iets is wat een antwoord (poogt) te geven op die vragen.

Een alomvattend systeem zal er ook niet komen. Want bv. over uitverkiezing en zondeval hebben wij mensen een te beperkt verstand. God is daarvoor te groot.
Maar de vragen die naar ons toekomen moeten wij voorzover ons verstand dit toelaat wel beantwoorden. Dit is dan de belijdenis. Dit hebben we als Kerk dan ook steeds gedaan.

nbo24

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #23 Gepost op: maart 27, 2003, 11:13:22 am »

quote:

op 27 Mar 2003 11:02:46 schreef Sam:
goed als er iets is wat een antwoord (poogt) te geven op die vragen

Volgens mij heet dat 'iets' bijbel en zijn er verder veel boeken in de christelijke boekhandel die op allerlei zaken ingaan. En denk eens aan internet!

De bijbel blijft wel de basis.
Mooi dat je daar op wijst.

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #24 Gepost op: maart 27, 2003, 11:22:38 am »

quote:

Hoe kom je aan deze definitie?

quote:

Dit wil je dan ook belijden. In alles. Qua leer maar ook qua levn.

Wat is alles?
Wat is leer?

quote:

Ook de belijdenis is werk van God.

Hoe weet je dat?

quote:

Was dat maar mogelijk. Helaas is er vaak dwaalleer geweest waar tegen gestreden moets worden en nog steeds tegen gestreden moet worden.

Dwaalleer kun je alleen maar bestrijden met het zuiver Woord, toch?

quote:

Dat klopt. Maar als je dan vegadert bent belijdt je Hem toch ook.

Ik belijd Hem ook als ik alleen ben. Dus dat gaat niet op.

O nee? Waar dan aan?
Ik probeer dit aan de hand van de volgende stelling uit te leggen:

quote:

Of de belijdienis is niet juist, of de mensen die tegen de belijdenis ingaan hebben ongelijk.

Dit is een juist theoretisch antwoord. Helaas is de werkelijkheid weerbarstiger, aangezien de ene kant zal zeggen dat de belijdenis niet de bijbel naspreekt, en de andere kant zal zeggen dat mensen niet hun interpretatie van de belijdenis volgen. Kortom, een eindeloos gediscussieer. Die tijd had beter aan bijbelstudie kunnen worden besteed!

quote:

De belijdenis moet Gods Woord naspreken. Wanneer dit niet het geval is is het ook geen belijdenis meer. Dan moet het meteen verdwijnen. Dan is het dwaalleer.
En dus krijgen we eindeloze discussies of de belijdenis wel of niet juist de bijbel naspreekt. Tijd die beter besteed had kunnen worden aan het aanleren van Grieks, Hebreeuws of een studie-reis naar het beloofde land.

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #25 Gepost op: maart 27, 2003, 11:25:58 am »

quote:

Een alomvattend systeem zal er ook niet komen. Want bv. over uitverkiezing en zondeval hebben wij mensen een te beperkt verstand. God is daarvoor te groot.
Maar de vragen die naar ons toekomen moeten wij voorzover ons verstand dit toelaat wel beantwoorden. Dit is dan de belijdenis. Dit hebben we als Kerk dan ook steeds gedaan.
Dus alle boeken in de christelijke boekhandel zijn belijdenisgeschriften? En zo ja, waarom kennen de meeste gereformeerde kerken geen bibliotheeksysteem?

nbo24

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #26 Gepost op: maart 27, 2003, 11:35:58 am »

quote:

op 27 Mar 2003 11:22:38 schreef Sam:

Lees o.a. Johannes 17.

Wat is alles? Je hele leven. 24 uur per dag.
Wat is leer? Belijden wie God is en wat Hij heeft gedaan en wat Hij doet.

Hoe weet je dat?

Hij vergadert en beschermt Zijn Kerk. God is steeds met Zijn Kerk bezig. Deze Kerk zal daarom ok steeds weer belijden wie Hij is en wat Hij doet.

Je bent lid van Christus' gemeente.

Dit is een juist theoretisch antwoord. Helaas is de werkelijkheid weerbarstiger, aangezien de ene kant zal zeggen dat de belijdenis niet de bijbel naspreekt, en de andere kant zal zeggen dat mensen niet hun interpretatie van de belijdenis volgen. Kortom, een eindeloos gediscussieer. Die tijd had beter aan bijbelstudie kunnen worden besteed!

De belijdenis moet toch worden nagegaan aan de hand van de bijbel. Doe je toch ook bijbelstudie?

En dus krijgen we eindeloze discussies of de belijdenis wel of niet juist de bijbel naspreekt. Tijd die beter besteed had kunnen worden aan het aanleren van Grieks, Hebreeuws of een studie-reis naar het beloofde land.

nbo24

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #27 Gepost op: maart 27, 2003, 11:37:33 am »

quote:

op 27 Mar 2003 11:25:58 schreef Sam:
Dus alle boeken in de christelijke boekhandel zijn belijdenisgeschriften? En zo ja, waarom kennen de meeste gereformeerde kerken geen bibliotheeksysteem?

Nee. Het is geen leer die wij als Kerk gezamenlijk belijden. (officieel)
Niet dat we dan niet achter deze boeken kunnen staan uiteraard.

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #28 Gepost op: maart 27, 2003, 11:41:28 am »

quote:

Het is geen leer die wij als Kerk gezamenlijk belijden. (officieel)
Wat is officieel gezamenlijk belijden?

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #29 Gepost op: maart 27, 2003, 11:59:40 am »

quote:

Lees o.a. Johannes 17.
Dit sprak Jezus en Hij hief zijn ogen ten hemel en zeide: Vader, de ure is gekomen; verheerlijk uw Zoon, opdat uw Zoon U verheerlijke, 2 gelijk Gij Hem macht hebt gegeven over alle vlees, om aan al wat Gij Hem gegeven hebt, eeuwig leven te schenken. 3 Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt. 4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde door het werk te voleindigen, dat Gij Mij te doen gegeven hebt. 5 En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.
6 Ik heb uw naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij behoorden U toe en Gij hebt hen Mij gegeven en zij hebben uw woord bewaard. 7 Nu weten zij, dat al wat Gij Mij gegeven hebt, van U komt, 8 want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven en zij hebben ze aangenomen en in waarheid erkend, dat Ik van U ben uitgegaan, en zij hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt. 9 Ik bid voor hen; niet voor de wereld bid Ik U, maar voor hen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn van U, 10 en al het mijne is het uwe en het uwe is het mijne, en Ik ben in hen verheerlijkt. 11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar zij zijn in de wereld en Ik kom tot U. Heilige Vader, bewaar hen in uw naam, welke Gij Mij gegeven hebt, dat zij één zijn zoals Wij. 12 Zolang Ik bij hen was, bewaarde Ik hen in uw naam, welke Gij Mij gegeven hebt, en Ik heb over hen gewaakt en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon des verderfs, opdat de Schrift vervuld werd. 13 Maar nu kom Ik tot U en Ik spreek dit in de wereld, opdat zij ten volle mijn blijdschap in zichzelf mogen hebben. 14 Ik heb hun uw woord gegeven en de wereld heeft hen gehaat, omdat zij niet uit de wereld zijn, gelijk Ik niet uit de wereld ben. 15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart voor de boze. 16 Zij zijn niet uit de wereld, gelijk Ik niet uit de wereld ben. 17 Heilig hen in uw waarheid; uw woord is de waarheid. 18 Gelijk Gij Mij gezonden hebt in de wereld, heb ook Ik hen gezonden in de wereld; 19 en Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.
20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, 21 opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt. 22 En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn: 23 Ik in hen en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot één, opdat de wereld erkenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en dat Gij hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
24 Vader, hetgeen Gij Mij gegeven hebt – Ik wil, dat, waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn, om mijn heerlijkheid te aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt, want Gij hebt Mij liefgehad vóór de grondlegging der wereld. 25 Rechtvaardige Vader, de wereld kent U niet, maar Ik ken U, en dezen weten, dat Gij Mij gezonden hebt; 26 en Ik heb hun uw naam bekend gemaakt en Ik zal hem bekend maken, opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij en Ik in hen.

quote:

Wat is alles? Je hele leven. 24 uur per dag.
Wat is leer? Belijden wie God is en wat Hij heeft gedaan en wat Hij doet.

Dus zo?

Dit wil je dan ook belijden. 24 uur per dag. Qua wie God is en wat Hij heeft gedaan en wat Hij doet maar ook qua leven.

quote:

Dat klopt. Hij is het ook die de Kerk vergadert en beschermt. Dat doet Hij door Zijn Woord. En dit willen we als Kerk dan ook in de belijdenis naspreken. Ook de belijdenis is werk van God.
Hij vergadert en beschermt Zijn Kerk. God is steeds met Zijn Kerk bezig. Deze Kerk zal daarom ok steeds weer belijden wie Hij is en wat Hij doet. Je bent lid van Christus' gemeente.

Wie is het nu dan die vastigheid geeft, de belijdenis, of God die steeds met Zijn kerk bezig is?

quote:

De belijdenis moet toch worden nagegaan aan de hand van de bijbel. Doe je toch ook bijbelstudie?
Ja, maar je begint verkeerd. Je begint met de conclusies en dan zoek je de feiten (de verzen) erbij. Beter is omgekeerd. (Ook wel bekend als de inductieve methode).

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #30 Gepost op: maart 27, 2003, 02:22:57 pm »
Sprak ik dan toch de waarheid? :)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #31 Gepost op: maart 27, 2003, 05:22:01 pm »
Sam,

Volgens mij vergeet je hoe de belijdenisgeschriften zijn ontstaan: nl door intensief met de Bijbel bezig te zijn en aan de hand daarvan een belijdenis op te schrijven.
Daar is jarenlange bijbelstudie aan vooraf gegaan! Waarom zouden wij dan iedere keer opnieuw helemaal onze 'eigen' belijdenis moeten gaan uitzoeken, terwijl anderen allang het meeste hebben uitgezocht en samengevat. Bovendien, als je in de belijdenis iets mist of iets ontdekt dat tegen de Bijbel ingaat, kun je dat via de kerkelijke weg bij de synode terecht laten komen. Ook nu nog moeten wij controleren of de belijdenisgeschriften juist zijn! Maar juist als samenvatting van wat de kerk leert en belijdt zijn ze heel geschikt, omdat wij belijden dat ze de Bijbel naspreken. Nogmaals: als er iets instaat dat niet klopt of iets niet instaat dat er wel in zou moeten staan, kun je dat aan de orde brengen via de kerkelijke weg.
computerfout: een vreemde een in de byte

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #32 Gepost op: maart 27, 2003, 05:42:57 pm »
Stelling (zo krijgen we de 95 tenminste stel vol ;) ):

Wie de belijdenisgeschriften beschouwt als scheidsrechter tussen meningen of als een poging tot een complete systematiek van bijbelse waarheid, die heeft niet begrepen om wat voor documenten het hier gaat en zal ze ook niet nuttig kunnen gebruiken.

In het "Reformanda"-debat snijdt dit mes aan twee kanten, omdat zowel onder de "bezwaarden" als onder de "back-to-the-basics" deze karikatuur van de belijdenisgeschriften heerst. Zo wordt het een voorwerp van krampachtig vastklampen dan wel stormachtig wegboksen en daarvoor is de belijdenis zeker niet opgesteld.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #33 Gepost op: maart 27, 2003, 05:48:40 pm »

quote:

op 27 Mar 2003 17:42:57 schreef Qohelet:
In het "Reformanda"-debat snijdt dit mes aan twee kanten, omdat zowel onder de "bezwaarden" als onder de "back-to-the-basics" deze karikatuur van de belijdenisgeschriften heerst. Zo wordt het een voorwerp van krampachtig vastklampen dan wel stormachtig wegboksen en daarvoor is de belijdenis zeker niet opgesteld.
Is het niet zo dat de "BttB'ers" zich juist verzetten tegen deze karikatuur? Of nauwkeuriger: zich verzetten tegen de langzaam ingeslopen cultuur om zo met de belijdenis om te gaan? De meesten zullen de belijdenisgeschriften zelf niet meteen kwijt willen, mits ze correct gebruikt worden. (Of ben ik nu veel te optimistisch over bepaalde mensen?)

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #34 Gepost op: maart 27, 2003, 06:05:29 pm »
Beste Augusta,

quote:

Volgens mij vergeet je hoe de belijdenisgeschriften zijn ontstaan: nl door intensief met de Bijbel bezig te zijn en aan de hand daarvan een belijdenis op te schrijven.
Daar is jarenlange bijbelstudie aan vooraf gegaan! Waarom zouden wij dan iedere keer opnieuw helemaal onze 'eigen' belijdenis moeten gaan uitzoeken, terwijl anderen allang het meeste hebben uitgezocht en samengevat.
Waarom? Om de bijbelse waarheden zelf te ontdekken. Daarbij kan een andere of iets je mee helpen, maar uiteindelijk zul je het zelf uit de serie van 66 boeken moeten halen.

quote:

Bovendien, als je in de belijdenis iets mist of iets ontdekt dat tegen de Bijbel ingaat, kun je dat via de kerkelijke weg bij de synode terecht laten komen.

Laat ik daar het volgende over zeggen:
1. Ik ben hierover in gesprek met mijn wijkouderling.
2. Ik ben samen met een groepje GKV-ers een aantal zaken aan het bestuderen, o.a. de vervangstheologie, waar ik elders een boom over geplant heb.
3. Het schrijven van brieven leidt -praktisch gezien- tot veel ellende.
3. Die kerkelijke weg is beschreven in de kerkorde; een menselijk produkt waarbij ik ook mijn vraagtekens heb. Waarom die viertrapsraket?

quote:

Ook nu nog moeten wij controleren of de belijdenisgeschriften juist zijn! Maar juist als samenvatting van wat de kerk leert en belijdt zijn ze heel geschikt, omdat wij belijden dat ze de Bijbel naspreken.
Mijn uitgangspunt is: 'Wat de bijbel leert?' Niet wat de kerk leert. Verder doet het me denken aan die Katholieken van vroeger, als je vroeg: 'Wat geloven jullie?' , zeiden ze: 'Vraag dat maar aan meneer Pastoor die weet dat precies'.
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2003, 06:30:42 pm door Sam »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #35 Gepost op: maart 27, 2003, 06:08:24 pm »

quote:

op 27 Mar 2003 17:48:40 schreef Pooh:
Is het niet zo dat de "BttB'ers" zich juist verzetten tegen deze karikatuur? Of nauwkeuriger: zich verzetten tegen de langzaam ingeslopen cultuur om zo met de belijdenis om te gaan? De meesten zullen de belijdenisgeschriften zelf niet meteen kwijt willen, mits ze correct gebruikt worden. (Of ben ik nu veel te optimistisch over bepaalde mensen?)

Je verzetten tegen een karikatuur is ook uitgaan van de karikatuur.
Door te ageren tegen een statutair gebruik van de belijdenisgeschriften loop je het risico je traditie op naieve wijze weg te gooien.
Dat proef ik m.n. in de roep om alleen maar vanuit de bijbel te discussieren. Binnen de kerken is het veel eenvoudiger en niet minder waardevol om bij onderwijs, bemoediging en weerlegging gebruik te maken van kerkelijke symbolen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #36 Gepost op: maart 27, 2003, 06:11:02 pm »
Bijvoorbeeld wat Sam net schrijft: "Wat leert de bijbel?" Als dat echt je uitgangspunt is, kun je in een discussie beter terugvallen op De Bres, Bavinck, Calvijn, Kuyper, Augustinus en Ursinus etc. omdat die hun hele leven onderzoek hebben gedaan naar het antwoord op die vraag terwijl de meeste mensen hier hun leven uberhaupt nog maar net begonnen zijn.

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #37 Gepost op: maart 27, 2003, 06:13:09 pm »
Beste Qohelet,

Ik maak bezwaar tegen het bestempelen van mensen die navorsen wat de Schrift ons leert als back-to-basicers. Stop svp met die etiketten plakkerij. Bovendien moet iedere christen terug naar de basics. Verder weet ik ook niet wat je bedoelt met karikatuur en vind ik 'stormachtig wegboksen' zeer suggestief! En dat betreur ik ten zeerste.

Sam

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #38 Gepost op: maart 27, 2003, 06:17:11 pm »

quote:

Als dat echt je uitgangspunt is, kun je in een discussie beter terugvallen op De Bres, Bavinck, Calvijn, Kuyper, Augustinus en Ursinus etc. omdat die hun hele leven onderzoek hebben gedaan naar het antwoord op die vraag terwijl de meeste mensen hier hun leven uberhaupt nog maar net begonnen zijn.

Als je echt wilt weten wat er staat ga je Hebreeuws en Grieks leren om te weten wat de bijbel zelf zegt; die geleerden kunnen je daarbij helpen. Maar 'terugvallen' is een woord dat veel te ver gaat.

Tenslotte, lijkt het mij ook niet verkeerd om eens een tijdje rond te lopen in Israel.
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2003, 06:31:26 pm door Sam »

dingo

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #39 Gepost op: maart 27, 2003, 07:07:35 pm »
be·´lij·de·nis (de ~ (v.))

1 openlijke en plechtige verklaring dat men de leerstellingen van een kerkgenootschap erkent
2 geheel van leerstellige uitspraken
3 [r.-k.] de berouwvolle bekentenis van de zonden in de biecht

AW

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #40 Gepost op: maart 28, 2003, 07:26:11 pm »
Kerk=belijdenis. Zonder kerk geen belijdenis. Zonder belijdenis geen kerk.

Ik merk (helaas) op dit forum dat er echt geen sprake kan zijn van een hernieuwde belijdenis. De oude belijdenis wordt niet eens doorleefd. Wanneer ik als argument gebruik dat iets in de HC staat, wordt daar volslagen belachelijk op gereageert.
De tijden zijn veranderd. Gereformeerd is niet meer.  ;(

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #41 Gepost op: maart 28, 2003, 07:40:17 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 19:26:11 schreef Wiering:
Kerk=belijdenis. Zonder kerk geen belijdenis. Zonder belijdenis geen kerk.

. Wanneer ik als argument gebruik dat iets in de HC staat, wordt daar volslagen belachelijk op gereageert.
  ;(
Je drijft over. :(   Sommigen stellen alleen het Woord van God bovern de HC.  Niks mis mee toch?

AW

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #42 Gepost op: maart 28, 2003, 07:56:40 pm »
Alsof er een tegenstelling zou zijn.

Lang leve de orthodoxie! Tegen de Revolutie het Evangelie! Lang leve Kuyper, Groen van Prinsterer, Calvijn, Augustinus. Io vivat.

AW

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #43 Gepost op: maart 28, 2003, 07:56:59 pm »
;)

parepidemos

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #44 Gepost op: maart 28, 2003, 08:29:39 pm »
De gemoederen voor en tegen de belijdenis lopen hier wat hoog op, geloof ik. Ik probeer daarom wat olie te werpen. Hopelijk komt die op de golven, niet op het vuur. En is het voor sommigen zelfs olie op een wond ...

Waarom een belijdenis? Volgens mij heeft dat alles te maken met het bijbelse motief 'samen met alle heiligen' (Ef. 3).
Bovendien is een belijdenis, zoals die in de loop der eeuwen is gegroeid, weinig anders dan een uitbouw van de hele korte belijdenissen zoals we die al vinden in het Nieuwe testament. Bijvoorbeeld die kamerling uit Etiope, die al een belijdenis uitspreekt. Of paulus met 'Jezus is Heer'. Later moest dat wel worden uitgebreid, omdat je in de brieven van Johannes al leest dat er mensen waren die wel Jezus als Heer wilden noemen, maar Hem niet echt wilden belijden als het vleesgeworden Woord. Zo groeide die belijdenis bijna vanzelf naar de twaalf artikelen, en later nog meer.

Welke functies heeft nu zo'n belijdenis?
Allereerst is daarin vastgelegd wat ons voorgeslacht (ons geestelijk voorgeslacht) heeft geleerd uit de Bijbel. Zo houden we de band aan het verleden vast, zonder alles opnieuw uit te moeten zoeken. (Ik kom hier later op terug). het zou toch dom zijn die wijsheid van vroeger - die ook een gave van de Geest is - ongebruik te laten liggen.
De belijdenis is ook meer dan een particuliere mening, omdat hierin de kerk, gezamenlijke kerken, zich uitspreken.
Verder helpt een belijdenis bij de herkenning. Wanneer ik in het buitenland kom, waar misschien allerlei christelijke groeperingen zijn, helpt een belijdenis van die groepen om ze te herkennen.
Het is ook een belangrijk hulpmiddel bij het onderwijs van de jeugd, of van nieuwkomers. Zeker, ze moeten de bijbel leren kennen. Maar hoe zullen ze die verstaan als niemand de weg wijst, vroeg bovengenoemde kamerling al. Een belijdenis helpt om daarbij de weg te wijzen. Niet de particuliere mening van een voorganger of gemeentelid, maar een gezamenlijke weg.
tenslotte is het ook een veiligheidsvoorziening. Iedereen, ook de braafste voorgangers in de kerken, loopt het gevaar verkeerde dingen te gaan leren. Als een wapen daartegen is er in de gereformeerde kerken afgesproken door de voorgangers: we houden ons aan wat in de belijdenis staat. Mocht iemand denken dat het anders is dan daar staat, dan is dat niet zonder meer fout, maar we stellen ook niet de gemeente direct daaraan bloot. Nee, dan zullen we dat eerst gezamenlijk, als kerken, overwegen. Zodat de gemeenten niet zijn uitgeleverd aan particuliere meningen, maar aan wat de kerken gezamenlijk hebben geleerd uit de bijbel.

Ik begrijp best dat sommigen het alleen met de bijbel willen doen. En ik vind dat veel gereformeerden veel te weinig in staat zijn te argumenteren vanuit de bijbel. Als ik met Wilhelmina zou discussieren, helpt een beroep op de belijdenis niet. Ok, dan niet, maar het maakt de discussie wel moeilijker. Binnen een gereformeerde kerk kan ik me wel op de belijdenis beroepen, meestal. Bij die belijdenis hebben we elkaar toch al gevonden in het verleden?

Er is nog een reden dat je in de praktijk niet zonder belijdenis kan. Als je alles wat de bijbel leert alleen maar uit de bijbel moet halen - dat is veel te veel. Daarvoor is een mensenleven veel te kort. In de afgelopen eeuwen heeft bijna elke generatie wel een nieuw stuk van de belijdenis moeten doordenken. Maar als elke generatie alles had moeten doen ...

Ik proef in het concept belijdenis van Qohelet nog een extra aspect. Eigenlijk schrijft hij weinig nieuws, het staat allemaal al in HC, NBG en DL. en toch ook niet, want hij formuleert vaak die bekende waarheden duidelijk in confrontatie met moderne dwalingen. Ik ervaar het een beetje als een opnieuw bij de les roepen.
het lijkt me heel waardevol als hij het af kan maken.
En als dan bijv. Wilhelmina heet met een onderdeel niet eens is, lijkt het me heel goed om dat dan in het licht van de bijbel verder door te discussieren. Uiteindelijke is de bijbel de enige norm.
Zonder belijdenis - dat is onnodige armoede.
Zonder Bijbel - dat is echt de dood in de pot.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Gerrit

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #45 Gepost op: maart 28, 2003, 10:52:14 pm »
Beter had ik het niet kunnen zeggen!
Verstarde tradities zijn dodelijk, maar wie ze loslaat, is overgeleverd aan de waan van de dag.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #46 Gepost op: maart 29, 2003, 01:06:32 am »

quote:

op 27 Mar 2003 18:17:11 schreef Sam:
Als je echt wilt weten wat er staat ga je Hebreeuws en Grieks leren om te weten wat de bijbel zelf zegt; die geleerden kunnen je daarbij helpen. Maar 'terugvallen' is een woord dat veel te ver gaat.

Tenslotte, lijkt het mij ook niet verkeerd om eens een tijdje rond te lopen in Israel.

Met een jaar of tien aan Grieks in m'n pakket en een flinke dosis Bijbels Hebreeuws zou ik dan onderhand aardig mogen weten wat de bijbel zegt. Maar het maakt interpretatie (exegese, toepassing) er niet veel gemakkelijker op. Daarom val ik terug (toch wel aardig woord) op matras van de geschiedenis. Hoop broeders voor mij die niet alleen gestudeerd hebben maar ook doorleefd.

Ik bedoel met terugvallen trouwens niet dat ik de noodzaak tot bijbelse toetsing wegneem ofzo. "Calvijn zei eens ..." is een sterk argument (want Calvijn was degelijk gestudeerd christen) maar geen einde discussie.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #47 Gepost op: maart 29, 2003, 01:12:17 am »

quote:

op 28 Mar 2003 19:56:40 schreef Wiering:
Alsof er een tegenstelling zou zijn.

Er hoeft geen tegenstelling te zijn, er is wel degelijk een verschil tussen bijbel en belijdenis.

Bijbel = bundeling van boeken die door de kerk onderkend zijn als door God geïnspireerde getuigenissen, verslagen, gedichten en brieven die met gezag spreken van zijn verbond, uiteindelijk volledig gerealiseerd in Jezus Christus.

Belijdenis = bundeling van geschriften die door de kerk opgesteld zijn als door kerk onderkende hoofdlijnen, waarheden en gedragsregels die terugverwijzen naar de Bijbel als gezaghebbende (apostolische!) weergave van de leer van en over Jezus Christus

AW

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #48 Gepost op: maart 29, 2003, 09:17:26 am »
Maar goed Qohelet je zal het denk ik met me eens zijn dat er veel mensen o.a. op dit forum zijn voor wie de belijdenisgeschriften niet meer dezelfde waarde hebben als die hun ouders of grootouders eraan gaven.

Ik zelf lees redelijk veel in de Institutie, en in de Bijbel 3 hs. per dag (en bijvoorbeeld het leesrooster ivm de verootmoediging dezer dagen in de GK). Die Institutie bijvoorbeeld is vaak moeilijk (niet in de laatste plaats door de houterige vertaling), want Calvijn die gaat echt diep. Calvijn heeft, en ik denk dat je dat zult erkennen, een theologisch systeem uit de Bijbel gehaald.

Omdat ik ervan overtuigd ben dat dat systeem de enige correcte manier is waarop ik de Here wil dienen, zit ik in een kerk waar mensen in zitten die dat op de een of andere manier ook vinden.
Het handige aan bijv. de H.C. is (hoewel Calvijn er het een en ander op aan te merken had) dat er in korte formuleringen precies staat waar ik ja en amen op kan zeggen.

Vroeger waren de middagdiensten sec bedoeld voor het uitleggen van de HC, DL of NGB. Ik zie dat graag weer terug, en dan een preek waarin aan de tekst gehouden wordt. Volgende keer meer, ik moet nu weg.

AW

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #49 Gepost op: maart 29, 2003, 09:54:12 am »
Ik zie graag meer aandacht in de prediking en in bijvoorbeeld de kerkbladen voor de H.C. Aangezien ik nagenoeg alleen in Loenen en Hilversum kerk, kom ik natuurlijk vaak dezelfde predikanten tegen.
Ik weet dus niet hoe ze in het oosten preken, maar de enige preek over de DL die ik in een jaar heb gehoord is in Hilversum geweest, door een CGK-predikant nota bene. Terwijl de uitverkiezing echt een hot item is bij ons.

Mijn stelling is:
er moet meer aandacht komen voor het belijden van de kerk. Hiermee wordt bedoeld dat er in bijvoorbeeld de middagdiensten systematisch wordt uitgelegd de inhoud der HC en DL en NGB, teneinde de gelovigen in het belijden der kerk in te wijden en hun geloof te verdiepen.