Auteur Topic: Nieuwe belijdenis  (gelezen 10074 keer)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #100 Gepost op: november 03, 2003, 05:04:56 pm »
Ik ben blij dat degenen die de belijdenissen geschreven hebben hun theologie wat subtieler bedreven...
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #101 Gepost op: november 04, 2003, 09:26:21 am »

quote:

op 02 Nov 2003 06:19:45 schreef Qohelet:
De meest voor de hand liggende figuren om zo iets te doen, zoals onze dogmaticus B. Kamphuis, geven aan dat ze het niet zien zitten.
Als ik het goed heb is deze dogmaticus de pensioengerechtigde leeftijd ook al ruimschoots voorbij - het ging toch om het formuleren van een nieuwe, moderne belijdenis?

;)  nou niet kwaad worden was maar een geintje  ;)
Bombus terrestris Reginae

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #102 Gepost op: november 04, 2003, 10:40:25 am »
bedoelde Kamphuis is van 1950...
in ieder geval nog niet pensioengerechtigd :)
shoot me again, I ain't dead yet

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #103 Gepost op: maart 16, 2004, 10:20:37 pm »
mag ik 's vragen naar de ontstaansgeschiedenis van de genoemde belijdenisgeschriften? Ik bedoel: zo'n geschiedenis is er toch en ik meen dat het altijd een bepaalde geestelijke stroming was, een tijdgeest, of een benarde situatie, die een belijdenisgeschrift in het leven riep. Tijdgebonden, eerbiedwaardig, leerzaam en.. niet zonder menselijk tekort.
Een belijdenisgeschrift zie ik als een kerkelijke respons. Niet op een tijdloze werkelijkheid (?)  maar op de geschiedenis.

Zo kan ook onze tijd misschien aanleiding geven tot een nieuw belijden.
Na WO II hebben wij ontdekt hoezeer de kerk Israël in haar belijdenis heeft doodgezwegen:  
De almachtige Schepper van hemel en aarde is echter wèl de God van Israël...
De maagd Maria was een Joods meisje en Jezus was geen kleurloze universele mens zonder volk en zonder geloof.

Een van de gevolgen is geweest dat de ontjoodste Maria op een sokkel is gezet als de eeuwige maagd, verdacht veel heidense trekjes begon te vertonen en steeds meer ging lijken op populaire heidense godinnen.
Ik denk dat de door qohellet genoemde tijdloze werkelijkheid daar ook mee te maken heeft. Wie de geschiedenis en de verankering in de geschiedenis wegpoetst haalt Plato in de kerk.
Maar God noemt zich JHWH, waarin uitgedrukt wordt dat Hij betrokken is bij de geschiedenis. Als Hij voor eeuwig wil worden genoemd de God van Abraham Izak en Jakob - waar is dan de christelijke gehoorzaamheid aan de bijbel?
Het semper reformanda vraagt natuurlijk om reformeren, ook van belijdenisgeschriften.
gideon

Pugna

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #104 Gepost op: maart 16, 2004, 10:27:07 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 22:20:37 schreef gideon:
.... Een van de gevolgen is geweest dat de ontjoodste Maria op een sokkel is gezet als de eeuwige maagd, verdacht veel heidense trekjes begon te vertonen en steeds meer ging lijken op populaire heidense godinnen....
:? Over welke belijdenisgeschriften heb jij het?
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Marloes

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #105 Gepost op: maart 16, 2004, 11:11:20 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 22:20:37 schreef gideon:
mag ik 's vragen naar de ontstaansgeschiedenis van de genoemde belijdenisgeschriften?
Nederlandse Geloofsbelijdenis:
De Nederlandse Geloofsbelijdenis, opgesteld o.a. door Guido de Bray (1522-1567), is in 1561 in het Frans uitgegeven in wat nu het noorden van Frankrijk is. Ze moest dienen als verantwoording tegenover de Spaanse overheid. Van het begin af heeft ze ook gediend als verwoording van het gemeenschappelijk geloof van de Nederlandse gereformeerden.

Dordtse Leerregels:
De Dordtse Leerregels geven de uitspaken weer van de Synode van Dordrecht (1618-1619) over een aantal onderdelen van de leer van de kerk die in discussie waren gebracht door de zogeheten Remonstranten. Het gaat vooral om de vraag of mensen uit zichzelf kunnen kiezen vóór God of niet (de vrije wil van de mens). Hoe komt het dat mensen zo verschillend reageren op het Evangelie? Ligt dat aan de mensen of speelt God zelf daar de beslissende rol in (uitverkiezing)?

Heidelbergse Catechismus:
De Heidelbergse Catechismus is in 1563 uitgegeven in Heidelberg, door Frederik de Vrome, keurvorst van de Paltz (1559-1576). Hij is ontworpen als leerboekje, in de eerste plaats voor de jeugd, om grip te krijgen op het gereformeerde geloof. Als één van de voornaamste auteurs geldt Zacharias Ursinus (1534-1583).
Onder meer via Nederlandse vluchtelingen in Heidelberg werd deze catechismus al snel vertaald en verspreid in Nederland. Men herkende er het eigen geloof in. Hij werd officieel als leerboek van de kerk aangenomen, onder andere door de Synode van Dordrecht (1618-1619).

Apostolische geloofsbelijdenis:
De Apostolische Geloofsbelijdenis is in een iets kortere vorm waarschijnlijk in de tweede eeuw ontstaan in Rome. De artikelen waren bedoeld als belijdenis die de (in die tijd meestal volwassen) dopeling aflegde vóór de doop. De tekst zoals we die nu gebruiken komt al voor in een geschrift uit het begin van de achtste eeuw.

Geloofsbelijdenis van Nicea:
De Geloofsbelijdenis van Nicea is de klassieke oud-kerkelijke belijdenis. Zij is op naam gesteld van het Concilie (kerkvergadering) dat in 325 in Nicea (in het huidige Turkije) gehouden is. De tekst is vastgesteld op het Concilie van Constantinopel (Istanbul) in 381.
Door de uitspraken van het Concilie van Chalcedon (tegenover Istanbul) in 451 heeft deze belijdenis algemene erkenning gevonden. Het is de enige belijdenis die in de kerk over de hele wereld beleden wordt.

Geloofsbelijdenis van Athanasius:
De Geloofsbelijdenis van Athanasius is wellicht in de tweede helft van de vijfde eeuw ontstaan in Spanje of Zuid-Frankrijk.
Het is een typisch dogmatische belijdenis, die in stevige bewoordingen positie kiest in een aantal destijds verhitte discussies. Zij is op naam gesteld van Athanasius (295-373), een voorman uit de oude kerk die zich sterk heeft ingezet voor het hier beleden geloof.

Meer info over de belijdenisgeschriften.
[Prediker 7:29]

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #106 Gepost op: maart 17, 2004, 09:01:21 am »
Marloes, dank je wel!
Dus inderdaad: respons op geschiedenis.
Pugno: ik heb het eigenlijk over al die belijdenisgeschriften, maar in zonderheid had ik het even over Maria in de apostolische geloofsbelijdenis oftewel de 12 artikelen. "Geboren uit DE maagd Maria" en wat daar allemaal mee samenhing en uit voort kwam. In geen enkel geschrift wordt duidelijk dat het heil uit de Joden was en is. Ook dat was - negatieve - respons...
gideon

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #107 Gepost op: maart 18, 2004, 11:42:51 pm »
Er is maar 1111111111111-geschrift, DAT IS DE BIJBEL.
Alleen door JEZUS

R. D/V

• "Ik heb je lief" ©
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #108 Gepost op: maart 19, 2004, 02:28:02 pm »
Even heel kort. Heb de discussie niet helemaal gelezen, maar mijn vraag is eigenlijk; waarom zouden wij de belijdenis geschiften door God gegeven gaan veranderen om met de tijd mee te gaan?

Als wij met de tijd mee moeten gaan "waarom zitten wij dan nog in de kerk".
"Papa ik lijk zoveel op jou" © by R. D/V

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #109 Gepost op: maart 19, 2004, 08:06:04 pm »

quote:

op 19 Mar 2004 14:28:02 schreef R. D/V:
Even heel kort. Heb de discussie niet helemaal gelezen, maar mijn vraag is eigenlijk; waarom zouden wij de belijdenis geschiften door God gegeven gaan veranderen om met de tijd mee te gaan?

Als wij met de tijd mee moeten gaan "waarom zitten wij dan nog in de kerk".

Je moet ze ook niet veranderen, je moet ze een minder belangrijke status geven. Hoe vaak hoor je niet: Dat is zó, want het staat in de belijdenisgeschriften, ipv. het is zó want het staat daar en daar in de Bijbel?

Mensen vergeten zo makkelijk dat belijdenisgeschriften een bepaalde interpretatie van de bijbel in een bepaalde tijd geven gericht tegen bepaalde mensen. Maw. de uitspraken in de belijdenisgeschriften zijn niet algemeen geldig.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marloes

• Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #110 Gepost op: maart 19, 2004, 08:12:36 pm »

quote:

op 19 Mar 2004 20:06:04 schreef Roodkapje:
Je moet ze ook niet veranderen
Moet niet, mag wel. De catechismus is wel eens gewijzigd, de NGB is al eens gewijzigd...
[Prediker 7:29]

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #111 Gepost op: maart 21, 2004, 06:06:14 pm »

quote:

op 17 Mar 2004 09:01:21 schreef gideon:
Marloes, dank je wel!
Dus inderdaad: respons op geschiedenis.
Pugno: ik heb het eigenlijk over al die belijdenisgeschriften, maar in zonderheid had ik het even over Maria in de apostolische geloofsbelijdenis oftewel de 12 artikelen. "Geboren uit DE maagd Maria" en wat daar allemaal mee samenhing en uit voort kwam. In geen enkel geschrift wordt duidelijk dat het heil uit de Joden was en is. Ook dat was - negatieve - respons...
Kan jij eens aangeven in grote lijnen wat jouw belijdenisgeschrift zou zijn? Ik hoef niet een perfect stukje, ik wil alleen wel eens weten hoe je dan zelf zo'n belijdenis zou opstellen, wanneer je zo'n kritiek hebt op de leer van de algemene Kerk van alle eeuwen.
Ps. 111:10

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Nieuwe belijdenis
« Reactie #112 Gepost op: maart 21, 2004, 06:07:09 pm »

quote:

op 19 Mar 2004 20:12:36 schreef Marloes:
[...]

Moet niet, mag wel. De catechismus is wel eens gewijzigd, de NGB is al eens gewijzigd...
van de NGB wist ik dat, is de HC ook al eens veranderd (structureel, ik bedoel niet de aanpassing van oude woorden als 'geestelycken politie' enz.)?
Ps. 111:10